Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förstärkare

73 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
NAD C 320 (Stereoförstärkare) 1 8 (6) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 26 december 2006 - 18:25

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 1
Allmänt

Bilden nedan visar en Gainclone, vilket man kanske förenklat kan säga är precis bara vad som behövs i en färstärkare. Detta gör det lämpligt att illustrera vad som är vad i en integrerad 2-kanals förstärkare. Denna är dessutom försedd med en liten volympotentiometer (variabelt motstånd) eller passivt försteg, dvs det absolut enklaste försteget. I detta fallet är det även en sk. dual mono-konstruktion, varpå den har dubbla transformatorer och kondensatorbankar (en samling kondensatorer). På Gainclonen ser dock kondensatorbanken ut att vara liten, och så brukar de se ut. Förstärkarkretsen är den lilla svarta saken som ser ut att sitta monterad mot chassit eller någon kylfläns. Eftersom det rör sig om klass AB i detta fallet med ganska låg bias (matningspänning) så blir den inte speciellt varm.

Förstärkaren är en DIY-förstärkare. Men det skiljer inget som helst mot "köpe"-saker mer än priset. Kan tilläggas att en del köpegrejor dessutom byggt på denna lösning och torde således se ungefär likadana ut.

Postad bild
(Bild från Fredrik)

Detta är alltså en integrerad förstärkare helt utan onödigheter.

En rörförstärkare ser likadan ut i grunden. Fast med rör istället för transistorer (vilka sitter i IC (integrerad krets)-kretsen på bilden). Här en bild på ett rörmonoblock (Cayin 860) invändigt:

Bifogad fil  s_860guts_.jpg   116,63K   19 Antal nerladdningar


Förstärkare arbetar i olika klasser, de vanligaste inom HiFi är Klass A, B, AB eller D. Den relativt nya och högintressanta Klass T är egentligen ingen ny klass utan ett varumärke av företaget TriPath. Men, pga den höga effektiviteten och det låga priset, kommer vi garanterat se mer av Klass T inom de närmsta åren.

Klass A-förstärkare förstärker över hela insignalens vågcykel, så att utsignalen är en exakt uppskalning av insignalen utan klippning. Klass A ger därför den mest perfekta signalen. Men den är mycket strömkrävande och går på full effekt även om den inte används.

Klass B-förstärkare förstärker endast halva insignalens vågcykel. De skapar i och med detta mycket distorsion, men deras effektivitet är betydligt högre än klass A-förstärkare.

En praktisk krets där klass B används är en så kallad "push-pull" konstruktion. Här förstärker en del av kretsen halva signalen, och en annan den andra delen. Konstruktionen blir effektiv eftersom ena halvan ger (push) signalen och den andra tar (pull) signalen.

Postad bild

Det uppstår alltid något lite glapp mellan delarna, sk övergångsdistorsion.

Klass AB är en konstruktion som tillämpas för att minimera övergångsdistorsion i klass B. En del av kretsen arbetar alltid i klass A, vilket gör att när delarna kombineras kommer övergångsdistorsion minimeras eller elimineras.

Klass B eller AB push-pull kretsar är de som är vanligast förekommande inom HiFi. Klass AB räknas som en god konstruktion eftersom en stor del av musiken är "tyst nog" så att signalen stannar i klass A-området. Och, om signalen hamnar utanför det linjära området, så är den så stor att distorsionen i klass B blir relativt sett liten.

Här är en detaljerad beskrivning av de olika klasserna: EDUCYPEDIA

Läs vidare i Tomas_d700:s intressanta artikel om Klass D: Förstärkarfunderingar - Del 1

Redigerat av calle_jr, 26 december 2006 - 18:52.


#2

Postad 26 december 2006 - 18:26

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0
Några olika förstärkartyper för 2-kanals hifi

Det finns två huvudtyper av förstärkare; integrerade respektive för- och effektförstärkare (benäms även för- och slutsteg). Med integrerad förstärkare menas kort och gott att för- och slutsteg sitter i samma låda. Det är klara fördelar med att separera lågnivåsignalerna i förstegsdelen från strålningen i slutstegsdelen, så ofta är de finare förstärkarna delade i två (eller fler) lådor. I vissa konstruktioner är förstärkaren uppdelad i separata monokanaler (dual monokonstruktion). Om slutstegen dessutom sitter i separata lådor kallas de monoblock.

Integrerad förstärkare:
Bifogad fil  DSC_3981.JPG   104,58K   249 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC_3982.JPG   124,28K   251 Antal nerladdningar


Försteg (detta på bild har även en phonoförstärkare inbyggd):
Bifogad fil  DSC_6009.JPG   149,19K   259 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC_6025.JPG   156,79K   257 Antal nerladdningar


Stereoslutsteg:
Bifogad fil  accuphase_02.JPG   97,66K   250 Antal nerladdningar

Bifogad fil  accuphase_03.JPG   106,79K   245 Antal nerladdningar
(Detta slutsteg har både RCA- (obalanserade) och XLR-ingångar (balanserade). Balanserade konstruktioner används för att ge ett bättre skydd mot instrålande störningar)


Monoblock:
Bifogad fil  DSC_8508.JPG   115,63K   254 Antal nerladdningar

Bifogad fil  S_860_back.jpg   41,17K   188 Antal nerladdningar

Förstärkare konstrueras efter endera av två fundamentala teknologier - transistor eller rör. Transistorer är mer praktiska och har vissa tekniska fördelar, men rör ger en ljudåtergivning som inte kan återfås med transistorer.
Vill du spela högt - använd transistorförstärkare.
Om du uppskattar akustisk musik - prova rörförstärkare.

