Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung LCD-TV 2018, QLED försök 2

646 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#601

Postad 27 oktober 2018 - 09:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Den slår automatiskt på och av game-mode om man kopplar ps4/xbox rätt in i oneconnect.

 

Problemet uppstår om man vi ha mer ljud än ARC kan ge, så f.eks min Switch som sänder losless PCM måste kopplas in i yamahan, därav får den bästa ljud, men med olämpan att jag måste aktivera game-mode, och ja då måste man in i menyen. Funkar ok eftersom det bara är på en enhet men ja en kod iaf. så man kunde slå den på direkt via multifjärr hade inte skadat.



#602

Postad 27 oktober 2018 - 18:45

JSan
  • JSan
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0

Har Samsung en game-mode knapp på fjärren eller är det fortfarande att man måste in och böka i inställningar, särskilt visningsläge, spelläge och samma när man ska återgå? I så fall: Nej tack!

Har väl alltid vart att den sparar ditt val för t ex ps4 på
Hdmi 1 så är automatiskt gamemode om du en gång valt det. Detsamma om du har nåt annat på hdmi 2 som filmläge t ex så sparas det.
Kan inte tänka mig q9 är annorlunda?

#603

Postad 27 oktober 2018 - 19:54

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Den är lite mer avancerad och känner faktiskt av om det är spel och startar då (och slår av) gamemode automatiskt. Om man manuellt valt gamemode så kommer den ihåg det på det sättet du beskriver så att det är aktivt hela tiden oavsett vad för content man kör.



#604

Postad 27 oktober 2018 - 22:59

Lewdas
  • Lewdas
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Kollar du sport? Har du sett någon dirty screen eller vertical banding?

 

Nej har inte kollat någon sport än, bara några fulstreamar som jag chromecastat till TVn men det räknas inte. 



#605

Postad 01 november 2018 - 11:29

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Jaha, automatiskt Game mode. Men jag vill ha en knapp på fjärren fast det kanske inte är tekniskt möjligt. Anledningen är att jag använder min Xbox One och PC till både filmtittande, YT, surf och spel. ARC/AnyNet avstängd då det gör mig tokig när jag skiftar mellan Shield, PC och Xbox och optisk inte fungerar från PC.

 

Sedan undrar jag om det är stor skillnad mellan min 2016 års UHD Samsung och en Samsung QE55Q9FN ? Sitter alltid mitt framför min TV. För 22 000 vill man ju ha lite Wao-känsla.


Redigerat av ruva, 01 november 2018 - 11:36.


#606

Postad 01 november 2018 - 13:29

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Sedan undrar jag om det är stor skillnad mellan min 2016 års UHD Samsung och en Samsung QE55Q9FN ? Sitter alltid mitt framför min TV. För 22 000 vill man ju ha lite Wao-känsla.

Q9FN använder ju FALD som teknik medan din KS7005 använder edge-led, så det lär nog vara en del skillnad. Med HDR kommer du sannolikt få en wow-känsla, men om det gäller generellt oavsett material är svårt att svara på. 



#607

Postad 01 november 2018 - 14:33

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Finns som sagt ingen knapp. Skulle gärna ha det själv. Tvns inbyggda YT och NF funkar dock bra och kan köras i moviemode.

#608

Postad 01 november 2018 - 16:09

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Funderar starkt på att köpa en Samsung 65" Q8DN för 16 490 kr (får lite rabatt genom jobbet).

Har försökt läsa på en del och det verkar vara en helt okej TV. Finns det någon annan TV jag borde köpa istället eller finns det något klart bättre TV som ni tror kommer att komma ner till detta pris på BF?



#609

Postad 01 november 2018 - 16:17

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Sony 65XF9005 är en likvärdig tv, kostade 15990:- 18 Oktober. Så lär gå ner till 14000-15000:- på BF i alla fall.

https://www.rtings.c...4!threshold*0.1


Redigerat av Gallo69, 01 november 2018 - 16:21.


#610

Postad 01 november 2018 - 16:35

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Tack, kanske är fel tråd när det finns köpråds-tråd. Någon för flytta dessa inlägg i så fall.

Något speciellt du anser skulle väga över till XF900's fördel?



#611

Postad 01 november 2018 - 18:32

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Tack, kanske är fel tråd när det finns köpråds-tråd. Någon för flytta dessa inlägg i så fall.

Något speciellt du anser skulle väga över till XF900's fördel?

