Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tillverka egna högtalarkablar

349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 15 februari 2008 - 16:39

Unregistered4755cdea
  • Unregistered4755cdea
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Ingen som vet om det går att använda EKKj ?

#52

Postad 15 februari 2008 - 16:44

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Ingen som vet om det går att använda EKKj ?

bara att köra

#53

Postad 15 februari 2008 - 22:03

Unregistered4755cdea
  • Unregistered4755cdea
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Ingen som vet om det går att använda EKKj ?

bara att köra


Perfekt för det blir mycket snyggare med svart kabel i min lägenhet..får hitta några snygga guld bananer så blir det nog kalas! Återkommer med bilder även fast det kanske tar ett tag...

#54

Postad 15 februari 2008 - 22:15

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Sla förtydliga att jag har fjädrande bananhylsor på båda ändor av varje kabel. Totalt 8 stycken bananhylsor.

SMR:

Jag kan verkligen rekommendera fjädrande hylsor som jag har satt dit. De är riktigt bra och ger fin kontakt. Tyvärr är de väl ganska svåra att få tag på. Jag köpte på www.conrad.se som jag redan nämnt. Men det blir dyr frakt om man bara ska beställa några bananhylsor. Runt 130 kr har jag för mig frakten kostar om man beställer för under ett visst antal hundralappar (tror det är 400 eller 500 kr).

#55

Postad 16 februari 2008 - 09:55

Mattiastbs
  • Mattiastbs
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Jag kör oxå med Conrad´s fjädrande banankontakter.

Passade samtidigt på att beställa lite RCA-kontakter så mitt varuvärde blev väl ca. 470:-
Kom då undan med en frakt på 80:- ungefär..

Lite sega leveranser men annars en bra firma med mycket kul prylar :)

//Mattias

#56

Postad 16 februari 2008 - 15:18

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Så här är frakten från Conrad efter kontroll på deras hemsida.

Order under 200 kr = frakt 85 + 35 kr

Order över 200 kr = frakt 85 kr

#57

Postad 18 februari 2008 - 00:46

Mullis
  • Mullis
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Om man ska göra ca 2m högtalarkabel av 4G1,5 ekk ska man då använda 2 ledare till varje eller ska jag bara köra med en. Jag tänkte hur inpedansen kommer påverkas om jag kör med två ledare. Enligt LTS så ska det ju vara såhär:

Det är hur lång kabel som behövs mellan slutsteg och
högtalare som avgör vilken variant av EKK just du skall
ha. För att inte bromsa strömmen bör kabeln vara
grövre ju längre den är. Också att tänka på är att när
det börjar bli långt får induktansen större betydelse och
att ha flera korskopplade kardeler kan vara ett bra sätt
att få ner induktansen på.
Följande är en måttstock som ger ungefär samma
resistans och induktans:
– 1 m, 2 x 0.4 mm² EKUA
– 4 m, 2 x 1.5 mm² EKK
– 7 m, 2 x 2.5 mm² EKK
– 8 m, 4 x 1.5 mm² EKK korskopplade
– 14 m, 4 x 2.5 mm² EKK korskopplade

gör som bilderna på sidan 1 även vid kortare avstånd induktancen är ändå inte mätbart tillverkarna mäter inductancen vid 1 kilometer kabel.

Så, jag kan använda mig av 4 x 1.5 mm² EKK korskopplade på över 8m?
Tänkt dra högtalarkabel upp på vinden och ner bakom högtalarna inne i väggarna, så då tänkte jag använda mig av 4 x 1.5 mm² EKK som korskopplas. Tror de kommer bli omkring 10-15m långa.

