Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blindtester - ett botemedel för prylnarkomaner?

126 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#101

Postad 12 december 2002 - 00:42

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Eftersom man med biltest vill att hela bilen ska vara bra, även inredning etc så behöver man ju inte blindtesta.

Och samma kan man säga om hifi apparater, bra byggda, snygga mm.


Ja, det är det väl. Men vi börjar närma oss gränsen för smaksinnet. Att jämföra cola på burk vs cola på flaska är kanske svårare. Frågan är var gränsen går för den tränade avsmakaren. Det kanske är godare att dricka från flaska, men är det verkligen något annat innehåll?

Känner DU någon skillnad mellan tysk och svensk cola? Det är väldigt lätt IMHO. Och det handlar nog om att det inte är exakt samma saker i dom.


Du menar tex att du kan höra skillnaden när du bytt högtalarkablar?


Ja, och det var större skillnad än vad jag någonsin hade trott. Så dessa saker om att man kan tro en sak och det slår in är ganska konstiga. Jag var mycket tvivlande att jag skulle höra något med mina saker men det var inga problem alls! Vad det beror på vet jag ej...Du hade hört det UTAN problem.

#102

Postad 12 december 2002 - 03:14

Unregistered8ae0fd6a
  • Unregistered8ae0fd6a
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
quote:
Känner DU någon skillnad mellan tysk och svensk cola? Det är väldigt lätt IMHO. Och det handlar nog om att det inte är exakt samma saker i dom.

Det enda som skiljer länders licenstillverkade drycker är VATTNET som gör denna skillnad. Det é exakt samma ingredienser, mängd etc.. Ett ganska menlöst inlägg på detta forum, men men..

Man känner stor skillnad på detta baraför man vänjer smaklökarna vid Sveriges Coca-Cola, Känner både folk från tyskland och U.S.A och dessa tycker våran Cola smakar blääää, precis som vi tycker om nazi-tyskarnas cola...

#103

Postad 12 december 2002 - 03:23

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
mikek, Tror inte det. För det första så verkar tysk Cola har mycket mindre kolsyra. Sedan så smakar den konstigare, nästan sötare. Sedan så kan vattnet ha en viss effekt på själv Cola'n.

#104

Postad 12 december 2002 - 03:56

Unregistered8ae0fd6a
  • Unregistered8ae0fd6a
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by nin
mikek, Tror inte det. För det första så verkar tysk Cola har mycket mindre kolsyra. Sedan så smakar den konstigare, nästan sötare. Sedan så kan vattnet ha en viss effekt på själv Cola'n.

Klart kolsyran försvinner när den transporteras hela vägen från Tyskland....[:D]

Polaren jobbade på Pripps (när de hade tillstånd till coca-cola). Han sa att det va strikta krav på maskiner,ingredienser etc för att man överhuvudtaget skulle få licenstillverka Coca-Cola.

Så han "trodde" att det måste enbart vara skillnad på vattnet.. Varför skulle Coca-cola tillåta att man skulle kolsyra och använda andra ingredienser annorlunda i Tyskland än här??? Som sagt det é min gissning i alla fall..

Hur som helst smakar tyskarnas Cola skit!!!!

#105

Postad 12 december 2002 - 10:50

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by nin
Eftersom man med biltest vill att hela bilen ska vara bra, även inredning etc så behöver man ju inte blindtesta.

Och samma kan man säga om hifi apparater, bra byggda, snygga mm.


Ja, varför inte. Men det viktigaste är att de är bra på insidan och det är det man testar med blindtest. (det är "insidan" den här tråden handlar om väl?)
Fast tycker man att utsidan också spelar en stor roll för så är blindtest såklart ointressant så länge man inte hävdar att den är bättre ljudmässigt.
quote:
Ja, det är det väl. Men vi börjar närma oss gränsen för smaksinnet. Att jämföra cola på burk vs cola på flaska är kanske svårare. Frågan är var gränsen går för den tränade avsmakaren. Det kanske är godare att dricka från flaska, men är det verkligen något annat innehåll?

Känner DU någon skillnad mellan tysk och svensk cola? Det är väldigt lätt IMHO. Och det handlar nog om att det inte är exakt samma saker i dom.

"Att jämföra cola på burk vs cola på flaska är kanske svårare. Frågan är var gränsen går för den tränade avsmakaren. Det kanske är godare att dricka från flaska, men är det verkligen något annat innehåll?"


Jag kanske skriver klurigt för det känns som om detta går i cirklar. Det jag menade med burk vs flaska var att det kanske är i det stadiet som skillnaden mellan tex två rätt dimensionerade kablar är. "Frågan är var gränsen går."

#106

Postad 12 december 2002 - 11:10

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
*suck*

#107

Postad 12 december 2002 - 13:16

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
Uttömmande inlägg :D

#108

Postad 12 december 2002 - 13:27

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
mikek, Intressant. Håller med om att vattnet är olika men Svensk cola har mer kolsyra IMHO. [:D]


FeindflugX, Får väl chocka och säga att bästa Colan är burk 33 cl...[:D]

#109

Postad 12 december 2002 - 13:35

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
nin: Burkcola är klart godast..

#110

Postad 12 december 2002 - 14:53

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
Har ni blindtestat flaska vs burk? :D
Och är det godare om burken är röd med logotype istället för helvit?

#111

Postad 12 december 2002 - 14:57

juan
  • juan
  • Forumräv

  • 823 inlägg
  • 0
det är större skillnad på importerad fanta tycker jag!

#112

Postad 12 december 2002 - 15:40

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Vill bara berätta om en form av blindtest som jag gjorde på signalkablar för nåt år sen.
Jag hade lånat hem 3 typer av signalkablar i prisklass 400-1100kr (två Tara Labs och en från Audioquest).

