Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Någon som testat QSC GX 3 och GX 52x300

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 juni 2021 - 19:05

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Fick inte tag i någon Behringe A800 i Sverige så det blev en QSC GX3 på 2x 300 watt vid 8 ohm som jag tänkte testa till mina 2 basar. Priset 3389:- passar en om man vill ha något billigt. 

Tänkte att jag skulle testa den först på min ljudanläggning. Diskanten låter bättre än på mina Behringer A500. Men jag känner att man kanske måste lyssna in slutstegen några timmar innan man blir nöjd med ljudet. Fick en känsla av att QSC låter mindre distat. Vet inte om det kan bero på att Behinger A500 är av typen AB men QSC GX 5 ska bara jobba som klass B förstärkare. Har bara haft tid att lyssna  i en timme men inte haft den inkopplad i minhemmabioanläggning. 

Funderar på om jag skulle köpa två till och använda BehringerA500 till salongsljudet.
Någon annan som testat dessa slutsteg i en hemmabiograf. QSC verkar vara populära i proffsbiografer och många biografer verkar bara köra med QSC slutstegen men med mera effekt.

Funderar på om det kan finnas något behov av den kraftigare modellen som lämnar 2X500 vid 8 ohm. Finns folk som påstår att en för svag förstärkare kan förstöra högtalaren och att det är bättre att välja ett slutsteg som klarar av högre effekt än vad högtalaren tål. 

 



#2

Postad 05 september 2021 - 20:39

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Har kört med mina två QSC GX 3 or och en QSC GX 5 or till transmissionline basar. Har kvar fyra Behringer A500 till salongsljudet vägg och golvhögtalarna som ligger ur fas för att åstadkomma bred ljudfront från en obestämd punkt från sidan och bakifrån. Blir ett rejält tryck med 2x500 watt till sidobasarna och 1x 300 watt till bakre basen. Ibland vibrerar hela salongen utan att man knappast hör någon bas

Är helnöjd med slutstegen fast fläktarna brusar en del så man får ställa in slutstegen i ett skåp med bra ventilation. Mina Behringer A500 blinkade ofta rött på alla kanaler för att indikera överbelastning men mina QSC slutsteg avger knappast någon värme och har inte fått någon indikering på överbelastning.

Spelar jag CD skivor inser man hur dåligt ljud det är i DVD och Blue-ray filmer. Komprimeringen av ljudet försämrar verkligen ljudet i filmer. Det som kan vara lite problematiskt är att 15 ampers säkringen ofta löser ut när jag slår till slutsteget. Problemet kan vara att det sitter en snabb säkring. Verkar vara struligt för en elkille att byta ut den mot en trög eftersom man troligtvis måste lossa hela plinten på ovansidan av säkringarna.  





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.