Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2338 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#1301

Postad 27 februari 2021 - 14:03

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Det här är visserligen rätt gamla grejer, men inte mindre bra för det. Rätt roligt att jämföra innehållet och se vad man kan få för 10 kkr per tvåkanalssteg: https://hifitorget.s...1000_122165.htm

 

Dynamic Precision är väl för övrigt ett märke som IS sålt och haft visst samarbete med, men det tror jag inte påverkat DP negativt; i synnerhet inte dessa gamla steg. http://www.dpguiden.no/?page_id=27



#1302

Postad 27 februari 2021 - 17:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 3

Ni har helt dödat det roliga med min byggtråd och detta forum så jag tackar för mig.


Tyvärr är det priset du får betala för samarbetet med IS. Istället för att skylla på oss, gå till källan. Så vitt jag kan se, har det enda som har riktats direkt till dig handlat om minst sagt tveksamma elinstallationer.

Resten är om IS produkter. Om du försvarar det så hamnar du såklart i skottgluggen, men det är inte vårt fel. Det roliga med ditt hembiobygge kan faktiskt involvera produkter som kommer från seriösa tillverkare.

#1303

Postad 01 mars 2021 - 20:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Det här är visserligen rätt gamla grejer, men inte mindre bra för det. Rätt roligt att jämföra innehållet och se vad man kan få för 10 kkr per tvåkanalssteg: https://hifitorget.s...1000_122165.htm

 

Dynamic Precision är väl för övrigt ett märke som IS sålt och haft visst samarbete med, men det tror jag inte påverkat DP negativt; i synnerhet inte dessa gamla steg. http://www.dpguiden.no/?page_id=27

 

 

Jag har två DP-PA 402 som jag kör bryggade till mina frontar.

Dom är byggda som tanks och har extremt fina siffror.

 

Går inte att jämföra med det andra junket. ;)



#1304

Postad 01 mars 2021 - 21:31

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Ja, och jag har ett PA 4000H från 1993 som jag haft sen 2002. Spelar på fint än! :)

 

Annonsen försvann snabbt från HiFi-torget, så de blev nog sålda snabbt. Det gäller nog inte de andra stegen här...



#1305

Postad 02 mars 2021 - 18:29

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

På trådskaparen begäran stängs denna tråd. 



#1306

Postad 22 april 2021 - 09:33

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 4

Vi öppnar upp tråden igen med förmaningen att hålla er till trevlig ton och bra diskussioner.

Jag ber alla inblandade som kommer att skriva i tråden att tänka till före man postar sitt inlägg, håll tonen saklig och trevlig så gynnar det alla på forumet.

 

 

Tack för visad hänsyn.



#1307

Postad 22 april 2021 - 09:46

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Härligt att tråden är tillbaka igen! *drar igång popcornmaskinen*



#1308

Postad 22 april 2021 - 18:44

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Någon som hunnit med något besök hos is ännu?

#1309

Postad 22 april 2021 - 19:02

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Att den här tråden återuppstår är väl
fet bästa som hänt forumet på sistone, synd att det behövdes en till tråd och förlusten av långtida medlemmar för att det skulle hända :(

#1310

Postad 24 april 2021 - 18:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Oj, mycket positivt att tråden öppnades igen.

 

Det har ju snackats mycket i tråden om artister/studios som använder IS högtalare, och här är ett exempel. Shy Martin. Hade aldrig hört talas om henne innan, men såg det i en Youtube-dokumentär om Denniz Pop.

 

OBS: Det är inte Cherion Studios som har använt IS. De var visserligen kända för rätt risig ljudkvalitet överlag, men där var det Yamaha NS10, och även bra monitorer som Genelec osv.

