Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lyngdorf 2170

286 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Lyngdorf TDAI 2170 (Stereoförstärkare) 3 9,44 (17) Inga priser
Lyngdorf SDA-2400 (Slutsteg) 1 6,5 (1) 33 998:-
2 relaterade trådar

#51

Postad 06 januari 2016 - 13:34

Unregistered6c9772c4
  • Unregistered6c9772c4
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Hej på er!

 

Jag har varit inne på klubben och lyssnat på Lyngdorf TDAI 2170 tillsammans med ett par B&W CM9 S2 först utan slutsteg och därefter med Lyngdorf SDA -2400 som skall vara ett klass D slutsteg enligt säljaren. Visst blev det bättre dynamik med slutsteget inkopplat samt roomperfect gjorde absolut sitt därtill. 

 

Min fråga dock, som jag ställde till säljaren, handlade just om slutsteget till förstärkaren. Idag har jag en rotel RB-1572 som jag är nöjd med och vill använda till TDAI 2170 men säljaren menade på att ljudet kan/troligtvis bli annorlunda pga slutsteget. Jag ifrågasatte detta då jag menar att båda är klass D och vad jag vet så förstärks inte ljudet olika via ett digitalt slutsteg, eller vad säger ni? Förstärkaren är dyr nog utan att behöva köpa SDA 2400 tycker jag..

 

Mvh Mats



#52

Postad 06 januari 2016 - 13:58

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Rent spontant borde akustik och ljudkorrektion kunna göras oavsett vad du har för förstärkarsteg.

Någon liten klanglig prägel hit eller dig lär det väl kunna bli men det borde handla om ganska små avvikelser.

Men det är bara ren spekulation och handlarn kanske har bra förstahands information som säger annorlunda.

Det är dock väldigt troligt att hen helt enkelt vill sälja på dig ett SDA2400 steg. 

Allt butiksbiträdena säger är inte välgrundat och objektivt. Lite som att gå till banken och fråga vilken fond man skall stoppa alla besparingar i.



#53

Postad 06 januari 2016 - 14:12

Unregistered6c9772c4
  • Unregistered6c9772c4
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Tack för ditt svar Blåtand!

 

För min del så bryr jag mig inte om det skiljer lite i ljud mellan SDA 2400 eller mitt rotel rb 1572 men hänger upp mig lite mot trovärdigheten mot säljaren. Tycker att 25000kr är tillräckligt med pengar och då jag inte hört att klass D har olika ljudkaraktärer, oavsett vilket märke man köper, så försvinner kanske köpet helt och hållet om de ska lura på en ytterligare 19000kr för slutsteget. 

 

Förstärkaren/roomperfect var dock mycket bra så jag får väl försöka låna hem förstärkaren och testa helt enkelt innan ett ev köp blir av.

 

// Mats



#54

Postad 06 januari 2016 - 14:21

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

HAr ju inte läst så himla noga vad gäller SDA2400 men det stod något om att detta slutsteg har digitalingång vet inte om det kan ha något med det hela att göra. Tycker du skall gå in på Lyngdorfs hemsida och kolla vad denna digitala ingång är tänkt att göra.
Jag har för mig att det stod att den var för att man skulle kunna koppla steget direkt till en mediaspelare med volymkontroll.


Redigerat av Blåtand, 06 januari 2016 - 14:22.


#55

Postad 06 januari 2016 - 14:30

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Dum fråga nu, kanske nån vet, men är det bara två lågnivå ut som inte är fasta? Manualerna är kassa.

#56

Postad 06 januari 2016 - 14:48

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Japp, men subbarna kalibrerade(hade inte slagit på lågivå ut) så vart det..... Bättre. :)

Testa bypass är rätt kul, mycke stor skillnad.

Känns som en blogg här nu. ;)

Jag tycker Lyngdorfen är lite ljusare än Moon, men som sagt är det nog kalibreringen som gör det.

Det med att koppla på ett steg är intressant, men vad jag än så länge förstått så finns vara ett par lågnivå ut. Manualen säger inget annat vad jag har hittat,

Men att sälja stärkaren med ett steg och sen inte kunna koppla subbar känns ju märkligt med....

#57

Postad 06 januari 2016 - 17:57

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Passar på att svara på lite frågor då jag precis kalibrerat om och gått igenom ltie menyer
 

"tex vill man ha ett steg så går det inte att köra subbar."
 

 

Ronny du kan ju antingen köra deras egna slutsteg med coax(tdai har ju coaxial ut och slutsteget coax in) alt. kör coax ut  för subbarna och sätt random d/a-omvandlare.

