Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Primare SPA20.. nu har den kommit.. (Problem)

59 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 februari 2003 - 22:57

Unregistered9af85bce
  • Unregistered9af85bce
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Jaha, så har äntligen dagen kommit..
Killarna från Hifiskåne ringer under lunchen och säger att Priamre SPA20, som jag har bokat har kommit..

Glad i hågen sticker jag ner efter arbetstiden och hämtar ut den..
Det första man tänker på är att kartongen är ganska slimmad, men fyfan vilken vikt!
25kg i det lilla paketet gör det nästan omöjligt att bära på ett bra sätt.
Jag sticker hem. Bär upp lådan från garaget, och när jag kommer upp ur trappan snubblar jag och faller frammåt!!
Intinktivt trycker jag ner knäna och all min vikt + Primaren manglar mina knän mot det hårda stengolvet, men jag lyckas att hålla emot och inget händer med paketet.. (Dock river jag upp knogarna mot väggen, men vad fan gör det.. Paktetet höll..)
[;)][:P]

Jag packar upp paketet och installerar alla sladdar och det verkar fungera.. Nästan!
Fjärren är DÖD!
Provar att byta batterier, men det hjälper inte!
Det går helt enkelt inte..
[:)!]

Får nöja mig med att det går att manöverer från knapparna på själva förstärkaren.
Slänger i en CD i min DVD, och blir jäkligt glad över vilket jäkla bra ljude det är!!!
[:D]

Dock blir jag ledsen igen, då jag upptäcker att DPLII måste ha någon defekt.. Nästan inget ljud i högtalarna, förutom i centern..
[:)]
Nu måste jag ner igen imorron och höra vad gubbarna säger på Hifiskåne, för detta blev ju lite antiklimax..
[V]

Är det någon som vet vad man kan göra..?
Har kollat så att volymen är likvärdig på alla kanaler, så det är inte det..

#2

Postad 12 februari 2003 - 23:23

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Den är verkligen fin den förstärkaren, eller rättare sagt hela Primare´s serie är väldigt fin.

Du får återkomma sen med mer om hur det gick etc. Finns det nån test på den eller effektkub och likn?

#3

Postad 13 februari 2003 - 17:07

Unregisterede4cfb7fa
  • Unregisterede4cfb7fa
  • Lärjunge

  • 396 inlägg
  • 0
Vad kostar en Primare spa20??

#4

Postad 13 februari 2003 - 17:15

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
ca 25 000:- om jag inte minns helt fel.

#5

Postad 13 februari 2003 - 18:42

Unregistered9af85bce
  • Unregistered9af85bce
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Hehe, nu har jag visst hittat felet på fjärr kontrollen..

Manualen som kom med hade blivit kass i trycket, vilket gjorde att jag inte kunde se hur man skulle göra, men efter ett samtal till Primare har jag nu lärt mig att man skall först välja källa på fjärren, sen är det bara att köra på som vanligt.
Först tyckte jag det verkade skummt, men jag ser det otroligt smarta handhavandet nu..
Mycket bra..

Prologic och PrologicII funkar fortfarande inte..
:-/

Skall ägna lite mer tid till detta under kvällen..

Japp 25000:- gav jag för den.
Ljudet är fruktansvärt kanon!

Men fjärrens design påminner om Luxors 80-tal VHS fjärrkontroller..
Riktigt fattig..

tober: Ursäkta en dum fråga men hur mäter jag en effektkub?

#6

Postad 13 februari 2003 - 20:45

Unregistered9afc8a4a
  • Unregistered9afc8a4a
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
YggE--> Det skulle vara trevligt med en mer ingående recension lite senare när skönheten är inspelad, det är säkert fler här på forumet som är spända över hur den låter. =)

Hörde med "The Rock" idag, de skulle ha 16000:- om jag tog min förstärkare i inbyte..

