Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Cat6 eller 6a?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 december 2018 - 20:55

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Kort och gott. Vilken typ av kabel ska man egentligen ha, gällande tv tittande. Kör f t f med en cat6. Sladden ligger på 1.5 m vilket räcker. Hört att det är den s k bandbredden som skiljer sej här på dessa. Överkurs med en 6a kabel?

#2

Postad 26 december 2018 - 21:04

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0
Ja det är överkurs. Så stor skillnad är det inte på cat6 och cat6a. Så länge det rör sig om vanligt gigabitnätverk så klarar du dig med cat5. Och då pratar vi om längder på upp mot 100m.

Redigerat av boombaaz, 26 december 2018 - 21:06.


#3

Postad 26 december 2018 - 21:14

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Va bra😉kör ju alltså med den kabeln mellan router och tvboxen😉
Tycker bilden hackar ibland,men detta kanske ej då är kabelrelaterat?

#4

Postad 26 december 2018 - 22:04

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Inte kanske utan till 110% säkerhet inte kabeln. Strömmen bör väl dessutom toppa på runt 20-25 Mbps, sen beror det ju på ett stort antal andra faktorer också. Även om du spelar upp UHD-rippar från NAS så toppar du på runt 100 Mbps skulle jag tippa. Misstänker du att det är nätverksrelaterat så skulle jag felsöka ordentligt.

#5

Postad 26 december 2018 - 22:33

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Som sagt, novis på detta med termer o funktioner inom detta område men UHD? VET att det finns nån inställning för detta gällande hdmi kablaget ( ultra high dynamic range) eller nått sånt detta är inte heller påslaget. Kan det vara den där splitkabeln från telejacket till routern månne? I o m att den ligger, om inte dubbelvikt så ganska "krökt" på några ställen bakom nattduksbordet...vet ej hur känsligt detta kablage är, alternativt är nog telejacket från -63 och säkert kabeln utvändigt till stolpen ock...

Uppgraderade hastigheten för bredband till (tror jag) 30 mbps(heter det så?) Nyligen också. Har i o f haft själva routern nu i 5 år också...

Redigerat av Unregisteredc820cdaf, 26 december 2018 - 22:34.


#6

Postad 26 december 2018 - 22:35

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Koppla datorn till samma kabel som du har ansluten till boxen och mät upp hastigheten.

#7

Postad 26 december 2018 - 22:40

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Dum fråga kanske men den från routern (till boxen?)

Hur ser man sen eventuell hastighet?

#8

Postad 26 december 2018 - 22:52

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Ja, kabeln från router till boxen. Kolla via tex. http://www.speedtest.net

Vad kör du för box och vad är det för hackande du upplever?

#9

Postad 26 december 2018 - 23:01

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Ok tack👍 har telias box ARRIS vip 4302. Tycker jag upplever hackandet just vid lite snabbare rörelser (människor) inte alltid men återkommande då då...hmm🤔

#10

Postad 26 december 2018 - 23:08

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Som sagt, novis på detta med termer o funktioner inom detta område men UHD? VET att det finns nån inställning för detta gällande hdmi kablaget ( ultra high dynamic range) eller nått sånt detta är inte heller påslaget. Kann det vara den där splitkabeln från telejacket till routern månne? I o m att den ligger, om inte dubbelvikt så ganska "krökt" på några ställen bakom nattduksbordet...vet ej hur känsligt detta kablage är, alternatovt är nog telejacket från -63 och säkert kabeln utvändigt till stolpen ock...

Uppgraderade hastigheten för bredband till (tror jag) 30 mbps(heter det så?) Nyligen också. Har i o f haft själva router nu i 5 år också...

 

Du har alltså ADSL/VDSL och luftledning. Tyvärr så sitter du på väldigt dåliga förutsättningar då luftledningar brukar dras med den hel del problem då de är exponerade för väder och vind.

 

Se till att det är det är inkopplat på första inkommande telejacket och att det är seriekopplat (till ett jack) om det är vidarekopplat till fler jack.