 

 

 Jag tänker då närmast på Sub "hanteringen". Iofs. kör jag REL och kopplar via högnivå idag och det borde man kunna göra även med Lyngdorf:en men hur det blir får man nog läsa manualen för att inse. Kanske tappar man redan där stor del av nyttan om man inte kör lågnivå till sub.

 

 

 

Blåtand du kan köra lowpass ut från högtalarterminalerna(provade precis om det gick ställa in den så och det gick bra)

 

 

 

 

För min del så bryr jag mig inte om det skiljer lite i ljud mellan SDA 2400 eller mitt rotel rb 1572 men hänger upp mig lite mot trovärdigheten mot säljaren. Tycker att 25000kr är tillräckligt med pengar och då jag inte hört att klass D har olika ljudkaraktärer, oavsett vilket märke man köper, så försvinner kanske köpet helt och hållet om de ska lura på en ytterligare 19000kr för slutsteget. 

 

 

Att det inte skulle skilja sig mellan olika klass D är ju som att säga det inte skulle skilja något mellan olika A/AB-steg heller. Konstigt tänk där, var har du fått för dig det?

Självklart kan det skilja sig i ljudkaraktär, dock lär båda göra jobbet. Som blåtand skrev så kan du ju koppla coax in i lyngdorfs egna vilket både möjliggör subbar via analoga ut samt du håller signalen digitalt så långt i kedjan som möjligt vilket oftast är bäst då en digital signal inte påverkas av störningar lika mycket som analoga.

 

 

 

Det med att koppla på ett steg är intressant, men vad jag än så länge förstått så finns vara ett par lågnivå ut. Manualen säger inget annat vad jag har hittat,

Men att sälja stärkaren med ett steg och sen inte kunna koppla subbar känns ju märkligt med....

 

 

Som sagt, du kan ju köra subbarna som du vill(analog ut, coax ut, högterminalerna ut)

 

 

In och spana i menyerna, finns många undermenyer med lättförståelig info när man väl ser dem.


Redigerat av Unregisteredb1334109, 06 januari 2016 - 18:10.


#58

Postad 06 januari 2016 - 18:04

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Tack för ditt svar Blåtand!

 

För min del så bryr jag mig inte om det skiljer lite i ljud mellan SDA 2400 eller mitt rotel rb 1572 men hänger upp mig lite mot trovärdigheten mot säljaren. Tycker att 25000kr är tillräckligt med pengar och då jag inte hört att klass D har olika ljudkaraktärer, oavsett vilket märke man köper, så försvinner kanske köpet helt och hållet om de ska lura på en ytterligare 19000kr för slutsteget. 

 

Förstärkaren/roomperfect var dock mycket bra så jag får väl försöka låna hem förstärkaren och testa helt enkelt innan ett ev köp blir av.

 

// Mats

Om jag har förstått det hela rätt så används ICE power eller egen teknik som sedan får sitt eget namn, till exempel Primare döper ju sin teknik till UFPD. Frågan är ju vad som skiljer sig i Lyngdorf mot ICE power vilket används i ROTEL stegen. Tror mer på någon nyans skillnad än att det ena är bättre än det andra. Känns mer som ett försäljningstrick från säljaren, vilket ofta brukar vara rätt vanligt hos hifiklubben, inte för att hifiklubben har dåliga produkter utan man blir bara så less var gång man besöker hifiklubben och försäljarna försöker snacka på något annat som man själv sedan läser på inte stämmer. Som sagt inget nytt på den här himlen, alla butiker försöker pracka på oss konsumenter det vi egentligen inte vill köpa.



#59

Postad 06 januari 2016 - 18:13

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Om jag har förstått det hela rätt så används ICE power eller egen teknik som sedan får sitt eget namn, till exempel Primare döper ju sin teknik till UFPD. Frågan är ju vad som skiljer sig i Lyngdorf mot ICE power vilket används i ROTEL stegen. Tror mer på någon nyans skillnad än att det ena är bättre än det andra. Känns mer som ett försäljningstrick från säljaren, vilket ofta brukar vara rätt vanligt hos hifiklubben, inte för att hifiklubben har dåliga produkter utan man blir bara så less var gång man besöker hifiklubben och försäljarna försöker snacka på något annat som man själv sedan läser på inte stämmer. Som sagt inget nytt på den här himlen, alla butiker försöker pracka på oss konsumenter det vi egentligen inte vill köpa.

 

 

Lyngdorf kör ju samma som de alltid gjort (Equibit) när vi pratar deras integrerade(tdai2170), en egenutvecklad heldigital lösning de kört även i de gamla milleniumförstärkarna.

 

edit:

Såg de kör MOSFET i deras slutsteg där: http://www.lyngdorf....oducts/sda-2400


Redigerat av Unregisteredb1334109, 06 januari 2016 - 18:14.


