Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dune HD Solo 4K - ny spelare med BR-menyer

182 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dune HD Solo (Mediaspelare) 3 7,5 (1) Inga priser

#1

Postad 24 december 2015 - 15:41

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
http://dune-hd.com/e...hd-with-hevc-4k

#2

Postad 24 december 2015 - 15:48

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Kan nog vara något..

#3

Postad 24 december 2015 - 22:25

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 1
Oj! Ser riktigt intressant ut! Hoppas våran boxee håller tills den släpps och med acceptabelt pris! :)

#4

Postad 24 december 2015 - 22:36

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Ont om plats för lagring, alltid trevligt med allt i ett. En 2TB 2.5" kostar ju 4 lök (7200rpm) :-\ nöjer man sig med 5400 så kommer man undan med 1500 :-)

Redigerat av SKIBBE, 24 december 2015 - 22:40.


#5

Postad 25 december 2015 - 13:31

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0
Behöver man inte hdmi 2,0 och hdcp 2,2 för att inte få problem någonstans i kedjan ?

Eller man klarar sig ändå ?

#6

Postad 25 december 2015 - 13:35

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

Behöver man inte hdmi 2,0 och hdcp 2,2 för att inte få problem någonstans i kedjan ?

Eller man klarar sig ändå ?

 

Zappiti 4k har också 1,4 det är mer en försäljningsargument, man kan inte få ut 4k 60hz vilket inga filmer ändå har! 4k/30 är max och räcker till allt som finns. Det är väl i så fall HDR osv är lite osäker på hur det fungerar. Har en Shield med HDMI 2.0 och 4k material som körs via en Pioneer 4k HDMI 2.0a MHL2.2 vilket fungerar bra med Kodi. Dock klarar den inte 3D så jag kör en Dune Base 3D också.

Men byter gärna till en Dune 4k, hoppas dock de släpper en fullängd spelare och inte små miniboxar som bara ser illa ut i mitt tycke!

 

Dune Base 4k hoppas jag på :)



#7

Postad 25 december 2015 - 13:53

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 1
Ok tack, klarar mig utan 3d, men vill ha atmos, 4k.

#8

Postad 25 december 2015 - 14:00

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Behöver man inte hdmi 2,0 och hdcp 2,2 för att inte få problem någonstans i kedjan ?

Eller man klarar sig ändå ?

 

Allt 4k material är inte 2.2 skyddat, trailers, demoklipp, youtube osv. är inte skyddat så det funkar att spela så länge mediaspelaren stödjer det. Hurvida de nya UHD blu-ray filmerna kommer att kunna spelas upp på olika typer av mediaspelare & mjukvaruspelare är ännu så länge oklart. Tanken är ju att man ska kunna göra en digital kopia av de nya UHD filmerna men vi vet fortfarande inte i vilket format dessa rippar kommer att bli och vilka spelare som kommer att stödja detta nya format.



#9

Postad 25 december 2015 - 14:14

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

Ok tack, klarar mig utan 3d, men vill ha atmos, 4k.

Om du klarar dig utan 3D så är ju Shield perfekt! Med Kodi så får du snyggt och bra gränssnitt, med senaste betan så skickar den även TrueHD 7.1, DTS-HD MA samt Atmos via bitstream.

Att den även har HDMI 2.0 och Netflix Ultra HD stöd gör det ju inte sämre. Kollade på en en 4k film 3840*2160 med ca 80 Mbps samt Atmos, fungerade kalas.

Dune kommer inte kunna köra Netflix med Ultra HD stöd tyvärr.



#10

Postad 25 december 2015 - 15:58

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0
Har en popcorn A400 nu, och spelar upp filmer perfekt, men inte 4k och h265.


Har ingen användning av netflix och andra film/serie appar, spelar upp film/serier från

nas.

#11

Postad 01 januari 2016 - 20:06

Jonas S
  • Jonas S
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Verkar intressant. Undrar när den släpps?



