Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektormässa

261 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 06 december 2013 - 22:51

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 1

Visades det något 4k material?

Om man ville så kunde man se det på vw500. Jag bad dem koppla om den för att INTE se 4k. Kommer nog ta, vadå, 5 år innan man kommer ha annat än sonys demoslinga att se hemma :)

#52

Postad 06 december 2013 - 23:27

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0
Hehe jo det tar väl ett tag innan 4k blir standard.
Tänkte åka upp i morgon och kolla in utbudet.

#53

Postad 07 februari 2014 - 14:42

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

The Rock i Lund börjar med projektor mässa igen :D
http://www.therock.se/?page_id=5907


Bara en månad kvar nu :)

#54

Postad 20 februari 2014 - 08:55

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Bara en månad kvar nu :)

När kör dom den i Stockholm? :)

#55

Postad 21 februari 2014 - 10:29

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

När kör dom den i Stockholm? :)

Det blir över min döda kropp :P Vi måste ju ha lite kul här nere i Skåne också!

De projektorer som jag har fått bekräftat som kommer att visas är Sim2 Crystal Cube, JVC DLA-X35/500/X700, Optoma HD30, HD83, HD91 och Acer H9501BD.

Sen kommer ju Kavena och Epson också och då blir det förstås en hel del Sony och Epson också. Fyller på när jag har fått mer detaljer kring detta. Septon kommer förmodligen att visa någon InFocusmodell också, misstänker jag.

Det kommer också att bli ett rum där man kan testa att lira PS4 på stor bild. I samma rum kommer vi på utsatta tider hålla kortare fördrag om akustik och bildkalibrering.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#56

Postad 21 februari 2014 - 10:52

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Det blir över min döda kropp :P Vi måste ju ha lite kul här nere i Skåne också!

Jag frågade inte hur, utan NÄR? :)
Önskar jag kunde åka ner, men jag har svårt att tro att ni kommer kunna ha bra/ordentlig mörkläggning osv.

#57

Postad 21 februari 2014 - 11:14

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Önskar jag kunde åka ner, men jag har svårt att tro att ni kommer kunna ha bra/ordentlig mörkläggning osv.

I de rum där det visas vita dukar så kommer rummen garanterat att vara inklädda med svart tyg och helt mörka. Jag kommer att se till att hela mässan ska hålla en väldigt hög nivå. Kommer definitivt att se till att alla, eller iaf de flesta, projektorer kommer att visas kalibrerade.

Men, mässan är i första hand till för att kunna träffas, skapa inspiration, kolla på häftiga prylar som oftast inte visas i butik. Helt enkelt ha kul och njuta av prylar. Att välja mässan före att gå till tex vår butik för att skaffa sig underlag inför ett köp är fel väg att gå. I butiken kan man mycket lättare jämföra produkter mot varandra med samma förutsättning.

MVH
Marcus

#58

Postad 21 februari 2014 - 12:27

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Härligt att ni skall fixa en projektor med PS4. Nu kommer jag tyvärr inte kunna komma på mässan men jag har ändå ett par synpunkter.

Största anledningen till att jag valde Sony VPL-VW95ES framför JVC DLA-X30 var just prsestandan vid spel. När jag testade Call of Duty online på Karamashas X30 så kände jag att den inte riktigt hängde med. Det gick inte att se med blotta ögat men det märktes ändå tydligt när man spelade att bilden var aningen efter.
Mitt tips är följaktligen att ni skaffar ett onlineskjutarspel till PS4, tex CoD Ghosts. Installera det färdigt och klart och skapa en PSN-profil där man kan logga in och spela multiplayer online. Se till att projektorn står på Game Mode om det finns ett sådant. En van spelare kommer närmast omedelbart känna om projektorn presterar tillfredställande eller ej.

Kanske mycket begärt men det vore kanon för alla gamers om det går att fixa. ;)

#59

Postad 21 februari 2014 - 12:45

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
PS4:an kommer att rulla ihop med Acerprojektorn och det är inte tänkt att det ska vara en rigg där man ska hitta problem eller välja projektormodell. Rummet gör vi för att man ska kunna testa att lira med stor bild, helt enkelt.

