Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung Q8DN / Q9FN

538 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung QLED QE55Q9FN (TV) 6 8,2 (4) Inga priser
Samsung QLED QE75Q9FN 75" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 8 8 (3) Inga priser
Samsung QLED QE65Q9FN 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 6 8,61 (30) Inga priser
Samsung QLED QE65Q8DN 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 7 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE55Q8DN (TV) 7 8 (2) Inga priser
21 relaterade trådar
75"+ (1660 inlägg) 1 år sedan
Någon annan med samsung tv som har detta problem (6 inlägg) 3 år sedan
TVs BLACK FRIDAY 2019 29/11 (27 inlägg) 4 år sedan
Döda pixlar Q9FN :( (86 inlägg) 4 år sedan
Inställningar av samsung Qe**Q9F (9 inlägg) 4 år sedan
LG 75SK8100 till Samsung QE75Q6FN (8 inlägg) 4 år sedan
Sony 65XF9005 eller Samsung UE65NU8045T (13 inlägg) 4 år sedan
Samsung QE65Q67RAT åsikter? (4 inlägg) 4 år sedan
Samsung 65" Q9FN (46 inlägg) 4 år sedan
Sony XF-9005 vs Samsung Q8DN (14 inlägg) 5 år sedan
Samsung 65" Q6FN eller Q8DN (10 inlägg) 5 år sedan
Philips 65OLED873 eller LG OLED65B8 köpråd (3 inlägg) 5 år sedan
Samsung LCD-TV 2018, QLED försök 2 (646 inlägg) 5 år sedan
Sony eller Samsung, Budget runt 15k (16 inlägg) 5 år sedan
Samsung one remote problem (1 inlägg) 5 år sedan
Vilken Tv ska jag köpa? Budget 20k (6 inlägg) 5 år sedan
55" för max 15 000 kr? (8 inlägg) 5 år sedan
OLED 65", QLED 75" eller LED 85"? (17 inlägg) 5 år sedan
Bäst 65 tum TV Sport/Fotboll 10-15 000Kr (4 inlägg) 5 år sedan
65" Sony/LG/Samsung LCD eller Oled? (6 inlägg) 5 år sedan
LG OLED55B7V eller Sony KD-65XE9005 (30 inlägg) 5 år sedan

#51

Postad 12 november 2018 - 09:32

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
För intresserade köpare av 75Q9FN blir BF spännande. Elg har samlat ihop ett bra lager fn 100+, om man kan lita på siffrorna.

#52

Postad 12 november 2018 - 09:58

Unregistered798c919d
  • Unregistered798c919d
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

Hmm det lät ju intressant helt klart, undra vilket pris man ska vänta sig? siktet är fortfarande på 65" men rätt pris på en 75" så måste man ju tänka om lite!



#53

Postad 12 november 2018 - 10:27

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Är det någon som har 75"arna av dessa två som kan berätta hur sport från Viaplay ser ut på dem?

 

Jag är även intresserad hur material från netflix och hbo ser ut då jag funderar stark på att gå från projektor till större tv.

 

Jag har 75" och Netflix. Med UHD-abb så ser det igentligen fantastiskt ut. Jag kör inbyggda appen. Det enda som är fel är att färgerna i menyen och på thumbnails ser helt fel ut, de är sjukt översaturerte och helt crazy färger, men när man startar en episode så är det normalt så bara just i browsing som det blir fel.

 

Då denna är så ljusstark så blir alt av HUD och overlay som text, spolning osv otroligt starkt i HDR eftersom dom envisas köra vitt på allting, så rekomenderar ändra texten til mindre och grå så blir subs lite bättre i HDR iaf (du måste blanda text/skugga svart/vit för att få grå).

 

Filmer och serier ser kalas ut, är supernöjd med Netflix, startar snabbt också och inte haft en enda bugg hittils.



#54

Postad 12 november 2018 - 10:35

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Var hittar jag dina inställningar ?
Tack :)
 

 

Tvn har flera "lägen" där den lagrar inställningar spesifikt för det läget.

Du måste aktivera läget för att kunna justera det. F.eks måste du se på HDR material för att komma åt HDR-inställningar - starta gamemode för att göra inställningar i gamemode osv. Det står inte i inställningarna vilket läge du är i så det måste du själv veta. Den svåraste är HDR-gamemode, här måste du ha f.eks en PS4 som klarar HDR, med en HDMI-kabel som funkar och så testar du ställa HDR i "auto" i inställningarna i PS4, om den inte godtar det så måste du testa en annan kabel, om den godtar det så måste du starta ett spel som stödjer HDR, jag tror Ratchet & Clank är i HDR som var gratis på ps+ för en tid tilbaka sedan om du har det.

 

Kom också ihåg att panelerna har varians, så det kan hända att du måste några klick upp eller ned på backlight.

 

För film/Serier i SDR. 120 nits på min tv:

Moviemode-läget

Backlight: 11

Brightness: 0

Contrast: 40

Sharpness: 0

Color: 26

Tint: 0

Digital clean view: Off

Auto motion plus: Off

Local Dimming: Standard

Contrast enhancer: Off

HDR+ Mode: Off

Film Mode: Off

Color Tone: Warm 2

BT.1886: +2

Color space: Custom (då du inte har probe så kör du auto här)

 

 

Film/Serie HDR:

Movie-mode

Backlight: 50

Brightness: 0

Contrast: 45 (denna justering gör att EOTF blir lite mer normal samt att text och annat inte bränner hål i näthinnan)

Sharpness: 0

Color: 26

Tint: 0

Digital clean view: Auto

Auto motion plus: Custom

Local Dimming: High

Contrast enhancer: Off

HDR+ Mode: Off

Film Mode: Off

Color Tone: Warm 2

ST.2048: +2

Color space: Auto

 

SDR Game-Mode:

Game Mode (om den inte autosvitsjar så måste du starta game-mode från tvns meny)

Backlight: 20

Brightness: 0

Contrast: 40

Sharpness: 3

Color: 26

Tint: 0

Digital clean view: Off

Auto motion plus: Off

Local Dimming: High

Contrast enhancer: Off

HDR+ Mode: Off

Film Mode: Off

Color Tone: Standard

BT.1886: 0

Color space: Auto

 

HDR Game-mode:

Game Mode

Backlight: 15

Brightness: 0

Contrast: 43

Sharpness: 3

Color: 26

Tint: 0

Digital clean view: Off

Auto motion plus: Off

Local Dimming: High

Contrast enhancer: Off

HDR+ Mode: Off

Film Mode: Off

Color Tone: Standard

ST.2048: 0

Color space: Auto


Redigerat av Demon Slayer, 20 november 2018 - 11:02.


#55

Postad 12 november 2018 - 11:39

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Tvn har flera "lägen" där den lagrar inställningar spesifikt för det läget.

