Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hornhögtalare

146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JBL Synthesis 4429 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Klipsch Forte III (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 28 januari 2019 - 18:32

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Efter visat intresse för ämnet tänkte jag att vi skapar en tråd om detta och låter andra trådar hålla sig till respektive topic.

För egen del har jag jagat det perfekta ljudet som så många andra här på forumet och har underkastat mig dagens "inredningskrav" och hela tiden ursäktat val och till korta kommande med att fysikens lagar sätter vissa gränser.

 

Länge har den ideala högtalaren ansetts vara liten och bygga på basreflexprincipen. Detta för att de helst inte skall synas och det skall gå att skrämma ur de små lådorna så mycket bas som möjligt. Följden blir inte så sällan att den behöver komma en halvmeter eller mer ut från väggen för att låta bra. Hur liten är den då, och hur blev det med det estetiska egentligen?

Att jag för några år sedan övergav den renläriga vägen och börja använda sub även i stereo gjorde att man fick tillbaka lite av den upplevelse man saknat sedan högtalarna började krympas på 90-talet. Men även efter detta saknades något, särskilt har jag saknat det som stor elementyta gör för vissa instrument t.ex. trummor och vissa blåsinstrument. För detta räcker det inte att addera lite extra lågbas med en sub som ofta delas mellan 40-80Hz.

Mitt nyväckta intresse för stora högtalare med hornelement beror helt och hållet på den musikaliska glädje som drabbat mig när jag fått chansen att bänka mig framför en anläggning med denna typ av högtalare. Så mycket faktiskt att jag är beredd att göra vissa uppoffringar när det kommer till inredning och WAF.

 

 

 

 

 



#2

Postad 28 januari 2019 - 18:51

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@Saturnus.. skrev om Klipsch Forte 3:

Inte heller i rikets tredje största stad Malmö finns de för demo. Läste att de tjänar mycket på noggrann placering. Vid rätt avstånd från bakvägg och med rätt toe-in ”försvinner” de ur ljudbilden och musiken fyller rummet på ett magiskt sätt.

Jag tycker det är spännande med den feta slavbasen på baksidan! Dock går de inte jättedjupt så ett par subwoofers lär behövas.

 

Svar: Lite underligt att så många butiker säljer denna Klipsch serien men att knappt någon har dem för demo.
Placeringen har varit min största stötesten då jag inledningsvis kommer att dem i ett rum där jag inte kan komma särskilt långt bort från ett hörn.
Å andra sidan så är de framtagna för att kunna placeras nära vägg. Angående slavbasen så har ett av målen för denna konstruktion varit att Forte 3 skall kunna mäta sig med den betydligt större modellen Cornwall. Denna har istället en bamselåda med basportar framåt och en aktiv 15" bas.

 

Just slavbas har jag annars bara positiva erfarenheter av men de är gamla erfarenheter då det inte byggs så mycket enligt denna princip idag.
Förmodligen på grund av dels att man kan bygga mindre med basreflex och det kostar mindre.



#3

Postad 28 januari 2019 - 19:20

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Är det inte tvärtom? Slavbas gör att det går att bygga mindre?

#4

Postad 28 januari 2019 - 20:41

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Är det inte tvärtom? Slavbas gör att det går att bygga mindre?

Är kanske djärvt att generalisera beror naturligtvis en hel del på valda element och designmålet men är det lågbas från liten låda som är målet så är det inte mycket som slår basreflex. Kanske finns något finurligt som är ännu bättre men kan inte komma på något exempel.
Slavbas principen är en lösning som hamnar som ett mellantinget mellan sluten låda och basreflex. I de flesta fall väljer man också ett passivt element som är större än det aktiva vilket bidrar till att driva upp storleken.


 


Redigerat av Blåtand, 28 januari 2019 - 20:54.