PS4:an kommer fortsättningsvis att finnas här i butiken och vill man testa det du beskriver på olika projektorer så är det hit man ska bege sig, precis som jag beskrev i mitt inlägg ovan.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#60

Postad 21 februari 2014 - 12:45

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0
Låter trevligt och jag kommer, skulle gärna sen en 2.35.1 skärm kontra "vanlig" 16.9. Kommer det vara något sånt tror du?

#61

Postad 21 februari 2014 - 12:56

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Låter trevligt och jag kommer, skulle gärna sen en 2.35.1 skärm kontra "vanlig" 16.9. Kommer det vara något sånt tror du?

Jo, det kommer garanterat att finnas både 16:9 och 2.35:1 dukar. Det kommer också att finnas en hel del olika typer av dukväver, tex olika vita väver och olika högkontrastväver. Finns representanter för bla Stewart, Screeen Research, Grandview, Draper(Euroscreen), Screen Exellence, Kingpin, DNP på plats och de flesta av de fabrikaten kommer att visas.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#62

Postad 21 februari 2014 - 13:05

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0
Ja, då går det bara inte att missa. Sista frågan...kan man utläsa något program typ körschema eftersom jag kanske bara kan komma iväg en dag. Kanske mest igång på lördagen?

#63

Postad 21 februari 2014 - 14:35

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Ja, då går det bara inte att missa. Sista frågan...kan man utläsa något program typ körschema eftersom jag kanske bara kan komma iväg en dag. Kanske mest igång på lördagen?

Blir antagligen föredrag om kalibrering alla tre dagarna samt om akustik på fredag och lördag. Annars ska allt vara igång från fredag när det öppnar.

Brukar bli mest folk på lördag, sen söndag och lugnast är det förmodligen på fredag fram till 16.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#64

Postad 21 februari 2014 - 18:02

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Vilka är det som håller föredragen? :)

Med vänlig hälsning,

Pär

#65

Postad 21 februari 2014 - 18:08

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Det kommer också att finnas en hel del olika typer av dukväver, tex olika vita väver och olika högkontrastväver. Finns representanter för bla Stewart, Screeen Research, Grandview, Draper(Euroscreen), Screen Exellence, Kingpin, DNP på plats och de flesta av de fabrikaten kommer att visas.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Det låter ju alldeles lysande! :) Ska bli väldigt intressant att se & jämföra fabrikaten.

#66

Postad 21 februari 2014 - 18:18

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Vilka är det som håller föredragen? :)

Med vänlig hälsning,

Pär

Om kalibrering blir det jag och om akustik Johan Nantin, Specialelektronik.

/Marcus

#67

Postad 21 februari 2014 - 19:36

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Ok, nice 😊👍

Hade planerat att komma ner, men krockade med en grej på fredagen tyvärr 😔

#68

Postad 22 februari 2014 - 11:16

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Ok, nice ����

Hade planerat att komma ner, men krockade med en grej på fredagen tyvärr ��

Vi får försöka klara oss...även om det blir svårt :P

/Marcus

#69

Postad 22 februari 2014 - 11:45

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Kanske göra som vid HDTVShootout och filma evenemanget, iaf delar av det, och lägga upp på YouTube eller nåt sånt?

#70

Postad 25 februari 2014 - 11:53

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Kanske göra som vid HDTVShootout och filma evenemanget, iaf delar av det, och lägga upp på YouTube eller nåt sånt?

Det hade varit trevlig.

Tyvärr vet jag av erfarenhet, av de tidigare mässorna som vi har arrangerat, att det inte finns någon tid över till annat. Vi brukar hålla på till sent på natten när vi riggar upp och allt brukar nätt och jämt stå färdigt tills det öppnar. Sen när det börjar komma folk så far vi på The Rock runt som "yra höns" för att hålla mässan flytande och vara tillgängliga för utställare och besökare. Ska försöka hinna ta lite foto under själv riggningen iaf.