#58

Postad 01 mars 2008 - 21:09

Mullis
  • Mullis
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
hum... :rolleyes:

Så jag kan göra så som jag tänkt här ovan då... Okej ;)

#59

Postad 01 mars 2008 - 22:21

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

hum... :D

Så jag kan göra så som jag tänkt här ovan då... Okej :P

finns i början av tråden på bilderna hur dom är kors kopplade

#60

Postad 02 mars 2008 - 19:11

Mullis
  • Mullis
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

hum... :D

Så jag kan göra så som jag tänkt här ovan då... Okej :P

finns i början av tråden på bilderna hur dom är kors kopplade


Ja, de är jag med på, tänkte mest på längden på kabeln, kan bli 10-15 meter när de ska upp på vinden och ner bakom högtalarna och jag antar att de inte spelar roll om det blir de längderna med 4x1,5mm2 EKK.

Vart en enda lång mening... B)

Redigerat av Mullis, 02 mars 2008 - 19:12.


#61

Postad 02 mars 2008 - 20:40

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

hum... ;)

Så jag kan göra så som jag tänkt här ovan då... Okej ;)

finns i början av tråden på bilderna hur dom är kors kopplade


Ja, de är jag med på, tänkte mest på längden på kabeln, kan bli 10-15 meter när de ska upp på vinden och ner bakom högtalarna och jag antar att de inte spelar roll om det blir de längderna med 4x1,5mm2 EKK.

Vart en enda lång mening... ;)


Jag tolkar tabellen som att upp till 8 m så går det med 4 x 1.5 mm² och upp till 14 m är det 2.5 mm² som gälller, det är dessutom omöjligt att hitta sån 4-ledare, så det blir 5-ledare.

#62

Postad 02 mars 2008 - 20:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

hum... ;)

Så jag kan göra så som jag tänkt här ovan då... Okej ;)

finns i början av tråden på bilderna hur dom är kors kopplade


Ja, de är jag med på, tänkte mest på längden på kabeln, kan bli 10-15 meter när de ska upp på vinden och ner bakom högtalarna och jag antar att de inte spelar roll om det blir de längderna med 4x1,5mm2 EKK.

Vart en enda lång mening... ;)


Jag tolkar tabellen som att upp till 8 m så går det med 4 x 1.5 mm² och upp till 14 m är det 2.5 mm² som gälller, det är dessutom omöjligt att hitta sån 4-ledare, så det blir 5-ledare.


Jag kör alltid med 4 ledare, men tror inte att skildnaden kan bli så jäkla stor med en 5 ledare,kör på 5 ledare du, det va ju dessutom med en sådan som X-12 visade i början av tråden ;)

#63

Postad 02 mars 2008 - 21:10

Mullis
  • Mullis
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Jag kör alltid med 4 ledare, men tror inte att skildnaden kan bli så jäkla stor med en 5 ledare,kör på 5 ledare du, det va ju dessutom med en sådan som X-12 visade i början av tråden ;)


Problemet är det att jag ska dra dem i 16mm VP-rör upp på vinden och sen ner inne i ytterväggen. Så då passar det bättre med 4x1,5mm2 än 5x1,5mm2 eller 5x2,5mm2...
Kommer inte köra 500W i dem heller... ;)

#64

Postad 02 mars 2008 - 22:28

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Jag kör alltid med 4 ledare, men tror inte att skildnaden kan bli så jäkla stor med en 5 ledare,kör på 5 ledare du, det va ju dessutom med en sådan som X-12 visade i början av tråden ;)


Vart köper du 4x2.5mm²?
Det var de kommentaren om 5-ledare gällde.

#65

Postad 02 mars 2008 - 22:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Jag kör alltid med 4 ledare, men tror inte att skildnaden kan bli så jäkla stor med en 5 ledare,kör på 5 ledare du, det va ju dessutom med en sådan som X-12 visade i början av tråden ;)


Vart köper du 4x2.5mm²?
Det var de kommentaren om 5-ledare gällde.


Jag kör alltid me 4X1,5 eller 2,5mm^2

1,5 kan man köpa på Elfa, 2,5 har jag fått en 40 meter, vet ej var man kan köpa det men borde väll finnas på Elfa det med.

#66

Postad 19 mars 2008 - 09:52

Unregistered17d8f906
  • Unregistered17d8f906
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Nu har jag ochså testat det här med Ekk efter lång tids undran... och vad kom jag fram till?