#5

Postad 28 januari 2019 - 20:59

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Efter visat intresse för ämnet tänkte jag att vi skapar en tråd om detta och låter andra trådar hålla sig till respektive topic.
För egen del har jag jagat det perfekta ljudet som så många andra här på forumet och har underkastat mig dagens "inredningskrav" och hela tiden ursäktat val och till korta kommande med att fysikens lagar sätter vissa gränser.
 
Länge har den ideala högtalaren ansetts vara liten och bygga på basreflexprincipen. Detta för att de helst inte skall synas och det skall gå att skrämma ur de små lådorna så mycket bas som möjligt. Följden blir inte så sällan att den behöver komma en halvmeter eller mer ut från väggen för att låta bra. Hur liten är den då, och hur blev det med det estetiska egentligen?
Att jag för några år sedan övergav den renläriga vägen och börja använda sub även i stereo gjorde att man fick tillbaka lite av den upplevelse man saknat sedan högtalarna började krympas på 90-talet. Men även efter detta saknades något, särskilt har jag saknat det som stor elementyta gör för vissa instrument t.ex. trummor och vissa blåsinstrument. För detta räcker det inte att addera lite extra lågbas med en sub som ofta delas mellan 40-80Hz.
Mitt nyväckta intresse för stora högtalare med hornelement beror helt och hållet på den musikaliska glädje som drabbat mig när jag fått chansen att bänka mig framför en anläggning med denna typ av högtalare. Så mycket faktiskt att jag är beredd att göra vissa uppoffringar när det kommer till inredning och WAF.

Klockrent! Är helt på samma linje. Hörde för säkert 20 år sedan ett par gigantiska Jamohögtalare som lät fantastiskt underhållande. Inte på något sätt HiFi men hög partyfaktor. Jag misstänker starkt att det berodde på den väl tilltagna basen, som jag vill minnas var på 15 tum. Hög stampa takten-faktor på dessa. Den typen av stora lådor ersattes med tiden av smalare varianter med mindre element. Sub var ett måste.

Nu vill jag tillbaka till den gamla goda tiden med massvis av dynamik och trummor som känns i bröstet när man drar på. Klipsch Forte lll är klart intressanta i sammanhanget. Såg ett klipp där något dissikerat lådorna och har lite svårt att motivera 50k efter det. Aningen plastigt och tunt med enkla filter (3.600 dollar i USA). Men, det är ljudet man betalar för, så nu vill jag höra dessa underverk. Frågan är var? Kan de finnas i Köpenhamn dit jag inte har särskilt långt?

#6

Postad 29 januari 2019 - 12:50

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Tyckte detta var en oerhört vacker bild.

Bifogad fil(er)



#7

Postad 29 januari 2019 - 14:04

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Min grabb på 6bast möter Herr Hedlund för första gången. Kul med horntråd. För egen del så inväntar jag ett Extra rum innan jag kan få in dem. Vet att frugan smider ondsinta planer på försäljning...

Bifogad fil(er)


Redigerat av PML73, 29 januari 2019 - 14:05.


#8

Postad 29 januari 2019 - 14:16

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Underbara bilder! Är den sista verkligen en högtalare avsedd för hemmabruk?

#9

Postad 29 januari 2019 - 15:12

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Saturnus,

Absolut ska den användas hemma. Svårt att motivera just den storleken när system a redan är på plats. Denna kommer att finnas i huset när vi köpt det. Lite lätt maskerad av blomster och annat med något högre WAF.

Redigerat av PML73, 29 januari 2019 - 15:12.


#10

Postad 29 januari 2019 - 16:31

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Saturnus,

Absolut ska den användas hemma. Svårt att motivera just den storleken när system a redan är på plats. Denna kommer att finnas i huset när vi köpt det. Lite lätt maskerad av blomster och annat med något högre WAF.

Har sett någon av dina bilder på dessa tidigare men fattade inte att de var så stora att de kunde äta barn :)
Vad räknar du med att få i verkningsgrad på dessa?