#12

Postad 01 januari 2016 - 20:36

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

Verkar intressant. Undrar när den släpps?

Feb



#13

Postad 05 januari 2016 - 09:36

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0
Nån som har en hum om vad priset kommer hamna på ca här i Svea rike? :)

#14

Postad 11 januari 2016 - 05:54

Biohazard
  • Biohazard
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0

Nån som har en hum om vad priset kommer hamna på ca här i Svea rike? :)


Det står 299 euro på hemsidan

#15

Postad 27 januari 2016 - 10:15

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

  • 806 inlägg
  • 0

Nån som hittat ett releasedatum för den?



#16

Postad 11 februari 2016 - 19:51

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
http://youtu.be/hFppQR9sLWo

#17

Postad 12 februari 2016 - 07:30

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0
Najs hoppas dock att de släpper en Base 4k i fullstorlek! Hatar dessa små boxar som inte fyller bänken :)

#18

Postad 12 februari 2016 - 11:50

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Skulle vara intressant att se hur det fungerar med en "avancerad" blu-ray meny.

Stöd för blu-ray menyer i mediaspelare försvann för ett antal år sedan eftersom man var tvungen att lägga till en massa kopieringsskydd om det skulle fungera.

(den sista spelaren som fick licens innan kravet var Asus BDS-700)

Den enda spelare som haft stödet sedan dess var/är Vidon, men det var ett "hack" som gjorde att det fungerade och det var endast OK på "enkla" menyer - på "avancerade" menyer så var det sämre.

Exemplet ovan är en "enkel" meny så frågan är om det är samma typ som Vidon använder eller om det är (så att säga) riktigt meny-stöd.

#19

Postad 12 februari 2016 - 18:50

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0
För mig är det ointressant med menyer, jag vill trycka play och se filmen, inte komma till en meny och dra ut på min dyrbara tid med trailers och annan skit.

Jag hoppas Solo 4k kan ersätta min Dune Base 3D och Nvidia Shield som tillsammans är perfekt men vill ha en Box för allt! Om man kan köra Kodi vore det perfekt men annars får man fortsätta med YaDis. Huvudsaken är att den klarar 3D, Refresh Rate, Atmos, 4k

#20

Postad 12 februari 2016 - 22:29

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Skulle vara intressant att se hur det fungerar med en "avancerad" blu-ray meny.

Stöd för blu-ray menyer i mediaspelare försvann för ett antal år sedan eftersom man var tvungen att lägga till en massa kopieringsskydd om det skulle fungera.

(den sista spelaren som fick licens innan kravet var Asus BDS-700)

Den enda spelare som haft stödet sedan dess var/är Vidon, men det var ett "hack" som gjorde att det fungerade och det var endast OK på "enkla" menyer - på "avancerade" menyer så var det sämre.

Exemplet ovan är en "enkel" meny så frågan är om det är samma typ som Vidon använder eller om det är (så att säga) riktigt meny-stöd.

Det är samma menysystem som PowerDVD 14 använder sig av. Så gissar på att de inte betalar för fullständiga licenser.



#21

Postad 13 februari 2016 - 08:11

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0

Skulle vara intressant att se hur det fungerar med en "avancerad" blu-ray meny.Stöd för blu-ray menyer i mediaspelare försvann för ett antal år sedan eftersom man var tvungen att lägga till en massa kopieringsskydd om det skulle fungera.(den sista spelaren som fick licens innan kravet var Asus BDS-700)Den enda spelare som haft stödet sedan dess var/är Vidon, men det var ett "hack" som gjorde att det fungerade och det var endast OK på "enkla" menyer - på "avancerade" menyer så var det sämre.Exemplet ovan är en "enkel" meny så frågan är om det är samma typ som Vidon använder eller om det är (så att säga) riktigt meny-stöd.


http://youtu.be/trV3JhFMD4s

Redigerat av 22mc, 13 februari 2016 - 08:12.