Testutrustning:
Yamaha RX-v661
Dynavoice M-65
Proson Chrystal Smoke 2,5
Ekk 4G1,5
Installationskabel 7G1,5 Skärmad

Kabellängd ~3m

Jo; att det är billigt och ganska roligt att göra egna kablar och de både ser bra ut (med bananer och krympslang) och låter bra (Jämför med för minuten nyskalade Proson Chrystal Smoke 2,5kvadrat).

Jämfört med Prosonkablarna levererade Hemmabyggena lite mer bas men framförallt lyckades den förmedla ännu högre register.

(Tips på Referenslåt; Nightwish - Ocean Soul på OrginalAlbumet Century Child. Där kan man snacka höga toner i det som låter som ett änglaspel i bakgrunden...)

Prosonkablarna fick det mest att låta som att det klingade på ett ganska vanligt sätt medans Ekk:na framhävde toner ända upp till gränsen för det hörbara "på ett hörbart sätt", dett blr liksom så att det börjar känas i tinningarna också när man kommer dit...

Skillnaderna var ungefär de samma vare sig jag provade SingleWire, BiWire eller BiAmp. De blev dock allra störst när jag körde Biampat med 7G:n då öppnade sig även ljudbilden något... :)


Men, varför bytte jag då tillbaka till mina gamla Proson?

Enkelt, de andra var så styva så när det blev dags att lyfta in stärkaren i bänken så tog det tvärstopp

Mina nytillverkade underbara kablar får nu ligga och vänta på att jag någon gång får plats att ställa upp en öppen ren stereoanläggning, där man inte behöver befatta sig med otyget tv bänk... ;)

Ett annat problem jag stötte på var att det kunde vara svårt att få bra kontakt mot den hårda ensama ledaren i Ekk:n, detta blev väl dock främst ett problen med avseende på tidsåtgång.


Jag tror dock att Ekk är ett mycket bra sätt om man vill flytta ljud längre sträckor, så kan man bara ha sista 20cm av vanlig högtalarkabel så att de går att koppla in också...



"Wisdom is what You gain from putting knowledge to It's test..."

#67

Postad 19 mars 2008 - 15:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Nu har jag ochså testat det här med Ekk efter lång tids undran... och vad kom jag fram till?

Testutrustning:
Yamaha RX-v661
Dynavoice M-65
Proson Chrystal Smoke 2,5
Ekk 4G1,5
Installationskabel 7G1,5 Skärmad

Kabellängd ~3m

Jo; att det är billigt och ganska roligt att göra egna kablar och de både ser bra ut (med bananer och krympslang) och låter bra (Jämför med för minuten nyskalade Proson Chrystal Smoke 2,5kvadrat).

Jämfört med Prosonkablarna levererade Hemmabyggena lite mer bas men framförallt lyckades den förmedla ännu högre register.

(Tips på Referenslåt; Nightwish - Ocean Soul på OrginalAlbumet Century Child. Där kan man snacka höga toner i det som låter som ett änglaspel i bakgrunden...)

Prosonkablarna fick det mest att låta som att det klingade på ett ganska vanligt sätt medans Ekk:na framhävde toner ända upp till gränsen för det hörbara "på ett hörbart sätt", dett blr liksom så att det börjar känas i tinningarna också när man kommer dit...

Skillnaderna var ungefär de samma vare sig jag provade SingleWire, BiWire eller BiAmp. De blev dock allra störst när jag körde Biampat med 7G:n då öppnade sig även ljudbilden något... :wub:


Men, varför bytte jag då tillbaka till mina gamla Proson?

Enkelt, de andra var så styva så när det blev dags att lyfta in stärkaren i bänken så tog det tvärstopp

Mina nytillverkade underbara kablar får nu ligga och vänta på att jag någon gång får plats att ställa upp en öppen ren stereoanläggning, där man inte behöver befatta sig med otyget tv bänk... :wub:

Ett annat problem jag stötte på var att det kunde vara svårt att få bra kontakt mot den hårda ensama ledaren i Ekk:n, detta blev väl dock främst ett problen med avseende på tidsåtgång.


