Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

fyndbörsens sub xzy

61 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 december 2002 - 18:45

vasilli
  • vasilli
  • Lärjunge

  • 489 inlägg
  • 0
Jag ringde igår till fyndbörsen och han jag ringde till sa att den spöade diverse subbar tex yamaha 320 men även 800:an i musik och audio-pro skulle vi inte ens snacka om.

Den fanns i europa under ett annat namn och kostade där cirkus 7000:- men jag tvivlar, någon som lyssnat på den?

#2

Postad 18 december 2002 - 20:57

Unregistered0a372374
  • Unregistered0a372374
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Är väldigt tveksam på XTZ subben, kanske inte är dålig men jag tvivlar på att den kan spela jämt med betydligt dyrare burkar. Efter vad det ser ut på bilden så liknar den övriga proson subbor ganska rejält och effektmässigt också.

Men jag har inte lyssnat på den så jag vet inte exakt men jag är tveksam till den fantastiska prestandan som fyndbörsen målar upp [:)]

#3

Postad 19 december 2002 - 00:04

nygren
  • nygren
  • Lärjunge

  • 390 inlägg
  • 0
Har en XTZ-12 hemma. Har inte hunnit testa den riktigt än
men jag kan säga att det jag provat låter bra och högt!!!
Grymt tryck!!!

Tror dock att det är en variant av JWS Unique A12R som testades i HemmaBio Nr:10-2002 då den påminner mycket om den i utseende och uppbyggnad. Fick för övrigt bra kritik.

#4

Postad 19 december 2002 - 01:09

Unregistered55c9380c
  • Unregistered55c9380c
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
Hej !

Den här subben behöver ni inte vara tveksamma inför !

Helt rätt att det är en variant av JWS:en som testades i "Hemmabio".
Skillnaden är att denna saknar fjärrkontroll, men har i stället en förstärkare på 400 Watt. Proson XTR 12R är beteckningen på kartongen i alla fall, varför den kallas för XTZ av Fyndbörsen vet jag inte.

Högtalaren är tillverkad "långt borta i Öster" för ett franskt företag, som lär heta Audax, och en liten del av dessa hamnar i Sverige tack vare Proson/JWS.

Och nu till det roliga: Den låter förbaskat bra ! Nä förresten, kanske fel uttryck där, den känns förbaskat bra !

Jag och en kompis har nyligen skaffat varsin sådan låda, och vi kan utan vidare intyga, att detta har varit det "bästa lyftet" för våra anläggningar.
Det blir en närvarokänsla, som man bara inte trodde var möjlig i ett normalt rum.
Kan också passa på och nämna att polarn sitter med ett par JBL 4345 Studio Monitorer som fronthögtalare (18" basar), och där upplever vi ändå att denna sub kan sätta sån extra fart på anläggningen !

Nån mera prisvärd subwoofer har jag aldrig stött på tidigare !

Ja, det var så sant, den är ännu mer prisvärd hos "Factory-Outlet" i Falkenberg,
där hittar du den för 3.000:-

M V H
Maths

#5

Postad 19 december 2002 - 01:38

Unregistered747cd097
  • Unregistered747cd097
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by TILT

Högtalaren är tillverkad "långt borta i Öster" för ett franskt företag, som lär heta Audax, och en liten del av dessa hamnar i Sverige tack vare Proson/JWS.

Vet du möjligtvis något mer, eller kan du ta reda på mer om den frågan? Sitter det Audax-element i så blev ju det här väldigt intressant.

/Martin

#6

Postad 19 december 2002 - 10:56

vasilli
  • vasilli
  • Lärjunge

  • 489 inlägg
  • 0
Ojdå[;)]

det låter ju som om han inte ljög, killen på fyndbörsen med andra ord...
Jag förutsätter att den funkar bra till film men är den inte väldigt lik alla proson subbarna.
Jag undrar också vilka element det sitter i denna lådan,är det högkvalle eller,han på fyndbörsen sa att det var ett väldigt lätt drivet element och ett kraftigt slutsteg.

#7

Postad 19 december 2002 - 15:22

Unregistered55c9380c
  • Unregistered55c9380c
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
Hej igen !