#22

Postad 13 februari 2016 - 11:46

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

http://youtu.be/trV3JhFMD4s


Tackar :)

Har läst på lite mer nu och spelaren är intressant, men jag kommer avvakta tills det finns officiella recensioner och användar-utlåtanden.

Hur de har lyckats med menyerna utan att ha kopieringsskydd verkar än så länge vara "hemligt"

Men om det fungerar utan problem med menyer på både 3D och 2D blu-ray ISO så är den spännande :)

#23

Postad 15 februari 2016 - 20:20

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
http://youtu.be/z_MneL9UmNo

#24

Postad 15 februari 2016 - 20:31

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0
Blir intressant att se om man kommer kunna köra Kodi på nya Dune, med 3D, BD menyer, Atmos osv då är den fulländad

Redigerat av Unregistereda7fc6b80, 15 februari 2016 - 20:32.


#25

Postad 15 februari 2016 - 23:32

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Samma kille har lagt upp ett par klipp till, så det är inte omöjligt att det kommer information, fler klipp snart, om vad spelaren klarar av.

 

På Dune´s hemsida kan man läsa, Newest Android OS - vilket är lite otydligt om vad det betyder. Marshmallow eller Android TV? 



#26

Postad 16 februari 2016 - 12:30

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Ungefär som jag trodde, nu har det kommit några nya klipp från samma källa. 

Ett klipp som visar hur PGS-undertexter fungerar, hur man kan flytta, ändra storlek och färg på texten. (PGS-stöd för Base 3D genom firmwareuppdatering, är det för mycket begärt?)

Ett annat klipp visar 4K i 60 fps.

Sedan är det ett klipp som visar någon form av Android och hur det fungerar att spela 4K i olika appar i Android (dock inte Kodi). Detta fungerar inge vidare, men att i Dunens egna gränssnitt är det inga som helst problem att spela samma klipp.

 

Jag har på tok för dålig koll när det gäller H265-filer med HEVC-kodning i 10 BIt och 2160P för att uttala mig hur det brukar fungera samt hur likvärdig själva kodningen av filerna verkligen är.

 

Som vanligt när det gäller mediaspelare - det är inte troligt att den kommer kunna göra allt som alla vill samt att hoppas på att saker ska läggas till i efterhand brukar alltid vara en dålig idé. Dune har enligt mina erfarenheter de senaste 6 åren dock alltid varit Rock-solid när det gäller fil-uppspelning, vilket egentligen är det viktigaste - för mig!

Ska bli intressant när spelaren dyker upp här i Europa/Sverige vilka appar som kommer fungera i Android-läget, som det såg ut på klippet så har jag inga höga förhoppningar att det kommer fungera väl med HBO, Viasat, Netflix och andra svenskprioriterade appar.

 

Såg också på Dune´s hemsida att det rekommenderade priset nu är 349 euro ink moms i Europa.  



#27

Postad 16 februari 2016 - 14:35

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Sweet, hoppas att den kommer snart! Hittar inget nytt om den klarar av lite fler undertexter!

#28

Postad 16 februari 2016 - 15:13

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

4k med 60 fps bör den ju inte klara då den endast har HDMI 1.4 ?!

Har redan YaDis förbered för alla nya format så jag gråter inte blod om Kodi inte fungerar.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistereda7fc6b80, 16 februari 2016 - 15:17.


#29

Postad 16 februari 2016 - 17:42

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Ska bli intressant när spelaren dyker upp här i Europa/Sverige vilka appar som kommer fungera i Android-läget, som det såg ut på klippet så har jag inga höga förhoppningar att det kommer fungera väl med HBO, Viasat, Netflix och andra svenskprioriterade appar.


Nej, man ska nog inte planera att använde denna spelare som streamer - även om/när man får Netflix att fungera så kommer det endast vara i SD, vill man ha Netflix i HD/4K så är det Nvidia Shield (eller Apple TV för HD) som gäller.

