Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

17.14 SEK 95 oktan Bensin snart 20 kr/litern

1230 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 maj 2019 - 21:33

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Priset har gått upp från 14.50 kr/liter sedan nyår.

För 1 månad sedan passerade Bensin 16 kr så upp 1.14 kr.

Med samma takt är det inte ens 3 månader kvar.

Hur planerar folk blir det Elbilar, Elmopeder eller bensin snåla varianter eller sväljer ni kostnaden och låter det bero.

#2

Postad 18 maj 2019 - 21:41

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Det är dyrt, men är snack om 200.- exyra i veckan. Har man familj och måste ha stor bil så blir det många år för en Tesla betalar sig oavsett.

#3

Postad 18 maj 2019 - 21:46

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 1
Elbil är inget alternativ. Den absolut största delen av bensinpriset är skatt.

#4

Postad 18 maj 2019 - 21:54

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0
Inom kort blir elbil säkert lika dyr per mil som fossilare.

#5

Postad 18 maj 2019 - 22:02

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Tja,ändå billigt.
Diesel som drar 0,6 blandad körning .

Blir elbil populärt blir det kilometerskatt fortare än fort

#6

Postad 18 maj 2019 - 22:03

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Elbil nästa gång. Inte pga bensinpriset men jag vill inte känna mig som en fossil.;)

#7

Postad 18 maj 2019 - 22:32

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Man kör det man måste/vill/behöver oavsett tills alternativen finns.

Bil med enbart el eller laddhybrid är fortfarande så dyrt så att det bara lönar sig om man kör många mil per år.

Korta sträckor är bensin eller hybrid bästa lösningen. Om man bara kör väldigt korta sträckor är hybrid bra då man slipper underhållsladda 12-volten (ingen startmotor som drar ur).

Sett några uträkningar som visar att relativa bränslepriset inte är så högt, (minskad förbrukning ställd mot löner o.s.v.) Rätt eller fel?

En sak som jag noterat är att samåkning knappt förekommer längre, jämfört med 80-talet då dom som hade lite längre till jobbet ofta var tre- fyra- man i bilen så det kanske inte är helt fel räknat?



#8

Postad 18 maj 2019 - 23:29

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Volvo tror elbilar är framtiden pga dom högre priserna.

"Håkan Samuelsson berättar nu att varannan Volvo som säljs 2025 ska vara helt elektrisk. För att klara det berättar Volvo nu att företaget skrivit två mångmiljardavtal om batterileveranser. Det är den kinesiska tillverkaren CATL och koreanska LG Chem som ska leverera Volvos batterier. Tillsammans med Volvos tillväxtmål betyder det en halv miljon elbilar per år om bara sex år."

https://www.bytbil.c...edan-2025-17971

#9

Postad 18 maj 2019 - 23:43

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Tja,ändå billigt.
Diesel som drar 0,6 blandad körning .

Blir elbil populärt blir det kilometerskatt fortare än fort

Norge som är störst i världen är det inte så och beror på alla fördelar.

Inga kostnader i vägtullar och finns en del av dessa, gratis parkering i städerna, finns till och med i Östersund står elbil på dessa parkeringsplatser, reducerat inköpspris m.m.

Tror om fler länder anamma Norges metod så skulle fler redan nu Välja Elbilar.

Känns som inköpspris är största haken folk ser.

Hyundai Kona 450 km räckvidd

444 800 kr minus 60 000 kr miljöbonus = 384 800 kr.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Hyundai Kona Electric 64 kWh Premium https://www.blocket.se/vi/84367392.htm

Kia verkar ha samma batteri i denna.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Kia E-SOUL Advance Plus / Premiär / 45mil räc https://www.blocket.se/vi/85262744.htm

Sedan finns självklart massa begagnade om man ej behöver denna räckvidd.

Sedan är Tesla modell 3 väldigt prisvärt i USA så privat import på en begagnad sådan måste vara väldigt lönsamt för svenska priset är ett skämt till och med Tyskland är billigare en oss.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 19 maj 2019 - 00:17.


#10

Postad 19 maj 2019 - 04:43

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 2

Senaste världsmarknadspriserna på olja gick ned så passade man på att höja skatterna, för då märktes det nästan inte... När dessa priser nu ökar stiger priset i det närmaste exponentiellt. Det här har inget med miljö att göra, bara att lura av oss så mycket pengar som möjligt i skatt.

 

Själv lurar jag dock Svetsarn på detta då min bil är avställd och jag nu åker i hyrbil i ett land med halva priset på bränsle! :)



#11

Postad 19 maj 2019 - 05:07

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Elbil är inte framtiden. Det är bränsleceller med vätgas som gäller.

#12

Postad 19 maj 2019 - 05:19

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
I skrivande stund har Facebookgruppen "Bensinupproret 2.0" 463.000 medlemmar som protesterar mot det rekordhöga bensinpriset.