Det fundamentala i samspelet mellan förstärkare och högtalare är effekt och känslighet. Man kan driva en högtalare med hög känslighet med en 10W rörförstärkare, men det krävs flera hundra Watt i ett tungt slutsteg för att driva en svår last (högtalare med låg känslighet).
Man kan aldrig ha för mycket effekt i ett slutsteg.

Redigerat av calle_jr, 26 december 2006 - 18:54.


#3

Postad 26 december 2006 - 18:27

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0
Några vanliga frågor och svar

Ska jag ha förstärkaren på alltid?
All hifi låter bättre när den är uppvärmd, och detta gäller framförallt förstärkare. Om du inte kan ha förstärkaren på alltid, så låt den åtminstone stå på i 20 minuter före lyssning. Vissa låter även kablar som kommer in från kylan bli rumstempererade före lyssning.


Vad är bi-wiring och bi-amping?
Bi-wiring är när man låter separata kablar gå från slutsteget till bas/mellanregister respektive diskant.
Bi-amping är när man har dubbla slutsteg och driver bas/mellanregister med det ena respektive diskant med det andra.


Rörförstärkare har så låg effekt, kan man överhuvudtaget spela högt med dem?
Jämfört med transistorförstärkare har rör-dito låg effekt i absoluta termer. Men, i kombination med högtalare med hög känslighet kan man spela med mycket höga ljudtryck ändå.


Kan jag kombinera HiFi och Hembio?
Jajamensan! Om man vill ha ett fint, dedikerat HiFi-system men ändå inte alltför mycket elektronik - och framförallt - utnyttja högtalarna som frontar i hembion, så går det som regel att koppla ett par signalkablar från receiverns pre-out front till någon av förstärkarens linjeingångar.


Vad är single-end och balanserade förstärkare?
Lågnivåsignaler är antingen single-end eller balanserade och förekommer både på in- och utgångar till förstärkare. Single-end-signaler har + eller - samt jord, och kallas också obalanserad. Kontakterna man använder är RCA. Vid balanserade signaler används XLR-kontakter som har tre ledare med +, - och jord.


Vad är en OP-amp?
OP-ampar eller Operational amplifiers, används i kretsar för att utföra matematiska operationer med en insignal för att åstadkomma en specifik typ av utsignal.

Vad är BIAS?
Bias är den metod som används för att ställa in komponenterna för att de ska arbeta rätt, så att exvis en likströmskomponent som ger en signal mellan -10 och +10 Volt får sin medelpunkt från försörjningen vid 0 Volt.

Redigerat av calle_jr, 26 december 2006 - 18:52.


#4

Postad 26 december 2006 - 18:27

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0
Fas & nolla

Kontrollera att alla apparater är anslutna till nätet med fas och nolla på rätt stift. Det är inte skadligt att vända +- och --pol, men det påverkar som regel apparatens arbetsförhållanden negativt om man skiftar + och -. Det låter stressat.

De flesta apparater har +-polen i nätbrunnen till vänster (om jordstiftet sitter uppåt):

Postad bild
(bild från Svalander / Furutech)


Det innebär att nätkabeln ska vara ansluten såhär:

Bifogad fil  Polarity.jpg   71,51K   630 Antal nerladdningar
(bild från Svalander)


I en så'n här så kallad IEC nätbrunn:

Bifogad fil  A51_rear_300.jpg   244,63K   400 Antal nerladdningar


Dock har inte alla apparater denna standard utan tvärtom. För att vara helt säker får man kolla med tillverkaren.

För att kolla att du sätter stickproppen rätt i vägguttaget (eller grendosan) kan du använda en spänningsdetektor:

Bifogad fil  sp_nningsdetektor.jpg   16,88K   261 Antal nerladdningar


edit: Korrigerat efter Kent Johanssons inlägg.

Redigerat av calle_jr, 03 januari 2007 - 20:13.


#5

Postad 27 december 2006 - 19:11

Nossral
  • Nossral
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Skulle du kunna utveckla hur man kan använda sig av 2-kanaliga förstärkare till hemmabion?

#6

Postad 27 december 2006 - 21:30

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Skulle du kunna utveckla hur man kan använda sig av 2-kanaliga förstärkare till hemmabion?

Det finns många sätt. Jag nämner två:
1. Hemmabio i stereo. Anslut dvd-spelaren direkt till 2-kanalsförstärkaren. Så gör jag :)

2. Dubbla försteg. Anslut hembioreceivern till 2-kanalsförstärkaren som vilken källa som helst. Frontsystemet kan då användas både för hifi och hembio.

Hur många kanaler man vill ha (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7...) är en smaksak. Det handlar om var man väljer att göra avkodningen.

#7

Postad 02 januari 2007 - 16:03

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Ursäkta om jag flummar iväg. Tycker denna typ av tråd skulle vara bra på många delar av forumet MEN om man tycker något i definitionerna ovan behöver ändras/förtydligas/utvecklas - ska man då kontakta trådskaparen eller går det bra att bara göra en "vanlig post". ? Hur är det tänkt?

#8

Postad 02 januari 2007 - 17:00

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0
Inga problem.
Grundläggande info samlas i de inledande posterna. PM:a någon av moderatorerna (tex mig :( ) om du tycker något ska kompletteras/ändras/förklaras.

