Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Första biorummet

35 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 februari 2009 - 21:14

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Hej hej hallå!

Den 19 Mars påbörjar vi flytten till den nya lägenheten. En 3a där det ena rummet blir mitt att inreda till bio och spel rum! Rummet mäter 3,49x3,36 och 2,39 i takhöjd.

Planering, info samlande och en massa geniknöls gnuggande har hittils ägt rum, och jag tycker mig ha kommit fram till en ganska bra setup hittils!

Hårdvara

Projektor: Epson EMP-TW700 (kommer fästas i taket, har planer på att tillverka ett eget takfäste) [CHECK]
Duk: Kommer till en börja med göra en egen av MDF
Reciever: Onkyo TX-SR606 [CHECK]
Dvd: Onkyo DV-SP406 (förmodligen)
Högtalare: Dynavoice Magic F6 EX kitet och Dynavoice Definition SW10 sub, allt i natural oak [CHECK]
Spelkonsoler: Xbox 360, Nintendo Wii, PS2, Nintendo 8-bit, Eventuellt Nintendo 64


Dator kommer finnas i rummet, eventuellt även en HTPC ihopknåpad av en gammal P4 nånting pc som jag har ståendes.
Blåstråle spelare får komma senare, tycker dom är för dyra fortfarande och man vill ju inte köpa det billigaste som finns heller. Eventuellt att det blir en PS3 som får sköta den biten i framtiden.


Övrigt

Röd heltäckningsmatta
Svart scenmolton "gardin" att dra för alla väggar i rummet, dels för att mörklägga, dels för att ljuddämpa och dels för att höja mysfaktorn ;)
Röd/Vinröd ridå för duken, motorstyrning håller på att lösas, har inte klurat ut alla bitar där än.


Naturligtvis kommer en skön soffa att finnas på plats, och en del speltillbehör, bla. GH World tour kitet och ratt till 360.


Så vad tror ni? Kommer det bli bra? Bra val av hårdvara? Kan naturligtvis vara bättre, men ha i åtanke att det är mitt första biorum och en begränsad budget finns ju.
Feedback och tips är alltid trevligt! Och så fort grejerna börjar trilla in och tillgång till lägenheten fås så kommer jag såklart lägga upp en massa bilder ;)

Redigerat av Unregistered8ac02edf, 23 april 2009 - 21:33.


#2

Postad 08 februari 2009 - 21:55

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Om du vill att systemet ska matcha bättre så satsa på en lite kraftigare subwoofer. med tanke på att 606;an är specad till högre effekt än subwoofern. Dessutom så om en högtalare ger 91dB/watt/1m så kommer två av samma ge 94dB/watt/1m och 8 högtalare av samma sort ge 97dB/watt/1m, jaja.

Nu vet inte jag om 606;an är så fruktansvärt kraftig som en stereoförstärkare specad till samma effekt eller så men jag vet att man bör inte mata F-6orna med så mycket effekt, diskanten kommer krokna, tro mig jag vet!

Du bör nog välja en kraftigare subwoofer och lite mer effekttåliga högtalare runt om om du ska vrida på lite högre "volymer".

Det är mitt tips. Om du inte ska lyssna på så mycket musik med systemet så räcker det gott och väl med stativare runt om! Eftersom att subwoofern tar hand om de flesta basfrekvenserna under 80hz.

#3

Postad 08 februari 2009 - 22:40

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0

Om du vill att systemet ska matcha bättre så satsa på en lite kraftigare subwoofer. med tanke på att 606;an är specad till högre effekt än subwoofern. Dessutom så om en högtalare ger 91dB/watt/1m så kommer två av samma ge 94dB/watt/1m och 8 högtalare av samma sort ge 97dB/watt/1m, jaja.

Nu vet inte jag om 606;an är så fruktansvärt kraftig som en stereoförstärkare specad till samma effekt eller så men jag vet att man bör inte mata F-6orna med så mycket effekt, diskanten kommer krokna, tro mig jag vet!

Du bör nog välja en kraftigare subwoofer och lite mer effekttåliga högtalare runt om om du ska vrida på lite högre "volymer".

Det är mitt tips. Om du inte ska lyssna på så mycket musik med systemet så räcker det gott och väl med stativare runt om! Eftersom att subwoofern tar hand om de flesta basfrekvenserna under 80hz.


Förstod inte det där riktigt med db/watt osv, men hur som helst, kraftigare sub kommer nog tyvärr spräcka min budget, den är ganska tight redan. Och vad har egentligen 606:ans effekt med subben att göra? Den är ju ändå aktiv och drivs ju inte av stärkaren.
[EDIT] Ahaa, tror jag kopplade hur du menade nu. Mindre kräm i subben än övriga systemet=sämre matchat. Mer kräm i subben=bättre matchat. Men om jag då går ner till stativare som frontar, blir det kanske en sämre matchning på andra hållet? Dvs mer kräm i subben än övriga.

