Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Viasats Viaplay - är det något att ha?

2852 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#2551

Postad 21 september 2019 - 14:25

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Idag upptäckte jag när jag loggade in på Viaplay via hemsidan att det låg två för mig okända profiler inlagda men en drös sedda avsnitt som vi inte tittat på. Vet inte om det är Viaplay som har problem med profilerna eller inte. Jag har ändrat lösenord för säkerhets skull om det är någon som lyckats luskat ut det.



#2552

Postad 21 september 2019 - 15:01

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Tack och lov har jag mina två profiler kvar och inga fler.



#2553

Postad 28 september 2019 - 18:20

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Idag upptäckte jag när jag loggade in på Viaplay via hemsidan att det låg två för mig okända profiler inlagda men en drös sedda avsnitt som vi inte tittat på. Vet inte om det är Viaplay som har problem med profilerna eller inte. Jag har ändrat lösenord för säkerhets skull om det är någon som lyckats luskat ut det.

 

Fanns dina ursprungliga profiler kvar? Annars är det sannolikt ett problem med deras system, som jag stött på en variant av med CMore för nåt år sen innan dom hade profiler, men det var samma sak, man gick på in Fortsätt Titta-listan eller Favoriter i en browser, och det var fullt med saker som ingen hade sett, man kom helt enkelt åt nåt annats kontos listor, laddade man om sidan så var man tillbaka på sin egna. Det höll på så under några veckors tid men sen försvann det och jag har inte stött på det sen dess, och inte heller hos Viaplay sen dom började med profiler, eller innan dess.

Men det jag begav mig till tråden nu för var att jag insett att Viaplay har samma problem som EurosportPlayer med live-streams som varit igång i många timmar, märkte det nu på WTA-streamen från Kinas China Open som varit igång sen 06:30 imorse, dvs den är uppe i 13h nu strax. När en livestream blivit flera timmar gammal, så verkar den bli känslig för hackande i Chromecasts(Gen2/3 ansluten till 5Ghz AC med 110Mb/s bakom routern), streamen stannar ofta och står still i nåt kort ögonblick eller några sekunder innan den fortsätter. Att reboota Chromecasten och starta om streamen hjälper sällan mer än i några minuter.

Hos EurosportPlayer är det outhärligt när det väl påbörjats och enda lösningen är att byta över till AndroidTV-Nexusen(som man kanske vill ha till nån annan stream vid tillfället som bara funkar genom Kodi, inte Chromecast), vanligaste stället att stöta på det på är biljard-streams som varit igång länge eller när dom sänder från 24timmars-race(då dom förvisso förnyar streamen efter 12h).

 

Har aldrig stött på detta med livestreams hos CMore, SVTPlay eller YleAreenan, men å andra sidan är det väldigt sällan jag castar nån direktsänd sport från dom tre som har så långa sändningar.



#2554

Postad 29 september 2019 - 17:24

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Tycker viaplay på ATV 4K strular lite för mkt emellanåt vad det verkar som
Andra gången nu jag upplever bilden som otroligt mycket sämre än den inbyggda appen i tvn. Tydligen har dom fått in fler klagomål på det enligt kundtjänst också.
Man ser väldigt mkt skillnad tex på Svenska Fall när dom har kamera på personen som berättar sin story

Aldrig haft liknande problem på Netflix tex

#2555

Postad 29 september 2019 - 18:08

ekorre8
  • ekorre8
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om 5.1 ljud ska fungerar på Chromecast och android tv?

#2556

Postad 29 september 2019 - 18:36

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 785 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om 5.1 ljud ska fungerar på Chromecast och android tv?

 

5.1 ljud försvann väll efter en uppdatering för länge sedan. Jag får det inte längre och har lagt ner ChromeCast.



#2557

Postad 20 oktober 2019 - 06:56

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Denna helgen har man belönats med MotoGPs egna engelska kommentatorer till MotoGP-sändningarna, och vilken klasskillnad det är, så otroligt mycket mer kunniga, snabbtänkta och insatta än i synnerhet Lyon, plus att dom har tillgång till grid-reporter som intervjuar förare hela tiden nere på griden och i depån(även under racen när dom kraschar ut), dock bara ljudmässigt. Är nu osäker på vilka jag föredrar av BTSports kommentatorer och MotoGPs egna, men en skillnad till BTSports fördel är dock att dom har egen kameraman på griden, som där får man även bild till deras egna intervjuer.