Tror nog du blir nöjd med Samsungen för 16500:-, Sonyn är bättre på en del saker. Samsungen bättre på många andra, om man kollar länken på ratings.



#612

Postad 13 november 2018 - 21:31

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Sedan undrar jag om det är stor skillnad mellan min 2016 års UHD Samsung och en Samsung QE55Q9FN ? Sitter alltid mitt framför min TV. För 22 000 vill man ju ha lite Wao-känsla.

 

 

Q9FN använder ju FALD som teknik medan din KS7005 använder edge-led, så det lär nog vara en del skillnad. Med HDR kommer du sannolikt få en wow-känsla, men om det gäller generellt oavsett material är svårt att svara på. 

 

Jadu, det verkar vara så. Läste denna gamla recensionen från 2016:

 

HDR is a major selling point for Samsung in 2016 but KS8000 (KS 7005), like most other LCD TVs without true local dimming, has mediocre HDR picture quality. You get high peak brightness but at the expense of other things. The picture often looks washed out because with the brightness setting set to max (default). It is possible to turn down the brightness setting, which means that you get lower peak brightness but can still benefit from the expanded color space.

 

HDR är ett stort försäljningsargument för Samsung 2016, men KS7005 är som de flesta andra LCD-TV-apparater utan full lokal dimming och har medioker HDR-bildkvalitet. Du får hög ljusstyrka i  men på bekostnad av andra saker. Bilden ser ofta urtvättad ut, eftersom ljusinställningen är inställd på max (standard). Det går att stänga av ljusstyrkan, vilket innebär att du får lägre ljusstyrka men fortfarande kan dra nytta av det expanderade färgutrymmet.



#613

Postad 19 november 2018 - 21:19

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Lättfattad info om QNF9 om man undrar om denna dyra TV passar ens behov,

 

https://youtu.be/09gMBRCucb8



#614

Postad 19 november 2018 - 21:56

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Lättfattad info om QNF9 om man undrar om denna dyra TV passar ens behov,

 

https://youtu.be/09gMBRCucb8

 

Såg en kommentar amerikanska walmart tar $2100 Skulle var strax över 20000 skr?

 

Snacka om överpris i Sverige då! Trots den där nya klimatskatten



#615

Postad 20 november 2018 - 20:43

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Nån som sett/testat Samsung Q8FN Edge lit? Hittar inte mycket info/test av den..


Redigerat av Gallo69, 20 november 2018 - 20:44.


#616

Postad 21 november 2018 - 14:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Nån som sett/testat Samsung Q8FN Edge lit?


Bildmässigt ska den vara snarlik/exakt som Q7FN, vill jag minnas.

#617

Postad 21 november 2018 - 14:54

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Bildmässigt ska den vara snarlik/exakt som Q7FN, vill jag minnas.

En helt onödig produkt, en rejäl miss av Samsung!



#618

Postad 23 november 2018 - 05:07

Piras
  • Piras
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Nån som äger en Q9a och kan svara på hur One Connect boxen uppför sig i samarbete med förstärkare? Är det mycket handskakningsproblem och annat svammel med en extra mellanhand mellan källan och bildvisaren? Antalet HDMI-källor ökar snabbt och det är alltid trevligt med lite expanderingsutrymme utan att behöva koppla ur och in saker titt som tätt. Sitter idag med Bluray, HTPC, PS3, Wii, WiiU, och Switch och en PS4 Pro står på önskelistan och man kanske köper en Xbox bara för att så redan där är man uppe i 8 potentiella källor så de futtiga 3 portarna i One Connect boxen räcker inte långt.

 

Är det så enkelt som att TV->One Connect box->ARC-port på förstärkare och bara tuta och köra? TVn har inga problem att visa upp korrekt bildinfo med HDR och allt lullull från konsoler och UHD-skivor och förstärkaren har inga problem med att få alla ljudformaten den klarar från One Connect boxen om man skulle börja nyttja portarna på den?



#619

Postad 18 december 2018 - 23:42

Arc_
  • Arc_
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Hej,

 

Jag köpte mig en 65" Q9FN på black friday för 22990:- på Netonnet. Till en början blev jag smått imponerad. Men ju längre tiden gått så har jag bara blivit mer och mer besviken.

 

Det började med att jag skulle prova streama en film från servern hemma. Självklart gick inte det nå bra då Samsungs 2018 års modeller inte stödjer DTS (och flera andra format som andra tv tillverkare stödjer) varpå man måste transcoda allt ljudmaterial till ett annat ljudformat för att få ljud.

