Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JBL HDi

124 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JBL Synthesis HDI-1200P (Subwoofers) 0 0 (0) 22 390:-
JBL Synthesis HDI-1600 (Surroundhögtalare) 0 0 (0) 15 990:-
JBL Synthesis HDI-3600 (Golvhögtalare) 0 0 (0) 33 590:-
JBL Synthesis HDI-3800 (Golvhögtalare) 0 10 (1) 42 990:-
JBL Synthesis HDI-4500 (Centerhögtalare) 0 0 (0) 15 990:-

Postad 16 oktober 2020 - 04:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 224 inlägg
  • 0

Där snackar vi fullrange på riktigt! Alltså, om dem spelar 20hz 105db, kan ju inte gå att sitta ens i närheten! De är fruktansvärt högt när vi snackar så låga Hz! Hur provar man vad dem spelar vid en viss Hz?

Det är ju Pro högtalare sittandes i baffelvägg, dom har alla förutsättningar att klara det.

Om man har en källa spelandes, typ film då använder man RTA:n i REW.

Annars sveper man jäkligt högt, du Måste ha en Umik för det och du måste slå om den för högre dB

Introt till Edge of Tomorrow, subsen har nått max slaglängd.
3nNPwtK.jpg

Introt till Oblivion

E86sHm7.jpg

Redigerat av johan b-lund, 16 oktober 2020 - 05:02.

Postad 16 oktober 2020 - 04:56

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 224 inlägg
  • 0

Jag tror de två största problemen är att man inte är van vid låg dist i basen. Man har "aldrig" hört det då 99,9999% av alla högtalare distar högt redan vid vanliga nivåer. Och sen att man har ett rum som försämrar möjligheten att spela utan att påverka ljudet negativt. 

Jag tror man kan lära sig rätt bra att höra disten genom att under lång tid lyssna på system med enorm överkapacitet och låg dist. Jag är själv nyfiken på vad 8 st basmoduler ska göra i mitt system. Och kanske framförallt, vad nya toppar ska kunna göra. 
Rummet sen kräver fixa akustiken, och det är nog omöjligt för de flesta. Men det gör enormt för ljudet. 

Visst är det så, jag skulle nog vilja säga att mina högtalare tillhör det bättre spektrat och rummet är så pimpat det bara går.

Vid så höga nivåer är det inte lätt att plocka ut dist ifrån ett visst spektra, jag kan gå gå högre men då når basarna Xmech

Postad 16 oktober 2020 - 15:29

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 2 988 inlägg
  • 0

Du svara inte på min fråga "Vilka (ljudmässiga) fördelar finns med frontar som spelar hela sin specad bas mot avlastad dem med bra delning och bra basar?"

Resten vet jag inte riktigt vad du försöker säga. Det är inget mer komplext att ha en baslåda i en högtalare eller ha den separat. Sen angående signalvägar kort och dyl. Gör blindtest. Om du tror det skulle påverka så skulle du inte kunna lyssna på någon musik som gått igenom 100 tals meter standardkabel i studion. 
Känns som du är ute på marker du inte direkt har under fötterna. Men du får gärna motbevisa mig. Aldrig fel att lära sig något nytt. :)

Blindtest, dubbla blinda test osv. bevisa dittan bevisa datta det är bara så "boring". Det där har nog de flesta läst till leda i dessa trådar.

Det värsta är att en del uppfattar det som en seger när folk tröttnar och slutar att svara, vilket leder till att samma idisslande fortsätter år efter år.
Inga "normala Svensson" gör blint test och det finns mycket som inte med lätthet låter sig bevisas.

En försvinnande lite del av medlemmarna här sysslar med regelrätta blindtest om nu någon gör det. Så varför ta upp ämnet?

"Sedan är det väl dubbelt blindtest som gäller enligt förespråkarna (puristerna), annars kan man lika väl låta bli..... "
Obs, inte mina ord för jag kunde inte bry mig mindre.