#11

Postad 29 januari 2019 - 17:00

merry
  • merry
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Härligt med hornmys! Hade en horn anläggning själv, ett 4 vägs system där basarna va på en kubik, helt galet. Jag sålde det till en kompis så bor du i närheten av Gävle Blåtand så kanske jag kan fixa en lyssningskväll åt dig



#12

Postad 29 januari 2019 - 17:44

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Härligt med hornmys! Hade en horn anläggning själv, ett 4 vägs system där basarna va på en kubik, helt galet. Jag sålde det till en kompis så bor du i närheten av Gävle Blåtand så kanske jag kan fixa en lyssningskväll åt dig

Får tacka för inbjudan Merry, inte så att jag bara brukar ha vägarna förbi, men det händer.
Har släkt i Medelpad och Jämtland så har åkt förbi många gånger genom åren. Men då jag själv bor på västkusten så springer vi inte ner dörrarna hos varandra precis :) Får se när det är dags nästa gång.


Redigerat av Blåtand, 29 januari 2019 - 17:48.


#13

Postad 29 januari 2019 - 18:19

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@Saturnus:

Har du kollat tillgången på Forte 3 på andra sidan bron?

Sitter och funderar på om det är dessa jag skall ha och i så fall vilken färg.

Möjligen skulle ett utlåtande kunna få vågskålen att tippa över och leda till handling, att ha hört dem på en mässa två gånger i samma rum ger ju inte en helt klar bild. Kan ju varit lyckliga omständigheter.
Men om två personer lyssnar på dem i olika miljöer och anser dem vara något speciellt så....

 

Alternativet jag överväger just nu är JBL 4429, där skulle färgvalet inte vara ett problem då det är valnöt och blå front "take it or leave it" som gäller. Kanske att dessa är lite mindre flimsiga i konstruktionen och faller dig mer i smaken. Elementen är hur som helst massiva.



#14

Postad 29 januari 2019 - 19:10

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Tog en snabb koll igår och hittade den danska generalagentens hemsida som tyvärr inte leder vidare. Ska dra ett mail till dem.

JBL 4429 ser maffiga ut! En bra bit över min tänkta budget dock. Men lyssna kan man ju alltid. Enligt The Rocks produktinformation ska de byggas in i baffelvägg eller upp på stativ. De anses också vara utmärkta till film även om de fungerar fint till tvåkanal. Hur ska man tolka det?

Prio ett nu är att hitta Forte lll för provlyssning.

#15

Postad 29 januari 2019 - 19:40

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tog en snabb koll igår och hittade den danska generalagentens hemsida som tyvärr inte leder vidare. Ska dra ett mail till dem.

JBL 4429 ser maffiga ut! En bra bit över min tänkta budget dock. Men lyssna kan man ju alltid. Enligt The Rocks produktinformation ska de byggas in i baffelvägg eller upp på stativ. De anses också vara utmärkta till film även om de fungerar fint till tvåkanal. Hur ska man tolka det?

Prio ett nu är att hitta Forte lll för provlyssning.

Tror inte du skall tolka in för mycket i detta då The Rock har samma beskrivning på väldigt många högtalare. Verkar ha ett tydligt fokus på hemmabio.
Men det är absolut så att dessa kan används i hemmabio sammanhang, Hembiobutiken i Gbg har t.ex. en bio som har ett frontsystem med just dessa.

 

Tråkigt är att man valt att bygga den så att man inte kan separera och lyssna på endast 4429:orna utan får dyr kalibreringsutrustning, slutsteg, surroundhögtalare och subwoofers på köpet. Undrar lite hur man tänkte där då man knutit upp en massa var för sig intressanta enheter i en rigg men man kan inte höra dem en och en.

 

Hur som helst så räcker det att ta en liten tur på Youtube för att inse att det är väl så vanligt att dessa används som renaodlade stereohögtalare och nästan uteslutande stående på stativ. Att de är konstruerade med framåtriktade basportar och skall fungera i nära anslutning till en vägg har ju sina fördelar.

Jag skall precis som du ta en lite vidare koll efter Forte för demo.

