Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nån som provat att slipa CD-kanterna??

72 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 oktober 2002 - 13:46

Unregistered64858211
  • Unregistered64858211
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Hallå alla glada!! (och oglada?)

Är det någon här som har testat detta med att slipa eller måla kanterna på en CD-skiva?? Ska teoretiskt sett minska de ljusstrålar som reflekteras i kanten på skivan...

Hörde talas om detta genom en kompis som hade träffat en, som han uttryckte det, "galen" audiofil som hade för sig att det blev bättre ljud från skivorna om man målade kanterna svarta...

Själv blev man ju naturligtvis nyfiken och sökte runt lite på nätet, och hittade en sida där just detta fenomen fanns beskrivet. Så jag rotade fram ett sandpapper (det stod att sandpapper var bättre än svart färg) ur skrubben och satte mig tillrätta för att lyssna igenom den skiva som skulle få offra sina blanka kanter...

När jag tyckte att jag skulle komma ihåg hur skivan lät, tog jag ut den och sandpapprade kanterna så att de blev matta och fina, och stoppade tillbaka skivan i spelaren, tryckte på play och satte mig tillrätta i soffan igen...

[:0]WOW vilken skillnad det blev!! Det var det första intrycket jag fick, men efter några låtar började man ju fundera på om det verkligen kunde stämma att det blivit så mycket bättre egentligen, eller om man bara inbillade sig efter att ha läst så mycket positivt om metoden...

Men trots allt tycker jag nog att det har blivit en hel del bättre ljud, framför allt (som det för övrigt också stod beskrivet på sidan) så tyckte jag att nog har det blivit bättre, mer "kompakt" bakgrundstystnad och mer detaljerat, ljud, men sen kommer skepticismen (heter det så?? =)) över en igen, det stod ju precis beskrivet att det var så man skulle uppleva förändringen, så det kanske bara är inbillning ändå osv osv...

Enda sättet att få veta säkert är ju naturligtvis ett blindtest med två identiska skivor, en slipad och en oslipad. Så jag undrar om det är någon här som har testat och kommit fram till samma, eller annorlunda resultat som jag??

Här är förresten sidan som det stod om denna trevliga metod (och en hel del annat smått o gott)
http://www.svalander.se/cd/cd.htm

MVH Tommy

#2

Postad 15 oktober 2002 - 14:01

dajz
  • dajz
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Tok-lurad som en Audiofil.... say no more...

#3

Postad 15 oktober 2002 - 14:07

Unregistered40863e2a
  • Unregistered40863e2a
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Hej!

Jo, för ett antal år sedan sålde hifi-klubben en grön penna! som man skulle måla kanterna på CD'n med, -en sån måste man ju prova tänkte jag... så jag köpte den och åkte hem och började måla!! Jag upplevde ingen direkt omskakande skillnad, tyckte att den tog bort lite skarpa ljud som "vassa S" och sådant, men jag vet inte, jag hade ju ingen High end stereo heller direkt och som du skrev så "vill man ju" tycka att man hör skillnad...!
Jag har inte provat nu på senare år, man kanske skulle göra det, det är ju alltid kul att testa!!

PS. nu när jag tänker på det så har jag nog faktiskt två ex av en TOTOskiva hemma! det är ju idealiskt för detta test... återkommer när jag har slipat!!DS.

#4

Postad 15 oktober 2002 - 14:09

Unregisterede8a967d5
  • Unregisterede8a967d5
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
Låter ju lite skumt tycker jag.

#5

Postad 15 oktober 2002 - 14:33

Unregistered961
  • Unregistered961
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Om nu skillnaden är så stor som vissa påstår, borde inte alla skivor vara målade eller ha slipade kanter redan från tillverkaren?

#6

Postad 15 oktober 2002 - 15:25

thejokerman71
  • thejokerman71
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Resonerar på samma sätt som Figge72, men bortser inte från möjligheten att det kan ha en viss skillnad, tror dock inte att den är så stor...