Men om någon besökare har tid att dokumentera så är det förstås alltid kul och uppmuntras förstås. :)

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#71

Postad 25 februari 2014 - 16:53

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0
hade varit kanon om ni sätter tydliga skyltar om vilken proj som körs i respektive rum ! nu var jag inte på senaste mässan så jag vet inte hur det såg ut då, men på en tidigare mässa var det svårt att se, särskilt om det var mkt folk i rummet o svårt att ta sig in o se projen utan bara bilden, en skylt vid respektive dörr hade uppskattats

#72

Postad 26 februari 2014 - 10:44

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

hade varit kanon om ni sätter tydliga skyltar om vilken proj som körs i respektive rum ! nu var jag inte på senaste mässan så jag vet inte hur det såg ut då, men på en tidigare mässa var det svårt att se, särskilt om det var mkt folk i rummet o svårt att ta sig in o se projen utan bara bilden, en skylt vid respektive dörr hade uppskattats

Yep, vi fick kritik för det från de första mässorna(2007-2009) och sista året vi körde(2010) så hade vi skyltat det mesta. Ska försöka se till att det blir så i år också, samt kartor så att man kan se vart allting finns.

Tack för feedback!

Har nu också uppdaterat hemsidan med en hel del nytt om mässan. therock.se

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 26 februari 2014 - 14:47.


#73

Postad 28 februari 2014 - 08:01

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0

Blir antagligen föredrag om kalibrering alla tre dagarna samt om akustik på fredag och lördag. Annars ska allt vara igång från fredag när det öppnar.

Brukar bli mest folk på lördag, sen söndag och lugnast är det förmodligen på fredag fram till 16.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Någon som vet hur det blir i eftermiddag direkt när man öppnar, är det "lönt" att vara där då ?jag menar är allt klart o igång o det finns besökare eller är det mest utställare som står o fikar eftersom det är så lite med folk eller att man inte är riktigt klar med alla inkopplingar, jag vill inte vara "ensam" där , trevligast om det är lite "trångt"

#74

Postad 28 februari 2014 - 10:43

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Någon som vet hur det blir i eftermiddag direkt när man öppnar, är det "lönt" att vara där då ?jag menar är allt klart o igång o det finns besökare eller är det mest utställare som står o fikar eftersom det är så lite med folk eller att man inte är riktigt klar med alla inkopplingar, jag vill inte vara "ensam" där , trevligast om det är lite "trångt"

Det är förstås omöjligt, för mig eller någon annan, att veta när besökarna kommer till mässan. Men av tidigare mässor, som vi har haft med liknande upplägg, så är det lite lugnare de första timmarna eftersom det är en fredag eftermiddag och många förstås är på arbetet. Det har tidigare år kommit lite folk som har gått iväg från jobbet på lunchen eller gått hem tidigare från jobb. Men det är inga stora mängder. Perfekt för den som vill komma och snacka med utställarna och få titta på prylarna i lite mer lugn och ro. Många av besökarna som kommer då, brukar komma även på lördag/söndag om de bor i faggorna.

Första dagen brukar vara lite av en "intrimningsdag". Dvs att det mesta är nog igång och rullar men de som är ansvariga i rummen behöver oftast några timmar eller första dagen på sig för att bli varma i kläderna och testa vad som fungerar bra i rummet. Framåt eftermiddagen på fredagen efter kl 16 kommer det troligen lite mer folk.

Gillar du att ha lite trångt :blink: så är det förmodligen lördagen du ska komma på!

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#75

Postad 28 februari 2014 - 11:24

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0
Har tyvärr ingen möjlighet att besöka mässan själv men ser fram emot att läsa om vad ni som var där tyckte. Framförallt ser jag fram emot att höra vad ni tyckte om det nya högkontrast materialet High Performence XS850E från Draper.

Redigerat av Dr. Zaius, 28 februari 2014 - 11:41.


#76

Postad 04 mars 2014 - 11:48

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Har tyvärr ingen möjlighet att besöka mässan själv men ser fram emot att läsa om vad ni som var där tyckte. Framförallt ser jag fram emot att höra vad ni tyckte om det nya högkontrast materialet High Performence XS850E från Draper.

Den väven hade jag inte själv hört talas om förrän de berättade om den inför mässan, så jag är också väldigt spänd att få se den. Frågan är om den är lika bra(eller bättre) än DNP Supernova? Den kommer att rulla ihop med HW55 i Kavenas rum.

Nu börjar det dra ihop sig och jag håller just nu på att knyta ihop säcken med våra leverantörer om de sista detaljerna!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#77

Postad 04 mars 2014 - 12:29

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Ja, jag är också väldigt nyfiken på den väven, ska bli intressant att se hur den skiljer sig från de andra hk modellerna.