Men faktum är att det kostar ungefär lika mycket att köra bil idag som för 30 år sedan. Bensin kostar idag ungefär 17 kronor per liter, vilket motsvarar 10.50 kronor i 1990 års penningvärde, det skriver TT.

Då kostade bensinen omkring 5 kronor litern, så med hänsyn till inflationen är den reella ökningen mellan 5-6 kronor på 30 år. Men dagens bilar är också betydligt snålare än dåtidens bilar. Sammantaget allt detta är det ungefär lika dyrt att köra bil idag som för 30 år sedan.

#13

Postad 19 maj 2019 - 06:01

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 1
För mig kostar det 400kr att tanka. Precis som alltid. ;)

#14

Postad 19 maj 2019 - 06:37

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 1

Elbil är inte framtiden. Det är bränsleceller med vätgas som gäller.


Med en systemverkningsgrad på strax över 30% så är vätgas helt förkastligt så länge man inte har stora överskott av el producerat av 100% förnybara källor.

#15

Postad 19 maj 2019 - 07:00

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 3
Det är svårt att veta vad som är framtiden men det är inte fossila bränslen iallafall. Bullret och den dåliga luften i städerna är ett stort problem som vi på något sätt vant oss vid. Om 10 år tror jag inte man får ha förbränningsmotorer i stadskärnorna i i-länder. Det kommer bli ett enormt lyft för människorna som vistas där.

#16

Postad 19 maj 2019 - 07:50

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Det är svårt att veta vad som är framtiden men det är inte fossila bränslen iallafall. Bullret och den dåliga luften i städerna är ett stort problem som vi på något sätt vant oss vid. Om 10 år tror jag inte man får ha förbränningsmotorer i stadskärnorna i i-länder. Det kommer bli ett enormt lyft för människorna som vistas där.


Kan inte bli mer än max 10% elbilar, vart ska alla ladda?
Och folk har ännu inte råd med elbilar, då måste staten in med rejäla skattesänkningar på el. El kommer också kosta 7-8kr per kwh om några år kanske mer och då försvinner lite av nyttan med elbil om du ska ladda ett 60-90 kwh batteri för 600kr.
Tänk 100.000 elbilar i Stockholm kommer bli kaos vid laddstationerna. Kanske går elstationer att lösa på något sätt men nej det kommer aldrig bli fossilfritt. Vi kommer heller inte alla rymmas i tunnelbanan, har du åkt kl 7.30 på morgonen i TB.

#17

Postad 19 maj 2019 - 08:41

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Elbil är inte framtiden. Det är bränsleceller med vätgas som gäller.


Lägger till Det här som en del av framtiden.

https://youtu.be/Mb_8DJF6Hp0

#18

Postad 19 maj 2019 - 08:44

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 2

En sak många glömmer.

Visst är elbilar dyra i inköp men det tar inte stopp där. Under bilens livslängd går det fyra batteribyten till en  kostnad av ca 60,000;- var gång.

Dvs 240,000;- utöver bilpriset, Och att tillvärka dessa batterier är bland det smutsigaste vi kan göra, 4 byten motsvarar en förorening  likt  56ooo mil med bensin.Så vad är då meningen med en el bil ?.



#19

Postad 19 maj 2019 - 08:52

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 4

Meningen är att folk i sann Rousseau-anda inbillar sig att man är moraliskt överlägsna alla andra i och med att man "bryr sig om miljön". Det är bara en ny form av sektrörelse som växt fram.

 

Kommer bli likadant som det var för dieseln. Först billigt för att sedan tvångsbeskattas. Staten kommer tvångsbeskatta elbilen stenhårt speciellt om folk går med på förbud och sanktioner mot förbränningsmotorer.

 

Högre Kwh-pris, kilometerskatt, laddstolpsskatt.



#20

Postad 19 maj 2019 - 08:53

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 1
Bensin är billigt men skatten är hög. Spelar nog ingen roll hur många som går med i bensinupproret, skatten sänks inte ändå.

#21

Postad 19 maj 2019 - 08:54

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

En sak många glömmer.

Visst är elbilar dyra i inköp men det tar inte stopp där. Under bilens livslängd går det fyra batteribyten till en  kostnad av ca 60,000;- var gång.

Dvs 240,000;- utöver bilpriset, Och att tillvärka dessa batterier är bland det smutsigaste vi kan göra, 4 byten motsvarar en förorening  likt  56ooo mil med bensin.Så vad är då meningen med en el bil ?.

 

Det är som allt annat. om media o staten bestämmer att nått är "rent" då skall det framställas så. . . att sen batteriernas tillverkning är "smutsig" o framställning av el heller inte är så ren i alla fall pratas det mindre om



#22

Postad 19 maj 2019 - 08:56

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

En sak många glömmer.
Visst är elbilar dyra i inköp men det tar inte stopp där. Under bilens livslängd går det fyra batteribyten till en  kostnad av ca 60,000;- var gång.
Dvs 240,000;- utöver bilpriset, Och att tillvärka dessa batterier är bland det smutsigaste vi kan göra, 4 byten motsvarar en förorening  likt  56ooo mil med bensin.Så vad är då meningen med en el bil ?.

