Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spikes och vibrationer

92 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 november 2002 - 20:27

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
Vad är fördelarna med att använda spikes istället för att låta högtalarna stå direkt på golvet?

#2

Postad 12 november 2002 - 20:31

Unregistered31d98864
  • Unregistered31d98864
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
dom står stadigare om golvet e ojämt för oftast e dom ställbara, du får inte lika mycket vibrationer ner till grannarna + att högtalarna hoppar inte rundor i vardagsrummet

#3

Postad 12 november 2002 - 20:54

Unregistered33328
  • Unregistered33328
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Vad är bäst för att ta bort vibrationer då ?
Spikes eller dämpkuddar ??

Jag vill skona mina grannar så mycket det går !! [:I]

#4

Postad 12 november 2002 - 21:54

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
varför blir det mindre vibrationer ner till grannarna med spikes under högtalaren?

#5

Postad 12 november 2002 - 22:04

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
kontaktytan med golvet blir mindre vilket resulterar i att ljudet ej sprids direkt ned som det gör utan spikes.

#6

Postad 12 november 2002 - 22:25

Unregisteredfc3b45a2
  • Unregisteredfc3b45a2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Spikes är ju framtaget för de som har heltäckningsmatta framför allt, eller mjuk underlag i stort.

På "vanliga" golv så är dämpkuddar klart bäst!

#7

Postad 12 november 2002 - 22:33

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Det finns tusen olika åsikter om det där!!! som allting annat![:)]

Kör själv med Sonic Design ljudkuddar som jag är helt nöjd med!

Obs. Detta var ingen reklam för Sonic Design! (med hänvisning till en annan tråd)[:D][8D]

#8

Postad 12 november 2002 - 22:51

Unregisteredfc3b45a2
  • Unregisteredfc3b45a2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Det finns en bra hemsida som jämnför hurvida spikes/dämpkudder "skickar vidare" vibrationerna ner i golvet, attans att jag inte har länken, ska leta... [:)]

#9

Postad 12 november 2002 - 22:54

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Dazzin
Spikes är ju framtaget för de som har heltäckningsmatta framför allt, eller mjuk underlag i stort.

På "vanliga" golv så är dämpkuddar klart bäst!


Varför säljs då ibland spikes med små plattor med små urgröpningar i där spikesen ska sättas i. Eller är det bara för att man inte ska behöva ta av spikesen när man flyttar dom till ett rum utan matta?

http://www.hifi-punk...r.htm#underlagg
quote:
"kontaktytan med golvet blir mindre vilket resulterar i att ljudet ej sprids direkt ned som det gör utan spikes."


Om du sitter på bussen och sätter en penna med spetsen mot huvet och andra änden av pennan mot bussfönstret.. blir det lugnt o skönt för huvet då? Eller fungerar det på nåt annat sätt kanske? :)

Skivspelare som står på spikes.. hur fungerar det?

Man vill ju att högtalarlådan ska vara en fast punkt relativt elementen som rör sig. (spikes). Samtidigt som vibrationerna inte ska fortplantas i golvet. (frigöras från golvet) (dämpkuddar))

#10

Postad 12 november 2002 - 23:03

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
Är högtalaren i sig själv hyfsat tung (mycket bas behövs för att den ska flytta sig) borde dämpkuddar inte göra högtalaren alltför "ostabil" ljudmässigt. Dämpkuddar verkar vara en bra grej för att hindra fortplantningar i golvet ==> bättre ljud i rummet, gladare grannar.
Eller?

#11

Postad 12 november 2002 - 23:14

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
[quote]Originally posted by alexidjungeln
dom står stadigare om golvet e ojämt för oftast e dom ställbara, du får inte lika mycket vibrationer ner till grannarna + att högtalarna hoppar inte rundor i vardagsrummet



Men om man bor i villa och inte behöver oroa sig för grannarna kan de ju inte göra så mycket nytta. eller?