Läste i samband med att Minix försökte få en Netflix-klient i HD att de var tvungna att sälja minst 2 miljoner enheter om året i USA om Netflix skulle börja fundera på att tillverka en klient i HD till mediaspelaren ;)

#30

Postad 16 februari 2016 - 17:57

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

Nej, man ska nog inte planera att använde denna spelare som streamer - även om/när man får Netflix att fungera så kommer det endast vara i SD, vill man ha Netflix i HD/4K så är det Nvidia Shield (eller Apple TV för HD) som gäller.Läste i samband med att Minix försökte få en Netflix-klient i HD att de var tvungna att sälja minst 2 miljoner enheter om året i USA om Netflix skulle börja fundera på att tillverka en klient i HD till mediaspelaren ;)


Eller i sin smart tv ;) har Netflix Ultra HD både på tvn och Shield. Men det är inget jag eftersträvar, vill ju ha Ultra HD filmer med 60-90 i bitrate inte 15 som Netflix

#31

Postad 16 februari 2016 - 18:23

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Eller i sin smart tv ;) har Netflix Ultra HD både på tvn och Shield. Men det är inget jag eftersträvar, vill ju ha Ultra HD filmer med 60-90 i bitrate inte 15 som Netflix


Jepp, men jag tänker främst på deras egna TV-serier som inte finns på så många andra ställen.

För att se filmer i Ultra HD Blu-ray är det väl (inledningsvis) endast de dedikerade spelarna som grejar det (?)



#32

Postad 16 februari 2016 - 20:26

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Kul med ny spelare från Dune och intressanta att läsa vad ni som kollat på lite videoklipp etc. skriver!

 

För mig är det precis som Sir Mix Alot skriver ovan, det enda viktiga är hur den spelar filmfiler/mappar.

 

Innan jag skaffade en Dune HD Max så körde XBMC på en HTPC. Först saknade jag det snygga gränssnittet på skärmen från XBMC och efter att ha kollat lite på alternativen för Dune började jag använda My Movies för att hantera filmsamlingen och skapa metadata för Dune. Det ger ett skapligt snyggt gränssnitt på skärmen, men inte i klass med XBMC; eller Kodi i dag då.

 

Det stora lyftet kom när jag skaffade en Ipad med My Movies app. Riktigt smidigt och snyggt system för att bläddra i filmbiblioteket, läsa om filmerna samt starta uppspelning av dem på Dune-spelaren. Sen jag började med detta så använder jag i princip aldrig gränssnittet på skärmen.

 

Så det här med att den nya spelare från Dune ska hantera Kodi ser jag inget behov av, bara den fortsätter funka ihop med My Movies. :)



#33

Postad 16 februari 2016 - 20:32

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

Kul med ny spelare från Dune och intressanta att läsa vad ni som kollat på lite videoklipp etc. skriver!
 
För mig är det precis som Sir Mix Alot skriver ovan, det enda viktiga är hur den spelar filmfiler/mappar.
 
Innan jag skaffade en Dune HD Max så körde XBMC på en HTPC. Först saknade jag det snygga gränssnittet på skärmen från XBMC och efter att ha kollat lite på alternativen för Dune började jag använda My Movies för att hantera filmsamlingen och skapa metadata för Dune. Det ger ett skapligt snyggt gränssnitt på skärmen, men inte i klass med XBMC; eller Kodi i dag då.
 
Det stora lyftet kom när jag skaffade en Ipad med My Movies app. Riktigt smidigt och snyggt system för att bläddra i filmbiblioteket, läsa om filmerna samt starta uppspelning av dem på Dune-spelaren. Sen jag började med detta så använder jag i princip aldrig gränssnittet på skärmen.
 
Så det här med att den nya spelare från Dune ska hantera Kodi ser jag inget behov av, bara den fortsätter funka ihop med My Movies. :)


Kikade på My Movies igår, fann dock inget alternativ att ändra ljud och bild parametrar. Har en hel del med Atmos, DTS-X samt 3D och de vill man ju ha märkta. Har skapat ett bra system med YaDis som fungerar klockrent dock medför det att jag måste ha 50gb av Windows installerad på min Mac, hade gärna slängt Windows där det hör hemma, i soptunnan :)

#34

Postad 16 februari 2016 - 21:03

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Filmerna hanteras i programmet My Movies Collection Management. Där anger man egenskaperna för en titel.

