Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nybörjarfråga: Uppdatera XBMC på Asustor NAS??

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asustor AS-304T (NAS-servrar) 7 6,5 (1) Inga priser

#1

Postad 20 oktober 2015 - 15:53

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Jag köpte nyligen en Asustor AS-304T NAS, med HTMI-ut och XBMC mediaspelare.

 

Allt fungerar bra, förutom att vissa HD-ljudformat buggar lite, samt att min iPad med styrapp tappar kontakten med NAS:en ibland.

 

För att söka förbättra HD-kompatibiliteten, och förhoppningsvis även stabilisera kontakten med iPad:en, så undersöker jag möjligheten att uppdatera XBMC till senaste KODI.

 

Asus har ett ovanligt operativsystem (deras eget?) installerat på NAS:en. I medföljande App store finns endast en version av XBMC tillgänglig (några versioner äldre än senaste KODI).

 

När jag har sökt på XBMC:s (KODI:s) hemsida efter nedladdningsalternativ för uppdaterings, så hittar jag versioner för Windows, Apple och diverse vanliga mediaspelare. Men inte specifikt för min NAS, eller för det operativsystem som är installerat.

 

Utifrån detta så har jag lite dumma nybörjarfrågor:

Kan jag uppdatera XBMC på min Asustor, med en nedladdning anpassad för Windows?

Eller någon annan nedladdning, utav de som finns att tillgå hos XBMC/KODI?

Eller måste jag hålla mig till den specifika (förmodat specialanpassade?) XBMC-version som Asus själva tillhandahåller i deras App Store?

 



#2

Postad 20 oktober 2015 - 16:11

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

http://www.asustor.c...p_detail?id=284

 

hittade detta när jag googlade, kika lite där. Den är fortfarande bara 14.2 men kanske är Högre än vad du har sen innan?


Redigerat av SKIBBE, 20 oktober 2015 - 16:12.


#3

Postad 21 oktober 2015 - 11:11

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Fick följande svar från Asus:

 

Thanks for contacting us.
For 2, 3 and 6 series, they can only be used in XBMC 12.3 due to Intel graphic driver limitation.
The graphic engine specification is defined by Intel now to support XBMC 12.x only.
XBMC has officially been renamed Kodi with the release of version 14 (codenamed "Helix")
We hope very much that we can also update the XBMC for 2, 3 and 6 series.
However, the fact is that the Intel CPU capability and driver of those series are not enough for the upgrade, nor Intel has the support for it.


Please feel free to contact us if you have any further questions.

Best Regards,
Daniel Yao

 

 

Uppdatering till senaste KODI är alltså omöjligt på grund av att hårdaran inte stöder. Utifrån svaret, så verkar det dock ok att uppdatera 3 serien med 6 seriens XBMC-version (som är något senare än den för 3 serien). Jag har bett Asus om att förtydliga, och återkommer.



#4

Postad 22 oktober 2015 - 08:55

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Fick definitivt svar nu:

 

Thanks for your reply.

Question:
Can I update my 3 series NAS to the 6 series XBMC version 12.3.23?
----> No, you can't. 3 series is i386 architecture. 6 series is x86_64 architecture.

Extra question:
Is there a realistic way to upgrade the HW (processor) of your 3 series NAS, to be able to use KODI? (Or is it cheaper to buy a new NAS in this case?)
---> We recommend to buy a new NAS. AS-3104T, AS5104T and AS-6104T are good choice for KODI. AS-3140T and AS6104T support 4K HD.

Please feel free to contact us if you have any further questions.