 



#16

Postad 30 januari 2019 - 06:01

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Har sett någon av dina bilder på dessa tidigare men fattade inte att de var så stora att de kunde äta barn :)
Vad räknar du med att få i verkningsgrad på dessa?


Haha, ja Herr Hedlund är lite som julbocken. Man får hålla sig på den smala vägen. Har för mig att verkningsgraden ligger på runt 102dB. Minns att jag läst det någonstans på faktiskt. En bekant lät också bygga ett par. Och där testade vi Lowther PM4, Fostex Sigma och Audio Nirvana Neodynium, alla 8". Vi var båda rörande överens om att Audio Nirvana's Neodynium lät i särklass bäst. Håller ihop ljudbilden något kolossalt med detaljer i en skyhög nivå jämfört de andra två alternativen. Här kan man nörda ner sig till förbannelse. Det svåra kring stora horn, enligt mina erfarenheter. Ligger i frugans relation till något som kan låta mer än henne. Hehe

#17

Postad 30 januari 2019 - 08:36

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Har man möjlighet att besöka AV Connection i Sønderborg nästa månad så ska de ha en demo av Klipsch Forte lll. Jag har inte den möjligheten, men kanske postar någon besökare sina intryck på något danskt forum så att man kan läsa.

#18

Postad 31 januari 2019 - 20:05

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Klipsch Forte 3 finns i 4 varianter som standard vilken är snyggast eller minst ful om man väljer den vinklingen?

Eftersom de flesta väggar idag antingen är ljusa eller mörkare fondväggar så står valet för min del mellan den ljusaste vilket är distresst oak som har ett ljusare frontskydd och den helt svarta.

 

Töntig frågeställning kan tyckas, själv gillar jag den ljusa bäst men här finns andra viljor som säger svart.



#19

Postad 31 januari 2019 - 22:09

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Har noll koll, använder klipch hornkonstruktion i basen också eller bara diskanten? Isåfall vilken typ, eller varierer det?

#20

Postad 01 februari 2019 - 05:23

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Töntig frågeställning kan tyckas, själv gillar jag den ljusa bäst men här finns andra viljor som säger svart.


Det finns ju ofta en linje i företagsamhet och förvaltning som heter "Brådskande beslut" för beslutsförfattande där praxis kring bestämmelser temporärt kan åsidoses. Försök att använda sådan taktik och nämna just det att "det bara är ett prov, ett test". Jag gjorde exakt så när jag bar in surroundhögtalarna. Hehe

#21

Postad 01 februari 2019 - 08:18

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Klipsch Forte 3 finns i 4 varianter som standard vilken är snyggast eller minst ful om man väljer den vinklingen?
Eftersom de flesta väggar idag antingen är ljusa eller mörkare fondväggar så står valet för min del mellan den ljusaste vilket är distresst oak som har ett ljusare frontskydd och den helt svarta.
 
Töntig frågeställning kan tyckas, själv gillar jag den ljusa bäst men här finns andra viljor som säger svart.

Ekhögtalarna är helt ok om man accepterar hela retrogrejen. När jag växte upp på 70-talet hade farsan liknande lådor. De stod upptryckta i varsitt hörn av vardagsrummet, kopplade med tunnaste tunna lampsladdar till någon allt-i-ett-lösning från Luxor. Spelglädjen var på topp och det dånade i hela huset! Så för min del finns det många glada minnen förknippade med denna look. Ändå hade jag önskat att de fanns i pianovitt som passar fint in mot fondväggen vi har. En möjlighet är kanske att köra på de helsvarta och foliera dem vita? Jag gjorde det motsatta med en vit subwoofer som skulle stå i biorummet och det blev bra.

#22

Postad 01 februari 2019 - 15:44

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har noll koll, använder klipch hornkonstruktion i basen också eller bara diskanten? Isåfall vilken typ, eller varierer det?

