Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Viasats Viaplay - är det något att ha?

2852 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#2501

Postad 07 mars 2019 - 16:24

Richard_L
  • Richard_L
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Tittade på den igår, det funkade bra trådlöst på en Apple tv.

Men var det bara hos mig som de slutade sända innan matchen var slut?? det var ju lite spännande om man säger så.

Jag fick snabbt koppla över till den vanliga sändningen.

 

Saknar att man enkelt kan byta match i Viaplays Apple tv app som man kan göra i appen för andra enheter. (även iphone)

Samma för mig, sändningen rullade på fint hela tiden men bröts bland slutminuternas dramatik!



#2502

Postad 07 mars 2019 - 17:21

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Men var det bara hos mig som de slutade sända innan matchen var slut?? det var ju lite spännande om man säger så.

Jag fick snabbt koppla över till den vanliga sändningen.

 

 

Det var likadan här med, spännande och allt som det var :) UHD sändningen hoppade dock igång igen, typ 1 minut kvar..

 

 

Saknar att man enkelt kan byta match i Viaplays Apple tv app som man kan göra i appen för andra enheter. (även iphone)

 

 

Det håller jag helt med om, borde gå att göra smidigare även genom den :)



#2503

Postad 07 mars 2019 - 21:30

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 854 inlägg
  • 0
Första indycar racet är på söndag, härligt. Men med norska kommentatorer... Hur tänker Viasat här när inga norskar deltar. Måste vara flest tittare här i landet.

#2504

Postad 07 mars 2019 - 22:07

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Hittar ingen sådan information 😊

Bifogad fil(er)



#2505

Postad 08 mars 2019 - 07:40

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 854 inlägg
  • 0
Blomqvist sa det ju själv i Expressen intervju för några dagar sen?

Rättar mig själv. Reporter på plats är norsk.

Redigerat av Tore3, 08 mars 2019 - 08:06.


#2506

Postad 08 mars 2019 - 08:13

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Sist den extemt okunniga odågan Blomkvist skulle sig på att försöka kommentera ett Indycar-race var när dom sände Indy 500 för några år sedan, det var pinsamt uselt(inte bara för att Fredrik Ekbolm satt och åt och smackade i direktsändning), om man som mig satt med både ABCs och Viasats sändning sida vid sida, så framkom det tydligt att Janne hela tiden satt och lyssnade i öronsnäckan på vad dom amerikanska kommentatorerna sa, för 15sek senare försökte han säga exakt samma sak, så gott som hans hjärna klarade av att översätta det han nyss hade hört, vilket gjorde att han hela sa saker som var helt fel, eftersom han inte hade nån pejl på vad begreppen verkligen betydde inom amerikansk racing. Det ultimata signumet för en totalt integritetsbefriad okunnig kommentatorer, som inte har kunskap och talang nog att komma på något eget att säga, utan hela tiden sitta och tjuvlyssna på dom amerikanska.

 

Innan den gången visste jag bara att Blomqvist var usel, men inte att han var så usel. Efter det tillfället började jag jämföra fler av hans kommenteringar där han satt ensam, bl a när han kommenterade Formula Renault V8 3.5, och tro faan att det beteendet gick igen, hade man engelska på i ena högtalaren och svenska i andra så satt han och upprepade vad dom engelska sa 15sek senare.

 

Ok att det finns svenskar som är dåliga på att förstå engelska och inte har nån erfarenhet av internationell motorsportskommentering, och därför inbillar sig att Janne är en bra kommentator, men det är han inte, han är bland det sämsta som finns, i klass med AnnaMaria Jansson på SVT som blev ökänd efter att ha totalförstört skidskyttet, hästhoppningen och gymnastiken på SVT i några år. Björn Ferry fick till slut nog och sa att han vägrar kommentera mer med henne, varvid dom minoritetskvoterande fanatikerna på SVTSport insåg att dom var tvungna att flytta henne dit hon gjorde minde skada, och det har genom åren märkts många gånger på Eje Elgh att han inte har speciellt höga tankar om Janne heller.

 

Gällande att Janne nu ska förstöra mer sport, vad jag sett så verkar det som att Viasat/Viaplay alltid(?) erbjuder amerikanska kommentarer på NFL och NHL, vid dom tillfällen då dom även har svenskt, så man kan välja att få dom amerikanska, men nu med Indycar så kommer dom tydligen INTE lägga upp en separat stream med amerikanskt, utan tvinga på alla Jannes skitsnack?

 

En liten nödlösning kan dock vara att det antagligen kommer sändas med amerikanska kommentarer på danska TV3+Max eller vad kanaler heter. Om man inte bara rattar in NBCSports eller PremiereSports.