 

https://www.youtube....h?v=Gm51knLrJek

 

Bifogad fil  shymartin.png   440,49K   1 Antal nerladdningar



#1311

Postad 24 april 2021 - 22:04

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 1
Ja Dennis Pop har verkligen de sanna historiska ljudreferenserna framför sig... Skratt

#1312

Postad 25 april 2021 - 13:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Ja Dennis Pop har verkligen de sanna historiska ljudreferenserna framför sig... Skratt

 

Hehe, sammarbetet med Glenn Miller Café fortsätter med.

 

(och plasthögtalare i bakgrunden, gissningsvis filter-uppgradering)

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2021-04-25 kl. 14.43.29.png   395,53K   13 Antal nerladdningar



#1313

Postad 26 april 2021 - 01:54

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Ageve,

Sisådär intressant med de vita lådorna. Jag finner stekpannan i julalådan full av intrig, förväntan och knaperstek fläskljud.

#1314

Postad 26 april 2021 - 12:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
De kanske vill sälja mer till stekare.

#1315

Postad 12 maj 2021 - 16:33

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 1
"Den som vet, den vet" haha ja att det är skräp vet ju den som forskat lite 😂
https://www.blocket....amon_8/95598941

#1316

Postad 12 maj 2021 - 16:54

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

"Tack vare vårt unika delningsfilter är ljudet från Anywhere modell 6 och 8 av samma höga standard som Intelligent Sounds samtliga högtalare" .... Från en billig massproducerad plastmodell direkt från Kina.... Samma fina ljud som i övriga serier.. Rätt oseriöst företag detta.



#1317

Postad 22 maj 2021 - 09:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

De verkar ha en ny högtalare nu, 515.

 

"A speaker for the robust listener".

 

Element med väldigt liten magnet, och lådans byggkvalitet lämnar väl en del i övrigt att önska. Det ser ut som att de har köpt en paket väggisolering på Bauhaus och tryckt in. ;)

 

Intressant dimensionering av mellanregister och diskant i förhållande till basarna med...

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2021-05-22 kl. 10.43.54.png   559,29K   9 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2021-05-22 kl. 10.44.09.png   573,88K   5 Antal nerladdningar

 

(Bilder från IS facebook)


Redigerat av Ageve, 22 maj 2021 - 09:55.


#1318

Postad 22 maj 2021 - 19:16

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 2
Ja det där såg inte så bra ut, liknar mest något en 15åring skruvat ihop för att imponera på sina vänner :)

#1319

Postad 23 maj 2021 - 09:30

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 2
Hehe, jag Takeo och ytterligare ett hifinörd. Ska planera in en liten daytrip till Kungsängen i sommar.

#1320

Postad 25 maj 2021 - 12:07

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 2

De verkar ha en ny högtalare nu, 515.

 

"A speaker for the robust listener".

 

Element med väldigt liten magnet, och lådans byggkvalitet lämnar väl en del i övrigt att önska. Det ser ut som att de har köpt en paket väggisolering på Bauhaus och tryckt in. ;)

 

Intressant dimensionering av mellanregister och diskant i förhållande till basarna med...

 

attachicon.gifSkärmavbild 2021-05-22 kl. 10.43.54.png

 

attachicon.gifSkärmavbild 2021-05-22 kl. 10.44.09.png

 

(Bilder från IS facebook)

Märkligheterna fortsätter. Magneter värdiga billiga mellanregisterelement, lådor som liknar nått från Genexxa. Men vad gör väl det, det magiska filtret gör underverk, Silk050S som internkablage är också ett måste. Det kommer så många nya underliga modeller att jag undrar hur man har resurser att dimensionera filter som är överlägsna allt annat för varje enskild modell. Undrar vart prislistepriset landar för dessa, 250.000.-/paret?



#1321

Postad 25 maj 2021 - 16:42

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 2

Och hur fördelar man effekten jämnt på 5 basar? Eller den femte är någon sorts mellanregister?



#1322

Postad 26 maj 2021 - 01:15

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Och hur fördelar man effekten jämnt på 5 basar? Eller den femte är någon sorts mellanregister?