Mvh Thejokerman71

#7

Postad 15 oktober 2002 - 15:30

Unregistered39b3b729
  • Unregistered39b3b729
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0
Jag köpte också en sådan där grön penna när det begav sig, för cirka 10 år sedan. Det är ju väldigt svårt att avgöra om det är inbillning eller inte men jag upplevde skillnad på VISSA skivor, inte alla. Vad nu det beror på vet jag inte. Men på dom CD-skivor jag upplevde skillnad blev ljudet "tajtare", mer dynamiskt, lugnare och väsade s-ljud försvann mer eller mindre.

Men som sagt om detta enbart var inbillning är svårt att säga.

Skall tilläggas att jag tillhör dom som är skeptiska mot liknande "trollerier".

En god vän som jobbade på ljudmakarn för många år sedan kom hem till mig och ville demonsrera diverse hokus pokus som plastspiraler som skulle sättas på sladdar, små bitar aluminiumfolie av något slag som skulle sättas på vissa ställen vid högtalarmembranen. Men det värsta var nog en slags genomskinlig plastfolie som skulle sättas på texter(!). Oavsett var så skapade tydligen texter negativ energi i lyssningsrummet...suck...osv! detta stod i en liten skrift som någon skrivit och kommit på. Skulle man vara riktigt nogram så skulle denna plastfolie sättas på texten i böcker som var i samma rum osv...ja ni hör så sjukt det låter [:D)]

Den som "hittade på" detta skulle spärras in anser jag [}:D]

Men han tjänade väl en hacka på godtrogna audiofiler [:P]

Men att måla kanterna verkade ju ändå fungera som sagt, i alla fall på en del skivor.

mvh

#8

Postad 15 oktober 2002 - 15:45

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Jo, ljudet kan förändras om man målar på skivan eller slipar på den. Dock i negativ bemärkelse. Man kan alltså få hörbara artifakter och man kommer längre från originalljudet. Men många audiofiler verkar ju resonera så att allt som låter annorlunda måste vara bättre.

Ett annat tips är att linda in huvudet med plastfolie. Då blir också ljudet markant annorlunda. [:D]

#9

Postad 15 oktober 2002 - 15:47

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
Man kan ju bränna 2 skivor och slpa kanterna på den ena, vilket sandpapper

#10

Postad 15 oktober 2002 - 15:49

Unregistered133b7964
  • Unregistered133b7964
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0
Underskatta inte placebo-efekten!

Om du läser det som är skrivet under denna länk:

http://home.swipnet....txt/cd_kant.txt

...kommer du garanterat inte höra nå'n skillnad längre, vare sig ljudet egentligen blivit bättre eller inte![:D)]

Janne.

#11

Postad 15 oktober 2002 - 15:51

Unregistered39b3b729
  • Unregistered39b3b729
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by storyboard
Jo, ljudet kan förändras om man målar på skivan eller slipar på den. Dock i negativ bemärkelse. Man kan alltså få hörbara artifakter och man kommer längre från originalljudet. Men många audiofiler verkar ju resonera så att allt som låter annorlunda måste vara bättre.

Ett annat tips är att linda in huvudet med plastfolie. Då blir också ljudet markant annorlunda. [:D]


Varför skulle det bli artifakter för att man målar kanterna???
Du är väldigt onyanserad i ditt inlägg tycker jag.

mvh

#12

Postad 15 oktober 2002 - 15:58

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by sledgehammer
quote:Originally posted by storyboard
Jo, ljudet kan förändras om man målar på skivan eller slipar på den. Dock i negativ bemärkelse. Man kan alltså få hörbara artifakter och man kommer längre från originalljudet. Men många audiofiler verkar ju resonera så att allt som låter annorlunda måste vara bättre.

Ett annat tips är att linda in huvudet med plastfolie. Då blir också ljudet markant annorlunda. [:D]


Varför skulle det bli artifakter för att man målar kanterna???
Du är väldigt onyanserad i ditt inlägg tycker jag.

mvh


Det är ett optiskt medium. Om du målar så KAN du störa avläsningen och öka jittret.