Provade med Plex och samma problem här, videon spelas upp men får upp ett felmeddelande om att ljudet inte stöds. Som jag förstått det ska det gå att ställa in Plex så att ljudet kodas om till ett läsbart ljudformat vilket jag inte lyckats få till efter många timmars pillande.

 

Kvalitén på marksänd tv är riktigt USEL men det är mer eller mindre lika illa på alla nya 4k tv apparater. Så om man vill kolla på marksänd tv och inte har parabol/kabeltv-abonnemang så kan jag rekommendera att behålla den gamla tvn. 

Idag har jag Comhem (som ingår i hyran) och tar emot alla kanaler analogt och 1, 2, 4 och 6 digitalt. Men slår jag på exempelvis 4an som är digital så är kvalitén fortfarande riktigt usel. På min 10 år gamla Samsung tv är det stor skillnad på de analoga och digitala kanalerna men på denna tv är bilden lika kass oavsett. 

 

Nästa grej, streaming. Ja, Netflix funkar super! Superenkelt att dra igång en film/serie, bra bild både i HD som i UHD (hade dock något högre förväntningar).

MEN...att streama sport från exempelvis Viaplay eller varför inte svtplay eller slå på ett klipp från Youtube, ja vad ska man säga, bilden är allt annat än bra. Formel1 flyter på hyfsat men fotboll och ishockey går knappt att titta på. Bollen/pucken bokstavligt talat hackar fram. Har petat på de flesta inställningarna i TVn, försökt läsa guider och prova olika inställningar som folk lagt upp men är fortfarande inte nöjd. Som jag förstått det behöver man på något vis tala om för tvn att inte försöka tweaka upp signalen till 120 Hz då materialet som kan streamas endast kan streamas med en betydligt lägre frekvens. Detta går inte att göra i tvn utan då krävs exempelvis en nvidia shield alt. en xbox/ps där man kan begränsa streamingfrekvensen.

 

Nu är jag dålig på termer men vid snabba rörelser så tycker jag att panelen inte hinner med alla gånger. Någon form av fördröjning infinner sig. 

 

Jag är dessutom ett stort fan av Kodi som så klart inte går att installera via Samsungs operativsystem Tizen. Här måste man återigen ha en box som man istället får installera Kodi på. 

 

Samsungs operativsystem Tizen har också en tendens till att "frysa". Exempelvis om man startar tvn och vill bläddra direkt i menyn så finns där en viss fördröjning. (Har dålig koll på hur bra WebOS och Android är).

 

Vad är bra då? Fjärrkontrollen är grym. Riktigt snygg, stilren, välbyggd och användarvänlig.

One-connect boxen är en suverän mojäng in my opinion. 

 

Värt att nämna är att jag inte har gjort någon professionell kalibrering av tvn men samtidigt kan jag tycka att det inte ska behövas. Är man en nörd och vill få perfekt bild så absolut, men för en medelsvensson som vill kunna slå på tvn och streama fotboll från ex. Viaplay så ska man inte behöva pilla runt i bildinställningarna i 3 timmar.

 

Slutsats, jag kommer troligen lämna tillbaka tvn här i dagarna. Jag gav som sagt ca 23k men tycker inte den är värd mer än 15k. Att den idag kostar ca 29k i affärerna är helt hutlöst. 



#620

Postad 19 december 2018 - 04:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Arc: Har du ställt in Tv:n i huvud taget?

I övrigt så är det ju inte tv:ns fel att "vanlig" tv och streaming ibland har usel bildkvalité...

Redigerat av pacman, 19 december 2018 - 04:38.


#621

Postad 19 december 2018 - 05:15

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0
Streama sport är bara att glömma om man inte slår på frame interpolation och Judder reduction.
tippar på att fpsen inte ligger över 25 från början.
lägger man till fusk frames så flyter det hyffsat men med andra problem istället.
Har påpekat det flera år bla på eurosport player då jag brukar streama Le mans 24H.
Samma låga fps fortfarande.

För bra kvalitet på sport så måste fpsen ligga på 50 eller 60 från början.
Objekt som rör sig snabbt i bilden (sport)måste ha en hög fps så att positionerna uppdateras snabbare med en jämnare rörelse som följd.
För film däremot eller annat material där allt rör sig långsammare så behövs inte lika hög fps.