 

MTG/Viasat/Viaplay har rättighterna till att visa även fp1/2/3/wu för Moto2/3, men dom skippar det eftersom dom inte orkar ordna svenska kommentarer till dom passen, så då var det lite snålt att dom inte lät dom passen sändas denna helgen.

 

Är så sjukt less på dom överlag usla svenska kommentarerna Viasat förstör många sporter med på Viasat/Viaplay, bl a MotoGP, F1, Indycar, konståkningen, MX Rallycross, Porsche Supercup, GP Speedwayen, och nu även förra helgen WTA när Rebecka spelade sitt livs andra semi- och final, då skulle dom promt ha in en ensam sorglig svensk kommentator som hade noll känsla och inlevelse. Man skulle ju kunna önska att man alltid kunde välja engelska kommentarer, som nästan alltid är möjligt hos Viasat i dom nordiska grannländerna och allt oftare även deras Viaplay-streams, men här i Sverige är det närmast maniskt viktigt hos MTG att alltid ta bort valfriheten och tvinga på en svenska kommentarer. 



#2558

Postad 20 oktober 2019 - 20:04

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

5.1 ljud försvann väll efter en uppdatering för länge sedan. Jag får det inte längre och har lagt ner ChromeCast.


Cromecast är skit, sämsta köp jag gjort, använde min i typ 2 månader, nu ligger den i garderoben, köpte en Mi Box och den är så mycket bättre trots samma peng.

#2559

Postad 21 oktober 2019 - 08:26

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Cromecast är skit, sämsta köp jag gjort, använde min i typ 2 månader, nu ligger den i garderoben, köpte en Mi Box och den är så mycket bättre trots samma peng.

 

Vad är det för generation på din Chromecast? Inte för att jag vill tala väl om Chromecast generellt, dom har en hel del brister(som samtliga skulle kunna lösas med mjukvaru-uppdateringar), men om man känner till deras begränsningar och jobbar runt dom så funkar det ganska fint för mig, Jag kollar mycket på sport, speciellt på helgerna, och har då konstant igång 6st live-streams i 5st Chromecast och en NexusPlayer, som jag fjärrar runt ibland med HDMi-växelns fjärr, som om det vore 6st TV-kanaler där jag väljer utbudet.

 

Den äldsta, Chromecast Gen1, är den som tyvärr är svårast att få fungera optimalt, huvudsakligen pga WiFi-begränsningarna då den bara har N och 2.4Ghz, kör man inne i stan med massa störningar från grannar runtomking så är det mycket svårt att få den att klara av 50fps från Viaplay/CMore/EurosportPlayer/YleAreenan/BoxerPlay utan att den skiftar bitrate, Men om man kör den på landet eller bor så man får en helt egen N-kanal, så funkar den faktiskt även med 50fps från nämnda tjänster.

 

Ett annat problem med Gen1, som jag råkade ut för, var att den hängde sig på en äldre firmware och aldrig uppdaterade sig, och det gjorde att ett flertal tjänster fungerade mycket sämre i den, när jag till slut insåg att den inte hade rätt firmware, och gjorde en factory reset på den, så den uppdaterade sig,  så började den återigen fungera felfritt(borset från WiFi-flaskhalsen) med samtliga tjänster, om än längsammare vid uppstart av en stream.

 

Då det tyvärr är tjockt på N-frekvenserna där jag bor så begränsar jag idag vilka live-streams jag kör i min Gen1 till SVTPlay, Youtube, Olympic Channel, och exempelvis SportDeutschland, Laoila1, Fanschoice och dylika stream-portaler, via WebVideoCaster, då funkar den finfint. Film/serier från Viaplay/CMore/Areenan funkar också fint.

 

Min ensamna Chromecast Gen2 är dock märkbart snabbare, och funkar i stort sett felfritt med alla 50fps-tjänster, dock en liten brasklapp för att Viaplay kan hacka till på den aningen oftare jämfört med mina Gen 3.

 

Det är inte stor skillnad i prestanda mellan min Gen2 och mina 3st Gen3, men tillräckligt för att jag alltid ska föredra att använd Gen3 om dom är lediga.

 

Ytterligare en skum grej för nån månad sen var att samtliga mina Gen3 och Gen2 hade uppdaterat sig till en preview-firmware, trots att jag har det avstängt. Nu har dom uppdaterat sig igen till en officiell firmware, och funkar som dom ska igen.