#13

Postad 15 oktober 2002 - 16:29

Unregistered39b3b729
  • Unregistered39b3b729
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0
[quote
Det är ett optiskt medium. Om du målar så KAN du störa avläsningen och öka jittret.
[/quote]

Jaha...är det ett optiskt medium! [:D]

Varför skulle jag störa avläsningen genom att måla? Förstår fortfarande inte. Förklara gärna istället för att bara komma med ett påstående. Varför kan det inte vara så att det MÖJLIGTVIS kan förbättra?
Jag har, som du kunde läsa i tidigare inlägg, provat själv. Resultat var, som du kunde läsa, skiftande beroende på orsaker som jag inte kan förklara. DOCK så upplevde jag skillnad på VISSA skivor. That´s it!

mvh

#14

Postad 15 oktober 2002 - 16:56

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Jag tror i första hand att det handlar om inbillning. Men självklart kan man få negativa effekter om man målar, slipar eller smetar in skivorna med leverpastej. Varför? Kanske för att det är en optisk avläsning.

Eller som Svalander själv förklarar

Skivan fungerar som en ljusledare. Håll upp skivan mot en lampa med det glasklara skiktet mot lampan och titta in i tvärsnittet i kanten på skivan så ser du att den lyser starkt. Detta innebär att laserljuset sprids ut från skivan i spelaren och reflekteras mot de blanka ytor som finns i skivschaktet. Reflexerna stör pickupens arbete på samma sätt som allt annat ljus som kommer in i spelaren.


* Laserstrålens ljus reflekteras i den lodräta kanten på samma sätt som i en spegel. De olika brytningsindex, som plasten och luften har, ger dessa reflexfenomen som sedan stör pickupens arbete på samma sätt som ovan.

#15

Postad 15 oktober 2002 - 17:08

Unregistered39b3b729
  • Unregistered39b3b729
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by storyboard
Jag tror i första hand att det handlar om inbillning. Men självklart kan man få negativa effekter om man målar, slipar eller smetar in skivorna med leverpastej. Varför? Kanske för att det är en optisk avläsning.

Eller som Svalander själv förklarar ...


Om det är enbart inbillning så förklarar det inte varför det upplevs skillnad på VISSA skivor och inte alls på andra!

Enligt Svalander så förklarar det ju varför det KAN fungera med att måla kanterna [:D]

Har du testat själv?

Jag litar enbart till min egen hörsel och kan bara referera från mina egna erfarenheter och dom är som jag beskrivit förut.

mvh

#16

Postad 15 oktober 2002 - 17:22

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Nej, har tyvärr inte provat själv. Jag prioriterar småsaker som rumsakustik, högtalare osv. [:D]

Men om någon lyckas detektera skillnader vid något lyssningstest utan facit, så kan vi ju konstatera ifall det förändrar ljudet eller ej.

#17

Postad 15 oktober 2002 - 17:30

Unregistered39b3b729
  • Unregistered39b3b729
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by storyboard
Nej, har tyvärr inte provat själv. Jag prioriterar småsaker som rumsakustik, högtalare osv. [:D]


Tänkte väl det! Då har jag svårt för att ta dina argument på allvar. Jag har utgått från mina EGNA erfarenheter. Som framgått tidigare så har jag en i grunden kritisk inställning till s.k. ljudförbättrande hokus pokus. Men ibland måste man falla till föga och erkänna att det KANSKE funkar.

Jag vet också att rumsakustik, högtalare osv, är av större betydelse för ljudet. Men det hindrar ju inte att man experimenterar med annat också [:D]

mvh

#18

Postad 15 oktober 2002 - 17:44

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Vi är ju eniga om att det kanske förändrar ljudet. (Dock är det ingen som lyckats påvisa det vad jag vet)

Skillnaden är att jag ser det som en försämring om ljudet skulle förändras. Jag är nämligen purist och vill höra vad som finns på skivan. Hur menar jag då? Jo detta har testats seriöst, analoga originalmasters har överförts till cd och lyssningstestats blint. Och man lyckades inte höra någon skillnad. Detta bevisar inget förutom attt de indikerar att cd-formatet kan anses transparant (inom sina givna begränsningar) om inspelning/mastring görs rätt.