Så erkänner härmed att regelrätta dubbla blindtest är inget jag lägger tid på eller har haft några ambitioner kring och jag har heller inga vettiga förutsättning för att kunna göra sådana. Det finns m.a.o. ett stort mått av subjektiv bedömning i mina utsagor om upplevt ljud. Jag är införstådd med en hel del fysikaliska förutsättningar och teorier där av att jag inte motsätter mig ditt resonemang kring lägre dist vid hög delning för det är sant.
Hur jag sedan skall kunna förklara/bevisa varför det skulle vara bättre med en låg delning? ja har du inte nappat på något av mina tidigare argument så är nog utsikterna rätt små tyvärr att något jag säger här kommer att ändrar på din regida syn i ämnet. 

Men bara antag att man råkar vara väldigt nöjd med hur ett par frontar spelar i hela sitt frekvensområde (kan ju t.o.m vara därför man köpt dem) och du har sedan fått till en exemplarisk placering, dvs ljudet sitter som en smäck. Det enda som saknas är den sista oktaven i basen när du kör vissa musikgenre. Som av en händelse har du två basar som bara står och dräller. Varför skulle du då välja bort det du gillar med dina frontar. Det är förmodligen inte bara inbillning att de lirar bra ihop då det förmodligen ligger 1000 tals timmar av utprovning bakom att det låter som de gör. Vad är det då förutom en distorsion som jag inte tycker mig ha problem med vid aktuella lyssningsnivåer som man vinner på att istället dela så högt som 80-90Hz eller vad du skrev.

Jag kan inte se något utöver detta som talar till fördel för din lösning. I mitt fall så tycker jag det blir att laga något som inte är trasigt och få en sämre sammanhållen ljudbild som konsekvens, men igen det är min subjektiva bedömning. Att man skulle få en bättre integration som du hävdar har jag svårt att köpa och som jag ser det så är det din subjektiva bedömning grundat på en rad förutsättningar som du anser skall gälla, vi har olika förutsättningar. Jag tror att det flesta är eniga om att en så hög delning som 90Hz gränsar till att bli problematisk i stereo och att det nära nog går att bevisat om man orkar jobba sig. "Det gör inte jag" och jag ser det inte heller som mitt kall att försöka övertyga någon som inte ens försöker begripa att det går att landa i en annan åsikt än den man har själv.

Hoppas nu att tråden kan få komma tillbaka till vad den var tänkt för. Kan ju vara någon som vill diskutera JBL HDI i denna tråd, vem vet?

Redigerat av Blåtand, 16 oktober 2020 - 15:30.

Postad 17 oktober 2020 - 09:03

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 224 inlägg
  • 0

Blindtest, dubbla blinda test osv. bevisa dittan bevisa datta det är bara så "boring". Det där har nog de flesta läst till leda i dessa trådar.

Det värsta är att en del uppfattar det som en seger när folk tröttnar och slutar att svara, vilket leder till att samma idisslande fortsätter år efter år.
Inga "normala Svensson" gör blint test och det finns mycket som inte med lätthet låter sig bevisas.

En försvinnande lite del av medlemmarna här sysslar med regelrätta blindtest om nu någon gör det. Så varför ta upp ämnet?

"Sedan är det väl dubbelt blindtest som gäller enligt förespråkarna (puristerna), annars kan man lika väl låta bli..... "
Obs, inte mina ord för jag kunde inte bry mig mindre.

Så erkänner härmed att regelrätta dubbla blindtest är inget jag lägger tid på eller har haft några ambitioner kring och jag har heller inga vettiga förutsättning för att kunna göra sådana. Det finns m.a.o. ett stort mått av subjektiv bedömning i mina utsagor om upplevt ljud. Jag är införstådd med en hel del fysikaliska förutsättningar och teorier där av att jag inte motsätter mig ditt resonemang kring lägre dist vid hög delning för det är sant.
Hur jag sedan skall kunna förklara/bevisa varför det skulle vara bättre med en låg delning? ja har du inte nappat på något av mina tidigare argument så är nog utsikterna rätt små tyvärr att något jag säger här kommer att ändrar på din regida syn i ämnet. 

