Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Himedia Q5 Pro, Kodi

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 juli 2017 - 16:53

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Har precis fått hem en Himedia q5 Pro mediaspelare och kan säga att jag är nöjd med den. Väldigt snabb uppstart, bra bild, lätta menyer och spelar allt jag hittills matat den med.
Men Kodi spelaren får jag inte igång. Det står bara "Error can not download obb" Någon som har erfarenhet och vet hur jag ska göra?
Är uppkopplad och har senaste versionen.

#2

Postad 14 juli 2017 - 17:57

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

prova ladda hem denna via pc, lägg den på en usb-sticka och installera manuellt i q5:an.

 

http://mirrors.kodi....armeabi-v7a.apk


från denna tråd

http://www.futeko.co...g17140#msg17140



#3

Postad 15 juli 2017 - 13:12

DLS
  • DLS
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
Har du hunnit testa den någe mera?
Vad hade du för mediaspelare innan?
Testat nån film med atmos ljud ut?

#4

Postad 15 juli 2017 - 18:41

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

prova ladda hem denna via pc, lägg den på en usb-sticka och installera manuellt i q5:an.

http://mirrors.kodi....armeabi-v7a.apk

från denna tråd
http://www.futeko.co...g17140#msg17140


Stort tack Cango. Jag fick igång Kodi efter jag installerat filen du länkade till. Nu har jag Kodi v17.3 Krypton och den startar utan problem. Men jag har inte hunnit länka/aktivera innehållet på min hårddisk som den vill göra nu, så jag har inte tittat/lyssnat på någon fil ännu. Detta får jag testa imorgon (ofta upptaget i tv-rummet😂).

#5

Postad 15 juli 2017 - 18:59

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Har du hunnit testa den någe mera?
Vad hade du för mediaspelare innan?
Testat nån film med atmos ljud ut?

Jag har bara precis fått igång Kodi. Nu i version 17.3 Krypton och den fungerar bra. Lättförståelig meny, snabb respons, logisk och (som jag tror) med bra ljud- och bild.

Hade för några år sedan en WD TV media player, men har varit utan sedan den kraschade. Det går inte att jämföra denna med Himedia q5 Pro då det skiljer för många år mellan de.

Har länge letat och läst på om nya mediaspelare men då de flesta som kommer ut på marknaden bara är i utvecklings stadiet så har jag haft is i magen. Många har varit lite ostabila direkt ur kartong och krävt uppdateringar för att komma igång enligt vad jag läst i reviews. Men när jag läste om Himedia q5 Pro så verkade det som den är körklar. Och än så länge stämmer det (förutom Kodi, men den är igång nu efter 1 dygn). Allt har fungerat felfritt. Bara att starta den och köra på.
Jag har tyvärr inga Atmos filer att testköra med så det kan jag inte säga nåt om. Jag har än så länge bara mina rippade DVD på min hårddisk att testa (5.1 ljud). Detta sköter den galant. Ska testa mer och återkommer med mer info...

Redigerat av ALE77, 15 juli 2017 - 19:01.


#6

Postad 16 juli 2017 - 18:50

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

jag har en q10pro och den ska kunna spela atmos/dtx ut via wrapper (annan spelare än den interna kodi-spelaren) men shitty-versionen av kodi ska kunna fixa hd-ljuden ut den med med interna spelaren. (hårdvaran klarar hdljuden, men det är kodi för android som tydligen inte är helt klar ännu) men jag har ingen atmos-stärkare så jag har personligen inte testat det.


fixar även 4kuhdrip med hdr.



#7

Postad 17 juli 2017 - 15:10

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

är det någon som vet om denna spelaren fixar Kodi /True HD och Dts HD Master till PCM 5.1 ut vid hdmi?

Har en äldre  receiver som jag ville koppla den till som enbart tar PCM multi.

 

Tror inte det är lönt att ringa HBB och fråga nåt sånt, de vet nog inte det.

 

Annars vore jag tacksam om någon kan testa, gärna någon bluray fil med True hd och dts hd master 5.1 och se om Kodi skickar PCM 5.1

 

har försökt googla det och läst deras forum, men hittar inget om det, då de flesta verkar köra passtrough bitstream via Kodi.


Redigerat av hundrakg, 17 juli 2017 - 15:12.


