Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inbyggnadshögtalare till hemmabio (50-70k)

65 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 februari 2017 - 14:07

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Hej,

 

Har efter ett par års väntan äntligen kommit igång med husbygget.

 

Senaste månaderna så har jag letat lite mer aktivt efter inbyggnadshögtalare, har lyssnat på allt som finns att tillgå i Göteborgstrakten. Dessvärre så är det sällan några finare modeller som sitter uppe för provlyssning och rummens utformning varierar till den grad att det är svårt att veta vad som egentligen låter "bra".

 

Just nu står det mellan Speakercraft och B&W, är det någon som har någon erfarenhet av deras inwall/inceiling-högtalare?

 

Det jag kikat på är CCM7.4-serien från B&W samt Cinema 5.0 från Speakercraft.

 

 

 

 

 



#2

Postad 08 februari 2017 - 19:27

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Du ska få två extremt kapabla tips: MKSound Inwall och JBL SCL 3 & 4.

 

Dock kostar det att ligga på topp :)



#3

Postad 08 februari 2017 - 19:31

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Procella P6iW som LCR . . in-wall med riktig låda o samma ljudkvalitet som vanliga P6

 

Sen kanske P5iW bak/tak



#4

Postad 08 februari 2017 - 19:49

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Har du särskilt filmrum?
I ett vardagsrum hade jag inte installerat inbyggds högtalare. Blir många om möbleringar innan man finner sig tillrätta. Blir jobbigt då om tv hörna blir låst.

 

 

sedan om du ska ha fler infällda titta på denna:

http://www.musaic.co...novation-award/


Redigerat av Ochåäö, 09 februari 2017 - 08:23.


#5

Postad 09 februari 2017 - 11:45

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

JBL har en ny modell på gång, SCL-2! Kanske inget för ett vardagsrum dock  ;)

 

Men denna modell lär vara extremt potent.


Även JBL SCL har "riktig låda".



#6

Postad 09 februari 2017 - 18:11

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Blir dock lite svårt att få in JBL SCL i budgeten...2st o du når taket. . . .även mitt förslag kan bli svårt.

 

Hur många högtalare skall du ha....skall subbar också vara inbyggda eller i "vanliga" lådor?



#7

Postad 10 februari 2017 - 08:57

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Tack för alla svar!

 

Ska försöka sammanfatta alla frågor i ett inlägg.

 

- MK Sound har visat sig vara helt omöjliga att provlyssna, Hembiobutiken här i Göteborg verkar inte vara så jättesugna på att sälja dom heller, de rekommenderar Speakercraft. Är dom värda en provlyssning så ska man kanske se sig om mer? 

 

- JBL och Procella är långt över min budget, sett färdiga system för 300-400 tusen.

 

Vardagsrummet är cirka 520x620cm. Den röda väggen kommer vi inte bygga från start, men om det blir för mycket störande ljud mellan "avdelningarna" så ska det finnas plats för en vägg där. Takhöjden kommer vara 270cm, gjutet mellanbjälklag mellan våningarna så vi kommer även sätta 20cm installationstak på nedre plan. Fönsterpartierna är 244cm höga så mörkläggning är ett måste, det blir dock ett senare projekt

 

Medveten om att det inte på något sätt är en optimal hemmabio, men samtidigt så ser jag verkligen fram emot att kunna se film hemma.

 

Initialt så tänker jag mig ett 5.1-system, där frontar och center sitter i väggen och bakhögtalare i taket. När konstruktören har ritat upp ytterväggarna så kan det finnas en "liten risk" att jag flyttar ner bakhögtalarna till väggen bakom soffan.

 

nedreplan.jpg

 

Det är något liknande detta jag är ute efter:

Frontar (vägg): https://www.hifiklub...wall-hogtalare/

Center (vägg): https://www.hifiklub...wall-hogtalare/

Bak (tak): https://www.hifiklub...4-takhogtalare/

+ en fristående sub


Redigerat av bodybag, 10 februari 2017 - 09:02.


#8

Postad 10 februari 2017 - 09:20

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Rörutsläpp med dls flatbox. Säkrast för framtiden. Alla jag vet som byggt nytt och haft hembio i vardagsrummet har senare viljat flytta detta. Så står de där med låst möblering eller kablar på golv och tak som alla vi andra när de fyttat hembion. Rörutsläpp är lätt att dölja. Och dra några extra för ev. Ommöblering.