Som pacman säger så är det inte tvns fel.
Det snålas in mer och mer idag på kvaliteten på materialet.
halvera fpsen och du har genast bara halva datamängden.

Edit: får du inte flyt på sport äns med Judder reduction satt till 10 då kan du utesluta tvn helt ;)
Jämför även flytet med youtube videos som ligger på 60fps så kommer du se hur bra det kan se ut.
Du kommer äve se att på dom så behövs inte judder reduction alls.

ingen sport med 4K och 60fps
spela upp den här videon så ska du få se på skarp bild med äkta flyt.
Ser du nån fördröjning från tvn där att den inte hänger med då är du snabb 😀
https://youtu.be/4-xAbDI9qTI

Äkta flyt även här med 60fps
Jämför med Judder reduction 10 och 0 så kommer du se att det inte blir nån skillnad i rörelse och det beror på att materialet redan håller hög fps.
https://youtu.be/MDxflUPIMco

kolla även i inställningar så att 4Kp60 är valt det är inte alltid det är det.
Hackar det ändå så beror det på för långsam uppkoppling ;)
minst 10Mbit/s behövs om nu det räcker.

en viss rörelsoskärpa med judder kommer ändå att finnas men det är likadant på alla tv apparater idag som kör med sample and hold.
Vill du åt det där riktiga rinnande vatten flytet där det ser ut som ett fönster som rör sig då är det Plasma tv som gäller.

För att få bort rörelseoskärpan helt så välj LED Clear motion
Då blir bilden lika skarp som en plasma tv om än inte riktigt lika naturlig.
Flimmret i bilden ökar något och den dimmas även ner.
öka backlight med ungefär det dubbla mot vad du hade innan för att kompensera.

Redigerat av sune bejas, 19 december 2018 - 06:14.


#622

Postad 19 december 2018 - 21:33

Arc_
  • Arc_
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Arc: Har du ställt in Tv:n i huvud taget?

I övrigt så är det ju inte tv:ns fel att "vanlig" tv och streaming ibland har usel bildkvalité...

 

Ställt in öht? Har pillat runt på inställningarna till höger och vänster men blir inte nöjd.

 

Nej och det har jag inte påstått heller. Jag är väl medveten om att källan bestämmer till stor del huruvida bra bilden på tvn är/blir. Men att behöva extra utrustning för att kunna begränsa frekvensen/fpsen känns väl så där. Men visst, detta gäller inte bara denna tvn så klart. Såg samma fenomen med att fotbollen i en fotbollsmatch hackade fram på en LG C8 när jag kollade på en sådan tidigare.

 

@sune bejas, kollade på klippen du länkade till..helt galet vilken bild. Vilken skillnad, vilket djup, vilket flyt. Ångrar nästan att du tipsade om detta för nu blir det svårt att kolla på material med betydligt sämre kvalité.  :unsure:  :rolleyes:

 

Att tvn inte klarar av att spela upp DTS ljudformatet är dock fortfarande en big issue.  :angry:



#623

Postad 19 december 2018 - 21:37

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Man hör stort sätt ingen skillnad mellan DTS och DD+.

#624

Postad 19 december 2018 - 21:45

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Streama sport är bara att glömma om man inte slår på frame interpolation och Judder reduction.
tippar på att fpsen inte ligger över 25 från början.
lägger man till fusk frames så flyter det hyffsat men med andra problem istället.
Har påpekat det flera år bla på eurosport player då jag brukar streama Le mans 24H.
Samma låga fps fortfarande.

För bra kvalitet på sport så måste fpsen ligga på 50 eller 60 från början.
Objekt som rör sig snabbt i bilden (sport)måste ha en hög fps så att positionerna uppdateras snabbare med en jämnare rörelse som följd.
För film däremot eller annat material där allt rör sig långsammare så behövs inte lika hög fps.

Som pacman säger så är det inte tvns fel.
Det snålas in mer och mer idag på kvaliteten på materialet.
halvera fpsen och du har genast bara halva datamängden.