Om man genom att slipa, limma eller spraya på skivan skulle få fram ett annat ljud, så är jag ändå inte intresserad. [8D]

#19

Postad 15 oktober 2002 - 18:59

Unregistered64858211
  • Unregistered64858211
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Så vitt jag vet så är det inte meningen att ljus på något sätt ska reflekteras från kanten på skivan. Om det nu ändå skulle råka göra det av en eller annan anledning, så borde detta "ströljus" påverka avläsningen av skivan negativt, eftersom det inte är menat att finnas där.

Därför tycker jag att om man kan få bort detta "ströljus" genom slipning eller liknande, så borde resultatet bli att ljudet blir mer verklighetstroget snarare än tvärtom, eftersom det ljudet som "tas bort" inte fanns på inspelnings platsen, utan är ett resultat av avläsningen.

Om det nu är så att det inte reflekteras något ljus från kanterna så borde inte en slipning eller målning av kanten påverka ljudet överhuvudtaget.

#20

Postad 15 oktober 2002 - 20:56

Unregistered39b3b729
  • Unregistered39b3b729
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by storyboard
Vi är ju eniga om att det kanske förändrar ljudet. (Dock är det ingen som lyckats påvisa det vad jag vet)


Nej det är riktigt. Hur vi upplever ljud är i allra högsta grad subjektivt. Alla har vi olika öron/referenser.

Det enda man kan göra är att TESTA SJÄLV för att SJÄLV avgöra om det är så att ljudet upplevs som renare, tajtare osv.

Om du nu är sådan purist att du inte ens vill testa utan bara hänvisar till tester någon annan gjort då är det väl upp till dig. Men jag tycker inte att man ska uttala sig om något som man inte har EGEN erfarenhet av.

Vad så kallade experter, forskare osv tycker, det berör inte mig det minsta. En gång i tiden trodde forskarna att jorden var platt! Det vet vi ju nu att det inte stämmer [:D]

Det handlar ju inte om att förbättra ljudet på CD-skivan, utan att förbättra omständigheterna för CD-spelaren att läsa av skivan. Ljudet på CD-sivan kan aldrig förbättras, det finns redan där i form av gropar. Men det kan läsas av bättre och noggrannare.

Kan man då hjälpa till genom att på ett enkelt sätt måla kanterna så är väl det bra!

VinterSorg frågade:
quote:Är det någon här som har testat detta med att slipa eller måla kanterna på en CD-skiva??

Då borde du inte svara eftersom du inte testat det själv [8D] Eller hur!

Jag har svarat eftersom jag har testat själv [:D]

mvh

#21

Postad 15 oktober 2002 - 22:58

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Håller med i mycket av det du säger sledgehammer. Det finns många som inte testar men ändå har en massa åsikter om det. Musik ÄR subjektivt, säger man något annat så drömmer man. [:D]

#22

Postad 15 oktober 2002 - 23:41

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0
Jag slipade några skivor och visst gjorde det skillnad men jag skulle nog inte betala flera tusen för en egen "svarv". Jag köpte en "CD Statmat" istället. Den gav ännu större ljudförbättring, plus att jag inte behöver slipa skivorna för att få det så bra. [:D]

http://www.dennis-hifi.se/ringmat.htm

#23

Postad 16 oktober 2002 - 00:02

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Finns det någon som lyssnat (utan facit) och jämfört mellan slipade/målade och obehandlade skivor?

#24

Postad 16 oktober 2002 - 00:05

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

  • 1 571 inlägg
  • 0
Om bränner två kopior på en skiva så måste ju dom bli exakta? Om man då slipar den ena så borde det ju bli ett bra test?

#25

Postad 16 oktober 2002 - 08:37

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by nin
Håller med i mycket av det du säger sledgehammer. Det finns många som inte testar men ändå har en massa åsikter om det. Musik ÄR subjektivt, säger man något annat så drömmer man. [:D]



Då väntar vi spänt på dina lyssningserfarenheter rörande modifierade skivor.