Följande kommer direkt ifrån utvecklingschefen hos JWS/Proson:

"Förstärkaren är uppmätt till lite drygt 400watt vid 1% THD"

Det är ett Audax element med dubbla magneter, detta för att uppnå större
slaglängd för spolen"


Även om jag är till naturen född nyfiken, så har jag inte ännu kommit mej
för att öppna och undersöka saken närmare.

Men jag tror honom, det låter i alla fall m y c k e t bra !

#8

Postad 19 december 2002 - 23:21

Unregistered747cd097
  • Unregistered747cd097
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Väldigt intressant det här tycker jag [;)]
Jag kollade lite närmare på bilden och visst, det verkar vara en audax-bas.
Jag tror faktiskt att det kan vara en Audax HT300G0. Kostar ungefär 1100kr löst.

/Martin

#9

Postad 20 december 2002 - 12:36

Unregistered45a72c65
  • Unregistered45a72c65
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
vars finns det bilder på Audax HT 300GO

#10

Postad 20 december 2002 - 12:51

Unregistered747cd097
  • Unregistered747cd097
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Elfa sälger Audax i Sverige. Så sök på HT300G0 på http://www.elfa.se/se/ så hittar du det.

/Martin

#11

Postad 20 december 2002 - 13:24

Unregistered55c9380c
  • Unregistered55c9380c
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
Jodå, nyfikenheten vann till slut !

Nu har jag kollat, baselementet är på pricken likt det nyss
diskuterade Audax-elementet från ELFA.

Hittar dock inte nån form av firmamärke på själva elementet,
den enda märkning som finns på högtalaren är siffrorna
0242 och 1205A stämplade baktill på magnetklumpen.
Dessutom en klisterlapp med serienr (?) Y760120501

//Maths

#12

Postad 20 december 2002 - 13:46

Unregistered747cd097
  • Unregistered747cd097
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Hur såg lådan ut i övrigt? Spånskiva, mdf? Välstagad?
Är slutsteget av bra kvalité och lådan välbyggd så är ju priset på suben väldigt bra.

/Martin

#13

Postad 20 december 2002 - 20:06

Unregistered55c9380c
  • Unregistered55c9380c
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
För att ge direkta kommentarer & svar på dina frågor:

MDF. Nej. Ja. Ja. Ja.

Lådan är alltså byggd i MBF-board i hyfsad tjocklek.
Möjligtvis borde själva fronten varit lite kraftigare, men det
duger ändå. Den breda basporten som mynnar ut på baksidan
fortsätter in längs botten på lådan ca 2/3 av lådans djup.
Isolering utmed lådans sidor (glömde titta "i taket").

Någon egentlig stagning finns inte inne i lådan,
men det tycks inte heller behövas.
Det är ett rätt stabilt bygge i alla fall, den väger 27 - 28 kg.

Lådans mått: Höjd 55 cm + medföjande "spikes" ca 2,5 cm
Bredd 38 cm
Djup 51 cm + ca 5 - 6 cm för kontakter & kylflänsar


Kommentarer: Att lådan inte har några inre stagningar behöver
inte betyda att det är en vek konstruktion. Om folk bara visste,
hur många av våra "fina" märken inom HiFi-branschen, som har
släppt ut väldigt enkla lådkonstruktioner på marknaden.
(Jag började sälja & serva stereo 1967, så jag har hunnit se en
hel del under årens lopp.......)

Själva kvaliten på slutsteget är väl kanske inte så lätt att bedöma
ännu, men det tycks utseendemässigt i alla fall matcha Rila &
andra liknande byggen.
Dubbla in och utgångar lågnivå, in och utgångar högnivå med
rejäla anslutningar. En omkopplare Off - Auto - On, och en lysdiod
(röd standby, grön drift). 3 st rattar för inställning av nivå,
frekvens och fas 0 - 180. Behagliga pottar att vrida på, skön & "dyr"
känsla i dem.