Edit: får du inte flyt på sport äns med Judder reduction satt till 10 då kan du utesluta tvn helt ;)
Jämför även flytet med youtube videos som ligger på 60fps så kommer du se hur bra det kan se ut.
Du kommer äve se att på dom så behövs inte judder reduction alls.

ingen sport med 4K och 60fps
spela upp den här videon så ska du få se på skarp bild med äkta flyt.
Ser du nån fördröjning från tvn där att den inte hänger med då är du snabb
https://youtu.be/4-xAbDI9qTI

Äkta flyt även här med 60fps
Jämför med Judder reduction 10 och 0 så kommer du se att det inte blir nån skillnad i rörelse och det beror på att materialet redan håller hög fps.
https://youtu.be/MDxflUPIMco

kolla även i inställningar så att 4Kp60 är valt det är inte alltid det är det.
Hackar det ändå så beror det på för långsam uppkoppling ;)
minst 10Mbit/s behövs om nu det räcker.

en viss rörelsoskärpa med judder kommer ändå att finnas men det är likadant på alla tv apparater idag som kör med sample and hold.
Vill du åt det där riktiga rinnande vatten flytet där det ser ut som ett fönster som rör sig då är det Plasma tv som gäller.

För att få bort rörelseoskärpan helt så välj LED Clear motion
Då blir bilden lika skarp som en plasma tv om än inte riktigt lika naturlig.
Flimmret i bilden ökar något och den dimmas även ner.
öka backlight med ungefär det dubbla mot vad du hade innan för att kompensera.

 

Ser också väldigt bra ut på en gammal sketen Samsung KS 7005 från 2016 :)

Fast kör genom datorn. Och QLED är väll samma som Q-Dots? Och även LG Super UHD (fast usch för kontrasten på IPS-skärmar).

 

Här ett klipp i 4K 60 HDR man kan kolla genom sin app i sin TV,

 

https://youtu.be/LXb3EKWsInQ


Redigerat av ruva, 19 december 2018 - 21:50.


#625

Postad 19 december 2018 - 22:43

Arc_
  • Arc_
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Man hör stort sätt ingen skillnad mellan DTS och DD+.

 

Det handlar inte om vilket ljudformat som låter bäst utan snarare om man får kolla på en film med eller utan ljud i det här fallet.

 

Referens: 

https://developer.sa...-specifications

 

@ruva, kollade på det klippet tidigare, urläckert!  :)


Redigerat av Arc_, 19 december 2018 - 22:55.


#626

Postad 20 december 2018 - 10:18

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Det handlar inte om vilket ljudformat som låter bäst utan snarare om man får kolla på en film med eller utan ljud i det här fallet.

 

Referens: 

https://developer.sa...-specifications

 

@ruva, kollade på det klippet tidigare, urläckert!  :)

 

Men vilken källa använder du om du inte får ljud? Jag har inte lyckats att få inget ljud så är nyfiken.



#627

Postad 20 december 2018 - 21:21

Arc_
  • Arc_
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Men vilken källa använder du om du inte får ljud? Jag har inte lyckats att få inget ljud så är nyfiken.

 

Vad har du för tv? Detta gäller endast Samsungs 2018 modeller.

 

Om jag försöker spela upp en film som jag sparat på exempelvis en USB sticka i .mkv format som har ljudformatet DTS(-MA/HD) endast så klarar inte tvn av att spela upp denna filmen med ljud. Antingen kan jag se filmen utan ljud eller så går det inte att starta filmen ö.h.t. Samma sak om jag vill koppla datorn till tvn och väljer att skicka både ljud och bild via HDMI. Då får jag samma fel. Detta eftersom tvn inte vet hur den ska bearbeta DTS formatet. 

Alternativen är att man skickar videosignalen via HDMI till TVn och ljudsignalen via en DAC till förstärkaren alternativt att man gör en re-encoding på ljudformatet.

 

På moderna hemmabioförstärkare är detta oftast inget problem då man skickar ljud/bild till förstärkaren först och skickar vidare bilden via HDMI till tvn men bearbetar ljudet direkt i förstärkaren. 

 

Jag kör dock 2.1 ljud med en vanlig 2-kanals förstärkare och således har jag inte denna möjlighet. 

 

Så det spelar egentligen ingen roll om jag försöker spela upp en film med DTS ljud via ett USB minne, extern HDD, från en annan dator eller streama från en annan plattform. Samma problem kvarstår såvida inte signalen kodas om till ett annat format.



#628

Postad 21 december 2018 - 09:21

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag har en 75" Q9FN.

 

Kan du inte välja 2.0-spåret i filmen?


Redigerat av Demon Slayer, 21 december 2018 - 09:22.


#629

Postad 24 december 2018 - 00:13

Arc_
  • Arc_
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Jag har en 75" Q9FN.