#12

Postad 12 november 2002 - 23:57

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Det är ju jävligt snyggt med spikes/koner om inte annat!!![:)]

#13

Postad 13 november 2002 - 00:17

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
Håller med Dr.Death om att de dämpkuddarna är riktigt bra, själv så har jag gjort mina egna spikes men det är en annan femma.

#14

Postad 13 november 2002 - 01:42

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Dr. Death
Det är ju jävligt snyggt med spikes/koner om inte annat!!![:)]


Ett par matchande frigolitbitar kan aldrig sitta fel heller [:D]

Nåja.. det blev faktiskt liknande svar från hififorumet där jag ställde samma fråga nyss.
http://www.hififorum...p?TOPIC_ID=5247

#15

Postad 14 november 2002 - 13:11

Unregistered9477a2a6
  • Unregistered9477a2a6
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Det här blir omfattande...

Om vi börjar med att diskutera vibrationsöverföring till golvet så gör spikes absolut ingenting för att reducera vibrationerna för låga frekvenser. Den mindre anliggningsytan har ingen betydelse. Audiovärlden vimlar tyvärr av missuppfattingar som denna och sprids av tillverkare som inte har en aning om vad de sysslar med. För högfrekvent vågutbredning ligger det en viss sanning i påståendet, men det är inte relevant i sammanhanget.

Vad som däremot har effekt är ett elastiskt skikt mellan högtalare och golv, mjuk skumplast, mjuka gummifötter etc. Detta utgör klassisk vibrationsisolering och utnyttjas i massor av sammanhang i allehanda produkter (bilar, kyl/frys-skåp, industrimaskiner, tåg och bansystem etc).

Om man istället diskuterar en lösning som skall minimera vibrationerna i högtalaren så blir det mycket mer komplicerat eftersom man måste modellera hela det totala mekaniska systemet golv+kopplingselement+högtalare för att kunna ge ett heltäckande svar. Detta är dock en meningslös övning eftersom man egentligen är intresserad av att minimera ljudavstrålning från andra delar än högtalarelementen. Det visar sig i detta fall att det är helt avgörande att se till att isolera ett trägolv (jag gissar att 90 % av alla högtalare står på parkettgolv) från högtalarvibrationer. Speciellt parkettgolv är väldigt lättexciterade (lätta att "dra igång") och ger i många fall klart hörbara bidrag till totalljudet. Dessa bidrag är vanligen betydligt större än bidrag från högtalarlådan, åtminstone för låga till mellanhöga frekvenser.

Slutsatsen är att man i praktiken bör använda "dämpkuddar", men dessa måste vara mycket elastiska för att vara riktigt effektiva. Gummibitar eller skumplast går lika bra som något annat, se bara till att de sjunker ihop ordentligt, helst 1-2 mm eller så när högtalaren ställs upp på dem. Observera även att de inte skall kollapsa så att elasticiteten försvinner.

#16

Postad 14 november 2002 - 16:01

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Isidor
Det här blir omfattande...
*snip*
Slutsatsen är att man i praktiken bör använda "dämpkuddar", men dessa måste vara mycket elastiska för att vara riktigt effektiva. Gummibitar eller skumplast går lika bra som något annat, se bara till att de sjunker ihop ordentligt, helst 1-2 mm eller så när högtalaren ställs upp på dem. Observera även att de inte skall kollapsa så att elasticiteten försvinner.


Fan va gött. typ samma tankar som jag också har ansett under den senaste dock korta tiden jag funderat på saken.
You are the man!
hade du varit tjej hade jag gift mig med dig =)

Jag vill höra mer.. vad anser du om kablar tex?
Give it to me baby :D

#17

Postad 15 november 2002 - 08:52

Senjin
  • Senjin
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Står högtalarna stabilt med kuddar?