Priset, då ? Ja, 3.000:- är ungefär vad element och en likvärdig förstärkare
brukar kosta, så det är väl inget dåligt köp tycker jag.
Att den sedan presterar och låter minst lika bra som en del subwoofers
som kostar betydligt mycket mer, kan ju inte vara nån nackdel,
eller hur ?

//Maths

#14

Postad 20 december 2002 - 20:19

johneriksson
  • johneriksson
  • Forumräv

  • 617 inlägg
  • 0
OM man skulle jämföra den med en ny Paradigm PS-1000 V3. Vilken är då bättre ??
Jag funderar starkt på en Paradigm, men nu när denna dök upp har man blivit lite tveksam....

#15

Postad 20 december 2002 - 20:59

Unregisteredb1f8c0e2
  • Unregisteredb1f8c0e2
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
hmm....de här låter nästan lite för bra för att vara sant!![:)]

#16

Postad 20 december 2002 - 22:43

Unregistered683777ab
  • Unregistered683777ab
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Här finns en länk til en fransk sida som säljer samma bas (tror jag) för 599 euro. lite mer info där kanske.
http://www.cobrason....p?idproduit=443

#17

Postad 20 december 2002 - 22:52

Unregistered5e22afb9
  • Unregistered5e22afb9
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0
Med tanke på T/S värderna på Audax elementet, kan den passa som filmsub. Skulle inte tro att den fungerar lika bra till musik. Ganska högt Qts (0,53), brukar oftast ge ett bättre resultat i en sluten låda.
Nu verkar den här subben vara portad och med ett Fs på 33Hz...borde ge en sub som är dominant vid 30-50Hz i denna låda och med rummets inverkan. Beror också på hur den är avstämd.
OBS! jag tror bara att det blir ungefär så här. Teori och verklighet är oftast två helt skilda ting...[:)]

#18

Postad 21 december 2002 - 01:41

Unregistered55c9380c
  • Unregistered55c9380c
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
Instämmer med din sista mening, Mr T !

Skit i teorin, här är det verkligheten som gäller !

Jag anser mej själv vara ganska kräsen när det gäller ljud, har under alla mina år i branschen hört de flesta olika konstruktioner av högtalare. Har även byggt en del ganska påkostade lådor själv med ganska gott resultat.

När jag sålde kåken för några år sen och flyttade in i en lägenhet, så fick jag av "utrymmesskäl" skaffa mej lite mindre och mer lättplacerade högtalare.
Kör idag med ett Canton-system med 4 satelliter, center och en passiv 10-tums bas på frontkanalerna.
Sedan är systemet kompletterat med 8 extra diskanter och nu senast med en Proson sub XTR 12R. Eftersom originalbasen hänger med skapligt ner emot ca 40 Hz, så kan jag dra ner frekvensen rejält på subwoofern, den behöver ju bara brottas med de allra lägsta frekvenserna. Men det är det där allra lägsta, som kan ge den där sköna "närvarokänslan".
Och det klarar denna suben av förbaskat bra !

Körde filmen "Dinosaurs" för ett par kompisar igår. Snacka om miner som; "haksläpp, fågelholk eller brevlåda". Det känns nästan mer än vad det hörs, när en 14 tons dinosaurie klampar genom rummet, vill jag lova !

Att denna högtalare dessutom kan låta väldigt stabilt och bra på all musik jag spelar, tycker jag dessutom känns extra glädjande.

Med andra ord, skit i siffror, status & utseende, lyssna & känn i stället ! ! !

[8D]//Maths

#19

Postad 21 december 2002 - 02:02

Unregistered5e22afb9
  • Unregistered5e22afb9
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0
TILT: Man kan inte helt förkasta förutsättningarna heller. Har du kört frekvenstest på subben? Får du en vettig nivå mellan 20-30Hz?

Det låter på dig som att det är årets klipp, jag är lite mer tveksam...

#20

Postad 21 december 2002 - 02:48

Unregistered55c9380c
  • Unregistered55c9380c
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
Håller med dej om förutsättningarna, Mr T.

Den enda "frekvenstest" som har utförts har skett på två par "väl inspelade" öron, som har hållt på i branschen i 25 resp 35 år.