#78

Postad 04 mars 2014 - 19:51

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0
Har en kompis som stod på parkeringen utanför hotellet i lördags och undra varför det var så lite bilar utanför mässan....... nä de va inte jag

#79

Postad 04 mars 2014 - 23:25

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
Ha, ha, han var god tid iaf :lol:

/Marcus

#80

Postad 06 mars 2014 - 18:20

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
Lite bilder uppe från riggningen nu på vår FB sida.

/Marcus, The Rock

#81

Postad 06 mars 2014 - 18:35

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Ser trevligt ut Marcus, kommer det vara ett rum som visar olika proj riggar eller blir det olika rum för olika märken/ utställare? Vill minnas att när jag var där 2010 så hade Kavena ett rum för Sony/JVC medans dom andra märkena var i andra rum.

Hur kommer de olika dukvävarna att demas?


#82

Postad 06 mars 2014 - 19:46

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
Jag har gjort beskrivningar av rummen som finns upplagt på vår hemsida under "Visas på mässan".

Har lagt upp fler foto på FB från monteringen och lägger upp efterhand.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#83

Postad 06 mars 2014 - 19:56

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Ja, måste ha missat det när jag var inne på sidan tidigare. Jäkligt nice med 9 olika riggar! mycket godbitar att kolla på.

Redigerat av Mentos, 06 mars 2014 - 19:56.


#84

Postad 06 mars 2014 - 20:44

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
Jag la upp det för bara några dagar sedan, så om du kollade innan dess så var det inte med.

Men det börjar ta sig, men det blir nog en lång natt för en del(mig inkluderad)😉

Får hoppas jag inte svamlar fööör mycket imorgon när jag ska hålla föredrag om kalibrering.😮

/Marcus

#85

Postad 07 mars 2014 - 22:29

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 1
En liten rapport från mässan idag, var där i några timmar under eftermiddagen och hann med att se det mesta. Vill först passa på att tacka Marcus & TheRock folket för en trevlig tillställning med ett bra utbud :)

Kikade först på Drapers nya "high performance" högkontrast väv som demades i Kavena rummet med en Sony HW55.
Denna såg helt ok ut, vet inte om det berodde på lite ströljus som sipprade in i rummet men kändes som att det saknades lite tryck i bilden. Med en gain på 0.85 krävs det också en del ljus för att få till en bra bild som killen från Euroscreen jag pratade med också påpekade.
Det positiva var att den visade väldigt lite, om ens någon shine/grusighet i bilden men jag får nog kika på den ytterligare nån gång innan jag kan säga helt säkert att den saknar det. Hot-spoting var också inget jag direkt la märke till.
Lite billigare än DNP:s Supernova men inte lika bra enligt min uppfattning.

Tittade också på DNP:s Supernova väv som demades tillsammans med en Acer proj vill jag minnas. Har sett denna duken en gång tidigare och den imponerade lika mycket, om inte mer idag. Helt fantastisk väv som ger en riktigt kontrastrik bild även med flera lampor tända i rummet. När dom släckte ner helt i rummet såg det grymt bra ut.
Utan tvekan den bästa högkontrast väven i dagläget som jag sett. Och smakar det så kostar det också.. :P

Tog sen en kik i Wiktors rummet där JVC demades på en vit Grandview duk, måste säga att jag blev riktigt imponerad av JVC:s X500. Grymt bra svärta & kontrast på materialet han demade. Han visade även som hastigast hur e-shift tekniken påverkade bilden och av det lilla jag såg tyckte jag det verkade bra.

Sen spenderade jag resten av tiden i Kavena rummet med Sony:s 4K proj, ojoj, vilken best!
Han demade först 1080p blu-ray (oblivion) med reality creation på och bilden såg ruggigt skarp ut, kontrasten & svärtan var också bra men inte i samma klass som JVC:s X500 enligt min uppfattning. Kan ju tillägga också att Sony:n inte var kalibrerad utan kördes med ootb inställningar och lampan kördes på ca 60% av ljusstyrkan vilket räcke till mer än väl på 100" duken från Stewart Studiotek.
Sen demades också äkta 4K från en media server och det såg helt fantastiskt ut! Svårt att beskriva i ord men skärpan & detaljrikedomen i bilden var på en helt annan nivå än med 1080p. Det måste helt enkelt upplevas för att man ska kunna förstå skillnaden.