 

Ang. att det skulle vara norska kommentarer som nån sett nånstans, intresset för Indycar och dess support-serier har troligtvis varit större i Norge än Sverige dom senaste åren, pga norska tjejen Ayla Ågren som kört i Indycars support-serier under ett antal år, Först F1600 och sen USF2000, och hon skulle kört Pro Mazda 2018, men det föll ihop pga sponsorproblem. Att norska Caroline Olsen kört Supersport i AMA Roadracing i flera år gör sitt till för att norskar troligtvis håller ögonen på andra sidan Atlanten mer än svenskarna. Men det lär ju ändras i år med nu hela tre svenskar i amerikansk OWR, varav två i största serien. Procentuellt störst nordiskt motorsports-intresse generellt misstänker jag dock återfinns i Finland och Danmark, pga finnarna i F1 och dom historiska danska framgångarna i Le Mans och Imsa.

 

Viasat/Viaplay har för övrigt rättigheterna till att sända samtliga träningar och kval i Indycar, men precis som dom gör med träningarna från Moto2/3 och träningar/kval/race från Xfinity/Trucks, så tänkte dom först strunta i att sända det, men nu ser jag att dom lagt till kvalet på lördagen i tablån.



#2507

Postad 08 mars 2019 - 08:45

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Helgens enda UHD sändning genom Viaplay..

 

https://viaplay.se/s...tra-hd/20570317

 

 

Blomqvist sa det ju själv i Expressen intervju för några dagar sen?

Rättar mig själv. Reporter på plats är norsk.

 

Blev nästan orolig att de inte var överens, tur man inte läser ...



#2508

Postad 09 mars 2019 - 12:03

Unregistered64c84be4
  • Unregistered64c84be4
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0

Läste i aftonbladet att kommentatorn heter Anders Krohn norsk racerförare som har kört indy lights och jobbat hos amerikanska NBC.



#2509

Postad 09 mars 2019 - 12:09

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Läste i aftonbladet att kommentatorn heter Anders Krohn norsk racerförare som har kört indy lights och jobbat hos amerikanska NBC.

 

Loppen kommenteras sedan av Janne Blomqvist eller Robin Nilsson, de får hjälp av experterna Fredrik Ekblom och Richard Göransson.

 

https://www.aftonbla...a-indy-car-2019


Redigerat av mcmike, 09 mars 2019 - 12:10.


#2510

Postad 09 mars 2019 - 21:28

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

En liten nödlösning kan dock vara att det antagligen kommer sändas med amerikanska kommentarer på danska TV3+Max eller vad kanaler heter. Om man inte bara rattar in NBCSports eller PremiereSports.

Rättar mig själv, det var tydligen SkySportsF1 som tagit över Indycar från PremireSports.

 

Ivarjefall, har kikat lite på kvalet nu, Viaplay's stream i en enhet och NBCSN's i en annan, och det slog inte fel, långt över 50% av allt Janne säger, som inte är rena uppräkningar av tids-siffrorna som redan står i bild, är översättningar av det dom amerikanska kommentatorerna sagt 15sek före, det märks tydligt när han sitter tyst i 10-15sek och försöker förstå vad dom säger, och sett till hans intelligensnivå sä är det föga förvånande att han översatt flera saker direkt felaktigt. Nivån på hur integritetsbefriad och falsk han är sanslöst.

 

Jag har sett på motorsport sen slutet av 70-talet, och svenska motorsports-kommentarorer har alltid varit katastrofalt usla och framför allt okunniga, med möjligt undantag för Dickens på den tiden. Vilken skillnad det blev mot slutet av 80-talet när man skaffade parabol och kunde se både motorsport och annat på Eurosport och Screensport, vilket enorm skillnad i klass på kommenteringen, framför allt på just motorsport. Det var hemskt mot slutet av 90-talet när F1 skulle sluta visas på Eurosport och börja svenskifieras med Ringart och sen JB, tog inte många år innan jag slutade kolla. Samma sak med BTCC på den tiden, det var en plåga med dom svenska kommentarerna jämfört med dom brittiska, som än idag är fantastiska på ITV4.

 

En positiv sak med ivarjefall kvalet än så länge, är att det är den amerikanska grafiken i bild även på Viaplay, sist jag såg ett Indycar-lopp på en europeisk kanal så var det den klassiska internationella feeden utan reklamavbrott, som alltid haft en annan sämre grafik jämfört med den amerikanska, det är möjligt att Indycar har droppat det och köra samma grafik för både inhemsk TV och internationellt numera. Ett litet steg i rätt riktning.

 

Om man nu bara kunde få välja språk på kommentering som man kunde göra på 80-talet på Eurosport och Screensport, så börjar det likna nåt.

 

Missa inte att det sänds 2st support-race nu efter kvalet, GT4 America 22:00 och TC America 23:15 på GTWorlds Youtube-kanal(30fps). Kör en del förare i dom klasserna som jag följer. Det är två till race från dom klasserna imorgon.

 

Nästa fråga är väl om det kommer gå att hitta nån stream från ARCA-racet inatt, MAVTV är nog den kanalen som är allra svårast att hitta i nån kanallista eller lösa streams med.



#2511

Postad 10 mars 2019 - 09:34

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Fantastisk motor Söndag väntar! Moto 2, Moto 3, MotoGP, IndyCar och avslutas med Nascar :wub:

 

https://viaplay.se/s...-qatar/20545379

 

https://viaplay.se/s...-qatar/20545378

 

https://viaplay.se/s...-qatar/20545377

 

https://viaplay.se/s...rsburg/20571519

 

https://viaplay.se/s...an-500/20549244


Redigerat av mcmike, 10 mars 2019 - 09:36.