Men bara antag att man råkar vara väldigt nöjd med hur ett par frontar spelar i hela sitt frekvensområde (kan ju t.o.m vara därför man köpt dem) och du har sedan fått till en exemplarisk placering, dvs ljudet sitter som en smäck. Det enda som saknas är den sista oktaven i basen när du kör vissa musikgenre. Som av en händelse har du två basar som bara står och dräller. Varför skulle du då välja bort det du gillar med dina frontar. Det är förmodligen inte bara inbillning att de lirar bra ihop då det förmodligen ligger 1000 tals timmar av utprovning bakom att det låter som de gör. Vad är det då förutom en distorsion som jag inte tycker mig ha problem med vid aktuella lyssningsnivåer som man vinner på att istället dela så högt som 80-90Hz eller vad du skrev.

Jag kan inte se något utöver detta som talar till fördel för din lösning. I mitt fall så tycker jag det blir att laga något som inte är trasigt och få en sämre sammanhållen ljudbild som konsekvens, men igen det är min subjektiva bedömning. Att man skulle få en bättre integration som du hävdar har jag svårt att köpa och som jag ser det så är det din subjektiva bedömning grundat på en rad förutsättningar som du anser skall gälla, vi har olika förutsättningar. Jag tror att det flesta är eniga om att en så hög delning som 90Hz gränsar till att bli problematisk i stereo och att det nära nog går att bevisat om man orkar jobba sig. "Det gör inte jag" och jag ser det inte heller som mitt kall att försöka övertyga någon som inte ens försöker begripa att det går att landa i en annan åsikt än den man har själv.

Hoppas nu att tråden kan få komma tillbaka till vad den var tänkt för. Kan ju vara någon som vill diskutera JBL HDI i denna tråd, vem vet?

+10 på det här!

Postad 17 oktober 2020 - 17:30

Anton
  • Anton
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0
Hämtar mina förhoppningsvis nästa vecka om jag får tid över 😃

Postad 17 oktober 2020 - 19:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 224 inlägg
  • 0

Hämtar mina förhoppningsvis nästa vecka om jag får tid över

Lämna rapport om hur det blev :)

Postad 18 oktober 2020 - 09:49

Anton
  • Anton
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0

Lämna rapport om hur det blev :)

Absolut :) 

Tänkte göra en unboxing video får vi se :)

Postad 18 oktober 2020 - 10:01

Anton
  • Anton
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0

Efter läst denna så blir man ju inte mindre sugen på att hämta dom:
https://www.audiohol...ws/jbl-hdi-3800

Postad 18 oktober 2020 - 10:04

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Beroende

• 1 350 inlägg
  • 0

Efter läst denna så blir man ju inte mindre sugen på att hämta dom:
https://www.audiohol...ws/jbl-hdi-3800

Har du inte lyssnat på dom, för det hade jag gjort innan ens överväga att köpa dom

Postad 18 oktober 2020 - 10:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 224 inlägg
  • 0

Har du inte lyssnat på dom, för det hade jag gjort innan ens överväga att köpa dom

två saker som sticker ut, iaf en port är avstämd till 20hz

HDIimpedance.jpg

Och se hur snällt den rullar av, vid Utomhus mätning!!

Ställ in den i ett rum o man får bas så det räcker och blir över, Älskar hur JBL är ärliga med sina mätningar

HDILowFrequencyResponse.jpg

Redigerat av johan b-lund, 18 oktober 2020 - 10:53.

Postad 18 oktober 2020 - 11:11

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Beroende

• 1 350 inlägg
  • 0

två saker som sticker ut, iaf en port är avstämd till 20hz
HDIimpedance.jpg

Och se hur snällt den rullar av, vid Utomhus mätning!!
Ställ in den i ett rum o man får bas så det räcker och blir över, Älskar hur JBL är ärliga med sina mätningar
HDILowFrequencyResponse.jpg

Min fråga angående jbl hdi serien är inte deras förmåga att spela starkt, för det är jag övertygad att de klarar bättre än många andra märken som b&w, dali, dynaudio eller tex kef, men enligt några reviews, är jbl högtalarna inte lika detaljerade i sin ljudåtergivning, nu har ju jag inte hört dom så kan inte uttala mig om det, jag har idag b&w, som har lite halvdana mättningar, men i mina öron låter dom bra, det hade varit roligt att höra hdi serien faktiskt😀

Postad 18 oktober 2020 - 11:22

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 224 inlägg
  • 0

Min fråga angående jbl hdi serien är inte deras förmåga att spela starkt, för det är jag övertygad att de klarar bättre än många andra märken som b&w, dali, dynaudio eller tex kef, men enligt några reviews, är jbl högtalarna inte lika detaljerade i sin ljudåtergivning, nu har ju jag inte hört dom så kan inte uttala mig om det, jag har idag b&w, som har lite halvdana mättningar, men i mina öron låter dom bra, det hade varit roligt att höra hdi serien faktiskt

Tider ändras och JBL har genomgått flera större förändringar dom senaste  åren.