#8

Postad 17 juli 2017 - 15:30

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

http://www.futeko.co...hp?topic=2140.0

 

ock kanske detta:

If I have an Dolby Atmos and DTS-X compatible AVR connected through HDMI ARC. Whats the setting on Q10 Pro will send the correct audio to the AVR through HDMI (not SPDIF)? Is HDMI set to RAW and HBR set to RAW 7.1 or both set to AUTO?
 

"HDMI: RAW, HBR RAW 7.1.

The HDMI setting will also work on auto but since raw is what you want you may as well set it as that."

 

att den skickar RAW - det måste väl funka som pcm, eller? går att skicka 5.1 raw också.

fråga i futeko-forumet annars. aktivt så du lär få svar



#9

Postad 17 juli 2017 - 15:46

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

tror raw är bitstream, jag vill att kodi själv ska koda om True HD och Dts hd master till PCM 5.1 eller 7.1, precis som Raspberry Pi 3 gör. Alltså man bockar INTE i " enable passthrough" o Kodi under ljud, utan låter de alternativet vara avbockat, och under ljud ändrar man till 5.1 och då ska ju spelaren själv koda av och skicka ut PCM multi



#10

Postad 17 juli 2017 - 15:50

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

ja, dom som har Pi3 vet vad jag menar, dock osäker på om hårdvaran i Himedia fixar detta



#11

Postad 17 juli 2017 - 16:59

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

ja, dom som har Pi3 vet vad jag menar, dock osäker på om hårdvaran i Himedia fixar detta

ok. men som sagt - kolla futekoforumet om du vill ha hjälp.



#12

Postad 17 juli 2017 - 17:47

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

har kollat ca 1 timme igår, hittar inget om just detta, sen vill man veta att de funkar OK också, så om någon som har denna spelaren och vet eller kan prova typ 10 min, vore det nice, stäng av : enable passtrough i Kodi, sätt ljud ut till PCM android eller vad de nu står i Kodi, kolla så de blir PCM 5.1 och lyssna 5min med true hd och 5 min med dts hd master vore de nice.. så de låter bra, inga avbrott och svajigt ljud o annat klickade eller knäppande ljud. 

 

Tar emot att bli medlem i Himedia forumet ställa frågan :), men visst


Redigerat av hundrakg, 17 juli 2017 - 17:49.


#13

Postad 17 juli 2017 - 17:59

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

jag har ingen 4k-stärkare, och kör hdmi (1 utgång bara) direkt till tv:n (lgB6) samt optiskt ut från q10 till stärkaren. 5.1 bara. ska se om det funkar då.



#14

Postad 17 juli 2017 - 18:03

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

näää, tack, men strunta i det, då optisk enbart isf kodar om DD och DTS, du måste ha hdmi ut från spelaren för att de ska bli losless sound......



#15

Postad 17 juli 2017 - 18:07

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag väntar, kanske nån annan som har spelaren som kan testa via hdmi och har några bluray dts hd master och true hd klipp tillgängligt snabbt. annars får jag kanske innan jag lägger mig bli medlem i forumet för Himedia och fråga (om jag orkar), annars lägger jag till ett par 100lappar och hämtar en Nvidia Shield V2 imorgon på elgiganten, hehe, tid och bekymmer är pengar, sen är Shielden 3ggr så snabb, och fixar PCM multi med allt och sen kan jag spela mina pc spel via Shielden också :)

 

Men uppskattar såklart om nån pallat testa först ;)



#16

Postad 17 juli 2017 - 19:35

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

näää, tack, men strunta i det, då optisk enbart isf kodar om DD och DTS, du måste ha hdmi ut från spelaren för att de ska bli losless sound......

 

testade och som du säger, så funkar det inte riktigt med optiskt. (funkar, men inte som Du vill). Väntar till denna kommer ut

http://www.hdfury.com/product/avr-key/   i oktober. Då kan man köra ut hdmi till båda. Nån som är intresserad av en hdfury integral? :-)



#17

Postad 17 juli 2017 - 20:18

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

jag väntar, kanske nån annan som har spelaren som kan testa via hdmi och har några bluray dts hd master och true hd klipp tillgängligt snabbt. annars får jag kanske innan jag lägger mig bli medlem i forumet för Himedia och fråga (om jag orkar), annars lägger jag till ett par 100lappar och hämtar en Nvidia Shield V2 imorgon på elgiganten, hehe, tid och bekymmer är pengar, sen är Shielden 3ggr så snabb, och fixar PCM multi med allt och sen kan jag spela mina pc spel via Shielden också :)

Men uppskattar såklart om nån pallat testa först ;)


Tyvärr har jag inga TrueHD eller DTS-HD master klipp att testa med men blev sugen att prova Kodi på mina DD och DTS filer, men jag fick fan det inte att funka! Mina filer hittas inte!? Nåja, jag får grotta ner mig mer i det senare. Futeko sidan verkar ha mycket info så det löser sig nog sen. Den inbyggda mediaspelaren fungerar ju ändå så bra så det är bara att köra med den så länge.
Men som sagt, skulle gärna testat och ge dig info om högupplösta format om jag haft sådana men kan inte hjälpa med det.