#18

Postad 15 november 2002 - 09:39

Unregistered9477a2a6
  • Unregistered9477a2a6
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Senjin,

Det beror naturligtvis på högtalarens form, en smal och hög högtalare är allmänt sett svårare att få stabil. Håller man sig till någon millimeters statisk nedfjädring så bör det nog gå bra i de flesta fall. Annars kan man ju alltid göra en lite större plattform som man ställer högtalaren på.


FeindflugX,

Tyvärr är jag redan upptagen och jag tror nog att hon är snyggare än du! Om "designerkablar" tycker jag inte, fast det är ganska roande att läsa en del påståenden i marknadsföringen. Däremot bör man se till att hålla resistans, induktans och kapacitans på rimliga värden beroende på tillämpning.

#19

Postad 15 november 2002 - 11:06

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Isidor
Tyvärr är jag redan upptagen och jag tror nog att hon är snyggare än du!

haha, ok..
quote:
Om "designerkablar" tycker jag inte, fast det är ganska roande att läsa en del påståenden i marknadsföringen. Däremot bör man se till att hålla resistans, induktans och kapacitans på rimliga värden beroende på tillämpning.

Precis. Låt säga du har ett normalt lyssningsrum 4x6m med schysst akustik med normala stående vågor. Du har gjort vad du kunnat för akustiken och högtalarplacering. Du har köpt ny bra receiver för 3500:- och bra högtalare för 9000:-. Hur mycket hade du lagt på DVD-spelare för bästa ljud* samt vilka kablar/högtalarkablar hade du använt?
Låt säga det behövs 5x5 m till alla högtalare.

Var går gränserna för resistans, induktans och kapacitans i det här fallet?
Lampsladd, hifibutikens billigaste typ 2x1,5mm, eller 2x2.5mm eller dyrare/bättre? vad rekommenderar du ska man välja utan att lägga pengar i onödan? Vad ska man tänka på? Har du märkt skillnader själv mellan olika kablar?

*Vad anser du om skillnaden i ljudet i digitalöverföringen från en billig DVD-spelare tillsammans med en vanlig "audio RCA kabel" jämfört med en dyrare DVD-spelare och påkostad digitalkabel? (Man använder samma DAC (i receivern))

Många frågor. Hoppas du kan ta dig tid att svara :(

#20

Postad 15 november 2002 - 17:45

Unregistered9477a2a6
  • Unregistered9477a2a6
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
OK, rätt mycket OT, men eftersom heliga ko-slakten redan har inletts så:

Vi talar om korta högtalarkablar och även normala högtalare här så det blir ganska enkelt: 1,5 mm^2 ger en serieresistans på drygt 0,1 ohm för 2x5 m ledare. De elektriska förlusterna blir helt försumbara, liksom påverkan på högtalarens lågfrekvensavstämning. Kapacitansen har när det gäller högtalarkablar ingen inverkan hur som helst och induktansen (inkl skin effect) blir också försumbar jämfört med högtalarens egen impedans.

Jag vill helst inte dras in i en debatt med folk som hävdar att de kan höra skillnad på 99,9 % och 99,99 % ren koppar och skillnaden mellan olika dielektrika eftersom det är alldeles för tröttsamt och även meningslöst. Det slutar alltid med "men jag kan ändå höra skillnad". Det är de som hävdar att det är möjligt att höra skillnad så bevisbördan ligger hos dem. Att de tycker sig höra skillnad i ett icke blindtest är inget bevis. Jag är väldigt flexibel med hur testet utförs, bara det är blint och har ett tillräckligt antal repetitioner. Kör en månad med favoritmusiken, 2 dagar i taget med kabel A och 2 med kabel B, kör snabbare test med testsignaler, gör det hela i månsken, men notera noggrant resultaten. Jag tyckte mig också höra skillnad för lääääänge sedan (numera preskriberat) innan jag såg till att testet blev blint. Det finns många delar i en ljudanläggning man ganska lätt (och bevisligen!) kan höra skillnad mellan, men rimligt dimensionerade kablar är inte en av dem. OBS! Flamsäker dräkt är på!