#2512

Postad 10 mars 2019 - 18:02

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Indycar-sändningen med det 70min långa uppsnacket har redan börjat på NBCSN, SkySportsF1 och Viasats danska TV3Max 17:30, men svenska Viasat/Viaplay blåser dock som vanligt tittarna på det roliga under dom första 40min, och sen ska väl Janne bevisa sin okunskap i 30min innan start..(18:40 om jag förstått det korrekt, så det krockar med sista varven i MotoGP)

 

Det här är bra tråd, som belyser hur sjukt uselt Viaplay är, speciellt välkommet att mcpike hela tiden belyser hur hånfullt ynkligt minimalt UHD-utbud dom har.

 

Är man intresserad av motorport på Viaplay funkar även denna länken

 

https://viaplay.se/sport/motorsport



#2513

Postad 10 mars 2019 - 18:13

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 1

Yes champions league returen på Onsdag kommer att visas med UHD upplösning. YMCA Liverpool :wub:

 

https://viaplay.se/s...tra-hd/20570351



#2514

Postad 10 mars 2019 - 21:18

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Kollat sedan 1 idag, bara nascar kvar, rekord i motorsport idag.

#2515

Postad 13 mars 2019 - 18:03

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Tillagda UHD sändningar där F1 glädjande nog kommer fortsätta sändas med högupplöst bildkvalitét :)

 

https://viaplay.se/s...tra-hd/20572063

 

https://viaplay.se/s...tra-hd/20572067

 

https://viaplay.se/s...tra-hd/20572062


Redigerat av mcmike, 13 mars 2019 - 18:07.


#2516

Postad 14 mars 2019 - 18:55

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Av någon anledning så verkar det enligt tablåerna som att Viaplay(och Viasat) blåser tittarna på årets andra tävlings-helg i australiensiska Supercars, med dom fyra racen från Melbourne..

 

Motorsports-helgen har dock redan börjat, Imsa Prototype Challenge-racet(support-serie till Imsa och WEC denna helgen) pågår just nu på Sebring(IMSATV) och sändningen(fanschoice.tv) från årets första race-helg(dag egentligen, alltid endagars-event) började 18:00 från Daytona där dom kör AFT-crossar på ovalen, tur man har många Chromecasts inkopplade i HDMi-växeln så man kan ha igång 7st streams parallellt till TVn. Lilla tjejen Shayna Texter på en Husqvarna är den man håller på.

 

Missa inte Daytona200 på lördag 18:00(fanschoice.tv), osäker på om det är svenskt deltagande i år igen.. Har inte kollat entry-listen än..

 

Daytona 200, Sebring 12-timmars med Katherine Legge och Christina Nielsen, och AFT får nog anses vara helgens tre av fyra höjdpunkter ihop med Maria Herraras andra race i Supersport-serien på söndag-morgon från Buriram..

 

Möjligt att jag kikar på första varvet i F1 när racet avgörs. Men det är väl som allt fler och fler säger, skillnaden mellan F1 och riktigt spännade racing är att F1 avgörs vanligtvis i första kurvan på första varvet, medan riktig racing oftast avgörs i sista kurvan på sista varvet, vilket generellt stämmer extremt bra in på bl a MotoGP, AFT, stock car och dom flesta roadracing-serier.



#2517

Postad 20 mars 2019 - 00:13

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlägg
  • 0

probem med att logga in nu, missar nhl hockey :(



#2518

Postad 20 mars 2019 - 19:17

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Små ryck i bilden hela tiden i WTA-sändningarna oavsett uppspelnings-enhet, streamen är vanliga 50fps, men original-innehållet är det inte. Noterade samma fenomen under förra veckans WTA-turnering under alla sändningar(utom finalen som sändes i Viasat Sport) som hade samma fel. Sunkigt att dom inte själva märker det och åtgärdar felet på två veckors tid. Viaplay i ett nötskal.



#2519

Postad 31 mars 2019 - 18:45

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Vill se MotoGP men innehållet går inte att ladda! Fungerar det för någon genom Viaplay?

 

Edit: Nu fungerar det..


Redigerat av mcmike, 31 mars 2019 - 18:48.


#2520

Postad 31 mars 2019 - 18:49

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Funkar här hemma just nu.

#2521

Postad 31 mars 2019 - 19:42

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Vill se MotoGP men innehållet går inte att ladda! Fungerar det för någon genom Viaplay?

 

Edit: Nu fungerar det..

Idioterna på Viaplay hade lagt en "embedding" i brist på bätte ord från Viasat Motor till alla MotoGP-streams istället för Viasat Sport, så man fick upp fel kanal i streamen när man startade Moto3-sändningen 16.45, När dom insåg det felet(tog mer än 5min) låg Moto3-streamen kvar i ett antal minuter som ostartbar. Rimligtvis var fel kanal även embeddad till Moto2- och MotoGP-streamarna, så att du inte kunde starta MotoGP kan varit ett följdfel från att dom inte åtgärdet den felaktiga kanalkällan i tid.