 

Går man in på valen för typ av skiva finns nu följande val:

 

Bifogad fil  Typ.png   14,46K   0 Antal nerladdningar

 

För bildens format kan man välja:

 

Bifogad fil  Format.png   23,15K   0 Antal nerladdningar

 

Bland ljudspåren verkar dock DTS-X saknas än, men Atmos och Auro finns med. Det kommer nog snart, programmet uppdateras ganska ofta.

 

Bifogad fil  Ljud.png   56,18K   0 Antal nerladdningar

 

Jag kör Windows på min server och även HTPC för att kunna köra program som kräver det. Bärbara enheter är det dock äpplen på, fria från Win. :)



#35

Postad 16 februari 2016 - 21:45

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0
Tack skall kika på detta :)

#36

Postad 21 februari 2016 - 09:58

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Enligt ändringsloggen så lades DTS:X till i My Movies 5.21 som släpptes i går. Jag har inte installerat den än, men kommer troligtvis att göra det under dagen.



#37

Postad 26 mars 2016 - 10:25

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Väntar fortfarande på att det ska dyka upp en recension från någon oberoende.

 

På internationella forum hävdas det att releasen blivit uppskjuten medans vissa affärer visar att de har den i lager, hittade den bla i lager hos www.amazon.co.uk - de skickade till sverige med förväntad ankomst 2-13 april, men priset landade på 3887:- inklusive frakt...



#38

Postad 06 april 2016 - 16:31

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

1459774038_0.15763400.jpg

 

 

Next Friday is the official European launch of the Solo 4K says Dune Europe:

This Friday we'll have the official European launch of the Dune HD SOLO 4K sales at Wifimedia in Arnhem. 
Our Partner IBDL wil bring the first stock personally to the WifiMedia Store in Arnhem.

 



#39

Postad 11 april 2016 - 11:03

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Skulle egentligen vänta lite, men när jag såg att "lanserings-affären" accepterade Bitcoin (råkar ha en del sparade som höjts rejält i värde...) så slog jag till och den har skickats.

 

Om jag fattat rätt så finns det fortfarande ingen inbyggd filmsortering (med omslag mm) i Dune (?)

 

Om man har filmer lagrade på en Linux-server, vad använder man då ? För Yadis och Mymovies fungerar väl inte då ?



#40

Postad 11 april 2016 - 20:15

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Härligt, jag köper den direkt den kommer hit!
Du får lägga upp några recensioner här när du
har hunnit testa lite!

#41

Postad 13 april 2016 - 10:50

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Får den förhoppningsvis innan slutet på veckan så att jag kan testa lite i helgen :)

 

Min inställning är dock att den kommer att fungera som ett komplement till Nvidia Shield, där Shield är bättre på streaming och Kodi men Dune är bättre på Bluray ISO, 2D och 3D.

 

Det jag framförallt kommer använda den till är Bluray ISO över nätverk - detta är ju den första (och kanske enda) spelaren som fixar 3D ISO över nätverk med menyer.



#42

Postad 13 april 2016 - 12:11

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0
Kan man inte köra den utan kodi eller annan app till film, skulle helst slippa att vara beroende av kodi och andra appar for att spela/streama film, kör popcorn A400 nu, men den klarar inte det nya.

#43

Postad 13 april 2016 - 14:41

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Om inte den här spelaren kommer att ha några stora skillnader mot de tidigare så går det alldeles utmärkt att spela film utan andra program. Det är bara det att man inte får något snyggt gränssnitt på skärmen för att bläddra bland och läsa om filmerna. 