Frågor och svar kan fyllas på i nya inlägg efterhand.

:D

#9

Postad 03 januari 2007 - 20:05

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Polaritet

Kontrollera att alla apparater är anslutna till nätet med korrekt polaritet. Det är inte skadligt att vända +- och --pol, men det påverkar som regel apparatens arbetsförhållanden negativt om man skiftar + och -. Det låter stressat.

<{POST_SNAPBACK}>


Polaritet är fel beteckning när vi talar om växelströmsdriven utrustning. Däremot kan vi tala om Fas respektive nolla, eftersom en växelström växlar mellan positiv och negativ flank med en fastställd frekvens (i Sverige 50Hz, vilket kan orsaka så kallat "nätbrum").

Den ena ledaren är fasen som bär fram växelströmmen, den andra är nollreferensen (nollan) som fasen är relativ till.

I övrigt håller jag med, själv så använder jag en Elfix (köpt på Clas Olhlson för en knapp hundring för ett decenium sedan) för att fastställa att jag har fas och nolla rätt på utrustningen.

#10

Postad 15 april 2007 - 09:29

Unregistered5d9ff015
  • Unregistered5d9ff015
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Har försökt vända kontakterna rätt med hjälp av denna Spänningsdetektor från Biltema. Har jag förstått rätt att jag ska närma mig maskinen tills lampan/signalen ger utslag och sen vända kontakten och se om det sker närmare eller längre ifrån apparaten?
Jag får iaf ingen som helst skillnad när jag försöker (väldigt olika beroende på apparat såklart men ingen skillnad beroende på hur kontakten sitter).

#11

Postad 17 maj 2007 - 22:52

Unregistered1273
  • Unregistered1273
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Tjenare!

Kom just på att hade två feta pioneer högtalare på landstället! Samtidigt som jag ska köpa en platt tv så tänkte jag att jag kör till med en förstärkare också!

Eftersom högtalarna är farsans gamla och jag aldrig har pysslat varken med ljud eller platt tv så behöver jag en ORDENTLIG LEKTION i det här?
Så här hade jag tänkte ha det:

Dator - Tv - Digital Box - Förstärkare - DVD - och fet högtalarna!

Dator --> Förstärkare/reciver
Boxen --> Förstärkaren/reciver
DVD Ljud --> Förstärkaren/reciver

Från Förstärkare/reciver --> högtalarna.

Jag kommer också senare i sommar ansluta en Centerhögtalare?
Skiljer det sig mycket om man också vill klämma in en Baslåda senare?

Ge mig en grundlektion vore snällt!
På högtalarna har jag såna här uttag som man ska stoppa i en tråd i ett litet hål? Typ så här (bild)
Finns det plats för både datorljud,boxer ljud och dvd ljud?

Jag vill alltså inte vet vilken förstärkare jag ska ha utan vilka uttag, specifikationer osv.. Behöver hjälp!!

Tacksam för svar!
Otroligt tack för den som tar sig tid och skriver en fin grundläggande lektion och svarar på mina kanske otroligt äckliga nybörjar frågor!
Men visst har vi alla varit nybörjare?!

MVH
Tobias

#12

Postad 28 juni 2007 - 15:55

Jouchims
  • Jouchims
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Tjenare!

Kom just på att hade två feta pioneer högtalare på landstället! Samtidigt som jag ska köpa en platt tv så tänkte jag att jag kör till med en förstärkare också!

Eftersom högtalarna är farsans gamla och jag aldrig har pysslat varken med ljud eller platt tv så behöver jag en ORDENTLIG LEKTION i det här?
Så här hade jag tänkte ha det:

Dator - Tv - Digital Box - Förstärkare - DVD - och fet högtalarna!

Dator --> Förstärkare/reciver       
Boxen --> Förstärkaren/reciver
DVD Ljud --> Förstärkaren/reciver

Från Förstärkare/reciver --> högtalarna.

Jag kommer också senare i sommar ansluta en Centerhögtalare?
Skiljer det sig mycket om man också vill klämma in en Baslåda senare?

Ge mig en grundlektion vore snällt!
På högtalarna har jag såna här uttag som man ska stoppa i en tråd i ett litet hål? Typ så här (bild)
Finns det plats för både datorljud,boxer ljud och dvd ljud?

Jag vill alltså inte vet vilken förstärkare jag ska ha utan vilka uttag, specifikationer osv.. Behöver hjälp!!

Tacksam för svar!
Otroligt tack för den som tar sig tid och skriver en fin grundläggande lektion och svarar på mina kanske otroligt äckliga nybörjar frågor!
Men visst har vi alla varit nybörjare?!

MVH
Tobias

<{POST_SNAPBACK}>



Den lektionen skulle jag också vara väldigt intresserad av att ta del av. Har du fått svar på dina frågor?

#13

Postad 28 juni 2007 - 17:14

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Dator - Tv - Digital Box - Förstärkare - DVD - och fet högtalarna!

Dator --> Förstärkare/reciver       
Boxen --> Förstärkaren/reciver
DVD Ljud --> Förstärkaren/reciver

Från Förstärkare/reciver --> högtalarna.

Jag kommer också senare i sommar ansluta en Centerhögtalare?
Skiljer det sig mycket om man också vill klämma in en Baslåda senare?

Allt det här går bra. Inga problem.