 

Andra alternativet om du kanske kör Chromecast, så har jag märkt senaste veckorna att det allt oftare blir fel när man klickar på Chromecast-ikonen i Viaplay-appen, och laddar in Viaplay-receivern i Chromecasten. Om inte den minimala texten under Viaplay-loggan kommer upp på startbilden, så har inte receivern laddats in korrekt, och du kommer inte få igång nån stream alls, utan du tvingas ladda om antingen appen eller receivern eller både och.

 

Men det är Viaplay i ett nötskal, drivs och kodas en drös idioter som inte bryr sig ett jota om tjänstens kvalitet och alla dess tekniska och funktionsmässiga brister.



#2522

Postad 31 mars 2019 - 19:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 1

 

Men det är Viaplay i ett nötskal, drivs och kodas en drös idioter som inte bryr sig ett jota om tjänstens kvalitet och alla dess tekniska och funktionsmässiga brister.

 

 

Jag har ännu en helg sett på sändningar utan bekymmer och att det strulade en gång är ingenting som jag personligen hetsar upp mig för ;)


Redigerat av mcmike, 31 mars 2019 - 19:57.


#2523

Postad 01 april 2019 - 15:42

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Jag har ännu en helg sett på sändningar utan bekymmer och att det strulade en gång är ingenting som jag personligen hetsar upp mig för ;)

Trådens ämne är inte anekdoter om dina helger, som bevisligen hade tekniska bekymmer, inte helller är trådens ämne hur du reagerar när du får bekymmer vid ett tillfälle, och vad din ironiska smiley på slutet ska betyda förstår jag inte, förutsatt att du inte är den sortens människa som anser att bara din reaktion är den normala eller acceptabla, och att andra ska låta bli att reagera på Viaplays alla brister?

 

Trådens ämne är Viaplay och om dom det är nåt att ha, och det är ett ämne som du verkar synnerligen ointresserad av att diskuera på ett kritiskt sätt, du verkar av någon outgrundlig anledning hellre vilja släta över alla Viaplays brister. För mig är det en självklarhet att en tjänst som tar så hutlöst betalt som Viaplay ska nagelfaras för varenda brist. Om du inte är intresserad av att diskutera alla Viaplays brister, så har vi inget att prata om i denna tråden, och det är meningslöst att du svarar på det jag skriver.

 

Personligen så har jag använt Viaplay med sporten i snart ett decennium och tjänsten har från början till slut varit en katastrof jämfört med konkurrenterna, fylld av brister, varav majoriteten finns kvar än idag, så för mig är det en självklarhet att ta upp alla dom till diskussion, och reagera över Viaplays slapphet och ointresse av att fixa detaljer som är busenkla att åtgärda.

 

Som just nu exempelvis, tredje veckan i rad som det är konstanta små ryck i WTA-sändningarna, pga en felkonvertering någonstans i signalkedjan, ett fel idioterna på Viaplay alltså inte åtgärdat på tre veckor. För den som ville se Johanna Larssons match om en halvtimme så kommer det inte bli någon njutbar bild tyvärr. Blir till att se matchen på BTSport2.



#2524

Postad 01 april 2019 - 15:55

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

Trådens ämne är inte anekdoter om dina helger, som bevisligen hade tekniska bekymmer, inte helller är trådens ämne hur du reagerar när du får bekymmer vid ett tillfälle, och vad din ironiska smiley på slutet ska betyda förstår jag inte, förutsatt att du inte är den sortens människa som anser att bara din reaktion är den normala eller acceptabla, och att andra ska låta bli att reagera på Viaplays alla brister?

Trådens ämne är Viaplay och om dom det är nåt att ha, och det är ett ämne som du verkar synnerligen ointresserad av att diskuera på ett kritiskt sätt, du verkar av någon outgrundlig anledning hellre vilja släta över alla Viaplays brister. För mig är det en självklarhet att en tjänst som tar så hutlöst betalt som Viaplay ska nagelfaras för varenda brist. Om du inte är intresserad av att diskutera alla Viaplays brister, så har vi inget att prata om i denna tråden, och det är meningslöst att du svarar på det jag skriver.

Personligen så har jag använt Viaplay med sporten i snart ett decennium och tjänsten har från början till slut varit en katastrof jämfört med konkurrenterna, fylld av brister, varav majoriteten finns kvar än idag, så för mig är det en självklarhet att ta upp alla dom till diskussion, och reagera över Viaplays slapphet och ointresse av att fixa detaljer som är busenkla att åtgärda.

Som just nu exempelvis, tredje veckan i rad som det är konstanta små ryck i WTA-sändningarna, pga en felkonvertering någonstans i signalkedjan, ett fel idioterna på Viaplay alltså inte åtgärdat på tre veckor. För den som ville se Johanna Larssons match om en halvtimme så kommer det inte bli någon njutbar bild tyvärr. Blir till att se matchen på BTSport2.