Musik kommer systemt i princip aldrig att användas till, utan bara film och spel. Men stativare runt om är jag lite osäker på, dels för att jag redan har det idag. Visst är jättenöjd med det jag har, men är sugen på ett par golvare nu igen, om inte annat så av estetiska skäl.

Men trots att jag inte kommer spela musik, tror du ändå att det skulle göra sig bättre med stativare runt om och en kraftigare sub till spel och film? För om jag kör stativare så blir det ju lite pengar över till en maffigare sub. Samtidigt så bör ju även lägenhets (läs gnälliga grannar) aspekten tänkas på.

Redigerat av Unregistered8ac02edf, 08 februari 2009 - 22:42.


#4

Postad 08 februari 2009 - 23:17

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Förstod inte det där riktigt med db/watt osv, men hur som helst, kraftigare sub kommer nog tyvärr spräcka min budget, den är ganska tight redan. Och vad har egentligen 606:ans effekt med subben att göra? Den är ju ändå aktiv och drivs ju inte av stärkaren.
[EDIT] Ahaa, tror jag kopplade hur du menade nu. Mindre kräm i subben än övriga systemet=sämre matchat. Mer kräm i subben=bättre matchat. Men om jag då går ner till stativare som frontar, blir det kanske en sämre matchning på andra hållet? Dvs mer kräm i subben än övriga.

Musik kommer systemt i princip aldrig att användas till, utan bara film och spel. Men stativare runt om är jag lite osäker på, dels för att jag redan har det idag. Visst är jättenöjd med det jag har, men är sugen på ett par golvare nu igen, om inte annat så av estetiska skäl.

Men trots att jag inte kommer spela musik, tror du ändå att det skulle göra sig bättre med stativare runt om och en kraftigare sub till spel och film? För om jag kör stativare så blir det ju lite pengar över till en maffigare sub. Samtidigt så bör ju även lägenhets (läs gnälliga grannar) aspekten tänkas på.


Du har kopplat min förklaring helt rätt.

Om du går ner till stativare så kommer du nog inte få felmatchning, iaf inte med den stärkaren ;)

Hursomhelst så kommer du inte uppleva någon skillnad när du går från golvare till stativare så länge du kör med subwoofer.
Vad har du för stativare nu?

Angående fet subwoofer så kan jag säga att vid filmtittande kan man inte få nog av det nästan.

Så om din budget är lite tight så satsa på stativare, kommer ge mer fint ljud gämfört med pengarna du lägger in i ett sånt fall med subwoofer. Ska du däremot lyssna på mycket musik så har du nytta av golvaren.

Välj en center och stativare som tål lite kraft, så att diskanten inte börjar krokna. För basens xmech kommer inte uppnås när du kör med subwoofer eftersom att förstärkaren delar vid 80hz (beror ju på vad du väljer, men i grunden så delas djupbasen bort).

Angående bydgeten så är jag inte säker på att den går ner drastiskt med övergång till stativare.

PS. Angående effekttåligheten så är inte det livsviktigt så länge du inte drar på, jaja man hör ju när det låter illa.DS.

#5

Postad 09 februari 2009 - 00:28

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0

Du har kopplat min förklaring helt rätt.

Om du går ner till stativare så kommer du nog inte få felmatchning, iaf inte med den stärkaren ;)

Hursomhelst så kommer du inte uppleva någon skillnad när du går från golvare till stativare så länge du kör med subwoofer.
Vad har du för stativare nu?

Angående fet subwoofer så kan jag säga att vid filmtittande kan man inte få nog av det nästan.

Så om din budget är lite tight så satsa på stativare, kommer ge mer fint ljud gämfört med pengarna du lägger in i ett sånt fall med subwoofer. Ska du däremot lyssna på mycket musik så har du nytta av golvaren.

Välj en center och stativare som tål lite kraft, så att diskanten inte börjar krokna. För basens xmech kommer inte uppnås när du kör med subwoofer eftersom att förstärkaren delar vid 80hz (beror ju på vad du väljer, men i grunden så delas djupbasen bort).

Angående bydgeten så är jag inte säker på att den går ner drastiskt med övergång till stativare.

PS. Angående effekttåligheten så är inte det livsviktigt så länge du inte drar på, jaja man hör ju när det låter illa.DS.


Så bra!
Men valet stativare/golvare är som sagt mest estetisk. Och nä såklart får man aldrig för mycket av bas vid filmtittande ;) Men det är som sagt grannarna.

