Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Aktiva högtalare

77 svar till detta ämne Aktiv hifi aktiva högtalare stativare golvare
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 februari 2019 - 11:24

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Då detta är en typ av högtalarkonstruktion som vi kommer att se betydligt mycket mer av i framtiden tycker jag att den ska ha en egen modern tråd. En mer allmän tråd om funderingar i det stora hela.

 

Vilka kör aktiva högtalare här på forumet? Vilka funderar på att byta? Har man aktiva men vill byta till konventionella/passiva högtalare?

Nackdelar/Fördelar osv..

 

 

 

/ Phonophilos


Redigerat av Phonophilos, 07 februari 2019 - 12:40.


#2

Postad 08 februari 2019 - 11:08

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Då detta är en typ av högtalarkonstruktion som vi kommer att se betydligt mycket mer av i framtiden tycker jag att den ska ha en egen modern tråd. En mer allmän tråd om funderingar i det stora hela.

Vilka kör aktiva högtalare här på forumet? Vilka funderar på att byta? Har man aktiva men vill byta till konventionella/passiva högtalare?
Nackdelar/Fördelar osv..



/ Phonophilos

Beror väl lite vad man menar med aktiva högtalare, är det både aktiva filter och drivsteg eller bara drivsteget?

Fördelarna är väl att priset för en komplett anläggning kan bli lägre och att (filter) samt drivelektronik och resterande högtalarkomponenter är mer optimalt anpassade till varandra, därmed också mindre risk att något går sönder, kortslutes etc. Det kan också tänkas att aktiva kan bli mer mobila, effektiva samt vatten och dammtäta.

Nackdelen är givetvis att drivelektronik tar lite volym, behöver kylning, samt elektricitet. Om drivelektroniken skulle gå sönder så blir läget betydligt mer besvärligt. Valmöjligheterna blir även mindre (Om man t.ex. vill ha mer effekt/strömstyrka att driva högtalarna). Jordströmmar kan bli mer påtagliga. Om man vill gå in och greja i högtalaren(kolla, byta, fixa något) så blir det besvärligare och mer riskfyllt.

Redigerat av Isaac, 08 februari 2019 - 11:26.


#3

Postad 08 februari 2019 - 21:55

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Finns säkert en del att välja på. Men inte i samma utsträckning som på passiva. Golvhögtalare är där ju inte många aktiva i jämförelse med dom passiva

Redigerat av Andreas3200, 08 februari 2019 - 21:56.


#4

Postad 08 februari 2019 - 23:04

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Jag kommer med största sannolikhet ge mig in på spåret med aktiva högtalare.
Har ägt både highs and lows i passiva träsket . Men Har haft mestadels tur och bra erfarenheter av de högtalare jag ägt.

Men har märkt att det sällan finns ngt stopp och att det lätt skenar iväg prismässigt för de små förbättringar.

Stärkaren skulle kunna ha lite mer krut, skulle det bli en stor förbättring om jag gjorde såhär, den här dac:en kanske funkar bättre osv osv

Ska ge mig ut o lyssna på aktiva, dels för plats besparingar. MEN mer för att jag är trött på att det oftast saknas ngt, det blir som sagt lätt superdyrt. Oxå för att det känns som om att de som tillverkar aktiva tittar/förstår matchningen och i vilken miljö dessa ska stå i. Mer balans?

Ska bli kul att följa denna tråd, bra initiativ

#5

Postad 10 februari 2019 - 11:11

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det är mycket som tilltalar med aktiva högtalare och så länge man inte köper riktigt dyra aktiva tycker jag att det kan vara intressant.

 

Uppsidan:

Möjlighet till en diskret installation, skräddarsydd rakt igenom, i bästa fall billigare än motsvarande kvalité med lösa enheter, inbyggd rums anpassning på vissa av dem. Då man inte kan byta ut annat än möjligen ljudkällan i anläggningen så minskas utforskningsviljan och kanske också utgifterna.
 

 

Nersidan:

Det vill verkligen till att välja rätt för det finns inte så mycket annat att göra än att sälja om det blev fel. "gäller iofs i vissa fall med passiva grejer också"

Den digitala utvecklingen går fortfarande fort framåt och det kommer nya måste ha funktioner. Känns lite som att satsa allt på en häst.

Risken är stor att det blir lite som med datorer och hemmabioreceivers vad gäller livslängd och andrahandspris, men det kanske går att hitta något som är tillräckligt framtidssäkert eller så vet man med sig att man inte är trend känslig. Som någon nämnde, händer det något med förstärkeri eller da-omvandling eller annat så är det hela klabbet som måste ses över. Ett problem som i alla fall jag tycker gör det lite begränsat fortfarande är att det inte är trådlöst.
"För mig räknas även nätsladdar."

 

Jag kommer att läsa inläggen i denna tråd med stort intresse då det är ett intressant område men just nu är i alla fall inte jag mogen för att ta detta steg när det gäller min huvudanläggning. Kommer nog att fegstarta med utforskning av detta med aktiva högtalare ihop med datorn.



#6

Postad 11 februari 2019 - 07:56

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Har funderat en del kring just problematiken kring nya Features och "måste" ha funktionalitet.... Dessa ändras verkligen heeela tiden och detta är väl ett generellt problem oavsett passivt eller aktivt?

#7

Postad 11 februari 2019 - 09:04

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Det är mycket som tilltalar med aktiva högtalare och så länge man inte köper riktigt dyra aktiva tycker jag att det kan vara intressant.

Uppsidan:
Möjlighet till en diskret installation, skräddarsydd rakt igenom, i bästa fall billigare än motsvarande kvalité med lösa enheter, inbyggd rums anpassning på vissa av dem. Då man inte kan byta ut annat än möjligen ljudkällan i anläggningen så minskas utforskningsviljan och kanske också utgifterna.


Nersidan:
Det vill verkligen till att välja rätt för det finns inte så mycket annat att göra än att sälja om det blev fel. "gäller iofs i vissa fall med passiva grejer också"
Den digitala utvecklingen går fortfarande fort framåt och det kommer nya måste ha funktioner. Känns lite som att satsa allt på en häst.
Risken är stor att det blir lite som med datorer och hemmabioreceivers vad gäller livslängd och andrahandspris, men det kanske går att hitta något som är tillräckligt framtidssäkert eller så vet man med sig att man inte är trend känslig. Som någon nämnde, händer det något med förstärkeri eller da-omvandling eller annat så är det hela klabbet som måste ses över. Ett problem som i alla fall jag tycker gör det lite begränsat fortfarande är att det inte är trådlöst.
"För mig räknas även nätsladdar."

Jag kommer att läsa inläggen i denna tråd med stort intresse då det är ett intressant område men just nu är i alla fall inte jag mogen för att ta detta steg när det gäller min huvudanläggning. Kommer nog att fegstarta med utforskning av detta med aktiva högtalare ihop med datorn.


Håller med mycket av det du säger. Har ägt ett par aktiva trådlösa högtalare. B&w Zeppelin air och b&w a7 är en av dom. Spelar enormt bra för sin storlek. Basen är också djupare än vad man skulle kunna tro i den storleken. Man förlorar dock jämfört med ett par stativ/golvhögtalare i stereoljudet. Har mestadels av mitt liv bara ägt allt i ett anläggningar. Men har gått över till stereo. Och där är klart en viss skillnad.

#8

Postad 11 februari 2019 - 09:06

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Finns säkert en del att välja på. Men inte i samma utsträckning som på passiva. Golvhögtalare är där ju inte många aktiva i jämförelse med dom passiva

 

Inte i samma utsträckning idag nej,  men de flesta tillverkare jobbar på aktiva modeller redan. Så det kommer komma :)



#9

Postad 11 februari 2019 - 09:13

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Det är mycket som tilltalar med aktiva högtalare och så länge man inte köper riktigt dyra aktiva tycker jag att det kan vara intressant.