#60

Postad 06 januari 2016 - 18:20

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Lyngdorf kör ju samma som de alltid gjort (Equibit) när vi pratar deras integrerade(tdai2170), en egenutvecklad heldigital lösning de kört även i de gamla milleniumförstärkarna.

 

edit:

Såg de kör MOSFET i deras slutsteg där: http://www.lyngdorf....oducts/sda-2400

Såg det med så frågan är vad som egentligen döljer sig under skalet. Står bara det är PWM och en annan försäljningstext som beskrev nada. ICE Power används ju även hos Bel Canto som vad jag förstår är utvecklat av B&O så man ställer sig egentligen frågan vad är det som skiljer. 



#61

Postad 06 januari 2016 - 18:49

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Finns ett antal olika klass-d förstärkar-tekniker(MOSFET, ICEPOWER, HYPEX mm.) och även om själva principen(switching-tekniken) skiljer de sig väldigt i ljud och prestanda. Att ha så liten "dead time" är en viktigt punkt när du bygger en klass-D förstärkare. Du måste prova dig fram för att hitta den bästa, och generellt får du vad du betalar för.

 

Här kan du läsa lite mer om Klass-D om du vill http://www.irf.com/t...tes/an-1071.pdf

 

 

Sen finns det inga "digitala" slutsteg. D:et är endast i ordningen A, B, C, och  betyder inte digital.


Redigerat av Unregisteredb1334109, 06 januari 2016 - 18:51.


#62

Postad 06 januari 2016 - 19:11

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Finns ett antal olika klass-d förstärkar-tekniker(MOSFET, ICEPOWER, HYPEX mm.) och även om själva principen(switching-tekniken) skiljer de sig väldigt i ljud och prestanda. Att ha så liten "dead time" är en viktigt punkt när du bygger en klass-D förstärkare. Du måste prova dig fram för att hitta den bästa, och generellt får du vad du betalar för.

 

Här kan du läsa lite mer om Klass-D om du vill http://www.irf.com/t...tes/an-1071.pdf

 

 

Sen finns det inga "digitala" slutsteg. D:et är endast i ordningen A, B, C, och  betyder inte digital.

Det sista är inget nytt, upptäckt för ett tag tillbaka. Hittade en hel avhandling om "PWM Equibit". Var så mycket termer att jag gav upp direkt. Skall kolla in din länk. Tittade in på ICE power:s hemsida om historien, där står det att personen i fråga som "utvecklade" ICE power fick ställa sin teori mot Doctor Hawksford. Hakwford kretsen har jag läst lite om och det var väldigt intressant fast väldigt svårt att förstå för en icke dataingenjör. 


Redigerat av Buddaz12, 06 januari 2016 - 19:15.


#63

Postad 06 januari 2016 - 19:21

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Är absolut inte så tekniskt lagd att jag förstår ens det mesta i sådana texter och förklaringar, men man lär så länge man lever och en hel del förstår man/lär man sig ju.



#64

Postad 06 januari 2016 - 20:03

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Är absolut inte så tekniskt lagd att jag förstår ens det mesta i sådana texter och förklaringar, men man lär så länge man lever och en hel del förstår man/lär man sig ju.

Man kanske skulle prova ett klass D steg. Synd bara att det är så dyrt.



#65

Postad 06 januari 2016 - 21:16

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Derik, tack för svaren.

Om jag förstår dig rätt, så är det inga problem att köra deras steg coax och vanlig lågnivå till subbarna? Men, Moon-stegen har bara XLR och RCA, ingen möjlighet till coax så det skiter sig(om jag nu förstår rätt).

Har kört den nu hela dan, och den lät bäst när jag körde den med endast Olympica III utan subbar. Klipsch Heresy lät även dom nå grymt bra, körde två filmer med dom och det var ett stort ljud.

Frågan är nu om det är värt pengarna????

Derik, vad kör du gör saker?

Tillägger att jag tycker den har väldigt bra kapacitet att driva mina Sonus Faber, det var väldigt överraskande.

Redigerat av Unregistered1893, 06 januari 2016 - 21:18.


#66

Postad 06 januari 2016 - 21:59

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ja 170W och 90dB känslighet går ju ihop sig rätt bra, lite mer tveksamt hur det blir om man minska känsligheten ca 5-6dB och får tillgång till så där 125W vid 6 Ohms last eller 170 vid 4Ohm med samma känslighet. Borde räck vid normal lyssning, men det blir inte mycket till head room. 


Redigerat av Blåtand, 06 januari 2016 - 22:39.


#67

Postad 06 januari 2016 - 23:22

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 1

Finns ett antal olika klass-d förstärkar-tekniker(MOSFET, ICEPOWER, HYPEX mm.) och även om själva principen(switching-tekniken) skiljer de sig väldigt i ljud och prestanda. Att ha så liten "dead time" är en viktigt punkt när du bygger en klass-D förstärkare. Du måste prova dig fram för att hitta den bästa, och generellt får du vad du betalar för.