Ommöblering jag lovar dig det kommer. Bor nu i 3:e villan och aldrig har möbleringen blivit som vi tänkt när vi flyttat in.

Infällda takhögtalare är ju inga problem det är front systemet jag pratar om.


Redigerat av Ochåäö, 10 februari 2017 - 09:59.


#9

Postad 10 februari 2017 - 09:32

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Förstår din tanke, men det finns inget annat sätt att möblera rummet med 131"-duk. Även den ska monteras i tak ( https://www.hembiobu...nsion ReAct 3.0 )

 

Vrider du vardagsrummet 90 grader åt höger så är avståendet mellan duk och soffa för kort. Vänder man det 180 grader så täcker ett fönsterparti hela väggen. Fördelen med installationstak och vägg (ytterväggen kommer vara murad, sluttningshus) är att det är enkelt att återställa. Upp med nya skivor, spackla och måla. Vi kommer kunna placera fönster eller dörr ett par meter in på väggen till höger om soffan, men allt annat är under mark.

 

Så det finns inte så många sätt att möblera rummet på.



#10

Postad 10 februari 2017 - 10:20

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

B&W CWM serie är säkert jättebra....men försök verkligen att ha samma högtalare för LCR om du kan, centern är SÅ viktig o att ha samma i hela frontsystemet är väldigt trevligt.

 

Procella P6iW kostar 17250:- o P5iW 12250:- . . . .P15A subben kostar 24k o är bara 21cm djup trots en 15" bas . . .så visst är dom dyra men några 200-300k blir det inte ;)

 

Du har också P5v som hängs på vägg o bara är 9,5cm djupa. . funkar bra bak.......bilder på mina i mitt galleri.

 

3xP6iW som LCR . .. 2xP5v on-wall bak o en P15A sub blir väl lite under 90k i paketpris



#11

Postad 10 februari 2017 - 10:28

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Hej!

 

Kanske inte så att det är nära för dig till Lund, men vill gärna berätta lite om möjligheterna vi på The Rock kan erbjuda. Vi har i vår butik tre stycken Sonance VP68 monterade bakom en ljudtransparent duk. Detta är en konventionell infällnadshögtalare(typ speakerkraft etc) med domediskant och representerar den typen av högtalare på ett bra sätt. VI har i samma vägg tre stycken Procella P6 (bakom samma duk) för lätt jämförelse. I samma vägg har vi tre tomma fack dit vi kan ställa tex M&K M5, Procella P5(som låter som P5iW), JBL LSR705i/708i, Klipsch KL-650 eller liknande modeller.

 

Hela vårt koncept bygger på ljud för flerkanal och film och vi har därför anpassat vårt rum för att demonstrera prylarna på det viset och förkalibrerat en förstärkare(Arcam AVR390) till en mängd olika uppsättningar.

 

Jag är, precis som du, helt inne på att M&K är ett mycket trevligare alternativ för film än tex Speakercraft(eller Sonance som vi har för den delen). Men det bör du ju avgöra själv. Högtalare med waveguide och kompressionsdiskant(tex Procella, Klipsch & JBL) har sina fördelar och vad du föredrar bör du lyssna fram själv.

 

Jag tycker, precis som du, att du bör hellre sikta på infällnadsmodeller än utanpåliggande. Det är en fördel med att fälla in ljudmässigt eftersom väggen blir som en förlängd baffel och det blir dessutom estetiskt mer tilltalande.

 

Sen har vi den kommande mässan i slutet på Mars och där kommer samtliga omnämnda fabrikat att finnas representerade under ett och samma tak så det är ett ett i Sverige unikt tillfälle att få lyssna på dem alla. Dock blir det i många fall större system, men kan ju ändå vara givande och ge inspiration. Dessutom finns det kunnig personal på plats som kan berätta mer om vilka fördelar och skillnader som finns i respektive fabrikat. I vissa fall finns även konstruktörer på plats.