 

Kan du inte välja 2.0-spåret i filmen?

 

Okej.

 

Inte alltid 2.0-spåret finns att tillgå.



#630

Postad 25 december 2018 - 13:41

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Okej.

 

Inte alltid 2.0-spåret finns att tillgå.

 

Det känns som att en 2.0 förstärkare kansje inte helt är korrekt pryl i sammanhang DTS, men om jag kör ett DTS-spår och så tar ljudet ut direkt i tvn så får jag ljud. Denna källa går dock rätt inn i förstärkaren så då måste det bes om en konvertering nånstans som skjer automatiskt?

 

Om jag kör PS4 rätt inn i oneconnect och sätter den i DTS så får jag inget ljud.



#631

Postad 29 december 2018 - 23:11

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Hej
Har nu efter mycket funderande köpt 1 q9fn, så jag undrar om någon har några bra tipps för hur den osynliga sladden kan dras på ett snyggt sätt.
Mvh Martin

#632

Postad 03 januari 2019 - 19:57

Kemi
  • Kemi
  • Lärjunge

  • 310 inlägg
  • 0

Hej
Har nu efter mycket funderande köpt 1 q9fn, så jag undrar om någon har några bra tipps för hur den osynliga sladden kan dras på ett snyggt sätt.
Mvh Martin

 

Tänkte själv köpa denna kabellist. Har inte hittat någon mindre.

https://www.hornbach...l-detaljer.html

 

Den finns även på Bauhaus

Conrad har även den för 79kr men då få du styra upp nån frifrakt kod annars blir det dyrt med frakt.



#633

Postad 03 januari 2019 - 21:36

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Såg att ingen kopplat produkten Samsung QE85Q900R så nu är det gjort. Billigare än husvagn?



#634

Postad 06 januari 2019 - 00:11

larlar
  • larlar
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Någon som har koll på när de släpper ny programvara ? Har varit ute i staterna ett tag nu ...

#635

Postad 07 januari 2019 - 20:11

TheMangan
  • TheMangan
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Hmm..jag har en q9fn 65" hemma på prov. Jag har hört mycket gott om antireflexbehandlingen, men det här är nog det värsta jag varit med om. Ska det se ut så här? Reflektionen är från kökslampan som är bakom tvn. På min gamla plasma som är blank som en spegel så såg jag lampan tydligare, och även en hel del av köket. Dock var det mer som en skuggbild, jämfört med detta som ser ut som en kometsvans på en i övrigt svart himmel. Sjukt störande. 

 

https://karlstadskom...1jyEGg?e=bFFKdz


Redigerat av TheMangan, 07 januari 2019 - 20:15.


#636

Postad 07 januari 2019 - 21:03

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Har du tagit av skyddsplasten? Kontrollera försiktigt med ficklampa i hörnen. Det rapporteras om plast som sitter utan synlig "flärp" att dra i.

#637

Postad 07 januari 2019 - 21:33

TheMangan
  • TheMangan
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Har du tagit av skyddsplasten? Kontrollera försiktigt med ficklampa i hörnen. Det rapporteras om plast som sitter utan synlig "flärp" att dra i.

 

Ja, den tog jag av direkt i samband med installationen av TVn eftersom jag såg reflektionen och trodde att den var ansvarig. Det ska sägas att kökslampan är skapligt stark, så jag förstår att den syns men något med skärmen gör ju att reflektionen sprids över hela skärmen vilket gör att den är omöjlig att bortse ifrån. 



#638

Postad 08 januari 2019 - 22:30

TheMangan
  • TheMangan
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Någon som har en analys om skärmen är defekt eller inte? Är det någon annan som har liknande reflektioner på sina q9fn skärmar?  :huh: 

En annan sak jag undrar över är balansen mellan ljus och tryck/pop i bilden. Jag tycker det är svårt att få till bra tryck i färgerna utan att dra på för mycket ljus. Jag fattar att ljus är relevant för att kunna visa en bred färgskala men det ljusa blir sååå jäkla ljust. Subtitles upplever jag som störande lysvita, och samma med andra ljusa objekt i bilden. Jag har försökt tweaka inställnignarna men för att bli av med bländande ljus i bilden så har jag fått sänka både bakbelysningen och ljusstyrkan, och mina inställningar är nära nog identiska med de som Griffin postade tidigare. Men då tycker jag bilden tappar väldigt mycket tryck. Missförstå mig inte, den är bra och känns trovärdig men lite trist i förhållande till vad jag förväntat mig. Är det någon som lyckats eller som vet hur man får till bra tryck i färgerna utan att de vita subtitles blir bländande?  :) 