Best Regards,
Daniel Yao

 

Då vet jag säkert. Tänkte att jag delar med mig av svaret, i händelse av att någon annan hamnar i liknande spörsmål, och för att avsluta tråden snyggt :)



#5

Postad 22 oktober 2015 - 09:11

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
... ännu en god anledning till att inte köpa en hemma-NAS ;)

#6

Postad 22 oktober 2015 - 19:11

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

... ännu en god anledning till att inte köpa en hemma-NAS ;)

 

Ok, vad är de andra anledningarna? Själv så tycker jag att det är en mycket säker och prisvärd lagringslösning. :)

 

Eller menar du att det ställs högre krav på en "hembio/hifi-NAS", så att man skall söka sig till proffsmodeller? Kräver mediafiler större överföringshastigheter etc. eller vad menas? Jag har svårt att tänka mig att min data inte är säker, med denna NAS körd i RAID 1 (eller RAID 10).

 

NAS:skall endast utgöra mediaspelare högst temporärt, tills jag bestämmer mig för en "riktig" DAC och/eller försteg/mediaspelare. Min gamla receiver klarar utan problem att koda av 98% av de mediafiler jag testat hittills, utifrån PCM som NAS skickar ut. Och de extrema HD-format som inte kan kodas av korrekt, återges inte bättre av min nuvarande utrustning, än de 98% som fungerar perfekt. Inom de närmaste månaderna så kommer NAS:en alltså att pensioneras som mediaspelare, och fortsättningsvis endast utgöra ett säkert lagringsutrymme.

 

För övrigt så hittade jag andra orsaker till de besvär jag trodde berodde på föråldrad XBMC-version (instabil kontakt med iPad-fjärr).

 

För den som redan vill ha en NAS, och som tillfälligt saknar mediaspelare, så kan jag varmt rekommendera NAS med inbyggd mediaspelare som en god interimlösning. Jag upplever det även som en kostnadseffektiv lösning, men har inte tillräcklig kunskap om NAS:ar och mediaspelare för att backa upp det. Men under mina sökningar efter en lösning, så hittade jag inget bättre alternativ för samma pengar (NAS+mediaspelare var aldrig billigare än denna NAS med inbyggd mediaspelare).



#7

Postad 23 oktober 2015 - 08:17

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Ok, vad är de andra anledningarna? Själv så tycker jag att det är en mycket säker och prisvärd lagringslösning. :)

Att det inte är speciellt framtidssäkert, men är det bara en (dyr) temporär lösning för dig så....

Dock blir naturligtvis de långsiktigare lösningarna på ett eller annat sätt DIY.

#8

Postad 23 oktober 2015 - 08:36

bkam
  • bkam
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0

om man använder nas:en till att spara media på är dom ju framtid säkra :) och en lite smidig kodi maskin kan man ju bygga utan några större pengar 



#9

Postad 23 oktober 2015 - 18:58

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Exactly my point.... ,)

#10

Postad 23 oktober 2015 - 21:53

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

om man använder nas:en till att spara media på är dom ju framtid säkra :) och en lite smidig kodi maskin kan man ju bygga utan några större pengar 

 

Precis min poäng.

 

Idag prisvärd NAS som råkar ha mediaspelare "med på köpet"

I morgon prisvärd NAS (som i sin tur går att kombinera med HTPC, mediaspelare, hembioförsteg eller vad man vill)

 

Om jag ändå skall köpa NAS så ser jag inte hur det skulle bli en dyr temporär lösning. Snarast en gratis sådan, då jag inte förlorar något vid framtida uppgradering. Förutom den eventuella prisökning som det medförde att min NAS kom med XBMC (vilken jag inte tror är stor).

 

Menar frolic månde att en DYI NAS är så pass mer framtidssäker än en färdigmonterad? Kanske fattar jag inte vad som avses?


Redigerat av Unregistered2519cc0f, 23 oktober 2015 - 21:54.


#11

Postad 18 mars 2016 - 11:51

Unregisteredeb447f3e
  • Unregisteredeb447f3e
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Någon som vet om man koppla in denna maskinen till tvn utan nätvärk? Har försökt utan resultat då tänkte ha den som endast medialagring. Blir bara en svart bild när man koppla in den med hdmi till tvn

Redigerat av Unregisteredeb447f3e, 18 mars 2016 - 11:52.