Det jag saknar i Chromecast oavsett generation är möjligheten att i Home-appen se vilken upplösning och framerate den spelar upp för tillfället, likaså att dom inte kan ställas om till 24fps, vilket gör dom oönskvärda att använda ihop med Netflix, där merparten av utbudet är 24fps. Sen är Home-appen usel, men det är väl i viss mån en separat fråga. Hade även varit önskvärt om man kunde reboota en Chromecast genom att hålla in TV-fjärrens stoppknapp i några sekunder, så man slapp ta upp appen varje gång. Jag har som vana att alltid boota om dom innan jag ska starta upp en ny stream.

 

Gällande just Viaplay som tråden handlar om, så har jag märkt att vid dom tillfällen Viaplays servar går på knäna vid stormatcher på kvällarna och helger, så bitraten växlar ner hela tiden, så är en lösning att jag startar upp 2-4st Viaplay-streams så det är konstant överföring mellan min router och Viaplays servrar, då blir helt plötsligt samtliga streams kristallklara utan strul.

 

Om man dock bara har EN stream-enhet, så skulle nog jag med föredra exempelvis en MiBox. Min NexusPlayer ska bytas ut mot nån nyare Android-enhet inom kort, helst nån med en LED-klocka på fronten. Google tvingade upp Nexusen på Android 8 för nåt år sen, och sen droppade dom omedelbart supporten efter 8.0.0, under 7.nånting funkade den närmast felfritt, men under 8.0.0 är den inte alls rolig, är i stort sett bara Kodi med Leia 18.4 som funkar tillräckligt bra.

Ska man streama via apparna från SVTPlay, YleAreenan eller EurosportPlayer(Viaplay/CMore funkar inte för Nexusen) så behöver den vara fräscht omstartad, efter några timmar rycker det i dom apparnas streams, och iom att EurosportPlayer förra vecken tvingade ut en ny version så är den tjänsten numera helt obrukbar, hackar i deras streams även om Nexusen är helt nyomstartad. :(

Förmodligen dags att börja köra Eurosport via Kodi igen, och kanske se om jag kan få Viaplay att fungera den vägen. Jag fick dock inte CMore-addonet att funka när jag testade.



#2560

Postad 22 oktober 2019 - 13:23

Unregistereda73dc9e1
  • Unregistereda73dc9e1
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Skaffade nyligen en AppleTV 4K och tittar på ganska mycket sport på viaplay men det är en grej som stör ganska mycket.

 

Har den ansluten med nätverkskabel och har 250/100Mbit men trots detta så händer det flera gånger per match att det blir ett väldigt märkbart dropp från 50fps ner till något som är betydligt lägre. Det verkar ske på både Ultra HD-sändningarna och de vanliga. Rullar på i den lägre frameraten i någon minut och sen hoppar den tillbaka till det vanliga flytet igen. 

 

Någon mer som har samma problem? Verkar som Viaplay är extremt känsligt för förändringar i nätverkshastigheten eller något. Trodde det berodde på att jag körde trådlöst förut men även med kabel verkar det uppstå (om än i mindre omfattning). När jag kör bredbandkollen på AppleTVn så ligger den konstant på 248-251Mbit nedströms så det är knappast något problem där egentligen. 

 

När det väl flyter på i 50 fps så fungerar det ju kanon i övrigt så det är trist att det inte fungerar fullt ut. Har aldrig upplevt samma typ av sänkning i framerate hos Cmore utan det är något som enbart verkar drabba Viaplay. 

 

Är det något fel på min sida eller är det hos Viaplay det strular? 


Redigerat av Unregistereda73dc9e1, 22 oktober 2019 - 13:31.


#2561

Postad 22 oktober 2019 - 16:24

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0
Nädå, jag upplever det också, både via datorn och PS4.

Men bara på sportsändningarna.

Redigerat av boombaaz, 22 oktober 2019 - 16:26.


#2562

Postad 22 oktober 2019 - 20:38

Unregistereda73dc9e1
  • Unregistereda73dc9e1
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Nädå, jag upplever det också, både via datorn och PS4.

Men bara på sportsändningarna.

Precis, verkar bara gälla fotboll dessutom. Eller ja, jag kollar bara hockey/fotboll så jag vet inte om det gäller övrig sport också men det är framförallt fotbollen iallafall. 