Stativarna jag har idag är ett par Audio pro, köpte för ett par år sedan deras allt i ett system, satteliter runt om och en passiv sub, är verkligen ingen anhängare av allt i ett system, men som jag har det idag så har det funkat skitbra till både hög musik, spel och film!

Vad gäller centern så tror jag nog att den från Magic serien kommer funka bra, blir ju inga direkta belastningar på den vid filmtittande och spelande.
Likaså effekttåligheten, tror nog aldrig att man kommer komma upp i att använda sig av alla dom 125w som F6:orna ska tåla vid filmtittande. Iaf inte kontinuerligt.

Men jag räknade lite på det nu, tittade på Dynavoice Definition SW-10 subben istället, och prisskillnaden då mellan golvare/stativare skillde bara ungefär 700 kr. Och i det hela sammanhanget är det inte en så stor kostnad. Så det blir ett par golvare som jag ville från början, och feting Dynavoice subben! :P

#6

Postad 09 februari 2009 - 01:01

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Så bra!
Men valet stativare/golvare är som sagt mest estetisk. Och nä såklart får man aldrig för mycket av bas vid filmtittande ;) Men det är som sagt grannarna.

Stativarna jag har idag är ett par Audio pro, köpte för ett par år sedan deras allt i ett system, satteliter runt om och en passiv sub, är verkligen ingen anhängare av allt i ett system, men som jag har det idag så har det funkat skitbra till både hög musik, spel och film!

Vad gäller centern så tror jag nog att den från Magic serien kommer funka bra, blir ju inga direkta belastningar på den vid filmtittande och spelande.
Likaså effekttåligheten, tror nog aldrig att man kommer komma upp i att använda sig av alla dom 125w som F6:orna ska tåla vid filmtittande. Iaf inte kontinuerligt.

Men jag räknade lite på det nu, tittade på Dynavoice Definition SW-10 subben istället, och prisskillnaden då mellan golvare/stativare skillde bara ungefär 700 kr. Och i det hela sammanhanget är det inte en så stor kostnad. Så det blir ett par golvare som jag ville från början, och feting Dynavoice subben! ;)


Låter skönt och bra det. Angående centern så är ju det ur den som det mesta i en film och oftast den som tar mest kraft. Det gäller att ställa in det bra, på den punkten tycker jag att Sony och Onkyo slår Yamaha rätt rejält. Vet inte hur Sony lyckas men jag har aldrig upplevt att vare sig jag tittar på 2.0-tv eller 5.1-film så har den alltid delat upp ljudet rätt.

#7

Postad 13 februari 2009 - 17:09

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0

Låter skönt och bra det. Angående centern så är ju det ur den som det mesta i en film och oftast den som tar mest kraft. Det gäller att ställa in det bra, på den punkten tycker jag att Sony och Onkyo slår Yamaha rätt rejält. Vet inte hur Sony lyckas men jag har aldrig upplevt att vare sig jag tittar på 2.0-tv eller 5.1-film så har den alltid delat upp ljudet rätt.


Ok, det kommer säkert bli bra iaf!

Fick äntligen mina tygprover som jag skickat efter idag. Men tyvärr var det en stor besvikelse. Beställde prov på både riktig bomullssammet och konstsammet. Men båda två var ju så tunna så det var rent av löjligt! Så nu är jag tillbaka på noll igen i min tygjakt! :) Vet inte vad jag ska ha, måste ju vara lite tjockare tyg om det ska isolera nåt vidare, nån som vet nåt bra?? Och var man får tag på det isf?


[EDIT]

Anledningen till att jag bestämde mig för Dynavoice var att jag helt enkelt hittade dom snabbt och läste goda omdömen om dom. Men jag har tänkt beställa högtalarkitet nu för att dela upp den ekonomiska smällen lite.

Men Fynda har ju inga F6or hemma, så då började jag fundera. Man kanske skulle välja några andra? Tar gärna emot tips och erfarenheter på högtalare i samma prisklass. Hela 5.1 kitet får gå på MAX 5200, det är vad Magic paketet och Definition SW10 skulle gå på så


[EDIT]

Tycker det är dålig respons här!

Väntar nog på Magic kitet ska komma in hos fynda och kör på dom som jag tänkte från början.

Men vad tror ni om fleece tyg som draperi längs alla väggarna för mörkläggning och ljudisolering? Var i tygaffären och kollade lite, och det var det tjockaste och mest lämpliga tyget jag kunde hitta där iaf, men vad vet jag.

Redigerat av Unregistered8ac02edf, 13 februari 2009 - 17:10.


#8

Postad 13 februari 2009 - 23:36

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

  • 578 inlägg
  • 0
Jag beställde svart sammet från stoffochstil.se och jag tycker inte att det är särskilt tunt... Har det för att förbättra akustiken som längder på 5 ställen i biorummet samt som skydd framför ett element...