Det är väl inget bekymmer? Förstärkaren struntar fullständigt i om du har 1, 5 eller 100 högtalarelement så länge den klarar av att driva dom och att Ohm är rätt.

#1323

Postad 26 maj 2021 - 13:28

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Det är väl inget bekymmer? Förstärkaren struntar fullständigt i om du har 1, 5 eller 100 högtalarelement så länge den klarar av att driva dom och att Ohm är rätt.

 

Det är väl det som är lite udda med just fem baselement. Hur lär de vara kopplade och vilken karakteristisk impedans har elementen för att den sammantagna impedansen ska vara rimlig? Jag gissar att konstruktionen har låg impedans och kräver ett slutsteg som klarar av det, men det är ändå lite udda.

 

Gällande högtalarna i övrigt kan jag inte undgå att tänka på den här klassiska scenen ur Ruthless People (sv titel Hjärtlösa typer):

 

https://www.youtube....h?v=19CvEO3Riy0


Redigerat av Zacabeb, 26 maj 2021 - 13:28.


#1324

Postad 26 maj 2021 - 14:27

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Det är väl det som är lite udda med just fem baselement. Hur lär de vara kopplade och vilken karakteristisk impedans har elementen för att den sammantagna impedansen ska vara rimlig? Jag gissar att konstruktionen har låg impedans och kräver ett slutsteg som klarar av det, men det är ändå lite udda.

Gällande högtalarna i övrigt kan jag inte undgå att tänka på den här klassiska scenen ur Ruthless People (sv titel Hjärtlösa typer):

https://www.youtube....h?v=19CvEO3Riy0


Det går ju att blanda serie och parallell-koppling för att få Ohm-lasten där man vill ha den, sen glömmer du ju bort att det även är ett mellanregister och en diskant som man kan höja eller sänka impedansen med

#1325

Postad 26 maj 2021 - 16:05

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Det går ju att blanda serie och parallell-koppling för att få Ohm-lasten där man vill ha den, sen glömmer du ju bort att det även är ett mellanregister och en diskant som man kan höja eller sänka impedansen med

Varje element måste få lika hög effekt, annars låter de olika högt. Att förstärkaren ser en total impedans räcker inte. Hur tänkte du blanda in diskanten / mellanreg för att reglera basarna impedans? De jobbar ju bara inom sina separata frekvensområden...



#1326

Postad 26 maj 2021 - 16:26

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Varje element måste få lika hög effekt, annars låter de olika högt. Att förstärkaren ser en total impedans räcker inte. Hur tänkte du blanda in diskanten / mellanreg för att reglera basarna impedans? De jobbar ju bara inom sina separata frekvensområden...


Jag menar den totala lasten ut ur högtalaren, alltså lasten du ser när du mäter på högtalarkontakten.

Jag menar bara att det går att koppla så man kan använda 5 basar om man vill och alla bekymmer som kan uppstå löser nog Intelligent Sounds magiska filter 😅

#1327

Postad 26 maj 2021 - 17:58

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Jag menar den totala lasten ut ur högtalaren, alltså lasten du ser när du mäter på högtalarkontakten.

Jag menar bara att det går att koppla så man kan använda 5 basar om man vill och alla bekymmer som kan uppstå löser nog Intelligent Sounds magiska filter

 

Om alla fem basarna ska spela samma register och i övrigt är likadana, finns det inte på kartan att dela dom så att varje element får samma belastning och verkningsgrad. Vad man sen mäter på kontakten är helt ointressant i sammanhanget. Och mellan/ diskant kan inte påverka det överhuvudtaget. Såvida det inte är en superspecial beställning av element med mycket märklig impedans.



#1328

Postad 26 maj 2021 - 18:26

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Är det någon magisk gräns som gör att det inte fungerar att använda 5 basar? Det borde ju bli samma bekymmer med tex Arendals högtalare som har 3 basar, dom måste ju kopplas på samma vis för att få impedansen rätt så helt klart går det ju utmärkt att använda ett udda antal basar utan att få problem.