 

Dessutom verkar det vara någon skumt problem när man kör UltraHD-sändningarna. Små hack lite då och då, typ som att det är 60fps-material man visar i 50 eller något liknande. 

 

Kanske små löjliga problem men j*vlar vad irriterande  :P



#2563

Postad 21 november 2019 - 22:30

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Vad händer nu med Viasat och Viaplay? CD får Viasat Ultra och Viasat Sport, vad fåt Viasat i gengäld? Viasat har inget på sin hemsida.



#2564

Postad 21 november 2019 - 22:33

RoggaBoy
  • RoggaBoy
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Viasat Sport har CD haft länge, och Viasat fick C Mores sportkanaler..

#2565

Postad 21 november 2019 - 22:38

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Vill korrigera mig. Viasat Ultra kommer i CD familjepaket och Viasat Sportpaket via satellit och det är nytt från 2 december.



#2566

Postad 22 november 2019 - 11:11

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Vad händer nu med Viasat och Viaplay? CD får Viasat Ultra och Viasat Sport, vad fåt Viasat i gengäld? Viasat har inget på sin hemsida.

Tråden handlar enligt rubriken om streaming-tjänsten Viaplay, inte TV-distributören Viasat, tror dom har en egen tråd nånstans, men vad jag minns har det aldrig dykt upp nåt nytt i Viaplay när Viasat och CD kommit överrens om utbyte av kanaler?

 

Det stora som kommer ske med Viaplay framöver är ju att dom kommer tappa allt innehåll från Disney/StarWars/Marvel/National Geographic/Pixar när Disney+ lanseras i Sverige, men det lär vad jag förstått det som inte ske fören tidigast 1 Mars, vilket är tre år på dagen efter att Viasat/Viaplay senaste förlängning med Disney, första avtalsperioden från 2014 löp också på 3år om jag minns rätt.

 

Nånting lär Viasat tvingas trolla fram för att ersätta det tappet med, teoretiskt sett skulle det kunna bli nåt intressant, men jag är tveksam. Det enda som skulle kunna göra Viaplay till något mycket mer intressant/attraktivt men framför allt annorlunda i mina ögon vore om dom plockade upp den bollen som ingen annan svensk streamingtjänst har, ett STORT utbud av klassiska filmer och TV-serier från 80-talet och äldre. Då menar jag inte några ynka dussin klassiska filmer som på Netflix, och en handfull TV-serier, utan hundratals äldre filmer från 20-80talet, och minst några dussin klassiska TV-serier från 60-80talet.

 

Sen vore det skoj om Viaplay nån gång kunde göra nåt åt att det saknas engelsk textning på filmer/serier, och originalljud på merparten av alla barn-serier, barnen i vår släkt kollar knappt nåt på Viaplay-abonnemanget längre utöver Disney-filmerna och övriga tecknade långfilmer, sen dom lärde sig läsa och börjat avsky dubbade grejer, för det lilla som finns med originalspåk bland dom tecknade serierna går inte att söka fram, vad vi hittat?



#2567

Postad 22 november 2019 - 11:44

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Viasat och Viaplay har ju samma tablåer, det enda skillnaden är att Viaplay till det streamar filmer och sport som tillägg. 



#2568

Postad 25 november 2019 - 09:48

RoggaBoy
  • RoggaBoy
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Vill korrigera mig. Viasat Ultra kommer i CD familjepaket och Viasat Sportpaket via satellit och det är nytt från 2 december.

Fast Sportpaketet finns ju redan sen länge att välja: https://www.canaldig...t/viasat-sport/



#2569

Postad 25 november 2019 - 12:12

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Fast Sportpaketet finns ju redan sen länge att välja: https://www.canaldig...t/viasat-sport/

Men Viasat Ultra kommer som en satellitkanal i Viasat Sport och inte enbart i Viaplay Sport som nu.


Redigerat av Huddingebo, 25 november 2019 - 12:13.


#2570

Postad 26 november 2019 - 18:10

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 785 inlägg
  • 0

Är det sant att Handbolls-VM för damer bara kommer visas i ViaPlay och inte i Viasat?



#2571

Postad 26 november 2019 - 18:25

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Är det sant att Handbolls-VM för damer bara kommer visas i ViaPlay och inte i Viasat?