Du måste aktivera läget för att kunna justera det. F.eks måste du se på HDR material för att komma åt HDR-inställningar - starta gamemode för att göra inställningar i gamemode osv. Det står inte i inställningarna vilket läge du är i så det måste du själv veta. Den svåraste är HDR-gamemode, här måste du ha f.eks en PS4 som klarar HDR, med en HDMI-kabel som funkar och så testar du ställa HDR i "auto" i inställningarna i PS4, om den inte godtar det så måste du testa en annan kabel, om den godtar det så måste du starta ett spel som stödjer HDR, jag tror Ratchet & Clank är i HDR som var gratis på ps+ för en tid tilbaka sedan om du har det.

 

Kom också ihåg att panelerna har varians, så det kan hända att du måste några klick upp eller ned på backlight.

 

För film/Serier i SDR. 120 nits på min tv:

Moviemode-läget

Backlight: 11

Brightness: 0

Contrast: 40

Sharpness: 0

Color: 26

Tint: 0

Digital clean view: Off

Auto motion plus: Off

Local Dimming: Standard

Contrast enhancer: Off

HDR+ Mode: Off

Film Mode: Off

Color Tone: Warm 2

BT.1886: +2

Color space: Custom (då du inte har probe så kör du auto här)

 

 

Film/Serie HDR:

Movie-mode

Backlight: 50

Brightness: 0

Contrast: 45 (denna justering gör att EOTF blir lite mer normal samt att text och annat inte bränner hål i näthinnan)

Sharpness: 0

Color: 26

Tint: 0

Digital clean view: Auto

Auto motion plus: Custom

Local Dimming: High

Contrast enhancer: Off

HDR+ Mode: Off

Film Mode: Off

Color Tone: Warm 2

BT.1886: +2

Color space: Auto

 

SDR Game-Mode:

Game Mode (om den inte autosvitsjar så måste du starta game-mode från tvns meny)

Backlight: 20

Brightness: 0

Contrast: 40

Sharpness: 3

Color: 26

Tint: 0

Digital clean view: Off

Auto motion plus: Off

Local Dimming: High

Contrast enhancer: Off

HDR+ Mode: Off

Film Mode: Off

Color Tone: Standard

BT.1886: 0

Color space: Auto

 

HDR Game-mode:

Game Mode

Backlight: 15

Brightness: 0

Contrast: 43

Sharpness: 3

Color: 26

Tint: 0

Digital clean view: Off

Auto motion plus: Off

Local Dimming: High

Contrast enhancer: Off

HDR+ Mode: Off

Film Mode: Off

Color Tone: Standard

BT.1886: 0

Color space: Auto

 

Oj...ok.... men hur menar du med flera lägen ?

Menar du tex:
Om jag sätter på säg Netflix och gör mina bildinställningar med netflix på så sparas dom automatiskt i det "Netflixläget" ?
Och sätter jag på tv så ska det "Tvläget" inte ha ändrats då , utan ha kvar sina inställningar i "tvläget" ?

Är inte så insatt i detta, men måste lära mig.

Sedan har jag en Xbox One S.....
Denna stödjer ju HDR.

Det jag har gjort är att jag har går in i Xboxen inställningar och satt dessa så att det stödjer 4K och HDR.
I tv har jag sedan aktiverat Gamemode...dvs det står på bildläge " Spel " ( gamemode måste väl det vara ? )
Och går man sedan in på inställningarna för spelläge, så står detta på Auto.

Jag spelar just nu tex Resident Evil 7, vilket är i HDR...men hur ser jag på tv om det verkligen är i HDR ?
Vet på tex Sony, så kunde man trycka på en knapp och då stod det uppe i högra hörnet tex "HDR" och då visste man.

Bifogad fil  XBOX.jpg   97,22K   2 Antal nerladdningar
 


Redigerat av mstoltz, 12 november 2018 - 11:42.


#56

Postad 12 november 2018 - 12:27

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Det enklasete är att bara trycka på "meny" på kontrollen och så fort den kommer upp så ser man om det vita lyser starkt - då vet man att man är i HDR-modus. Annars så står det längst bort til vänster där det vanligvis står om du är i standard/dynamic/movie som är en rund ikon med en trekant i om du kör moviemode, där står det med liten text: HDR.

 

Man kan ibland trycka in "ok" knappen på fjärren för att direkt få upp overlay med info som upplösning osv men är osäker om det står HDR där....

 

 

Angående de olika lägena så är det helt enkelt så att varje läge kan ha sina egna inställningar som kan ställas in individuellt från de andra lägena. SÅ ja om jag kör Moviemode och så startar PS4 (och då den är kopplad rätt in i oneconnect så kommer den automatisk svitsja til Game-mode) med dom inställnigar jag valt där. När jag slutar spela så återgår tvn til moveimode med de inställningarna som är korrekt för film.

 

Jag vet att detta låter kompliserat och jag fick lite av en chock, men du lär dig snabbt och det är väldigt kraftfullt om man får det til som man vill.

 

Det går igentligen inte att ha "Netflix-Läge" utan dom saker som kan ha egna lägen är:
* Olika HDMI-inngångar

* 2 olika modusar - SDR och HDR

* Game-mode som går att aplicera på de 2 över

 

Det kan bli krångligt om du kör allt i recievern, då denna bara detekteras som 1stk HDMI från tvns sida, men jag kan ju förklara hur jag gjort.

 

Til film/serier från extern media:

Här kör jag allt in i min Yamaha så den detekteras som "Yamaha-3060" i tvn.

Denna står på : "Movie Mode"

Denna kan då ha 2 olika inställningar: SDR och HDR

SDR: Spela en film eller serie i SDR och gå inn i instälningar och ställ in bilden.

HDR: spela en HDR film och gå inn i inställningar och ställ in enligt HDR-inställningarna jag skrev.

 

Til Nintendo Switch:

Denna står också in i recievern så korrekt kanal på tvn blir samma som för film dvs "Yamaha 3060"

Här står den i filmläge och jag gåer in manuellt och ställer den i "Game Mode" och så kan jag ställa in för game mode SDR

 

PS4:

Denna är kopplad rätt inn i oneconnect så korrekt kanal på tvn blir "PS4"

Game Mode kommer automatiskt aktiveras

SDR: Starta ett SDR-spel och ställ in enligt mina inställningar i inlägg ovanför

HDR: starta ett HDR spel och ställ in enligt inställningar i inlägg ovanför

 

För mig fungerar nu allting automatisk och olika typer material startar med dom kalibreade lägena jag valt.

Det enda som inte funkar perfekt ät NintendoSwitch som pga att den är kopplad til recievern - inte startar gamemode automatiskt så här måste jag ändra til game-mode manuellt. Om jag glömmer slå av gamemode och så ser en film så kommer jag se film i gamemode hehe så det måste jag komma ihåg (syns tydligt dock då jag har både sharpness och lite mer nits på spel).