 

Här kan du läsa lite mer om Klass-D om du vill http://www.irf.com/t...tes/an-1071.pdf

 

 

Sen finns det inga "digitala" slutsteg. D:et är endast i ordningen A, B, C, och  betyder inte digital.

 

MOSFET är en typ av spänningsstyrda transistorer som även används i linjära (Klass A/AB) sammanhang. Icepower och Hypex är tillverkare av Klass D förstärkarmoduler. Olika tillverkare använder olika typ av modulering för att främst minska distriortionen vid höga frekvenser som var klass-D teknikens stora problem för början. 



#68

Postad 07 januari 2016 - 09:43

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Finns en hemmabio variant som är bland det bästa i världen. Dock ingen butik som har det hemma i Sverige.

Kostar ca 500kkr för komplett anläggning med högtalare.

#69

Postad 07 januari 2016 - 22:13

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Derik, tack för svaren.

Om jag förstår dig rätt, så är det inga problem att köra deras steg coax och vanlig lågnivå till subbarna? Men, Moon-stegen har bara XLR och RCA, ingen möjlighet till coax så det skiter sig(om jag nu förstår rätt).

Har kört den nu hela dan, och den lät bäst när jag körde den med endast Olympica III utan subbar. Klipsch Heresy lät även dom nå grymt bra, körde två filmer med dom och det var ett stort ljud.

Frågan är nu om det är värt pengarna????

Derik, vad kör du gör saker?

Tillägger att jag tycker den har väldigt bra kapacitet att driva mina Sonus Faber, det var väldigt överraskande.

 

Som jag förstått stämmer det du skriver bra, ett alternativ skulle ju vara om din sub(subbar) har högnivå in, som REL brukar köra t.ex. då kan du köra det. Annars coax ut till en enklare DAC till subbarna borde funka men visst, håller med, 2 analog ut eller RCA + XLR hade varit trevligt, och enklare när både subbar och slutsteg vill vara med.

 

Kör den med ett par Epicon 2 som jag skrev i början av tråden :)



#70

Postad 08 januari 2016 - 10:28

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Har mejlat Lyngdorf några frågor, de brukar svara snabbt.

Bla om coax är volymreglerad, eller fast. Även om de kalibreras separat från tex lågnivå, men det tror jag ju inte.

Liten känga med ang manualen, den är dålig.

Hur som helst så vet jag inte om det blir ett köp, den låter ruggigt bra med Sonusarna, men önskar lite lite till.

#71

Postad 08 januari 2016 - 13:43

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har mejlat Lyngdorf några frågor, de brukar svara snabbt.

Bla om coax är volymreglerad, eller fast. Även om de kalibreras separat från tex lågnivå, men det tror jag ju inte.

Liten känga med ang manualen, den är dålig.

Hur som helst så vet jag inte om det blir ett köp, den låter ruggigt bra med Sonusarna, men önskar lite lite till.

När du säger önskar lite till är det bara effekt du saknar eller är det hur den hanterar lågnivå?

I det ena fallet går det ju att lösa med mer effekt, i det andra fallet är det ju stopp så att säga.



#72

Postad 08 januari 2016 - 19:21

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Det märks lite att Sonusarna är tröga, får vrida upp en hel del jämfört med Klipscharna(förstås). Men med Moon- elektroniken så är skillnade inte alls lika stor, så lite mer effekt hade inte vart fel. Det känns mer som att en ren processor hade passat. Det går ju att köra den som det, men det blir många länkar innan ljudet når högtalarna.

Har mätt om ikväll, både med subbar och utan, och har nu lyckats få till det bra.

Gjorde inte som manualen sa, utan delar vid 80hz och kör kalibreringen utan subbarna. Subbarna mäter jag med Velodyne's eget system. Vart bäst. :)

Det låter kanon, men beslutsångest, jodå....

#73

Postad 08 januari 2016 - 21:54

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Har mejlat Lyngdorf några frågor, de brukar svara snabbt.

Bla om coax är volymreglerad, eller fast. Även om de kalibreras separat från tex lågnivå, men det tror jag ju inte.

Liten känga med ang manualen, den är dålig.

Hur som helst så vet jag inte om det blir ett köp, den låter ruggigt bra med Sonusarna, men önskar lite lite till.

 

Du bestämmer själv om utgångarna skall vara fast eller variabla. Gå in på Setup > Advanced Settings > Outputs > välj den output du vill leka med.