Saxat ur Expressen  


Handbolls-VM 2019 i tv

NENT Group (Viasat) har rättigheterna för handbolls-VM 2019. Tv-schemat är ännu inte spikat men utvalda matcher kommer att visas i TV6, TV10 och eventuellt TV3.



#2572

Postad 08 december 2019 - 19:14

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Skaffade nyligen en AppleTV 4K och tittar på ganska mycket sport på viaplay men det är en grej som stör ganska mycket.

 

Har den ansluten med nätverkskabel och har 250/100Mbit men trots detta så händer det flera gånger per match att det blir ett väldigt märkbart dropp från 50fps ner till något som är betydligt lägre. Det verkar ske på både Ultra HD-sändningarna och de vanliga. Rullar på i den lägre frameraten i någon minut och sen hoppar den tillbaka till det vanliga flytet igen. 

 

Någon mer som har samma problem? Verkar som Viaplay är extremt känsligt för förändringar i nätverkshastigheten eller något. Trodde det berodde på att jag körde trådlöst förut men även med kabel verkar det uppstå (om än i mindre omfattning). När jag kör bredbandkollen på AppleTVn så ligger den konstant på 248-251Mbit nedströms så det är knappast något problem där egentligen. 

 

När det väl flyter på i 50 fps så fungerar det ju kanon i övrigt så det är trist att det inte fungerar fullt ut. Har aldrig upplevt samma typ av sänkning i framerate hos Cmore utan det är något som enbart verkar drabba Viaplay. 

 

Är det något fel på min sida eller är det hos Viaplay det strular? 

 

Har exakt samma problem med samma setup. Fotbollen som är drabbad, eller så är det mest där man märker det mer. Plötsligt blir det lägre framerate för 10 sek. Sedan tillbaka till normalt igen. 

 

Har Apple tv 4k inkopplad med sladd så är inte wifi som glappar. 

 

Om ni läser här inne Viaplay, försök felsöka skiten.



#2573

Postad 09 december 2019 - 14:51

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

samma här



#2574

Postad 15 december 2019 - 15:05

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Kollar Man U-Everton via min Apple TV 4k. Bilden är extra kass idag. Växlar alltså inte bara ner i framrate i tid och otid, utan idag är det även samma med upplösningen. 

 

Kör med ethernetsladd så problemet ligger hos Viaplay. 



#2575

Postad 15 december 2019 - 15:27

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Kollar Man U-Everton via min Apple TV 4k. Bilden är extra kass idag. Växlar alltså inte bara ner i framrate i tid och otid, utan idag är det även samma med upplösningen.

Kör med ethernetsladd så problemet ligger hos Viaplay.


Tycker det ser ut som vanligt hos mig, inte ”extra dåligt” som du upplever.

/Fredrik

#2576

Postad 15 december 2019 - 18:21

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Jag har gett upp Apple TVn nu och bytt till Chromecasten när jag ser på fotboll. Grym skillnad, känns inte som fotboll på Viaplay och autoframeraten gillar varandra på Apple TV

#2577

Postad 15 december 2019 - 19:20

Kullre
  • Kullre
  • Användare

  • 209 inlägg
  • 0
McMike till tråden!

#2578

Postad 15 december 2019 - 21:50

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Jag har gett upp Apple TVn nu och bytt till Chromecasten när jag ser på fotboll. Grym skillnad, känns inte som fotboll på Viaplay och autoframeraten gillar varandra på Apple TV


Bra tips. Ska byta tillbaka till min Chromecast Ultra och jämföra.

Redigerat av frollic, 23 december 2019 - 11:37.


#2579

Postad 23 december 2019 - 12:13

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Kollar Man U-Everton via min Apple TV 4k. Bilden är extra kass idag. Växlar alltså inte bara ner i framrate i tid och otid, utan idag är det även samma med upplösningen. 

 

Kör med ethernetsladd så problemet ligger hos Viaplay. 

 

Jah har också haft en del problem med kvalitén till och från med live sändningarna, ej med UHD! Ett tips är att skicka meddelande till dem via Facebook om man nu har det, de svarar snabbt och kan förmedla vidare till berörda. Ingen från dem som läser här..   God Jul :)  


Redigerat av mcmike, 23 december 2019 - 12:14.