#9

Postad 13 februari 2009 - 23:59

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0

Jag beställde svart sammet från stoffochstil.se och jag tycker inte att det är särskilt tunt... Har det för att förbättra akustiken som längder på 5 ställen i biorummet samt som skydd framför ett element...



Stoff och stil var precis den affären jag var inne i. Hitta ingen sammet där. Hur tjockt är det ca? Det provet jag fick hem från tyg.se var kanske 1-2mm bara... Jag tänker mig sammet mycket tjockare.

#10

Postad 16 februari 2009 - 16:00

Unregistered74f42b3d
  • Unregistered74f42b3d
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Kolla på Ljudbalans kanske är det något sådant du är ute efter. De har iaf tyger som de har plockat fram med egenskaper som ska förbättra ljudet. Det är ju lite svårt å veta va du vill ha med. Ska du bara mörklägga eller ska det även förbättra ljudet?

#11

Postad 16 februari 2009 - 22:02

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Tack för tipset! Har kollat scenmolton på en annan sida, men där såg den väldigt ful ut på bilderna, men har beställt prover så jag får känna på det själv.

Men jag har skrivit längre upp att det ska vara både för mörkläggning och ljudisolering/absorbering. Vill förbättra akustiken i rummet. Kommer som sagt även ligga heltäckningsmatta, så det gör ju också lite på sig.


Men nog om det för tillfället, idag började jag snida på mitt takfäste till projjen. Började hyffsat bra, hann inte så långt idag men.
Kommer göra något liknande det som finns beskrivet på component forum. En platta i taket med spår så att projjen går att vrida ca 20 grader åt vardera håll. Rör ner till nästa platta som också kommer ha spår så att projjen går att flytta i sidled. I röret kommer då kablarna att löpa.
Skickar upp 2 bilder till att börja med! Kommer fler ju längre bygget kommer!

Början till plattan som ska sitta i taket, kräver lite putsande och filande när man inte har tillgång till fräs!

https://www.minhembi...c_id=281012.jpg

Kommer använda rör med en diameter på 60mm

https://www.minhembi...c_id=281013.jpg

Redigerat av Unregistered8ac02edf, 16 februari 2009 - 22:18.


#12

Postad 16 februari 2009 - 23:05

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Ser riktigt skysst ut!

#13

Postad 17 februari 2009 - 16:58

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Man tackar=)

Tyvärr hann jag inte få gjort något mer idag, men imorron ska jag fortsätta snida! Kommer en bildupdate då!

PS: 30 dagar kvar tills jag får tillgång till rummet och biobygget drar igång på allvar :) DS

#14

Postad 17 februari 2009 - 18:27

Unregistered74f42b3d
  • Unregistered74f42b3d
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Men jag har skrivit längre upp att det ska vara både för mörkläggning och ljudisolering/absorbering. Vill förbättra akustiken i rummet. Kommer som sagt även ligga heltäckningsmatta, så det gör ju också lite på sig.


Ledsen läste inte tillräckligt noga. Håller själv på att planera en hemmabio.
Kul idé att göra sitt eget takfäste.
Lycka till.

#15

Postad 18 februari 2009 - 21:45

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Äntligen hemma efter ett par timmars pillande med takfästet! Är nöjd med dagens insats iaf :)

Har putsat till takplattan så den är klar nu, måttade ut bottenplattan och fixade spåren i den idag, jäkla massa mätande och borrande och filande! ;)
Så här ser det iaf ut hittils!

Filat till spåren och putsat till takplattan! Anser att den är färdig nu.

https://www.minhembi...c_id=281552.jpg

Här har jag måttat ut var spåren i bottenplattan ska hamna, så man kan flytta projjen i sidled. Massa mätande och borrande och filande! Har man inte tillgång till fräs så gör man vad man kan B)

https://www.minhembi...c_id=281553.jpg

Borrat, nu återstår filandet!

https://www.minhembi...c_id=281556.jpg

Så där ja, nu börjar det likna nåt!

https://www.minhembi...c_id=281557.jpg

Dessa delarna ska snart sättas samman. Måste dock fila och putsa lite mer på bottenplattan först, och bestämma mig för hur långt röret ska vara. Och göra hål i bottenplattan såklart.

https://www.minhembi...c_id=281558.jpg

Detta är förresten hemma pularens bästa vän i många lägen! ;)

https://www.minhembi...c_id=281555.jpg


Så det var allt som har hänt idag! Imorron blir det nog till att sätta ihop delarna! Imorron får jag dessutom den stora plattan som själva projjen ska fästas i! ;) Sen är det nästan klart!