 

På "startsidan" i spelaren kan man lägga upp genvägar till mappar med filmer, både internt och externt (i sitt nätverk). Sen är det bara att bläddra mellan mapparna med fjärrkontrollen och starta den film man vill se.



#44

Postad 13 april 2016 - 17:49

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Tydligen har denna mediaspelare en ny processor från sigmadesigns som bygger på arm vilket innebär att man kan installera android på den (om man vill)

 

Enligt Dune kan man köra dual-boot, du kan alltså välja att köra antingen dune:s "vanliga" operativsystem och då blir det precis som Erik beskriver det - att man spelar upp filmer via en vanlig filläsare (som på Popcorn Hour A-400) - eller så installerar man android för att få tillgång till Kodi och streaming-appar som Netflix mfl.

 

Personligen ställer jag mig klart skeptisk till Android-alternativet - det kan låta bra på pappret, men i praktiken kommer den (antagligen) bli som en lite sämre "kina-spelare" och inte närheten av lika bra som hos exempelvis Nvidia Shield.

 

Jag kommer antagligen endast använda Dunes egna (linux-baserade) operativsystem - främst eftersom det antagligen endast är där som Bluray ISO med menyer kommer att fungera.

 

Om jag bara kan hitta någon bra omslags-visare (liknande exemeplvis NMJ på Popcorn Hour A-400) så är jag nöjd :)



#45

Postad 13 april 2016 - 18:15

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Pulver: Såg tidigare i tråden att du kör med Linux-server. Nu är jag ju inte helt säker på hur detta funkar, men om man kör Windows (inte server) på en dator i nätverket så kan man väl kunna komma åt filmerna på denna server; och även låta Windows-datorn lägga till filer i mapparna?

 

Om du nu inte redan har någon dator med Windows så skulle man kunna tänka sig en enkel Raspberry Pi med Win 7 (el. 10) där du kör My Movies Collection Management för att skapa metadata för Dunes-spelaren. My Movies lägger till en del filer i mapparna med filmerna på servern så därför behövs den funktionen. Mappen med metadata för Dune kan dock läggas på "valfri" plats, jag har den på ett USB-minne i Dune.

 

Som sagt, jag är inte helt säker på att detta funkar. Det känns dock som att det borde funka, varken Windowsdatorn eller Dune borde bry sig om att filmerna ligger på en Linux-server.

 

Windows Home Server (2011 och 2012) funkar dock väldigt bra med My Movies, väldigt smidigt att rippa skivor automatiskt i servern och hantera filmerna där. Det finns dock ett problem just metadata för Dune. Vill man skapa metadata för Dune på en extern enhet (t.ex. minne i spelaren) så går det inte då WHS 2011 inte ser det som en "share" (vet inte hur det är med WHS 2012).

Om man sparar metadatan i en mapp på servern så funkar det inte för att Dune bara kan hantera en SMB-delning. Det går att runda om man lägger NFS-delning på filmerna, men jag har inte fått det att funka stabilt på min server. Det här problemet började med My Movies 5, med tidigare version var det inga problem att ha metadata i en mapp på servern.

 

Det går dock bra att skapa denna metadata från en annan dator (klient kopplad till servern) med Windows och MMCM, så jag gör så. Med My Movies på Ipad så använder jag dock nästan aldrig gränssnittet på skärmen, väljer film i paddan och startar den därifrån. Nackdelen med detta är möjligtvis att man då inte kan välja att starta som "Lite", man måste starta med menyer (om det inte är en MKV då).



#46

Postad 13 april 2016 - 19:24

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Stort tack Erik! :)

 

Windows-datorer har jag, men jag vill inte ha på dem 24/7 - skulle det fungera att sköta filmhanteringen på en windows-dator och sedan låta filerna ligga på min linux-server (eller via en raspberry-pi) låter det som en bra lösning :)

 

Ska undersöka MyMovies alternativet.