#2580

Postad 28 december 2019 - 17:14

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Kan inte ens logga ut från appen för att logga in med annat konto .... hur gör man?? Kör Apple TV 4k. Blir samma konto varje gång hur jag än gör

#2581

Postad 28 december 2019 - 17:30

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Löste det själv .... va tvungen att gå in på en dator för att göra det ...... gick inte via telefonen! Om nu nån annan får samma problem.

#2582

Postad 28 december 2019 - 17:39

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Uppdaterade min Apple Tv 4k idag till 13.3 och nu är fotbollen på Viaplay helt utan "underligheter". 

 

Inga drops i framerate eller kvalite. Om det verkligen har med uppdateringen att göra eller om Viaplay fixat kan jag inte säga.

 

Kollat Newcastle-Everton 28 dec. 


Redigerat av Bonzichrille, 28 december 2019 - 17:40.


#2583

Postad 29 december 2019 - 18:48

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Uppdaterade min Apple Tv 4k idag till 13.3 och nu är fotbollen på Viaplay helt utan "underligheter". 

 

Inga drops i framerate eller kvalite. Om det verkligen har med uppdateringen att göra eller om Viaplay fixat kan jag inte säga.

 

Kollat Newcastle-Everton 28 dec. 

 

Problemen är tyvärr inte helt borta. Dagens match Liverpool-Wolves har ibland sämre framerate, framförallt när det är snabba panoreringar. Inte lika illa som innan dock. 

 

Kanske är ett kapacitetsproblem. Liverpool lär ha många fans. Mer än Newc och Everton iallafall.



#2584

Postad 11 januari 2020 - 19:26

putta
  • putta
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
Kör apple tv 4k och viasat ultra Liverpool-Tottenhamn men får in danska kommentatorer?...hur får man in det svenska ljudspåret?

//P

#2585

Postad 11 januari 2020 - 19:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Svep ned på fjärrkontrollen välj audio, där ser du😊

Redigerat av mcmike, 11 januari 2020 - 19:57.


#2586

Postad 11 januari 2020 - 20:12

putta
  • putta
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
😊...tur att man har er experter här ute novis som man är...tusen tack

Redigerat av putta, 11 januari 2020 - 20:12.


#2587

Postad 11 januari 2020 - 20:40

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Javisst är det bra med forum, även om just denna tråd bevisar motsatsen ibland😊

Redigerat av mcmike, 11 januari 2020 - 20:40.


#2588

Postad 11 januari 2020 - 20:49

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Vad hände mrg UHD? Trodde det skulle bli en ström av program, men det verkar inte hända mycket.



#2589

Postad 11 januari 2020 - 22:54

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Javisst är det bra med forum, även om just denna tråd bevisar motsatsen ibland😊

Tvärtom är denna tråd väldigt användbar då den regelbundet belyser alla pinsamma brister hos Viaplays usla ej-prisvärda streamingtjänst, även om vissa av oklar anledning försöker låtsas som ingenting och förminska all kritik emot Viaplay. Du själv har ju under flera års tid uppvisat detta meningslösa beteende så du vet precis vad som åsyftas, och ingen blir förvånad över din kommentar om att tråden skulle bevisa någon motsats, villet alla vet att du självklart har helt fel i.

Just Putta's fråga belyser faktumet att Viaplay inte självmant klarar av att åtgärda sina fel, eller lägga in i logga i bild vid start av en stream som visar vilka språk som finns tillgängliga, med en snabb instruktion hur man ändra till rätt språk. Hade Viaplays funktionalitet varit intelligent utformad hade Putta aldrig behövt ställa sin fråga från första början, och just faktumet att ljudet på svenska Viaplay-abonnemang ofta hoppar över som default till danska på sportevent och dubbade filmer, om man tidigare valt engelskt språk på en dubbad film/serie(den engelska som nu saknas som alternativ på den nyuppstartade streamen), är inget nytt fel, det felet har tvärtom funnits i över två år, men idioterna på Viaplay bara struntar i att åtgärda det trots att dom känner till det specifika felet, för dom likt dig klarar inte av att se sina egna brister, eller erkänna att dom är totalt inkompetenta och att tjänsten har brister, ens när dom får det skrivet rakt i ansiktet. Det är det mest utmärkande för en usel tjänst eller inkompetenta individer, oförmåga att självmant upptäcka eller erkänna väl synliga brister.