Taxibilar som rullat 40000-50000 mil har oftast mer än 85% av ursprunglig kapacitet på sina Teslor så dina uttalanden ger bara bilden av att du har löst vad du vill läsa. Ungefär som en rökare som läser en artikel som säger att rökning är nyttigt och det är den sanna artikeln när det finns tusentals som säger motsatsen.

En dålig paketering som i fallet Nissan Leaf med de stora batteripaketen utan kylninh däremot kan absolut innebära flera batteribyten.

En Tesla som rullar 40 mil på en laddning med kylning däremot, no problem!

#23

Postad 19 maj 2019 - 09:12

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0

Meningen är att folk i sann Rousseau-anda inbillar sig att man är moraliskt överlägsna alla andra i och med att man "bryr sig om miljön". Det är bara en ny form av sektrörelse som växt fram.

Kommer bli likadant som det var för dieseln. Först billigt för att sedan tvångsbeskattas. Staten kommer tvångsbeskatta elbilen stenhårt speciellt om folk går med på förbud och sanktioner mot förbränningsmotorer.

Högre Kwh-pris, kilometerskatt, laddstolpsskatt.


Klockrent.
Man har HVO som ett alt men det la man alldeles för mycket skatt så produkten blev för dyr att sälja. Istället gick oljebolagen tillbaks till RME igen. HVO hade gått att köra 100% av med alla Dieselbilar.
Tyvärr är detta ingenting som nämns i media men staten behöver alltid få in skattepengar vare sig det är el, etanol eller framtida vätgas....

#24

Postad 19 maj 2019 - 09:19

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 3
Folk fokuserar för mycket på problemen. Storstäderna kan göras fossilfria på några år utan tvekan. Det kommer förbättra luften och trivseln enormt.

#25

Postad 19 maj 2019 - 09:31

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 1
Grejen är att Sverige har inte råd att tappa tex 80% av intäkterna från drivmedel som kanske Norge skulle klara av...
I Sverige skulle kilometerskatt komma så fort de märker av ett tapp i inkomster .
Eller någon annan lösning

#26

Postad 19 maj 2019 - 09:39

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Klockrent.
Man har HVO som ett alt men det la man alldeles för mycket skatt så produkten blev för dyr att sälja. Istället gick oljebolagen tillbaks till RME igen. HVO hade gått att köra 100% av med alla Dieselbilar.
Tyvärr är detta ingenting som nämns i media men staten behöver alltid få in skattepengar vare sig det är el, etanol eller framtida vätgas....


HVO är begränsat utbud på och att priset ökat beror även på att all diesel har viss inblandning enligt lag, dvs man kan ta ut ett högre pris eftersom efterfrågan är högre än utbudet.
Citat:
Den 1 juli 2018 infördes lagen om reduktionsplikt i Sverige för att möta mål satta av EU och inte minst av Sverige själva. All diesel som säljs i Sverige skall nu uppnå en viss procent reduktion av koldioxid. För att uppnå dessa mål har procent iblandning av biodrivmedel i fossil diesel ökat.

#27

Postad 19 maj 2019 - 09:43

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1
Skatt kommer vi att få betala hur som helst så den biten spelar mindre roll. Slutar staten tjäna bensinskatt så blir det ögon annan skatt så klart.

#28

Postad 19 maj 2019 - 09:53

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Om alla över en natt fick elbilar, vad tror folk skulle hända med elpriset och skatten på den istället? :P

 

Skattesumman måste in för att driva landet, varje år, och ligger skatten inte på bensinen, då hamnar den på något annat.

 

 

 

Fast ja, det är fortsatt galna skatter på drivmedel och alkohol hos oss, tycker jag personligen.. :\



#29

Postad 19 maj 2019 - 10:04

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0

Varför då göra en omställning som behöver bygga om hela det svenska elnätet? Elbilen kommer inte vara billigare när karusellen är över och nyttan med miljön kommer vara den samma så varför envisas att tvinga folk att byta för bytandes skull?

 

Låt innovation stå för övertygelsen inte tvång.



#30

Postad 19 maj 2019 - 10:08

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 3
Om alla bilar i Sverige skulle gå på el motsvarar det 6-7% av Sveriges elproduktion.
Vi exporterar mer el än så.
Överdriv inte problemen.
Mer än 50% av bilförsäljningen i Norge är nu laddbara bilar.