Jag tror dock att Ekk är ett mycket bra sätt om man vill flytta ljud längre sträckor, så kan man bara ha sista 20cm av vanlig högtalarkabel så att de går att koppla in också...



"Wisdom is what You gain from putting knowledge to It's test..."


Vad va det för problem med inkopplingen menade du ?
Att bananerna hoppar ur kontakterna är ett vanligt problem då EKK'n har så att säga en ganska stark egen vilja :wub:
Därför så kör man gärna med spadar till just EKK, jag gör det i alla fall då dom inte lossnar hur som hälst, men att den är styv och mycket jobbig att jobba med det kan jag inte annat än att hålla med om.
Men jag brukat göra såhär att jag spikar fast den men kabel klammer längs med listen så blir det snyggt och man slipper "se" kabeln.
Och en sak att tänka på är att man ska Alltid löda EKK'n i kontakterna då den annars kommer att börja glappa ganska fort och ge dålig kontakt = dåligt ljud och kan sabba stärkaren, sedan så finns ju allas vår kompis Oxidation med i bilden också och med den änu större anledning till att man bör löda i stället för att "bara" skuva fasst.

#68

Postad 23 mars 2008 - 21:21

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Som DVD-ai skriver måste man ha någon sorts banan eller spade till EKK. Och den löder man fast annars får man inte rätt kontakt. Om man inte kan löda så kan man fråga en vän som kan det.

Jag har fjädrande bananhylsor och visst, de har en viss tendens att glida ur om man rör högtalaren något. Min förstärkare står i tv-bänk och jag har inte problem med att banankontakterna gilder ur. Jag sätter in förstärkaren först och sen sätter jag dit kablarna. Men det kanske hjälper till att min "pjäs" till förstärkare väger nästan 25 kilo, den står stadigt och EKK kan inte rubba den. Det är nog fördel att framförallt ha stabila högtalare till den här sortens kabel.

Jag tycker att EKK är så bra så jag gjorde även kabel till centerhögtalaren. Tyvärr är kabeln lite för otymplig för att använda till mina surroundhögtalare, det är för lång sträcka.

Sen jag bytte från Supra Ply 3.4 till EKK har jag inte ens tänkt på att skifta och gå tillbaka till Supra. Eller att köpa några andra kablar för den delen.

#69

Postad 24 mars 2008 - 09:52

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
För egen del rekommenderar jag verkligen att använda EKK utan kontakter; det låter mycket bättre.

Själv har jag spenderat massor av tid med att fästa bananer på ett par biwire-EKK. När jag väl var klar ver det helt uppenbart att det lät bättre utan kontakter.

Således tycker jag att man ska använda kontakter till EKK endast om förstärkaren inte har skruvkontakter eller om man ofta byter eller flyttar kabel.

Sedan ska man undvika alltför många materialövergångar i audiokablar så om man kan crimpa kontakterna istället för att löda så är det bättre.

#70

Postad 24 mars 2008 - 19:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

För egen del rekommenderar jag verkligen att använda EKK utan kontakter; det låter mycket bättre.

Själv har jag spenderat massor av tid med att fästa bananer på ett par biwire-EKK. När jag väl var klar ver det helt uppenbart att det lät bättre utan kontakter.

Således tycker jag att man ska använda kontakter till EKK endast om förstärkaren inte har skruvkontakter eller om man ofta byter eller flyttar kabel.

Sedan ska man undvika alltför många materialövergångar i audiokablar så om man kan crimpa kontakterna istället för att löda så är det bättre.


Har inte testat det, men jag tycker att den blir mer lätt hanterlig om det är spadar på då dom sitter bättre fasst i anslutninger på högtalare och stärkare.
När man kör med bara EKK rakavägen så har den en tendens att vilja skruva upp sig och man får glappkontakt vilket inte är specielt bra.
Men upplever man inget problem med det så är det klart att man kan köra utan kontakter :)

#71

Postad 24 mars 2008 - 20:14

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Man får skruva till ordentligt och sedan inte vicka runt på kablarna ... en liten uppoffring för bättre ljud.