#86

Postad 07 mars 2014 - 22:46

Unregistered44e1cbef
  • Unregistered44e1cbef
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0

En liten rapport från mässan idag, var där i några timmar under eftermiddagen och hann med att se det mesta. Vill först passa på att tacka Marcus & TheRock folket för en trevlig tillställning med ett bra utbud :)

Kikade först på Drapers nya "high performance" högkontrast väv som demades i Kavena rummet med en Sony HW55.
Denna såg helt ok ut, vet inte om det berodde på lite ströljus som sipprade in i rummet men kändes som att det saknades lite tryck i bilden. Med en gain på 0.85 krävs det också en del ljus för att få till en bra bild som killen från Euroscreen jag pratade med också påpekade.
Det positiva var att den visade väldigt lite, om ens någon shine/grusighet i bilden men jag får nog kika på den ytterligare nån gång innan jag kan säga helt säkert att den saknar det. Hot-spoting var också inget jag direkt la märke till.
Lite billigare än DNP:s Supernova men inte lika bra enligt min uppfattning.

Tittade också på DNP:s Supernova väv som demades tillsammans med en Acer proj vill jag minnas. Har sett denna duken en gång tidigare och den imponerade lika mycket, om inte mer idag. Helt fantastisk väv som ger en riktigt kontrastrik bild även med flera lampor tända i rummet. När dom släckte ner helt i rummet såg det grymt bra ut.
Utan tvekan den bästa högkontrast väven i dagläget som jag sett. Och smakar det så kostar det också.. :P

Tog sen en kik i Wiktors rummet där JVC demades på en vit Grandview duk, måste säga att jag blev riktigt imponerad av JVC:s X500. Grymt bra svärta & kontrast på materialet han demade. Han visade även som hastigast hur e-shift tekniken påverkade bilden och av det lilla jag såg tyckte jag det verkade bra.

Sen spenderade jag resten av tiden i Kavena rummet med Sony:s 4K proj, ojoj, vilken best!
Han demade först 1080p blu-ray (oblivion) med reality creation på och bilden såg ruggigt skarp ut, kontrasten & svärtan var också bra men inte i samma klass som JVC:s X500 enligt min uppfattning. Kan ju tillägga också att Sony:n inte var kalibrerad utan kördes med ootb inställningar och lampan kördes på ca 60% av ljusstyrkan vilket räcke till mer än väl på 100" duken från Stewart Studiotek.
Sen demades också äkta 4K från en media server och det såg helt fantastiskt ut! Svårt att beskriva i ord men skärpan & detaljrikedomen i bilden var på en helt annan nivå än med 1080p. Det måste helt enkelt upplevas för att man ska kunna förstå skillnaden.


Kul med lite info.

#87

Postad 08 mars 2014 - 09:00

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Kikade först på Drapers nya "high performance" högkontrast väv som demades i Kavena rummet med en Sony HW55.
Denna såg helt ok ut, vet inte om det berodde på lite ströljus som sipprade in i rummet men kändes som att det saknades lite tryck i bilden. Med en gain på 0.85 krävs det också en del ljus för att få till en bra bild som killen från Euroscreen jag pratade med också påpekade.
Det positiva var att den visade väldigt lite, om ens någon shine/grusighet i bilden men jag får nog kika på den ytterligare nån gång innan jag kan säga helt säkert att den saknar det. Hot-spoting var också inget jag direkt la märke till.
Lite billigare än DNP:s Supernova men inte lika bra enligt min uppfattning.


Synd att man inte visste om den nya dukväven, kanon om grusigheten är borta el mindre :)

Sen spenderade jag resten av tiden i Kavena rummet med Sony:s 4K proj, ojoj, vilken best!
Han demade först 1080p blu-ray (oblivion) med reality creation på och bilden såg ruggigt skarp ut, kontrasten & svärtan var också bra men inte i samma klass som JVC:s X500 enligt min uppfattning. Kan ju tillägga också att Sony:n inte var kalibrerad utan kördes med ootb inställningar och lampan kördes på ca 60% av ljusstyrkan vilket räcke till mer än väl på 100" duken från Stewart Studiotek.
Sen demades också äkta 4K från en media server och det såg helt fantastiskt ut! Svårt att beskriva i ord men skärpan & detaljrikedomen i bilden var på en helt annan nivå än med 1080p. Det måste helt enkelt upplevas för att man ska kunna förstå skillnaden.