#18

Postad 17 juli 2017 - 20:57

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

finns massa testfiler på nätet gratis att testa o ladda ner,,,,, sök på 1080p sample kodi, så hittar du kodis testsida där du kan prova ladda ner testfiler med alla format o ljudet, tar 10 minuter så kan du testa, ta bara ett par med dts hd ma och true hd 5.1 eller 7.1, kan ju vara bra för dig att testa, finns även andra ljudformat och olika videofiler i olika kombinationer, mycket bra sätt att testa vad din spelare fixar


min venz V10 spelare från CDON, fixar inte 5.1 ut på något sätt, så den får agera mediaspelare till min sängtv, annars funkar den fint,,, synd... så jag letar en android som fixar LPCM i 5.1 ut med kodi..... inte så lätt



#19

Postad 17 juli 2017 - 21:19

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

finns massa testfiler på nätet gratis att testa o ladda ner,,,,, sök på 1080p sample kodi, så hittar du kodis testsida där du kan prova ladda ner testfiler med alla format o ljudet, tar 10 minuter så kan du testa, ta bara ett par med dts hd ma och true hd 5.1 eller 7.1, kan ju vara bra för dig att testa, finns även andra ljudformat och olika videofiler i olika kombinationer, mycket bra sätt att testa vad din spelare fixar

min venz V10 spelare från CDON, fixar inte 5.1 ut på något sätt, så den får agera mediaspelare till min sängtv, annars funkar den fint,,, synd... så jag letar en android som fixar LPCM i 5.1 ut med kodi..... inte så lätt


Tack för tipset, det ska jag prova.

#20

Postad 18 juli 2017 - 11:22

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

så jag letar en android som fixar LPCM i 5.1 ut med kodi..... inte så lätt

Just HD-ljudet är ett vanligt androidproblem, inte många spelare som klarar det.



#21

Postad 18 juli 2017 - 11:48

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Just HD-ljudet är ett vanligt androidproblem, inte många spelare som klarar det.

jag vet, min Venzo V10 fixar vissa kanaler, dock inte centern när de kodar av till LPCM, är nog bara vissa chipset med vissa android versioner som fixar det...  hmmm, hoppades ändå de skulle vara fler spelare som fixade detta, nåja, får bli en Nvidia shield V2 annars.



#22

Postad 18 juli 2017 - 12:21

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

wrappern som används som extern spelare inom Kodi, fixar LPCM i 5.1 och 7.1, enligt de inställningar man kan göra i q10/q5. Men om det duger för dig, vet jag inte.



#23

Postad 18 juli 2017 - 12:50

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

wrappern som används som extern spelare inom Kodi, fixar LPCM i 5.1 och 7.1, enligt de inställningar man kan göra i q10/q5. Men om det duger för dig, vet jag inte.

ok, de kan ju vara bra ? om nu den spelaren är lika bra..... har du testat själv eller läst



#24

Postad 18 juli 2017 - 16:57

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Nu har jag både testfiler (från demo-world) och vanliga filmer, men Kodi hittar ingenting!! Enligt en tråd på Futeko så hittar man hårddisk/sticka under: mnt/sda och det stämmer. Hittar mappar men inga spelbara filer!
Någon som vet om det måste installeras nåt övrigt?
(Tar tillbaka att q5:an vara lätt och redo att köra😂😂)

#25

Postad 18 juli 2017 - 16:59

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

har du lagt till video filer i Kodi?

 

Videos, add files, välj en hårddisk, tryck på ok, ok,,, sen ska de finnas under files, om jag minns rätt



#26

Postad 18 juli 2017 - 17:02

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

man måste: add videos i Kodi för att du ska se dom innan du kan spela dom. Du kan alltså inte bara öppna direkt.

 

Edit: nu tänker jag på windows och Kodi, hmmmm,,, vi pratar android nu, sorry...

 

Ja men då ska ju usb stickan eller hårddisken dyka upp, sen ska man se innehållet och kunna spela det, hmmm?