På högtalarna har jag såna här uttag som man ska stoppa i en tråd i ett litet hål? Typ så här (bild)
Finns det plats för både datorljud,boxer ljud och dvd ljud?

Ja, men inte samtidigt :unsure:
Du kopplar dator, boxer och dvd till receivern. Från receivern går endast ett par kablar till fethögtalarna.


Jag vill alltså inte vet vilken förstärkare jag ska ha utan vilka uttag, specifikationer osv.. Behöver hjälp!!

På en surroundförtärkare eller surroundreceiver för bild och ljud finns alla de in- och utgångar du behöver. Det är svårt att svara mer specifikt än så på en så öppen fråga. Olika apparater kan ha något olika in- och utgångar, så detta får man kolla från fall till fall. Läs gärna här: https://www.minhembi...showtopic=95828

#14

Postad 28 juli 2007 - 12:52

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
Lite väl mycket "Hiffi" här!

En viktig skillnad mellan transistor och rörförstärkare är att transistorförstärkaren (i ett rätt byggt system) återger den EXAKTA insignalen den får, medan rörförstärkaren ger övertoner som uppskattas av många! Det finns färdiga kretsar att köpa som simulerar rör-ljud igenom att lägga på övertoner på ljudet.

Uppvärmning behövs INTE av en transistorförstärkare då det inte påverkar utsignalen, dock behöver rörförstärkaren uppvärmning för att glödtrådarna ska få rätt arbetstemperatur!


EDIT: Tillägg: OP-förstärkaren gör ingen matematisk uträkning (kan dock användas till det) utan den jämför två signaler och kan "behandla" dem. Behandlingen begränsas till att förstärka signalerna olika mycket. En OP har två ingångar, en inverterande och en ickeinverterande och den jämför skillnaden mellan dessa, tex om man kopplar jord till "plus" och signal till "minus" kommer man få ut en iverterad signal.

Redigerat av 13th Marine, 28 juli 2007 - 12:57.


#15

Postad 29 juli 2007 - 08:08

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

En viktig skillnad mellan transistor och rörförstärkare är att transistorförstärkaren (i ett rätt byggt system) återger den EXAKTA insignalen den får, medan rörförstärkaren ger övertoner som uppskattas av många! Det finns färdiga kretsar att köpa som simulerar rör-ljud igenom att lägga på övertoner på ljudet.

:)
Det är ljudmässigt stor skillnad mellan olika transistorförstärkare (liksom mellan rörförstärkare) i mitt system. Jämför t.ex en Lavardin med en Krell, eller en Accuphase med en Bladelius. Väldigt olika signatur.


Uppvärmning behövs INTE av en transistorförstärkare då det inte påverkar utsignalen, dock behöver rörförstärkaren uppvärmning för att glödtrådarna ska få rätt arbetstemperatur!

:D
Jag har en helt annan erfarenhet. Det går snabbare att lyssna på en rörförstärkare än en transistordito. Transistorelektronik ska helst stå på alltid för att vara lyssningsbara är min erfarenhet.

Alla har vi lite olika preferenser, så jag ville gärna ge mina eftersom de avviker ;)

#16

Postad 01 augusti 2007 - 17:34

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
"Signaturen" har att göra med hur själva förstärkaren är byggd, en välbyggd rörförstärkare kan påverka ljudet mindre än vad en sämre byggd transistorförstärkare (den stora skillnaden är att rörstärkaren ger en jämn "behaglig" påverkan medans transistorns är rent brus).

Bygger man en transistorförstärkare enligt alla konstens regler så kommer man få mindre signalpåverkan än med en rörförstärkare. Vilket man själv tycker låter bäst beror på lyssnaren!

Okej, det har jag inte vart med om. Hör absolut ingen skillnad på en transistorstärkare om den har stått på ett tag eller inte, dock så tycker jag att, för att svänga mig med lite roliga termer, "ljudet känns luftigare", eller ja, diskanten blir mer framträdande efter att en rörförstärkare har fått stå på några minuter.

Självklart har vi det! Annars hade det inte vart nått skoj ju! =)

#17

Postad 13 oktober 2007 - 20:38

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0
Hej!

Någon som vet hur mycket ström en förstärkare/slutsteg drar när man ej spelar på det
fast det är igång?

Jag ger några exempel, med förbrukningswatten på baksidan

Denon PMA 2kanalare, 600watt (AB)
Slutsteg 1000watt (Klass AB)
Slutsteg 1000watt (Klass A)
Surroundförstärkare 5.1, 300watt

Kan va bra att veta, det blir ju ofta att en förstärkare står på när man kopplat datorn till stereon

Redigerat av Unregistered8de98e76, 13 oktober 2007 - 20:42.


#18

Postad 19 december 2007 - 00:31

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
Ett snabbt svar är att KlassA-steget alltid drar 1000W, kKlassAB-steget drar några Watt pga biasering (inte säker på siffran här).

#19

Postad 15 januari 2008 - 17:31

Unregistered1317
  • Unregistered1317
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hejsan!
Jag har ett ljud kort som heter så mkt som "Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS" Jag vet att det är ganska gammalt och så, men skulle gärna vilja veta hur jag kopplar från recivern till ljudkortet för att få ut dts alt dolby digital. kortet stödjer det lika så förstärkaren, [HarmanKardon 130 } Kör för tillfället med lakris kabel vilket blir 2.0

Tacksam för svar
Mvh \Johnny

#20

Postad 29 januari 2008 - 23:43

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

  • 902 inlägg
  • 0
Om ljudkortet har koaxial eller optisk så borde det funka bra!