 

Uppsidan:

Möjlighet till en diskret installation, skräddarsydd rakt igenom, i bästa fall billigare än motsvarande kvalité med lösa enheter, inbyggd rums anpassning på vissa av dem. Då man inte kan byta ut annat än möjligen ljudkällan i anläggningen så minskas utforskningsviljan och kanske också utgifterna.
 

 

Nersidan:

Det vill verkligen till att välja rätt för det finns inte så mycket annat att göra än att sälja om det blev fel. "gäller iofs i vissa fall med passiva grejer också"

Den digitala utvecklingen går fortfarande fort framåt och det kommer nya måste ha funktioner. Känns lite som att satsa allt på en häst.

Risken är stor att det blir lite som med datorer och hemmabioreceivers vad gäller livslängd och andrahandspris, men det kanske går att hitta något som är tillräckligt framtidssäkert eller så vet man med sig att man inte är trend känslig. Som någon nämnde, händer det något med förstärkeri eller da-omvandling eller annat så är det hela klabbet som måste ses över. Ett problem som i alla fall jag tycker gör det lite begränsat fortfarande är att det inte är trådlöst.
"För mig räknas även nätsladdar."

 

Jag kommer att läsa inläggen i denna tråd med stort intresse då det är ett intressant område men just nu är i alla fall inte jag mogen för att ta detta steg när det gäller min huvudanläggning. Kommer nog att fegstarta med utforskning av detta med aktiva högtalare ihop med datorn.

 

 

Håller med mycket av det du säger. Har ägt ett par aktiva trådlösa högtalare. B&w Zeppelin air och b&w a7 är en av dom. Spelar enormt bra för sin storlek. Basen är också djupare än vad man skulle kunna tro i den storleken. Man förlorar dock jämfört med ett par stativ/golvhögtalare i stereoljudet. Har mestadels av mitt liv bara ägt allt i ett anläggningar. Men har gått över till stereo. Och där är klart en viss skillnad.

 

De högtalare du nämner Andreas är vad jag kallar för "båtandshögtalare". Dom kommer aldrig vara lika bra som ett par passiva högtalare kopplade till en förstärkare. :) Men precis som du säger, spelar oerhört stort med tanke på sin storlek.



#10

Postad 11 februari 2019 - 09:39

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Det är mycket som tilltalar med aktiva högtalare och så länge man inte köper riktigt dyra aktiva tycker jag att det kan vara intressant.

 

Uppsidan:

Möjlighet till en diskret installation, skräddarsydd rakt igenom, i bästa fall billigare än motsvarande kvalité med lösa enheter, inbyggd rums anpassning på vissa av dem. Då man inte kan byta ut annat än möjligen ljudkällan i anläggningen så minskas utforskningsviljan och kanske också utgifterna.
 

 

Nersidan:

Det vill verkligen till att välja rätt för det finns inte så mycket annat att göra än att sälja om det blev fel. "gäller iofs i vissa fall med passiva grejer också"

Den digitala utvecklingen går fortfarande fort framåt och det kommer nya måste ha funktioner. Känns lite som att satsa allt på en häst.

Risken är stor att det blir lite som med datorer och hemmabioreceivers vad gäller livslängd och andrahandspris, men det kanske går att hitta något som är tillräckligt framtidssäkert eller så vet man med sig att man inte är trend känslig. Som någon nämnde, händer det något med förstärkeri eller da-omvandling eller annat så är det hela klabbet som måste ses över. Ett problem som i alla fall jag tycker gör det lite begränsat fortfarande är att det inte är trådlöst.
"För mig räknas även nätsladdar."

 

Jag kommer att läsa inläggen i denna tråd med stort intresse då det är ett intressant område men just nu är i alla fall inte jag mogen för att ta detta steg när det gäller min huvudanläggning. Kommer nog att fegstarta med utforskning av detta med aktiva högtalare ihop med datorn.

 

Kul att du kommer följa tråden :)

 

Det du nämner, den problematik, går lite hand i hand med priset. En "billigare" aktiv, som exempel KEF LS50W (ca 25k) har usb dac inbyggt. Denna högtalare spelar fruktansvärt bra men är, enligt mina preferenser en instegsport för den aktiva världen.

I den högre prisklassen blir högtalarna med avskalade när det kommer till kopplingsmöjligheterna.. men mycket mycket mycket mer avancerade. Jag äger ett par Dutch and Dutch 8C aktiva högtalare ( 105k ). Jag har en XLR ingång som jag kan mjukvarustyra som Analog XLR eller AES/EBU digital. Dom har även ROON endpiont stöd , dvs med en roon server behöver jag inte ens en DAC.

Men vill jag koppla in en dac om XX år för att få nya filstöd går det att göra. Vill man koppla in ett försteg går det också.

Aktiva i en dyrare prisklass kan verkligen ersätta ens huvudsystem, men som du säger måste man vara mogen rent mentalt.

Utdelningen är fruktansvärd ljudmässigt ( om man gillar hur den låter från början såklart ). Det en aktiv högtalare för 100 k kan leverera, kan inte en ett passivt system för samma pengar mäta sig mot. Min senaste rigg kostade ca 270 K med allt inräknat och dessa aktiva högtalare jag har för 105K, krossar den gamla riggen på alla nivåer. Jag har beställt en Innuos Statement som ska aggera Roon server och streama musik till mina Dutch and Dutch 8C som är Roon endpoint ready. Riggen kommer bli billigare i slutändan, men bättre, smidigare.

 

Det finns en hel del artiklar om Dutch and Dutch 8C ( kommer nya titt som tätt då detta system är väldigt nytt ) och Kii Three.

 

Det jag personligen tycker är nackdelen med aktiva högtalare är att det inte går att uppgradera så mycket, men det är också en av dom största anledningarna till varför jag valde att gå över till aktiva. Jag uppgraderade precis hela tiden i min gamla rigg.. bara för att jag kunde.


Har funderat en del kring just problematiken kring nya Features och "måste" ha funktionalitet.... Dessa ändras verkligen heeela tiden och detta är väl ett generellt problem oavsett passivt eller aktivt?

 

 Så kommer det alltid att vara , oavsett produkter. Stackars dom som köpte en bil utan Apple car play..

Precis som du säger "måste" ha funktionalitet. :)


Gamla riggen Bifogad fil  IMG_20170705_153136.jpg   143,92K   0 Antal nerladdningar


Nya riggen. Vardagsrummet öppnade upp sig.  Bifogad fil  FB_IMG_1549043037898.jpg   68,32K   1 Antal nerladdningar



#11

Postad 11 februari 2019 - 10:57

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Phono
Var i butik och spanade efter lurar och då hade de nya KEF LSX och de såg ruskigt fina ut. Hade kunnat tänkt mig ett par. Som övriga är inne på så är det ett stort problem med aktiva och det är att man inte kan koppla med till exempel HDMI och att det mest bara har 2st digitala ingångar vilket begränsar mycket.

Hade kunnat tänkt mig KEF LSX ihop med en bra CD spelare och extra DAC.
Phono
Var i butik och spanade efter lurar och då hade de nya KEF LSX och de såg ruskigt fina ut. Hade kunnat tänkt mig ett par. Som övriga är inne på så är det ett stort problem med aktiva och det är att man inte kan koppla med till exempel HDMI och att det mest bara har 2st digitala ingångar vilket begränsar mycket.

Hade kunnat tänkt mig KEF LSX ihop med en bra CD spelare och extra DAC.

#12

Postad 11 februari 2019 - 11:30

STiFLR
  • STiFLR
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Kommer snart bli med aktivt... Förstärkarmodulerna + trådlösa huben till mina System audio Legend 40 är beställda och kommer i veckan, ska bli väldigt intressant då jag aldrig haft aktivt innan.

 

Haft de passiva snart en månad nu, så de är inspelade och redo att bli aktiva :)



#13

Postad 12 februari 2019 - 07:49

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Phono
Var i butik och spanade efter lurar och då hade de nya KEF LSX och de såg ruskigt fina ut. Hade kunnat tänkt mig ett par. Som övriga är inne på så är det ett stort problem med aktiva och det är att man inte kan koppla med till exempel HDMI och att det mest bara har 2st digitala ingångar vilket begränsar mycket.