Där kan du bestämma för varje enskild output om den skall vara:

Off / Full range / Low pass / High pass / Headphone / Tape out

Och de går ställa in på varje ovan: Output level (0db men går sänka/höja då) / Stereo eller Mono / Regulated eller Full Scale(fast)

 

Kan hålla med den lilla manualen som följde med inte var jättemycket att hänga i granen men har du sett den riktiga manualen? Den som ligger på usb-stickan i kartongen? (usb stickan ser ut som ett silvrigt tjockt kreditkort som det står lyngdorf på)

Annars kan du hitta den här:  https://slaudio.app....5/39397597769/1

Länken verkar inte funka, men gå in på: Products > Tdai 2170 > Owners manual > owners manual v.1.6

 

Tycker manualen är utmärkt exempel på hur en bra, snygg men enkelt förklarande manual ser ut.


Redigerat av Unregisteredb1334109, 08 januari 2016 - 22:37.


#74

Postad 08 januari 2016 - 22:44

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Läste lite i den större manualen igår och tyckte den verkade helt okej.
Kändes som apparaten är hyfsat kompetent vad gäller inställningar för sub.

 

Men det är ju först med tillgång till både manual och apparat som man kan bedöma någon av dem.

 

Skall bli intressant och följa med vad som händer här...."Ronny+Lyngdorf=sant?" :)



#75

Postad 10 januari 2016 - 15:07

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

har provat lite smått nu, men tycker inte jag får nå tryck i ljudet, väldigt låg volym kan köra 80-90 % så nästan max volym, men ´kommer inte upp i samma ljudtryck som min gammla nad med 60W den spelar lika högt om ja kör ca 45% på den o med mycket bättre tryck.

 

måste ha gjort nå fel 12 mätningar 100%

 

kanske får göra en factory reset o prova igen.



#76

Postad 10 januari 2016 - 15:18

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

har provat lite smått nu, men tycker inte jag får nå tryck i ljudet, väldigt låg volym kan köra 80-90 % så nästan max volym, men ´kommer inte upp i samma ljudtryck som min gammla nad med 60W den spelar lika högt om ja kör ca 45% på den o med mycket bättre tryck.

 

måste ha gjort nå fel 12 mätningar 100%

 

kanske får göra en factory reset o prova igen.

Inget ovanligt att man förlorar styrka när ett korrigeringsprogram är involverat.

Samma hände mig med Dirac.



#77

Postad 10 januari 2016 - 15:25

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Inget ovanligt att man förlorar styrka när ett korrigeringsprogram är involverat.

Samma hände mig med Dirac.

har en antmode när jag korrigerar med den så får jag kanske 5-10% lägre volym men har ett grymmt tryck i muiken

det låter mycket bättre med min antimode så något måstr jag ha gjort fel.

 

skal prova en factory reset o kalibrera om.

 

skall ju inte behöva spela på 80-90% volym för att det skall låta lika högt o fint som med min gammla nad på 60w

som jag sällan vrider upp över 50%



#78

Postad 10 januari 2016 - 15:40

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det känns som lite mycket!

ska man kalibrera vid en speciell nivå?

Kanske testa att kalibrera med högre/lägre nivå?

 

Om du spelar dynamikfattig musik som Infected på HÖG volym får du dist då?



#79

Postad 10 januari 2016 - 15:44

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Vid första intrycket av RoomPerfect upplevde jag också tappat "tryck" men efter att ha användt den ett tag märker man hur mycket bättre all musik låter och det man först "saknade" var alla rumsnoder, peaker osv. Nu förstår man hur bra det faktiskt kan låta i ett bra rum/med en bra rumskorrigering, grym timing, separation mellan instrument och även balansen mellan bas, mid och highs.

 

Vill du ha mer tryck prova använd bass 1 & 2 i voicings, eller någon av de andra voicings.



#80

Postad 10 januari 2016 - 15:58

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0

har provat lite smått nu, men tycker inte jag får nå tryck i ljudet, väldigt låg volym kan köra 80-90 % så nästan max volym, men ´kommer inte upp i samma ljudtryck som min gammla nad med 60W den spelar lika högt om ja kör ca 45% på den o med mycket bättre tryck.

måste ha gjort nå fel 12 mätningar 100%

kanske får göra en factory reset o prova igen.

Låter märkligt. Det har jag inte upplevt. Lite lägre måste det ju bli eftersom du har rumsförstärkning utan korrigering.
Men inte 30-40% mer(?) eller har du ett extremt "dåligt rum"
Hur mycket rumskorrigering står det att den får göra?

Du behöver inte göra factoryreset. Onödigt om du har ställt in filter mm.
Det räcker med att koppla in micken och gå in i roomperfekt menyn så frågar den om du vill göra nya mätningar o radera gammal data.