#12

Postad 18 mars 2016 - 12:52

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Någon som vet om man koppla in denna maskinen till tvn utan nätvärk?
Har försökt utan resultat då tänkte ha den som endast medialagring.
Blir bara en svart bild när man koppla in den med hdmi till tvn

Sätter du fast IP på den, borde den inte bry sig om om den har nät eller inte.

#13

Postad 18 mars 2016 - 15:21

Unregisteredeb447f3e
  • Unregisteredeb447f3e
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Det är surt köpte den med hårddisk för 5000 kr. Och kan ej använd den. Ja måste alltså koppla in den första gången och ställa in ett fast IP menar du? Det börja pipa i asustor sen är allt bara svart. Rätt sjukt att man ej kan starta upp den utan internet. Få ta hem den till någon med fast lina då

Redigerat av Unregisteredeb447f3e, 18 mars 2016 - 15:22.


#14

Postad 18 mars 2016 - 16:05

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Det är surt köpte den med hårddisk för 5000 kr.

Ny eller beg ?
 

Och kan ej använd den. Ja måste alltså koppla in den första
gången och ställa in ett fast IP menar du? Det börja pipa i asustor sen är allt bara svart. Rätt sjukt att
man ej kan starta upp den utan internet. Få ta hem den till någon med fast lina då

Jag gissar att du inte behöver en internet-anslutning, men något som delar ut IP-adresser, som tex en router
plus en kabel mellan dessa två.

Dessutom *tror* jag du behöver komma åt den nätverksmässigt för att kunna styra uppspelningen i XBMC/KODI.

Notera också begränsningarna i hårdvaran, som mknuten nämner högre upp i tråden.

Redigerat av frollic, 18 mars 2016 - 16:18.


#15

Postad 18 mars 2016 - 16:47

Unregisteredeb447f3e
  • Unregisteredeb447f3e
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Köpte allt nytt från Tyskland. Har bara internet i mobilen som ja kör med innetnetdelning med till datorn och plattan. kommer liksom inte åt den på något vis just nu.

#16

Postad 18 mars 2016 - 20:06

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Köpte allt nytt från Tyskland. Har bara internet i mobilen som ja kör med innetnetdelning med till datorn och plattan.
kommer liksom inte åt den på något vis just nu.

Och det kommer du troligen inte heller att göra, innan du ställt in den.

#17

Postad 18 mars 2016 - 21:51

Unregisteredeb447f3e
  • Unregisteredeb447f3e
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Ok man måste plugga in en nätverkskabel för att gå att starta upp den alltså.. Men när detta är gjort vad ska ja in och ändra uppgifter för att ja vill att den ska starta upp utan uppkoppling framöver

 

Det går ej koppla upp en wifi router till mobilens internetdelning sedan kabel från routern till asustor?

 

Ringde asustor support idag men dom har lagt ner supporten i Sverige riktigt dåligt. Hänvisade till England usa


Redigerat av Unregisteredeb447f3e, 18 mars 2016 - 22:28.


#18

Postad 18 mars 2016 - 22:28

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

  • 342 inlägg
  • 0

Då vet jag säkert. Tänkte att jag delar med mig av svaret, i händelse av att någon annan hamnar i liknande spörsmål, och för att avsluta tråden snyggt :)

 

 

Det är tack vare sådana här inlägg som man önskar att det fanns en gilla-knapp. Det är det som får forum att gå runt. 



#19

Postad 18 mars 2016 - 22:30

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Ok man måste plugga in en nätverkskabel för att gå att starta upp den alltså..

initialt iaf, kan mycket väl tänka mig att den klarar sig utan därefter.

Men när detta är gjort vad ska ja in och ändra uppgifter för att ja vill att
den ska starta upp utan uppkoppling framöver

Fast IP bör räcka, men då gissar jag ....
 

Det går ej koppla upp en wifi router till mobilens internetdelning sedan kabel från routern till asustor?

Jo, bara routern kan vara wifi-klient...