Har ju iaf planerat att införskaffa dvd spelaren Primare V25 och tänkte att man kanske skall byta förstärkaren oxå =), det ser ju snyggare ut om grejerna är av samma märke, ja menar min Denon har ju lite annan look än Primaren
https://www.minhembi...asp?user=leinad

YggE--> tober menade inte att du skulle mäta själv, han undrar nog om du har test i någon tidning där man ser effektkuben på förstärkaren

#7

Postad 13 februari 2003 - 22:42

Unregistered9af85bce
  • Unregistered9af85bce
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Hej igen!

Nu är "felet" med Prologic & Prologic 2 avfärdat!
Har hittat problemet i en under meny, så nu är allt tipptopp!

Inga problem på produkten alltså, bara på mig!
:D

leinad--> Jag kan fixa en recension i helgen, för då är den nog inspelad..
;)
Som du ser är mina högtalare inte i samma klass som Primaren, men jäklar vilket ljud dom spelar upp!!
Jag sitter här och ler mest hela tiden..
I helgen blir det lite tunga filmer också.. Jag har lyssnat lite på Steely Dan's- Two against nature, i DTS och det är sjukligt skönt att lyssna på..

Ang effektkuben har jag inte sett någon nånstans.. jag har mest litat på gubbarna på Hifiskåne, och dom har haft rätt i det dom har utlovat..

#8

Postad 03 mars 2003 - 00:24

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Ygge, hur har det gått? Allt bra med ditt inköp? Är du nöjd med valet och har du hittat några fler brister eller likn?

#9

Postad 03 mars 2003 - 08:59

Unregistered9af85bce
  • Unregistered9af85bce
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Tober (och er andra som kan vara intresserade):
Nu har det gått ett par veckor sen inköpet av Primare SPA20, och jag måste säga att denna krabat spelar bra som inni****!
Sista tiden har den även blivit inspelad tror jag. Den mer öppen och oansträngd.
Jag har inga superlyxiga högtalare, utan Canton Nestor 603 (se min info), och jag har alltid varit nöjd med dom sen tidigare men efter att Primaren kom in i mitt hem har dom nog blivit "toppade" jag har mycket svårt att tro att jag kan klämma ut något mer från dessa eftersom de låter så oerhört bra! Ljudet piskar lätt mina kompisars ljud, som ligger i samma prisklass totalt, men med annan fördelning på investeringsbeloppet mellan högtalare och elektronik.

För er som gillar 2-kanals ljud är detta drömmen! Den låter skit bra!
Jag har jämfört denna med bla Pioneer AX-10 och den svenska SPA20 lirar brallorna av Japanen.

Det enda som jag inte gillar är det här med Fjärren. Den har en kvallitetskänsla som en fjärr från tidigt 80-tal.
:P
MEN det har Primare löst genom att göra en exklusivare fjärr, i stil med B&O fjärrkontroller i metall. Den måste dock köpas in sepparat, och kostar 1500:-. Det känns lite surt att man måste köpa in den extra, då man har lagt 25000:- för en "lyx" förstärkare.

Nästa steg blir att införskaffa Audiovector M3 (Super el Signature), eller B&W Natilus 803 alt 804 men det kommer att dröjja till slutet av sommaren då skatten kommer tillbaka...

Har någon nått annan högtalartips som matchar Pirmare?


Som avslutning måste jag säga att jag är jäkligt glad över att jag valde att uppgradera elektroniken före högtalarna. (Jag följde Hifiskånes råd) Jag tror inte att nya högtalare hade förhöjt kvalliten så som elektroniken har gjort för mig!

Att lyssna på musik och titta på film har verkligen blivit ett sant nöje, och då förstår ni väl att jag är nöjd!
[:(]
YggE

#10

Postad 04 mars 2003 - 05:47

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Kul för dig! [:D]
Själv är man lite sugen på Primares slutsteg, A30.2.[:)]

#11

Postad 04 mars 2003 - 17:55

Unregistered969
  • Unregistered969
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
ja det är nästan så du får ta och köpa C31 fjärren, men jag kan lova att den är värd varenda slant.