Vettig nivå ? beror på vad man menar, det räcker gott till både för mej och många av mina grannar.......

Ber om ursäkt om jag låter lite väl entusiastisk i detta ärende, jag har själv inga som helst ekonomiska intressen i företaget som säljer dessa lådor.

Jag och min kompis, som alltså har skaffat en likadan låda, har bara blivit så väldigt glatt överraskade över att resultatet blev SÅÅÅÅ mycket bättre än vad vi hade förväntat oss ! ! !

//Maths

#21

Postad 21 december 2002 - 14:47

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Hmm, låter intressant - och jag som är väldigt sugen på att köpa en sub, och är mer eller mindre på G att köpa en NHT SW10 för 6.000 kr...

#22

Postad 22 december 2002 - 13:06

vasilli
  • vasilli
  • Lärjunge

  • 489 inlägg
  • 0
Men man får ju en känsla av att den inte kan vara tillräckligt

snärtig och rapp till musik vilket är av högsta prioritet!

Men säger du att den är det så tror jag på dig...

#23

Postad 22 december 2002 - 20:11

Unregistered55c9380c
  • Unregistered55c9380c
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
Jag vet ite var i landet du befinner dej, men om du inte har för långt att ta dej till Falkenberg, så kan du ju alltid ta dej dit och köpa den.

www.factory-outlet.nu är alltså Proson/JWS "fabriksförsäljning"

Denna basen, XTR 12R, finns inte på deras nätbutik, men dom har den i själva affären. Den kostar där 3.000:- Vi kunde också tjata oss till en veckas öppet köp utan några problem.

Som jag och polarn resonerade när vi köpte lådorna: Vad har vi att förlora ?
Upp med plånboken, hem med lådorna, testa.

Nu lär dom nog bli stående hemma hos oss, vi är som sagt vad mycket positivt överraskade båda två !

Man märker också, när den nu har varit igång några dagar, att det går att ställa ner frekvensdelningen mer och mer. Kontrollratten har ju ingen direkt indikering, men idag står nog min nånstans på 40 - 45 Hz.

#24

Postad 22 december 2002 - 22:06

Unregistered59c132a2
  • Unregistered59c132a2
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
[:)]quote:Originally posted by TILT
Jag vet ite var i landet du befinner dej, men om du inte har för långt att ta dej till Falkenberg, så kan du ju alltid ta dej dit och köpa den.

www.factory-outlet.nu är alltså Proson/JWS "fabriksförsäljning"

Denna basen, XTR 12R, finns inte på deras nätbutik, men dom har den i själva affären. Den kostar där 3.000:- Vi kunde också tjata oss till en veckas öppet köp utan några problem.

Som jag och polarn resonerade när vi köpte lådorna: Vad har vi att förlora ?
Upp med plånboken, hem med lådorna, testa.

Nu lär dom nog bli stående hemma hos oss, vi är som sagt vad mycket positivt överraskade båda två !

Man märker också, när den nu har varit igång några dagar, att det går att ställa ner frekvensdelningen mer och mer. Kontrollratten har ju ingen direkt indikering, men idag står nog min nånstans på 40 - 45 Hz.



Kan inte annat än att hålla med TILT, man kan stirra sig blind på alla mätdata, men det viktiga är kanske att "ljudet" från subban inte ska låta, utan mera kännas!

//Anders

#25

Postad 23 december 2002 - 11:51

SiliconS
  • SiliconS
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Okej, för att få lite klarhet i frågan om www.fyndborsen.se "XTZ", är det verkligen samma som www.factory-outlet.nu säljer?

Snackade nyss med en kille på factory-outlet och subben i fråga är en JWS - XTR (Unique) 12R och är exakt samma som i budgetsubtestet i Hemmabio nr:10.
Dom säljer två varianter och skillnaden är att den ena har 300W stärkare & fjärr medans den andra saknar fjärr men har en 400W stärkare.
Båda säljs för samma peng - 2995kr, förövrigt samma pengar som Proson Conquest Sub 10R

#26

Postad 24 december 2002 - 01:07

Unregistered59c132a2
  • Unregistered59c132a2
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
[:)][:D][:D][:D][:D]

Hello SiliconS

Köpte själv en Proson XTR-12R för ca 1 vecka sedan, valde mellan modellerna som hade fjärr och mindre effekt, eller modellen med mer effekt som saknade fjärr. Valde att satsa på "kraft", vilket jag INTE ångrar.