#31

Postad 19 maj 2019 - 10:14

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0

HVO är begränsat utbud på och att priset ökat beror även på att all diesel har viss inblandning enligt lag, dvs man kan ta ut ett högre pris eftersom efterfrågan är högre än utbudet.
Citat:
Den 1 juli 2018 infördes lagen om reduktionsplikt i Sverige för att möta mål satta av EU och inte minst av Sverige själva. All diesel som säljs i Sverige skall nu uppnå en viss procent reduktion av koldioxid. För att uppnå dessa mål har procent iblandning av biodrivmedel i fossil diesel ökat.


Men man har nu valt RME istället. Det finns gått om HVO men då pratar vi Palmolja och då irriterar vi trädkramarna istället även om platserna är certifierade.

Redigerat av frollic, 19 maj 2019 - 10:31.


#32

Postad 19 maj 2019 - 10:17

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0

Förminska ej heller problematiken då miljörörelsen vill stänga ner våra kärnkraftsreaktorer. Skall vi bygga över 20 000st vindsnurror till fördel för våra 3 äldsta reaktorer?



#33

Postad 19 maj 2019 - 10:27

Unregisteredb3e2b940
  • Unregisteredb3e2b940
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
stora problemet är att infrastrukturen inte klarar av omställningen till el. Var ska alla ladda sina bilar? Dvs de som bor i lägenheter o som inte inte har egen parkeringsplats.

Miljön är bara ett svepskäl för staten att fortfarande kunna dra in skattepengarna.. faktum är att Sveriges miljöpåverkan är enligt många forskare = 0. Dvs skulle hela Sverige dö imorn skulle världen inte ens märka av det i miljöaspekt. Folk måste förstå att lilla Sverige är av noll betydelse för världen. Skall man få ändring på miljön så är det: USA, Indien, Thailand, resten av Asien som står för 80-90% av miljöförstöringen att göra ändringar, kalifornien har dock kommit långt men resten av USA sackar efter. Staten har bara en bra ursäkt att fylla kassakon genom bensinskatten.
Elbil = tappad skatt = kilometer avgift så kommer ju inte bli billigare eller miljövänligare då elbil inte är miljövänlighet.. batterier är inte miljövänligt... ja när du kör ja men inte under byggande och sen när bilen är uttjänad(batterierna).

Men egentligen borde man dra staten till EU domstol då dubbelbeskattning är olagligt och bensinskatten innehåller 3 skatter koldioxidskatt, energiskatt och moms. Det betyder att man i praktiken betalar skatt på skatten.

#34

Postad 19 maj 2019 - 10:55

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 1

Köper man en beg Tesla som de ingick fri laddning på Tesla laddstationer så följer de med bilen så länge den existerar även om man byter ägare, alltså gratis laddning så länge du har bilen.



#35

Postad 19 maj 2019 - 11:30

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Jag ser att det har hänt en del på begagnatmarknaden senaste året. Idag kan jag byta min 2013 XC60 R-design gått 100, "rakt av" mot en Tesla 2013 P85. Så såg det inte ut förra sommaren.

 

Jag har 2stk barnstolar bak så efter det jag har sett så är det inte så många alterativ där man kan ha dessa 2 samt fortfarande plats til en person til imellan dom, dvs att kunna köra 5stk i bilen. Sammtidigt är kraven säkerhet (där xc60 scoret väldigt bra), samt bra med baggageutrymme.

 

Som jag ser det är inte Kona ett alternativ, och inte heller modell3 utan det måste vara en S eller X.

Så om jag nu kan byta rakt av så får jag dessa fördelar:
* Slipper årsavgift (ca 3000.-)
* Kan ladda hemma til kostnad av 200,- i månaden samt ibland på jobbet
* Slipper bompengar (ca 14000,- i året)
* Kan köra i taxi/bussfält (men det börjar bli nästan lika mycker kö i dessa)

Frågan är varför jag fortfarande tvekar.......dom punker jag tänker på är:
* Kan jag lita på att denna startar i vått/torrt/vinter, jag kommer inte til jobb om inte bilen funkar, har bara 1stk bil
* Hur mycket service blir det på en 2013 Tesla och vad kostar det dom gånger den skal fixas, jag tycker folk har sina inne på service hela tiden, den felsliter däck och massa annat....Volvon kan jag skruva mycket på själv.

* Hur långt kommer jag på en laddning av en 2013 modell? Jag kör inte 6-timmars turer til sverige längre, men det kan ju bli 4-timmars turer en gång ibland.
* Hur mycket mer kommer denna gå ned då den verkar gått ned 100k på ett år medans min "bara" gått ned 20.
* Hur ser dom ut innuti och hur känns reglagen? Dom få jag suttit i som vart ett par år har haft förstörd klädsel och inte alls gett samma kvalitetsintryck.


Redigerat av Demon Slayer, 19 maj 2019 - 11:31.