 

Butiken är dock stäng den helgen så ett långväga besök kan tyvärr inte innefatta båda sakerna och jag tror att jag lättare kan guida dig rätt i butiken.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#12

Postad 10 februari 2017 - 10:54

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Kan bara rekommendera att kosta på dig att lyssna på så många alternativ som möjligt för bästa resultat. Jag tycker B&W, MK sound är bra grejer även SpeakerCraft har jag lyssnat på som lät mycket bra, allt handlar om att det ska passa din smak och det ska underhålla er under lång tid.
Kolla med grossisterna var de finns för provlyssning.

Vän av inbyggt blir nyfiken på ditt projekt
Lycka till! Mikael

#13

Postad 10 februari 2017 - 14:45

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Kan bara rekommendera att kosta på dig att lyssna på så många alternativ som möjligt för bästa resultat. Jag tycker B&W, MK sound är bra grejer även SpeakerCraft har jag lyssnat på som lät mycket bra, allt handlar om att det ska passa din smak och det ska underhålla er under lång tid.
Kolla med grossisterna var de finns för provlyssning.

Vän av inbyggt blir nyfiken på ditt projekt
Lycka till! Mikael

 

Att kolla med grossisterna är ett bra tips, de vet förhoppningsvis vart det sitter högtalare för demo.

 

 

Hej!

 

Kanske inte så att det är nära för dig till Lund, men vill gärna berätta lite om möjligheterna vi på The Rock kan erbjuda. Vi har i vår butik tre stycken Sonance VP68 monterade bakom en ljudtransparent duk. Detta är en konventionell infällnadshögtalare(typ speakerkraft etc) med domediskant och representerar den typen av högtalare på ett bra sätt. VI har i samma vägg tre stycken Procella P6 (bakom samma duk) för lätt jämförelse. I samma vägg har vi tre tomma fack dit vi kan ställa tex M&K M5, Procella P5(som låter som P5iW), JBL LSR705i/708i, Klipsch KL-650 eller liknande modeller.

 

Hela vårt koncept bygger på ljud för flerkanal och film och vi har därför anpassat vårt rum för att demonstrera prylarna på det viset och förkalibrerat en förstärkare(Arcam AVR390) till en mängd olika uppsättningar.

 

Jag är, precis som du, helt inne på att M&K är ett mycket trevligare alternativ för film än tex Speakercraft(eller Sonance som vi har för den delen). Men det bör du ju avgöra själv. Högtalare med waveguide och kompressionsdiskant(tex Procella, Klipsch & JBL) har sina fördelar och vad du föredrar bör du lyssna fram själv.

 

Jag tycker, precis som du, att du bör hellre sikta på infällnadsmodeller än utanpåliggande. Det är en fördel med att fälla in ljudmässigt eftersom väggen blir som en förlängd baffel och det blir dessutom estetiskt mer tilltalande.

 

Sen har vi den kommande mässan i slutet på Mars och där kommer samtliga omnämnda fabrikat att finnas representerade under ett och samma tak så det är ett ett i Sverige unikt tillfälle att få lyssna på dem alla. Dock blir det i många fall större system, men kan ju ändå vara givande och ge inspiration. Dessutom finns det kunnig personal på plats som kan berätta mer om vilka fördelar och skillnader som finns i respektive fabrikat. I vissa fall finns även konstruktörer på plats.

 

Butiken är dock stäng den helgen så ett långväga besök kan tyvärr inte innefatta båda sakerna och jag tror att jag lättare kan guida dig rätt i butiken.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Jag åkte ner till Lund i våras för att kolla en färg på en bil så att åka ner för att lyssna på ett par högtalare är väl inte helt osannolikt.

 

Jag kikade lite på facebooksidan för mässan och det verkar vara produkter som ligger snäppet över min ambitionsnivå, men jag kommer gärna förbi butiken och tittar.

 

Skickar dig ett PM gällande prissättning på M&K.

 

B&W CWM serie är säkert jättebra....men försök verkligen att ha samma högtalare för LCR om du kan, centern är SÅ viktig o att ha samma i hela frontsystemet är väldigt trevligt.

 

Procella P6iW kostar 17250:- o P5iW 12250:- . . . .P15A subben kostar 24k o är bara 21cm djup trots en 15" bas . . .så visst är dom dyra men några 200-300k blir det inte ;)

 

Du har också P5v som hängs på vägg o bara är 9,5cm djupa. . funkar bra bak.......bilder på mina i mitt galleri.