Har funderat på att själv bygga en subba, upplever att Prosonmodellen blev en "kompromiss" eftersom man kan använda på förstärkaren och eventuellt komplettera med ytterliga element för att förhöja upplevelsen/trycket. Tyvärr bor man i en lägenhet vilket gör att man måste anpassa både ljudvolym och "ljudeffekter" efter klockslag och grannar...[:D]

Upplever att Biosubban ska ge en "närvarokänsla" i filmen, dvs en upplevelse...[:D] Sedan är ju alltid frågan vad som är en upplevelse (märket på apparaten eller...)

Har en "hemmabio" som bl a består av 2 st JBL 4345 som drivs av ett Yamaha MX-1000 slutsteg (enligt en tekniker på Yamaha Svenska AB ska detta lämna ca 400W per kanal FTC), Som huvudförstärkare använder jag en Yamaha DSP-AX1 som används på mina "effekthögtalare), 2 par Canton (fram & bak), 1 Infinity Kappa Video Series II (Center) samt 1 par Canton lådor för Center bak. En Sony DVD 7700 används för film & CD (regionfri).

Har funderingar på att nästa investering får bli en projektor med tillhörande duk..

God Jul på ER!!!

#27

Postad 24 december 2002 - 04:23

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
Kjøp en av de nye B&W ASW subbene sier jeg bare! [:D]
Min asw 600 er grym!

#28

Postad 27 december 2002 - 00:07

Krumeluren
  • Krumeluren
  • Forumräv

  • 776 inlägg
  • 0
Är det någon fler som har lyssnat på detta "fynd"? Jag är skeptisk... Övertyga mig!!!

#29

Postad 27 december 2002 - 00:32

Unregistered59c132a2
  • Unregistered59c132a2
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej Krumeluren!

Vad gör dig skeptisk? Vad behövs för att "övertyga" dig?

Själv var skeptisk till "Proson" som högtalarmärke, detta INNAN jag provade...

/Anders

#30

Postad 27 december 2002 - 01:13

Krumeluren
  • Krumeluren
  • Forumräv

  • 776 inlägg
  • 0
Hade nästan bestämt mig för en Canton AS-50. Men nu blev jag väldigt osäker... Fast man har ju fått lära sig "att man får det man betalar för". Alla dessa lågbudget högtalare brukar inte vara mycket att hänga i julgranen...

#31

Postad 27 december 2002 - 01:35

Unregistered5e22afb9
  • Unregistered5e22afb9
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0
Jag håller med Krumeluren som är lite skeptisk.
Har själv teoretisk påpekat förutsättningarna för denna sub. Vill inte gå in på detta en gång till, men det är som att BMW skulle säga att dom ställer upp med min bil i någon klass i dragracing.
Min bil har helt enkelt inte de (teoretiska) förutsättningarna för dragracing...

Nu har inte jag lyssnat på denna "super" sub, därför kan jag inte säga alltför mycket. Hoppas ändå att ni som är intresserad verkligen lyssnar på den.

Det var någon som tidigare sa att subben ska kännas men inte höras.
De få gångerna jag har varit i kyrkan, så hörde jag de djupa tonerna från kyrkorgeln, samtidigt kände jag inget i kroppen.
Kolla bara så att det inte är lådvibrationer ni "känner".[;)]

#32

Postad 27 december 2002 - 03:15

Unregistered59c132a2
  • Unregistered59c132a2
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej MrT

Självfallet får man vad man betalar för! MEN varför inte testa en högtalare INNAN man dömmer ut!

Självfallet beror det också på vad jag har för övriga högtalare i min hemmabiomiljö!