#47

Postad 13 april 2016 - 20:30

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Då är det ju inte så svårt att testa lite. Man vet ju inte om nån valt bort en viss typ av datorer av någon princip eller så... :rolleyes:

 

Nu kanske det blir mycket från ämnet om HD Solo 4K, men samtidigt tycker jag att hur dessa program funkar rätt viktigt att veta vid val av spelare.

 

My Movies kan laddas hem för gratis utvärdering 21 dagar så det borde ge dig tid testa hur det funkar. För att låsa upp funktioner i programmet köper man poäng, ska man inte använda funktionen för att rippa skivor behövs inte så många.

 

Innan man börjar med My Movies så bör man vara medveten om att det funkar rätt annorlunda mot t.ex. Kodi. My Movies bygger på att skivor identifieras via disc-id och att det är kopplat till en viss utgåva, och UPC-kod på fodralet. Det finns funktion för att söka igenom ett bibliotek, men jag har läst att en del tycker att dessa "skrapor" inte funkar lika bra som Kodi.

Finns filmerna i databasen när man lägger till dem går allt väldigt enkelt. Gör de inte det så får man lägga till dem själv, vilket tar lite tid, eller så "fuskar" man och lägger den som en annan utgåva i sin samling. :)

 

För de som nu skaffar Solo 4K kan det kanske vara av intresse att det ryktas om nytt gränssnitt för Dune, som inte kommer att funka med äldre spelare. Det har egentligen varit snack om det här i ett par år, men enligt den här tråden på My Movies forum verkar det börja hända något nu.

 

På Component.se finns en tråd om program för Dune, eftersom jag skrivit en hel del handlar nog det mesta om My Movies. :)



#48

Postad 13 april 2016 - 20:42

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0
Tackar Pulver o Erik_N

Då får vi nog testa denna. Snyggt gränssnitt är inte så noga för mig, ser filmen sen radering, innan körde jag NMJ som egentligen räcker för mig.

Redigerat av Taggis, 13 april 2016 - 20:45.


#49

Postad 14 april 2016 - 05:42

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0
Kör YaDis och tycker det är grymt. Sällan det inte hittar något! Man kan enkelt få till ett snyggt gränssnitt och välja hur det ska se ut.
Har nu ett eget theme med DTS-X, Atmos loggor. Kan göra egna shortcut för 4k filmer, Atmos osv vilket blir enkelt när man ska söka efter en viss typ av film.
Även Saga är bra då alla filmer som har flera uppföljande titlar, Spider-Man 1-4 hamnar under en film och när du öppnar den så har du alla filmer under ju Spider-Man. Hoppas Solo fungerar med YaDis då jag inte tänkt att byta detta. Har även provat mymovies, dunex och zappiti men tycker inte de fungerar lika bra, inte för mig personligen i alla fall.
Kodi hade ju varit optimalt men det är inget jag har stora förhoppningar av att det kommer fungera felfritt med 3D, HD ljud osv
Kört Kodi nu med Shield ett bra tag, vad som jag saknar i Dune är möjligheten att ta hem undertext direkt i spelaren. Hoppas att det kommer en möjlighet för detta framöver

#50

Postad 14 april 2016 - 07:42

Unregistereda2d8f3b8
  • Unregistereda2d8f3b8
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Får den förhoppningsvis innan slutet på veckan så att jag kan testa lite i helgen :)

 

Min inställning är dock att den kommer att fungera som ett komplement till Nvidia Shield, där Shield är bättre på streaming och Kodi men Dune är bättre på Bluray ISO, 2D och 3D.

 

Det jag framförallt kommer använda den till är Bluray ISO över nätverk - detta är ju den första (och kanske enda) spelaren som fixar 3D ISO över nätverk med menyer.

 

Har testat både Nvidia Shield och Popcorn Hour Vten som också har ett Sigma chip(föregångaren till det nya som Dune HD Solo har) och VXP video processor som också nya Dune har och den har en betydligt renare bild och ett helt annat djup, Nvidian upplevs platt och grynig i jämförelse!

Väntar också på min Dune, får den förhoppningsvis i början på nästa vecka!





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.