Jag väntar själv på en V25:a

/ Rickard W

#12

Postad 04 mars 2003 - 18:26

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
YggE: mina AV M3 Signature demades i den danska butiken med en Primare A30.1 och en Arcam CD-spelare i den högre prisklassen. Det lät så himmelskt bra att jag saknar ord!! Gissa om jag är sugen på Primare nu...! Fast man vill ju kombinera hembio och 2-kanals på nått smart sätt också. Får kolla upp din SPA20!

Min anläggning: https://www.minhembi...p?user=saturnus

#13

Postad 04 mars 2003 - 18:29

Unregistered9af85bce
  • Unregistered9af85bce
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
IcedEarth: Jo, jag har betsällt en, men det dröjjer...

Hörde att dom har flyttat fabriken och har leveransproblem just nu.
Du kan väl skriva ett par rader när du fått V25:an, för den är jag intresserad av..
Undrar om den är bättre än min Pioneer 737..?

#14

Postad 04 mars 2003 - 18:46

Unregistered9af85bce
  • Unregistered9af85bce
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Saturnus: Butiken där jag köpte Primaren, har också Audiovector, så jag har också hört den kombinationen.. Helt klart det bästa jag har hört..
Som sagt så är det Audiovector M3 Signature som jag skall skaffa när det finns mer pengar i kassan..

Kul att man inte är ensam om att gilla den kombinationen.. Då kan man väl inte ha fel!
:)

#15

Postad 04 mars 2003 - 23:03

Unregistered969
  • Unregistered969
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Ygge: Japp jag ska raportera när jag fått den, jag har lånat hem en 3 gånger och båda gångerna har den vart toppen, både i bild och ljud.

Jo nog tror jag den spöar 737:an, men det har väl DVD audio?? sen skulle jag tippa lite mer inställningar kanske, men byggkvaliten är ljusår bort motför primaren

/ Rickard W

#16

Postad 04 mars 2003 - 23:39

Unregistered9af85bce
  • Unregistered9af85bce
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
IcedEarth: Nä, 737:an har inte DVDAudio.. Men den har rätt bra kvallitet, och bild&ljud är kanon..
Dock är det ju estetiskt bättre med en V25:a..
Har för mig att V25:an har den där Cromabuggen, vilket verkar lite tråkigt, men det har 737:an också, och det är inget jag har märkt..

#17

Postad 05 mars 2003 - 12:18

Unregistered969
  • Unregistered969
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
dom kör ju med det chipet som har den buggen, men jag tror dom har fixat bort buggen, för Meridian 561 dvd använder samma chip och så kass kan den då inte vara.

sen skulle jag tippa det är bättre dacar i Primaren än 737:an.

/ Rickard W

#18

Postad 06 mars 2003 - 12:40

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Nån som testat det med chroma buggen i Primare DVD-25?

#19

Postad 07 mars 2003 - 12:29

Unregistered969
  • Unregistered969
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
hmmm.....hur ser du ut den dära chroma buggen?? Jag har testat en v25:a, men inget jag kan se....

#20

Postad 07 mars 2003 - 12:34

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
På den här sidan så förklaras det rätt bra tycker jag.
http://www.hometheat...bug-4-2001.html

#21

Postad 07 mars 2003 - 13:37

Unregistered9af85bce
  • Unregistered9af85bce
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Hej igen..

I går kom min nya C31 fjärrkontroll, (efter 2veckors lång väntan)
Men såklart:
Den är fungerade inte!!!!

Nu tänkte jag att det var ett handhavandefel igen, men efter många försök så vågade jag ringa affären och fråga. De kunde inte förstå felet, så jag fick ringa återförsäljaren, och han lovade att kolla upp saken i dag. Nu fick jag precis ett mail..
Jag har fått fel version på fjärren !!
;)

Fjärren jag skall ha är C31.7!
Så nu får jag vänta ytterligare 1 vecka..