#16

Postad 19 februari 2009 - 21:00

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Idag fick jag plattan till projektorn! Så nu har jag nästan gjort klart allt! Det sista jag ska göra är att göra hål för kablarna i projje plattan, men det måste jag vänta med tills jag har projektorn så jag kan väga fram tyngdcentrum.


Satte ihop delarna idag!

https://www.minhembi...c_id=281780.jpg

Här har vi projektorplattan, mäter 350*200. Har borrat hål för min kommande Epson TW700

https://www.minhembi...c_id=281781.jpg

Distanser att sätta mellan projjen och plattan, samt mellan taket och fästet så kablarna kan löpa genom röret. Ska eventuellt kapa dom 5mm. Mäter 30 som det är nu.

https://www.minhembi...c_id=281779.jpg

Nåt i den här stilen kommer det se ut när allt är klart!

https://www.minhembi...c_id=281774.jpg

Tror som sagt att jag ska kapa distanserna 5mm, tycker det är lite för stort mellanrum nu.

https://www.minhembi...c_id=281775.jpg

Storleksreferens

https://www.minhembi...c_id=281778.jpg


Så nu börjar det likna nåt! Som sagt lite finlir kvar, men det får vänta tills jag har projjen.
Den totala kostnaden hittils undrar ni kanske då, hela 0 svenska dollar :wub:

#17

Postad 20 februari 2009 - 06:45

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Tjena. Det ser fin fint ut. Visst är det aluminium, det ser så ut iaf.

Jag får min proje nästa vecka tror jag. Då ska jag också göra ett takfäste till den. Skillnaden mellan våra fästen är att jag ska inte ha någon topplatta som du utan ett mindre rör i det stora röret. Och svetsa fast en liten rund platta i det lilla röret som kommer skurva fast i taket. Sen trä på det stora röret och skruva fast dom. Jag kommer lägga upp bilder på det sen när det är på G.

#18

Postad 20 februari 2009 - 17:37

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Man tackar=)

Ja visst är det aluminium! Hade ju vägt ton annars!

Men om du nu ska svetsa på en liten rund platta så kommer du ju ändå på sätt och vis ha en topp platta :(

Beställde högtalar kitet igår :blink: Hoppas dom kommer nästa vecka! Fast det fick bli ekfärgade istället för pianolack, för nu va den svarta subben plötsligt slut också! Beräknas komma in slutet på april/början på maj! Och så länge varken kan eller vill jag vänta!

#19

Postad 20 februari 2009 - 20:27

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Man tackar=)

Ja visst är det aluminium! Hade ju vägt ton annars!

Men om du nu ska svetsa på en liten rund platta så kommer du ju ändå på sätt och vis ha en topp platta :blink:


Jo det är klart man måste ha en topplatta. Annars kan man ju inte fästa den i taket. :( Men med min idé blir den inte synlig vilket jag tror blir snyggt. Jag tror visseligen fästet inte kommer synas så mycket med ca 10cm mellan proj och taket. Och jag kommer måla den svart som taket är.

#20

Postad 21 februari 2009 - 10:28

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0

Jo det är klart man måste ha en topplatta. Annars kan man ju inte fästa den i taket. :( Men med min idé blir den inte synlig vilket jag tror blir snyggt. Jag tror visseligen fästet inte kommer synas så mycket med ca 10cm mellan proj och taket. Och jag kommer måla den svart som taket är.



Ahaa ok :blink:
Ja det kommer nog bli bra!
Mitt fäste bygger på totalt 12 cm med alla distanser, kommer nog bli lite mindre eftersom jag har funderingar att kapa distanserna lite.
Och jag kommer nog måla min vit, ska ju hänga en TW700 i den som också är vit så. Om jag inte behåller den "borstade" alu looken.

#21

Postad 21 februari 2009 - 15:16

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
Dremel är ett underbart litet verktyg och min dremel(kopia) tar jag fram så fort det ges tillfälle! Jag har även en liten rolig förlängnings-slang till min dremel som gör att man kan finpilla ytterligare litegrann.

Postad bild

#22

Postad 21 februari 2009 - 17:39

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Ja visst är Dremel underbar! :) Har sett att det finns sån "slang", har dock aldrig sett att jag har haft nån användning för den. Annars hade jag också haft en sån! :)

Men är din verkligen en kopia? Tycker det ser ut som det står Dremel på den...


PS: Faen kan det inte bli den 19e Mars nu! Vill ju börja med mitt biorum!! DS

#23

Postad 24 februari 2009 - 20:28

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Tjohoo idag hämtade jag mina högtalare! Dynavoice Magic kitet med Definition subben. Tanken från början var ju att jag skulle ha pianolackade, men nu var plötsligt subben slut där ju och väldigt lång lev tid på den, så det blev natural oak istället! Riktigt snygga faktiskt!