Finns vad jag förstår både med och utan hornbas. Den modell som diskuterats mest hittills i denna tråd "Forte 3" har Horn i mellanregistret och diskanten.
I basen har man en slavbaskonstruktion med ett aktivt 12" element och en 15" passiv slavbas. Det är den modell som har just denna lösning.
 



#23

Postad 01 februari 2019 - 16:05

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ekhögtalarna är helt ok om man accepterar hela retrogrejen. När jag växte upp på 70-talet hade farsan liknande lådor. De stod upptryckta i varsitt hörn av vardagsrummet, kopplade med tunnaste tunna lampsladdar till någon allt-i-ett-lösning från Luxor. Spelglädjen var på topp och det dånade i hela huset! Så för min del finns det många glada minnen förknippade med denna look. Ändå hade jag önskat att de fanns i pianovitt som passar fint in mot fondväggen vi har. En möjlighet är kanske att köra på de helsvarta och foliera dem vita? Jag gjorde det motsatta med en vit subwoofer som skulle stå i biorummet och det blev bra.

För min del så är svartmålad askfaner precis lika förknippad med högtalaren under uppväxten 70-80 talet, för att inte tala om valnötsfaner med svart fronttyg.
Det hade farsan på sina Rogers. Kanske att mina associationer vad gäller de svarta trälådorna var att de ofta var på de billigare högtalarna typ Jamo PRO, Cerwin Vega och dylikt. Tveklöst är det högre finish på dessa Klipsch men på lite avstånd är det väldigt likt.

 

Ek är ändå något som många har i sin inredning idag. Ekparkett, ekbord etc. Svårt detta och ännu ett bevis på att man inte skall ställa frågor man inte vill ha svar på. Hade färgvalet inte varit en vattendelare så hade det redan stått ett par här hemma och spelat.


Redigerat av Blåtand, 01 februari 2019 - 16:06.


#24

Postad 01 februari 2019 - 21:40

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Jag är uppvuxen med voighthorn. Pappa jobbade ihop med Franz i Motala og byggde i deras affär på storgatan 4stk sådana som placerades i vardagsrummet. Han hade som vanligt til denna typ en 8" bas (troligtvis tesla) men en horndiskant bredvid och en lös tygdome mellantone uppe på. Själva lådan var spånskiva, limmat och skruvat och hornet var klätt invändigt med någon slags hårdare glasull, kommer ihåg att det var "trekanter" i "hörnen" inne i hornet.

Kommer ihåg att det var ett j**a tryck.

Jag lånade hem 2stk. en gång och i betonglägenhet spelade dom förvånansvärt likt en 12" bandpass subb jag hade, det var imponerande med 8" tyckte jag, men det är ju en helt annan volym på lådan också, men diskanten blev lite för skarp, det var säkert ett PA-element (kommer absolut inte ihgå något märke annat än att man såg en metallfärgad "pigg" inne i det svarta hornet)som användes, som fungerade fint i trähus med extra innervägg men inte så bra i betongbunker.

voighthorn.jpg



#25

Postad 02 februari 2019 - 15:38

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Är man på gång att köpa högtalare så spanar man ju runt för att se vad man har för alternativ inom tänkt budget.

Då går det ju inte att undgå både JBL PRO högtalare som JBL LSR 708i och 708p s men även minstingen med horn diskant i JBL Synthesis serien 4306.

 

JBL 4306 har man nu fått in för demo på Hembiobutiken i Frölunda för den som bor i närheten och är intresserad.
Det är en tvåvägs stativare med 8" bas/mellanregister. Var inne för att lyssna på dessa ett par dagar efter att de hade fått hem dem, men skall åka dit igen när det fått spelas in lite och förhoppnigsvis kunna få dem demade med bättre placering och kringutrustning. Upplevde inte förutsättningara vara optimala och ljudet var inte alls vad jag hade förväntat mig. Diskanten upplevdes lite hård och basen onyanserad. 