Man kan få fusksurround via en vanlig rca kabel, men ljudet blir inte äkta surround!

#21

Postad 12 mars 2008 - 12:17

lymmel
  • lymmel
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag undrar lite varför ljudet skulle påverkas negativt om man vänder fas och nolla? Antar att dem flesta förstärkare använder en helvågslikriktare. En hel-likriktad sinusvåg ser ju detsamma ut hur än du vrider fasen o nolla.

#22

Postad 16 april 2008 - 08:56

schjak
  • schjak
  • Forumräv

  • 644 inlägg
  • 0
Hej!

Jag blev nyfiken på det som skrevs om kombinerad HiFi och Hemmabio. Jag kör ju själv med stereoförstärkare och har länge undrat hur man ska kunna skaffa surround utan att offra kvalitén på musiken man spelar från CD-spelaren.

När jag läste om idén att man kunde koppla signalkablar från receivern till stereoförstärkaren för att få ut fronthögtalarljudet där, så kilade jag in på Hifi-klubben för att ta reda på mer.

Han som jobbade där sade att detta inte gick (till min förvåning för jag tyckte det lät rätt logiskt)
Jag vet inte om han förstod vad jag menade, eller om han trodde att jag på något sätt ville brygga högtalarna och koppla dem både till receivern och förstärkaren. Men jag snackade om att plocka ut signaler ur receivern innan de förstärktes och det höll han med om att det gick.

Vet inte varför han ansåg att detta inte gick, men det han sa var att jag gärna fick ta med mig "artikeln" jag hade läst, för att han själv letade efter ett bra sätt att kombinera stereo och hemmabio, och många av hans kunder hade problem med detta.

Så jag undrar, är det någon som har en mer utförlig beskrivning på hur detta går till? Någon som har provat? Förslag på hemmabioreceivers som klarar detta? Kanske någon referens till en artikel som styrker att detta fungerar?

#23

Postad 27 juli 2008 - 23:07

_Pinhead_
  • _Pinhead_
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Jag undrar lite varför ljudet skulle påverkas negativt om man vänder fas och nolla? Antar att dem flesta förstärkare använder en helvågslikriktare. En hel-likriktad sinusvåg ser ju detsamma ut hur än du vrider fasen o nolla.


Förstår inte eller varför ljudet förändrar på grund av det här. Skulle någon kunna förklara?

#24

Postad 12 augusti 2008 - 15:30

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
jag irrar omkring i cirklar fattar noll XD

vad är en förstärkare?
vad är en reciver?
vad är ett slutsteg?

behöver hjälp vad är dom 3 för något?

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 12 augusti 2008 - 15:32.


#25

Postad 16 augusti 2008 - 13:56

Mistral
  • Mistral
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

jag irrar omkring i cirklar fattar noll XD

vad är en förstärkare?
vad är en reciver?
vad är ett slutsteg?

behöver hjälp vad är dom 3 för något?


vad är en förstärkare? Är väl en förstärkare med 2-kanalsljud
vad är en reciver? Är väl en förstärkare med surround oftast 7.1

Rätta mig om jag har fel är ganska ny i denna värld.

#26

Postad 18 augusti 2008 - 19:17

salami
  • salami
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

vad är en förstärkare? Är väl en förstärkare med 2-kanalsljud
vad är en reciver? Är väl en förstärkare med surround oftast 7.1

Rätta mig om jag har fel är ganska ny i denna värld.


En reciver behöver inte ha surround-ljud. Det innebär väl mer att den har fler funktioner i sig än bara en förstärkardel? Exempelvis radio.

#27

Postad 19 augusti 2008 - 09:41

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 493 inlägg
  • 0
Från inlägg #2 i tråden:
"Det finns två huvudtyper av förstärkare; integrerade respektive för- och effektförstärkare (benäms även för- och slutsteg). Med integrerad förstärkare menas kort och gott att för- och slutsteg sitter i samma låda."

En (integrerad) förstärkare är alltså en förförstärkare och effektförstärkare (dvs slutsteg) i samma låda. Sitter det dessutom en radiodel i lådan kallas den receiver (eftersom receiver betyder mottagare). Både förstärkare och receivers kan vara 2-kanal eller multikanal.

#28

Postad 20 augusti 2008 - 18:16

Mistral
  • Mistral
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Från inlägg #2 i tråden:
"Det finns två huvudtyper av förstärkare; integrerade respektive för- och effektförstärkare (benäms även för- och slutsteg). Med integrerad förstärkare menas kort och gott att för- och slutsteg sitter i samma låda."

En (integrerad) förstärkare är alltså en förförstärkare och effektförstärkare (dvs slutsteg) i samma låda. Sitter det dessutom en radiodel i lådan kallas den receiver (eftersom receiver betyder mottagare). Både förstärkare och receivers kan vara 2-kanal eller multikanal.


Ja där ser man. Det låter dessutom väldigt logiskt.

#29

Postad 25 augusti 2008 - 07:19

reddevil
  • reddevil
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Hej!

Jag blev nyfiken på det som skrevs om kombinerad HiFi och Hemmabio. Jag kör ju själv med stereoförstärkare och har länge undrat hur man ska kunna skaffa surround utan att offra kvalitén på musiken man spelar från CD-spelaren.