 

Det går att sätta Svitsjen i oneconnect-boxen och få automatisk gamemode, men då ARC inte stödjer annat än DolbyDigital+ så får jag inte surround-ljud som jag skal, därför väljer jag att köra såhär för att bibeholla PCM-ljudet från Switch.


Redigerat av Demon Slayer, 12 november 2018 - 12:35.


#57

Postad 12 november 2018 - 13:01

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Tack för info, ja jag får läsa på lite här ser jag ;) 

Tar ju lite tid att lära sig, men jag vet i alla fall att när jag kör xbox så går den automatiskt in i gamemode.

Men en sak jag funderade över.....
På tex Sony så var det bara 1-2 hdmi ingångar som stödjer tex 4K osv...
Men hur är det på Q9FN..... vilken HDMI ingång ska man ha om man kopplar in sitt xbox one s till ?

Ang att få upp info....jag hittar det inte någonstans.
Om jag trycker på "ok" knappen, ( den stora runda i mitten av fjärren ) så händer inget.
Trycker jag på tex Meny knappen ( vilket jag antar är knappen med ett hus på ?) så ser jag inget i mer än att det står HDMI i högra hörnet däruppe.

Ska snart åka och hämta dottern i skolan, men får sätta mig in detta lite mer senare ;)



#58

Postad 12 november 2018 - 13:27

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Kan inte tro annat än att alla inngångar stödjer 4k och allting lixom. Men det är bara 1 som stödjer ARC så denna bör gå til recievern.

 

Om det inte fungerar att bara trycka på enter, så måste man trycka på knappen med färgerna tror jag, och så navigera til "i".

 

Trycker du på meny så måste du stega bort til vänster och hålla över "inställningar" så ska du se på ikonet om det står HDR eller inte. Ska ta en bild när jag kommer hem.



#59

Postad 12 november 2018 - 13:52

XFire
  • XFire
  • Lärjunge

  • 360 inlägg
  • 0

För intresserade köpare av 75Q9FN blir BF spännande. Elg har samlat ihop ett bra lager fn 100+, om man kan lita på siffrorna.


Spelar ingen roll lagersaldot. Butiker säljer aldrig ut hela lagret och max antal som säljs under BF för locka köpare handla annat också.

#60

Postad 12 november 2018 - 14:21

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Kan inte tro annat än att alla inngångar stödjer 4k och allting lixom. Men det är bara 1 som stödjer ARC så denna bör gå til recievern.

 

Om det inte fungerar att bara trycka på enter, så måste man trycka på knappen med färgerna tror jag, och så navigera til "i".

 

Trycker du på meny så måste du stega bort til vänster och hålla över "inställningar" så ska du se på ikonet om det står HDR eller inte. Ska ta en bild när jag kommer hem.

 

Jättebra, ta gärna en bild när du kommer hem ;) 
 



#61

Postad 12 november 2018 - 17:21

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Om du trycker på "huset", stegar bort längst til vänster och stannar på "inställningar" så ser du om det är hdr:

 

Bifogad fil  hdr2.png   1,2MB   5 Antal nerladdningar

 

 

Om du trycker på "enter"

eller om det inte funkar: tryck på "färgprickarna" 2ggr (men inte för snabbt), välg "i":

 

Bifogad fil  hdr1.png   973,2K   2 Antal nerladdningar


BTW glöm inte att välja UHD-color på dom HDMI-portar du använder i "settings" --> "skiftnyckeln" --> 3dje uppifrån ---> Hdmi UHD color



#62

Postad 12 november 2018 - 17:22

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Morgan: såg att du postade på youtube men kan svara här.

Ser att du redan har köpt Q9an.

Kul att du slog till tillslut efter några hundra frågor ;)

 

Du ser nog även att färgerna är ganska bra trots att dom inte stämmer helt.

Det är mer när man jämför Q9an sida vid sida mot en tv där färgerna stämmer helt som man ser skillnad inte annars.

man kan kanske se att färgerna saknar lite punch i SDR.

Ökar man Color till 28 så fixar man till dom flesta problemen med för låg färgmättnad.

Dom flesta färgerna är korrekta förutom just Röd färg som är lite ostabil.

 

Vad jag tycker om Q9an.

kalibrerad och ändrad gamma till powerlaw (ger en lite mer neutral och behaglig bild än standard BT1886) och SDR vid 120 nits så är den riktigt bra.

Svärtan är oftast helt svart i ett mörkt rum.

Skärpan och detaljerna riktigt bra.

Dock saknas lite bit depth/koncentration och precisison i färgerna om man jämför med en KRP Kuro men det gör alla tv apparater idag så det är inte mycket att göra åt.

Färger ser ut som dom har en lägre upplösning i sig trots 4K och massor mer pixlar jämfört med en 1080P KRP.

Även fast Q9an stödjer 10bit och ska vara en 10bit panel så kan den inte mäta sig helt med en Kuro som skickar ut alla färger i 12-14bit hela tiden.

Q9an kan visa posterisering och färgbanding där en Kuro inte gör det.

Syns tydligast i HDR på Q9an.

Rörelsehantering samma som OLEDs (sample and hold)

Kan man stå ut med lite mer flimmer i bilden så kan man välja LED Clear Motion för att komma närmare en Plasma tvs knivskarpa bild i rörelse.

Aktiverar du LED Clear motion för ex Blu Ray filmer så får du öka bakclight lite då bilden dimmas ner.

Backlight 16 ger då 120nits istället för 11 utan LED Clear motion.

 

Betrakningsvinklarna totalt värdelösa men det är väl heller inget nytt.

Q9an har samma problem som OLEDs från sidan att färgtonen ändrar sig.

på OLEDs skiftar den till blått och på Q9an skiftar den till Grönt.

 

Jämnhet i bilden är bra på min Q9a helt utan banding och färgtint på vitt.

en viss DSE kan synas ibland men inget störande.

 

För HDR däremot så tappar den lite i prestanda 

Syns mest om man har helt nersläckt

Svärtan kan glöda rätt bra i vissa lågljusscener.

Lågljusscener i HDR har högre kontrast i sig på en OLED än på Q9an.

Men har man nån lampa tänd i rummet så minskar skillnaderna rejält.

 

Sen är det som vanligt med LCDer och även FALD

dom kan visa en bra kontrast och svärta  för att sen helt tappa allt i vissa svåra scener.

Den begränsningen har alltid funnits på LCD och kommer alltid att göra det.

LCDer och FALD är lite mer som att man måstte lära dom hur dom ska använda dimmingen,gör dom inte det så skiter det sig helt i vissa scener.

OLEDs och även Plasma tvs har en grundprestanda som alltid är bra oavsett scen.

Dom behöver inte programmeras för att lära sig hur dom ska skicka ut ljuset för att kunna behålla svärtan osv.

Q9an är inte perfekt men möjligt att dimmingen blir bättre vart efter med uppdateringar av programvaran.