#26

Postad 16 oktober 2002 - 09:43

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Jag var på en demo av denna typ av produkter (pennor för kanter och t.o.m. någon form av svart plastfilm som skulle sitta på kanten) på en hifimässa för 6-7 år sedan. Där satt en massa "förstå-sig-påare" och beskrev de fantastiska skillnaderna. Själv kunde jag höra en viss skillnad enligt deras beskrivning. Bad då om en blindtest. Jag kunde inte höra någon skillnad. Pratade med en kompis polare som var med som arrangör. Han berättade att de som "hörde så stor skillnad" inte heller hade fixat en blindtest då de körde en sådan på kvällen då mässan var stängd. Min åsikt är sålunda som vanligt - tycker du det är bättre - använd det. Omdet sedan bara är psykologiskt spelar ingen roll, huvudsaken är arr man är nöjd med sitt ljud ...
Blindtester är bra ...

#27

Postad 16 oktober 2002 - 11:09

Unregistered39b3b729
  • Unregistered39b3b729
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by storyboard
Finns det någon som lyssnat (utan facit) och jämfört mellan slipade/målade och obehandlade skivor?


Inte du i alla fall [:D] Du baserar ju fortfarande dina åsikter på antaganden och andras referenser.

Jag har redan redogjort för mina erfarenheter. Dom var högst nyanserade och objektiva.

mvh

#28

Postad 16 oktober 2002 - 11:23

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by sledgehammer
quote:Originally posted by storyboard
Finns det någon som lyssnat (utan facit) och jämfört mellan slipade/målade och obehandlade skivor?


Inte du i alla fall [:D] Du baserar ju fortfarande dina åsikter på antaganden och andras referenser.

Jag har redan redogjort för mina erfarenheter. Dom var högst nyanserade och objektiva.

mvh


Jag citerar dig från ditt "test": "Det är ju väldigt svårt att avgöra om det är inbillning eller inte..."

Och det är ju precis det som det handlar om. Därför ville jag höra om det fanns folk som gjort lyssningstest utan sådana felkällor.

Hifisnubben: Tack för ditt inlägg.

#29

Postad 16 oktober 2002 - 11:38

Unregistered39b3b729
  • Unregistered39b3b729
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0
quote:
Jag citerar dig från ditt "test": "Det är ju väldigt svårt att avgöra om det är inbillning eller inte..."

Och det är ju precis det som det handlar om. Därför ville jag höra om det fanns folk som gjort lyssningstest utan sådana felkällor.


Vad är det som är en felkälla [?] Förstår inte vad du menar. Är det en felkälla att komma fram till det resultatet, att det kan vara svårt att avgöra om det är inbillning eller inte?
Fortsättningen på citatet är "... men jag upplevde skillnad på VISSA skivor, inte alla"

Det säger ganska mycket tycker jag om vad jag upplevde! Är du journalist eller...? Du citerar ungefär som tidningarna gör, dvs utelämnar viktiga delar och vinklar det på DITT sätt.

Läs det jag skrivit och se att jag varken tar ställning för eller emot, jag försökte bara vara objektiv och nyanserad, som jag skrivit flera gånger förut.

När jag testade denna penna för ca 10 år sedan så var det utan att ha läst något om den eller haft "facit", som du uttrycker det. Det var av ren nyfikenhet efter tips från en kompis som då jobbade på Ljudmakarn.

Märkvärdigare än så är det inte. Jag kan påpeka att jag INTE sitter och målar mina CD-skivor idag [:D]

mvh

#30

Postad 16 oktober 2002 - 11:50

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
sledgehammer: För att undvika inbillningsfenomen brukar man ta bort felkällan synen och endast låta hörseln avgöra. Om du tar en kompis till hjälp som slumpvis spelar upp skiva A och B, så kan du försöka pricka in de skillnader som du vid öppen lyssning detekterat. Om du lyckas pricka in antal rätt som markant överstiger slumpen så börjar testet bli intressant för fler än dig själv.

#31

Postad 16 oktober 2002 - 12:16

Unregistered39b3b729
  • Unregistered39b3b729
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by storyboard
sledgehammer: För att undvika inbillningsfenomen brukar man ta bort felkällan synen och endast låta hörseln avgöra. Om du tar en kompis till hjälp som slumpvis spelar upp skiva A och B, så kan du försöka pricka in de skillnader som du vid öppen lyssning detekterat. Om du lyckas pricka in antal rätt som markant överstiger slumpen så börjar testet bli intressant för fler än dig själv.



