Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kablar mellan Projektor och laserspelare

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 maj 2021 - 11:41

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

En kompis ville höra vad det är för skillnad i ljudet mellan DVD, BL och en laserdisk.

När jag skulle koppla in min laser diskspelare kom jag på att det inte går att koppla in en scart kabel till minprojektor.

Har för mig att jag hade kabel med scart i ena ändan och en annan kontakt till Epson projektor. Någon som har koll på vad det är för kabel och till vilket uttag man ska ansluta kabeln.

Har ca 200 laserdiskar som jag inta kollat på de senaste 10 åren eftersom skärpan i Amerikanska filmer inta var något vidare. Däremot tyckte jag att ljudet var mycket bättre på laserdiskarna. 

Finns det någon som fortfarande tillverkar laserdisk spelare? Funderar på om jag skulle kopiera över filmer som jag vill ha kvar till en hårddisk innan spelaren lägger av ?



#2

Postad 10 maj 2021 - 11:46

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Laserdiscspelare slutade tillverkas runt 2001. Finns det ingen kompositutgång på LD-spelaren? (gul rca kontaklt)



#3

Postad 10 maj 2021 - 20:47

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 493 inlägg
  • 0

Laserdiscar hade ju CD-ljud, PCM 16/44,1 i stereo (Dolby Surroundkodat, oftast). Sen kom Dolby Digital, eller AC-3, som det hette först. Det är samma DD som på DVD, komprimerat 5.1-ljud. Det kom även ett antal discar med DTS, tror att det var samma som DTS på DVD också, möjligen var det vanligare med 'full rate' DTS, som visserligen också är komprimerad, men inte lika mycket.

Blu har ju HD-ljud, okomprimerat 5.1/7.1 eller Atmos.

 

Så för att jämföra ljudet behöver du inte koppla in projektorn, egentligen, det räcker att dra ljudet till förstärkaren.



#4

Postad 12 maj 2021 - 19:00

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Min kompis var intresserad av att se hur dålig bilden var på Amerikanska NTSC formatet. Eftersom min spelare är så gammal finns det bara Scart kontakt. 

När jag gick över till DVD reagerade jag på att ljudet var betydligt mycket sämre på DVD skivorna. Funderar på om bilden bara blir sämre eller kommer man att se  linjer på duken som på gamla tv apparater. Får rota runt bland alla lådor i källaren så kanske jag hittar en Scart kabel med en mindre kontakt i andra ändan. Skulle tro att det var ca 20 piggar på den andra kontakten.



#5

Postad 13 maj 2021 - 10:18

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 493 inlägg
  • 0

Bilden på laserdisc ligger ju lagrad som komposit, så även med en Scart är det bara en pigg som används för bilden. Finns det inte en vanlig komposit? En gul RCA, alltså.

Det är ovanligt med digital ut från laserdisc, DA-omvandlaren brukar sitta i spelaren, så ljud ut är oftast analog stereo (röd och vit RCA, som äldre CD-spelare).

För att få ut Dolby Digital från de discar som har det behövs en RF-demodulator.

Så ljudet från laser var bättre eftersom det var okomprimerad PCM, men sämre eftersom det inte var diskret surround (annat än de få AC-skivor som fanns).

DVD har potentialen till bättre ljud än laser, men tidiga DVDer använde ofta utrymmet till många ljudspår istället.

Mer om laserdisc här: https://en.wikipedia.../wiki/LaserDisc

 

Vad är det för spelare du har?



#6

Postad 13 maj 2021 - 16:42

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Lite kul kuriosa är att de sista Laserdisc-spelarna tillverkades så sent som 2009(!), däribland Pioneer CLD-R5. Finns också en del filmer där man gjorde direkta portningar från slutmixarna till Laserdisc för ljudet, medan senare utgåvor på exempelvis DVD har haft egna masters med betydligt mindre dynamik. Det i sig kan ha en överlägsenhet ur den kreativa aspekten även om det är tekniskt utdaterat.

 

Gällande att "se linjer" så antar jag att TS menar combing, vilket kommer att vara synligt på en modern bildvisare om ingen korrekt deinterlacing görs. Övrig bearbetning av signalen såsom AD-omvandling, lågpassfiltrering, kamfilter, skalning etc har alla stor påverkan på slutresultatet.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.