Redigerat av hundrakg, 18 juli 2017 - 17:04.


#27

Postad 18 juli 2017 - 17:24

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

har du lagt till video filer i Kodi?

Videos, add files, välj en hårddisk, tryck på ok, ok,,, sen ska de finnas under files, om jag minns rätt

Jag trodde det skulle vara så enkelt men icke. När jag väljer add videos, browse så ser jag bara Android appar.
Om jag däremot går via filé manager så kan jag hitta hdd:en men i den bara mappar. Inga filer.

Det är ju så märkligt för den "vanliga" inbyggda mediaspelaren hittar filerna direkt. Jag väljer bara om jag ska spela från hdd eller sticka. Två stora tydliga knappar.

Redigerat av ALE77, 18 juli 2017 - 17:34.


#28

Postad 18 juli 2017 - 17:43

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

ok, de kan ju vara bra ? om nu den spelaren är lika bra..... har du testat själv eller läst

wrappern - som de kallar det - används som "default" spelare för att just få ut HDljuden (7.1 atmos etc), så ja, jag använder den hela tiden (och alla andra egentligen). Du är inne i kodi, och navigerar runt, men när man väl spelar upp en film så används wrappen. Detta har inget med hårdvaran egentligen utan med kodi's version för android, som jag förstått det. men nyare, nattliga/eller special versioner av kodi (spcm) kan skicka igenom alla hdformaten - passthrough - men det var ju inte det du ville. du ville ha lpcm. testade det via hdmi, och det ända jag fick ut var stereo.


Jag trodde det skulle vara så enkelt men icke. När jag väljer add videos, browse så ser jag bara Android appar.
Om jag däremot går via filé manager så kan jag hitta hdd:en men i den bara mappar. Inga filer.

Det är ju så märkligt för den "vanliga" inbyggda mediaspelaren hittar filerna direkt. Jag väljer bara om jag ska spela från hdd eller sticka. Två stora tydliga knappar.

har du dragit igång samba-tjänsten i inställningarna?



#29

Postad 18 juli 2017 - 17:48

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

till ALLE 77: måste vara nåt skummt med din Kodi version då du la in, android spelare ska visa stickan direkt..... kanske nån inställning först då?


wrappern - som de kallar det - används som "default" spelare för att just få ut HDljuden (7.1 atmos etc), så ja, jag använder den hela tiden (och alla andra egentligen). Du är inne i kodi, och navigerar runt, men när man väl spelar upp en film så används wrappen. Detta har inget med hårdvaran egentligen utan med kodi's version för android, som jag förstått det. men nyare, nattliga/eller special versioner av kodi (spcm) kan skicka igenom alla hdformaten - passthrough - men det var ju inte det du ville. du ville ha lpcm. testade det via hdmi, och det ända jag fick ut var stereo.

ok, jag hänger inte med riktigt, får du ut LPCM 7.1 via wrappern till din receiver med både Dts hd ma och true hd? alltså har du testat och lyssnat själv. måste veta innan jag köper


Redigerat av hundrakg, 18 juli 2017 - 17:48.


#30

Postad 18 juli 2017 - 18:12

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

läste lite mer vad du skrev, jag fattar de som att du bara får ut PCM 2.0 oavsett vilken spelare du använder i din Himedia.

OK, då vet jag det..... lutar åt en Shield V2....



#31

Postad 18 juli 2017 - 19:07

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Äntligen!! Nu funkar Kodi.
Det var skit bakom fjärren😂 Jag gick samma väg via browse till mappen för hdd. Där måste man tydligen välja den mappen och sen "läsa in" den till q5:an. Alltså bygga upp ett bibliotek. Tog ca 30 min att läsa in allt. Valde att läsa in så omslag och film info visas i menyerna. (Kunde även välja att läsa in filerna lokalt utan info).
Nu ligger alla filer sorterade så man kan välja om man vill leta på genre, titel, år, skådisar etc etc. Skitsnyggt upplagt.
Nu blev det plötsligt kul igen😁 Blir mycket testa ett tag nu.

Tack alla hjälpsamma för tips och råd. Utan er hade jag nog gett upp och kört utan Kodi.

Redigerat av ALE77, 18 juli 2017 - 19:08.


#32

Postad 20 juli 2017 - 19:20

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

har du dragit igång samba-tjänsten i inställningarna?[/quote]

Vad är samba?
Jag har aktivera den men vet inte vad den åstadkommer.