 

HDR med lite ljus i rummet ser riktigt bra ut på Q9an och det är väl där den vinner.

Sen är HDR skakigt idag både med svärta och ljus men det har inget med tvn att göra.

 

Hoppas du blir nöjd :)


Redigerat av sune bejas, 12 november 2018 - 17:39.


#63

Postad 12 november 2018 - 17:38

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Om du trycker på "huset", stegar bort längst til vänster och stannar på "inställningar" så ser du om det är hdr:

 

attachicon.gifhdr2.png

 

 

Om du trycker på "enter"

eller om det inte funkar: tryck på "färgprickarna" 2ggr (men inte för snabbt), välg "i":

 

attachicon.gifhdr1.png


BTW glöm inte att välja UHD-color på dom HDMI-portar du använder i "settings" --> "skiftnyckeln" --> 3dje uppifrån ---> Hdmi UHD color

Kanon, stort tack för bilderna :) 

Jag fick det att funka med prickarna, dvs att trycka 2 gånger så dök "i" upp...MEN...när jag sedan trycker på "i" går den bara tillbaka till bild utan att visa info :( 
Eller detta kanske inte funkar vid vanligt tv tittande ?

Och att trycka på "Enter" funkar inte heller.... ( Enter...är väl den stora runda på fjärren ? )

 

Morgan: såg att du postade på youtube men kan svara här.

Ser att du redan har köpt Q9an.

Kul att du slog till tillslut efter några hundra frågor ;)

 

Du ser nog även att färgerna är ganska bra trots att dom inte stämmer helt.

Det är mer när man jämför Q9an sida vid sida mot en tv där färgerna stämmer helt som man ser skillnad inte annars.

man kan kanske se att färgerna saknar lite punch i SDR.

Ökar man Color till 28 så fixar man till dom flesta problemen med för låg färgmättnad.

Dom flesta färgerna är korrekta förutom just Röd färg som är lite ostabil.

 

Vad jag tycker om Q9an.

kalibrerad och ändrad gamma till powerlaw (ger en lite mer neutral och behaglig bild än standard BT1886) och SDR vid 120 nits så är den riktigt bra.

Svärtan är oftast helt svart i ett mörkt rum.

Skärpan och detaljerna riktigt bra.

Dock saknas lite bit depth/koncentration och precisison i färgerna om man jämför med en KRP Kuro men det gör alla tv apparater idag så det är inte mycket att göra åt.

Färger ser ut som dom har en lägre upplösning i sig trots 4K och massor mer pixlar jämfört med en 1080P KRP.

Även fast Q9an stödjer 10bit och ska vara en 10bit panel så kan den inte mäta sig helt med en Kuro som skickar ut alla färger i 12-14bit hela tiden.

Q9an kan visa posterisering och färgbanding där en Kuro inte gör det.

Syns tydligast i HDR på Q9an.

Rörelsehantering samma som OLEDs (sample and hold)

Kan man stå ut med lite mer flimmer i bilden så kan man välja LED Clear Motion för att komma närmare en Plasma tvs knivskarpa bild i rörelse.

Aktiverar du LED Clear motion för ex Blu Ray filmer så får du öka bakclight lite då bilden dimmas ner.

Backlight 16 ger då 120nits istället för 11 utan LED Clear motion.

 

Betrakningsvinklarna totalt värdelösa men det är väl heller inget nytt.

Q9an har samma problem som OLEDs från sidan att färgtonen ändrar sig.

på OLEDs skiftar den till blått och på Q9an skiftar den till Grönt.

 

Jämnhet i bilden är bra på min Q9a helt utan banding och färgtint på vitt.

en viss DSE kan synas ibland men inget störande.

 

För HDR däremot så tappar den lite i prestanda 

Syns mest om man har helt nersläckt

Svärtan kan glöda rätt bra i vissa lågljusscener.

Lågljusscener i HDR har högre kontrast i sig på en OLED än på Q9an.

Men har man nån lampa tänd i rummet så minskar skillnaderna rejält.

 

Sen är det som vanligt med LCDer och även FALD

dom kan visa en bra kontrast och svärta  för att sen helt tappa allt i vissa svåra scener.

Den begränsningen har alltid funnits på LCD och kommer alltid att göra det.

LCDer och FALD är lite mer som att man måstte lära dom hur dom ska använda dimmingen,gör dom inte det så skiter det sig helt i vissa scener.

OLEDs och även Plasma tvs har en grundprestanda som alltid är bra oavsett scen.

Dom behöver inte programmeras för att lära sig hur dom ska skicka ut ljuset för att kunna behålla svärtan osv.

Q9an är inte perfekt men möjligt att dimmingen blir bättre vart efter

 

HDR med lite ljus i rummet ser riktigt bra ut på Q9an och det är väl där den vinner.

Sen är HDR skakigt idag både med svärta och ljus men det har inget med tvn att göra.

 

Hoppas du blir nöjd :)

 

Ja än så länge är jag väl nöjd..... har inte hunnit gå igenom allt med inställningar osv.
Tror jag tyvärr har märkt av lite DSE, speciellt vid scener med tex snö.... men har ingen aning om detta kan bli bättre med tiden eller inte ?

Men tror att när man väl ställt in den ordentligt så blir det nog bra hoppas jag ;) 
 



#64

Postad 12 november 2018 - 17:41

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Spel i HDR ser också läckert ut med låg lag så jag tycker den vinner där med, spesiellt med auto gamemode svitsjing.

Redigerat av Demon Slayer, 12 november 2018 - 17:41.


#65

Postad 12 november 2018 - 17:47

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Du väljer "i" och så trycker enter så ska det komma upp. Vet inte om det funkar med tv, det funkar inte i netflix iaf, men där vet man ju om det är hdr då det skyltas med.

Att bara trycka enter funkar om du kör en film från extern media och inte valt cec dvs att tvkontrollen skal styra filmen för då mappas hela fjärren om.

Men du kommer knappt behöve denna fuktion så färgprickar och "i" eller meny och stega bort så har du 2 möjligheter.

#66

Postad 12 november 2018 - 19:21

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Provade lite av dina inställningar.
Jag fick tweaka lite med bakgrundsljuset men tyckte jag fick till en bra bild på vanlig netflix... tack för tipsen 😀😀

Vad kör du för inställningar vid vanligt tv tittande ?

#67

Postad 12 november 2018 - 19:40

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Jag ser aldrig på tv, men om jag hade gjort det så hade jag använt dom som står först dvs SDR-120Nits, altså moviemode. Detta läge är det mest korrekta av alla lägen och ska ge naturlig bild. Jag använder aldrig något annat läge oavsett om det är sport/natur osv då dom andra lägena är okorrekta och ger en felaktig bild.



#68

Postad 12 november 2018 - 19:49

psygnoziz
  • psygnoziz
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Är jäkligt sugen på en q9f :) en dum fråga bara !