Hade kunnat tänkt mig KEF LSX ihop med en bra CD spelare och extra DAC.
Phono
Var i butik och spanade efter lurar och då hade de nya KEF LSX och de såg ruskigt fina ut. Hade kunnat tänkt mig ett par. Som övriga är inne på så är det ett stort problem med aktiva och det är att man inte kan koppla med till exempel HDMI och att det mest bara har 2st digitala ingångar vilket begränsar mycket.

Hade kunnat tänkt mig KEF LSX ihop med en bra CD spelare och extra DAC.

 

KEf LS X är fina, dock hade jag gått på storebror KEF LS50W. Mer kropp och dynamik i den högtalaren.

Gällande HDMI i en aktiv högtalare finns det en Canton modell vad jag vet som har HDMI växel inbyggt. Dock har jag svårt att se att aktiva måste ha detta? Bild är bild , ljud är ljud. Antingen drar man en optisk från TVn till aktiva högtalaren och alla källor via HDMI direkt upp till TVn..

Mina aktiva har bara XLR/AES-EBU till exempel. I framtiden kanske det kommer HDMI i aktiva, fast då via I2S, dvs bara ljud via HDMI. Allt i den högre kategorin kommer inte ha HDMI. Men som sagt, Canton har det på en modell.. men den är nog tänky till att vara en allt i ett lösning.  :)



#14

Postad 12 februari 2019 - 07:54

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Kommer snart bli med aktivt... Förstärkarmodulerna + trådlösa huben till mina System audio Legend 40 är beställda och kommer i veckan, ska bli väldigt intressant då jag aldrig haft aktivt innan.

 

Haft de passiva snart en månad nu, så de är inspelade och redo att bli aktiva :)

 

Härligt ! Du får skicka lite bilder så får bi se. Gör du konverteringen själv eller lämnar man in dom till butik ?

Ska bli intressant och höra vad du tycker efter uppgraderingen. Kul att man kan köpa till aktivt paket i efterhand, kul tänk av företaget :)



#15

Postad 12 februari 2019 - 11:41

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

KEf LS X är fina, dock hade jag gått på storebror KEF LS50W. Mer kropp och dynamik i den högtalaren.
Gällande HDMI i en aktiv högtalare finns det en Canton modell vad jag vet som har HDMI växel inbyggt. Dock har jag svårt att se att aktiva måste ha detta? Bild är bild , ljud är ljud. Antingen drar man en optisk från TVn till aktiva högtalaren och alla källor via HDMI direkt upp till TVn..
Mina aktiva har bara XLR/AES-EBU till exempel. I framtiden kanske det kommer HDMI i aktiva, fast då via I2S, dvs bara ljud via HDMI. Allt i den högre kategorin kommer inte ha HDMI. Men som sagt, Canton har det på en modell.. men den är nog tänky till att vara en allt i ett lösning. :)

Lite det jag är inne på att göra det enkelt för användarna. Borde vara enklare att implementera en HDMI uttag.
LS50w hörde jag på lanseringsdagen med KEF brittiska guru. Då var inte appen färdig. Hört den sen efteråt också, Då lät den bättre, mycket beroende utav den inbyggda DSP.
Ägde för ett bra tag tillbaka ett par aktiva Argon som dog efter ca 2 år och det fungerade ok förutom att det var för få ingångar och kunde enbart hantera en kalla åt gången.

#16

Postad 12 februari 2019 - 12:07

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

KEf LS X är fina, dock hade jag gått på storebror KEF LS50W. Mer kropp och dynamik i den högtalaren.
Gällande HDMI i en aktiv högtalare finns det en Canton modell vad jag vet som har HDMI växel inbyggt. Dock har jag svårt att se att aktiva måste ha detta? Bild är bild , ljud är ljud. Antingen drar man en optisk från TVn till aktiva högtalaren och alla källor via HDMI direkt upp till TVn..
Mina aktiva har bara XLR/AES-EBU till exempel. I framtiden kanske det kommer HDMI i aktiva, fast då via I2S, dvs bara ljud via HDMI. Allt i den högre kategorin kommer inte ha HDMI. Men som sagt, Canton har det på en modell.. men den är nog tänky till att vara en allt i ett lösning. :)

Lite det jag är inne på att göra det enkelt för användarna. Borde vara enklare att implementera en HDMI uttag.
LS50w hörde jag på lanseringsdagen med KEF brittiska guru. Då var inte appen färdig. Hört den sen efteråt också, Då lät den bättre, mycket beroende utav den inbyggda DSP.
Ägde för ett bra tag tillbaka ett par aktiva Argon som dog efter ca 2 år och det fungerade ok förutom att det var för få ingångar och kunde enbart hantera en kalla åt gången.

KEf LS X är fina, dock hade jag gått på storebror KEF LS50W. Mer kropp och dynamik i den högtalaren.
Gällande HDMI i en aktiv högtalare finns det en Canton modell vad jag vet som har HDMI växel inbyggt. Dock har jag svårt att se att aktiva måste ha detta? Bild är bild , ljud är ljud. Antingen drar man en optisk från TVn till aktiva högtalaren och alla källor via HDMI direkt upp till TVn..
Mina aktiva har bara XLR/AES-EBU till exempel. I framtiden kanske det kommer HDMI i aktiva, fast då via I2S, dvs bara ljud via HDMI. Allt i den högre kategorin kommer inte ha HDMI. Men som sagt, Canton har det på en modell.. men den är nog tänky till att vara en allt i ett lösning. :)

Lite det jag är inne på att göra det enkelt för användarna. Borde vara enklare att implementera en HDMI uttag.
LS50w hörde jag på lanseringsdagen med KEF brittiska guru. Då var inte appen färdig. Hört den sen efteråt också, Då lät den bättre, mycket beroende utav den inbyggda DSP.
Ägde för ett bra tag tillbaka ett par aktiva Argon som dog efter ca 2 år och det fungerade ok förutom att det var för få ingångar och kunde enbart hantera en kalla åt gången.

KEf LS X är fina, dock hade jag gått på storebror KEF LS50W. Mer kropp och dynamik i den högtalaren.
Gällande HDMI i en aktiv högtalare finns det en Canton modell vad jag vet som har HDMI växel inbyggt. Dock har jag svårt att se att aktiva måste ha detta? Bild är bild , ljud är ljud. Antingen drar man en optisk från TVn till aktiva högtalaren och alla källor via HDMI direkt upp till TVn..
Mina aktiva har bara XLR/AES-EBU till exempel. I framtiden kanske det kommer HDMI i aktiva, fast då via I2S, dvs bara ljud via HDMI. Allt i den högre kategorin kommer inte ha HDMI. Men som sagt, Canton har det på en modell.. men den är nog tänky till att vara en allt i ett lösning. :)

Lite det jag är inne på att göra det enkelt för användarna. Borde vara enklare att implementera en HDMI uttag.
LS50w hörde jag på lanseringsdagen med KEF brittiska guru. Då var inte appen färdig. Hört den sen efteråt också, Då lät den bättre, mycket beroende utav den inbyggda DSP.
Ägde för ett bra tag tillbaka ett par aktiva Argon som dog efter ca 2 år och det fungerade ok förutom att det var för få ingångar och kunde enbart hantera en kalla åt gången.
Moderator kanske kan hjälpa att ta bort så det blir bara ett inlägg. Tack så mycket
Moderator kanske kan hjälpa att ta bort så det blir bara ett inlägg. Tack så mycket

#17

Postad 12 februari 2019 - 18:48

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Jag är nu helt övertygad om att aktiva högtalare is the Way to go. Iaf för mig

Har länge jobbat med att hitta matchning av komponenterna och högtalare som jag vill ha. När jag hittat det "nästan, så blev varje ändring bara en jakt på nästa " upgrade" nästa " förbättring".
Missade lixom att lyssna på musiken.... Är less på att önska mig mer än vad som faktiskt kunde levereras.
I de prisklasser jag sökt och till min musik så saknas lite där och mer där.... Hela tiden en ständig upgrade.. Och tyvärr många butiker som tycker/säger hur jag ska tycka det låter.