Med samma DAC blir skillnaderna enbart beroende av jitterkomponenter (tidsfel) i signalen. Även om det finns vetenskapligt redovisade (se bl.a. JAES) undersökningar om hörbarheten för jitter så är det nog knappast någon som påstår att det är ett jätteproblem. Det hela beror även till dels på om och hur DAC-enheten utför intern omklockning av data. Så mycket resurser på DAC-sidan (receivern) som möjligt är mitt råd eftersom pengarna gör många gånger större nytta där.

#21

Postad 15 november 2002 - 20:25

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
Det finns inget godare än en väl slaktad ko. :(
Om vi ändå går lite på djupet i högtalarkabeln så har jag läst att högre frekvenser hellre går i ytterkanten av koppartråden och därför har man hellre många små trådar än ett färre antal tjockare trådar. Jag har själv kört surroundhögtalarna i nätverkskabel ("en tråd per ledare") .. mycket praktiskt då det räckte att dra en kabel runtom. :D. Men hur är läget med denna saken? Ökar resistansen för högre frekvenser här?

Ang DAC/DVD.. hur mycket mer jitter skapas i en billig DVD-spelare? Exempelvis sådana som bygger på DVD-rom spelare.

Tack för svaren!
*har fulltankad brandsläckare* :D

#22

Postad 16 november 2002 - 00:05

Unregisteredba8fd6d0
  • Unregisteredba8fd6d0
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0
Skönt att någon förutom jag anser att man inte ska lägga så mycket tid/pengar på kablar och annat runt-om-kring. Jag har kört med en väldigt tjock och dyr sladd samt en 25 år gammal tunn sak och inte hörde jag någon skillnad...

#23

Postad 16 november 2002 - 10:55

Unregistered9477a2a6
  • Unregistered9477a2a6
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
FeindflugX,

Det fenomen du beskriver är s.k. skin effect som jag lite halvslaskigt räknade in på den induktiva sidan. Skin effect kan ge en avvikelse på någon/några tiondels dB vid 20 kHz för någorlunda normala kablar och är således ingenting som man behöver hänga upp sig på. Med många smala trådar blir skin effect mindre, men till vad nytta?

Oftast får man förvisso mer jitter från början i en billigare spelare, men tyvärr införs alltid även en hel del jitter vid S/PDIF-överföringen av signalerna. Som jag sade tidigare tror jag att detta i praktiken ändå är en lite mindre viktig fråga. Den totala kvaliteten på receivern, även de analoga delarna, är mycket, mycket viktigare.


Poze,

Håll med om att den tjocka kabeln var snyggare!

#24

Postad 17 november 2002 - 02:31

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Isidor
FeindflugX,

Det fenomen du beskriver är s.k. skin effect som jag lite halvslaskigt räknade in på den induktiva sidan. Skin effect kan ge en avvikelse på någon/några tiondels dB vid 20 kHz för någorlunda normala kablar och är således ingenting som man behöver hänga upp sig på. Med många smala trådar blir skin effect mindre, men till vad nytta?

Oftast får man förvisso mer jitter från början i en billigare spelare, men tyvärr införs alltid även en hel del jitter vid S/PDIF-överföringen av signalerna. Som jag sade tidigare tror jag att detta i praktiken ändå är en lite mindre viktig fråga. Den totala kvaliteten på receivern, även de analoga delarna, är mycket, mycket viktigare.


Du säger alltid det som jag vill höra och som jag alltid trott. ;)
sorry, visste inte att det var det som kallades skin effect.
Tack för svaren!
mvh /feindflug

#25

Postad 17 november 2002 - 03:26

Unregisteredfc3b45a2
  • Unregisteredfc3b45a2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by FeindflugX
quote:Originally posted by Dazzin
Spikes är ju framtaget för de som har heltäckningsmatta framför allt, eller mjuk underlag i stort.

På "vanliga" golv så är dämpkuddar klart bäst!