#1329

Postad 26 maj 2021 - 22:31

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Är det någon magisk gräns som gör att det inte fungerar att använda 5 basar? Det borde ju bli samma bekymmer med tex Arendals högtalare som har 3 basar, dom måste ju kopplas på samma vis för att få impedansen rätt så helt klart går det ju utmärkt att använda ett udda antal basar utan att få problem.

Just Arendal har ju fyra basar i en 2 1/2 vägskonfiguration. De två understa jobbar bara i allra lägsta basen. Förmodligen två parallella som jobbar 1500 hz och nedåt och två parallella som jobbar 100Hz och nedåt. 8 ohms element som blir en 4 ohm last.



#1330

Postad 29 maj 2021 - 18:21

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Har själv byggt massor med högtalare. Vissa låter bra och vissa har problem runt delningsfrekvensen.

Ibland är man sugen på att testa nya mellanregisterelement och återanvänder diskanten och basen.

Ibland när man testar nybyggen kommer man på att man inte har rätta spolarna och kondensatorer och då har det hänt att man ta en spole som ligger näre beräknade värdet. För att få rätt delningsfrekvens får man kompensera med felaktiga kondensatorer. När man sedan konstaterat att det låter bra köpen man in rätta spolarna och rätta kondensatorer och så låter det bara skit.

I min ungdom hade jag en Fischer förstärkare och HECO högtalare. Lät hyffsat men jag kom på om jag lät ljudet från försteget gå in i rullbandspelaren som stod på 9,5 cm/sekund och sedan från rullbandspelaren in till slutsteget blev mycket bättre och klarare. Troligtvis berodde det på en svag höjning av övre mellanregistret i bandspelarens interna förstärkare och filtret som skulle anpassa frekvenskurvan i förhållande till bandhastigheten.

Ps I min hemmabio använder jag inget försteg istället går kabeln direkt från BL spelaren till slutstegen. Mina vänner som brukar kika in på en film är imponerade av ljudet.

Har några vänner som bor på ett kollektivboende, som har samma projektor, samma slutsteg och högtalare. Dom får också beröm för att ljudet är så bra trotts att det inte finns något slutsteg mellan Bl spelaren och slutstegen "Behringer!

Jo det finns en ytterst liten låda mellan Bl spelaren och slutstegen. I min ungdom fanns denna kretsen inbyggd i 100 % av alla förstärkare. Kretsen kallade loudines kontroll. Det kretsen gör är att den höjer basen  och diskanten om man spelar svagt. Vilket gör att ljudet inte blir så platt om man lyssnar på lite svagare ljudnivå. 

http://www.hobby-cir...rcuit-schematic

https://www.rfcafe.c...dio-tv-news.htm  



#1331

Postad 29 maj 2021 - 18:44

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Hehe, sammarbetet med Glenn Miller Café fortsätter med.

(och plasthögtalare i bakgrunden, gissningsvis filter-uppgradering)

Skärmavbild 2021-04-25 kl. 14.43.29.png


Någon som varit på Caféet och kan berätta hur det lät?

#1332

Postad 03 juni 2021 - 19:18

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Är det någon magisk gräns som gör att det inte fungerar att använda 5 basar? Det borde ju bli samma bekymmer med tex Arendals högtalare som har 3 basar, dom måste ju kopplas på samma vis för att få impedansen rätt så helt klart går det ju utmärkt att använda ett udda antal basar utan att få problem.

Nej. Det är ett otyg att koppla ett udda antal element. Det är därför du nästan alltid ser jämna antal.

Undantaget är om du har väldigt högohmiga element. Då kan du parallellkoppla dom och ändå få en rimlig impedans.

 

Att få en rimlig impedans för fem parallellkopplade element är dock inte troligt.