Bananer hoppar ju ur hela tiden också.

#72

Postad 25 mars 2008 - 18:36

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Jag skrev att man måste ha fjädrande bananhylsor. Men det går förstås utan också. Jag tänkte mest på att det verkar svårt att få dit kablarna på ett bra sätt, att få kontakt. När jag tillverkade mina kablar så tänkte jag inte ens på att det skulle gå att fixera ledarna direkt i förstärkare och högtalare utan hylsor/spadar.

Jag tycker att det funkar mycket bra med fjädrande bananhylsor som finns på Conrad (Inakustik) och även Svalander har sådana i sortimentet har jag sett. Har inte jämfört utan respektive med bananhylsa och ska inte ge mig på det heller.

#73

Postad 26 mars 2008 - 12:56

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Ok, så här tycker jag efter mitt experimenterande:

Med kontakter låter EKK som vilka högtalarkablar som helst. Alltså är det ett bra sätt att spara pengar men inget lyft för anläggningen.

Utan kontakter låter EKK bättre än de flesta andra högtalarkablar. Ljudet är mer öppet, klart och direkt. Det är alltså ett bra sätt att spara pengar och att lyfta sin anläggning.

Vilken metod man väljer är således valfritt.

#74

Postad 26 mars 2008 - 15:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Ok, så här tycker jag efter mitt experimenterande:

Med kontakter låter EKK som vilka högtalarkablar som helst. Alltså är det ett bra sätt att spara pengar men inget lyft för anläggningen.

Utan kontakter låter EKK bättre än de flesta andra högtalarkablar. Ljudet är mer öppet, klart och direkt. Det är alltså ett bra sätt att spara pengar och att lyfta sin anläggning.

Vilken metod man väljer är således valfritt.


Du menar att det är sådan skildnad alltså... ok då får jag väll ta och testa det jag med för nu blev man ju nyfiken :)

#75

Postad 26 mars 2008 - 17:10

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Chris L:

Har du provat fjädrande bananhylsor?

#76

Postad 26 mars 2008 - 18:00

Unregistered17d8f906
  • Unregistered17d8f906
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Ursäkta att jag tagit tid på mig att svara... (tentaperiod)

Problemet var för mig att det blev så styvt att det kändes som att man riskerade att knäcka min stackars Yamahas högtalarkontakter (De är ju så f*rbannat små), särskilt med bananer på . På högtalarsidan var det inga större problem.

Nej, alla högtalarterminaler borde se ut som på min Proson rv-2050 v.2, där snackar vi rejält, sen är den väl inget under för övrigt...

Håller helt klart med om att bananerna försämrade öppenheten i ljudet, tyvärr... Även om det fortfarande lät bra.

Jag blev i och med det här testet omvänd Högtalarkabel-Ateist, på gott å ont :)

Trevlig fortsatt onsdag!

#77

Postad 26 mars 2008 - 20:08

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Det kanske är skillnad på olika banankontakter när det gäller ljudet?

Så här ser de ut som jag menar har bäst förutsättning för att fungera bra:

Postad bild

#78

Postad 26 mars 2008 - 21:33

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Jodå, de är bra, särskilt de crimpbara varianterna.

Problemet uppkommer dock när man tvingar signalen att byta material flera gånger på vägen mellan förstärkaren och högtalaren. Materialen och har olika ledaregenskaper, vilket innebär att man påverkar signalen. Snabbast väg är skruvkontakt * tråd * skruvkontakt. Om du sätter bananer på får du skruvkontakt * banankontakt * tråd * banankontakt * skruvkontakt, dvs 4 övergångar istället för 2.

#79

Postad 30 mars 2008 - 12:21

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Btw, någon som bor i göteborgs regionen som vill gå ihop på en 25m (eller längre) kabelstrumpa från elfa i mölndal?

#80

Postad 06 april 2008 - 15:46

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

För egen del rekommenderar jag verkligen att använda EKK utan kontakter; det låter mycket bättre.