#33

Postad 20 juli 2017 - 19:39

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

jag väntar, kanske nån annan som har spelaren som kan testa via hdmi och har några bluray dts hd master och true hd klipp tillgängligt snabbt. annars får jag kanske innan jag lägger mig bli medlem i forumet för Himedia och fråga (om jag orkar), annars lägger jag till ett par 100lappar och hämtar en Nvidia Shield V2 imorgon på elgiganten, hehe, tid och bekymmer är pengar, sen är Shielden 3ggr så snabb, och fixar PCM multi med allt och sen kan jag spela mina pc spel via Shielden också :)

Men uppskattar såklart om nån pallat testa först ;)

Nu har jag testat HD-LJUD i Kodi:
Om Kodi står på auto och jag spelar DTS-HD master eller dolby TrueHD filer (7.1) så spelas dessa ljud upp. I receivern står det samma ljudformat på input och output.
=7.1 hd ljud DTS-HD och TrueHD.

Men om jag väljer LPCM på hdmi out i Kodi så spelar den bara dts 7.1 ljudet.
TrueHD låter inte vid LPCM! Det står i receivern att den tar emot PCM men inget ljud kommer ut!

Detta är inget jag personligen stör mig på då jag ändå kommer ha den på auto där ljudformaten fungerar perfekt. Men hoppas testet gav dig nån intressant info hundrakg?

Redigerat av ALE77, 20 juli 2017 - 19:42.


#34

Postad 20 juli 2017 - 20:39

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

tack, då vet jag, de var nog lite som jag anade, inte många android boxar som fixar LPCM multi channel ut från bägge Dts hd master och True HD. egentligen konstigt då Raspberry pi fixar de, hmm..

 

jaja, då vet jag, lägger inte mer tid och jagar android boxar nu, hostar upp 2300kr och köper en Shield V2 snart då... rätt skönt att veta vad som gäller....


Redigerat av hundrakg, 20 juli 2017 - 20:40.


#35

Postad 21 juli 2017 - 19:42

DLS
  • DLS
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

klarar Himedia att läsa filmer som är nedpackade i rar?



#36

Postad 22 juli 2017 - 08:03

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

klarar Himedia att läsa filmer som är nedpackade i rar?


Jag packade en film i 7-Zip och provade men det gick inte att spela upp filmen då.
Så nä, den klarar inte det.

#37

Postad 22 juli 2017 - 12:16

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Jag packade en film i 7-Zip och provade men det gick inte att spela upp filmen då.
Så nä, den klarar inte det.

Packad som .zip eller .rar? Arkivet ska väl vara okomprimerat dessutom?



#38

Postad 22 juli 2017 - 18:44

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Packad som .zip eller .rar? Arkivet ska väl vara okomprimerat dessutom?


Just ja, jag gjorde det som zip men han fråga om rar! Men det borde väl fungera lika? Det var samma storlek på filen i arkivet.

#39

Postad 22 juli 2017 - 19:45

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Man delade upp en film i ett antal (typ 50-100) okomprimerade rararkiv, utifall någon del var korrupt behövde man bara ladda ner just den delen igen, inte hela filmfilen.



#40

Postad 22 juli 2017 - 19:52

DLS
  • DLS
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Precis, det fanns en del media spelare förr i allafall som kunde läsa rar filer.

Tror bland annat WD TV live kunde det.

Är inte nån stor grej, huvudsaken att UHD o Atmos ljud funkar :)



#41

Postad 29 juli 2017 - 15:56

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

tack, då vet jag, de var nog lite som jag anade, inte många android boxar som fixar LPCM multi channel ut från bägge Dts hd master och True HD. egentligen konstigt då Raspberry pi fixar de, hmm..

 

jaja, då vet jag, lägger inte mer tid och jagar android boxar nu, hostar upp 2300kr och köper en Shield V2 snart då... rätt skönt att veta vad som gäller....

https://www.avforums...er-review.13704

denna verkar fixa 7.1 lpcm



#42

Postad 29 juli 2017 - 18:17

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

https://www.avforums...er-review.13704

denna verkar fixa 7.1 lpcm

Men inte Netflix HD/4k.



#43

Postad 29 juli 2017 - 18:42

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

Men inte Netflix HD/4k.

Nä, och den brygger inte kaffe heller ;-)

 

hundrakg's fråga gällde lpcm från androidboxen, och jag hittade en som tydligen klarar det. 