Snälla du...suck! Jag har ALDRIG påstått att mina erfarenheter varit vetenskapliga på något sätt. VinterSorg frågade efter om någon hade testat det här, det hade jag därför redogjorde jag för det. Okej? Var det fel eller?

Jag tror FÅ av oss här har någon möjlighet att utföra veteskapliga tester som DU skulle godkänna.

Nog diskuterat om detta. Jag har redogjort för mina högst personliga erfarenheter. Det var väl det som frågeställaren ville ha, eller har jag missat något?

#32

Postad 16 oktober 2002 - 12:27

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
sledgehammer: Nä, ditt första inlägg var intressant. Dock hjälper det inte mig, men det spelar ingen roll. Självklart ska du berätta vad du upplevt.

Vintersorg skrev även "Enda sättet att få veta säkert är ju naturligtvis ett blindtest med två identiska skivor, en slipad och en oslipad. Så jag undrar om det är någon här som har testat och kommit fram till samma, eller annorlunda resultat som jag?? "

Så även han förstår att blindtest är bra om man vill VETA.

Jag kräver inte speciellt mycket vetenskaplighet, men tester som bara grundar sig på visuell lyssning har visat sig vara till liten hjälp om man vill veta, inte tro.

#33

Postad 16 oktober 2002 - 12:32

Unregistered39b3b729
  • Unregistered39b3b729
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0
quote:
Så även han förstår att blindtest är bra om man vill VETA.


Jag VET OCKSÅ att blindtest är det bästa. Jag är inte idiot.

Jag ber om ursäkt för att jag redogjorde för mina erfaranheter överhuvudtaget [:))]

#34

Postad 16 oktober 2002 - 12:35

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Min mening var inte att retas. Ursäkta i så fall.

#35

Postad 16 oktober 2002 - 15:56

Unregistered46f18016
  • Unregistered46f18016
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Tagga ner lite grabbar.

Så tar vi i hand och sjunger "We shall overcome"...

#36

Postad 16 oktober 2002 - 16:07

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Pellepolis
Välkommen till forumet!

#37

Postad 16 oktober 2002 - 22:38

Unregistered863dc400
  • Unregistered863dc400
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Klart att det blir bättre om man slipar kanten. Har själv provat det med gott resultat på min W2KPRO skiva. Installerad nyss om från denna skiva och det otroliga är att den slipade skivan installerade W2KPRO SP3. Helt otrolig förbättring! Motsvarande 3 servicepack!!!!

[}:)]

#38

Postad 17 oktober 2002 - 18:03

Unregistered37b2347f
  • Unregistered37b2347f
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by sledgehammer
En god vän som jobbade på ljudmakarn för många år sedan kom hem till mig och ville demonsrera diverse hokus pokus som plastspiraler som skulle sättas på sladdar, små bitar aluminiumfolie av något slag som skulle sättas på vissa ställen vid högtalarmembranen. Men det värsta var nog en slags genomskinlig plastfolie som skulle sättas på texter(!). Oavsett var så skapade tydligen texter negativ energi i lyssningsrummet...suck...osv! detta stod i en liten skrift som någon skrivit och kommit på. Skulle man vara riktigt nogram så skulle denna plastfolie sättas på texten i böcker som var i samma rum osv...ja ni hör så sjukt det låter [:D)]

Den som "hittade på" detta skulle spärras in anser jag [}:)]

Men han tjänade väl en hacka på godtrogna audiofiler [:D]


Mannen som hittade på mycket av dom tokerierna heter Peter Belt och är tämligen ökänd. Han har visst inte gett upp är heller, vad man kan döma av hemsidan nedan:

http://www.belt.demon.co.uk/

[:D]

#39

Postad 22 oktober 2002 - 15:50

Unregistereded6aa4bd
  • Unregistereded6aa4bd
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
Jag fick hem ett "testpaket" med en vanlig cd, en cd med slipade kanter och en Razorsound cd med slipade kanter. Jag kunde höra lite skillnad men om det var åt det bättre eller sämre hållet vet jag inte, men lite skillnad blir det.