Har du Subbar kopplat ihop med systemet?
Vilka filter har du ställt in isf?
Uppar du mätvolymen som den ber om i början?

Mäter du för nära högtalarna?
Bakom högtalarna?

Redigerat av Unregistered49e83b02, 10 januari 2016 - 16:01.


#81

Postad 10 januari 2016 - 17:02

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Låter märkligt. Det har jag inte upplevt. Lite lägre måste det ju bli eftersom du har rumsförstärkning utan korrigering.
Men inte 30-40% mer(?) eller har du ett extremt "dåligt rum"
Hur mycket rumskorrigering står det att den får göra?

Du behöver inte göra factoryreset. Onödigt om du har ställt in filter mm.
Det räcker med att koppla in micken och gå in i roomperfekt menyn så frågar den om du vill göra nya mätningar o radera gammal data.

Har du Subbar kopplat ihop med systemet?
Vilka filter har du ställt in isf?
Uppar du mätvolymen som den ber om i början?

Mäter du för nära högtalarna?
Bakom högtalarna?

kört factory mode & ny mätning. 9 mätningar 100% 10% rummkorrigering så jag har inget jobbigt rum.

 

Har inga subbar. japp höjde volymen till -30 när jag mäter.

 

som närmast jag mät är 1.20 från mic till högtalarna, nej inga mätningar bakom högtalare

o minst 50cm närmast väggar.

 

tyckte det inte blev någon skillnad spelar psytance på volym -20 det bör ju vara så pass högta att man inte

kan föra ett samtal med personen brevid i soffan. men det går utmärkt att diskutera.

 

det gör man ju inte utan att skrika om jag kopplar in min nad på 60w då får man sänka volymen till 3:an av 10

 

var inget usb kort på lyngdorfen jag lånade så jag spelar via optisk från ps3:an ifall detskall göra någon skillnad.

får prova koppla in nad cd spelaren o testa.



#82

Postad 10 januari 2016 - 17:59

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

kört factory mode & ny mätning. 9 mätningar 100% 10% rummkorrigering så jag har inget jobbigt rum.

 

Har inga subbar. japp höjde volymen till -30 när jag mäter.

 

som närmast jag mät är 1.20 från mic till högtalarna, nej inga mätningar bakom högtalare

o minst 50cm närmast väggar.

 

tyckte det inte blev någon skillnad spelar psytance på volym -20 det bör ju vara så pass högta att man inte

kan föra ett samtal med personen brevid i soffan. men det går utmärkt att diskutera.

 

det gör man ju inte utan att skrika om jag kopplar in min nad på 60w då får man sänka volymen till 3:an av 10

 

var inget usb kort på lyngdorfen jag lånade så jag spelar via optisk från ps3:an ifall detskall göra någon skillnad.

får prova koppla in nad cd spelaren o testa.

 

-20 är ju inte jättehög volym. Den går till +12 vet du. Sen visst den är "endast" 85watt i 8ohm men det räcker och blir över för de flesta.

Sen tror jag snarare du fått ett mycket renare ljud än du är van vid och du saknar bastryck pga du är van vid dina rumsnoder.

 

Eller:

 

Volymen sköts väldigt annorlunda på Lyngdorfen till skillnad från en vanlig stereoförstärkare(klass a/b), på det sättet är den mer lik många hemmabioförstärkare. På Lyngdorfen(och många AVRs, tex. min gamla marantz) har du en exponentiell(tror jag) volym som inte "kommer igång" lika snabbt. På Lyngdorfen "händer inget" från -99.9 till typ -35, sen händer väldigt mycket, likt min marantz, hände knappt något i början men sen "ökade" den mycket i ljudvolym. Där många stereoförstärkare spelar med samma effekt fast du endast rört volymratten litegrann(som du säger 3 av 10 på din NAD).

Då är det endast en vanesak för dig.


Redigerat av Unregisteredb1334109, 10 januari 2016 - 18:08.


#83

Postad 10 januari 2016 - 18:28

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

-20 är ju inte jättehög volym. Den går till +12 vet du. Sen visst den är "endast" 85watt i 8ohm men det räcker och blir över för de flesta.

Sen tror jag snarare du fått ett mycket renare ljud än du är van vid och du saknar bastryck pga du är van vid dina rumsnoder.

 

Eller:

 

Volymen sköts väldigt annorlunda på Lyngdorfen till skillnad från en vanlig stereoförstärkare(klass a/b), på det sättet är den mer lik många hemmabioförstärkare. På Lyngdorfen(och många AVRs, tex. min gamla marantz) har du en exponentiell(tror jag) volym som inte "kommer igång" lika snabbt. På Lyngdorfen "händer inget" från -99.9 till typ -35, sen händer väldigt mycket, likt min marantz, hände knappt något i början men sen "ökade" den mycket i ljudvolym. Där många stereoförstärkare spelar med samma effekt fast du endast rört volymratten litegrann(som du säger 3 av 10 på din NAD).