 

3xP6iW som LCR . .. 2xP5v on-wall bak o en P15A sub blir väl lite under 90k i paketpris

 

Hittade en PDF igår med exempelpriser för olika uppsättningen, nu var det säkert inte deras instegsmodeller men den var (i mina ögon) helt sinnessjuka priser. Högre än 50-70.000 vill jag inte sträcka mig. Kravet för hela kåken är 60% belåningsgrad så avsatta budgetar måste följas.



#14

Postad 10 februari 2017 - 15:07

hbb_Janne
  • hbb_Janne
  • Hembiobutiken

  • 10 inlägg
  • 0

Hej,

 

Har efter ett par års väntan äntligen kommit igång med husbygget.

 

Senaste månaderna så har jag letat lite mer aktivt efter inbyggnadshögtalare, har lyssnat på allt som finns att tillgå i Göteborgstrakten. Dessvärre så är det sällan några finare modeller som sitter uppe för provlyssning och rummens utformning varierar till den grad att det är svårt att veta vad som egentligen låter "bra".

 

Just nu står det mellan Speakercraft och B&W, är det någon som har någon erfarenhet av deras inwall/inceiling-högtalare?

 

Det jag kikat på är CCM7.4-serien från B&W samt Cinema 5.0 från Speakercraft.

 

Hallå !

 

Vi på Hembio butiken har hjälpt till att bygga måååååånga entustiastbiografer runt om i Sverige.

Har du varit förbi Hembiobutiken i Göteborg? Vi hjälper gärna till med konsultation, kostnadsfritt. 

 

Vi har högtalare för biografer i alla prisklasser.

 

:)


Redigerat av hbb_Janne, 10 februari 2017 - 15:08.


#15

Postad 10 februari 2017 - 16:04

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

 

Jag kikade lite på facebooksidan för mässan och det verkar vara produkter som ligger snäppet över min ambitionsnivå, men jag kommer gärna förbi butiken och tittar.

 

På mässan kommer det att finnas system som är betydligt mindre än de som än så länge har utannonserats, men alla rum är inte exakt spikade ännu så därför finns det inte info om allt ännu. Dessutom så är det ju så att ljudkaraktärer och hur högtalarna låter kommer ju till stor del att bestå, även om du lyssnar på ett större system med fler högtalare än du avser bygga. Så helt bortkastat är det definitivt inte. Dessutom ger det förstås massor av inspiration och glädje att få lyssna på denna typen av större system och kunna jämföra dem rum för rum och få prata med likasinnade.

 

Det är dessutom fritt inträde så kanske inte omöjligt att ta med någon vän eller familj(om du har) och göra en liten utflykt tillsammans.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 10 februari 2017 - 16:04.


#16

Postad 13 februari 2017 - 21:16

YonazZz
  • YonazZz
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Hej.

 

Håller själv på med husbygge och kommer att köra alla högtalare infällda.

Jag föll för Monitor audio controlled performance series.

-center blir cp-wt240lcr

-frontar blir cp-wt380idc

-Bak och takhögtalare blir cp-ct150

- sub blir iws-10 driven av iwa-250.

samt en Denon avr-x4300h.

 

 

Jag kommer att optimera placeringen för Dolby atmos men har ett litet problem.

 

Jag vet inte om det kommer att bli bra med att placera bakhögtalarna i taket.

tanken är ett 5.1.2 system.

Ni kanske har några tankar eller tips?



#17

Postad 13 februari 2017 - 21:46

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Hej

Du vill gärna ha likadana högtalare på alla tre platserna där fram, alltså inte en annan högtalare som center. Att man väljer det ihop med tex golvhögtalare är för att man inte får plats med en likadan i mitten, men om du fäller in så är det ju inget problem.

Du bör inte sätta surroundhögtalarna i taket om du ska köra Atmos. Då vill du ha ner surroundhögtalarna(baslagret) till lyssningshöjd eller något över(beroende på sittplatser/layout).