Varför säljs då ibland spikes med små plattor med små urgröpningar i där spikesen ska sättas i. Eller är det bara för att man inte ska behöva ta av spikesen när man flyttar dom till ett rum utan matta?

http://www.hifi-punk...r.htm#underlagg
[quote]
"kontaktytan med golvet blir mindre vilket resulterar i att ljudet ej sprids direkt ned som det gör utan spikes."


Sorry glömde bort den här tråden helt! [:I]

Det är som du säger att spikes med platta är till för "vanliga" golv där spikesen inte kan "borra" ner sig, dessutom slipper man repor.

men men, tror isodor svarade på det mesta, här e länket btw;
http://www.sonicdesign.se/sdfot.html

#26

Postad 17 november 2002 - 19:17

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Dazzin
Det är som du säger att spikes med platta är till för "vanliga" golv där spikesen inte kan "borra" ner sig, dessutom slipper man repor.

Jag? Jag säger ingenting, jag bara undrade varför det fanns med plattor ;)

#27

Postad 17 november 2002 - 19:45

Unregisteredfc3b45a2
  • Unregisteredfc3b45a2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Du hade en liten teori, och den var rätt.[;)]

#28

Postad 17 november 2002 - 21:47

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Dazzin
Det är som du säger att spikes med platta är till för "vanliga" golv där spikesen inte kan "borra" ner sig, dessutom slipper man repor.


haha, oj.. läste fel:
Jag läste "Det är du som säger att spikes (med platta) är till för vanliga golv"
sorry.
Men dock kvarstår väl faktum att man säkerligen kan gå in till en hifibutik och säga att man har parkett och vill förbättra ljudet på sina nya högtalare och gå ut därifrån med spikar och plattor. Och det finns väl många hifi-pålästa som gör detta "frivilligt" också.
Det enda som verkar hända är att högtalaren låses ännu fastare mot golvet och jag undrar vad det finns för tillfällen då detta ger positiva effekter. Är det när högtalartillverkaren har räknat med att golvet ska vibrera med?
Jag tyckte även att jag såg en bild på skivspelare med spikes.. jag tycker det verkar ologiskt..

#29

Postad 17 november 2002 - 22:45

Unregisteredfc3b45a2
  • Unregisteredfc3b45a2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Ja jag vet inte, tror det är nån sorts religion det där, (man får tro på vad man vill).

Men grejen är ju att;

Spikes gör inte så att vibrationerna tas bort helt från golvets yta vilket dämpfötter gör.

Sen om det låter nån skillnad, det är jag tveksam till. Det är nog för grannarnas bäst man använder dämpfötter/spikes.

Sen positiva effekter har jag inte en susning om, jag ser inget positivt med att använda spikes (inte efter det att jag var på teknik-mässan).


Det där med skivspelaren tycker jag är mkt märkligt, det är ju precis som du tog exempel med pennan och bussen...

Nä!! Länge leve dämpkuddar säger jag bara [;)] [:)]

#30

Postad 18 november 2002 - 10:56

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Dazzin
Ja jag vet inte, tror det är nån sorts religion det där,

ja, ibland känner jag mig som en ateist här inne :)
[quote]
Nä!! Länge leve dämpkuddar säger jag bara [:D] [:D]
[quote]

hurra hurra! :-)
finns det något tips på var man kan köpa nåt billigt som fungerar bra som dämpning? mjuka gummifötter eller nåt sånt. Högtalarna är höga och smala så det ska ju gärna vara stabilt också.

#31

Postad 18 november 2002 - 11:23

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0
Nån gav tipset att skära itu en tennisboll och använda halvorna som dämpkuddar, borde då enligt Isidors teori (som jag instmmer i [:)] ) fungera alldeles utmärkt!

#32

Postad 18 november 2002 - 11:41

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by t93pan
Nån gav tipset att skära itu en tennisboll och använda halvorna som dämpkuddar, borde då enligt Isidors teori (som jag instmmer i [:D] ) fungera alldeles utmärkt!

