Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ohm frågor.

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 juli 2003 - 15:11

Unregistered00dd1872
  • Unregistered00dd1872
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Som sagt.. jag är rätt ny med detta ord och skulle vilja veta lite mer vad som gäller.

Mina frågor är:

Vad betyder Ohm ?
Om man har en förstärkare som klara 6 Ohm eller 8 Ohm och man driver ett par högtalare med 4 Ohm. vad händer?
Blir volumen starkare eller svagare? ska man vara försiktig om man driver 4 Ohm´s högtalare med 6 eller 8 ohm?
Har hört talas om någon slags Ohm converter. ska man ha det?

Tja.. många frågor men hoppas på svar
Tack!
/Gar

#2

Postad 01 juli 2003 - 15:38

Leven
  • Leven
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0
1, ohm=motstånd
Ohms lag=U=R*I (dvs U=spänning R=resistans/motstånd I=ström/ampere
2, teoretiskt får stärkaren mindre last än vad den vill ha, om stärkaren fixar det så brukar det inte vara några problem och den ger då mer uteffekt, om den inte gör det dock (om den inte är tillräckligt strömstark) kan det hända lite olika saker, som att förstärkeren klipper eller lägger av.
om vi lägger till P=effekt till formeln över så kan vi räkna fram P genom att gångra spänningen med strömmen..

3, nja, låter tveksamt :D

kan tillägga att jag kör mina 4ohm's högtalare på min 8ohm's revicer och det funkar utmärkt.

Edit: hittade en artikel här som beskriver lite bättre än mig :D
https://www.minhembi...ikel.asp?aid=24

#3

Postad 01 juli 2003 - 15:40

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0
Ohm är efternamnet på den snubben som kom på förhållandet mellan spänning/ström/resistans(Ohm).
Ohms lag kallas det.
Just ohm är det samma som resistans.

U= spänning i Volt
I= ström i Ampere
R = resistans mäts i Ohm.

Ohms lag:
U = I * R
I = U / R
R = U / I

Känner man till två utav U, I eller R så kan man enkelt räkna ut den tredje. Förhållandet är låst man kan inte hitta på tre egna värden utan den tredje varaibeln är ett resultat av de två andra.

(ääsch.. nu blev mitt post lite sen)

#4

Postad 01 juli 2003 - 15:44

Unregistered00dd1872
  • Unregistered00dd1872
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Ok. tack så mycket.. ett ljus klarare =)

Jag har förnuvarande en Denon AVR 1803 förstärkare
Klarar den av att driva 5st 4 ohms högtalare då?

Funderar på att köpa högtalare med 4 ohm.

/Gar

#5

Postad 01 juli 2003 - 16:04

Unregistered00dd1872
  • Unregistered00dd1872
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hm.. jag hittade ett svar på min fråga på Denons egna sida..
ser ju ut att funka men jag ska testa först:

9) CAN I USE 4 OHM LOUDSPEAKERS WITH MY DENON RECEIVER OR POWER AMPLIFIER?

Yes, you certainly can.

To understand this a bit better, first realize that all amplifiers are designed to deliver a signal into an electrical "load" or resistance presented by the loudspeaker. We measure resistance in units called "ohms" (after the German physicist Georg Simon Ohm, 1787–1854).

Conventional wisdom makes an 8 ohm loudspeaker load the most acceptable because it "protects" the amplifier from delivering too much current. A 4 ohm loudspeaker can encourage a marginally designed amplifier to deliver more current than it comfortably can.

However, you should remember that a loudspeaker’s impedance rating is a nominal or average one: A speaker rated at 8 ohms may actually vary from 5 (sometimes even less) to 20 ohms or higher, depending on the frequency at which you measure the impedance. (Don’t worry about this too much -- good speaker engineers are well aware of these variations and take them into consideration when designing products.)

In general, you’ll find that Denon products are designed to function with a wide variety of loudspeakers and have power supplies and output circuitry more than able to meet the current demands of low impedance loads.

In the rare event that very low impedances tax the amplifier, quick acting circuitry will protect it from damage. If unusual operating conditions trigger this circuitry, the word "PROTECTION" will appear on the unit’s front panel. If this happens, simply turn the unit off, wait a moment or two, and turn the unit back on again. The protection circuitry will automatically reset. If it re-engages, check your system for possible malfunctions.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.