Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JBL 4349

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 december 2020 - 19:17

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
JBL 4429 ersätts av 4349!
Hittar inga tester nånstans och undrar ifall nån hört 4349 ännu.
Vore ballt med ett utlåtande.
Verkar ju på siffrorna som att den nya högtalaren går lite djupare.

#2

Postad 10 december 2020 - 18:48

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Finns en tråd med lite synpunkter om dessa, idel lovord.
Sedan om deras öron är rätt kalibrerade kan man säkert diskutera.
Håller inte med om precis allt som sägs i denna tråd när det pratas om andra fabrikat.

 

https://forum.audiog...l-4349-opinions

 

Men 4349 har jag inte hört ännu så möjligen är de så bra som det sägs..


Redigerat av Blåtand, 10 december 2020 - 18:49.


#3

Postad 14 december 2020 - 22:07

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Verkar lovande!
Om dessa låter likt 4429 fast med djupare bas, då kan dom inte vara annat än fantastiska!

#4

Postad 15 december 2020 - 08:56

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja säga att det är en helt ny högtalare där det inte finns något gemensamt med 4429.

Det är lite av ett generationsskifte där dom knyter sig allt närmare JBL pro.

Hornet är något nerbantat från M2 och D2415K används redan i andra Synthesis produkter och Pro.

Basen ser ut att vara nyutvecklad, hittar typ noll info om den.

 

Storleksmässigt så har dom svällt mot 4429


Redigerat av johan b-lund, 15 december 2020 - 08:57.


#5

Postad 15 december 2020 - 18:35

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tveklöst en intressant högtalare som fastnade på min radar redan då de första notiserna dök upp.
 



#6

Postad 17 december 2020 - 06:05

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Satt några timmar och lyssnade på musik via mina 4429, blir inte så ofta tyvärr. Har kompletterat med två REL T9i just, får säga att de hänger med helt galet bra.

Funderingar finns på att åka och provlyssna 4349, men byte blir det nog inte ändå. Dels är 4429 på gränsen till för stora, men även tycker jag att 4429 är bra nog så att säga.

Kort o gott, 4349 bör vara suveräna.

#7

Postad 18 december 2020 - 17:58

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

De flesta frontar mår bra i sällskap av några väl valda REL :)
Var inne på att sälja mina när jag gick över till golvare, men då de gör redan bra avgjort bättre lär dessa få stå kvar.



#8

Postad 28 december 2020 - 10:16

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Satt några timmar och lyssnade på musik via mina 4429, blir inte så ofta tyvärr. Har kompletterat med två REL T9i just, får säga att de hänger med helt galet bra.

Funderingar finns på att åka och provlyssna 4349, men byte blir det nog inte ändå. Dels är 4429 på gränsen till för stora, men även tycker jag att 4429 är bra nog så att säga.

Kort o gott, 4349 bör vara suveräna.


4429 har länge varit mina drömhögtalare så jag antar att du inte behöver bättre burkar på många år!

Dock är den enda bassning 4429 brukar få att dom inte går särskilt djupt i basen. Det verkar ju efterträdaren ha tagit fasta på om man läser specarna.

Väntar med spänning på att nån HiFi blaska ska recensera!

#9

Postad 28 december 2020 - 17:56

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Inte säkert att alla föredrar 4349 före 4429 om man får möjlighet att jämföra.
De är visserligen ganska lika när det kommer till storlek och form och det pratas om att 4349 är en efterföljare.

De är båda designade för att möta JBL:s krav på en monitor om än vid olika tidpunkter vilket bidragit till ganska stora skillnader i hur de realiserats.

Lådvolym i 4349 är större, det är en 3-vägs vs. en 2-vägs konstruktion, vidare har 4349 de nya HDI-varianten på horn som hämtats från de senare PRO högtalarna medan 4429 har samma typ av horn som sitter i bland annat K2. Har man hört K2 inser man att det inte behöver betyda att den nya varianten är avgjort mycket bättre. I alla fall inte om man har möjlighet till lite lyssningsavstånd. Sist men inte minst så är de olika material i elementen.

 

Väntar också på en mer ingående recension...tyvärr kan de dröja en tid efter det att man lanserat något nytt från JBL Synthesis innan det kommer.
Kan ju hoppas att skriverierna kring HDI serien ändrat på detta.



#10

Postad 30 december 2020 - 12:18

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Precis, de lär ju låta olika och som vanligt är det ju en smaksak. Men nyfiken blir man ju.

Trodde 4349 var trevägs, så där har de ju ändrat lite i konstruktionen, men de vet ju vad de pysslar med.

#11

Postad 15 januari 2021 - 14:59

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Här kom äntligen en recension!

https://www.ljudochb.../jbl-4349/?hw=1

#12

Postad 15 januari 2021 - 15:53

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Jämför de med 4429 och vad säger de isf? 🤗

Samma sak om basen såg jag.

Redigerat av Soulsound, 15 januari 2021 - 15:53.