#20

Postad 19 mars 2016 - 08:34

Unregisteredeb447f3e
  • Unregisteredeb447f3e
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Alla ja känner kör mobilt bredband.. Måste hitta någon med en kabel in huset alltså, sen få vi se hur de gå

#21

Postad 19 mars 2016 - 08:44

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Alla ja känner kör mobilt bredband.. Måste hitta någon med en kabel in huset alltså, sen få vi se hur de gå

Nej, du måste hitta någon med router, men hur ska du sen styra enheten om du ska använda den som media-uppspelare ?

#22

Postad 19 mars 2016 - 13:13

Unregisteredeb447f3e
  • Unregisteredeb447f3e
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Ja skicka ju överfilerna med kabel från datorn till asustor. Eller extern hårddisk till asustor. Ska ha den som enbart lagring av filmer där i och ävel spela upp filmer från den. Xbmc kan man starta utan uppkoppling tror jag
Ja har köpt fjärr till asustor plus tangentbord med usb sticka som borde gå styra den oxå?

Redigerat av Unregisteredeb447f3e, 19 mars 2016 - 13:12.


#23

Postad 21 mars 2016 - 10:26

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Ja skicka ju överfilerna med kabel från datorn till asustor.

Har du en nätverkskabel direkt mellan dessa två, eller USB ?
 

Xbmc kan man starta utan uppkoppling tror jag

Säkerligen, bara du kan styra den som du tänkt.

Ja har köpt fjärr till asustor plus tangentbord
med usb sticka som borde gå styra den oxå?

Inte helt säkert, speciellt inte fjärren, men du lär ju bli varse ...

Redigerat av frollic, 21 mars 2016 - 10:27.


#24

Postad 22 mars 2016 - 20:06

Unregisteredeb447f3e
  • Unregisteredeb447f3e
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Genom usb mellan dom är tanken.fjärren är till för min asustor så borde gå

Redigerat av Unregisteredeb447f3e, 22 mars 2016 - 20:07.


#25

Postad 22 mars 2016 - 20:12

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Genom usb mellan dom är tanken.

Ser inte ut som om den har USB client-portar, bara USB host, men jag kan ju ha fel ...
Det skulle innebära att du inte kan koppla den till PCn via USB.

fjärren är till för min asustor så borde gå

USB DAC/IR Receiver/Keyboard/Mouse Support, ja det kanske funkar, trots min skeptism ;)

#26

Postad 25 april 2016 - 13:07

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Jag missförstår nog diskussionen mellan Gasto och frollic ovan, men...

 

Jag använder endast HDMI mellan NAS och min receiver, och det fungerar helt felfritt. Det behövs ingen nätverksanslutning (om man inte vill), utan det går bra att koppla in tangentbord och mus för att styra det hela. Fjärr-appen fungerar även fläckfritt på iPad.

 

Dock så behövs kanske nätverkskabel för att köra setup:en från dator (om man behöver ändra några inställningar), men det är väl bara att plugga i och ur... ser inte problemet...?

 

Jag tycker att det fungerar precis som det ska: Man startar XBMC-appen på iPad:en, väljer vad man vill spela i biblioteken på NAS:en, och klickar "Play".

 

Förlåt om jag missat något grundläggande, men vad är egentligen problemet som ni diskuterar??



#27

Postad 26 april 2016 - 05:46

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

utan det går bra att koppla in tangentbord och mus för att styra det hela.

koppla in vad ? NASen ? TVn ? plattan ? datorn ?
 

Fjärr-appen fungerar även fläckfritt på iPad.

Utan nätverksanslutning ?
 

Dock så behövs kanske nätverkskabel för att köra setup:en från dator (om man behöver ändra några inställningar),
men det är väl bara att plugga i och ur... ser inte problemet...?

Har man inte något annat än internetdelning via telefon, blir det plötsligt ett större problem ?
 

Förlåt om jag missat något grundläggande, men vad är egentligen problemet som ni diskuterar??

Apology accepted ;)

Redigerat av frollic, 26 april 2016 - 05:47.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.