Vad som för genomsyrade Jbl för var att dom var roliga, medryckande och kanske inte den mest ärliga högtalare som finns.(gäller ej monitorer)

Om bara en del av det släktskapet finns kvar så vet man vart det barkar.

Jag vet vad jag väljer alla dagar i veckan :)

Postad 18 oktober 2020 - 12:58

Anton
  • Anton
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0

Givetvis har jag det.

Men blir helt annat att få lyssna hemma 👌🏼
Gick aldrig dema med film tyvärr heller

Redigerat av Anton, 18 oktober 2020 - 13:07.

Postad 18 oktober 2020 - 14:27

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Beroende

• 1 350 inlägg
  • 0

Givetvis har jag det.

Men blir helt annat att få lyssna hemma 👌🏼
Gick aldrig dema med film tyvärr heller

Jag hade lånat hem högtalarna om jag var du, lyssna i butik blir inte samma sak, och skillnaden kan vara enorm mellan alternativen😎

Postad 18 oktober 2020 - 14:37

Anton
  • Anton
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0

Jag hade lånat hem högtalarna om jag var du, lyssna i butik blir inte samma sak, och skillnaden kan vara enorm mellan alternativen😎

Jag vet 👌🏼
Men säker på att detta blir kanon 💪🏼

Postad 18 oktober 2020 - 15:04

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 2 988 inlägg
  • 0

Jag vet
Men säker på att detta blir kanon

Ibland vet man bara att det blir bra :)

Postad 19 oktober 2020 - 09:27

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 014 inlägg
  • 0

Men säker på att detta blir kanon

Det blir det tveklöst! Grattis till köpet :)

Postad 19 oktober 2020 - 10:25

Anton
  • Anton
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 1
En pall kommer lastad.....

Bifogad fil(er)

Redigerat av Anton, 19 oktober 2020 - 10:26.

Postad 19 oktober 2020 - 10:37

id_t83
  • id_t83
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Inte ofta jag blir avundsjuk men just nu är jag det :)

Postad 19 oktober 2020 - 11:07

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Beroende

• 1 350 inlägg
  • 0
Är det hdi 3800

Postad 19 oktober 2020 - 15:11

Anton
  • Anton
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0

Är det hdi 3800

HDI-3800 och HDI-4500

Postad Igår, 12:49

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 801 inlägg
  • 0

HDI-3800 och HDI-4500

Ska bli intressant och se vad tycker om dem ?

Postad Igår, 14:30

Anton
  • Anton
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0

Nu står en uppställd, gjort en liten unboxing som jag ska ladda upp på YT ikväll så återkommer.

Men livekänslan finns där som jag varit ute efter och jag är inte besviken första 2h på något sätt!

Bifogad fil(er)

Postad Igår, 16:27

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Beroende

• 1 350 inlägg
  • 0
Vilka bjässar👏

Postad Igår, 16:46

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 2 988 inlägg
  • 0

Nu står en uppställd, gjort en liten unboxing som jag ska ladda upp på YT ikväll så återkommer.

Men livekänslan finns där som jag varit ute efter och jag är inte besviken första 2h på något sätt!

Hälsar välkommen i storformats klubben :)

Skall bli intressant att höra vad du tycker när euforin lagt sig lite och du hittat optimal placering...

Angående ditt tidigare inlägg om tankar kring REL sub till film.
Köper du dessa får du med högnivåkabel på köpet som du absolut måste testa att koppla in, då du kan köra med  både HN och LFE samtidigt så är det bara ett extra alternativ och du kan komma att bli positivt överraskad.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.