Ja, jag såg också det.. Det känns iofs lite farligt ur säkerhetssynpunkt om man råkar stöta till högtalaren. :)

#33

Postad 18 november 2002 - 12:31

Unregistered9477a2a6
  • Unregistered9477a2a6
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Som jag var inne på tidigare så kan man alltid göra en liten vibrationsisolerande plattform som ökar arrangemangets dimensioner och därmed gör det mindre instabilt. Här kan man t.o.m. skruva fast högtalaren underifrån om man verkligen vill ha en stabil lösning. Sedan limmar man kuddarna mot plattformen också. På detta sätt kan en smal högtalare t.o.m. stå stabilare än utan kuddar och plattform.

Jag gjorde just en snabbmätning av den statiska styvheten för en halv tennisboll och denna verkar vara ganska lagom om inte högtalarna är alltför lätta förstås. För högtalare som bara används över t.ex 80 Hz kan man använda mycket styvare kuddar som ger bättre stabilitet. Här räcker det med kanske 0,2 mm statisk nedfjädring.

Man kan också köpa en gummiplatta och sedan anpassa tjocklek och area på kuddarna så att man får lagom nedfjädring när man ställer dit högtalaren (för bästa prestanda, minst 3 mm utan högpass, minst 0,2 mm för 80 Hz högpass).

#34

Postad 18 november 2002 - 13:04

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Jag fick händerna på en gummirulle av sånt där "slemmigt" lågdämpande gummi - känns som nått sorts gelegodis - vilka jag har skurit ut puckar ur.
På dessa har jag ställt min sub och före-efter intrycket är markant. När jag känner på golvet har tidigare vibrationer - innan gummiduttarna - helt upphört och när jag lyssnar är det lätt att inbilla sig en bättre stumhet och artikulation i ljudet.
Noteras bör att jag har ett mycket stumt golv.
Jag är dock en dålig människa som i första hand använder min hemelektronik till att glömma den trista vardagen (både att tänka på den och att avnjuta de alster som kan reproduceras av densamma)... så jag är mycket dålig på att finna de rätta HiFi-rescencent-orden... åsså tar jag inte så god tid på mig.

mera mjuka fötter Håkan

PS. gummiduttarna sjönk ihop några mm så det blev ju lagom

#35

Postad 18 november 2002 - 16:23

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
Idén med plattan var jättebra. men det blir nog mindre snyggt och jag har lite dåligt med plats vid ena högtalaren.
Rulle med slemmigt gummi lät ju bra.. var hittade du det?

#36

Postad 18 november 2002 - 18:08

Unregisteredfc3b45a2
  • Unregisteredfc3b45a2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by FeindflugX
finns det något tips på var man kan köpa nåt billigt som fungerar bra som dämpning? mjuka gummifötter eller nåt sånt.


http://www.kuntze.se/

finns i sthlm på lindhagensgatan 76, där köper man stora bitar/längder av likadant material som används i vanliga hifi-dämpfötter. Till subban köpte vi en bit som var typ 10cm x 30cm kostade 80kr....

Men väg högtalaren innan, för de säljer olika typer, som är bra till olika vikter. [:)]

#37

Postad 19 november 2002 - 11:44

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
ok, tackar för tipset.. ska kika in där nästa gång jag är i stockholm :)
Kom o tänka på att ikea säljer sånt där blått underläggsgummitjosan man lägger i lådor för att bestick/verktyg inte ska glida omkring.. typ en matta man klipper till.
Om man limmar ihop två eller tre lager med sånt o klipper till fina puckar så kanske det funkar... fast för 3mm ihopsjunkande behövs kanske 5 lager.. svårt att säga.. jag har inte materialet i huvet just nu :D

#38

Postad 20 november 2002 - 10:49

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
Nä jag kollade, det var för tunt och hårt

#39

Postad 23 november 2002 - 22:20

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
isodor:
https://www.minhembi...user=FeindflugX

Det är Antiglidmatta (clas ohlson, 19:50) (för att ha i bilen)
Det ger lagom insjunkande (?) (ca 1-2mm)utan att högtalaren blir oacceptabelt instabil. (Den vippar lite lagom vid "pet" ;)
Vad tror du?