Har nu haft lyxen/turen att få lyssna på Dutch and Dutch 8c och helt ärligt så spelar de inte bara bättre utan dessutom mer kontrollerat, mer närvarande och med en pinsamt bra separation. För att inte tala om 3d känslan, djupet, de gräver fan djupare och med mer kontroll än vad de flesta golvare jag ägt. Sen att rösterna är magiskt framflyttade och att det känns som musikerna står i rummet.... 🙄

Visst de kostar en rejäl slant... Men man får verkligen ALLT. Är helt övertygad om att Dutch and Dutch 8c kommer hålla mig nöjd mer i längden än vad passivt kan/kommer göra. Visst skjutsar man in mängder med pengar så kommer du nog dit, men just att med enklare setup nå dessa resultat.... Amazing.

Ett Försteg (med DAC och RIAA) för att koppla de källor jag vill/BEHÖVER.

Oppo cd/bd
Thorens Svarven
Ngn enklare streamer

Jag ska boka in en rejäl lyssning här inom kort och ta med min "stökiga" musik o lyssna in mig rejält. Men redan nu är jag helt övertygad om att dessa ska/kommer få ett hem här. Tack @Phonoohilos för att du lett mig på rätt väg. 😀

Nu är det bara råna banken o sen shoppa 👌😀

#18

Postad 13 februari 2019 - 08:30

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Lite det jag är inne på att göra det enkelt för användarna. Borde vara enklare att implementera en HDMI uttag.
LS50w hörde jag på lanseringsdagen med KEF brittiska guru. Då var inte appen färdig. Hört den sen efteråt också, Då lät den bättre, mycket beroende utav den inbyggda DSP.
Ägde för ett bra tag tillbaka ett par aktiva Argon som dog efter ca 2 år och det fungerade ok förutom att det var för få ingångar och kunde enbart hantera en kalla åt gången.
Lite det jag är inne på att göra det enkelt för användarna. Borde vara enklare att implementera en HDMI uttag.
LS50w hörde jag på lanseringsdagen med KEF brittiska guru. Då var inte appen färdig. Hört den sen efteråt också, Då lät den bättre, mycket beroende utav den inbyggda DSP.
Ägde för ett bra tag tillbaka ett par aktiva Argon som dog efter ca 2 år och det fungerade ok förutom att det var för få ingångar och kunde enbart hantera en kalla åt gången.
Lite det jag är inne på att göra det enkelt för användarna. Borde vara enklare att implementera en HDMI uttag.
LS50w hörde jag på lanseringsdagen med KEF brittiska guru. Då var inte appen färdig. Hört den sen efteråt också, Då lät den bättre, mycket beroende utav den inbyggda DSP.
Ägde för ett bra tag tillbaka ett par aktiva Argon som dog efter ca 2 år och det fungerade ok förutom att det var för få ingångar och kunde enbart hantera en kalla åt gången.
Moderator kanske kan hjälpa att ta bort så det blir bara ett inlägg. Tack så mycket
Moderator kanske kan hjälpa att ta bort så det blir bara ett inlägg. Tack så mycket

 

DSP funktionen är viktig. Det är här Dutch & Dutch gjort något alldeles fantastiskt.

Förmågan att få rummet att försvinna, och på detta sett minimera de rumsproblem som uppstår har en mycket positiv påvärkan på ljudet. Jag har också bara en XLR ingång på mina D&D8C, ser inte det som ett problem. Det hade absolut varit välkomnat med en extra XLR ingång. Men när Roon endpoint kommer så kommer jag streama musik via en Roon server och använda XLR ingången för en DAC som enbart komma sköta signal från PS4 och en Mac mini.

Det hade varit smidigt med HDMI, men jag tycker personligen inte man ska blanda bild och ljud i en högtalare, inte på de mer seriösa högtalarna. För dom som vill ha allt i ett lösning skulle det vara utmärkt :)



#19

Postad 13 februari 2019 - 08:40

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Jag är nu helt övertygad om att aktiva högtalare is the Way to go. Iaf för mig

Har länge jobbat med att hitta matchning av komponenterna och högtalare som jag vill ha. När jag hittat det "nästan, så blev varje ändring bara en jakt på nästa " upgrade" nästa " förbättring".
Missade lixom att lyssna på musiken.... Är less på att önska mig mer än vad som faktiskt kunde levereras.
I de prisklasser jag sökt och till min musik så saknas lite där och mer där.... Hela tiden en ständig upgrade.. Och tyvärr många butiker som tycker/säger hur jag ska tycka det låter.

Har nu haft lyxen/turen att få lyssna på Dutch and Dutch 8c och helt ärligt så spelar de inte bara bättre utan dessutom mer kontrollerat, mer närvarande och med en pinsamt bra separation. För att inte tala om 3d känslan, djupet, de gräver fan djupare och med mer kontroll än vad de flesta golvare jag ägt. Sen att rösterna är magiskt framflyttade och att det känns som musikerna står i rummet....

Visst de kostar en rejäl slant... Men man får verkligen ALLT. Är helt övertygad om att Dutch and Dutch 8c kommer hålla mig nöjd mer i längden än vad passivt kan/kommer göra. Visst skjutsar man in mängder med pengar så kommer du nog dit, men just att med enklare setup nå dessa resultat.... Amazing.

Ett Försteg (med DAC och RIAA) för att koppla de källor jag vill/BEHÖVER.

Oppo cd/bd
Thorens Svarven
Ngn enklare streamer

Jag ska boka in en rejäl lyssning här inom kort och ta med min "stökiga" musik o lyssna in mig rejält. Men redan nu är jag helt övertygad om att dessa ska/kommer få ett hem här. Tack @Phonoohilos för att du lett mig på rätt väg.

Nu är det bara råna banken o sen shoppa

 

Det glädjer mig! Jag tror att många fortfarande är rädda för aktivt. Men aktivt för 5-10 år sedan går inte att jämföra med aktivt idag, om det får kosta på sig lite. I sammanhanget blir en Dutch & Dutch 8C för ca 100K BILLIGT, med tanke på vad den presterar och hur pass avancerad den är. I min förra rigg kostade enbart förstärkaren +100k , och oavsett vilka högtalare jag hade tsm med den skulle jag aldrig få ut samma dynamik som jag får med mina Dutch & Dutch 8C.

Allt handlar om mognad och om man är beredd att testa denna fantastiska teknik, jag har väntat och varit aktiv inom den aktiva genren. Jag visste redan vad jag fick för pengarna. Redan första demon insåg jag att dessa spelar skjortan av samtliga riggar jag ägt innan, för en fraktion av pengarna. Stereo perspektiv och 3D som du nämner är INSANE.  

 

Du gör ett val du aldrig kommer att ångra. Det kan jag lova dig. Jag kommer ha kvar dessa högtalare bra länge..              



#20

Postad 13 februari 2019 - 11:00

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Har någon nämnt hembio under avdelningen nackdelar? Finns ju inte jättemånga hembioförsteg för rimliga summor, även receivers med pre out ligger en bit upp i prisnivå. Och nätanslutning till surrarna är ju inte vare sig supersmidigt eller snyggt. Ja, överhuvudtaget blir det en massa nätkabel. Och sedan har vi anslutningsmöjligheter? Idag tycker många, även inte så jätteintresserade, tex. att det är käckt med en grammofon.



#21

Postad 13 februari 2019 - 13:02

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Phonophilos:

Vad kan man ha som försteg (digitalt ut) om man vill ha detta som enda lösning för att lyssna på streamad musik och film? Inga fantasi-summor nu, du verkar lägga lite för mkt pengar generellt för min smak ;)

 

Ser onekligen fint ut när man läser om D&D 8C på nätet men inkopplingen gör mig lite konfunderad.