#36

Postad 19 maj 2019 - 11:35

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

stora problemet är att infrastrukturen inte klarar av omställningen till el. Var ska alla ladda sina bilar? Dvs de som bor i lägenheter o som inte inte har egen parkeringsplats.

Miljön är bara ett svepskäl för staten att fortfarande kunna dra in skattepengarna.. faktum är att Sveriges miljöpåverkan är enligt många forskare = 0. Dvs skulle hela Sverige dö imorn skulle världen inte ens märka av det i miljöaspekt. Folk måste förstå att lilla Sverige är av noll betydelse för världen. Skall man få ändring på miljön så är det: USA, Indien, Thailand, resten av Asien som står för 80-90% av miljöförstöringen att göra ändringar, kalifornien har dock kommit långt men resten av USA sackar efter. Staten har bara en bra ursäkt att fylla kassakon genom bensinskatten.
Elbil = tappad skatt = kilometer avgift så kommer ju inte bli billigare eller miljövänligare då elbil inte är miljövänlighet.. batterier är inte miljövänligt... ja när du kör ja men inte under byggande och sen när bilen är uttjänad(batterierna).

Men egentligen borde man dra staten till EU domstol då dubbelbeskattning är olagligt och bensinskatten innehåller 3 skatter koldioxidskatt, energiskatt och moms. Det betyder att man i praktiken betalar skatt på skatten.


Kina som är ett enormt land är världsledande på elfordon, Elmopeder, Elbilar, Elmopedbilar trikes m.m.

Även dom som tillverkar och utvecklar dom bästa alternativen på allt utom bilarna ovanför.

Batteri packen utvecklas i rasande takt till mycket bättre räckvidd och högre kapacitet i mindre storlekar och ser att priserna också gått ner i Kina med massa tillverkare som priskrigar på Lithium batterierna.

Norge var dom som utveckla Naturgas bilarna först med längre sträckor och tankställen men slog aldrig igenom där när Elbilarna blev effektivare.

Varför är svenskar generellt rädd när något nytt kommer och saker förändras och utvecklas.

Jag bor i Jantelagens Mecka (Jämtland).

Här tycker folk att det ska vara som det alltid varit och förändring är livsfarligt men utan utveckling så stannar världen upp.

Östersund stad har vid sina kommunala bostäder redan nu 2-4 Laddstolpar vid varje hyreshus och finns lika många till på varje mataffär och säkert 10 på ICA Maxi.

Nere på stan finns massa Laddstolpar och kommunen tjänstebilar går helt på El och 2 Elbussar går på stadstrafiken.

Så infrastrukturen finns redan här men ändå säljs det marginellt med elbilar.

Varför ?

#37

Postad 19 maj 2019 - 11:47

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

En sak många glömmer.
Visst är elbilar dyra i inköp men det tar inte stopp där. Under bilens livslängd går det fyra batteribyten till en kostnad av ca 60,000;- var gång.
Dvs 240,000;- utöver bilpriset, Och att tillvärka dessa batterier är bland det smutsigaste vi kan göra, 4 byten motsvarar en förorening likt 56ooo mil med bensin.Så vad är då meningen med en el bil ?.


Har du en källa för ditt påstående? Tillverka fossila bränslen är inte särskilt miljövänligt eller effektivt heller

#38

Postad 19 maj 2019 - 11:50

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Jag ser att det har hänt en del på begagnatmarknaden senaste året. Idag kan jag byta min 2013 XC60 R-design gått 100, "rakt av" mot en Tesla 2013 P85. Så såg det inte ut förra sommaren.

Jag har 2stk barnstolar bak så efter det jag har sett så är det inte så många alterativ där man kan ha dessa 2 samt fortfarande plats til en person til imellan dom, dvs att kunna köra 5stk i bilen. Sammtidigt är kraven säkerhet (där xc60 scoret väldigt bra), samt bra med baggageutrymme.

Som jag ser det är inte Kona ett alternativ, och inte heller modell3 utan det måste vara en S eller X.

Så om jag nu kan byta rakt av så får jag dessa fördelar:
* Slipper årsavgift (ca 3000.-)
* Kan ladda hemma til kostnad av 200,- i månaden samt ibland på jobbet
* Slipper bompengar (ca 14000,- i året)
* Kan köra i taxi/bussfält (men det börjar bli nästan lika mycker kö i dessa)

Frågan är varför jag fortfarande tvekar.......dom punker jag tänker på är:
* Kan jag lita på att denna startar i vått/torrt/vinter, jag kommer inte til jobb om inte bilen funkar, har bara 1stk bil
* Hur mycket service blir det på en 2013 Tesla och vad kostar det dom gånger den skal fixas, jag tycker folk har sina inne på service hela tiden, den felsliter däck och massa annat....Volvon kan jag skruva mycket på själv.
* Hur långt kommer jag på en laddning av en 2013 modell? Jag kör inte 6-timmars turer til sverige längre, men det kan ju bli 4-timmars turer en gång ibland.
* Hur mycket mer kommer denna gå ned då den verkar gått ned 100k på ett år medans min "bara" gått ned 20.
* Hur ser dom ut innuti och hur känns reglagen? Dom få jag suttit i som vart ett par år har haft förstörd klädsel och inte alls gett samma kvalitetsintryck.