 

Om man vill koppla in alla sina hdmi enheter och köra genom förstärkaren så är detta inga problem eller? det enda är man får slå på film/spel läge själv då eller?



#69

Postad 12 november 2018 - 19:51

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Det har inte varit några problem för mig, jag kör alt i stärkaren utom just PS4 och PsVr.

Jag har Yamaha, men har läst en god del problem med Denom i Q9fn-tråden på AVS-forum.



#70

Postad 12 november 2018 - 20:02

psygnoziz
  • psygnoziz
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Det har inte varit några problem för mig, jag kör alt i stärkaren utom just PS4 och PsVr.

Jag har Yamaha, men har läst en god del problem med Denom i Q9fn-tråden på AVS-forum.

 

 

hur plockar du ut ljudet genom ps4? opt?


Redigerat av psygnoziz, 12 november 2018 - 20:02.


#71

Postad 12 november 2018 - 20:21

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

hur plockar du ut ljudet genom ps4? opt?

 

ARC. Får DolbyDigial+ som bäst. Jag har testat med ps4 rätt i recievern och hör ingen skillnad mellan LPCM och DD så jag tror inte det är så stor skillnad här? Väljer auto-gamemode över något jag ändå inte hör (lossy vs lossless). Men Optisk ger samma ljud som ARC,


Redigerat av Demon Slayer, 12 november 2018 - 20:21.


#72

Postad 12 november 2018 - 20:26

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Hur har ni det med dse ?
Mycket, lite, inget alls ?

#73

Postad 12 november 2018 - 20:30

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Lite. Ser det otroligt sällan, stort sett bara när jag panorerar mot himlen i typ Zelda. Det är också vd jag tror kallas milt då även om jag noterar det så är "fläckarna" mycket svaga.

 

Hur är din?

 

Jag tror faktiskt min blev bättre, antingen med senaste FW eller så har den "gått sig till", är du på 1153?



#74

Postad 12 november 2018 - 20:40

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Provade lite av dina inställningar.
Jag fick tweaka lite med bakgrundsljuset men tyckte jag fick till en bra bild på vanlig netflix... tack för tipsen

För maximalt tryck i bilden och för att få samma microcontrast som en OLED (ljusnivå på små objekt) så skruva upp kontrast på 50 och välj istället Local Dimming High.

Eftersom Dimming High ljusar upp nivåerna så får du kompensera det med lägre Backlight.

Backlight 6 då trot eller ej matchar en "vanlig" tv med 120 nits.

Testa det

 

Glöm även inte att aktivera HDMI UHD color för den hdmi ingången du använder.

och Stäng ev Eco solution om du inte gjort det


Redigerat av sune bejas, 12 november 2018 - 20:44.


#75

Postad 12 november 2018 - 21:01

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Lite. Ser det otroligt sällan, stort sett bara när jag panorerar mot himlen i typ Zelda. Det är också vd jag tror kallas milt då även om jag noterar det så är "fläckarna" mycket svaga.

 

Hur är din?

 

Jag tror faktiskt min blev bättre, antingen med senaste FW eller så har den "gått sig till", är du på 1153?

Nja, jag tycks se det varje gång det kommer en mer jämn färg som tex snö, himmel osv.....ibland är det lite störande när panoreringar kommer och man märker av det.

Vet ej om min tv är uppdaterad , hur ser man det ?

Vet inte riktigt vad du menade med om jag var på 1153 ? ;)

 

För maximalt tryck i bilden och för att få samma microcontrast som en OLED (ljusnivå på små objekt) så skruva upp kontrast på 50 och välj istället Local Dimming High.

Eftersom Dimming High ljusar upp nivåerna så får du kompensera det med lägre Backlight.

Backlight 6 då trot eller ej matchar en "vanlig" tv med 120 nits.

Testa det

 

Glöm även inte att aktivera HDMI UHD color för den hdmi ingången du använder.

och Stäng ev Eco solution om du inte gjort det

Tack ska testa detta med ;) 


Redigerat av mstoltz, 12 november 2018 - 21:01.


#76

Postad 12 november 2018 - 21:37

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Inställningar-->Support--->Software update, så står det vilken Firmware du är på. 1153 är den nyaste.

 

Jag såg ojämnheter i den orangea bakgrunden inn i nintendo eshop förut men ser ingenting där längre, vet inte om det är pga en uppdatering eller att den gått flera timmar.

 

Enligt q9fn tråden på AVSforum så har 65" generellt lite mer DSE än 75.


Men vad med clouding, banding, tint osv en del saker som du hade stora problem med på din Sony om jag inte kommer ihåg fel, hur är det med dom sakerna nu?



#77

Postad 12 november 2018 - 22:10

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Inställningar-->Support--->Software update, så står det vilken Firmware du är på. 1153 är den nyaste.

Jag såg ojämnheter i den orangea bakgrunden inn i nintendo eshop förut men ser ingenting där längre, vet inte om det är pga en uppdatering eller att den gått flera timmar.

Enligt q9fn tråden på AVSforum så har 65" generellt lite mer DSE än 75.

Men vad med clouding, banding, tint osv en del saker som du hade stora problem med på din Sony om jag inte kommer ihåg fel, hur är det med dom sakerna nu?


Gjorde ett dse test och jo tyvärr en hel del dirty screen 😞

Såg dock ingen banding på det testet.
Clouding har jag heller inte sett nått

Kollade och jag har den senaste uppdateringen.

Sitter och funderar.... dse sitter ju panelen har jag för mig, då är det väl inget som kan bli bättre med tiden eller en uppdatering ?

Tänkte på att dom säger att en viss tid och antal timmar som tv ska köras in, hur många vet jag inte.... om nu dse skulle bli bättre pga det.

#78

Postad 13 november 2018 - 07:09

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Svårt detta..... Sitter och funderar på om man ska byta och hoppas på en panel utan DSE, men tror det kanske blir svårt.

Lider alla lcd/led tv av något slag DSE eller finns det dom som inte har något alls ?
Eller är det något man helt enkelt får acceptera ?

Ni som har just Q9FN i 65", hur har ni det på era tv ?

DSE är ju något jag tyvärr inte tror går bort eller blir bättre med tiden ?



#79

Postad 13 november 2018 - 07:47

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Svårt detta..... Sitter och funderar på om man ska byta och hoppas på en panel utan DSE, men tror det kanske blir svårt.

Lider alla lcd/led tv av något slag DSE eller finns det dom som inte har något alls ?
Eller är det något man helt enkelt får acceptera ?

Ni som har just Q9FN i 65", hur har ni det på era tv ?

DSE är ju något jag tyvärr inte tror går bort eller blir bättre med tiden ?