Själv har jag spenderat massor av tid med att fästa bananer på ett par biwire-EKK. När jag väl var klar ver det helt uppenbart att det lät bättre utan kontakter.

Således tycker jag att man ska använda kontakter till EKK endast om förstärkaren inte har skruvkontakter eller om man ofta byter eller flyttar kabel.

Sedan ska man undvika alltför många materialövergångar i audiokablar så om man kan crimpa kontakterna istället för att löda så är det bättre.

andvänd en lödtråd med hög silver halt

#81

Postad 07 april 2008 - 05:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

För egen del rekommenderar jag verkligen att använda EKK utan kontakter; det låter mycket bättre.

Själv har jag spenderat massor av tid med att fästa bananer på ett par biwire-EKK. När jag väl var klar ver det helt uppenbart att det lät bättre utan kontakter.

Således tycker jag att man ska använda kontakter till EKK endast om förstärkaren inte har skruvkontakter eller om man ofta byter eller flyttar kabel.

Sedan ska man undvika alltför många materialövergångar i audiokablar så om man kan crimpa kontakterna istället för att löda så är det bättre.

andvänd en lödtråd med hög silver halt


använder alltid silverlod till ljudprylar, har ca 200meter av det hemma... :)

#82

Postad 07 april 2008 - 11:57

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Mmm... jag använder silver, men det löser ändå inte problemet med materialövergångar. Signalen kommer ju att färdas genom koppar, tenn, silver, förgylld mässing. Ju färre kopplingar och materialövergångar man använder desto mindre påverkas signalen, anser jag.

Således är min priolista för högtalarkabel:
(1) Kontaktlöst
(2) Crimpning
(3) Skruvning
(4) ...
(5) Lödning

#83

Postad 08 april 2008 - 10:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Mmm... jag använder silver, men det löser ändå inte problemet med materialövergångar. Signalen kommer ju att färdas genom koppar, tenn, silver, förgylld mässing. Ju färre kopplingar och materialövergångar man använder desto mindre påverkas signalen, anser jag.

Således är min priolista för högtalarkabel:
(1) Kontaktlöst
(2) Crimpning
(3) Skruvning
(4) ...
(5) Lödning


Men det är ju typ 25 övergångar i filtret,terminaler och anslutnings lister i högtalaren, och minst 100 i steget och hur många som hälst i alla signalvägar samanlagt.
Men om det nu är 40 övergångar mellansteg och spolen i högtalaren så borde 4 st till inte göra någon större skildnad, eller ?!

#84

Postad 08 april 2008 - 10:54

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
Näe, det borde det inte. Och gör det nog inte heller.

#85

Postad 08 april 2008 - 21:29

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Men det är ju typ 25 övergångar i filtret,terminaler och anslutnings lister i högtalaren, och minst 100 i steget och hur många som hälst i alla signalvägar samanlagt.
Men om det nu är 40 övergångar mellansteg och spolen i högtalaren så borde 4 st till inte göra någon större skildnad, eller ?!

Har inte testa själv men det låter ju som ett vettigt resonemang.

#86

Postad 09 april 2008 - 00:00

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
LTS RC-länk, är det någon som har lyssningsintryck att dela med sig med och utan den? :)

#87

Postad 09 april 2008 - 21:20

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Men det är ju typ 25 övergångar i filtret,terminaler och anslutnings lister i högtalaren, och minst 100 i steget och hur många som hälst i alla signalvägar samanlagt.
Men om det nu är 40 övergångar mellansteg och spolen i högtalaren så borde 4 st till inte göra någon större skildnad, eller ?!


Skillnaden är att de komponenter som ni nämner är interna. Deras påverkan på ljudet är redan inräknad i designen. Högtalarkabeln är det inte på samma sätt och den binder dessutom ihop två komponenter som inte är samdesignade.

För all del får ni avvisa allt jag säger och ta det för strunt. Innan ni hgör det så kanske ni skulle lyssna på mina anläggningar där jag följer mina enkla principer om bland annat miminalistiskt kablage. De har en renhet, öppenhet, dynamik och detaljrikedom som du inte får med krimskramskablar.