 

Netflix har inga problem att lyfta in logotyper i bild vid start av ett avsnitt av en serie som klargör åldersgränsen, och även om serien är på väg att utgå, således är det inga som helst problem för Viaplay att göra samma sak och visa en skylt med tillgängliga kommentatorsspår(såsom Eurosport och Screensport gjorde redan i slutet av 80talet), plus en snabb instruktion om hur man ändrar dom. Inte sant? Att felet finns från första början är Viaplays fel, att Putta inte får en enkel instruktion i bild om hur man väljer språk är också Viaplays fel.

Mer kritik, idag/igår natt 03:00 spelade Caroline Wozniacki en av sitt livs allra sista WTA-matcher i Auckland i ASB Classic, matchen började 03:00, alla visste detta, det var den officiella starttiden sen över ett dygn tillbaka. Det var starttiden på Danska TV2Sport, det var starttiden på WTA TV, och det vart starttiden på nattens feed från WTA, men Viaplay som vanligt saknar all form av kompetens och bryr sig inte om några av dom sporter dom sänder, ingen anställd bryr sig att kolla en snabbis så rätt starttider är satta på nattens auto-sändningar på Viaplay, så sändningsstarten var felaktigt lagd till 05:00, och Viaplay-tittarna fick enbart se det SISTA gamet i matchen, då den redan hållit på i 1h50min, inget mer. Hade jag betalt för skiten hade jag blivit rasande.

Jag och flera bekanta gick upp inatt 03:00 för att se matchen från Carolines allra sista månad inom sporten, men blev mötta av Viaplays tomma schema, så jag fick akut hjälpa dom igång med castande av streams från en mer tillförlitlig källa, på köpet fick dom 1080p60fps och ca 5Mb/s, så bilden var märkbart bättre än vad dom var vana vid, något samtliga glatt ömsom irriterat la märke till.

Idag hjälpte jag dom att styra upp sina Viaplay-abonnemang lite bättre så att dom inte hade flera onödiga abonnemang inom sina stora familjer, och resultatet blev 3st uppsagda Viaplay-abonnemang. :D



#2590

Postad 12 januari 2020 - 10:30

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Vad hände mrg UHD? Trodde det skulle bli en ström av program, men det verkar inte hända mycket.

 

Jag håller med, men de verkar inte styra själva vad som ska erbjudas!? Skulle personligen uppskatta om de la lite krut på bilden och ljudet med filmerna/serierna, hoppas på en utveckling där :)


Redigerat av mcmike, 12 januari 2020 - 10:31.


#2591

Postad 12 januari 2020 - 11:26

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Jag håller med, men de verkar inte styra själva vad som ska erbjudas!?

Exakt vad försöker du lura i Huddingebo? Att Viaplay betalar för dyra 4K-rättigheter, men inte får 4K-material tillsänt sig? Tror du på det själv? Tror du på alla lögner, ursäkter och undanflykter som deras kundtjänst häver ur sig? Kanske dags att starta om routern?

Anledningen att Viaplay saknar film/serier i 4K, och nästan inte sänder nån sport i 4K, är för att dom själva VÄLJER att inte köpa in 4K-rättigheter, och anledningen att dom inte gör det är för att deras plattform är märkbart underdimensionerad, den klarar inte ens av att deras kunder ser på sändningar i 720p en vanlig sport-kväll, utan att serverparken går på knäna, så det buffrar eller sänks bitrate hos merparten av alla kunder. Tills dom löst det så funkar det av naturliga skäl inte att dom börja öka på utbudet av 4K, således har dom valt att inte köpa nåt material i 4K.


Redigerat av tTW, 13 januari 2020 - 15:54.


#2592

Postad 12 januari 2020 - 11:35

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Nu tycker jag att du ska sluta upp med din aggressiva och otrevliga ton som verkar styra din agenda. Du bör nog läsa forum reglerna, vett och etikett bl,a! Om du stannar upp ser du att det är ett frågetecken bakom min kommentar, eller hur? Så sluta upp, så folk törs posta här! 



#2593

Postad 12 januari 2020 - 13:32

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Har inga buffringar att tala om när jag ser sport. Det kan gå matcher utan att de alls dyker upp.



#2594

Postad 12 januari 2020 - 13:52

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Har inga buffringar att tala om när jag ser sport. Det kan gå matcher utan att de alls dyker upp.


Har inga buffringar heller. Däremot sänks bitraten relativt ofta för mig precis som beskrevs i inlägget från tTW.