 

DSE verkar vara något man får leva med om man ska ha en Q9FN, alla verkar ha det i någon grad och de flesta recensioner har nämnt det. På RTINGS fick Q9FN väldigt lågt i grey uniformity testet och i trådar jag läst på avforums och avsforum så verkar många klaga på det. Det är därför jag bestämde mig för att skippa QFN. Jag kollar mycket sport så tar hellre clouding och blooming före DSE som jag tycker är sjukt störande.

 

Länk till RTINGS test: https://www.rtings.c...9fn-q9f-q9-2018

 

Mvh J



#80

Postad 13 november 2018 - 09:01

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

DSE verkar vara något man får leva med om man ska ha en Q9FN, alla verkar ha det i någon grad och de flesta recensioner har nämnt det. På RTINGS fick Q9FN väldigt lågt i grey uniformity testet och i trådar jag läst på avforums och avsforum så verkar många klaga på det. Det är därför jag bestämde mig för att skippa QFN. Jag kollar mycket sport så tar hellre clouding och blooming före DSE som jag tycker är sjukt störande.
 
Länk till RTINGS test: https://www.rtings.c...9fn-q9f-q9-2018
 
Mvh J


Har också kollat Rtings grey uniformity test och där ligger inte oväntat Oleds i topp o bästa Led är Samsungs NU8000 serie... men variationerna eller värdena kan nog skilja mellan varje enskild panel!

#81

Postad 13 november 2018 - 12:15

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ok dags kanske för en liten recension , även om jag inte hunnit testa tv så mycket....

1. Svärtan och dimming är otroligt bra, funkar klockrent och jag har inte sett någon som helst tendens till halo eller blooming ännu i alla fall.
Dom svarta barsen som finns ovanför och under i vissa filmer, förblir svarta även när ett mycket ljust föremål som tex en stark gatlykta som lyser i mörkret .

2. Bildmässigt, Den presterar mycket bra , speciellt i filmer med rätt inställningar.
Bilden är nästan overklig i många scener.

När det kommer till HDR, så har jag bara testat att se en bit in i vissa har filmer och även om tex undertexten lyser upp en del och gör bilden lite ljusare, för att sedan mörkas ner igen när dom går bort, så är det rätt ok ändå.... fast som sagt har ju inte suttit en hel film igenom, så kanske inte ska säga för mycket nu :) 

3 Spelmässigt....otroligt bra, snabb och kanonfin bild.
Dock när jag testade lite Resident Evil 7, som är i HDR, så kunde jag se lite av röda och gröna linjer längst vissa föremål, och vissa föremål blev också lite suddiga tyckte jag.... men som sagt har inte mycket erfarenhet av HDR.

4. något som jag inte tycks få rätt på är Motion....Jag har provat att stänga av den, haft den på Auto, och även provat custom.
Stänger jag av den tycker jag bilden blir mycket mer ryckigare, har jag den på custom likadant, auto är nog det som funkar bäst tycker jag.

5. Här har jag tyvärr lite problem, vilket i sig är på dom flesta lcd/led idag och det är DSE ( Dirty Screen Effect ) samt lite Banding.
Ibland tänker jag att äh det får man ta, så är tekniken, och ibland stör jag mig mycket på det.

Bandingen är mest tydlig i gråa scener och finns 1 st band lite till vänster av mitten, annars tycks jag inte märka av det så mycket, men sjukt störigt när det väl dyker upp.
Detta såg jag mest när jag spelade Resident Evil 7, i gruvan, där det skulle vara lite disigt osv.

Nu vet jag inte riktigt vad som är acceptabelt eller inte..... men vet att det nog fins både DSE och Banding på dom flesta tv idag och detta kanske är något man får acceptera ?
Vad tycker ni , hur hade ni gjort ?

Just nu håller jag på att installera Red dead Redemtion 2 på xbox one s, så får se hur DSE ser ut i mot himlen och snön i spelet.
Samt om man märker av bandingen så mycket.



#82

Postad 13 november 2018 - 13:11

Unregistered798c919d
  • Unregistered798c919d
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

Ok dags kanske för en liten recension , även om jag inte hunnit testa tv så mycket....

1. Svärtan och dimming är otroligt bra, funkar klockrent och jag har inte sett någon som helst tendens till halo eller blooming ännu i alla fall.
Dom svarta barsen som finns ovanför och under i vissa filmer, förblir svarta även när ett mycket ljust föremål som tex en stark gatlykta som lyser i mörkret .

2. Bildmässigt, Den presterar mycket bra , speciellt i filmer med rätt inställningar.
Bilden är nästan overklig i många scener.

När det kommer till HDR, så har jag bara testat att se en bit in i vissa har filmer och även om tex undertexten lyser upp en del och gör bilden lite ljusare, för att sedan mörkas ner igen när dom går bort, så är det rätt ok ändå.... fast som sagt har ju inte suttit en hel film igenom, så kanske inte ska säga för mycket nu :) 

3 Spelmässigt....otroligt bra, snabb och kanonfin bild.
Dock när jag testade lite Resident Evil 7, som är i HDR, så kunde jag se lite av röda och gröna linjer längst vissa föremål, och vissa föremål blev också lite suddiga tyckte jag.... men som sagt har inte mycket erfarenhet av HDR.

4. något som jag inte tycks få rätt på är Motion....Jag har provat att stänga av den, haft den på Auto, och även provat custom.
Stänger jag av den tycker jag bilden blir mycket mer ryckigare, har jag den på custom likadant, auto är nog det som funkar bäst tycker jag.

5. Här har jag tyvärr lite problem, vilket i sig är på dom flesta lcd/led idag och det är DSE ( Dirty Screen Effect ) samt lite Banding.
Ibland tänker jag att äh det får man ta, så är tekniken, och ibland stör jag mig mycket på det.

Bandingen är mest tydlig i gråa scener och finns 1 st band lite till vänster av mitten, annars tycks jag inte märka av det så mycket, men sjukt störigt när det väl dyker upp.
Detta såg jag mest när jag spelade Resident Evil 7, i gruvan, där det skulle vara lite disigt osv.

Nu vet jag inte riktigt vad som är acceptabelt eller inte..... men vet att det nog fins både DSE och Banding på dom flesta tv idag och detta kanske är något man får acceptera ?
Vad tycker ni , hur hade ni gjort ?

Just nu håller jag på att installera Red dead Redemtion 2 på xbox one s, så får se hur DSE ser ut i mot himlen och snön i spelet.
Samt om man märker av bandingen så mycket.

 

Precis det jag behövde inför Black Friday! har valt bort OLED som kandidat nu så står mellan en projektor eller en Q9FN.. alltid dessa svåra val.



#83

Postad 13 november 2018 - 13:23

wiik
  • wiik
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Lite off topic här, men j*vlar vad sjukt. Letar info på en ny TV att ersätta min Barco 808 projje som åker ut i en flytt nu, och har landat så smått i dessa Samsung 75" modeller. Och vad hittar jag? En tråd där .:GRiFFIN:. diskuterar just dessa.