#40

Postad 24 oktober 2002 - 01:12

Unregistered863dc400
  • Unregistered863dc400
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by henrik.l
Jag fick hem ett "testpaket" med en vanlig cd, en cd med slipade kanter och en Razorsound cd med slipade kanter. Jag kunde höra lite skillnad men om det var åt det bättre eller sämre hållet vet jag inte, men lite skillnad blir det.


Rippa skivorna med ex.vis Exact Audio Copy och kolla sedan med någon ljudredigerare VAD de har ändrat på. Svårare än så är det inte...

Sätter lätt en flaska virre på att detta är 100% humbug.
(vi kan betta ett helt tågset om någon tycker att en pava är för lite)[};)]

#41

Postad 25 oktober 2002 - 05:49

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by AnonSeagull
quote:Originally posted by henrik.l
Jag fick hem ett "testpaket" med en vanlig cd, en cd med slipade kanter och en Razorsound cd med slipade kanter. Jag kunde höra lite skillnad men om det var åt det bättre eller sämre hållet vet jag inte, men lite skillnad blir det.


Rippa skivorna med ex.vis Exact Audio Copy och kolla sedan med någon ljudredigerare VAD de har ändrat på. Svårare än så är det inte...

Sätter lätt en flaska virre på att detta är 100% humbug.
(vi kan betta ett helt tågset om någon tycker att en pava är för lite)[}:D]




Och vad tror du man skulle få fram av det ? Materialet på skivan har ju inte ändrats. Slitpningen är ju till för att förbättra avläsningen ( om jag förstått det rätt ). Själv ställer jag mig varken negativt eller positivt till denna tweak då jag aldrig testat men jag är skeptisk till personer som kommenterar utan att prova själv. Sådana kommentarer bryr jag mig sällan om då de är i stort sett orelevanta.

Mvh // Mattias S

#42

Postad 25 oktober 2002 - 10:39

Unregistered863dc400
  • Unregistered863dc400
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Mattias S
quote:Originally posted by AnonSeagull
quote:Originally posted by henrik.l
Jag fick hem ett "testpaket" med en vanlig cd, en cd med slipade kanter och en Razorsound cd med slipade kanter. Jag kunde höra lite skillnad men om det var åt det bättre eller sämre hållet vet jag inte, men lite skillnad blir det.


Rippa skivorna med ex.vis Exact Audio Copy och kolla sedan med någon ljudredigerare VAD de har ändrat på. Svårare än så är det inte...

Sätter lätt en flaska virre på att detta är 100% humbug.
(vi kan betta ett helt tågset om någon tycker att en pava är för lite)[}:D]




Och vad tror du man skulle få fram av det ? Materialet på skivan har ju inte ändrats. Slitpningen är ju till för att förbättra avläsningen ( om jag förstått det rätt ). Själv ställer jag mig varken negativt eller positivt till denna tweak då jag aldrig testat men jag är skeptisk till personer som kommenterar utan att prova själv. Sådana kommentarer bryr jag mig sällan om då de är i stort sett orelevanta.

Mvh // Mattias S


Klart att materialet INTE är lika om det låter Olika.

Givetvis förutsätter det att transporten kan läsa orginalskivan bitperfekt. Kan den inte det är den trasig och bör bytas.

Detta är bara ännu ett försök att blåsa godtrogna audiofiler på pengar.

Tweaka gärna ditt rum med magiska stenar och köp signalkablar för 3000$/m men förf*n ha inte sönder din skivsamling.[xx(]

Jag är skeptisk till personer som måste prova men sätter du en lastpall bowmore så gärna för mig[?]

http://www.diyaudio.com/

#43

Postad 25 oktober 2002 - 10:55

Unregistered51e40b6f
  • Unregistered51e40b6f
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
quote:
Men det värsta var nog en slags genomskinlig plastfolie som skulle sättas på texter(!). Oavsett var så skapade tydligen texter negativ energi i lyssningsrummet...suck...osv! detta stod i en liten skrift som någon skrivit och kommit på. Skulle man vara riktigt nogram så skulle denna plastfolie sättas på texten i böcker som var i samma rum osv...ja ni hör så sjukt det låter


Haha![:o]


Jag har en liten tanke angående det som står på [url="http://"http://www.svalander.se/cd/ljusp.htm"]denhär[/url] sidan. Det står att ljudet blir bättre om man har lampan släkt..