När jag läste om idén att man kunde koppla signalkablar från receivern till stereoförstärkaren för att få ut fronthögtalarljudet där, så kilade jag in på Hifi-klubben för att ta reda på mer.

..............

Så jag undrar, är det någon som har en mer utförlig beskrivning på hur detta går till? Någon som har provat? Förslag på hemmabioreceivers som klarar detta? Kanske någon referens till en artikel som styrker att detta fungerar?


Hej där.

Jag undrar också just detta. Ingen som har något svar på denna frågeställning?

En undran till också.

Kan man koppla in en stereoförstärkare i pre-out utgången för att driva tex frontarna. Eller kan man bara koppla in ett slutsteg där?

#30

Postad 25 augusti 2008 - 09:01

schjak
  • schjak
  • Forumräv

  • 644 inlägg
  • 0

Hej där.

Jag undrar också just detta. Ingen som har något svar på denna frågeställning?

En undran till också.

Kan man koppla in en stereoförstärkare i pre-out utgången för att driva tex frontarna. Eller kan man bara koppla in ett slutsteg där?


Det var exakt så jag menade också, rent logiskt borde det inte vara något som hindrar detta... det var därför jag blev så förvånad när de på hifi-klubben totaldissade idén =)

#31

Postad 23 september 2008 - 20:20

muh
  • muh
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Det var exakt så jag menade också, rent logiskt borde det inte vara något som hindrar detta... det var därför jag blev så förvånad när de på hifi-klubben totaldissade idén =)


Minns att jag sett någon som kört med denna lösning, minns dock inte vart :) . Men självklart ska denna lösning fungera så jag förstår inte varför dom sagt annorlunda på Hifiklubben :)

#32

Postad 23 oktober 2008 - 08:54

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0

Hej!

Jag blev nyfiken på det som skrevs om kombinerad HiFi och Hemmabio. Jag kör ju själv med stereoförstärkare och har länge undrat hur man ska kunna skaffa surround utan att offra kvalitén på musiken man spelar från CD-spelaren.

När jag läste om idén att man kunde koppla signalkablar från receivern till stereoförstärkaren för att få ut fronthögtalarljudet där, så kilade jag in på Hifi-klubben för att ta reda på mer.

Han som jobbade där sade att detta inte gick (till min förvåning för jag tyckte det lät rätt logiskt)
Jag vet inte om han förstod vad jag menade, eller om han trodde att jag på något sätt ville brygga högtalarna och koppla dem både till receivern och förstärkaren. Men jag snackade om att plocka ut signaler ur receivern innan de förstärktes och det höll han med om att det gick.

Vet inte varför han ansåg att detta inte gick, men det han sa var att jag gärna fick ta med mig "artikeln" jag hade läst, för att han själv letade efter ett bra sätt att kombinera stereo och hemmabio, och många av hans kunder hade problem med detta.

Så jag undrar, är det någon som har en mer utförlig beskrivning på hur detta går till? Någon som har provat? Förslag på hemmabioreceivers som klarar detta? Kanske någon referens till en artikel som styrker att detta fungerar?


Han kan inte förstått vad du menade, massor av 2-kanalare som har main in funktion idag. Jag använder mig utav en onkyo tx-sr 805 som hemmabioreciver och en onkyo a-9755 stereoförstärkare som sköter musiklyssningen. Bara att koppla signalkabel från preout på hemmabion till main in på stereoförstärkaren. Kör alltså frontarna på stereoförstärkaren. Får trycka in en knapp på stereoförstärkaren så agerar den slutsteg till hemmabion. Funkar kanonbra!

#33

Postad 13 november 2008 - 22:54

dantheman
  • dantheman
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Jag kör också så med en separat stereoförstärkare till fronthögtalarna. Dvs på min surroundförstärkare hänger jag på center- och surroundhögtalare. Istället för fronthögtalare ansluter jag en signalkabel mellan surroundförstärkaren och stereoförstärkaren. Fronthögtalarna är anslutna som vanligt enbart till stereoförstärkaren.

Hembio = Båda förstärkarna igång.

Musik = Enbart mitt HiFi-system igång.

Det gäller att ha en någorlunda schysst surroundförstärkare för att det skall ingå anslutningar för PRE-OUT. Kolla upp detta innan! Tror man behöver upp i prisklasser runt 5000kr rent generellt.

Min stereoförstärkare har heller inga speciella lågnivåingångar för att agera som enbart slutsteg, men jag har anslutit signalkabeln på en ledig post som heter "TAPE 2" och det funkar utmärkt! :)

#34

Postad 11 december 2008 - 21:07

Stoned_Rosetta
  • Stoned_Rosetta
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Han kan inte förstått vad du menade, massor av 2-kanalare som har main in funktion idag. Jag använder mig utav en onkyo tx-sr 805 som hemmabioreciver och en onkyo a-9755 stereoförstärkare som sköter musiklyssningen. Bara att koppla signalkabel från preout på hemmabion till main in på stereoförstärkaren. Kör alltså frontarna på stereoförstärkaren. Får trycka in en knapp på stereoförstärkaren så agerar den slutsteg till hemmabion. Funkar kanonbra!


Funderar på att skaffa en a-9755 till min 705a. Ska man alltså koppla pre out front från 705an till main in på a-9755an?