Ja kan tänka mig att den leverera en go och härlig bild :P

Tog sen en kik i Wiktors rummet där JVC demades på en vit Grandview duk, måste säga att jag blev riktigt imponerad av JVC:s X500. Grymt bra svärta & kontrast på materialet han demade. Han visade även som hastigast hur e-shift tekniken påverkade bilden och av det lilla jag såg tyckte jag det verkade bra.


Personligen tycker jag inte e-shiften hjälper något.. Tack för feedback Mentos :)

#88

Postad 08 mars 2014 - 09:16

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Synd att man inte visste om den nya dukväven, kanon om grusigheten är borta el mindre :)


Ja, den är klart intressant. Som jag förstod det ska TheRock bli återförsäljare av denna väven framöver så det kommer nog finnas möjlighet att titta närmare på den.

#89

Postad 08 mars 2014 - 10:42

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

En liten rapport från mässan idag, var där i några timmar under eftermiddagen och hann med att se det mesta. Vill först passa på att tacka Marcus & TheRock folket för en trevlig tillställning med ett bra utbud :)

Tack själv, kul att du tog dig tiden att komma!

Kan ju tillägga också att Sony:n inte var kalibrerad utan kördes med ootb inställningar och lampan kördes på ca 60% av ljusstyrkan vilket räcke till mer än väl på 100" duken från Stewart Studiotek.

Både VW500:an och HW55:an är kalibrerade och går i sina userlägen. Möjligen någon hos Kavena valde att visa 500:an okalibrerad för just dig, men det är meningen att den ska rulla kalibrerad hela tiden. Bra är den oavsett, men den hade ju inte mått dåligt av en större duk. 100" för en sådan maskin är nästan en skymf :rolleyes:

Nu laddar vi för en ny dag och hoppas det kommer mycket folk idag också, trots det fina "fixa i trädgården" vädret.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#90

Postad 08 mars 2014 - 13:13

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

men den hade ju inte mått dåligt av en större duk. 100" för en sådan maskin är nästan en skymf :rolleyes:


Ja, kan bara instämma. Dom hade visst sin 130" utlånad och Kavena killen påpekade också att han tyckte det var synd för det hade gjort den mer rättvisa.

#91

Postad 08 mars 2014 - 15:27

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0
.

Redigerat av Biomax, 08 mars 2014 - 16:26.


#92

Postad 08 mars 2014 - 16:29

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0
Nyss hemkommen och jag riktade in mig på det som passar dels min plånbok och dels de förutsättningar jag har hemma. Med andra ord kikade jag bara lite kort på Sonys 4K proj och annats som mest var för "kuls" skull. Därefter satte jag fart till Wictors där Jocke demade JVC 35 och 500 projektorerna med Definitive Technology högtalare. Jag som är Mirage frälst blev glad eftersom det är ganska lika i tekniken med hur Mirage lät förr. Både frontar och center har aktiva basar till det var det subbar, dubbla 11 tummare kopplade. Frontarna låg på 20 paret, centern 10 och subbarna 16 paret. Det lät...hemmabio! :-)

Bilden kördes på en ramspänd 2.35.1 matt 1.0 gain Grandview duk och man kunde snabbt växla mellan projektorerna. Jag var minst sagt nyfiken om jag skulle se en skillnad som motsvarade det dubbla priset och jag är inte helt säkert på svaret än. 500 bilen var skarpare och mer "tight" och kontrasterna på de båda var makalösa. Det jag blev lite snopen över är att jag upplevde en mer "blek" bild (kallare?) på 35 i jämförelse på 500. Nu kan det vara kalibreringen i sig, för den skillanden hade jag inte tänkt på.

Utöver det tyckte jag Epson hade två bra rum varav ett var uppbyggt som ett normalt vardagsrum med 7200 projektorn, rummet intill lite mer seriöst tryck med 9200 också den snygg (bra pris 20 000 kr)

Sony 55 projektorn var snygg och ljusstark och det var en intressant lite lyxigare duk.