Nog snackat här kommer lite bilder!

Där står dom och väntar på att jag ska slita upp dom :lol:

https://www.minhembi...c_id=283021.jpg

Natural oak, blev riktigt nöjd med färgvalet ändå!

https://www.minhembi...c_id=283028.jpg

Satelliterna var större än jag hade väntat mig, härligt :D

https://www.minhembi...c_id=283025.jpg

Subben, Definition SW-10, provkörde den lite, mullra på ganska bra!

https://www.minhembi...c_id=283026.jpg

Tillbehören, proson subkabeln kan jag inte rekomendera. Bananerna tyckte jag satt väldigt löst i just mina högtalare iaf. Men väggfästena blir nog bra!

https://www.minhembi...c_id=283024.jpg

Fick hem prov på svart scenmolton från Teknilux! Detta kommer bli helt perfekt till mitt ändamål! Tack så mycket Teknilux!

https://www.minhembi...c_id=283029.jpg

Subkabeln som jag som sagt inte kan rekomendera. Var för trång i kontakterna, så dom gick helt enkelt inte att koppla. Försökte då VÄLDIGT VÄLDIGT försiktigt att böja ut blecken lite med hjälp av en liten skruvmejsel! Då knäcktes dom bara, använde verkligen inte mycket kraft, men smack sa det bara så var dom av. Dåligt!

https://www.minhembi...c_id=283030.jpg



Men annars var allting bra! Har ju tyvärr ingen möjlighet att lyssna på högtalarna än :) Får se imorron om jag kanske orkar plugga i dom till min nuvarande hembio anläggning.

Nu längtar jag ju bara ännu mer efter att få komma igång med rummet! :D
23 dagar kvar till vi flyttar! :)

#24

Postad 26 februari 2009 - 21:39

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Idag är en bra dag! Idag har jag varit och köpt projektor och reciever! ;) :lol:
Blev som planerat en Epson EMP-TW700 och en Onkyo TX-SR606.

Kunde inte hålla mig så jag var tvungen att provköra projektorn! Måste ju veta hur stor bild jag kan ha också så jag kan bygga duk!
Så jag riggade upp väldigt provisoriskt, ställde projjen på översta hyllan på min tv möbel, och hängde upp ett vitt lakan på väggen! :lol:

Avstånd mellan linsen och duken var ca 2,70m, och där jag satt blev det ungefär samma mellan duk och huvud. Kom fram till att jag ska köra på en duk som är 2,10 bred, så det hamnar ju på ca 95". Tyckte inte att det var för stort på det avståndet, kommer ju ha ca 30 cm till mellan duk och huvud/lins sen.
Fasen vad smidigt det är med lens shift alltså! Lite pillande på några hjul så hade man bilden där man ville ha den!

Här kommer lite bilder iaf!!

Här har vi dom härliga maskinerna!

https://www.minhembi...c_id=283347.jpg

Provkörde The fifth element i 720. Har en mp4 variant av filmen som jag lagt på luren, kör sen via X360. Blir ju tyvärr inte världens bästa bilder med mobilkameran, även om den är på 3,2 Mpix.

https://www.minhembi...c_id=283349.jpg

Testade lite GH3 också! :rolleyes:

https://www.minhembi...c_id=283348.jpg



Vilken känsla det är med så stor bild alltså! Bara LÄNGTAR tills rummet är klart och allt är optimerat för bästa ljud och bild! Vilken upplevelse det kommer bli! :D

#25

Postad 09 mars 2009 - 22:30

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Hängde inte riktigt med vad du skulle ha scenmolton till? Gardiner/backdrop/ridå eller hur tänkte du? Just nu har iallafall Jam-butikerna riktigt bra pris på 2x3 meter och lite andra fasta storlekar.

#26

Postad 09 mars 2009 - 22:57

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Nu är takfästet klart iaf! Vägde ut tyngdpunkten med projjen och gjorde dom sista hålen! Endast lite finputs kvar... Har dock inte bestämt mig än för om jag ska lacka det eller om jag ska behålla den "borstade" alu looken.Vad tycker ni??
Blev förresten andra distanser oxå, blev 25mm bitar av rostfritt rör istället.


https://www.minhembi...c_id=285521.jpg


https://www.minhembi...c_id=285522.jpg



Scenmolton ska jag ha som draperi längs alla väggarna, för att mörklägga och ljudisolera/absorbera. Förbättra akustiken lite helt enkelt. Är dessutom lägenhet, så all ljuddämpning som jag kan klämma in är ganska viktig!
Håller just nu på med cementplattor som frontarna ska stå på, 35*35 plattor klädda med svart sammet, och trälist runt om. Kommer bilder på det i veckan!