Min V70 D4 Momentum 2015 sjönk i värde med 32 000 kr på 1 år men är väll desto nyare.

Mer värdeminskning.

Dock såld nu och därför jag vet värdeminskningen exakt hade säkert fått mer om jag bytt in den mot en ny elbil.

Har inte jobbet kvar så därför går jag över till Elmoped annars hade jag lätt bytt in mot en Hyundai Kona om jag hade ekonomin.

#39

Postad 19 maj 2019 - 11:54

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Som någon/några skrev tidigare, det är ju det här med laddning. Idag har vi en väl fungerande infrastruktur för att kunna tanka våra bilar. Det görs dessutom från tom till fullt på några minuter.

För mig som ofta kör över 60 mil om dagen är det enkelt och snabbt att kunna tanka när/varsomhelst.

Hur miljövänligt är det att addera ytterligare tusentals ton koppartråd i marken för alla dessa laddstationer, de är mantlade med plast. Olika arbetare som ska utföra detta som kör dit med hjälp av diesel, jobbar där med dieselmaskiner. Det behöver vara laddstolpar precis överallt istället för bensinstationer här och var. Kommer detta försköna naturen?

Jag gissar att el eller något annat är normen om några år. Tyvärr tror jag att det som väljs kommer att medföra andra problem om inte tekniken tar ett stort språng snart.

https://www.tesla.co...ng-installation

#40

Postad 19 maj 2019 - 11:54

Unregisteredb3e2b940
  • Unregisteredb3e2b940
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Kina som är ett enormt land är världsledande på elfordon, Elmopeder, Elbilar, Elmopedbilar trikes m.m.

Även dom som tillverkar och utvecklar dom bästa alternativen på allt utom bilarna ovanför.

Batteri packen utvecklas i rasande takt till mycket bättre räckvidd och högre kapacitet i mindre storlekar och ser att priserna också gått ner i Kina med massa tillverkare som priskrigar på Lithium batterierna.

Norge var dom som utveckla Naturgas bilarna först med längre sträckor och tankställen men slog aldrig igenom där när Elbilarna blev effektivare.

Varför är svenskar generellt rädd när något nytt kommer och saker förändras och utvecklas.

Jag bor i Jantelagens Mecka (Jämtland).

Här tycker folk att det ska vara som det alltid varit och förändring är livsfarligt men utan utveckling så stannar världen upp.

Östersund stad har vid sina kommunala bostäder redan nu 2-4 Laddstolpar vid varje hyreshus och finns lika många till på varje mataffär och säkert 10 på ICA Maxi.

Nere på stan finns massa Laddstolpar och kommunen tjänstebilar går helt på El och 2 Elbussar går på stadstrafiken.

Så infrastrukturen finns redan här men ändå säljs det marginellt med elbilar.

Varför ?


Östersund ja, men var tänker du att alla i uppsala, 250000 invånare skall ladda sina elbilar, min chef vill ha elbil men han får inte för föreningen sätter stopp, för mycket amprare för eluttaget och det kostar massor om alla eluttag skall anpassas. Han Bor i lgh... jag som bor i hus har ju givetvis inte samma problem men faktum är att alla hus klarar inte av effektökningen... känner en som byggde helt nytt hus som blev klart i år och huset är uppsäkrat till 32amp för att klara 1 tesla model s men när han skall ladda så går proppen för hela huset så han måste ladda med reducerad ström för huset klarar inte av det. Och detta är verifierat av vattenfall. Så nej elbil är inte lösningen.

#41

Postad 19 maj 2019 - 11:56

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Min V70 D4 Momentum 2015 sjönk i värde med 32 000 kr på 1 år men är väll desto nyare.

Mer värdeminskning.

Dock såld nu och därför jag vet värdeminskningen exakt hade säkert fått mer om jag bytt in den mot en ny elbil.

Har inte jobbet kvar så därför går jag över till Elmoped annars hade jag lätt bytt in mot en Hyundai Kona om jag hade ekonomin.


Men hur såg det hypotetiska inbytet ut? Om man måste ut med 100k extra för elbilen så måste man köra 4år för att tjäna in på drivmedlet och då vet man inte vad den har för värdeminskning heller?

Redigerat av Demon Slayer, 19 maj 2019 - 11:57.