#22

Postad 13 februari 2019 - 13:44

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Har någon nämnt hembio under avdelningen nackdelar? Finns ju inte jättemånga hembioförsteg för rimliga summor, även receivers med pre out ligger en bit upp i prisnivå. Och nätanslutning till surrarna är ju inte vare sig supersmidigt eller snyggt. Ja, överhuvudtaget blir det en massa nätkabel. Och sedan har vi anslutningsmöjligheter? Idag tycker många, även inte så jätteintresserade, tex. att det är käckt med en grammofon.

 

Så är det. Aktiv hemmabio är fortfarande något som jag tror kommer dröja lite till innan vi ser i lägre prisklasser.

Som du säger är ett hemmabioförsteg rätt dyrt, billigaste vad jag vet är väl Marantz ..

Sedan som du säger måste man ändå dra en kabel till varje högtalare.. Det man skulel kunna köra är aktiva frontar och passiv center+ surr. och köra en receiver med pre-out på frontarna. Men att bygga en hemmabiorigg med aktiva högtalare drar iväg, och då är ett försteg för +30k ditt minsta problem haha..

 

Tillverkningskostnaden för en aktiv högtalare är betydligt högre än en passiv (oftast)



#23

Postad 13 februari 2019 - 13:51

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Phonophilos:

Vad kan man ha som försteg (digitalt ut) om man vill ha detta som enda lösning för att lyssna på streamad musik och film? Inga fantasi-summor nu, du verkar lägga lite för mkt pengar generellt för min smak ;)

 

Ser onekligen fint ut när man läser om D&D 8C på nätet men inkopplingen gör mig lite konfunderad.

 

hmm bra fråga , kort svar, en mac mini eller PC med en Cambridge dac för 800 kr på blocket med XLR ut . Dutch and Dutch har både AES/EBU och XLR analogt , du väljer i menyn. Så du behöver inte använda digitalt ut.

HDMI drar jag via en HDMI växel och optiskt ljud från PS4 och bluray. MAc mini kopplar jag via USB.  Körde Tidal och streamad film (netflix , HBO , amazon ) via MAc mini.

 

Dock, ställer jag mycket högre krav på musiken än vad en mac mini + cambridge dac för 800kr klarar av att återskapa.

Dutch and Dutch kommer , snart, via en mjukvaruuppdatering få Roon End point stöd. Då kommer jag kunna använda analoga XLR ingången till det jag använder den idag via min DAC, PS4 + bluray + mac mini . Så kommer jag vid musiklyssning välja roon ethernet ingången :)

 

mer än så behöver jag inte. Vill jag ha vinyl och en massa mer hdmi ingångar osv osv skaffar jag ett hemmabioförsteg :)

 

Så för mig, räcker det med en XLR ingång .


Redigerat av Phonophilos, 13 februari 2019 - 13:53.


#24

Postad 14 februari 2019 - 13:47

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Största fördelen för mig just nu är att jag kommer kunna ta bort MÄNGDER med kabel och passiva enheter, låta vardagsrummet vara ett vardagsrum igen.

 

Fan alla kablar som behövs gömmas och stoppas undan, alla nätkablar till subbor, förstärkare, slutsteg, cd, Blu-ray, för att inte prata om all högtalarkabel osv osv...

Sedan är jag övertygad om att de jag hört från Dutch & Dutch 8C att de kommer kunna prestera pinsamt bra som "nerskalad" bio utan ens SUB stöd...men det är relativt enkelt att peta in om man väljer ett bra 2-kanals försteg.

HDMI är bara att köra via BD spelaren till TV:en/projjen och optiskt in i försteget....så är det bara köra. Vissa Oppo spelare har HDMI in så den kan agera växel om man har flera HDMI källor.

 

Har bokat in en rejäl provlyssning inom kort och ska återkomma med mer info då...

 

Vill man bara köra streamat så kan en Oppo Sonica DAC funka pinsamt bra eftersom den har XLR ut och stöd för Spotify och TIDAL...har jag för mig. FInns ibland beggat för 5-7000kr.



#25

Postad 15 februari 2019 - 07:35

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Har någon nämnt hembio under avdelningen nackdelar? Finns ju inte jättemånga hembioförsteg för rimliga summor, även receivers med pre out ligger en bit upp i prisnivå. Och nätanslutning till surrarna är ju inte vare sig supersmidigt eller snyggt. Ja, överhuvudtaget blir det en massa nätkabel. Och sedan har vi anslutningsmöjligheter? Idag tycker många, även inte så jätteintresserade, tex. att det är käckt med en grammofon.

Beror ju lite på hur man kör, själv har jag ingen nytta av ett dedikerat hembioförsteg med mitt 5.1 system via datorn, där både subwoofer och mina bakkanaler är aktiva. Inte sagt att det inte vore en trevlig utveckling om hembioförsteg börjar sjunka betydande i pris.

En grammofon går ju med enkelhet att koppla in även i aktiva högtalare om man så skulle önska.

Redigerat av Isaac, 15 februari 2019 - 07:40.


#26

Postad 15 februari 2019 - 22:36

STiFLR
  • STiFLR
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Får väl ge lite feedback efter 2 dagars spelande med de aktiva System Audio Legend 40orna...

 

Maken till mängden djupbas trodde jag aldrig man kunde få ur så små (5,25") element (full styrka ner till runt 20 Hz, subwoofer överflödig), aldrig varit med om nåt liknande och då har jag ändå ägt och testat en del olika förstärkar/högtalar-system.

 

Annars är ljudbilden lite som Phonophilos här beskriver sina D&D 8C fast kanske lite mindre skala... tack vare kraftigt digitalt förstärkeri med inbyggd DSP.



#27

Postad 16 februari 2019 - 10:50

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Får väl ge lite feedback efter 2 dagars spelande med de aktiva System Audio Legend 40orna...

Maken till mängden djupbas trodde jag aldrig man kunde få ur så små (5,25") element (full styrka ner till runt 20 Hz, subwoofer överflödig), aldrig varit med om nåt liknande och då har jag ändå ägt och testat en del olika förstärkar/högtalar-system.

Annars är ljudbilden lite som Phonophilos här beskriver sina D&D 8C fast kanske lite mindre skala... tack vare kraftigt digitalt förstärkeri med inbyggd DSP.

Blev förvånad när jag såg det beskedliga priset på standardmodellen, hade helt klart varit intressant om jag letade idag. Lika förvånad blev jag av prispålägget för den aktiva. Dubbla priset, eller i storleksordningen 25000kr extra.

Får väl oavsett in på Hifi Skane och lyssna. :)

#28

Postad 16 februari 2019 - 11:35

STiFLR
  • STiFLR
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Ja, de är inte billiga fast jag har själv legat i den prisklassen med mina gamla grejer så det är plus/minus noll... nja, inte riktigt då man förlorar ett antal tusenlappar på att avyttra det gamla :)

 

Jag finns annars i Malmö om du vill provlyssna i hemmiljö :)


Redigerat av STiFLR, 16 februari 2019 - 11:37.


#29

Postad 16 februari 2019 - 12:08

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ja, de är inte billiga fast jag har själv legat i den prisklassen med mina gamla grejer så det är plus/minus noll... nja, inte riktigt då man förlorar ett antal tusenlappar på att avyttra det gamla :)

Jag finns annars i Malmö om du vill provlyssna i hemmiljö :)

Det var vänligt, men de är ändå alltför långt över min budget. :)
Det är inte rent av så att det då är dina gamla Master Explorer som står hos Hificenter?

#30

Postad 16 februari 2019 - 12:15

STiFLR
  • STiFLR
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Det var vänligt, men de är ändå alltför långt över min budget. :)
Det är inte rent av så att det då är dina gamla Master Explorer som står hos Hificenter?

 

Nope, har aldrig haft SA innan.