Har man bra högtalare i övrigt, så ska inte subbasen behöva jobba speciellt mycket, subban ska "bara" stödja systemet längst ner i frekvens, lyssna gärna på t ex Monster Inc, i början på filmen när våra hjältar ska passera ett övergångsställe, eller när ett "monster" nyser i en tidning. Rätt inställt så får man en "ljudupplevelse". Har tyvärr upplevt att allt för många spelar med alldeles för hög nivå både vad gäller effekt och frekvens på subbasen.

/Anders

#33

Postad 27 december 2002 - 08:38

SiliconS
  • SiliconS
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Alltså jag bara måste få reda på hur denna sub spelar om man jämför med AudioPro Sub Nova?
Det skiljer ca 1000kr och 20mils körning (till APs fördel), är intresserad av pris/prestanda.

För en av dessa två kommer stå i mitt TV-rum ikväll!!! [;)]

#34

Postad 28 december 2002 - 22:35

vasilli
  • vasilli
  • Lärjunge

  • 489 inlägg
  • 0
Samma här SILICONS!
Finns det ingen som kan ge en refersens, som har lyssnat på en annan subwoofer...

#35

Postad 28 december 2002 - 23:36

Krumeluren
  • Krumeluren
  • Forumräv

  • 776 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by SiliconS

Snackade nyss med en kille på factory-outlet och subben i fråga är en JWS - XTR (Unique) 12R och är exakt samma som i budgetsubtestet i Hemmabio nr:10.



Självklart saknar jag ett nummer av Hemmabio. Nr 10... [:D]Ovanligt... [xx(] Är det någon som orkar berätta vad som ungefär stog om denna JWS?

Sedan kan ju någon kanske ändra rubriken för denna tråd. Den handlar ju ändå inte om någon xzy...

#36

Postad 29 december 2002 - 00:41

Unregistered5e22afb9
  • Unregistered5e22afb9
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0
HiFiNörden: Jag dömmer inte alls ut. Som jag sa i inlägget tidigare, jag HAR INTE lyssnat på den här subben, men jag hade några (som jag tror viktiga)synpunkter ändå.
Det jag ville få fram var att: de som var intresserad av subben skulle lyssna på den innan köp!

Har man bra högtalare i övrigt, så ska inte subbasen behöva jobba speciellt mycket, subban ska "bara" stödja systemet längst ner i frekvens
Hehe, är du medveten om att stödja systemet längst ner i frekvens, är det som innebär mycket ”jobb” för många subbar (och även slutsteg=kräm). Nu börjar vi snacka ”ärliga” X-max (pumpa luft)som ska göra sitt.

Det här med att ”bara” stödja systemet längts ner...det var precis det jag var lite skeptiskt mot. En billig sub, har svårt att stödja en bra fronthögtalare.
Det kan förmodligen ge ”mer” bas, men samtidigt...det kan vilka”disco”lådor som helst.

Krumeluren: JWS fick helt godkända betyg. Hade du trott något annat från en tidning som håller Audio Pro, Proson, JWS och allt svenskt som det bästa på marknaden...

#37

Postad 29 december 2002 - 02:03

Unregistered59c132a2
  • Unregistered59c132a2
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
MrT: Har hållt på med HiFi och ljud sedan mitten på 70-talet. Eftersom ljud och allt annat som man kopplar till detta är mycket subjektivt (vem minns inte all diskussion kring tonarmar och allt kring analoga skivspelare mm mm) kan jag bara säga att jag för min del upplever att Prosons subbas för 3.000:- är mycket prisvärd! Upplever att subban tillsammans med mina lådor (JBL 4345, bestyckade med bl a en JBL 2245 18" bas) spelar på ett bra sätt! Kan givetvis mycket väl tänka mig att investera i antingen en Canton eller något annat om jag upplever att jag hörbart och ärligt kan säga att jag har fått något för x ggr pengarna.

Hade tidigare funderingar på att tillsammans med några kompisar bygga en subbas, tittade både på olika element och förstärkare. Kom fram till att element och en bra förstärkare skulle kosta allt från 3.000 och uppåt. Fick då ett tips av en polare att Prosons hade en färdig bas för 3.000:- som kunde vara intressant att testa.