(Mattan är delad på mitten och har således varsin trippelvikt halva på varsin sida om högtalaren.)

#40

Postad 24 november 2002 - 19:54

Unregistered9477a2a6
  • Unregistered9477a2a6
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Det blir säkert riktigt bra. Du kan lätt prova verkan genom att lägga örat direkt mot golvet med och utan kuddar (eller genom att hålla spetsen på en skruvmejsel mot golvet och handtaget mot örat). I praktiken får man säkert 20 dB reduktion för frekvenser över 50 Hz eller så vilket är fullt tillräckligt för att eliminera hörbara effekter.

Högtalare med horisontell konrörelse exciterar golvet mindre effektivt än högtalare med vertikal konrörelse så speciellt viktigt blir vibrationsisolering för subwoofers med bottenmonterade element. Hög rörlig massa för elementet ökar också problemen.

#41

Postad 25 november 2002 - 02:38

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
Allright.. gut
Jo, precis.. kan tänka mig att det gör mest skillnad för subbar.. o då med liggande element precis som du säger. men vafan.. ska testa med skruvmejseln i örat.. men inte nu.. klockan är mycket ;)

#42

Postad 25 november 2002 - 12:16

Unregisteredf0944125
  • Unregisteredf0944125
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Hallo!

Om man nu som jag har högtalare på hylla??
(smalt DVD-ställ)
Det är ju lite smått ostadigt.. finns det nått jag kan göra för att dämpa? Skall jag dämpa högtalarn eller hyllan??

Tacksam för synpunkter.

”Make Love, not War”

[;)][url="http://"../show.asp?user=3kronor"]Min lilla Bio[/url][:)]
[url="http://"../film.asp?user=3kronor"]"Filmtajm"[/url][^]

#43

Postad 25 november 2002 - 12:42

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0
Jag kör med dämparkuddar av gummi från Hifi-klubben. 198:- för ett par gummibitar, men vafan. Blev rätt stor skillnad på ljudet när jag bytte. Ljudet blir fastare med mindre muller.

Går säkert att få samma effekt med hemgjorda grejer. :)

#44

Postad 25 november 2002 - 13:02

Unregisteredf587b7cc
  • Unregisteredf587b7cc
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Jag tror jag måste slå ett litet slag för spikes. Dock inte i den traditionella meningen. Mina Q5er levererades med spikes, ett par mycket stiliga små svarta metallspikar som skruvas i under högtalaren. De levererades också med små gummiploppar som man ställer spikesen på. Jag är faktist rätt säker på att det blev förändringar i ljudet efter att jag monterat spikesen. Basen blev inte lika mullrig. Men samtidigt så tonades den ner en aning. Jag är dock mycket tveksam till spikes och annan överreklamerade HIFI-prylar av liknande slag. Tror dock att ändringen i basen kan bero på att högtalaren kom upp en bra bit från golvet vilket gjorde den mindre mullrig. Jag tror att detta är den primära effekten med mina spikes iaf, + att det ser grymt ut :)

#45

Postad 25 november 2002 - 13:43

Unregisteredbfd5dd1f
  • Unregisteredbfd5dd1f
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Att säga att en dämpkuddar/ alterativt spikes alltid ger ett bättre ljud är mycket subjektivt eftersom det beror på hur man vill att det skall låta.MvhKristofer

#46

Postad 25 november 2002 - 14:38

Unregistered9477a2a6
  • Unregistered9477a2a6
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
3kronor,

Hyllan skall helst vara så styv och tung som möjligt. Man kommer inte ifrån att det hela blir lite mer ostadigt när man använder vibrationsisolerande "dämpkuddar".


whiskyman,

I det här fallet är frågeställningen denna:
Hur minimera ljudavstrålning från andra ytor än högtalarkonerna? Svaret ges ovan och är helt objektivt.