#35

Postad 01 januari 2009 - 17:21

Zamien
  • Zamien
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Jag kör också så med en separat stereoförstärkare till fronthögtalarna. Dvs på min surroundförstärkare hänger jag på center- och surroundhögtalare. Istället för fronthögtalare ansluter jag en signalkabel mellan surroundförstärkaren och stereoförstärkaren. Fronthögtalarna är anslutna som vanligt enbart till stereoförstärkaren.

Hembio = Båda förstärkarna igång.

Musik = Enbart mitt HiFi-system igång.

Det gäller att ha en någorlunda schysst surroundförstärkare för att det skall ingå anslutningar för PRE-OUT. Kolla upp detta innan! Tror man behöver upp i prisklasser runt 5000kr rent generellt.

Min stereoförstärkare har heller inga speciella lågnivåingångar för att agera som enbart slutsteg, men jag har anslutit signalkabeln på en ledig post som heter "TAPE 2" och det funkar utmärkt! biggrin.gif


Jag har lånat hem en NAD från HiFi Klubben för att få till just den här funktionen. Just att koppla som du gjort här innebär inte det att det blir dubbla volymreglage för frontarna? 1 på Hemmabioförstärkaren och 1 på Sterioförstärkaren? Funkar det bra?

#36

Postad 14 januari 2009 - 14:45

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0

Funderar på att skaffa en a-9755 till min 705a. Ska man alltså koppla pre out front från 705an till main in på a-9755an?

Jajemen

Jag har lånat hem en NAD från HiFi Klubben för att få till just den här funktionen. Just att koppla som du gjort här innebär inte det att det blir dubbla volymreglage för frontarna? 1 på Hemmabioförstärkaren och 1 på Sterioförstärkaren? Funkar det bra?

Nej det blir inte dubbla volymreglage. Oftast får man trycka in någon knapp, kan stå tex main in eller nått liknande så agerar stereoförstärkaren som ett vanligt slutsteg till hembioförstärkaren. Man styr alltså volymen på hembioförstärkaren, händer inget när du rör volymen på stereoförstärkaren.

#37

Postad 14 januari 2009 - 16:15

schjak
  • schjak
  • Forumräv

  • 644 inlägg
  • 0

Jajemen

Nej det blir inte dubbla volymreglage. Oftast får man trycka in någon knapp, kan stå tex main in eller nått liknande så agerar stereoförstärkaren som ett vanligt slutsteg till hembioförstärkaren. Man styr alltså volymen på hembioförstärkaren, händer inget när du rör volymen på stereoförstärkaren.


Detta förutsätter väl att ens stereoförstärkare har main-in funktion, vilket jag inte har något minne av att min förstärkare har. Min tanke är ju inte precis att köpa en ny stereoförstärkare OCH en hemmabioförstärkare, utan bara att komplettera min stereoförstärkare med en hemmabioförstärkare.

Om jag då inte har någon main in funktion, så återstår väl helt enkelt att koppla in Pre-outen för frontarna in i valfri ledig kanal på stereoförstärkaren, t.ex. "DVD". Detta borde väl då resultera i att du får 2 volymreglage ... ?

Redigerat av schjak, 14 januari 2009 - 16:16.


#38

Postad 19 mars 2009 - 15:37

fotbollsnörden
  • fotbollsnörden
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Det finns många sätt. Jag nämner två:
1. Hemmabio i stereo. Anslut dvd-spelaren direkt till 2-kanalsförstärkaren. Så gör jag ;)

2. Dubbla försteg. Anslut hembioreceivern till 2-kanalsförstärkaren som vilken källa som helst. Frontsystemet kan då användas både för hifi och hembio.

Hur många kanaler man vill ha (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7...) är en smaksak. Det handlar om var man väljer att göra avkodningen.



2. Dubbla försteg. Anslut hembioreceivern till 2-kanalsförstärkaren som vilken källa som helst. Frontsystemet kan då användas både för hifi och hembio.

Jag har en centrum titan 500 som jag vill hjälpa till med en Pioneer stereo amplifier sa 3000... HUr kopplar man, har försökt på alla vis.. Hur gör man??

Jag har ingång=phone,tape,aux
rec och play

Redigerat av fotbollsnörden, 19 mars 2009 - 18:23.


#39

Postad 31 mars 2009 - 15:37

Grenhage
  • Grenhage
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Hej gott folk på MHBF

Jag sitter på enYamaha V-RX457a nu men funderar på att byta upp mej (lr ner ^^, ) till en två kanal.
Anvnder inte sur. så känner nästan större glädje av en värre tvåa?

Så min största fundering är om det går att få en två-kanals förstärkare som grejar en sub?
Har inte hittat nån sån med sub ut gång så vad finns det för möjligheter? eller är det lika bra att ha den jag har?

MVH
Erik

Redigerat av Grenhage, 31 mars 2009 - 15:38.


#40

Postad 10 april 2009 - 15:36

Unregistered8fcf3be1
  • Unregistered8fcf3be1
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Kan man köra in hörlurar i en receiver/förstärkare om är kopplad till en dator? Vart där bak ska man köra in hörluarna i så fall?

#41

Postad 29 maj 2009 - 10:43

janolja
  • janolja
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Jag vet två som inte är för dyra HK 980 och Xtz 100D3 de har båda sub ut. Det har ju nämnts 2 olika sätt att koppla 2kanal med hemmabio.Har en undring till vill ha 2kanal o hemmabio separat. Fixa biwiringskablar och koppla till bägge förstärkarna och även en subkabel till. När jag spelar musik drar jag ur högt kabeln+ sub kabeln från receivern. När jag kollar på film drar jag ur kablarna från 2 kanalaren.Har givetvis den del som jag ej lyssnar på avstängd.Lyssnar på musik via cd o squezzbox varje dag film max 2 gånger / vecka.Tror ni det här blir krångligt? tar gärna emot tips.