Häromdagen hade jag ett par ljudkunniga polare hemma som lyssade på min elektrostatanläggning som består av delar som de alla har hört tidigare. Ingen av dem hade hört dem låta så bra som hemma hos mig. De trodde inte heller på att det var kablarna men när jag bytte mina oterminerade EKK till fabriksterminerade Audioquest så var magin nästan bortblåst.

Hifi handlar om små detaljer och små marginaler. The Devil is in the detail som de säger i England.

Framför allt går det inte att resonera sig fram till hur något bör låta. Man måste testa och lyssna.

Redigerat av Unregistered1197, 09 april 2008 - 21:39.


#88

Postad 09 april 2008 - 22:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Skillnaden är att de komponenter som ni nämner är interna. Deras påverkan på ljudet är redan inräknad i designen. Högtalarkabeln är det inte på samma sätt och den binder dessutom ihop två komponenter som inte är samdesignade.

För all del får ni avvisa allt jag säger och ta det för strunt. Innan ni hgör det så kanske ni skulle lyssna på mina anläggningar där jag följer mina enkla principer om bland annat miminalistiskt kablage. De har en renhet, öppenhet, dynamik och detaljrikedom som du inte får med krimskramskablar.

Häromdagen hade jag ett par ljudkunniga polare hemma som lyssade på min elektrostatanläggning som består av delar som de alla har hört tidigare. Ingen av dem hade hört dem låta så bra som hemma hos mig. De trodde inte heller på att det var kablarna men när jag bytte mina oterminerade EKK till fabriksterminerade Audioquest så var magin nästan bortblåst.

Hifi handlar om små detaljer och små marginaler. The Devil is in the detail som de säger i England.

Framför allt går det inte att resonera sig fram till hur något bör låta. Man måste testa och lyssna.


Jag avvisar inget :D
Respekterar din syn på det hela och kan tänka mig att det gör skildnad, men har inte testat det själv och tycker det låter konstigt och håller mig därför lite skeptisk, men det ska provas, kan du ge dig på :)

#89

Postad 09 april 2008 - 23:07

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0

Skillnaden är att de komponenter som ni nämner är interna. Deras påverkan på ljudet är redan inräknad i designen. Högtalarkabeln är det inte på samma sätt och den binder dessutom ihop två komponenter som inte är samdesignade...


Visst, kan väl ligga något i det. Men i fallet med EKK vs Audioquest så tror jag ju snarare på den filtrering som Audioquesten bidrar med framför att det är materialövergångar som påverkar.

#90

Postad 09 april 2008 - 23:34

mandrogoran
  • mandrogoran
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Visst, kan väl ligga något i det. Men i fallet med EKK vs Audioquest så tror jag ju snarare på den filtrering som Audioquesten bidrar med framför att det är materialövergångar som påverkar.



Vad bidrar AQ:n med för filtrering? Visst att de har olika ledare för bas respektive diskant, men att de har filtrerande egenskaper har jag aldrig hört förut. Har jag missat något? :):D


//Mandrogoran

Redigerat av mandrogoran, 09 april 2008 - 23:35.


#91

Postad 10 april 2008 - 11:31

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
Om det är så att det finns en påtaglig skillnad i ljud mellan Audioquest och EKK, och EKK har visat sig vara väldigt transparent, så måste ju skillnaden ligga i att Audioquest påverkar signalen. Och då tror jag att det är kabeln i sig (med termineringar och allt) som ger denna påverkan snarare än att signalen påverkas av övergångar mellan koppar, tenn, zink osv.

#92

Postad 10 april 2008 - 20:36

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Jag tycker att AQ ger ett beslöjat ljud och många beskriver dem som varma. Jag har tänkt att testa oterminerade AQ Type 4 för att se om det är någon skillnad men ännu inte hunnit med.

Alla metaller har olika ledaregenskaper med olika motstånd etc så det är nog inte så svårt att tänka sig att signalen påverkas mer ju fler olika metaller man tvingar den igenom på vägen "hem".