 

Mind blown :)



#84

Postad 13 november 2018 - 13:29

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Ok dags kanske för en liten recension , även om jag inte hunnit testa tv så mycket....

1. Svärtan och dimming är otroligt bra, funkar klockrent och jag har inte sett någon som helst tendens till halo eller blooming ännu i alla fall.
Dom svarta barsen som finns ovanför och under i vissa filmer, förblir svarta även när ett mycket ljust föremål som tex en stark gatlykta som lyser i mörkret .

2. Bildmässigt, Den presterar mycket bra , speciellt i filmer med rätt inställningar.
Bilden är nästan overklig i många scener.

När det kommer till HDR, så har jag bara testat att se en bit in i vissa har filmer och även om tex undertexten lyser upp en del och gör bilden lite ljusare, för att sedan mörkas ner igen när dom går bort, så är det rätt ok ändå.... fast som sagt har ju inte suttit en hel film igenom, så kanske inte ska säga för mycket nu :) 

3 Spelmässigt....otroligt bra, snabb och kanonfin bild.
Dock när jag testade lite Resident Evil 7, som är i HDR, så kunde jag se lite av röda och gröna linjer längst vissa föremål, och vissa föremål blev också lite suddiga tyckte jag.... men som sagt har inte mycket erfarenhet av HDR.

4. något som jag inte tycks få rätt på är Motion....Jag har provat att stänga av den, haft den på Auto, och även provat custom.
Stänger jag av den tycker jag bilden blir mycket mer ryckigare, har jag den på custom likadant, auto är nog det som funkar bäst tycker jag.

5. Här har jag tyvärr lite problem, vilket i sig är på dom flesta lcd/led idag och det är DSE ( Dirty Screen Effect ) samt lite Banding.
Ibland tänker jag att äh det får man ta, så är tekniken, och ibland stör jag mig mycket på det.

Bandingen är mest tydlig i gråa scener och finns 1 st band lite till vänster av mitten, annars tycks jag inte märka av det så mycket, men sjukt störigt när det väl dyker upp.
Detta såg jag mest när jag spelade Resident Evil 7, i gruvan, där det skulle vara lite disigt osv.

Nu vet jag inte riktigt vad som är acceptabelt eller inte..... men vet att det nog fins både DSE och Banding på dom flesta tv idag och detta kanske är något man får acceptera ?
Vad tycker ni , hur hade ni gjort ?

Just nu håller jag på att installera Red dead Redemtion 2 på xbox one s, så får se hur DSE ser ut i mot himlen och snön i spelet.
Samt om man märker av bandingen så mycket.

 

Om det stör dig mycket så hade jag försökt byta åtminstone en gång. Handlar du på faktura så går det ju om man är modig att beställa hem ytterliggare ett exemplar och välja det som är bäst. Ser den tvn likadan ut eller är värre så är det ju ett utspritt problem och något man får acceptera i det övrigt väldigt bra Q9Fn paketet.

 

Angående rörelsehanteringen. Såg någon recension på nätet att Sony och Samsung har två väldigt olika sett att angripa det där med rörelsehantering. Är man van med Sonys så kan man reagera på Samsungs och tvärtom.



#85

Postad 13 november 2018 - 14:06

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ja det är lite det jag försöker koma underfull med om det verkligen stör mig så mycket...he he.
Samtidigt vet jag att lite får man acceptera eftersom tekniken är som den är och tror inte att det finns någon tv därute som INTE har några spår av både DSE och Banding.

Problemet är ju att jag kan ju också få mycket sämre, det är ju ett lotteri.
Och att ha 2 tv här hemma blir inte frugan glad för ;) 

Här är 2 bilder på Bandingen.

På den med 5% grå, syns det riktigt bra, nästan i mitten av skärmen.
På den med 20% grå, synd knappt nått.

Ps: jag har ett fönster som syns i rutan till höger, speciellt den med 5% så tänk på det, inte banding

5%
Bifogad fil  5.jpg   53,91K   7 Antal nerladdningar

20%
Bifogad fil  20.jpg   40,74K   4 Antal nerladdningar

Edit, nu när jag satt och tittade på History kanalen såg jag även banding på vänster sida ett antal gånger :(
Hmm.... 

Någon som vet en bra youtube film för att kolla banding ordentligt ?


Redigerat av mstoltz, 13 november 2018 - 14:10.


#86

Postad 13 november 2018 - 14:11

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Men den stora svarta grejjen är inte där irl, den flyttar sig efter var du står och är nån slags effekt.

#87

Postad 13 november 2018 - 14:15

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Du har däremot en del skarpa band vilket jag inte har öht, jag har bara områden som är mycket mycket suddiga och jag aldrig sett i film/serier. Hos mig är det absolut endast dse som kan synas vid panorering och ljus bakgrund.....syns typ en gång på 3 månader i film.

Jag hsr hört att 75" panelerna tilverkas av AU optronics på beställning från Samsung så det kansje förklarar skillanden.

#88

Postad 13 november 2018 - 14:25

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Men den stora svarta grejjen är inte där irl, den flyttar sig efter var du står och är nån slags effekt.

Nej inte den stora runda saken, utan det stora breda bandet lite till vänster av mitten på bilden.

 

Du har däremot en del skarpa band vilket jag inte har öht, jag har bara områden som är mycket mycket suddiga och jag aldrig sett i film/serier. Hos mig är det absolut endast dse som kan synas vid panorering och ljus bakgrund.....syns typ en gång på 3 månader i film.

Jag hsr hört att 75" panelerna tilverkas av AU optronics på beställning från Samsung så det kansje förklarar skillanden.

 

Ja man ser det extra tydligt på den med 5% grått.
På den med 20% grått syns det väldigt lite om inget alls nästan :( 



#89

Postad 13 november 2018 - 14:37

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Nej inte den stora runda saken, utan det stora breda bandet lite till vänster av mitten på bilden.

 

 

Ja man ser det extra tydligt på den med 5% grått.
På den med 20% grått syns det väldigt lite om inget alls nästan :(

 

Tror du redan bestämt dig för ett byte innerst inne. Du har redan skrivit 5-6 inlägg om DSEn vilket jag tycker tyder på att det stör dig rätt mycket



#90

Postad 13 november 2018 - 16:03

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Jag skulla ändå råda dig att använda den 2 veckor om det går innanför byterätten, det låter konstigt men flera på AVSforum plus jag själv har sett en stor förbättring efter en tids användande.

 

Så om du har ett fönster på f.eks 10 dagar innan du måste bestämma dig, så bara använd den som vanligt varje dag.



#91

Postad 13 november 2018 - 16:14

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Har också kollat Rtings grey uniformity test och där ligger inte oväntat Oleds i topp o bästa Led är Samsungs NU8000 serie... men variationerna eller värdena kan nog skilja mellan varje enskild panel!