Om nu Viaplays streamning tjänst är så otroligt dålig och har varit det i snart ett decennium är jag mer än förvånad över att du fortfarande betalar för tjänsten!? Du kanske ska söka jobb på Viaplay och lösa alla enkla problem som idioterna på Viaplay tydligen inte klarar av...

Redigerat av Unregistereded94f3cc, 01 april 2019 - 15:56.


#2525

Postad 01 april 2019 - 16:06

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0
[quote name="tTW" post="4551902" timestamp="1554129755"]

Trådens ämne är inte anekdoter om dina helger, som bevisligen hade tekniska bekymmer, inte helller är trådens ämne hur du reagerar när du får bekymmer vid ett tillfälle, och vad din ironiska smiley på slutet ska betyda förstår jag inte, förutsatt att du inte är den sortens människa som anser att bara din reaktion är den normala eller acceptabla, och att andra ska låta bli att reagera på Viaplays alla brister?

Trådens ämne är Viaplay och om dom det är nåt att ha, och det är ett ämne som du verkar synnerligen ointresserad av att diskuera på ett kritiskt sätt, du verkar av någon outgrundlig anledning hellre vilja släta över alla Viaplays brister. För mig är det en självklarhet att en tjänst som tar så hutlöst betalt som Viaplay ska nagelfaras för varenda brist. Om du inte är intresserad av att diskutera alla Viaplays brister, så har vi inget att prata om i denna tråden, och det är meningslöst att du svarar på det jag skriver.

Personligen så har jag använt Viaplay med sporten i snart ett decennium och tjänsten har från början till slut varit en katastrof jämfört med konkurrenterna, fylld av brister, varav majoriteten finns kvar än idag, så för mig är det en självklarhet att ta upp alla dom till diskussion, och reagera över Viaplays slapphet och ointresse av att fixa detaljer som är busenkla att åtgärda.

Som just nu exempelvis, tredje veckan i rad som det är konstanta små ryck i WTA-sändningarna, pga en felkonvertering någonstans i signalkedjan, ett fel idioterna på Viaplay alltså inte åtgärdat på tre veckor. För den som ville se Johanna Larssons match om en halvtimme så kommer det inte bli någon njutbar bild tyvärr. Blir till att se matchen på BTSport2.[/

Jag tog upp detta för 3-5 år sedan ( vet inte exakt men är bara att kolla i tråden). Även då kunde mcmike av någon konstig anledning inte skriva ett endaste ont ord om Viaplay. Diskussionen då gällde Viaplays microryck/lagg när det gällde sport, framförallt fotboll.

Han la tom ut en video som visade fotboll via viaplay uppspelad på han projektor på sitt galleri.

Han trodde folk skulle se att han inte hade ryck på den videon. Som att microlagget skulle synas på hans video. Men en del är ju inte kräsna alternativt lider av andra brister i sin fysik att dessa microlagg inte upplevs som störande.

Med detta sagt vill jag säga att idag är jag nöjd med Viaplay jämfört med då. Någonting gjordes för några år sedan och microlagget är för det mesta borta på sporten. Eller acceptabelt för min del.

/Fredrik

#2526

Postad 01 april 2019 - 16:09

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Om nu Viaplays streamning tjänst är så otroligt dålig och har varit det i snart ett decennium är jag mer än förvånad över att du fortfarande betalar för tjänsten!? Du kanske ska söka jobb på Viaplay och lösa alla enkla problem som idioterna på Viaplay tydligen inte klarar av...

 

Ingen ide att mata, bara och lägga ned :)



#2527

Postad 01 april 2019 - 16:20

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

För några år sedan var det riktigt dåligt på dom flesta sportsändningar.

Numera är det (för egen del) i princip bara NHL hockeyn som lider av "microlagg" vad jag har sett.

Det ska tilläggas att jag i princip endast ser motorsport, ibland lite fotboll och hockey.

I år verkar det som att de även fått ordning på ljudet under F1 i UHD vilket tidigare var väldigt svagt i 5.1. Nu är det korrekt med kommentatorernas ljudbild i centerhögtalaren :)

Jag håller med att en tjänst som kostar flis ska vara felfri.  Viaplay är för egen del hundra gånger bättre än Cmore. Där kan vi snacka epilepsi varning när man kollar på fotboll/hockey ibland.



#2528

Postad 01 april 2019 - 16:36

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Om nu Viaplays streamning tjänst är så otroligt dålig och har varit det i snart ett decennium är jag mer än förvånad över att du fortfarande betalar för tjänsten!? Du kanske ska söka jobb på Viaplay och lösa alla enkla problem som idioterna på Viaplay tydligen inte klarar av...

Vart skrev jag att jag betalar för Viaplay? Kan upplysa dig om att jag aldrig betalt ett öre för Viaplay. Försöker man dra slutsatser utan tillräckligt underlag blir det lätt fel.