Ritningen för duken är förresten också klar :)

#27

Postad 10 mars 2009 - 15:32

Unregistered8947db47
  • Unregistered8947db47
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0
hmm du har haft otur med subkabeln..min fungerade helt perfekt..lite motstånd att trycka dit men inte farligt..då vet man att den sitter iaf^^ sen skruvade man fast den så då sitter den..sj kör man med 4pack banankontakterna "proson black crome/goldplated" inte nått större fel på dom iaf..dom sitter där dom ska så..

Redigerat av Unregistered8947db47, 10 mars 2009 - 15:35.


#28

Postad 23 mars 2009 - 23:03

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Hallå gott folk!!

Äntligen har vi flyttat :) Började i torsdags! Usch va mycket jobb det är att flytta! Men nu har jag iaf fått tillgång till mitt härliga rum och bygget har börjat så smått! ^_^ :wub:

Tänkte slänga upp några bilder, tyvärr är dom inte så bra eftersom dom är tagna med mobilen! Men jag ska låna en digital kamera i veckan så kommer det lite bättre bilder!


Började med att skicka upp projjen så jag kunde se om mina mått på duken blir bra innan jag börjar bygga den! Och det blev dom! Kommer köra 96" Jag tillverkade ett eget takfäste till projjen, men av rent praktiska skäl bestämde jag mig för att ställa den på en hylla istället!

Postad bild


Kommer som sagt vara hyllor till alla filmer runt om alla väggarna

Postad bild

Kommer såklart att hänga ihop hela vägen runt, har bara inte fått upp den biten än

Postad bild


Har inte fått upp alla än men jobbar på det!

Postad bild


En riktigt god vän att ha när man sätter upp hyllor! =)

Postad bild

Lite jobbigt att det är en jäkla röra bara!

Postad bild


Mycket mer kan och orkar jag inte bjuda på idag! Hyllorna kommer förresten att vara svarta sen. Och mellanrummet mellan projektor hyllan och filmhyllorna vid sidan om kommer att byggas igen.
När alla hyllor är måttade och klara så kommer dom plockas ner för lack. Därpå börjar dukbygget!
Och sen ska det ju sys draperi av scenmolton till alla väggar utom dukväggen.

Håll tillgodo! Fler bilder kommer! :(

PS: Tjoohoooo äntligen börjat! :D DS

#29

Postad 24 mars 2009 - 21:41

-SurfeZ-
  • -SurfeZ-
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Snyggt! :)

#30

Postad 25 mars 2009 - 00:18

DampWall
  • DampWall
  • Lärjunge

  • 390 inlägg
  • 0
Ser ut att bli redigt snyggt, gillar lösning för dvd skivorna. Sen ere lite humor att du fixar ett väldigt snyggt takfäste till projjen men ställer den på en furuskiva :)

Ser framemot att se mer alltid kul med biorum (drömmer lite efter ett eget)

Edit: Är ju bra om man läser lite också innan man skriver :)

Redigerat av DampWall, 25 mars 2009 - 00:23.


#31

Postad 25 mars 2009 - 14:36

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Här går det undan, väntar med spänning på nya översiktsbilder.

#32

Postad 26 mars 2009 - 18:14

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Man tackar=)

Jo lite synd med takfästet, men som sagt så blev det bättre med hylla rent praktiskt i detta läge, men men, nu har jag iaf ett fint fäste i framtiden=) Har ju som tur är inte kostat mig något mer än ett par timmar av mitt liv.

Tyvärr så har jag inte hunnit lägga hälften så mycket tid på biografen som jag velat nu, eftersom vi är i full gång med flytten! Massa skit som ska fixas med den gamla lägenheten också, och besiktningen är på måndag! :S

#33

Postad 07 april 2009 - 12:27

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Halloj allihopa!

Lessen att jag inte har uppdaterat på ett tag nu! Men jag har tyvärr inget fungerande bredband där hemma! Jefla bredbandsbolaget bara klyddar så det är stendött! Har tydligen fått nytt modem och grejer skickat till mig, men inte fått det än. Hoppas det kommer idag!


Men en skriftlig update kan jag bjuda på iaf!

Hyllorna är under målning, riktigt kul att sprutmåla, men fasen vad det dammar alltså!
Har börjat bygga duken, ser ut att bli bra så långt iaf.
Men en undran angånde duk, hur pass noggrant är det att själva bildytan blir EXAKT rätt storlek? Ni vet det blir ju aldrig 100% samma i både teori och praktik.
Men vad jag har lyckats mäta fram nu, så är själva visningsytan 1,3 mm för stor på höjden, dvs 0,65mm i ovan och nedankant. Kommer detta synas tro? Eller är det 100%ig mm precision som gäller?