#13

Postad 15 januari 2021 - 17:28

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ja det kanske får bli ett lösnummer L & B i väntan på fler reviews :)



#14

Postad 15 januari 2021 - 17:30

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

"och inte samma outtömliga dynamik som sina storebröder."

 

​Nyfiken på skillnaden där.
Kommer mycket kul från JBL nu :) 



#15

Postad 15 januari 2021 - 17:50

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

"och inte samma outtömliga dynamik som sina storebröder."

 

​Nyfiken på skillnaden där.
Kommer mycket kul från JBL nu :) 

Ja vad betyder det egentligen, alla storebröder är ju golvar och den minsta av dem har dubbla 10" och förmodligen dubbla lådvolymen.
Så vad annat var att vänta?

Tror de flesta spekulanterna köper det tillkortakommandet rakt av under förutsättning att storlek och pris inte saknar betydelse.
 



#16

Postad 16 januari 2021 - 16:52

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Jag vet inte om ni kan se det när ni läser recensionen, men jag frågade Geir om dom går djupare i basen än 4429...det ser ju ut att vara rejäl skillnad på pappret.

Han skriver att dom går djupt nog, men att det finns andra golvare som går djupare men att 4349 är mycket tuffare i mellanbasen.

#17

Postad 16 januari 2021 - 17:05

Klatten
  • Klatten
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Recensionen kan alla läsa. I exempelvis Firefox är det inte svårare än att högerklicka på sidan, välja "markera allt" och därefter klistra in det i valfri ordbehandlare. Visst, bilder följer inte med däremot får man med med såväl bröd- som bildtext.



#18

Postad 16 januari 2021 - 19:14

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Recensionen kan alla läsa. I exempelvis Firefox är det inte svårare än att högerklicka på sidan, välja "markera allt" och därefter klistra in det i valfri ordbehandlare. Visst, bilder följer inte med däremot får man med med såväl bröd- som bildtext.

Tjusigt, då har man läst den :)

Hade hoppats att man hade kommenterat lite mer kring diskanthornet, men det kommer säkert lite mer ingående reviews vad det lider.
Kanske inte det L&B är mest kända för.
 



#19

Postad 16 januari 2021 - 19:32

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tjusigt, då har man läst den :)

Hade hoppats att man hade kommenterat lite mer kring diskanthornet, men det kommer säkert lite mer ingående reviews vad det lider.
Kanske inte det L&B är mest kända för.
 

Håller med att det känns ganska ytligt.

Sen saknar jag också att man inte testar mer med överkomlig elektronik.

Det måste inte testas med dyrfi var enda gång.......



#20

Postad 16 januari 2021 - 19:39

Klatten
  • Klatten
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Instämmer till fullo med ovanstående inlägg.

Kan tycka att varje test av högtalare borde prövas med minst en mer modest prissatt källa och förstärkare.



#21

Postad 17 januari 2021 - 13:47

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

En sak/spörsmål som man tyvärr bara snuddade vid men som i alla fall kan ha stor betydelse för min egen del är detta med lyssning på varierade volymer.

 

Att de låter kanon på lite högre volym är jag hyfsat övertygad om, men hur låter det när man vill använda frontarna sent på kvällen när övriga familjemedlemmar dragit sig tillbaka. Har aldrig testat 4429 på kvällsvolym men vet att de fått just kommentarer om detta att man behöver komma upp på lite högre volym innan allt hamnar på plats. Hade ju varit trevligt om ljudet släppte även på lägre volym.

Någon som har kommentarer kring detta för någon av 4429, 4349 eller HDI 3800 så kunde det vara av intresse att ta del av. 


Redigerat av Blåtand, 17 januari 2021 - 13:48.


#22

Postad 18 januari 2021 - 08:40

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Jag tycker man kompletterar 4429 med basstöd, det är inte alls fel. Bytte från Velodyne DD+ till REL S/510, och det är en väldigt bra kombo.

Just när jag lyssnar på låg volym så kan jag sakna lågbasen, men det ska ju vara monitorer så......

Men, med placering nära hörn så går det absolut att lyfta basen, men då ska man ju ha hörn som passar med.

#23

Postad 18 januari 2021 - 16:45

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Högtalare som använder rummet kräver lite högre volym.

Sen är örat ordentligt okänsligt för bas på låg volym så det är inte bara monitorer som lider.

 

Det som dom flesta blir lurade av med en högtalare som kan spela Starkt är att basen inte blir komprimerad.

När man sen skruvar ner så känns det tunt o fattigt, mäter man då på låg/hög volym så mäter det väldigt likt.

Alltså är det våra öron som ställer till det......



#24

Postad 19 januari 2021 - 06:43

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Det där var jag tvungen att läsa både två och fem gånger. 😄

Stämmer nog väldigt bra. 🤗

Bytte till andra högtalare i helgen, och just den effekten/skillnaden vart uppenbar. De jag spelar på nu har bättre botten på låg volym, men å andra sidan så skulle jag aldrig spela på samma nivåer som med 4429.