Optoma stack jag bara in huvudet 5 minuter och tittade på deras tre projjar, två billigare modeller sen tyckte jag han sa LED projektor var det alltså HD91? Isåfall var det en riktig besvikelse för mig, inte alls den svärtan jag vill ha utan snare gråaktig.

Trevlig mässa, en del frågetecken rätades ut i mina planer andra inte...ha, ha!

#93

Postad 08 mars 2014 - 17:35

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0
Någon som vet vilken live-konsert /sångare som kördes på Acer H9501BD

kom på
Michael Bublé

#94

Postad 08 mars 2014 - 17:48

Bourboner
  • Bourboner
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Någon som vågar sig på en jämförelse mellan dom olika ljudsystemen?

Är inne på att skaffa mig Klipsch THX Ultra systemet. Jag antar att det är detta system som är i det ena rummet?

#95

Postad 08 mars 2014 - 18:58

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

två billigare modeller sen tyckte jag han sa LED projektor var det alltså HD91?

Det stämmer!

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Är inne på att skaffa mig Klipsch THX Ultra systemet. Jag antar att det är detta system som är i det ena rummet?

Yes, det stämmer :)

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#96

Postad 08 mars 2014 - 19:58

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0
Marcus: Jag antar att du/ni kalibrerat båda JVC projektorerna inne hos Wictors....enligt dig (subjektivt, jag vet) är det skillnaden man ser mellan dessa projektorer (bättre paneler i 500, e-shift mm) eller är det en skillnad i kalibrering eller annat? Att 500 var bättre var inte så överraskande, men jag tyckte det var skillnad i själva färgsättningen och ska det vara så?

#97

Postad 08 mars 2014 - 23:52

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
Ja jag vill tacka för en fantastisk mässa. Som vanligt leverera killarna på The Rock. Fick också med mig en Epson 7200 hem lagom till Alexander Gustafssons match :) Faktiskt riktigt trevlig "out of the box" Igen ett Stort tack till Stephan och Marcus.

Redigerat av alexander_e_b, 08 mars 2014 - 23:53.


#98

Postad 09 mars 2014 - 10:30

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Marcus: Jag antar att du/ni kalibrerat båda JVC projektorerna inne hos Wictors....

Det är Jocke själv som demar i rummet som kalibrerat sina maskiner. Så det bästa är förstås att ta upp eventuella skillnader med honom när ni är i rummet och pratar med honom, om ni är nyfikna. Jocke är jätteduktig på bild och kalibrering och förklarar gärna vad skillnaderna beror på.

enligt dig (subjektivt, jag vet) är det skillnaden man ser mellan dessa projektorer (bättre paneler i 500, e-shift mm) eller är det en skillnad i kalibrering eller annat? Att 500 var bättre var inte så överraskande, men jag tyckte det var skillnad i själva färgsättningen och ska det vara så?

För att kalibrera två maskiner så att de blir i stort sett identiska så behöver man lägga rätt många timmar. Ögat har en förmåga att mycket enkelt se små skillnader i färg och vitbalans när man gör en A/B jämförelse. Detta är anledningen till att jag tycker det är mycket viktigt med kalibrering vid demo med shootout. Jag vet att Jocke hade oturen att hans dukväv kom sent på fredagen, en timme innan öppning av mässan, och kanske har det bidragit till att han inte hann få in de sista procenten i kalibreringen.

Avvikelserna du beskriver ligger mest troligt i inställningar/kalibrering och inte i panelskillnader.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#99

Postad 09 mars 2014 - 11:47

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0
Tack, då är det nog som jag gissat. Himla trevligt var det i alla fall, jag fick se (och höra) det grövsta trumsolot någonsin Neil Peart som grädde på moset! :-)

#100

Postad 10 mars 2014 - 13:58

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0
Bra mässa, men kunde varit lite tydligare skyltat på dörrarna :)

Hur som helst jag drog med oinvigda och alla var imponerade, men ingen av dessa 7 personer kunde se eller förstår att tex acer kostar 9.900 kr och andra dyrare 50.000 kr , man tyckte till o med att Acern var bäst :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.