 

Söka jobb på Viaplay? Jag är fullt nöjd med min nuvarande sysselsättning, men eftersom även du verkar vara den sortens individ som inte vill kritiisk diskutera trådens ämne och alla Viaplays brister, utan hellre diskutera annat, så ska jag dra ihop en lista åt dig, sen kan du själv bilda dig en uppfattning om huruvida det är brister som dom enkelt borde kunnat löst under senaste årtiondet eller inte?

 

1080-upplösning tog det Viaplay 5år att införa efter Netflix att infört det, men än idag finns det ingen tydlig indikering om en film/sändning är på 720 eller 1080 hos Viaplay, som det finns hos Netflix.

Samma sak med 5.1.

Vart väljer jag engelsk text?

Vart ändrar jag storlek på texten?

Vart ändrar jag färg på texten, och eventuellt bakgrunds-bar?

Vart ändrar jag teckensnitt på texten?

Hur bläddar jag snabbt mellan olika pågående live-event med EN knapptryckning som man för 7år sen kunde göra i EurosportPlayer-appen i familjens dåvarande SmartTV?

Vart skapar man en spel-lista av pågående live-event, som man kunnat göra på Youtube sedan över 5år tillbaka?

Varför saknar majoriteten av alla barn-serier engelskt originalljud, vilket alla barn i vår släkt föredragit sen den dagen dom lärde sig läsa.

Vart är det engelska ljudspåret på MyLittlePony-filmen?

Hur sorterar man ut barnserier som har engelskt originalljud, så man slipper dom som bara har en usel dubbning?

Vart väljer man engelska kommentarer på Indycar och MotoGP?

 

Sist men inte minst; VART är profilerna, så alla i familjen slipper dela på en och samma aktivitetslista/FortsättaTitta-funktion??????? Netflix införde profiler 2013 om jag minns rätt, 7år senare ståtar dom med sin frånvaro på Viaplay trots flera tusen inlägg om det på Viaplays Facebook under samma tidsrymd.

 

Jag tog upp detta för 3-5 år sedan ( vet inte exakt men är bara att kolla i tråden). Även då kunde mcmike av någon konstig anledning inte skriva ett endaste ont ord om Viaplay. Diskussionen då gällde Viaplays microryck/lagg när det gällde sport, framförallt fotboll.

Han la tom ut en video som visade fotboll via viaplay uppspelad på han projektor på sitt galleri.

Han trodde folk skulle se att han inte hade ryck på den videon. Som att microlagget skulle synas på hans video. Men en del är ju inte kräsna alternativt lider av andra brister i sin fysik att dessa microlagg inte upplevs som störande.

Med detta sagt vill jag säga att idag är jag nöjd med Viaplay jämfört med då. Någonting gjordes för några år sedan och microlagget är för det mesta borta på sporten. Eller acceptabelt för min del.

/Fredrik

mcmikes agenda är väldigt tydlig i tråden, prata väl om Viaplay och pusha för det lilla som är bra, försöka förlöjliga diskussionen om Viaplays brister, och anklaga dom som vill diskuera trådens ämne för att var troll.

 

Ingen ide att mata, bara och lägga ned :)

Du är medveten om att anklaga någon för att vara ett troll, om så indirekt som du nu gjorde, är ett argumentationsfel, vilket är dom faktiska trollens signum. Synd att du inte vågar diskutera ämnet utan vill ägna dig åt trollande och argumentationsfel på exakt det sätt som troll gör. Förvisso kanske oavsiktligt pga okunskap.



#2529

Postad 01 april 2019 - 16:44

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Jag tog upp detta för 3-5 år sedan ( vet inte exakt men är bara att kolla i tråden). Även då kunde mcmike av någon konstig anledning inte skriva ett endaste ont ord om Viaplay. Diskussionen då gällde Viaplays microryck/lagg när det gällde sport, framförallt fotboll.

Han la tom ut en video som visade fotboll via viaplay uppspelad på han projektor på sitt galleri.

Han trodde folk skulle se att han inte hade ryck på den videon. Som att microlagget skulle synas på hans video. Men en del är ju inte kräsna alternativt lider av andra brister i sin fysik att dessa microlagg inte upplevs som störande.

Med detta sagt vill jag säga att idag är jag nöjd med Viaplay jämfört med då. Någonting gjordes för några år sedan och microlagget är för det mesta borta på sporten. Eller acceptabelt för min del.

 

För några år sedan var det riktigt dåligt på dom flesta sportsändningar.

Numera är det (för egen del) i princip bara NHL hockeyn som lider av "microlagg" vad jag har sett.

Det där var lite intressant, jag är osäker på vad ni menar med mikrolagg, och kollar aldrig på NHL, men syftar ni på samma tydliga bildfel som finns just nu i pågående WTA-sändning? Jag har aldrig stött på just detta felet förut på Viaplay, men sen är det å andra sidan en del sporter jag aldrig ens startat upp, och dit hör bl a just NHL och herrfotboll. Ni får gärna båda ta er en titt på WTA-streamen just nu och se om vi pratar om samma sak.