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#18

Postad 13 februari 2017 - 21:58

Unregistered18d54463
  • Unregistered18d54463
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 1

Ino Audio cc (custom cinema) ska du ha om du ha en seriös anläggning som har minimal med dist.

cc-pc2 räcker gott och väl. Se hassesolo´s galleri för inspiration:

https://www.minhembi...lo/81567#302468



#19

Postad 16 februari 2017 - 16:27

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Ino är för omständigt för de flesta. Det tar väldigt mycket tid och slit att få allt på plats. Rekommenderas inte om du är ivrig av dig. 



#20

Postad 16 februari 2017 - 21:57

Unregistered18d54463
  • Unregistered18d54463
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 1

Eftersom han bygger hus tror jag inte att han är speciellt ivrig av sig.



#21

Postad 16 februari 2017 - 22:34

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Håller med om rådet att köra samma högtalare i fronten.

#22

Postad 17 februari 2017 - 08:49

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Har du tittat på klipsch inwall thx series .

Eller mksound som nämns tidigare skulle även kolla på origin acoustics

#23

Postad 17 februari 2017 - 09:30

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Nu har jag inte hört Inos Inwall modeller men har bl.a testat i14 hemma. Och till musik i tvåkanal tycker jag dom är fantastiska, speciellt på vilken otrolig ljudbild dom målar upp och helt försvinner ur ljudbilden. Men sen till film i multikanal så antar jag att det som är en stor fördel vid tvåkanal blir en nackdel, för mig personligen ialla fall. För i en film, om en ljudeffekt tex smäller till långt ut till höger så blir det inte tydligt som med tex MK, med Ino upplevde jag mer att det smäller till "där nånstans åt höger", istället för att det smäller till "DÄR!".
Jag antar att det blir skillnad på hur man vill att en högtalare sprider ljudet vid använder av två högtalare eller när man använder betydligt fler. När jag hade hört Ino till musik så var jag helt inne på att det ska jag ha. Men när jag sen lånade hem dom och kollade några filmer så tyckte jag något saknades och skippade dom planerna. Dock även pga den besvärliga logistiken när man bor långt ifrån huvudstaden.

#24

Postad 17 februari 2017 - 10:06

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Eftersom han bygger hus tror jag inte att han är speciellt ivrig av sig.

 

Vi får se :) Räkna med 12 månader från att du ringer Ingvar till att allt är på plats. Men otroligt bra högtalare man kan ha resten av livet sen.

 

Hur som helst så tycker jag TS skall ta dit ett akustikproffs och få rummet uppritat innan val av högtalare görs. 



#25

Postad 17 februari 2017 - 10:24

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Finns det några vettiga inwall subwoofers.? Om inte så tycker jag nog själva konceptet med inwall fallerar en del. Jag menar att vill man dölja högtalarna så vill man nog även bygga in subben. Procella och även B&W har rejäla subwoofers med en platt konstruktion som underlättar när man ska dölja högtalarna men som jag ser det finns det ingen anledning att köpa tex inwall för L/C/R då dom oftast är dyrare än vanliga traditionella med lådor och att man ändån blir tvungen att bygga ut väggen för att dölja subbsen.

#26

Postad 21 februari 2017 - 11:29

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Kul med aktivitet i tråden trots att jag har varit frånvarande!

 

Det som hänt sen sist:

 

- Det finns en risk att vi måste minska luftspalten i installationstaket från 20cm till 15cm, Detta kan ställa till det en del då många takhögtalare kräver närmare 20cm. Jag håller dock tummarna för att vi hittar en lösning, vill inte behöva basera mitt val av takhögtalare på tillgängligt utrymme.

 

- Velar lite mellan en större 4k TV och duk/projektor. Vi har visualiserat solljuset i huset och risken är att det kan bli ett problem, även om vi har börjat titta lite på mörkläggning så känns det spontant som att det kan bli svårt att täcka över 35m2 fönster på ett tilltalande sätt. Samtidigt så känns det surt att gå miste om hembiokänslan.

 

Lite gällande ambitionsnivå:

 

Att påstå att design går före funktion är att gå lite för långt, men anledningen till att det lutar åt B&W-högtalarna just nu är att de faktiskt ser bra ut (även utan galler). Vi kommer aldrig köpa något som mer liknar ett hemmabygge, hur bra det än låter. M&K är ett gränsfall, men där går faktiskt gränsen för vad jag kan släpa hem. Anledningen till att jag ens kan genomföra projektet är att högtalarna kan "försvinna". Undantaget är subwoofern, den får stå antingen bredvid mediabänken eller bakom soffan, men den är frugan redan van vid.