quote:Jag har bl a använt mig av en Technics SL-XP5, en mycket trevlig portabel CD-spelare som givit mig många sköna lyssningsstunder på väg till och från jobbet. Den har ett lock som delvis är glasklart och där man kan se skivan snurra under gång. Till denna är anslutet ett par Sony hörtelefoner av minislag. När jag tände och släckte en skrivbordslampa som var placerad nära spelaren hördes tydligt en försämring av ljudet i de fall lampan var tänd

Kan det inte vara därför att de resterande 4 sinnena förbättras om man slutar använda synen? Detta tillsammans med placebo-effekten borde ju ge en liten förbättring iaf :D

#44

Postad 25 oktober 2002 - 16:35

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0
quote:Klart att materialet INTE är lika om det låter Olika.

Givetvis förutsätter det att transporten kan läsa orginalskivan bitperfekt. Kan den inte det är den trasig och bör bytas.

Detta är bara ännu ett försök att blåsa godtrogna audiofiler på pengar.

Tweaka gärna ditt rum med magiska stenar och köp signalkablar för 3000$/m men förf*n ha inte sönder din skivsamling.

Jag är skeptisk till personer som måste prova men sätter du en lastpall bowmore så gärna för mig

Jo, faktiskt. Det som fanns på skivan finns fortfarande kvar utan att ha ändrats ett dugg. Som jag skrev tidigare så är slipningen till för att skapa bättre betingelser för avläsning av skivan och miska belastningen på eventuella korrigeringskretsar om jag förstått det rätt. Mindre korrigeringar = bättre ljud antar jag. Om det funkar ? inte en aning.

Man kan faktiskt låna hem ett kit till det facila priset av 4 st frimärken. Då kan du ju själv avgöra om det är en bluff eller inte.

Mvh // Mattias S

#45

Postad 26 oktober 2002 - 04:24

Unregistered863dc400
  • Unregistered863dc400
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Mattias S
Jo, faktiskt. Det som fanns på skivan finns fortfarande kvar utan att ha ändrats ett dugg. Som jag skrev tidigare så är slipningen till för att skapa bättre betingelser för avläsning av skivan och miska belastningen på eventuella korrigeringskretsar om jag förstått det rätt. Mindre korrigeringar = bättre ljud antar jag. Om det funkar ? inte en aning.

Man kan faktiskt låna hem ett kit till det facila priset av 4 st frimärken. Då kan du ju själv avgöra om det är en bluff eller inte.

Mvh // Mattias S


... om jag förstått det rätt ... antar jag ... inte en aning [:0]
Seriöst, vilken planet är du ifrån[?]

http://www.diyaudio.com/

#46

Postad 26 oktober 2002 - 06:04

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0
quote:... om jag förstått det rätt ... antar jag ... inte en aning
Seriöst, vilken planet är du ifrån

Hmm, hur hade du tänkt att jag skulle svara på det här ? Skeptism är en sak men ren ignorans är en annan. Att du inte vågar prova får väl stå för dig själv, inte behöver du hoppa på mig för det.

Mvh // Mattias S

#47

Postad 26 oktober 2002 - 14:07

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
Skära i mina skivor?
Never säger jag bara, när en cd går på 200 smäck, så skär man inte i dem helt enkelt.

#48

Postad 28 oktober 2002 - 11:55

Unregisteredf1a7a1de
  • Unregisteredf1a7a1de
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Slipa kanter ska man göra på slalomskidor - inte skivor.

#49

Postad 28 oktober 2002 - 12:27

Unregistered67fb9b50
  • Unregistered67fb9b50
  • Veteran

  • 1 665 inlägg
  • 0
hahaha... komiskt så många som går på detta... rent bull**** enligt mig.

#50

Postad 30 oktober 2002 - 13:34

Unregistered23c4bcd2
  • Unregistered23c4bcd2
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Det funkar faktiskt med att måla kanterna på skivorna..slipa dom har ja inte provat..
det går även bra att hälja över cd-spelaren med ett svart lite tjockare tyg/skynke..
ger hörbara skillnader, men man bör ju ha seriös anläggning för att kunna märka några skillnader.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.