 

Men som separat fråga gällande netflix 4k/hd - finns inte dessa appar tillgängliga i de flesta 4k-skärmar? Varför skulle man vilja gå via mediaspelaren för just detta? Jag har en lgoled4k, och kan se netflix med dolby vision. Tror inte ens uhd-spelarna kan fixa det eller har jag fel? (nu kanske en del kan, efter uppdateringar till dolby vision)



#44

Postad 29 juli 2017 - 18:51

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Nä, och den brygger inte kaffe heller ;-)

 

hundrakg's fråga gällde lpcm från androidboxen, och jag hittade en som tydligen klarar det. 

 

Men som separat fråga gällande netflix 4k/hd - finns inte dessa appar tillgängliga i de flesta 4k-skärmar? Varför skulle man vilja gå via mediaspelaren för just detta? Jag har en lgoled4k, och kan se netflix med dolby vision. Tror inte ens uhd-spelarna kan fixa det eller har jag fel? (nu kanske en del kan, efter uppdateringar till dolby vision)

 

"Men som separat fråga gällande netflix 4k/hd - finns inte dessa appar tillgängliga i de flesta 4k-skärmar? Varför skulle man vilja gå via mediaspelaren för just detta?"

 

För att spela upp mot tex en projektor..? :P

Sen brukar det bli bättre bild om man spelar upp från extern spelare än dom inbyggda apparna i tv apparaterna, jag får bättre bild från netflix från shield TV och Samsung UHD spelare, än från apparna i tv apparaterna, har testat 3 olika TV.(samsung), men väljer köra från uhbd spelaren, bättre bild, automatiskt/rätt hz med.. :)

Och kör oftast till projj...

Kanske vart lite offtopic nu... :ph34r:  :)


Redigerat av Garrett, 29 juli 2017 - 18:52.


#45

Postad 29 juli 2017 - 19:07

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

"Men som separat fråga gällande netflix 4k/hd - finns inte dessa appar tillgängliga i de flesta 4k-skärmar? Varför skulle man vilja gå via mediaspelaren för just detta?"

 

För att spela upp mot tex en projektor..? :P

Sen brukar det bli bättre bild om man spelar upp från extern spelare än dom inbyggda apparna i tv apparaterna, jag får bättre bild från netflix från shield TV och Samsung UHD spelare, än från apparna i tv apparaterna, har testat 3 olika TV.(samsung), men väljer köra från uhbd spelaren, bättre bild, automatiskt/rätt hz med.. :)

Och kör oftast till projj...

Kanske vart lite offtopic nu... :ph34r:  :)

Nu skrev jag 4k-skärm, men point taken :-) 

 

Ingen projektormänniska, så jag tänkte inte på den varianten. Då tror jag inte nån androidbox är för projektoranvändning, då de (vad jag läst) inte är licenserade att ha netflix. (man kan nog ladda hem appen, men jag tror inte 4k funkar )



#46

Postad 29 juli 2017 - 19:50

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Nu skrev jag 4k-skärm, men point taken :-) 

 

Ingen projektormänniska, så jag tänkte inte på den varianten. Då tror jag inte nån androidbox är för projektoranvändning, då de (vad jag läst) inte är licenserade att ha netflix. (man kan nog ladda hem appen, men jag tror inte 4k funkar )

Jodå det finns några stycken som det funkar på, Nvidia Shield 4K + HDR Netflix, WeTek Hub & Play2 (4K Netflix), ev Mi Box.



#47

Postad 30 juli 2017 - 08:29

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

Jodå det finns några stycken som det funkar på, Nvidia Shield 4K + HDR Netflix, WeTek Hub & Play2 (4K Netflix), ev Mi Box.

Det är, så vitt jag förstår, på grund av att de har ett avtal med Netflix gällande 4k. Ingenting hindrar de andra boxarna hårdvarumässigt. Samma gäller väl för Oppo uhd spelare (och andra spelare?) som inte heller verkar certifierade av Netflix.



#48

Postad 26 februari 2018 - 07:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Överväger en HiMedia Q5 - men blir inte klok på KODI

 

Är Kodi ett gränssnitt jag använder för att köra filer via min NAS och få omslag och info mm? Eller är det en server där man kan streama program osv?



#49

Postad 26 februari 2018 - 07:39

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
KODI är primärt en mediaspelare

#50

Postad 26 februari 2018 - 07:41

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kan jag ta hem KODI direkt via HiMedia-spelaren eller måste denna läggas på USB-Sticka först?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.