Då är det endast en vanesak för dig.

vet inte om det skall skillja något i volymen optisk ut på Playstation 3, eller USB från dator kan ej testa USB

eftersom det fanns inte med på denna. men har nu kopplat in en av mina Pioneer DJ spelare CDJ-900

ok jag trodde ju bara att volyme gick till +0 har spelat lite nu o jag tycker att det trycketsom jag saknade kommer någonstans runt -11 -8 iallafall när jag kör med cd spelaren. får prova genom PS3 engång till o se..

 

men när man kommer till runt +5 så låter riktigt kraftfullt o det är fint o rent ljud :)

 

om jag vill ha lite mer bass det bara dom inställningarna som är default som finns?

 

eller finns det möjlighet att göra egna filter ? om jag vill boosta lite bas o kanske något annat?



#84

Postad 10 januari 2016 - 19:54

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Tror du kan göra egna kurvor via en PC.
Men kör ett tag och vänj dig. Kanske är det för att det låter annorlunda utan rumsförstärkning? En vanesak dom du efter ett tag inte kan förstå att du gillade.. Eller ens accepterade.
Jag upplever absolut inte mindre bas hemma.

#85

Postad 10 januari 2016 - 22:16

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Tyvärr verkar det inte som man kan göra egna kurvor till denna. Har läst det gick till de ädre Lyngdor-förstärkare men inte den nya, konstigt.  Jag tycker dock att de EQ-kurvorna som är med(kallas voicings) funkar prima och räcker till mig iallafall, mest användbara tycker jag är Neutral(rak kurva), Soft(aningen sluttande kurva med lite mindre mellanregister och diskant,), Bass 1/2(om man någon gång vill ha mer bas, typ till rock och så) och News(perfekt till kvällslyssning/tv-titande, då bas sänks en del).

 

Tryck höger/vänster på styrkorset på fjärren så ser du kurvorna i displayen. Sen när du vet vilka du gillar kan du stänga av de andra + även sätta specifika voicings på varje ingång, så direkt när du byter till en viss ingång används den voicingen du vill per den ingången.. 

Värt att nämna om deras voicings är att de inte "höjer" bas vid Bass 1/2 t.ex. utan de sänker mellanregister+diskant (vice versa för t.ex. News), så du får höja volymen efter du valt Bass 1/2 t.ex.

Läste någonstans att de gör så istället för att "boosta" basen som vanliga förstärkare gör genom att "förlänga" bastonen när basreglaget skruvas upp. Att höja själva bastonen skulle tydligen ta massor av effekt och inte vara praktiskt.

 

Jag upplevde dock en djupare bas med rumskorrigeringen och högtalarna upp mot väggen än innan, då jag antar den kan utnyttja basförstärkningen den får ifrån att stå nära väggen.


Redigerat av Unregisteredb1334109, 10 januari 2016 - 22:18.


#86

Postad 11 januari 2016 - 14:05

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Ja mot bakvägg ska de stå👍🏼

#87

Postad 11 januari 2016 - 15:37

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Jag körde mina Olympica III precis som vanligt, dvs en bit från både bak/sidovägg. Vart riktigt bra tycker jag, eller väldigt paff om jag ska vara ärlig.

Beror på att basspalten antar jag, annars nog bättre mot vägg.

#88

Postad 11 januari 2016 - 16:35

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Lite intressant det där med en placering nära väggen för i många fall "för många högtalare" så blir stereodjup och stereobredd lidande av en sådan placering. Är detta något som rumskalibreringen verkligen kan åtgärda.

 

Kort och gott hur upplever ni att ljudbilden påverkas gentemot en placering en bit ut från väggen som de flesta högtalare är tänkta att stå om man inte mixtrar med rumskalibrering.



#89

Postad 11 januari 2016 - 17:00

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Det var ett jäkla mixter ändå tycker jag. Basen vart bättre/fastare en bit ut, sen påverkade ändå vinkeln på högtalarna djup/bredd även med kalibrering.

Kort och gott, där jag hade dem innan Lyngdorf vart det ändå bäst, efter kalibrering.

#90

Postad 11 januari 2016 - 21:58

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det var ett jäkla mixter ändå tycker jag. Basen vart bättre/fastare en bit ut, sen påverkade ändå vinkeln på högtalarna djup/bredd även med kalibrering.

Kort och gott, där jag hade dem innan Lyngdorf vart det ändå bäst, efter kalibrering.

Tack för svaret. Misstänkte detta, vissa saker är svårt att rå på med beräkningar och korrigeringar.