Problemet när man besöker en butik/utställningslokal är att i de flesta fall, har man vridit på alldeles för mycket effekt samtidigt som frekvens går för högt. Detta innebär att basen i det närmaste står och hoppar i ett hörn, bara för att det ska låta "häftigt", speciellt om man har en DVD-film med mycket LFE effekt...

Köpte basen, med den förutsättningen att man fick den på öppet köp på minst en vecka, detta var inga som helst problem. Upptäckte då att produkten tillsammans med min anläggning "spelade" på ett utmärkt och framför allt prisvärt sätt. Har dock inte gett upp tanken på att eventuellt bygga en egen bas! Självfallet ska en produkt för x ggr pengarna "låta" bättre (förhoppningsvis) annars vore något fel...

Sedan, vilket inte är minst viktigt, är att man ska känna ett förtroende för den som man ska handla med, får jag svar på mina frågor, är firman "seriös" osv.

Finns ju många som upplever att MP3 med 128kbps låter "HiFi", en del tycker att filmer via nätet (DivX) är ett ypperligt sätt att se film på osv. Vad gäller Prosons subbas XTR-12 är inte denna utvecklad i Sverige, utan något man köpt tillsammans med en fransk tillverkare. Lådan är enligt uppgift tillverkad i Kina. Som sagt vad, jag kan bara säga att jag upplever att produkten är prisvärd!

Tittar man på fyndbörsens hemsida på denna sub (så tar man här 3.495:- + frakt, är man boende i närheten av Falkenberg, så kan man titta inom Factory-Outlet, där den kostar 3.000:- Fyndbörsen hänvisar till ett franskt namn (Ziare CGA30), efter lite efterforskning på internet hittade jag en test gjord av en fransk tidning (son video magazine/mai 2002) där basen tillsammans med ett system är testat. Prisuppgiften här är ca 840 euro för basen. Då är ett pris på 3.000 prisvärt...

Sedan är ju alltid frågan; vad är naturtroget ljud idag. Eftersom jag har en Yamaha DSP-AX1, med en massa olika program, kan man ju göra en hel del med inställningarna för att kompensera en mindre bra akustik i sitt lyssningsrum, detta påverkar ju också slutresultatet...

/Anders

#38

Postad 29 december 2002 - 13:39

Unregistered3bb9231e
  • Unregistered3bb9231e
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Håller med HiFiNörden!!

XTZ-12 är en mycket prisvärd sub!! Har jämfört den med Audio Pro sub Nova som en vän till mej har och (JAG) tycker XTZ-12an låter mycket bättre. Så har man plats!! välj XTZ-12.
Skiljer bara 800:- i pris (3000:- på fyndbörsen när jag köpte den.)

Finns dock ett fel på min sub den är Körsbärsfärgad och inte svart.

#39

Postad 29 december 2002 - 13:41

vasilli
  • vasilli
  • Lärjunge

  • 489 inlägg
  • 0
quote:Sedan kan ju någon kanske ändra rubriken för denna tråd. Den handlar ju ändå inte om någon xzy...

Den heter visst xzy!
Kolla på fynbörsen.se. Det finns dock som det verkar,flera varianter av denna subbas tex jws men den har en lägre effekt på slutsteget samt en fjärr vilet inte XZY inte har.
Model namnet är riktigt från min synvinkel...no big deal

#40

Postad 29 december 2002 - 14:23

Unregistered55c9380c
  • Unregistered55c9380c
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
På kartongen till suben från Proson, så heter den XTR 12R.
EAN-kod: 3 212333 212334

Varför den kallas för XZY hos fyndbörsen vet jag inte. Det kanske är så, att Fyndbörsen importerar den själva, och då inte får sälja den här under samma beteckning ?
Eller är det så, att TWS/Proson låter den få ett annat namn hos andra återförsäljare ?

Kan nån bekräfta EAN-koden på en låda från Fyndbörsen ?

//Maths

#41

Postad 29 december 2002 - 14:25

Unregistered55c9380c
  • Unregistered55c9380c
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
Äääh, slant med pekfingret, skall förstås vara: JWS/Proson !