Bilder på allt kommer så fort jag får igång mitt internet där hemma!! Håll ut tills dess! :)

#34

Postad 12 april 2009 - 21:46

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Tjabba tjena hallå!

Lite klent med svar här när man inte skickar upp några bilder tycker jag... Ingen som kan svara på huruvida exakt storleken på bildytan måste vara?

Nåja, nu har mitt bredband äntligen kommit igång ju, och jag har fått kopplat upp datorn lite provisoriskt sålänge så här kommer en stor update som jag lovat! ;)

Har varit hos päronen idag och snickrat vidare på duken! Det går framåt! Lite meck är det men det kommer nog att bli bra!
Här kommer lite bilder iaf!

Grejor är inhandlat och måttandet och ritandet kan börja!

Postad bild


Fick låna en riktigt fin maskin av en polare! Snacka om att den gör jobbet sååå mycket enklare och roligare! Om en regel skulle råka bli 1mm eller mindre för lång så fixar den biffen;)

Postad bild


Ramen ihopskruvad, dags för lite tvärstag!

Postad bild


Fräst spår i ramen som skivan ska vila i, var tvungen att göra så för att få så stor bild jag ville ha utan att behöva skarva med fler mdf skivor

Postad bild

Ramen nästintill färdig, behövs bara lite finputs för att skivan ska slinka ner utan problem!

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild



Det var duken det, jag har även hunnit med att måla klart hyllorna, ligger på plats nu, har dock inte skruvat fast dom än, och det ska upp en konsol till. Annars är dom klara iaf!

Blev riktigt nöjd med resultatet!

Postad bild

Postad bild

Tyvärr så är rummet smockat med grejer just nu också, dock mest sådant som ska vara där inne sen=)

Postad bild

Postad bild

Riktigt skön att sitta i, ser fram emot många sköna spel och film timmar i den :rolleyes: Känner man för det kan man dessutom bädda upp den till en dubbelsäng om man vill ha det extra skönt :P

Postad bild






Jag har dessutom hunnit med att fylla år också! Så då fick man lite roliga prylar till bion! :D


Kommer tyvärr inte ha plats till dom inne i "salongen" Men dom kommer hamna precis utanför ingången som ett lite häftigt komplement :D
Ett par riktiga biostolar från den lokala bian! Rad 12! :D :D


Postad bild

Plats nummer 217 & 218 :D

Postad bild

Postad bild


Runt om stolarna på väggen kommer det sitta posters och annat smått och gott biorelaterat!


Fick även ett gäng bio posters och en dolby digital plexi skylt från cinemareplicas.com :D Så det var en riktigt bra födelsedag i år! :D

Imorron är det tillbaka ut till päronen och förhoppningsvis få klart det sista på duken innan det är dags för målning!

Släng nu in massa kommentarer! Alltid kul med feedback! :D

Stay tuned!

#35

Postad 18 april 2009 - 11:30

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Nu har jag inte läst allt i tråden
Men ska du använda dig utav den där hyllan runt hela rummet?
samt dom där gångjärna(vad heter det?) som dom sitter i.
ser lite omatchande ut med vitt och svart. speciellt när man ska ha det mörktlaggt

(Jag menar inte att klaga på dig)

#36

Postad 18 april 2009 - 19:20

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Ja hyllan runt hela rummet har jag ju jobbat med, den ska vara till dvd och spel förvaring. Och att konsollerna (antar jag att du menar med gångjärn iaf=) gillar jag faktiskt att dom är i vitt, blir en snygg kontrast mellan dom och den svarta hyllan. Ur mörkläggnings synpunkt kommer dom ändå inte synas direkt sen, dessutom så gör inte det lilla så mycket.

Men jag har dock sprungit på lite problem...
Efter massa läsande och tänkande så har jag börjat fundera på om ett molton draperi längs väggarna gör nån direkt nytta. För mörkläggning naturligtvis ja, men för ljudets skull, både vad gäller isolering och absorbering.


Min senaste tanke är följande...

Framväggen, dvs där duken kommer sitta, bygga upp ett litet regelverk och fylla med stenull eller liknande isolering, och därefter häfta fast svart nålfiltsmatta. Har sett en annan kille som har det så och det verkar bra.

Bakväggen, dvs bakom soffan låter jag va som den är, gillar trots allt den mörklila fondväggen lite. Men däremot sätta upp en ganska stor absorbent som är byggd på samma vis, dvs med stenull och nåt snyggt tyg.

Och sen köra scen molton på sidoväggarna för mörkläggningens skull...


Vad tror ni om detta??



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.