Eventuellt flum á la knäppgökar som tycker att t.ex lådan skall spela med också "för att det låter mer levande" lämnar jag gärna åt den som blir salig med denna väg. Man använder diverse obskyra träslag "för att de tillför en harmonisk struktur som annars saknas". Vill man låta högtalarna bli musikinstrument med massor av färgningar, så varför inte?

Låter man även golvet spela med så kan man ju utvärdera vilket parkettgolv som låter bäst, ek, ask eller furu, lackat eller oljat. Här finns en veritabel guldgruva för tviiiiiiikare. Detta är en underbar situation för dem eftersom rätt eller fel inte längre existerar. Bara tyckande och alla kan bli sin egen profet.

Som goda exempel finns tuninggurun (Sektledaren? Han har nästan magiska krafter enligt sina lärjungar.) Michael Green och Steve Bruzonsky, moderator på AVS Forum.

God ljudåtergivning är en vetenskap och om vetenskapliga metoder tillämpas kommer man alltid att nå resultat.

#47

Postad 26 november 2002 - 02:09

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
Testade lite snabbt idag. Satte högtalarna bredvid varandra, en med och en utan dämpningen och skiftade mellan dom. Lyssnade på golvet och i luften. Hörde ingen skillnad på golvet, möjligtvis inbillning om förbättring i luften.
Det är ju iofs små element 2x6,5 eller vad det nu är och horisontell rörelse så skillnaden kanske inte är så stor i detta fallet.

Känner du till nåt om denna isidor (eller någon annan)?
http://www.musikbors...er_dsp8024.html

#48

Postad 26 november 2002 - 10:45

Unregistered9477a2a6
  • Unregistered9477a2a6
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Graden av förbättring kommer att bero på dels högtalarnas egenskaper (konens rörelseriktning och massa), men minst lika mycket på golvets egenskaper. I vissa fall märker man säkert ingen skillnad alls, i andra en ganska tydlig förbättring.

Jag känner inte till just denna produkt från Behringer, men företaget har ett bra rykte och den verkar klart vettig. Som ren equalizer så rekommenderar jag nog hellre DSP1124P som har parametriska filter istället. Den finns tydligen i en ny version nu med 24 bitars ADC/DAC-kretsar.

#49

Postad 26 november 2002 - 11:05

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Isidor
Graden av förbättring kommer att bero på dels högtalarnas egenskaper (konens rörelseriktning och massa), men minst lika mycket på golvets egenskaper. I vissa fall märker man säkert ingen skillnad alls, i andra en ganska tydlig förbättring.

10-4
quote:
Jag känner inte till just denna produkt från Behringer, men företaget har ett bra rykte och den verkar klart vettig. Som ren equalizer så rekommenderar jag nog hellre DSP1124P som har parametriska filter istället. Den finns tydligen i en ny version nu med 24 bitars ADC/DAC-kretsar.

Jo, den känner jag till.
Den jag nämnde har dock 2x3 parametriska filter. Och har också bara 20bit adc/dac.
Fördelarna är väl att användningsområdena är lite fler på denna.

#50

Postad 27 november 2002 - 06:28

Unregistered4b9c084b
  • Unregistered4b9c084b
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Om man hänger högtalarna i typ rep eller dylikt från taket så borde det väl bli alldeles utmärkt... eller? har lite svårt att tro att vibbarna sprider sig längs repen till taket o sen vidare.

Subben jag ska köpa är det inga "fötter" på utan den ligger platt på "mage" och studsar omkring och får de flesta saker i rummet att vibrera typ som glasluckor som skallrar o sådant , så min fråga är då om man skulle ta o köpa sån där matta från biltema eller gummifötter för att få den o stå still o samtidigt ha något som "äter" upp vibbarna som får saker att skallra?? funkar det?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.