Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ojämn färgvisning beroende på betraktningsvinkel

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 december 2019 - 08:08

Fredrik Olsson
  • Fredrik Olsson
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hej,

Vi tillhör den mindre TV-tittande delen av den svenska befolkningen men på mellandagsrean impulsköptes en ny TV som ersättare till den 10 år gamla 42" plasma-TVn.

Det blev en LG 50UM7450 som säkert inte är nått som imponerar på detta forum men en rejäl förbättring mot den gamla plasman.

 

Som sagt är jag ingen expert på området men en sak verkar märklig.

Om man tittar rakt framifrån har bilden en jämn behaglig färgton över hela skärmen, men om man t.ex förflyttar sig en bit åt vänster blir den högra delen av bilden gråare. Vi har hörnsoffa och TVn är placerad mitt emot ena soffsidan och jag har fått min plats i den vänstra del av soffan som vinklar mot TVn. Jag tittar kanske i 20 graders vinkel.

 

Tittade på "På spåret" på SVTplay i går kväll och Christian Luuk var askgrå i ansiktet jämfört med Fredrik Lindström från min betraktningsvinkel. Sträcker jag mig åt höger försvinner fenomenet.

 

Är det fel på TVn, eller nån inställning? Är det TV-modellen som är kass eller får man räkna med detta på "LED" TV ?

Har ju 30 dagars öppet köp så om det är TV-modellen som spökar skulle man kanske byta?

 

Mvh

Fredrik

 



#2

Postad 30 december 2019 - 08:26

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Det är inget fel på tvn utan det är helt enkelt bara betraktningsvinkeln på din tv som inte är bättre än så. De allra flesta LCD:er på marknaden har inte bättre betraktningsvinklar än vad du erfar pga tekniken i sig i en VA-LCD-panel. Just LG som du köpt brukar dock generellt sett nästan alltid köra med en IPS-panel som medför betydligt bättre betraktningsvinklar, dock på bekostnad av sämre svärta. Så även den modellen du köpt, men just i 50" så kommer den i VA-panel, vilket som sagt är därför du erfar sämre bild från sidan.

#3

Postad 30 december 2019 - 09:01

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Lägg till pengarna och köp en OLED du kommer annars störa dig varenda dag på den nya TV:n



#4

Postad 30 december 2019 - 10:00

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Håller med ovanstående. Just nu ligger en LG b9 55" på 10k. Du får en lite större tv men också sjumilakliv bättrr bild. Så även om den är dubbelt så dyr som den du har nu, är det värt att få njuta av på spåret med en färgglad Luuk

#5

Postad 30 december 2019 - 14:01

Fredrik Olsson
  • Fredrik Olsson
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Tack för kloka svar!

 

Då blir det att försöka övertala sambon att vi måste åka och byta vår TV  :)

 

Mvh

Fredrik



#6

Postad 20 januari 2020 - 17:58

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Hur gick det?
Blev det något byte till oled?

Att just en LG tv blir grådaskig sedd i vinkel beror på att LG kör med IPS paneler i sina apparater.
Kolla så att en tv använder sig av VA paneler så slipper du detta problem.

Redigerat av Honkium, 20 januari 2020 - 18:01.


#7

Postad 20 januari 2020 - 18:39

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 1

Hur gick det?
Blev det något byte till oled?

Att just en LG tv blir grådaskig sedd i vinkel beror på att LG kör med IPS paneler i sina apparater.
Kolla så att en tv använder sig av VA paneler så slipper du detta problem.

 

 

Är ju tvärtom? :P

Men en VA panel har generelt bättre svärta... om man sitter i mitten och glor...

Och IPS brukar ha bättre viewing angle, men lite sämre svärta...

 

Hade jag kört en TV som primär bildvisare, hade jag gått stenhårt på Oled....

Men kör vidare på projj iaf några år till...


Redigerat av Garrett, 20 januari 2020 - 18:45.


#8

Postad 20 januari 2020 - 22:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Att just en LG tv blir grådaskig sedd i vinkel beror på att LG kör med IPS paneler i sina apparater.
Kolla så att en tv använder sig av VA paneler så slipper du detta problem.

Nu blev det snurrigt...

https://www.rtings.c...y/viewing-angle

#9

Postad 21 januari 2020 - 11:37

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Jag kollade själv skillanderna mellan LG 86" IPS mot Sony 85" VA på Mediamarkt förra helgen (samma bildslinga på bägge)
LG IPS blev märkbart blaskigare än Sony VA i 45 graders vinkel.
Nu kanske inte 45 graders vinkel inte något man glor på Tv i men blaskigheten var påtagbart sämre på LG:n även vid snävare vinklar.
Kanske beroende på att den redan sämre svörtan på IPS blev ännu sämre i vinkel.

#10

Postad 21 januari 2020 - 11:51

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag kollade själv skillanderna mellan LG 86" IPS mot Sony 85" VA på Mediamarkt förra helgen (samma bildslinga på bägge)
LG IPS blev märkbart blaskigare än Sony VA i 45 graders vinkel.
Nu kanske inte 45 graders vinkel inte något man glor på Tv i men blaskigheten var påtagbart sämre på LG:n även vid snävare vinklar.
Kanske beroende på att den redan sämre svörtan på IPS blev ännu sämre i vinkel.

Vilken stad kollade du in dessa?



#11

Postad 21 januari 2020 - 11:51

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0
https://www.rtings.c...s-led-vs-va-lcd

Du kanske förväxlade dom :P

Redigerat av Garrett, 21 januari 2020 - 11:53.


#12

Postad 21 januari 2020 - 14:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Jag kollade själv skillanderna mellan LG 86" IPS mot Sony 85" VA på Mediamarkt förra helgen (samma bildslinga på bägge)
LG IPS blev märkbart blaskigare än Sony VA i 45 graders vinkel.
Nu kanske inte 45 graders vinkel inte något man glor på Tv i men blaskigheten var påtagbart sämre på LG:n även vid snävare vinklar.
Kanske beroende på att den redan sämre svörtan på IPS blev ännu sämre i vinkel.

Låter som om just LGs 86" IPS är en udda fågel i sammanhanget som möjligen inte beter sig som IPS normalt gör. Kan känna igen beteendet, även om jag sen länge glömt vilken modell det var frågan om då.

Att säga att man med VA slipper problemet med sämre svärta i vinkel är iaf helt bakvänt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.