#639

Postad 09 januari 2019 - 08:54

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

 Är det någon som lyckats eller som vet hur man får till bra tryck i färgerna utan att de vita subtitles blir bländande?  :)

 

 

Du sätter dig och tittar på film en stund med en behaglig ljusstyrka. Färgerna och trycket i bilden finns där. Du behöver bara övervinna din hjärnas förprogrammerade instinkt att hela tiden jämföra med det allra starkaste. :) 



#640

Postad 09 januari 2019 - 19:34

larlar
  • larlar
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Någon som har koll på när de släpper ny programvara ? Har varit ute i staterna ett tag nu ...

 

 

Ute nu =)



#641

Postad 09 januari 2019 - 19:48

TheMangan
  • TheMangan
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Du sätter dig och tittar på film en stund med en behaglig ljusstyrka. Färgerna och trycket i bilden finns där. Du behöver bara övervinna din hjärnas förprogrammerade instinkt att hela tiden jämföra med det allra starkaste. :)

 

Ja, hoppas hitta bra inställningar, ändrar fram och tillbaka. Dock verkar det vara svårt att hitta en inställning som är jämn, subtitles har en tendens till att variera oerhört i ljusstyrka, och jag funderar på om det är local dimmingen som skapar detta fenomen. Jag har ändrat så att subtitles ska vara grå bara för att slippa det bländande vita men även då så verkar ljusstyrkan variera så att texten i ena ögonblicken är grå för att sedan bli lysande vit. Finns ju en del klipp på Youtube som tar upp detta med att q9fn tar fram överdrivet mycket ljusstyrka i bilden, vilket kanske kan förklara detta? När jag kör material via min mediaspelare (WDTV) så blir den övre textraden ljusare än den nedre, men det verkar bara vara fallet när jag kör genom mediaspelaren. Har dock aldrig haft det problemet från mediaspelaren tidigare så jag misstänker att det är TVn som skapar fenomenet. Just nu lutar det åt att TVn får åka tillbaka. Bilden är riktigt bra och det är fantastiskt skönt att inte behöva tänka på risken för inbränning, oavsett hur liten den än må vara, men jag är inte så förtjust i att bli bländad av det ljusa i bilden, så jag misstänker att jag skulle uppleva oled som trivsammare att titta på. Jag sänker och sänker ljusstyrkan, men upplever att bilden blir tristare. Jag hoppas dock fortfarande hitta någon inställning som löser det hela. Ljusreflektionerna (trots eller på grund av antireflexbehandlingen) känns inte heller acceptabla och där ska jag ta en kontakt med samsung eller återförsäljaren för att få klarhet i om något är defekt eller om det är meningen att det ska se ut så.  :mellow:



#642

Postad 09 januari 2019 - 21:06

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Du sätter dig och tittar på film en stund med en behaglig ljusstyrka. Färgerna och trycket i bilden finns där. Du behöver bara övervinna din hjärnas förprogrammerade instinkt att hela tiden jämföra med det allra starkaste. :)

För mig tog det inte en stund, Min hjärna har nog för bra minne. Tog nog några dagar när jag sänkte på min TV. Gick på b.la dessa patterns: https://www.youtube....h?v=8b3CUm8j4DE och är mycket medveten om att det är ett amatörmässigt sätt att ställa in. Har faktiskt Mekanik HDR10  test patterns men med skivans mastodont flertalet inställningar blir man ju galen till slut när man inte fullt ut vet vad man sysslar med så valde den lätta vägen och är ganska nöjd fast jag har för mörk bild om man ska gå efter Mekanik (HDR) eller YT klipp (SDR) . 


Redigerat av ruva, 09 januari 2019 - 21:18.


#643

Postad 09 januari 2019 - 21:21

TheMangan
  • TheMangan
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

För mig tog det inte en stund, Min hjärna har nog för bra minne. Tog nog några dagar när jag sänkte på min TV. Gick på b.la dessa patterns: https://www.youtube....h?v=8b3CUm8j4DE och är mycket medveten om att det är ett amatörmässigt sätt att ställa in. Ligger på 18 nu. Har faktiskt Mehanik HDR10  test patterns (fins SDR på den också) men med skivans mastodont flertalet inställningar blir man ju galen till slut när man inte fullt ut vet vad man sysslar med så valde den lätta vägen och är ganska nöjd. 