#42

Postad 19 maj 2019 - 12:04

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Miljön är bara ett svepskäl för staten att fortfarande kunna dra in skattepengarna.. faktum är att Sveriges miljöpåverkan är enligt många forskare = 0. Dvs skulle hela Sverige dö imorn skulle världen inte ens märka av det i miljöaspekt. Folk måste förstå att lilla Sverige är av noll betydelse för världen. Skall man få ändring på miljön så är det: USA, Indien, Thailand, resten av Asien som står för 80-90% av miljöförstöringen att göra ändringar, kalifornien har dock kommit långt men resten av USA sackar efter. Staten har bara en bra ursäkt att fylla kassakon genom bensinskatten.

Med det där tankesättet kan man göra argumentet hur snävt som helst endast för att man hänvisar till geografiska gränser. Per capita ligger inte Sverige överdrivet bra till sett till mängden koldioxidutsläpp. EU är den tredje största utsläpparen efter Kina och USA. Lägg då även till att mycket produktion i Kina görs på beställning av företag i EU och USA.

 

Det intressanta i miljödebatten är att alla är överens om att mänskligheten ska leva vidare och att ingen vill kompromissa på sin goda levnadsstandard. Det är så löjligt paradoxalt med tanke på hur menlös människan som varelse ändå är.



#43

Postad 19 maj 2019 - 12:47

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Men hur såg det hypotetiska inbytet ut? Om man måste ut med 100k extra för elbilen så måste man köra 4år för att tjäna in på drivmedlet och då vet man inte vad den har för värdeminskning heller?


Kollade aldrig upp inbyte mot en Hyundai Kona pga att det ej var aktuellt nu.

Skulle lätt fått 20 - 25 000 kr Xtra i inbyte mot en ny bil för det vet jag när jag jämfört tidigare och säkert därför vanligaste att man byter upp sig när det är aktuellt av inköp av ny bil.

Du slipper helt byten av vätskor som olja, tändstift, brytare med fördelare och sådant pga elmotorer är uppbyggd annorlunda.

Så med tanke på detta borde vara billigare service men vet ej för att jag ej kollat upp detta själv.

Lättaste är att undersöka allt själv och göra en grundlig undersökning.

Istället för att göra antaganden i förväg och bakåtsträvande som många övriga gör i tråden.

Dock ej du som verkar nyfiken och ej vågar ta steget ännu pga frågor du vill ha svar på.

Min rekommendation är att ställa dessa frågor direkt mot en handlare eller gå ut i bilforum och få objektiva svar från bilägare.

#44

Postad 19 maj 2019 - 12:56

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Östersund ja, men var tänker du att alla i uppsala, 250000 invånare skall ladda sina elbilar, min chef vill ha elbil men han får inte för föreningen sätter stopp, för mycket amprare för eluttaget och det kostar massor om alla eluttag skall anpassas. Han Bor i lgh... jag som bor i hus har ju givetvis inte samma problem men faktum är att alla hus klarar inte av effektökningen... känner en som byggde helt nytt hus som blev klart i år och huset är uppsäkrat till 32amp för att klara 1 tesla model s men när han skall ladda så går proppen för hela huset så han måste ladda med reducerad ström för huset klarar inte av det. Och detta är verifierat av vattenfall. Så nej elbil är inte lösningen.


Om vi skulle få samma genom slag på elbilsförsäljningen som Norge så skulle garanterat infrastrukturen byggas ut i hela landet.

Bara kolla på bredbandsutbyggnad via fiber i Sverige där folk sa i det längsta att vi klarar oss på kopparnätet och att staten var tvungen att ta bort kopparnätet först innan folket reagerade.

Först när kopparnätet var borta så ville folket ha fiber och helt plötsligt var det super bråttom för att svenskarna tycker att det gamla pålitliga har alltid fungerat förrut.

Kollar du i Asien som Kina, Sydkorea, Japan med enorma städer som Hongkong så funkar infrastrukturen där varför skulle inte lilla Sverige kunna lösa detta.

#45

Postad 19 maj 2019 - 13:02

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 2

Det blir alltid en lite konstig debatt så fort det ska jämföras bensin/diesel mot el när det kommer till bilar. Det är så fantastiskt dåligt med elbilar ur alla aspekter. 

 

Att ta upp olja och göra i ordning samt frakta dit det ska är lika med noll utsläpp - för det är ju så vi alltid har gjort, medans detsamma för batterier är katastrof från hur svårt det är till arbetsförhållande för barn. Tittar man på BP-skandalen och den som var precis bredvid av Taylor Energy som i 14 år visste om att man läckte massor av olja. 83000 liter olja om dagen - i fjorton år! Naturkatastrofer som Exxon Valdez och andra fartyg som gått på grund. Pipelines som läcker miljontals liter crudeolja varje år, "lite svinn får man ju räkna med". Samtidigt så tror jag inte att Afrika har ett unikt problem med barnarbete i gruvurna, det finns nog en hel del barn som arbetar med olja, eller som barnsoldater som strider för oljans skull. Har hört att det inte är så bra arbetsförhållande för barn i Syrien heller. Saudiarabien är inte heller kända för att ha dom bästa arbetsförhållandena för sina gästarbetare.