Otroligt irriterande..

#22

Postad 07 mars 2003 - 13:50

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Oj oj... Ygge du råkar ut för en hel del problem tyvärr =( Hoppas du får nån liten kompensation snart.

#23

Postad 12 mars 2003 - 22:52

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Jag har oxå börjat snegla mot SPA20.
Tänkt först komplettera min H/K AVR-500 som pajat men dock fungerar som slutsteg med ett försteg men jag har börjat fundera om inte SPA20 skulle räcka gott och väl för mig, då kanske jag skulle slippa sitta i det här ständiga uppgraderings träsket.... H/K:n skulle ju inte få sitta länge och agera slutsteg till ett fint försteg.

Har du jämfört SPA20 med nånting mer ?

Mattias.

#24

Postad 13 mars 2003 - 11:05

Unregistered9af85bce
  • Unregistered9af85bce
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Jag har jämfört följande förstärkare innan jag bestämde mig:
H/K
Pioneer
Yamaha
Denon

Samtliga förstärkare låg i ungefär samma prisklass.
Det som skillde mest var att Primaren är oerhört mycket mer "lyxig" i utseende och känsla.
Det är en bra inkörsport om man vill byta upp sig till lite mer "High End känsla".
Samt att Primaren var absolut bäst i 2-kanals ljud, vilket är viktigt för mig.

Synd bara att den inte förstärker 6-kanals, då jag måste skaffa mig ett monoblock för att få tillgång tll DTS-ES & DD-Ex, som skall driva bakre centerhögtalaren.
Det känns lite sniket att inte skicka med den extra kanalen, då man ändå har möjliggjort 6-kanals system..

#25

Postad 13 mars 2003 - 14:23

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Kan du specifiera vilka modeller det var du jämförde med och berätta lite mer om dina intryck, kanske mycket begärt men det vore bussigt ?

Mig gör det inget att den inte har 6 eller 7 kanals slusteg. Tycker istället det känns bättre att dom tydligen satsat på annat som t.e.x ljudkvalitet.
Kommer ialla fall inte att köra nån extra bakhögtalare ännu men jag vill gärna ha möjligheten att kunna göra det så småningom och den finns ju.

Vet du om det går att koppla in ett två kanals slutsteg senare och köra det till frontarna och dom inbygga stegen till center och surround kanalerna ?

Mattias.

#26

Postad 13 mars 2003 - 18:11

Unregistered9af85bce
  • Unregistered9af85bce
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Mattias:
H/K 8500
Yamaha DSP-AX3200 (Ägde en VSX-596 innan)
Denon AVC-A11SR
Pioneer VSA-AX10 (i samma affär som jag köpte SPA20)

Alla dessa var mycket bra, men jag föll för Primarens livfulla ljud, samt dess finnish.

Man kan koppla in ett två kanals slutsteg för att driva frontarna (men det kan vara bra att veta att i SPA20; så finns många likheter med deras A.30.2)

#27

Postad 13 mars 2003 - 19:22

Unregistered33180b93
  • Unregistered33180b93
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
YggE. Jag har ett Primare I20 2 kanals förstärkare & tänker att bytta till en SPA 20
Som Hogtalarna har jag M1 Super. Tycker du att det är bra eller ska jag beholer Primare I20 & kopa en bilig AV reciver till typ Marantz 3500 som har front pre outs så att jag kan driva mina frönter med min Primare?

#28

Postad 13 mars 2003 - 20:07

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
YggE: Okej men går det då och "dirigera om" SPA20:s egna förstärkare så att då t.e.x det som drev frontarna tidgare får driva ett par av bakhögtalarna istället ?

Mattias.