 

Kostnadsmässigt så är 50-70k ett tak som jag inte kan spräcka.

 

Högtalarna ska funka för både film och musik, hellre ett bredd användningsområde än "bäst" på något.

 

Ska åka ner till Köpenhamn och lyssna på B&W CCM och CWM, tydligen den enda butiken som har dessa (7.3 samt 7.4) för demo. Tänkte då även ta en sväng förbi The Rock i Lund.



#27

Postad 21 februari 2017 - 12:01

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Varför inte addera lite djup på väggen o vips så öppnar du upp för en massa fler val.

:)



#28

Postad 21 februari 2017 - 13:44

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Varför inte addera lite djup på väggen o vips så öppnar du upp för en massa fler val.

:)

 

Väggen är inga problem, den kan vi bygga hur djup vi vill, det enda vi förlorar där är golvyta. Det är taket som ställer till det då vi kommer gjuta mellanbjälklaget för att minimera ljudstörningar mellan våningarna samt kunna ha öppen planlösning. Konstruktören räknar på det just nu så kommer få besked i veckan.



#29

Postad 21 februari 2017 - 14:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Aha :)

 

Lycka till!



#30

Postad 23 februari 2017 - 10:54

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

TsrC5h5.jpg

 

Har lite funderingar på vart jag ska placera "mediaskåpet". Förstärkaren hade jag kunnat placera under trappen, men projektorn sitter cirka 15m bort ("kabeldragninsvägen") och det känns som ett för långt avstånd när det kommer till 4K 60p. Alternativet är att sätta en möbel bredvid soffan och fylla den med elektronik, då är det cirka 6-7m kabel som krävs.

 

Hur hade ni gjort här? Högtalarkabel är ju inget större problem utan det är kabeln till projektorn som ställer till det. Helst så hade jag velat ha allt under trappen.


Redigerat av bodybag, 23 februari 2017 - 10:58.


#31

Postad 23 februari 2017 - 11:28

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Du skall inte köra AT-duk?  Det hade jag gjort om jag vore du så får du mycket bättre center-placering.

 

Om det inte är mer än 15 meter så finns det aktiva kablar som klarar 15 meter, alltså premium certified. För 1080p går ännu längre utan problem. https://www.amazon.c...B0186DNFLI?th=1 + https://www.monopric...duct?p_id=15650 kan vara något.


Redigerat av philipbtz, 23 februari 2017 - 11:32.


#32

Postad 23 februari 2017 - 11:56

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Du skall inte köra AT-duk?  Det hade jag gjort om jag vore du så får du mycket bättre center-placering.

 

Om det inte är mer än 15 meter så finns det aktiva kablar som klarar 15 meter, alltså premium certified. För 1080p går ännu längre utan problem. https://www.amazon.c...B0186DNFLI?th=1 + https://www.monopric...duct?p_id=15650 kan vara något.

 

Har funderat på AT-duk, men då vi kommer ha en tv bakom så kommer den trycka ner centern till kanten av duken, vilket förtar lite av funktionen då kanten inte är ljudtransparent.

 

Tack för produkt-tipsen, ser riktigt lovande ut.



#33

Postad 23 februari 2017 - 14:06

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0

 
Högtalarna ska funka för både film och musik, hellre ett bredd användningsområde än "bäst" på något.
 
Ska åka ner till Köpenhamn och lyssna på B&W CCM och CWM, tydligen den enda butiken som har dessa (7.3 samt 7.4) för demo. Tänkte då även ta en sväng förbi The Rock i Lund.[/quote]

Om de passar till musik brukar de passa till film. Jag har centern under tv'n men vinklad så det funkar fint bakom duken, så kan du vinkla framförallt diskanterna kan det ni bli riktigt bra.

Låter som en trevlig tur, pilsner och smörrebröd och trevligt ljud för att runda av i Lund , skämt o sido, jag tycker du gör helt rätt som lyssnar innan köp.

Lycka till Mikael

#34

Postad 25 februari 2017 - 09:12

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Visst är det snyggt med infällda högtalare och jag vet du sagt att du vill ha det så.
Hade det varit ett källarutrymme hade jag inte skrivit detta inlägg.
Men är det även ytterväggar som berörs och det är ett vardagsrum så skulle jag tänkt mig för och även tittat på vägghängda alternativ.