 

Har sett den tidigare, ska testa och se vart jag ligger på den. Dock verkar det svårt att hitta en ljusstyrka som är bra med tanke på att det ljusa materialet pulserar i ljusstyrka. Syns supertydligt på subtitles. Under de sekunder som en subtitle är framme så hinner den variera i ljusstyrka så det syns tydligt, vilket gör det svår att ställa in ljusstyrkan eftersom den inte är jämn. Vet inte om det är en inställning som skapar detta. Har testat att ställa ner local dimming men det verkar inte lösa problemet. Lutar mer och mer åt oled, men jag har precis skaffat ett ps4 och vore fint om man kunde få till samsungen så man blir nöjd. Vet inte om jag vågar ge mig på gaming med oled, säkert inga problem men jag är nojig.  :D



#644

Postad 09 januari 2019 - 21:24

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Har sett den tidigare, ska testa och se vart jag ligger på den. Dock verkar det svårt att hitta en ljusstyrka som är bra med tanke på att det ljusa materialet pulserar i ljusstyrka. Syns supertydligt på subtitles. Under de sekunder som en subtitle är framme så hinner den variera i ljusstyrka så det syns tydligt, vilket gör det svår att ställa in ljusstyrkan eftersom den inte är jämn. Vet inte om det är en inställning som skapar detta. Har testat att ställa ner local dimming men det verkar inte lösa problemet. Lutar mer och mer åt oled, men jag har precis skaffat ett ps4 och vore fint om man kunde få till samsungen så man blir nöjd. Vet inte om jag vågar ge mig på gaming med oled, säkert inga problem men jag är nojig.  :D

 

Ändrade mitt inlägg, fanns faktiskt inget SDR material på Mekaniks-skivan nu när jag tittade efter.

Får tillägga att jag inte är en bildnörd mer en ljudnörd men står för den skull inte ut med hotellens TV-apparater. Även om det finns något att titta på och man tillåts skruva på reglagen så står jag bara inte ut. Någon som jobbar i Hotell-branches och vet hur mycket de brukar lägger på sina platt TV i rummen. Kan inte vara över 4000 kr.



#645

Postad 09 januari 2019 - 21:27

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 1
När du köper in kansje tusen stycken så hamnar man kansje 50% under butikspris per stykk men dom letar nog mer efter hållbarhet över tid och att dom ska passa inn i ett system än att dom ska klara någon sorts standard

#646

Postad 10 januari 2019 - 15:45

Coca
  • Coca
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0

Ändrade mitt inlägg, fanns faktiskt inget SDR material på Mekaniks-skivan nu när jag tittade efter.

Får tillägga att jag inte är en bildnörd mer en ljudnörd men står för den skull inte ut med hotellens TV-apparater. Även om det finns något att titta på och man tillåts skruva på reglagen så står jag bara inte ut. Någon som jobbar i Hotell-branches och vet hur mycket de brukar lägger på sina platt TV i rummen. Kan inte vara över 4000 kr.

 

Större hotell köper oftast in speciella Hotell TV (Hospitality Displays) som kan styras via en central så det är inga konsument TV apparater. Ex. https://www.samsung....ality-displays/


Redigerat av Coca, 10 januari 2019 - 15:47.


#647

Postad 16 januari 2019 - 14:56

TheMangan
  • TheMangan
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Njaee...den här TVn får åka tillbaka till butiken. Synd, då den inhandlades till riktigt bra pris. Jag har svårt att få till inställningarna och frågan är om det beror på mig eller TVn. Vincent Teoh på Hdtvtest på Youtube pratar om att samsung avviker från standard och norm när det gäller just ljusstyrkan och att det gör det svårt att kalibrera ordentligt. Den här TVn är sannolikt supergrym för alla som gillar mycket ljustryck i bilden, men jag själv är lite känslig för ljust bländade vitt och tror att jag kommer föredra bilden på oled, eller någon annan ljussvagare LED. Men mest avgörande är nog antireflexbehandlingen om skapar skumma ljusreflexer (se min bild i tidigare inlägg). Har också undersökt detta i butik, det gäller samliga samsung qleds och inte bara mitt exemplar. Riktigt grym TV annars, jag gillar Ambient mode starkt. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.