//Maths

#42

Postad 29 december 2002 - 22:42

Unregistered3bb9231e
  • Unregistered3bb9231e
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Vasilli ... skaffa glasögon subben heter XTZ!! XTZ!!!
enligt fyndbörsens hemsida och inget annat!!!!!!




XTZ 12 Körsbär.
Årets Nyhet !! Extrem aktiv High End- bas med 400W förstärkare för dig som vi ha både djup och ren bas och med extrema ljudtryck.
Vi garanterar maximal valuta för pengarna. Begränsat antal !!

#43

Postad 29 december 2002 - 23:00

Krumeluren
  • Krumeluren
  • Forumräv

  • 776 inlägg
  • 0
Tyckte väl att den inte hette XZY. Men nu finns det så många beteckningar på denna bas så man börjar bli snurrig. Om det nu är samma bas vi pratar om. Det har fortfarande inte klarlagts. Är det ingen som har köpt den på Fyndbörsen?

#44

Postad 29 december 2002 - 23:39

Unregistered55c9380c
  • Unregistered55c9380c
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
Ja, finns det inte nån därute, som har inhandlat denna bas av Fyndbörsen ?

Vore kul, om nån kan bekräfta vad den är döpt till på lådan.

Står där XTZ eller XYZ eller kanske XTR där också ?

//Maths

#45

Postad 30 december 2002 - 01:00

Unregistered3bb9231e
  • Unregistered3bb9231e
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Har ni läst inläggen så förstår jag att ni blir surriga.

Jag har köpt min sub på Fyndbörsen och den heter XTZ-12
står både på subben och på kartongen!!

Subben som jag pratar om finns på Fyndbörsens hemsida och kostar 3495:- (XTZ-12)

....... slut

#46

Postad 30 december 2002 - 01:12

Unregistered55c9380c
  • Unregistered55c9380c
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
Hej, Rocco S !

Har du möjligtvis nån EAN-etikett (streckkod) med en sifferserie nånstans på din kartong ?

//Maths

#47

Postad 30 december 2002 - 01:30

Unregistered3bb9231e
  • Unregistered3bb9231e
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hej Tilt.

Var nere i källaren och tittade på kartongen det nummer jag hittade är 3 012333 012336 det står på en vit lapp under XTZ-12.

MVH Mathias

#48

Postad 30 december 2002 - 03:25

Unregistered59c132a2
  • Unregistered59c132a2
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by vasilli
quote:Sedan kan ju någon kanske ändra rubriken för denna tråd. Den handlar ju ändå inte om någon xzy...

Den heter visst xzy!
Kolla på fynbörsen.se. Det finns dock som det verkar,flera varianter av denna subbas tex jws men den har en lägre effekt på slutsteget samt en fjärr vilet inte XZY inte har.
Model namnet är riktigt från min synvinkel...no big deal


Hej Rocco![:D][;)]

Kul att se (och kanske höra) att någon har provat/inhandlat en "noname" subba. Hur upplever du att den funkar?


/Anders

#49

Postad 30 december 2002 - 04:12

Unregistered238954f7
  • Unregistered238954f7
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Min polare som förutom subbarna kör med Magnat Vector runt om hade 2 st XTZ från Fyndbörsen, och vad ska jag säga....det var mer än godkänt! Helt underbart ös och djup! Hade jag inte själv varit så förtjust i Magnats Omega 380 så hade det nog snart funnits 1 (eller 2) XTZ (eller XTR som den heter på factory-outlet) i mitt hem. Ni som förövrigt undrar om det e nån skillnad på XTR och XTZ så har en källa berättat att det e samma element och låda men det som skulle skilja dem åt var att XTZ hade ett nyare slutsteg (dock samma effekt) huruvida detta stämmer ska jag låta vara osgt men ett mail har skickats till Proson =)

#50

Postad 30 december 2002 - 04:51

Unregistered59c132a2
  • Unregistered59c132a2
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej Nocturno!

Ett tag kände man sig ganska ensam med sin Proson sub, skönt att man inte är ensam om att tycka att den låter bra...

/Anders



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.