Det har du säkert redan gjort och säkert har du tänkt på nedanstående men ändå.......

- påverkar inte huset

- lättare att labba fram rätt placering

- kan lätt bytas om man skulle vilja ha något annat

- hyfsat diskreta (inte som inbyggda)

- lättare att möblera om

- påverkar inte husets värde eller innebär något extra jobb vid en eventuell försäljning.


Redigerat av Blåtand, 25 februari 2017 - 09:13.


#35

Postad 27 februari 2017 - 08:30

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Visst är det snyggt med infällda högtalare och jag vet du sagt att du vill ha det så.
Hade det varit ett källarutrymme hade jag inte skrivit detta inlägg.
Men är det även ytterväggar som berörs och det är ett vardagsrum så skulle jag tänkt mig för och även tittat på vägghängda alternativ.

Det har du säkert redan gjort och säkert har du tänkt på nedanstående men ändå.......

- påverkar inte huset

- lättare att labba fram rätt placering

- kan lätt bytas om man skulle vilja ha något annat

- hyfsat diskreta (inte som inbyggda)

- lättare att möblera om

- påverkar inte husets värde eller innebär något extra jobb vid en eventuell försäljning.

 

Tack för omtanken, men läs tråden en gång till. Hemmabion kommer placeras i nedre plan på ett sluttningshus, inte en regelrätt källare men relativt nära. Alla högtalare kommer placeras i installationsvägg/tak, så det kommer vara väldigt enkelt att återställa om behov finns.



#36

Postad 04 april 2017 - 11:15

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Liten uppdatering.

 

Har fått ett väldigt bra erbjudande på B&W CWM7.3 (3st, frontar samt center), CCM7.4 (2st bakhögtalare) och CCM684 (4st, atmos) från UK. Lutar åt att jag slår till på dessa, 20% under riktpris i Sverige.

 

Läst lite i manualerna och CWM7.3 ska placers cirka 50cm åt sidorna från bilden. Hur gör jag när jag ska köra med både duk (runt 130") och TV (runt 65"), blir det för brett isär för TV-tittande eller spelar det egentligen ingen roll då spridningsvinkeln är tillräckligt stor för att täcka upp hela soffan?


Redigerat av bodybag, 04 april 2017 - 11:15.


#37

Postad 08 april 2017 - 22:36

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Det var ett dåligt råd från B&W. Om de nu ska skriva vart högtalarna SKA sitta så vore det enda rätta att skriva att de ska sitta där bilden är(alltså bakom en ljudtransparent duk). Allt annat är ju en kompromiss. Personligen skulle jag aldrig placera högtalarna på sidan om bilden om jag inte vore absolut tvungen. På en rad helst över bilden i andra hand under bilden, vore mitt val. Olika höjd ger sämre resultat i de flesta fall.

I ditt fal får du välja vilken bild som är den viktiga för dig och utgå från den när du väljer placering.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#38

Postad 09 april 2017 - 07:30

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Jag har spanat en del på nya högtalare och främst in-wall de senaste månaderna. Det Marcus skriver om (dvs placering i linje, med tre identiska högtalare) var det som slog mig mest och det som mest motiverar in-wall eller on-wall.

 

Ljudbilden i film blev helt enkelt rejält mycket mer sammanhållen och panoreringar mycket bättre. I mitt fall är det tre högtalare under duken som är aktuellt då jag har rullduk. 

 

Vill också tipsa om att spana in Totem Acoustics. Både Tribe In-wall och Kin in-wall låter mycket trevligt. Överraskade mig lite då Totem inte riktigt var ett märke jag förknippade med kompetenta In-wall. Finns för demo hos Pause i Sthlm. 

 

Har även provlyssnat Triad In-wall Bronze och Procella P5v (vägghängda) samt även Sonance VP66 LCR (som inte riktigt kom upp i samma nivå som de andra).