Igår under Tottenham-Liverpool så var bilden riktigt dåligt mellan varven.

/Fredrik

#2595

Postad 12 januari 2020 - 14:38

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Har inga buffringar att tala om när jag ser sport. Det kan gå matcher utan att de alls dyker upp.

 

 

Har inga buffringar heller. Däremot sänks bitraten relativt ofta för mig precis som beskrevs i inlägget från tTW.

Igår under Tottenham-Liverpool så var bilden riktigt dåligt mellan varven.

/Fredrik

Huruvida det stannar upp och buffrar, eller om det sänks bitrate beror på vad för enhet man spelar upp i, Viaplay-appen i vissa enheter prioriterar att buffra, i vissa att sänka bitraten, och sen ska tilläggas att beroende på om man har på TVns motion stabilizer-funktion och vad som sker i bilden vid tillfället, så är det inte säkert att man lägger märke till första steget i sänkningen av streamen(som är en minskning från 50 till 25fps i vissa enheter), beroende på hur bra TVn stabiliserar upp 25fps när motion stabilizern är inställd på max(vilket den oftast alltid bör vara vid sport-tittande).



#2596

Postad 12 januari 2020 - 14:59

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 0

Internet leverantören, och var man bor i landet mm spelar också roll hur bra det fungerar

Netflix har det mycket enklare som kan ligga och buffra flera minuter mot Viaplay Sport som sänder en live sändning  



#2597

Postad 12 januari 2020 - 16:28

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Internet leverantören, och var man bor i landet mm spelar också roll hur bra det fungerar

Netflix har det mycket enklare som kan ligga och buffra flera minuter mot Viaplay Sport som sänder en live sändning  

Du har helt rätt i ditt tänk om det är skillnad mellan hur uppspelning av live-streams och filmer/serier skiljer sig åt med möjlighet till buffrande, och således är det inte mot Netflix man ska jämföra Viaplays ökända kapacitets-brister, utan mot live-streams från bl a CMore och EurosportPlayer, som båda har högre bitrate än Viaplay, och förslagsvis även YleArenaan, där deras 6.8Mb/s reser ända från Finland, eller TV-distributörernas streams av linjära kanaler, och av någon märklig anledning så är det ALLTID just Viaplay som strular mest oavsett vart man bor, hur snabbt Internet man har, eller hur få antal ms man befinner sig från deras servrar. Jag kan inte minnas när det senast hackade till från dom tre tjänsterna här. Viaplay gör det dagligen.

Alla brister som räknats upp i tråden senaste dygnet är Viaplays fel från början till slut.

Att språket defaultar till danskt istället för svenskt efter att man kört engelskt på en dubbad film/serie är Viaplays fel.
Att Viaplay inte fixar det felet, trots att dom känner till det är Viaplays fel.
Att det saknas en infotext i bild om hur man växlar språk på multispråks-streams är Viaplays fel.
Att Viaplays serverpark är löjligt underdimensionerad så det ofta sänks bitrate eller buffrar är Viaplays fel.
Att Viaplay väljer att inte köpa in mer 4K-material är Viaplays fel.
Att Viaplay inte förbättrar vad McMike tycker är undermålig bildkvalite/ljud på filmer/serier är Viaplays fel.
Att Viaplay blåste tittarna på dom två första timmarna av Wozniackis WTA-semi är Viaplays fel.

Att företag ofta betalar lakejer att år in och år ut försöka förminska företagets brister på forum och Internet, och istället vända fokus mot den som kritiserar företaget eller lakejens ursäkter är företagets fel, om nu Viaplay sysslar med sånt.

Den här tråden är jättebra, då massvis med människor vågar diskutera trådens ämne och vädra sitt berättigade missnöje mot Viaplay.



#2598

Postad 19 januari 2020 - 17:37

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Någen mer än jag som inte har varken bild eller ljud på LIV-MUN nu på Viaplays Ultra HD-ström?



#2599

Postad 19 januari 2020 - 20:13

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Slutar med Viaplay nu när de ska ta 499 sek för vissa UFC-event utöver mån avgiften på 399.



#2600

Postad 20 januari 2020 - 19:47

RoggaBoy
  • RoggaBoy
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Slutar med Viaplay nu när de ska ta 499 sek för vissa UFC-event utöver mån avgiften på 399.

Jag inget föstår, betalar bara 199kr/månad :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.