#2530

Postad 01 april 2019 - 16:50

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Du är medveten om att anklaga någon för att vara ett troll, om så indirekt som du nu gjorde, är ett argumentationsfel, vilket är dom faktiska trollens signum. Synd att du inte vågar diskutera ämnet utan vill ägna dig åt trollande och argumentationsfel på exakt det sätt som troll gör. Förvisso kanske oavsiktligt pga okunskap.

 

 

 

Övertramp.. Har aldrig anklagat någon för det och kommer heller aldrig heller göra. Så lägg ned tack ! Okunskap har jag möjligen med tennis då jag aldrig ser på det..


Redigerat av mcmike, 01 april 2019 - 16:50.


#2531

Postad 01 april 2019 - 18:45

Howlinskogge
  • Howlinskogge
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

När det gäller "svenska" bolag och sända sport via streaming vet jag då ingen konkurrent som har bättre sändningar än Viaplay?

Strive, Eurosport, Cmore och SVT är då i min bok betydligt sämre. Filmer ser jag på andra tjänster så det ska jag inte uttala mig om.



#2532

Postad 11 april 2019 - 11:26

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 854 inlägg
  • 0
En sorgens dag, denna institution tar över rättigheterna Världscupen o VM i Längd o alpint från 2021 tom 2026. Mera förbannad Casino reklam mm.

#2533

Postad 17 april 2019 - 14:37

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Har sagt upp mitt abonnemang, hittat billigare alternativ.

#2534

Postad 17 april 2019 - 19:32

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Har sagt upp mitt abonnemang, hittat billigare alternativ.


Ajabaja

#2535

Postad 17 april 2019 - 19:43

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0

Har sagt upp mitt abonnemang, hittat billigare alternativ.

Var hittar du billigare sport med PL, CL och Bundesliga? Tycker Viaplay är lite dyra.



#2536

Postad 17 april 2019 - 20:21

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

förmodligen på någon av de femtielva iptv "leverantörerna" som syns överallt.



#2537

Postad 18 april 2019 - 04:31

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Ajabaja


Är inget olagligt i alla fall.

#2538

Postad 18 april 2019 - 10:30

Howlinskogge
  • Howlinskogge
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Är inget olagligt i alla fall.

Vad har du skaffat istället?



#2539

Postad 18 april 2019 - 16:08

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Vad har du skaffat istället?

IPTV.



#2540

Postad 30 april 2019 - 15:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Jag kör Viaplay genom chromecast. När jag kollar på premier league så får jag frame drops hela tiden. Speciellt i snabba kamerarörelser. Har 30mbit bredband.

Någon som har samma problem? Går det att göra något åt det?
Har inte märkt det på någon annan kanal. Har heller aldrig problem när jag streamar Netflix eller något annat.

Är fotboll extra krävande eller nåt? Riktigt jobbigt att kolla på.

Ska också säga att jag inte har dessa problem när jag kör via tv-boxen (bredbands-tv)
Men märker det det lite när jag kör via ps4 appen.

#2541

Postad 30 april 2019 - 15:23

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Jag kör Viaplay genom chromecast. När jag kollar på premier league så får jag frame drops hela tiden. Speciellt i snabba kamerarörelser. Har 30mbit bredband.

Någon som har samma problem? Går det att göra något åt det?
Har inte märkt det på någon annan kanal. Har heller aldrig problem när jag streamar Netflix eller något annat.

Är fotboll extra krävande eller nåt? Riktigt jobbigt att kolla på.

Ska också säga att jag inte har dessa problem när jag kör via tv-boxen (bredbands-tv)
Men märker det det lite när jag kör via ps4 appen.

 

Förutom att se till att din utrustning är uppdaterad och omstartad så ställ in att köra 50 hz och se om du får en bättre upplevelse.



#2542

Postad 30 april 2019 - 15:53

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Förutom att se till att din utrustning är uppdaterad och omstartad så ställ in att köra 50 hz och se om du får en bättre upplevelse.

 

jag har aldrig kollat uppdatering på chromecasten. kan ju börja där. annars ska router och så ha senaste uppdateringen. 

50hz står den på redan.  Det gör stor skillnad.



#2543

Postad 30 april 2019 - 21:15

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Jag kör Viaplay genom chromecast. När jag kollar på premier league så får jag frame drops hela tiden. Speciellt i snabba kamerarörelser. Har 30mbit bredband.

Någon som har samma problem? Går det att göra något åt det?
Har inte märkt det på någon annan kanal. Har heller aldrig problem när jag streamar Netflix eller något annat.

Är fotboll extra krävande eller nåt? Riktigt jobbigt att kolla på.

Ska också säga att jag inte har dessa problem när jag kör via tv-boxen (bredbands-tv)
Men märker det det lite när jag kör via ps4 appen.

Sist du hade problem så framkom det att du hade DSL via Telia, och om du har ett 30Mb/s DSL-abonnemang, så är mig veterligen hastigheten halverad redan på synk-nivå av Telia eftersom du även har IPTV, vilket skulle ge dig maximalt 15Mb/s på synk-nivå, förutsatt att du överhuvudtaget bor inom såppas avstånd så du kan få ut 30Mb/s. När sen TV-boxen är påslagen förvinner minst 5Mb/s till utav dom maximalt 15Mb/s, så du har knappast några 30Mb/s tillgängligt.