 

Av dessa är Totems två modeller de jag upplevt som mest musikaliska och även de som klarat sig bäst utan sub (även jag inte skulle köra någon av dem utan sub). Procellan och Triad var ganska likvärdiga men hade lite olika karaktär där Triad var mer musikaliska men jag misstänker att Procella passar bättre med filmmixar. Alla tre är bra alternativ där personlig smak och placeringsmöjligheter kanske avgör, och man kan ju alltid skruva karaktären med EQ om man vill. Ska väl tillägga att jag inte haft möjlighet att jämföra dem side-by-side dock, olika lyssningstillfällen. 

 

/Martin



#39

Postad 17 juni 2017 - 10:26

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Nu är vi klara med konstruktionsritningarna, dessvärre så kommer vårt bygglov bli försenat cirka 15-20 veckor så inflyttning hösten 2018 (Tänkt våren 2018). Kommer börja kika på detta till våren igen, hade tänkt handla i höst men finner ingen mening att ha grejerna liggandes ett år.

 

Vill man följa bygget så kan man göra det här https://www.instagra...villafaithvoid/

 

Tack för hjälpen och på återseende!



#40

Postad 19 december 2017 - 13:54

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Byggs för fullt, ska sätta mig med elektrikern i Januari.

 

Hade även tänkt att sätta inwall i ett par rum på övervåningen. Någon som har tips på ett par högtalare som ger ett bra ljud för rimliga pengar?



#41

Postad 28 februari 2018 - 16:05

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Har beställt SpeakerCraft AIM 8 DT THREE Series 2 till kök, sovrum och badrum.

Kan dock inte bestämma mig för vilka högtalare som ska sitta i vardagsrummet. Har det kommit ut något nytt sen i höstas?

#42

Postad 05 maj 2018 - 06:05

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Bifogad fil  C2D4B290-1C40-4C6A-A8D5-205AF9A927E7.jpeg   94,07K   0 Antal nerladdningar

Nu är väggen täckt med OSB och gips men innan dess så gjorde vi lådor i installationstak och vägg. Har som sagt köpt Speakercraft AIM 8 DT Three Series 2 till taket i kök och badrum, men inte riktigt bestämt mig för vad jag ska köra i hemmabion. XTC ska komma med inbyggnadshögtalare i höst och det lär dröja tills dess innan hemmabion kommer igång då fokus ligger på trädgård i sommar.

#43

Postad 05 maj 2018 - 13:04

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Kolla speakercraft lcr finns massa modeller eller procella eller m&k

#44

Postad 27 maj 2018 - 08:49

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Har nu köpt in alla högtalare, en blandning av nytt och bättre begagnat (demo-ex):

3st Speakercraft AIM Cinema 5
4st Speakercraft AIM 7 SR Three Series 2
4st Speakercraft AIM 8 DT Three Series 2

Även beställt ett kit MuxLab 500028-F för att kunna skicka signal till subwoofern via nätverket. Var den enda vettigt prissatta som klarade ner till 20Hz, de flesta andra i prisklassen gick som lägst till 100Hz.

Det som är kvar på inköpslistan är tv, receiver, subwoofer och styrning till två zoner takhögtalare.

Redigerat av bodybag, 27 maj 2018 - 21:17.


#45

Postad 27 maj 2018 - 11:10

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Kul, glöm inte lägga upp bilder på bygget :)

#46

Postad 17 juli 2018 - 19:36

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Dags att börja bygga hemmabio snart.

Vad skulle ni rekommendera för maskin för att såga raka fina linjer i OSB/gips-vägg?

Sticksåg?

Bifogad fil(er)



#47

Postad 17 juli 2018 - 21:11

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Följer med spänning,, har liknande planer 2-3 år framåt

#48

Postad 17 juli 2018 - 23:57

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Dags att börja bygga hemmabio snart.

Vad skulle ni rekommendera för maskin för att såga raka fina linjer i OSB/gips-vägg?

Sticksåg?


Sticksåg är inte mitt förstaval om det ska bli rakt. Jag föreslår en sänksåg. Om du inte har tillgång till en sådan går det ofta bra med en vanlig cirkelsåg.

#49

Postad 18 juli 2018 - 12:59

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

En vanlig handsåg blir rakare än en sticksåg.



#50

Postad 18 juli 2018 - 13:52

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Bara för att få äga en pytteliten kedjesåg så skulle jag köpt en sådan här :)

 

https://www.bosch-do...843-2577102.jsp





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.