#29

Postad 13 mars 2003 - 20:36

Unregistered9af85bce
  • Unregistered9af85bce
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Motionsync: Tyvärr vet jag inget om I20 eller Marantz men jag föreslår att du går ner och pratar med Lasse på Hifiskåne, och hälsar i från mig, så ska du se att han kan svara...(för du bor väl i Malmö har jag för mig?)
Audiovector & Primare är ju annars en väldigt bra kombination..

Mattias: Jag är ganska säker på det, men det bästa är nog att fråga Hans Karlsson på Audioactive. Han ställer upp..


Tyvärr har jag inte fått min nya Fjärr, och de som lovade en ny innan Onsdag denna vecka..
Suck..

#30

Postad 14 mars 2003 - 00:57

Unregistered33180b93
  • Unregistered33180b93
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
YggE: Jag köpte mina Audiovector M1 Super från Lasse på HifiSkåne.
Jag hittade en Primare SPA 20 i bra pris och tänker att köper den!!!
Tänker också på Primares DVD V 25 men jag vet inte om det klarar DVD-R eller DVD+R

#31

Postad 14 mars 2003 - 01:04

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Vad är ett bra pris för SPA20 ?
Listpris är väl kring 25000:- ?

Förresten, hur skulle ni som hört Primares grejer beskriva ljudkaraktären, går det mot det ljusa eller mörka ?
Jag sitter och väntar på nya Totem högtalare och dom kanske inte bör paras ihop med nåt åt det mörkare hållet.

Mattias.

#32

Postad 14 mars 2003 - 01:05

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
motionsync > Primare V25 klarar följande: DVD-video, Audio CD, CD-video, CD-R, CD-RW, MP3-cdrom och SVCD

ska själv inhandla en nu snart.

#33

Postad 14 mars 2003 - 21:37

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
-Ladda ner manualen till SPA20, studera funktioner och inställningsmöjlighter - är ni imponerade?

#34

Postad 14 mars 2003 - 21:45

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
LJN > ironi eller allvar? nåt speciellt du tänker?

#35

Postad 15 mars 2003 - 00:53

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
LJN: Jag har gjort det tidigare, jag tyckte det verkade riktigt bra.

Det blir nog mest troligt en SPA20 för mig med, måste dock vänta nån lön till och dessutom så ska den ju testas först.

Tycker ni som har SPA20: att det är idé att köpa den där dyrare fjärren eller ska man satsa på t.e.x En Philips Pronto Neo istället ?

Mattias.

#36

Postad 15 mars 2003 - 01:00

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Jag ska nu troligtvis själv i dagarna köpa en I20 ihop med en V25 och är då även sugen på C31 faktiskt. Lite mycket pengar men tror man kan få ett bra pris på samtidigt då. Den är verkligen fin och nåt som nästan borde följa med till deras finare modeller.

Har en högupplöst bild på den om du vill ha. Maila mig i så fall.

#37

Postad 15 mars 2003 - 09:08

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
När det gäller SPA20 så hade jag förväntat mig ett flexiblare "bassmanagement" samt noggrannare inställningsmöjligheter för surroundhögtalarna.

Den har i stort samma inställningar som vanlig 5000 kr receiver. Misstänker att den har ett "standard DSP chips"

Den kostar ju ändock 25000.- så att lite krav ska man ställa även på "surrounddelen"

Nu har dom säkert satsat lite mer på tvåkanals prestanda samt slutstegskvalité - och det är bra! Jag tror att det är en konstruktion från Bladelius Group.

Nu är jag lite bortskämd med en Sony E9000ES, men det är en produkt med anor från 1998[:o] (Och jag använder den inte till 2-kanal! )

#38

Postad 15 mars 2003 - 13:12

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Dom inställningar jag såg att den hade för bl.a delningsfrekvenser har jag då aldrig sett i en receiver för i närheten av 5000:-.

Mattias.

#39

Postad 23 mars 2003 - 03:26

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
En fråga om SPA20:s handhavande. Måste man in i OSD menyn för att ändra nivåerna på sub och de andra högtalarna eller går det och göra via displayen ?

Mattias.