#31

Postad 16 februari 2019 - 22:39

STiFLR
  • STiFLR
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Härligt ! Du får skicka lite bilder så får bi se. Gör du konverteringen själv eller lämnar man in dom till butik ?

Ska bli intressant och höra vad du tycker efter uppgraderingen. Kul att man kan köpa till aktivt paket i efterhand, kul tänk av företaget :)

 

 

Lägger upp 2 bilder enligt önskemål.

 

Sjukt enkelt att byta, bara att skruva loss delningsfiltret där bak, koppla ur och in med förstärkaren på samma sätt. Sitter med en enkel kontakt. MEN System audio vill inte att man ska göra det själv då det tydligen funnits kunder som kopplat fel och garantin ryker om man gör fel, vilket jag inte kan förstå då det är något av det enklaste jag gjort. En enkel kontakt att koppla ur och sen in... t o m lättare än att koppla högtalare till förstärkare då man måste tänka på +/-.

Bifogad fil(er)



#32

Postad 09 mars 2019 - 16:40

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Kommer nog dröja några år innan man kan hitta bra aktiva större golvhögtalare som tex b&w 683 s2 eller monitor audio silver 8.

#33

Postad 09 mars 2019 - 16:59

merry
  • merry
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

The mother of all aktiva högtalare, kanske även passiva

 

https://www.ljudmaka..._id=2963&menu=2



#34

Postad 09 mars 2019 - 19:58

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

The mother of all aktiva högtalare, kanske även passiva

https://www.ljudmaka..._id=2963&menu=2


700k herregud men mäktiga är dom nog. Fast har sett mäktigare passiva som tex Focal Grande Utopia EM

#35

Postad 12 mars 2019 - 18:07

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

DUTCH & DUTCH 8C

 

Har dragit mig lite för att skriva mina lyssningsintryck...mest för att svälja och processera alla intryck som jag blev serverad!

 

Först vill jag verkligen tacka Perfect Sense för det bemötande jag fick uppleva! Det engagemang och den tid som Marcus lagt/lägger ner på att förstå/höra kundens önskemål samt denna fokus på just kunden, det är unikt och oerhört uppskattat av mig. :D 

 

Ska tilläggas att jag har oerhört "krävande/komplex" musiksmak, vilket många på detta forum samt butiker runt om i Svea alltid sagt att denna musik ej kräver annat än vad skit som helst för att låta bra!!!.

 

Inte så att jag brytt mig om detta, utan valt att handla på annat håll många ggr och dessutom struntat totalt i vad "dessa" allvetande forumrävar VET. Jag vet vad jag ville ha, hur jag ville att MITT ljud ska låta.

 

Musik ska upplevas inte analyseras.....

 

Mina riggar har blivit uppgraderade och ALLTID passat mig och mina ljudideal + fått min musik att "få nytt liv" 

MEN just att uppgraderingarna aldrig tar slut, det har alltid funnits "room for improvement", bara en liten tweak till  :unsure: , så kommer det låååta ännu bättre. Fler enheter för att seperates låter bättre...alla gånger...och är lättare att uppgradera

 

Jag blev ALDRIG riktigt nöjd, jag tappade till slut intresset för musik helt. 

 

Men efter en rejäl period av tystnad och att inte ha ngn rigg här hemma har jag funnit charmen i musiken igen, ville börja så smått att bygga upp mitt imperium igen......

 

MEN fick då rådet av @Phonophilos som vet exakt hur jag funkar och vart det kommer landa om jag börjar gå in på det vanliga spåret igen, LYSSNA på DUTCH&DUTCH 8C. 

 

Sagt och gjort.

 

DUTCH&DUTCH 8C

 

Okej, vart ska man börja........?

Har hört dessa burkar nu 3ggr, två gånger i ett relativt vanligt (akustikbehandlat) vardagsrum samt 1 gång hos Perfect Sense. Det är den senare lyssningen som jag nu kommer prata om 

 

Perfect Sense har ett ganska massivt stort rum, med högt i tak. OTROLIGT FINT

 

Jag tog med min Yamaha CD-S2000 cd spelare + en rejäl laddning med cd-skivor med det jävligaste/svåraste  :D  jag har samt vanlig singer/songwriter + annat udda.

 

Så framför mig står nu alltså en cd-spelare kopplat direkt med XLR mot DUTCH&DUTCH 8C, inget annat, (strömmatningen till högtalrna samt RJ45 för tillgång till nätverket, thats it) :blink:

 

Så fort vi ställt in de parametrar (avstånd mot vägg mm i surfplattan) så var det bara trycka på play på cd-spelaren.

Det var där och då jag insåg vad dessa högtalare verkligen kan prestera, för strax efter jag tryckt på play så hade jag suttit där i nästan 2 timmar.

 

Jag njöt till 100%

Vad musik är, är precis vad dessa JÄTTAR förmedlade. En ren skär njutning, en flykt till stampa-takten land, en bubbla av välmående!!!!

Det fanns faktiskt inget jag kunde klaga på, inget!

 

Att få uppleva något där det känns som om du faktiskt sitter framför artisten i sångbåset, där separationen verkligen blir glasklar.

Trummisens kantslag nästan avslöjar vilken virvel han spelade in på, där baskaggen levereras med exakthet och med pondus som få högtalre jag någonsin hört klara av.

Där du verkligen sveps in i ett välljud med ett djup och en sån otroligt bred ljudbild. Det målades upp och levererades en ljudbild långt över vad jag trodde var möjligt. 

 

Det som gjorde att jag log som en idiot var just basen och den MÄNGD kraft den kan leverera, detta är trots allt en stativare som på riktigt smiskar stjärt med de flesta golvare när det kommer till bas.

Den är exakt och helt vansinnig...

 

Diskanten sen lockade fram saker som jag aldrig hört förut och blev aldrig ens i närheten till jobbig, det kändes mest bara korrekt...som att det var så här det verkligen ska låta.

 

Det känns som en komplett högtalare, allt är sömlöst. Det saknas inget i de olika register eller mellan dem, allt har en balans och allt vet exakt vad den ska göra.

 

Inte som jag upplevt med vissa högtalare (som kostat mer än dessa) att det rullar av för tidigt där eller för mycket av det där eller jag önskar att den hade det här.

 

Utan DUTCH&DUTCH 8C lyckas verkligen med att leverera dynamik och attack, varje detalj hörs/finns där oavsett hur stökig min musik blev.  :wub:   

 

Att hela högtalaren presterar långt över vad som egentligen ska vara fysikt möjligt är bara ngt jag har svårt att förstå.....



#36

Postad 12 mars 2019 - 21:18

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Skratt, då finns det inget mer att säga än, GRATTIS. Du är hemma.  :)



#37

Postad 13 mars 2019 - 09:04

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Skratt, då finns det inget mer att säga än, GRATTIS. Du är hemma. :)

Ja du den som hade haft pengar till sådant. 100k för ett par högtalare det är inte något man bara slösar bort. Grattis ändå. Läser ett annat forum vid sidan om och där är det f** sjukt när folk skriver att de har en budget på 200-300k.
Tydligen är det dyrt att ha ett intresse.

#38

Postad 13 mars 2019 - 12:09

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Ja du den som hade haft pengar till sådant. 100k för ett par högtalare det är inte något man bara slösar bort. Grattis ändå. Läser ett annat forum vid sidan om och där är det f** sjukt när folk skriver att de har en budget på 200-300k.
Tydligen är det dyrt att ha ett intresse.

Japp kan ju bara hålla med där 100k för ett par högtalare är riktigt mycket pengar. Då gäller det och vara riktigt säker på att man blir nöjd med det också. Finns inte många chanser för misstag när man lägger dom pengarna om man nu inte är miljonär. En budget på 200-300k är väldigt hög budget. Det hade räckt för sportbilen jag planerar att köpa inom några år. Begagnat då givetvis. Skulle inte kunna tänka mig köpa högtalare över 40,000. Men en del lägger säkert allt på det intresset kan jag tänka mig. Jag är ljudintresserad men är även intresserad av så mkt annat så som bil, spel och film blandannat. Då kan man inte ha en sån massiv budget för högtalare och förstärkare

Redigerat av Andreas3200, 13 mars 2019 - 12:11.