 

Detta är väldigt oväntat för mig. Jag har också sett den sidan men det samsvarar inte alls med mina uppfattningar. LED kan ha lite banding men jag har aldrig sett så otroligt sjukt påtaglig banding i hela mitt liv som dom bilder som postas i OLED-trådarna här i forumet. Hitta en LED i samma prisklass so mhar detta, det har jag aldrig sett.

 

 

Lite off topic här, men j*vlar vad sjukt. Letar info på en ny TV att ersätta min Barco 808 projje som åker ut i en flytt nu, och har landat så smått i dessa Samsung 75" modeller. Och vad hittar jag? En tråd där .:GRiFFIN:. diskuterar just dessa.

 

Mind blown :)

 

Ja det var lite av ett sammanträffande. Från en Barco til en LED det hade ingen trott för 5år sedan. Jag trodde aldrig jag skulle ha en LCD-teknik att visa film med någonsin hemma. Men det blir då lite andra prioriteringar med familj. Jag hade redan bränt sönder en OLED 10 gånger om så ofta som teven stått på statisk bild med f.eks game mode på när man kommer hem.

 

Jag bytte ju Barcon mot en lcos. Barcon var inte heller perfekt, den hade streaking och halos samt röd var orange och grön var gulaktig. Djupet var inte lika bra på lcos men många andra saker var bättre, f.eks skärpa och smidigheten med lensshift osv.

 

Q9fn är ingen livstidstv, den har sina brister, men min har iaf stort sett ingen bandint, clouding, tint, retention utan endast lite DSE samt såklart LCD-brister men dom är inte lika självklara brister som fäller dömmande idag då den gör andra saker väldigt bra, jag tycker färgerna är bra, skärpan, motion, spel och HDR är kanon. Drar lite ström och får stort sett inte inbränningar, en helt ok tv tils OLED i 80-90" kommer utan samma risk for inbränningar, men man måste vara lite fleksibel på dom svåra scenerna igentligen lite samma som Lcos vs CRT, att mycket ser kanon ut och så helt plötsligt kommer en scen där det faller ihop, och då kommer frågan - uppväger resten av fördelarna eller inte....för mig gör det det just i min livssituation idag. Dessutom fick jag ju min til en pinsam låg summa.



#92

Postad 13 november 2018 - 16:24

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Detta är väldigt oväntat för mig. Jag har också sett den sidan men det samsvarar inte alls med mina uppfattningar. LED kan ha lite banding men jag har aldrig sett så otroligt sjukt påtaglig banding i hela mitt liv som dom bilder som postas i OLED-trådarna här i forumet. Hitta en LED i samma prisklass so mhar detta, det har jag aldrig sett.
 
 

 
Ja det var lite av ett sammanträffande. Från en Barco til en LED det hade ingen trott för 5år sedan. Jag trodde aldrig jag skulle ha en LCD-teknik att visa film med någonsin hemma. Men det blir då lite andra prioriteringar med familj. Jag hade redan bränt sönder en OLED 10 gånger om så ofta som teven stått på statisk bild med f.eks game mode på när man kommer hem.
 
Jag bytte ju Barcon mot en lcos. Barcon var inte heller perfekt, den hade streaking och halos samt röd var orange och grön var gulaktig. Djupet var inte lika bra på lcos men många andra saker var bättre, f.eks skärpa och smidigheten med lensshift osv.
 
Q9fn är ingen livstidstv, den har sina brister, men min har iaf stort sett ingen bandint, clouding, tint, retention utan endast lite DSE samt såklart LCD-brister men dom är inte lika självklara brister som fäller dömmande idag då den gör andra saker väldigt bra, jag tycker färgerna är bra, skärpan, motion, spel och HDR är kanon. Drar lite ström och får stort sett inte inbränningar, en helt ok tv tils OLED i 80-90" kommer utan samma risk for inbränningar, men man måste vara lite fleksibel på dom svåra scenerna igentligen lite samma som Lcos vs CRT, att mycket ser kanon ut och så helt plötsligt kommer en scen där det faller ihop, och då kommer frågan - uppväger resten av fördelarna eller inte....för mig gör det det just i min livssituation idag. Dessutom fick jag ju min til en pinsam låg summa.


15k?

#93

Postad 13 november 2018 - 16:35

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Hemligt.



#94

Postad 13 november 2018 - 17:22

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Haha it says it all :)

#95

Postad 13 november 2018 - 17:23

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

.:GRiFFiN:.@Om du skulle köpa 75" Samsung Q9 utan rabatt då, vad skulle du tycka den var värd? 35000?



#96

Postad 13 november 2018 - 17:37

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Jag tycker igentligen inte någon tv idag är värd över 20k då alla har någon form av problem. Jämförelsevis så var ju Kuron en av världens bästa och den kosta 20k och "höll" i 10år. Men om man vil ha 75" idag så skulle jag betala lite över 30k för det jag sitter med nu, men då hoppas jag på att få nånting för den när jag byter. Om jag visste att jag fick 1k om 2år begagnad så hade det vart helt baserat på hur ekonomien såg ut för tilfället. Man har ju begränsat med val idag så det blir en mellanmodell utan tvekan. Personligen om denna blev stulen imorgon så skulle jag inte köpa en 65" Oled utan troligtvis en likadan, men kom ihåg att jag har 100" projektor också så det viktigaste denna täcker är spel, serier och HDR. Jag är både sjukt nöjd for den upfyller mitt behov idag men också lite missnöjd eftersom jag är perfektionist och det sitter lite hårt att måste akseptera lcd brister....men eftersom man börjar dra på åren så klarar man bättre att se både fördelar och nackdelar i livet. Alt har pluss och minus, och är det fler plus än minus så funkar det, lite samma som med jobb, bil, fru haha.

#97

Postad 13 november 2018 - 17:43

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

.:GRiFFiN:. Tack för svaret.. :)



#98

Postad 13 november 2018 - 17:48

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Nej inte den stora runda saken, utan det stora breda bandet lite till vänster av mitten på bilden.

 

 

Ja man ser det extra tydligt på den med 5% grått.
På den med 20% grått syns det väldigt lite om inget alls nästan :(

Ser ju ut som ett L på 5% bilden vad är det för nåt?


Redigerat av Gallo69, 13 november 2018 - 17:50.


#99

Postad 13 november 2018 - 17:54

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Det är fönster som reflekterar.

Men Mr.Stoltz: du är helt säker på att du inte har en ekstra skydsplast på? Det har rapporterats om några få tilfällen där det suttet en til skydsplast förutom den uppenbara med gult hörn. Inte för att få upp förhoppningarna men kan vara värt stt lysa med ficklampa på hörnen bara för att utesluta det.

#100

Postad 13 november 2018 - 18:03

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Haha, ja nu när du säger det så.. :blush: Den där skärmen är det ju nästan som man skulle lämna tillbaka om det inte blir bättre..


Redigerat av Gallo69, 13 november 2018 - 18:05.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.