 

Kör du Chromecasten på 2.4GHz och har massa grannars nätverk inom räckhåll så funkar Viaplay inte stabilt med sport, det håller på och växlar mellan 25 och 50fps hela tiden även med en snabbare anslutning än dina potentiella 30Mb/s, men mer sannolika 10 eller under.

 

För att få en stabil 50fps-stream på Viaplay behöver du antingen bo så att du har en helt egen kanal på 2.4GHz utan störningar från grannar eller andra enheter på ditt egna nätverk som belastar samma frekvens, alternativt köra på 5GHz, men då återstår faktumet att du kanske inte har tillräcklig bandbredd på IP-nivå.

 

Sen har även Chromecast-donglar även en tendens att hänga sig så dom inte uppdaterar mjukvaran utan en fabråksåterställning.

 

Så börja du med att logga in i routern och kolla vad din DSL-anslutning är uppsynkat med för hastighet, och sen testar du på bredbandskollen vad du har för hastighet tillgänglig på IP-nivå via kabel respektive via 2.4GHz och 5GHz, när samtliga andra enheter i nätverket är avstängda, och om du har senaste mjukvaran i din Chromecast, som du kan ta och fabriksåterställa när du ändå är i farten, och se till så den sen ansluter via 5GHz och inte 2.4GHz. När du tagit fram dom fyra olika värdena kan du posta dom i tråden.



#2544

Postad 30 juli 2019 - 19:15

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

På pluskontot får man väl sätta upp att Viaplay 6år efter att Netflix införde det slutligen har infört användar-profiler, och 6st dessutom, en mer än Netflix. Men den iögonfallande tekniska inkompetensen hos Viaplay fortsätter lysa igenom. Just nu är det WTA-match med svenska Rebecca Peterson, och precis som i våras när det nu igen är turneringar från USA, så klarar dom inte av att plocka rätt feed från WTA, den med 50fps, så bilden blir ryckfri, utan dom konverterar en 60fps-feed till 50fps, med medföljande små ryck hela tiden som gör bilden extremt störig att se på. Slår man över till brittiska BTSport2 som sänder samma match, så får man perfekt ryckfri 50fps-bild, eftersom dom har kompentensen att plocka rätt feed.

 

Edit: Rebecka vann matchen, hennes först seger någonsin över en top10-spelare. Jag avnjöt matchen på BTSport2 i 1080-upplösning. Vilket leder mig till frågan, finns det någon indikering nånstans på upplösningen för sportsändingar med Viaplay om dom är 720 eller 1080?

 

Men mer intressant är med kvällens andra WTA-sändning nu på Viaplay från SiIlicon Valley, där är det korrekta 50fps hela vägen och inga ryck i bilden. Detta är första Viaplay-exklusiva* WTA-sändningen från amerikanska kontinenten sen Viasat köpte in WTA, som haft korrekt frame rate på Viaplay(*med undantagsfall för dom semi/final-matcher som sänts på Viasat Sport där Viaplays bild då kommit ifrån, där det alltid varit korrekt FPS, i motsats till när Viaplay själva ska välja feed). Synd dom inte kunde lyckas med det konstycket för Rebeckas match. Får se hur det ser ut imorgon(?) i hennes nästa match.


Redigerat av tTW, 30 juli 2019 - 20:45.


#2545

Postad 10 augusti 2019 - 20:32

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 869 inlägg
  • 0
Viaplay funkar helt plötsligt inte på båda mina ATV 4K. Det enda jag ser när jag öppnar Viaplay är menyn längst upp, går att flytta mellan alternativen men när jag väljer något så hoppar den ut till ATVs startskärm. Funkar utmärkt på TVn en Sony 65A9F, funkar även på datorn.
Några idéer?

Redigerat av Karl-Johan, 10 augusti 2019 - 21:53.


#2546

Postad 10 augusti 2019 - 22:04

Unregisteredfeb397d8
  • Unregisteredfeb397d8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Ja undvik senaste betan, vilket du inte gjort tydligen?

Redigerat av Unregisteredfeb397d8, 10 augusti 2019 - 22:04.


#2547

Postad 17 augusti 2019 - 01:03

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0
Finns det någon lösning på detta problem? Finns det någon info någonstans?

#2548

Postad 17 augusti 2019 - 07:49

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 1
Finns ny firmware ute som löser problemet med Viaplay och SVT-play (kom ut igår)

#2549

Postad 17 augusti 2019 - 09:38

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0

Finns ny firmware ute som löser problemet med Viaplay och SVT-play (kom ut igår)

Märkte det nu på morgonen. Kanon kan man se UFC i natt.



#2550

Postad 15 september 2019 - 21:24

ekorre8
  • ekorre8
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Är det någon som får ut 5.1 ljud via Chromecast eller android tv på film och serier?

Redigerat av ekorre8, 15 september 2019 - 21:26.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.