#39

Postad 13 mars 2019 - 13:23

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Japp kan ju bara hålla med där 100k för ett par högtalare är riktigt mycket pengar. Då gäller det och vara riktigt säker på att man blir nöjd med det också. Finns inte många chanser för misstag när man lägger dom pengarna om man nu inte är miljonär. En budget på 200-300k är väldigt hög budget. Det hade räckt för sportbilen jag planerar att köpa inom några år. Begagnat då givetvis. Skulle inte kunna tänka mig köpa högtalare över 40,000. Men en del lägger säkert allt på det intresset kan jag tänka mig. Jag är ljudintresserad men är även intresserad av så mkt annat så som bil, spel och film blandannat. Då kan man inte ha en sån massiv budget för högtalare och förstärkare

Sitter rätt så nöjd med det jag har till det rum jag har och dess användningsområden. Funderar på några få uppgraderingar. Som du säger så mycket annat som är prioriterat.

#40

Postad 13 mars 2019 - 13:41

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Tycker oxå detta är pinsamt mycket pengar! Inte ett beslut jag bara fattar på en halvvändning och inte gör ett impulsköp utav direkt.

Kommer behöva fundera en eller tvåhundra vändor till....

 

Men ser till mig själv och den resan jag gjort tidigare så är det "lätt" så att man hamnar där med uppgraderingar hit och dit.

 

Tittade igen på att köpa lösa komponenter och inser att jag kommer spendera minst lika mycket och trots allt inte komma i närheten av ljudet som dessa levererar.

 

Vissa spenderar 100k på högtalare

Fan vissa lägger ett par hundra k till flera miljoner på båtar

Vissa spenderar ofantliga pengar på bilar,

 

Vissa dricker för ett x-antal tusen/månad

Andra röker/snusar för x-antal tusen/månad

 

Jaaa vissa har verkligen andra möjligheter att spendera! Mer än vad jag själv har. 

MEN det är min hobby/ mitt intresse...ska jag då "snåla på mig själv"? Jag har flera intressen som jag gärna skulle vilja lägga krut på, men inser att jag nog får hålla mig till ett enda.

 

Dessa högtalare kräver som sagt ingen förstärkare...bara den källan man vill åt.


Redigerat av Unregistered5216151c, 13 mars 2019 - 13:48.


#41

Postad 13 mars 2019 - 14:01

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
>>> Davidian100

Tycker du gör helt rätt i att följa det du känner och vill, men förstår också andra som inte vill lägga dem pengarna, likaså mig själv.
Känner man att man kan och har råd, samt att det inte drabbar någon annan surt, då är det bara att köra :)

Köpte mig själv en espressomaskin med tillbehör för en bit över 20, galet för många. Inte så galet för mig då jag älskar kaffe, dricker det varje dag och något jag även kan dela med min familj och vänner.

Nej, tycker inte de finns några rätt eller fel när det gäller egna investeringar sådär, bara man tänker klart ett par vändor innan. Kommer man fram till samma beslut alla gånger är det troligen rätt ;)

#42

Postad 13 mars 2019 - 16:01

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Det är mkt pengar med 100k men man borde kunna spara många slantar på att slippa förstärkare, DAC etc.

 

Det jag inte förstår är att man ska behöva ansluta dem analogt via XLR. Då behöver man ju fortfarande D/A-omvandling med kostnader det tillför. Jag misstänker att det finns heldigitala lösningar och då är ju detta en kostnadseffektiv lösning för många :)



#43

Postad 13 mars 2019 - 16:15

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Det är mkt pengar med 100k men man borde kunna spara många slantar på att slippa förstärkare, DAC etc.

 

Det jag inte förstår är att man ska behöva ansluta dem analogt via XLR. Då behöver man ju fortfarande D/A-omvandling med kostnader det tillför. Jag misstänker att det finns heldigitala lösningar och då är ju detta en kostnadseffektiv lösning för många :)

"All-in-one.
 

Besides drivers, the 8c’s small footprint presence holds high-end DACs, amps, subwoofers and a DSP. The system also comes with room matching and streaming capabilities out-of-the-box."

 

Så man sparar in en hel del eftersom man egentligen inte behöver ngt alls...beroende på vilka källor man vill koppla in såklart. Finns även digitalt in!


Redigerat av Unregistered5216151c, 13 mars 2019 - 16:18.


#44

Postad 13 mars 2019 - 16:18

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

>>> Davidian100

Tycker du gör helt rätt i att följa det du känner och vill, men förstår också andra som inte vill lägga dem pengarna, likaså mig själv.
Känner man att man kan och har råd, samt att det inte drabbar någon annan surt, då är det bara att köra :)

Köpte mig själv en espressomaskin med tillbehör för en bit över 20, galet för många. Inte så galet för mig då jag älskar kaffe, dricker det varje dag och något jag även kan dela med min familj och vänner.

Nej, tycker inte de finns några rätt eller fel när det gäller egna investeringar sådär, bara man tänker klart ett par vändor innan. Kommer man fram till samma beslut alla gånger är det troligen rätt ;)

 

Helt rätt, alla gör vad de själva vill. Vad folk väljer att lägga sina pengar är bara upp till en själv.

 

Precis som du är inne på, du älskar kaffe,varför ska du då inte dricka det bästa kaffet du bara kan!  :D

 

 

Musik är livet och ska njutas.....kanske med kaffe.....men jag dricker bara té  :lol:



#45

Postad 13 mars 2019 - 19:29

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

 

Lägger upp 2 bilder enligt önskemål.

 

Sjukt enkelt att byta, bara att skruva loss delningsfiltret där bak, koppla ur och in med förstärkaren på samma sätt. Sitter med en enkel kontakt. MEN System audio vill inte att man ska göra det själv då det tydligen funnits kunder som kopplat fel och garantin ryker om man gör fel, vilket jag inte kan förstå då det är något av det enklaste jag gjort. En enkel kontakt att koppla ur och sen in... t o m lättare än att koppla högtalare till förstärkare då man måste tänka på +/-.

 

Snyggt :) !

Hunnit spela in dom än ?



#46

Postad 13 mars 2019 - 19:37

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Kommer nog dröja några år innan man kan hitta bra aktiva större golvhögtalare som tex b&w 683 s2 eller monitor audio silver 8.

 

Bra aktiva högtalare finns redan en hel del utav, men det kostar.

Mainstream kommer att utveckla aktiva högtalare, helt klart då detta är framtiden.

Dock har jag väldigt svårt att se att dom skulle våga satsa på det fullt ut.

 

En aktiv högtalare med skräddarsydda förstärkare och bra aktiva delningsfilter, låter enligt mig bättre än en passiv högtalare. Verkningsgraden och synergin mellan komponenter är betydligt högre.

 

Ta fabrikat som Dynaudio, Focal , B&W .. fabrikat som har högtalare i 700 - 1000 K klassen, dessa modeller som är deras absoluta referenser. En aktiv högtalare i dessa utföranden skulle låta bättre men dom skulle också kosta + 500k.


The mother of all aktiva högtalare, kanske även passiva

 

https://www.ljudmaka..._id=2963&menu=2

 

Har en vän som kör dessa. Grymma. Meridian var pionjärer i detta segment .



#47

Postad 13 mars 2019 - 19:47

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

DUTCH & DUTCH 8C

 

Har dragit mig lite för att skriva mina lyssningsintryck...mest för att svälja och processera alla intryck som jag blev serverad!

 

Först vill jag verkligen tacka Perfect Sense för det bemötande jag fick uppleva! Det engagemang och den tid som Marcus lagt/lägger ner på att förstå/höra kundens önskemål samt denna fokus på just kunden, det är unikt och oerhört uppskattat av mig. :D

 

Ska tilläggas att jag har oerhört "krävande/komplex" musiksmak, vilket många på detta forum samt butiker runt om i Svea alltid sagt att denna musik ej kräver annat än vad skit som helst för att låta bra!!!.