#1333

Postad 06 juni 2021 - 08:45

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Var på stan igår, missade att ta en öl på GMB, men lyckades med genomlyssning på Paus istället.  :wub:



#1334

Postad 15 juni 2021 - 10:08

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Oj, mycket positivt att tråden öppnades igen.

 

Det har ju snackats mycket i tråden om artister/studios som använder IS högtalare, och här är ett exempel. Shy Martin. Hade aldrig hört talas om henne innan, men såg det i en Youtube-dokumentär om Denniz Pop.

 

OBS: Det är inte Cherion Studios som har använt IS. De var visserligen kända för rätt risig ljudkvalitet överlag, men där var det Yamaha NS10, och även bra monitorer som Genelec osv.

 

https://www.youtube....h?v=Gm51knLrJek

 

attachicon.gifshymartin.png

Tror att Shy martin är i en studio hos en annan som har dessa högtalare.



#1335

Postad 15 juni 2021 - 10:14

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Såg den här tråden nu först och har inte varit aktiv här på länge, men jag är en Intelligent Sound förespråkare och har sett mycket negativa kommentarer om företaget här som jag dock inte vet så mycket om varför. Jag ägde själv ett par moddade proson högtalare från IS ett tag och jag har tyckt att de flesta av deras produkter låter mycket bra.

Jag skulle definitivt rekommendera deras högtalare till någon. Kan dock inte tillräckligt om deras historik för att gå in i nån debatt angående tidigare modeller och strategier som dom haft, men som jag förstår det så är det rätt många som tycker att de är dåliga av många anledningar.

Brukar dock alltid finnas 2 sidor av ett mynt.


Redigerat av cRiTza, 15 juni 2021 - 10:22.


#1336

Postad 15 juni 2021 - 10:30

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 4

Äntligen! :lol:



#1337

Postad 15 juni 2021 - 10:40

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Äntligen! :lol:

Äntligen vad ?



#1338

Postad 15 juni 2021 - 10:45

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1

And here we go again......



#1339

Postad 15 juni 2021 - 11:01

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Jasså så pass 😬

#1340

Postad 15 juni 2021 - 11:13

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Såg den här tråden nu först och har inte varit aktiv här på länge, men jag är en Intelligent Sound förespråkare och har sett mycket negativa kommentarer om företaget här som jag dock inte vet så mycket om varför. Jag ägde själv ett par moddade proson högtalare från IS ett tag och jag har tyckt att de flesta av deras produkter låter mycket bra.

Jag skulle definitivt rekommendera deras högtalare till någon. Kan dock inte tillräckligt om deras historik för att gå in i nån debatt angående tidigare modeller och strategier som dom haft, men som jag förstår det så är det rätt många som tycker att de är dåliga av många anledningar.

Brukar dock alltid finnas 2 sidor av ett mynt.

Hur låter deras kablar? Är dom prisvärda?



#1341

Postad 15 juni 2021 - 11:47

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Har tyvärr lite erfarenhet om hur de låter, jag har köpt några ur kvalitetssynpunkt för hållbarhet, jag håller på mer med studioverksamhet än hi-fi entsiasm.
Menar då att jag ej jämfört dem med x antal andra kabeltillverkare för att höra skillnad, men jag tar för givet att de håller hög kvalitet, tycker personligen att det är svårare att höra skillnad på kablar än t.ex. högtalare

#1342

Postad 15 juni 2021 - 11:53

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Har tyvärr lite erfarenhet om hur de låter, jag har köpt några ur kvalitetssynpunkt för hållbarhet, jag håller på mer med studioverksamhet än hi-fi entsiasm.
Menar då att jag ej jämfört dem med x antal andra kabeltillverkare för att höra skillnad, men jag tar för givet att de håller hög kvalitet, tycker personligen att det är svårare att höra skillnad på kablar än t.ex. högtalare

Vad tänker du när du ser detta? https://intelligents...-100s-10-meter/ 



#1343

Postad 15 juni 2021 - 12:22

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Hmm ja ser en kabel, blir lite fundersam om du fiskar efter något?
Vad skall jag svara på menar du

#1344

Postad 15 juni 2021 - 12:32

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Hmm ja ser en kabel, blir lite fundersam om du fiskar efter något?
Vad skall jag svara på menar du

Säg att du behöver kabel till ett par högtalare. 5 meter till varje. Då detta är en enledare så behöver du köpa 20 meter. Vad kostar 20 meter då, jo 10075 kr. Känns det vettigt för vanlig kopparkabel? 