#42

Postad 07 juni 2009 - 15:33

Samuelsson93
  • Samuelsson93
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Kan man köra in hörlurar i en receiver/förstärkare om är kopplad till en dator? Vart där bak ska man köra in hörluarna i så fall?


På väldigt många förstäkare sitter det en 3,5/ 6,3 mm utgång i fronten.
Brukar stå phones eller ngt liknande
http://www.vintageau...er-120-left.jpg
om du tittar på bilden ser du utgången.

Att signalen kommer till stärkaren via en dator borde inte spela någon roll tycker jag
det är väl som vilken källa som helst.

Jag vet två som inte är för dyra HK 980 och Xtz 100D3 de har båda sub ut. Det har ju nämnts 2 olika sätt att koppla 2kanal med hemmabio.Har en undring till vill ha 2kanal o hemmabio separat. Fixa biwiringskablar och koppla till bägge förstärkarna och även en subkabel till. När jag spelar musik drar jag ur högt kabeln+ sub kabeln från receivern. När jag kollar på film drar jag ur kablarna från 2 kanalaren.Har givetvis den del som jag ej lyssnar på avstängd.Lyssnar på musik via cd o squezzbox varje dag film max 2 gånger / vecka.Tror ni det här blir krångligt? tar gärna emot tips.



Jag förstår tyvärr inte riktigt vad du menar skulle du kunna försöka förklara din situation lite närmre

MvH//samuelsson93

Redigerat av Samuelsson93, 07 juni 2009 - 15:34.


#43

Postad 08 juni 2009 - 16:01

janolja
  • janolja
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Ja det blev lite rörigt jag kopplar in högtalar kablar både till en receiver och en 2 kanalsförstärkare.vid musiklyssning har jag kablarna från 2 kanalaren inkopplade när jag ser på film drar jag ur dessa och kopplar in de från receivern.Jag gör bytet i högtalarna. PÅ detta vis slipper jag att använda receivern som försteg och borde få bättre ljud vid musiklyssning.Tror inte att det kommer att bli så mycket ur och i dragande eftersom jag mest lyssnar på musik.Hoppas det klarnade / janolja.

#44

Postad 28 februari 2011 - 22:10

exerd
  • exerd
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Jag har idag en hemmabioförstärkare (harman kardon avr138). Jag skulle vilja komplettera anläggningen med en stereoförstärkare som jag använder när jag lyssnar på musik. Till denna hade jag tänkt koppla sub och två frontar. Till hemmabioförstärkaren tänkte jag ha center och två bakhögtalare.

När jag kollar på film vill jag använda alla 5.1 högtalre vid musik endast frontar och sub.

Jag har läst att det är pre out man ska koppla genom och tittade i min hemmabioförstärkares manual och ser att det finns en ingång som heter "subwoofer (pre out)". Beskrivningen för denna ingång är

"Anslut denna till linjeingången på en aktiv subwoofer. om en yttre subwooferförstärkare används anslut denna utgång till ingången på subwooferförstärkaren".

Är det rätt ingång eller saknar jag det jag behöver?

Följdfråga, vad måste jag tänka på för att detta ska fungera vid köp av stereoförstärkare?

Mvh Robin

#45

Postad 28 februari 2011 - 22:23

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Som det ser ut så kan du inte hänga på något slutsteg eller förstärkare eftersom du saknar Pre-out utgångarna. Dessa lite enklare receivrar saknar oftast sådana utgångar.

#46

Postad 28 februari 2011 - 22:26

exerd
  • exerd
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Som det ser ut så kan du inte hänga på något slutsteg eller förstärkare eftersom du saknar Pre-out utgångarna. Dessa lite enklare receivrar saknar oftast sådana utgångar.


Tack!

finns det något annat sätt jag kan kombinera min nuvarande surroundreciver med en stereoförstärkare?

#47

Postad 13 juli 2011 - 01:25

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Kanske en dum fråga men skulle man inte kunna göra som i bilstereovärlden och koppla bio förstärkaren till ett steg eller en förstärkare via högnivå till lågnivå omvandlare om man saknar preout på bio förstärkaren? :)

Mvh

#48

Postad 13 juli 2011 - 05:05

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Kanske en dum fråga men skulle man inte kunna göra som i bilstereovärlden och koppla bio förstärkaren till ett steg eller en förstärkare via högnivå till lågnivå omvandlare om man saknar preout på bio förstärkaren? :)

Mvh

Det ska funka att göra så såvida omvandlaren håller mycket god kvalite.

#49

Postad 13 juli 2011 - 05:12

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Tack!

finns det något annat sätt jag kan kombinera min nuvarande surroundreciver med en stereoförstärkare?


Tja du kan använda ju alltid använda tape-utgången på receivern.

#50

Postad 13 juli 2011 - 06:04

nisse82
  • nisse82
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Tja du kan använda ju alltid använda tape-utgången på receivern.


Då blir det full utsignal hela tiden. Volymkontrollen passeras... Det kan du göra om du gillar att lyssna HÖGT.

Som svar till tidigare annars så går det att koppla högnivå på ett fåtal slutsteg som har högnivå in. Annars funkar det inte.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.