 

Inte så att jag brytt mig om detta, utan valt att handla på annat håll många ggr och dessutom struntat totalt i vad "dessa" allvetande forumrävar VET. Jag vet vad jag ville ha, hur jag ville att MITT ljud ska låta.

 

Musik ska upplevas inte analyseras.....

 

Mina riggar har blivit uppgraderade och ALLTID passat mig och mina ljudideal + fått min musik att "få nytt liv" 

MEN just att uppgraderingarna aldrig tar slut, det har alltid funnits "room for improvement", bara en liten tweak till  :unsure: , så kommer det låååta ännu bättre. Fler enheter för att seperates låter bättre...alla gånger...och är lättare att uppgradera

 

Jag blev ALDRIG riktigt nöjd, jag tappade till slut intresset för musik helt. 

 

Men efter en rejäl period av tystnad och att inte ha ngn rigg här hemma har jag funnit charmen i musiken igen, ville börja så smått att bygga upp mitt imperium igen......

 

MEN fick då rådet av @Phonophilos som vet exakt hur jag funkar och vart det kommer landa om jag börjar gå in på det vanliga spåret igen, LYSSNA på DUTCH&DUTCH 8C. 

 

Sagt och gjort.

 

DUTCH&DUTCH 8C

 

Okej, vart ska man börja........?

Har hört dessa burkar nu 3ggr, två gånger i ett relativt vanligt (akustikbehandlat) vardagsrum samt 1 gång hos Perfect Sense. Det är den senare lyssningen som jag nu kommer prata om 

 

Perfect Sense har ett ganska massivt stort rum, med högt i tak. OTROLIGT FINT

 

Jag tog med min Yamaha CD-S2000 cd spelare + en rejäl laddning med cd-skivor med det jävligaste/svåraste  :D  jag har samt vanlig singer/songwriter + annat udda.

 

Så framför mig står nu alltså en cd-spelare kopplat direkt med XLR mot DUTCH&DUTCH 8C, inget annat, (strömmatningen till högtalrna samt RJ45 för tillgång till nätverket, thats it) :blink:

 

Så fort vi ställt in de parametrar (avstånd mot vägg mm i surfplattan) så var det bara trycka på play på cd-spelaren.

Det var där och då jag insåg vad dessa högtalare verkligen kan prestera, för strax efter jag tryckt på play så hade jag suttit där i nästan 2 timmar.

 

Jag njöt till 100%

Vad musik är, är precis vad dessa JÄTTAR förmedlade. En ren skär njutning, en flykt till stampa-takten land, en bubbla av välmående!!!!

Det fanns faktiskt inget jag kunde klaga på, inget!

 

Att få uppleva något där det känns som om du faktiskt sitter framför artisten i sångbåset, där separationen verkligen blir glasklar.

Trummisens kantslag nästan avslöjar vilken virvel han spelade in på, där baskaggen levereras med exakthet och med pondus som få högtalre jag någonsin hört klara av.

Där du verkligen sveps in i ett välljud med ett djup och en sån otroligt bred ljudbild. Det målades upp och levererades en ljudbild långt över vad jag trodde var möjligt. 

 

Det som gjorde att jag log som en idiot var just basen och den MÄNGD kraft den kan leverera, detta är trots allt en stativare som på riktigt smiskar stjärt med de flesta golvare när det kommer till bas.

Den är exakt och helt vansinnig...

 

Diskanten sen lockade fram saker som jag aldrig hört förut och blev aldrig ens i närheten till jobbig, det kändes mest bara korrekt...som att det var så här det verkligen ska låta.

 

Det känns som en komplett högtalare, allt är sömlöst. Det saknas inget i de olika register eller mellan dem, allt har en balans och allt vet exakt vad den ska göra.

 

Inte som jag upplevt med vissa högtalare (som kostat mer än dessa) att det rullar av för tidigt där eller för mycket av det där eller jag önskar att den hade det här.

 

Utan DUTCH&DUTCH 8C lyckas verkligen med att leverera dynamik och attack, varje detalj hörs/finns där oavsett hur stökig min musik blev.  :wub:   

 

Att hela högtalaren presterar långt över vad som egentligen ska vara fysikt möjligt är bara ngt jag har svårt att förstå.....

 

Kul att du drog till Perfect Sense, Marcus är kanon !

Ännu roligare att du gillar högtalarna. Detta är helt klart bland det ballaste på marknaden idag sett till pengarna.

Sjuka är precis vad du säger, tänkte jag också .. att musiken låter inget annat än .. korrekt. Det är så det ska låta!

:D



#48

Postad 13 mars 2019 - 19:55

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Det är mkt pengar med 100k men man borde kunna spara många slantar på att slippa förstärkare, DAC etc.

 

Det jag inte förstår är att man ska behöva ansluta dem analogt via XLR. Då behöver man ju fortfarande D/A-omvandling med kostnader det tillför. Jag misstänker att det finns heldigitala lösningar och då är ju detta en kostnadseffektiv lösning för många :)

 

Man kanske vill ansluta en Vinyl spelare , eller ett försteg om man redan har några komponenter sen innan :)

Till mina Dutch and Dutch har jag beställt en Innuos streamerm kommer anslutas via ethernet och köra Roon.

Kommer även ha kvar min gamla dac och köra XLR då jag vill spela PS4 osv :)



#49

Postad 14 mars 2019 - 09:17

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Bra aktiva högtalare finns redan en hel del utav, men det kostar.
Mainstream kommer att utveckla aktiva högtalare, helt klart då detta är framtiden.
Dock har jag väldigt svårt att se att dom skulle våga satsa på det fullt ut.

En aktiv högtalare med skräddarsydda förstärkare och bra aktiva delningsfilter, låter enligt mig bättre än en passiv högtalare. Verkningsgraden och synergin mellan komponenter är betydligt högre.

Ta fabrikat som Dynaudio, Focal , B&W .. fabrikat som har högtalare i 700 - 1000 K klassen, dessa modeller som är deras absoluta referenser. En aktiv högtalare i dessa utföranden skulle låta bättre men dom skulle också kosta + 500k.


Har en vän som kör dessa. Grymma. Meridian var pionjärer i detta segment .


Ja som du säger så finns dom. Kanske inte i samma utsträckning. Jag matchar mina b&w 683 s2 med nad c375bee till Ett pris 25k har inte sett några aktiva golvare i den storleken till det priset. Givetvis är kanske inte nad den bästa matchning för just dom högtalarna. Men inte tokigt i heller. Rotel ra1592 hade säkert varit en bättre matchning men då hamnar prislappen helt plötsligt på 25k istället för 11k för förstärkeriet. För 11k som nad c375 kostade så är den svårslagen. Den erbjuder inte det mest högupplösta ljudet. Men den erbjuder kraft, dynamik och ett ändå samtidigt välbalanserat ljud

#50

Postad 14 mars 2019 - 12:00

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Ja som du säger så finns dom. Kanske inte i samma utsträckning. Jag matchar mina b&w 683 s2 med nad c375bee till Ett pris 25k har inte sett några aktiva golvare i den storleken till det priset. Givetvis är kanske inte nad den bästa matchning för just dom högtalarna. Men inte tokigt i heller. Rotel ra1592 hade säkert varit en bättre matchning men då hamnar prislappen helt plötsligt på 25k istället för 11k för förstärkeriet. För 11k som nad c375 kostade så är den svårslagen. Den erbjuder inte det mest högupplösta ljudet. Men den erbjuder kraft, dynamik och ett ändå samtidigt välbalanserat ljud

Det är lite som att jämföra äpplen och päron. DD8c har ju andra trix för sig med mkt DSP för att komma längre än en konventionell stärkare/högtalarekombination kan erbjuda. :)






Även taggad med Aktiv, hifi, aktiva högtalare, stativare, golvare

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.