#1345

Postad 15 juni 2021 - 12:35

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Låter dyrt, är det en vanlig kopparkabel?
Isåna fall skall jag också börja sälja såna.

#1346

Postad 15 juni 2021 - 12:50

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Är det inte synonymt med hi-fi världen överlag, att man lägger 500.000 på ett system o kopplar det till en vinylspelare?!

#1347

Postad 15 juni 2021 - 12:54

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Låter dyrt, är det en vanlig kopparkabel?
Isåna fall skall jag också börja sälja såna.

Väldigt dyrt. Jämför mot denna https://www.ljudfoku...l-losmeter.html

Detta är en 2-ledare, så då behövs 10 meter om du har 5 meter avstånd till var högtalare. Kostnaden blir då 250 kr. Sen är IS-kabeln bara 1mm2 och för att vara ungefär likvärdig i fråga om resistans mot Supran så behövs det dubbla kablar parallellt. Kostnaden blir då ca 20000 kr. 


Redigerat av Buddypresley, 15 juni 2021 - 12:56.


#1348

Postad 15 juni 2021 - 13:56

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Låter dyrt, vet dock för lite om kablar för att uttala mig. Kanske nån med oändlig kunskap i ämnet kan uttala sig.
Men hur marknadsför övriga hifi butiker som säljer dyr kabel sina dyra kablar, lär väl knappast vara rimliga priser på en del produkter. En vinylspelare för 200.000 eller en Förstärkare för 300.000 är dom värda sin vikt i guld?

#1349

Postad 15 juni 2021 - 14:38

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 2

Låter dyrt, vet dock för lite om kablar för att uttala mig. Kanske nån med oändlig kunskap i ämnet kan uttala sig.
Men hur marknadsför övriga hifi butiker som säljer dyr kabel sina dyra kablar, lär väl knappast vara rimliga priser på en del produkter. En vinylspelare för 200.000 eller en Förstärkare för 300.000 är dom värda sin vikt i guld?

 

Nu råkar ju just denna tråden handla om IS, men jag tror att det är få här som försvarar dyr-kablar, oavsett vem som säljer dem.

 

Men IS dyr-kablar är ändå på en typisk IS-nivå. De tar hutlöst betalt för något som rent tekniskt faktiskt går att bevisa är undermåligt de billiga alternativen.

 

Och ja, du har i övrigt rätt i att det säljs mycket produkter inom HiFi som är vansinnigt prissatta relativt prestandan. Men de flesta tillverkare av  har i.a.f. hyfs nog att inte hänvisa till ren magi när de ska motivera sig. Dessutom brukar de ha lite högre kvalitet på ingående komponenter och högre finish på sina produkter än den hemmasnickrade aura som ligger över IS budgetbyggen.



#1350

Postad 15 juni 2021 - 15:11

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Låter vettigt, men IS ”magi” ligger väl i ljudet och inte i utseendet/utförandet på högtalare!? Såklart en mjölkkartong med svart sprayfärg på är ju ingen dröm som högtalarlåda men mer sekundärt för mig iaf.
Personligen så är jag ute efter så hög upplösning som möjligt och bryr mig väldigt lite om det är någotsånär bra låda. Många vill dock ha hela paketet utseende/byggkvalitet/ljud.

 

Vilka byggen är det som är ”hemmasnickrade budgetbyggen” då?
Högtalarna i pro serien tillverkas ju inte ”hemma”






Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.