 

Tittar man dessutom på energieffektiviteten mellan el och bensin/diesel så är fördelen än större med el, då de flesta når 90+% på sina elmotorer. Medans de allra bästa bensinbilarna når 35% energieffektivitet. Avslutningsvis så är det här med tillgång på el som många funderare över, eller att det ändå är enbart kolkraft som driver bilarna - och jag brukar enkelt fråga hur mycket el går det åt när man raffinerar olja till drivmedel?

 

https://youtu.be/BQpX-9OyEr4   



#46

Postad 19 maj 2019 - 13:32

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Det blir alltid en lite konstig debatt så fort det ska jämföras bensin/diesel mot el när det kommer till bilar. Det är så fantastiskt dåligt med elbilar ur alla aspekter. 
 

Att ta upp olja och göra i ordning samt frakta dit det ska är lika med noll utsläpp - för det är ju så vi alltid har gjort, medans detsamma för batterier är katastrof från hur svårt det är till arbetsförhållande för barn. Tittar man på BP-skandalen och den som var precis bredvid av Taylor Energy som i 14 år visste om att man läckte massor av olja. 83000 liter olja om dagen - i fjorton år! Naturkatastrofer som Exxon Valdez och andra fartyg som gått på grund. Pipelines som läcker miljontals liter crudeolja varje år, "lite svinn får man ju räkna med". Samtidigt så tror jag inte att Afrika har ett unikt problem med barnarbete i gruvurna, det finns nog en hel del barn som arbetar med olja, eller som barnsoldater som strider för oljans skull. Har hört att det inte är så bra arbetsförhållande för barn i Syrien heller. Saudiarabien är inte heller kända för att ha dom bästa arbetsförhållandena för sina gästarbetare.
 
Tittar man dessutom på energieffektiviteten mellan el och bensin/diesel så är fördelen än större med el, då de flesta når 90+% på sina elmotorer. Medans de allra bästa bensinbilarna når 35% energieffektivitet. Avslutningsvis så är det här med tillgång på el som många funderare över, eller att det ändå är enbart kolkraft som driver bilarna - och jag brukar enkelt fråga hur mycket el går det åt när man raffinerar olja till drivmedel?
 
https://youtu.be/BQpX-9OyEr4


Riktigt intressant Videoklipp från 2014 om hur mycket El det går åt vid tillverkning av Diesel och bensin.

Totalt missat detta och lär inte vara ensam om detta.

#47

Postad 19 maj 2019 - 13:36

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0
Finns bara ett sätt att ändra på höga skatter men det är inte tillåtet att diskutera om sånt här på detta forum.

#48

Postad 19 maj 2019 - 14:11

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Regeringen har satt mål att visst många procent av nybilsförsäljningen tills 2025 ska vara Elbilar.

Var likadant med Bredbandsutbyggnaden och för att uppnå målet var dom tvungna att ta bort kopparnätet.

Annars hade dom aldrig uppnått målen.

Så är Svenska folket som vanligt att hålla fast vid det gamla trogna som alltid fungerat i alla tider.

Så kommer självklart regeringen va tvungna att även denna gång att lägga sig i för att uppnå målen.

Så mitt antagande redan nu är att vi kommer få se ökande priser på drivmedel i snabbare takt för först när det svider rejält så kommer folk byta ut sina bilar.

Tror även på utökade miljözoner som redan påbörjats med Euro 6 fordon på diesel i städer och snart Super miljözoner enbart för elbilar, vätgas m.m.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 19 maj 2019 - 14:18.


#49

Postad 19 maj 2019 - 14:39

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Tror att priserna på elbilar måste ner 100k under motsvarande bensin/diesel.
Och gärna andra saker som underlättar.
Köra gratis i storstäder medans diesel,bensin är bannat osv.

Då skulle det kanske börja ta fart.
Å aningens mer räckvidd..

Tyvärr här i norr där de är minus 20 å kallare i månader så är ju kapaciteten på batterier mindre bra .

Om inte de värms upp så pass bra nuförtiden ..

#50

Postad 19 maj 2019 - 16:28

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 1

Tror att priserna på elbilar måste ner 100k under motsvarande bensin/diesel.
Och gärna andra saker som underlättar.
Köra gratis i storstäder medans diesel,bensin är bannat osv.
Då skulle det kanske börja ta fart.
Å aningens mer räckvidd..
Tyvärr här i norr där de är minus 20 å kallare i månader så är ju kapaciteten på batterier mindre bra .
Om inte de värms upp så pass bra nuförtiden ..

Har du en tesla är de inga problem eftersom batteriet förvärms i kylan och räckvidden är nästan den samma, 30mil är inga problem på vintern och får vi fler laddplatser så är de enkelt med elbil, titta bara på Norge.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.