#25

Postad 19 januari 2021 - 18:33

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Använder rummet gör väl alla högtalare mer eller mindre, men är det särskilt högtalare med basreflexport som avses.

Har ju själv ägt högtalare av konstruktionsprinciperna: sluten, basreflex och slavbas.
Kan inse att där finns skillnader på detta område, men inte är det så att jag generellt tycker att basreflexlösningen måste spelas på högre volym. tycker dock att det kan vara stor skillnad mellan olika högtalare som byggts på samma princip.

Borde inte valet av element ha en ganska stor inverkan och kan det vara så att en del högtalare accepteras ha en inbyggd olinjäritet upp till en viss nivå när effekten på något sätt övervinner en mekanisk tröghet i främst baselementet och att det först vid en sådan brytpunkt blir ett homogentljud.

Om det nu ligger något i de påståenden som jag hört om just detta så kanske JBL skiljer sig något från mainstream.
Man har ju ofta väl tilltagna magnetsystem, styva element och upphängning. Kanske också att detta skulle kunna bli än mer påtagligt i kombination med horn i så fall.

Kanske är fel ute? Inte någon teori bakom detta utan bara en känsla utifrån okulära intryck



#26

Postad 20 januari 2021 - 04:46

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Använder rummet gör väl alla högtalare mer eller mindre, men är det särskilt högtalare med basreflexport som avses.

Har ju själv ägt högtalare av konstruktionsprinciperna: sluten, basreflex och slavbas.
Kan inse att där finns skillnader på detta område, men inte är det så att jag generellt tycker att basreflexlösningen måste spelas på högre volym. tycker dock att det kan vara stor skillnad mellan olika högtalare som byggts på samma princip.

Borde inte valet av element ha en ganska stor inverkan och kan det vara så att en del högtalare accepteras ha en inbyggd olinjäritet upp till en viss nivå när effekten på något sätt övervinner en mekanisk tröghet i främst baselementet och att det först vid en sådan brytpunkt blir ett homogentljud.

Om det nu ligger något i de påståenden som jag hört om just detta så kanske JBL skiljer sig något från mainstream.
Man har ju ofta väl tilltagna magnetsystem, styva element och upphängning. Kanske också att detta skulle kunna bli än mer påtagligt i kombination med horn i så fall.

Kanske är fel ute? Inte någon teori bakom detta utan bara en känsla utifrån okulära intryck

 

Jag kunde ha skrivit det lite tydligare :)

Om en högtalare mår bäst av att få rumsstöd, alltså står riktigt nära hörn eller direkt upp mot en vägg.

Då inträffar gärna det fenomenet men sätter man det i äkta 2pi (baffelvägg) då eliminerar man det helt.

 

 

Men största effekten kommer som sagt av våra öron som är dåliga på att höra bas på låga volymer.

Det är därför A:vägt filter finns :)



#27

Postad 21 januari 2021 - 08:26

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Man skulle ju vilja höra L100 och 4349 efter varann i samma rum. Har en känsla av att man skulle tycka L100 var nästan lika bra. Det jag är ute efter är att få tryck i baskaggen när jag lyssnar på musik. Tror inte en högtalare behöver gå jättedjupt för att spela rock och metal...men det måste vara tryck i mellanbasen för att låta verkligt. Jag har en feeling av att jag hittar min slutgiltiga sanning i JBL’s sortiment, men vem vet?

#28

Postad 21 januari 2021 - 20:27

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag kunde ha skrivit det lite tydligare :)

Om en högtalare mår bäst av att få rumsstöd, alltså står riktigt nära hörn eller direkt upp mot en vägg.

Då inträffar gärna det fenomenet men sätter man det i äkta 2pi (baffelvägg) då eliminerar man det helt.

 

 

Men största effekten kommer som sagt av våra öron som är dåliga på att höra bas på låga volymer.

Det är därför A:vägt filter finns :)

Tack för dina förtydligande :)



#29

Postad 21 januari 2021 - 20:40

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Man skulle ju vilja höra L100 och 4349 efter varann i samma rum. Har en känsla av att man skulle tycka L100 var nästan lika bra. Det jag är ute efter är att få tryck i baskaggen när jag lyssnar på musik. Tror inte en högtalare behöver gå jättedjupt för att spela rock och metal...men det måste vara tryck i mellanbasen för att låta verkligt. Jag har en feeling av att jag hittar min slutgiltiga sanning i JBL’s sortiment, men vem vet?

Eftersom du om jag tolkar dig rätt inte jagar en hornlösning i förstahand utan basfundament så finns det ju all anledning att även testa L100.
Är ju ca 35ksek i mellanskillnad och jag skulle gissa att det vad gäller basen spelar i samma liga.
L100 tjongar på rätt bra i basen ;)

 

"Kan ju tipsa om att även testa större Klipsch innan du bestämmer dig"
 

Har inte hört Cornwall 4 ännu men den lär rocka på bra, för det gör redan deras småsyskon.


Redigerat av Blåtand, 21 januari 2021 - 20:44.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.