Som sagt, testa gärna själva. Mnimalistiskt kablage är vad som har frälst mig.

#93

Postad 10 april 2008 - 20:59

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
sen skall denna tråd inte vara någon kabeldikussion emellan olika kablar nästa person som nämner aq kablar i denna tråd åker på en anmälning utan här skall det bara vara diy.
för det finns avhandlat i diverse trådar där det spårar ur och så kommer det att göra här också.

Redigerat av Unregistered1022, 10 april 2008 - 21:01.


#94

Postad 10 april 2008 - 21:11

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
AQ nämndes för att konstruktionen inte skiljer sig så mycket från EKK utom att ledarna är tunnare.

#95

Postad 10 april 2008 - 21:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

sen skall denna tråd inte vara någon kabeldikussion emellan olika kablar nästa person som nämner aq kablar i denna tråd åker på en anmälning utan här skall det bara vara diy.
för det finns avhandlat i diverse trådar där det spårar ur och så kommer det att göra här också.


Håller defenetivt med, nu har vi det uträtt och vi har konstaterat att EKK är mer transparent än AQ, och dom flässta andra kablar för den delen, det borde ju kunna bidra till att fler vill prova EKK nu :D

:Inte svårt
:Inte dyrt
:Inte filter !

Edit: Nja, inte mer än nödvändigt i alla fall :P

Redigerat av DVD-ai, 10 april 2008 - 21:17.


#96

Postad 10 april 2008 - 23:57

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0

...nästa person som nämner aq kablar i denna tråd åker på en anmälning...

Jisses va känslig! :P Tror moddarna har viktigare saker för sig än att ta hand om sådant.

Men visst, over and out :D

Hoppas dock att man fortfarande kan ta upp jämförelser mellan EKK och andra kablar för att beskriva ljudkaraktär etc, utan att bli anmäld :D

#97

Postad 11 april 2008 - 16:05

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

AQ nämndes för att konstruktionen inte skiljer sig så mycket från EKK utom att ledarna är tunnare.

det har varit en massa diskutioner emellan aq och alla andra kablar och som vanligt har det spårat ur och det har blivit person angrepp .
så den som vill kan gå till ekk tråden och fortsätta för den var riktigt het för 2år sen

#98

Postad 11 april 2008 - 16:09

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Jisses va känslig! :) Tror moddarna har viktigare saker för sig än att ta hand om sådant.

Men visst, over and out :P

Hoppas dock att man fortfarande kan ta upp jämförelser mellan EKK och andra kablar för att beskriva ljudkaraktär etc, utan att bli anmäld :)

visst går det att ta upp olika karaktärer på kablar men när en viss kabel nämns så kommer falangen direkt och kommer att försvara sina snören med alla medel
men gör en tråd som heter jämförelse mellan ekk och diverse andra snören

#99

Postad 23 april 2008 - 17:30

hag1
  • hag1
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Ett litet instick i denna diskussion:

Går det att köra med en EKK-kabel med tre stycken ledare, och i så fall använda två enkla ledare istället för två tvinnade? Kommer jag att tappa kvallitét om jag gör på det viset?

Det är nämligen så, att avståndet mellan min förstärkare och högtalare är väldigt kort, endast 1,5m. Det känns också smidigare att endast ha och göra med en(1) ledare, då jag sedan krimpar på ändhylsorna (kontaktyta o s v).

Tack på förhand!

/hag1

Redigerat av hag1, 23 april 2008 - 21:07.


#100

Postad 23 april 2008 - 17:54

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Ett litet instick i denna diskussion:

Går det att köra med en EKK-kabel med tre stycken ledare, och i så fall använda två enkla ledare istället för två tvinnade? Kommer jag att tappa kvallité om jag gör på det viset?

Det är nämligen så att avståndet mellan min förstärkare och högtalare är väldigt kort, endast 1,5m. Det känns också smidigare att endast ha och göra med en(1) ledare då jag sedan krimpar på ändhylsorna (kontaktyta o s v).

Tack på förhand!

/hag1

det går bra att köra med enkelledare



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.