Ha helst routern (jag antar att det är den du fick från din leverantör) så nära telejacket som möjligt med en kort telekabel och dra istället längre nätverkskablar till TV-boxen och dator. Kraftiga böjda och lindade kablar är inte bra. Försök att ha så anpassade längder som möjligt och använd gärna kabellister eller kabelklammer för att hålla ordning på dem så ma inte springer och trampar och snubblar över dem :)

 

Om jacket är gammalt och skruttigt så kan det hjälpa att byta ut det.

 

Dock brukar det oftast betyda att man få pixelstörningar i första hand innan det hackar om det beror på kvaliteten mellan telejack och telestationen.



#11

Postad 26 december 2018 - 23:16

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Som du beskriver det låter det snarare som något med TruMotion/Auto Motion Plus/MotionFlow (kärt barn har många namn...) att göra då det endast är vid snabba rörelser. Har det inte uppstått nyligen och ”utan anledning” skulle jag nästan utesluta att det är nätverksrelaterat, visserligen kommer din anslutning att gå på knäna vid många klienter som streamar eller liknande.

#12

Postad 27 december 2018 - 00:05

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Boombaaz! Tack för dit utförliga svar👍

Tycker den hänger lite suspekt från kopplingen på taket till stolpen (ledningen) har tänkt hur som för säkerhets skull checka detta via reparatör.Har routern kopplad till första jacket i dagsläget o den står bara halvmetern ifrån via 1 m kabel till jacket. Har som sagt model cat6 från routern via borrat hål i väggen till tvbox(då ca 1.5 m kabel) sen mellan box o tv 1.5 m hdmi kabel. Har medvetet försökt att minimera kabellängderna😉
Jacket kan man byta ut själv va? Menar ingen starkström då...

Har väl i o f fått slumpmässig pixelstörning när jag speglat stillbilder ftån mobil, men det är väl en annan femma misstänker jag😉

Så åtgärd blir till att kolla upp teletråden till stolpen o nytt jack i a f så...

Lobo!

Alla de där dynamiska funktionerna var nog det första jag gjorde att slå av på rekomendation, så bilden med lite improvisation blev betydligt bättre f u att jag dock kan uppleva lite grus/flimmer...men blev bättre då jag aktiverade funktionen "anpassa bild"🤔

Kanske är det den 5 år gamla routern som är på väg och ge sej?

Nu har i a f fått lite alternativ att se över😉

Kan ju också testa o braka på med en viss dynamisk/digital funktion (kommer hör o nu inte ihåg vad funktionen heter, är på jobbet) o se vad som händer..tror syftet med den funktionen var att få bättre "flyt" i bilden. Men tycker ju att den i h t inte skulle behöva vara nödvändig att ha på?

#13

Postad 27 december 2018 - 00:12

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Kolla även in rtings om du inte redan gjort det, en hel del värdefulla tips när det kommer till inställningar av tv:n. https://www.rtings.com

#14

Postad 27 december 2018 - 00:22

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Lysande!

Får botanisera i detta när jag kommer hem igen😉

Återkopplar efter felsök, o tack o bock för era svar👍👍👋

#15

Postad 01 januari 2019 - 08:38

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
SÅ!

Efter alltför mycket tryckande och tröttnde inställning (kalibrering) har jag "äntligen då hittat det läge som jag är nöjd med. Hur? Jo, testade faktiskt slutligen med ett "neutralt" taget foto, innehållandes bl a himmel byggnader snö etc. Visade sej vara ett vinnande konsept😉

Enda lilla nackdelen är ju nu det flimmer/brus som jag inte tycks slippa ifrån...å andra sidan slipper man väl inte ifrån detta då jag kör via telejacket som sagt...

Ställde i a f in tv:n via ett par foton helt "i blindo s a s från kanalernas version och utsändning, vilket visade sej vara framgångsrikt, det svåraste var ju att få rätt kontrast, men en smaksak. Rent generellt, i ht också som en parentes, en jäkla skillnad på SVT:s HD sändning mot t e x 5:ans och andra kanalers...hmmm...det i sig är ju då dock lite av en besvikelse...

How come, att det är så egentligen?

#16

Postad 01 januari 2019 - 09:40

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Hittar inte funktionen att lägga in kort annars kunde jag lagt in en hint om hur det blev😉



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.