Jag letade fram 3 skivor som jag ansåg hade bra inspelningskvalite, bra detaljer men olika karaktär.
Från lugn jazzliknande music till rock och det är nog bara att konstatera att en halvtaskigt inspelad live skiva med AC/DC är nog inget bra underlag för att bedömma sånt här!

I vilket fall satte jag mig ner och lyssnade på alla kablarna till alla skivorna, sen lyssnade jag ett varv till och försökte nu skriva ner dom skillnader jag upplevde.
Formuleringar som:
Rösterna låter lite dova med den kabeln på den skivan eller
den låten låter för vasst med den kabeln,bättre bas etc. kladdades ner i en tabell.
Jag kom också fram till att jag hade fått en favorit, och det blev kabeln som låg i mitten i prisnivå eftersom den i mitt tycke gav bra detaljer utan att låta för påträngande(vass).


Nu till blind testet. Jag ropade in min flickvän för att höra vad hon tyckte, först tyckte hon mest att det bara skulle vara meningslöst eftersom hon inte trodde sig kunna höra nån skillnad alls!
Men hon gick ialla fall med på det och ett par lyssningar började hon att nästan exakt beskriva samma skillnader mellan kablarna som jag tidigare hade hade skrivit ner!!
Jag blev faktiskt klart förvånad eftersom jag trodde att skillnaderna var så små att hon kanske inte skulle reagera på dem, men så var det alltså inte.

Tilläggas bör att jag hela tiden visste vilken kabel som spelades men att min flickvän aldrig visste vilken kabel som användes!!


Fotnot: Min flickvän hade dock inte samma kabel som favorit som jag utan valde den dyraste (vilket hon alltså inte visste).

#113

Postad 12 december 2002 - 20:04

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
quote:Originally posted by juan
det är större skillnad på importerad fanta tycker jag!



Håller med!! Smakar som, vad heter det, Loranga?

#114

Postad 12 december 2002 - 22:06

TM
  • TM
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
Loranga, mmm
Finns den fortfarande?

/TM

#115

Postad 12 december 2002 - 23:25

Unregistered196da970
  • Unregistered196da970
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Det ska inte vara någon smakskillnad på vattnet som används vid tillverkningen av Coca-Cola eftersom det genomgår samma mycket omfattande reningsprocess oavsett var i världen Coca-Colan tillverkas. Samma vatten används till Bonaqua... Så den Bonaquan som tillverkas i Sverige är vanligt vatten från Mälaren (dock ska det vara "renare" än kranvattnet).

Och hur kan då jag, som knappt dricker läsk, veta det här? Jo, jag var på ett studiebesök på fabriken i Jordbro härom året och serverades då den här informationen tillsammans med rikliga mängder Cola...

#116

Postad 13 december 2002 - 03:07

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Terminator, Jäppz, dom säger kanske det men testa tysk Fanta och Cola mot svensk, främst 33cl burk och säg att dom smakar exakt lika. Jag tycker verkligen inte att dom gör det.

#117

Postad 13 december 2002 - 20:03

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
movieman: hoho, där ser man.. kewlt test.. har du nån länk till testen?

#118

Postad 13 december 2002 - 20:57

Unregistered196da970
  • Unregistered196da970
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by nin
Terminator, Jäppz, dom säger kanske det men testa tysk Fanta och Cola mot svensk, främst 33cl burk och säg att dom smakar exakt lika. Jag tycker verkligen inte att dom gör det.


Colan skall vara identisk över hela världen. Fantan har dock olika smak beroende på var den säljs.

#119

Postad 14 december 2002 - 01:07

Unregistereda0a8bceb
  • Unregistereda0a8bceb
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
Heheh... verkar som en VISS person börjar känna ångest över sina hundratusenkronoranläggningar.. nån anledning måste de ju va att han slår bakut..

#120

Postad 14 december 2002 - 06:40

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
quote:Originally posted by Terminator
[quote]

Colan skall vara identisk över hela världen. Fantan har dock olika smak beroende på var den säljs.



Ja, men det smakar INTE lika och jag skulle kunna göra ett smaktest nyvaken idrekt på morgonen och fixa det. Skulle säkert kunna göra det i sömnen...

#121

Postad 16 december 2002 - 11:12

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by movieman
Finns bara på papper, internt här på jobbet (Volvo i detta fall)
Kopieringssäkert papper dessuom för att förhindra spridning.
Varför får ni inte sprida det?

#122

Postad 16 december 2002 - 11:17

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
när räknas man som prylnarkoman?

#123

Postad 16 december 2002 - 11:38

Unregisteredfd1d78ce
  • Unregisteredfd1d78ce
  • Lärjunge

  • 386 inlägg
  • 0
quote:när räknas man som prylnarkoman?
-När du har svårt att betala hyran pga det senaste prylinköpet
-När du köper den senaste modellen av allt elektroniskt utan att ha en aning om vad du skall använda den till.
-När du har svårt att sova om natten för att du riskerar att endast bli nummer 2 i Sverige med den senaste prylen.

Allt annat beteende räknas som normalt i min bok [;)]

#124

Postad 16 december 2002 - 15:41

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
den första stämmer in.. ;) dock det senaste i elektronik ska man akta sig för att köpa.. mycket barnsjukdommar och annat skit ..

#125

Postad 16 december 2002 - 19:40

Unregistered362a2013
  • Unregistered362a2013
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Släpper en bomb:
Cola i alla former smakar as och diskvatten!
Blir dock bättre med lite Bacardi Limon....

#126

Postad 16 december 2002 - 20:55

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
du kan ju inte blanda sprit i cola.. *blä*

#127

Postad 17 december 2002 - 00:33

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
sprit och diskvatten rensar magen



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.