#40

Postad 23 mars 2003 - 03:34

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Nevermind... gick och kollade på bruksen på primares hemsida och såg att det gick alldeles utmärkt att ändra nivån för alla kanaler via displayen.

Mattias.

#41

Postad 23 mars 2003 - 03:36

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Ja du Mattias nu känns det snart som att du börjar prata med dig själv i tråden [^]

Inga mer erfarenheter av förstärkaren att dela med dig av?

#42

Postad 23 mars 2003 - 04:03

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Jag börjar väl bli gammal när jag sitter här och pratar för mig själv... [:)]

Nej inga erfarenheter här inte, dröjer nog ännu en månad eller så innan jag har hemma en SPA20, men jag är ganska säker nu på att det blir en sån, fast jag inte testat den ännu.

Mattias.

#43

Postad 23 mars 2003 - 13:22

Unregistered33180b93
  • Unregistered33180b93
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Mattiask: Mina erfahreneter med SPA20 är liten Hifiskane har de. JÄtte bra på Hifi ljud men 26000 SEK!!!!!!!!!!
Min Primare I20 är i 2 kanalsljud perfect för mig.
SPA 20 Pris är värt om man vill ha multikanalsjud i exelent quality & där måste man investera på kringutrusting till.
Om jag ska köpa en SPA 20 jag behöver en DVD-A & SACD Player till . OCH det ska vara en player som matcha SPA 20 i qualitet plus suroundhögtalarna & center som matchar mina fronter.

2 M1 super till för suround = 10000 SEK
1 Audiovector Center = 3500 - 7500 SEK
1 Primare SPA 20 = 24000-26000SEK
1 SACD /DVD audio Player 10000 - 15000 SEK
Totalt : 47000 - 53000 SEK

Mycket pengar.

Altenativ är att man köra me 2 kanalssystem & köpa en billig AV reciever + högtalarepaket ca 8000 - 10000 SEK

#44

Postad 23 mars 2003 - 14:56

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
motionsync: Bra grejer är aldrig billigt!! [:D]

Visst vore det billigt om man inte ville ha 5.1 ljud men nu sitter jag ju med projektor och dvd spelare, fina fina Totem högtalare runt om, då är det lite synd att bara två ska användas. [:)]

Tänkte du att man ska lägga 8-10000:- på en receiver, ett högtalar paket och en dvd spelare?
Ja du då blir det inte nå roliga grejer... fy jag får uppstötningar bara jag tänker på det!
När du nu sitter på så pass bra grejer till tvåkanals så vet jag att inte du heller skulle vara nöjd med detta. Tänk dig, du sitter och kollar en film och nån dramatiskt scen börjar utspela sig och symfoni orkester börjar vräka på... och det bara låter blää... nä då är dom där 10000:- du la på receivern och högtalarna väldigt mycket för att inte ha fått nånting.
Nu verkar du ju vara en inbiten tvåkanals fantast men tro det eller ej, det är faktiskt oxå härligt med bra ljud till film och TV.

Nej SPA20 är inte dyr, den är billig om den presterar som jag hört flera påstå. T.e.x att den spöar Pioneer AX-10 åtminstone i tvåkanal, AX10 går lös på kring 40000:-.
Visst, I20 är billigare men du får I20:s kvalitet i fem kanaler, det låter ju underbart! [;)]

Mattias.

#45

Postad 23 mars 2003 - 15:48

Unregistered33180b93
  • Unregistered33180b93
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
mattiask: Jag vet att Primare SPA20 är en killer mashine.
Och jag vet hur dålig kann låter en Film & med symfonisk musikfrån dålig AV förstärkare "minipucko" högtalare system.
Jag tänker på andra bahnor. Hur oft tittar på en DVD film varje vecka ?
Hur oft tittar jag på TV varje vecka ?
Hur oft lyssnar jag på Musik varje vecka ?
Jag tittar kanske 2-3 DVD filmer per Monad
Jag tittar på 10 SVCD filmer på monad. TV funkar perfect med Stereo.
Musik lyssnar jag 2-4 Timmer varje dag.
Darför är jag Audiophil.!!
MEN OM jag hade din setup. (Alla högtalare , Projector) skulle jag köpa en primare SPA 20
daför investering skulle vara inte så hög.