#91

Postad 11 januari 2016 - 22:42

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Jag borde nog inte säga det här, men det vore riktigt kul om några av de största basknarkarna här kunde testa Lyngdorfen. Då som försteg, mäta upp allt och sen prova, det skulle vara intressant.

Jag har ju testat diverse kalibrering, och jag tycker Roomperfect vart den största överraskningen.

#92

Postad 12 januari 2016 - 11:21

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Jag borde nog inte säga det här, men det vore riktigt kul om några av de största basknarkarna här kunde testa Lyngdorfen. Då som försteg, mäta upp allt och sen prova, det skulle vara intressant.

Jag har ju testat diverse kalibrering, och jag tycker Roomperfect vart den största överraskningen.

 

Hade varit kul!

 

Jag upplevde bättre ljud upp mot väggen än de 30-40cm ut från väggen jag provat också. Finns nog en anledning till att de rekommenderar det.



#93

Postad 18 januari 2016 - 16:21

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Ni som inte Har Lyssnat på Lyngdorf TDAI 2170 så tycker jag att ni skall göra det.

 

funderar starkt på att köpa den, men skall låna hem lite andra förstärkare först & då kalibrera ljudet med min DSPeaker Anti-mode 2.0

för att se höra hur det låter, Lyngdorfen tyckte jag klarade av all sorts musik & även mp3 filer med låg bitrate.

 

Går det koppla in ett slutsteg som ej är Lyngdorfs eget?



#94

Postad 18 januari 2016 - 16:33

xenonlampa
  • xenonlampa
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

TDAI 2170 är värd pengarna nästan bara för det estetiska.

 

Roomperfect ligger 55% och det gör enorm skillnad, det är inte magiskt men känns som att (speciellt i mitt fall) det är den billigaste investeringen till bra ljud. 

 

Och ja, det borde gå att koppla in andra slutsteg, det finns utgångar och inställningar till det, hur Roomperfect funkar kan jag dock inte svara på. 

 

Jag tror du kan köpa bara 2170, testa med det, mina 603:or har ingen chans och CM9 ska ju vara "5-50Watt" mer och båda på 90DB. 

 

Nu är jag ju ganska grön på detta så läs det med en nypa salt. 


Redigerat av xenonlampa, 18 januari 2016 - 16:40.


#95

Postad 18 januari 2016 - 17:09

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Inga problem att koppla in ett slutsteg, via RCA. Även coax då med Lyndorfs eget, men det tycker jag känns sådär.

Håller med om att den bör provlyssnas, ingen tvekan alls.

Jag är fortfarande i valet ang köp, men ett slutsteg kanske det blir istället. Frågan är hur den låter med ett monster klass a steg??? Kanske bara dumt??

#96

Postad 18 januari 2016 - 20:33

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Inga problem att koppla in ett slutsteg, via RCA. Även coax då med Lyndorfs eget, men det tycker jag känns sådär.

Håller med om att den bör provlyssnas, ingen tvekan alls.

Jag är fortfarande i valet ang köp, men ett slutsteg kanske det blir istället. Frågan är hur den låter med ett monster klass a steg??? Kanske bara dumt??

jo det är ju bla därför jag ställer frågan, vill ju inte vara låst, kanske vill ha mycket mer effekt i framtiden & då vill man ju kunna koppla på

ett Monster steg som du säger, då är ju frågan hur det blir med roomperfect & kan man även köra 2 subbar med den setupen?



#97

Postad 18 januari 2016 - 20:40

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@Kylspray: Det finns ju ett starkt begränsat antal utgångar så om du har detta som ett krav rekommenderar jag att du laddar ner och lusläser manualen.

Jag har bläddrat lite i den och två bas och ett separat steg som inte är deras egna tror jag blir svårt om du inte skall köra basarna på högnivå.

Kan möjligen ha bläddrat för fort så kolla. 



#98

Postad 18 januari 2016 - 21:12

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0

@Kylspray: Det finns ju ett starkt begränsat antal utgångar så om du har detta som ett krav rekommenderar jag att du laddar ner och lusläser manualen.
Jag har bläddrat lite i den och två bas och ett separat steg som inte är deras egna tror jag blir svårt om du inte skall köra basarna på högnivå.
Kan möjligen ha bläddrat för fort så kolla.


Det är så jag förstått det med, att man får välja.

Men, koppla en DAC till coax ut och från den till en subb går ju(tror jag). Men det blir lite lång kedja de. :)

#99

Postad 19 januari 2016 - 04:46

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
Alernativ till Lyngdorf

Arcam SR250 - Med Dirac Live
https://www.prisjakt...t.php?e=3360096

#100

Postad 19 januari 2016 - 06:24

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Nja, provar Dirac, tyckte inte det var för mig tyvärr. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.