#46

Postad 24 mars 2003 - 00:00

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Lyssnar man mest i tvåkanal så ska man självklart satsa på tvåkanals grejer. Ser man så lite på film som du gör tycker jag ändå inte man ska köpa nåt billigt skit system, om man som du har riktigt bra tvåkanals grejer. Det blir ju ändå bättre med två riktigt bra kanaler än 5 sunkiga kanaler även till film.
Det här förstår jag inte riktigt "MEN OM jag hade din setup. (Alla högtalare , Projector) skulle jag köpa en primare SPA 20
daför investering skulle vara inte så hög.
".
Vad menar du med det där sista ?

Jag lyssnar oxå mycket på musk, eller helt rätt ska vara att jag vill lyssna mycket på musik men har inte stått ut med att göra det p.g.a att jag satsade på billig surround receiver och billiga surround högtalare. Nu ska det dock bli andra bullar, ska bli så otroligt skönt att kunan sätta sig ner igen och riktigt njuta av musiken.
Men jag vill ha bra grejer även till film, jag ser nog en 2-5 dvd filmer i veckan plus en hel del TV. SÅ ska man kombinera bägge så kostar det, tyvärr men jag tycker det är värt det.

Mattias.

#47

Postad 24 mars 2003 - 18:21

Unregistered33180b93
  • Unregistered33180b93
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
mattiask: jag menar att om jag har varit du och hade en projector & suroundhögtalare etc..
så skulle jag köpa en Primare SPA 20.
Du har redan en Projector & kringutrusting. Så köra på det och köpa en spa20.
Jag har ingeting. en gamla TV 6 gamla DVD. För att investera på SPA20 måste jag först köpa en Bra TV eller Projector. Vad ska jag gjöra med perfect ljud om bilden är kass?? :-)

#48

Postad 25 mars 2003 - 17:01

Unregistered9af85bce
  • Unregistered9af85bce
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Hej igen..

Nu har jag iallafall fått nytt chip i fjärren så nu fungerar det. (mycket lång väntan må jag säga)

Men nu har något annat hänt..
Ibland (Ca 1 gång per kväll) så får förstärkaren tuppjuck!
Den byter källa, ändrar volym fram och tillbaka. Då måste jag stänga av förstärkaren och efter det så fungerar det igen.
Det blinkar även lite olika texter i textfönstret på förstärkaren. Auto- någonting. Undrar vad det är..?
Jag skall ringa Primare i morgon och fråga vad det är. Jag skall dock spela in ett bevis först med min digitalkamera som kan spela in små videosnuttar (tänk att man kan få verklig nytta av den funktionen..)

Nu börjar jag bli lite irriterad på denna produkt.. kanske skulle man ha väntat på att alla barnsjukdommar försvann innan man köpte en..

Ljudet är iallafall toppen!

#49

Postad 25 mars 2003 - 17:05

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Låter verkligen som riktigt tråkiga problem du har. Samtidigt så kan du fått det värsta måndagsexemplaret dom haft tyvärr.

#50

Postad 01 april 2003 - 16:57

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Har mailat primare och deras generalagent har precis svarat om de problem som SPA20 haft och ifall det skulle komma nån uppföljare också.

"SPA 20 är en av dom mest avancerade produkter som finns på marknaden.
I den första produktionsserien som är på 100ex räknar vi alltid att det är någon barnsjukdom, under resans gång kommer alla att fungera och uppdateras i takten med att vi löser problemen. Alla SPA20 är uppdateringsbara.

Jag kan också tillägga att många av felen som vi har är handhavande problem."



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.