Är det någon som har erfarenhet att delge om nämnda högtalare kunde det vara av intresse. Information och reviews kring 4306 är så gott som obefintlig på nätet och vad beträffar LSR modellerna så är det även om det inte är så konstigt mest musikproducentens vinkling på utlåtanden och inte så mycket för hemanvändare.


Redigerat av Blåtand, 02 februari 2019 - 15:39.


#26

Postad 02 februari 2019 - 18:39

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Ø Audio har en grym hornhøytalee nå...

Koster litt mye, men bra resensjoner.

#27

Postad 03 februari 2019 - 16:35

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ø Audio har en grym hornhøytalee nå...

Koster litt mye, men bra resensjoner.

Ser fina ut men som du säger lite i överkant dyra möjligen.
Inte för att man köper dem för att sälja dem men skall man lägga drygt 90ksek så är det ingen nackdel om det är ett känt fabrikat och att det finns en efterfrågan på andrahandsmarknaden. Möjligen är det välkända och bara jag som missat dem.

Ett annat par dyra men mäktiga högtalare är Blumenhofers Genuin FS1 mk2, osäker på om det var föregångaren eller om det var mk2 jag hörde på Göteborgsmässan för ca 6 år sedan men "fy bövelen" vilket ljudtryck dessa skapade.  Har man råd och ett rum på 50kvm eller mer som skall fyllas med högt ljud så är detta ett alternativ som bör kollas upp. Förmodligen kan någon av deras mindre modeller räcka för de flestas behov men FS1 grymt potenta.



#28

Postad 05 februari 2019 - 21:59

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ekhögtalarna är helt ok om man accepterar hela retrogrejen.  Ändå hade jag önskat att de fanns i pianovitt som passar fint in mot fondväggen vi har. En möjlighet är kanske att köra på de helsvarta och foliera dem vita? Jag gjorde det motsatta med en vit subwoofer som skulle stå i biorummet och det blev bra.

Tja frågan är hur en så retro inspirerad högtalare med sina mått skulle se ut i vit piano skrud.
Kanske skulle bli skit läcker? Efter att ha sugit på beslutet länge och väl och kommit till insikten att den uppfattning jag kan rå på endast är min egen så har jag accepterat att det får det bli i svart. En fördel förutom att mina övriga högtalare är svarta är att de går att komplettera med en färgmatchad centerkanal i framtiden. Tänker mig då en eller två svarta Heresy 3. eller möjligen någon av de centrar som ingår i deras andra serier som också finns i svart.

 

Hittade ytterligare en gäng med positiva reviews idag så nu är det närmare än någonsin :)


Redigerat av Blåtand, 05 februari 2019 - 22:01.


#29

Postad 06 februari 2019 - 09:04

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Grymt spännande Blåtand! Själv fick jag inspiration att flyttat mina golvare en bit från bakvägg, minska toe-in och göra en ny kalibrering. Resultatet blev bra! Lugnar mig därför med nya lådor ett tag. Har beställt ett slutsteg som får ersätta receiverns diton. Marantzen blir därmed ett rent försteg.

Jag är trots detta nyfiken på hornhögtalare. Ljudupplevelser i Malmö har tydligen JBL 4429 för demo....

#30

Postad 06 februari 2019 - 18:51

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Kör tre JBL 4429 som frontar, och kan inte vara mer än väldigt nöjd. De vill gärna ha duktigt med effekt för att verkligen kunna spela som de faktiskt kan. Matar var o en med ett Pass Labs X260.5 mono-steg, och just det klivet från tex Rotel 1590 är enormt.

Har haft Klipsch Heresy III tidigare, då endast i stereo, upplevde dem som väldigt spelglada. Lite svaga i botten, så subb är ett måste tycker jag.

Gemensamt för bägge är att man kan spela galet högt med dem om man vill. Det är även på hög volym som Heresy kommer till sin rätt.

4429 är rätt även på låg volym, de klarar sig bra utan subb med duktig drivning, men subb till är ju kul. 😁

Slå 4429 ett öra, tror de i Göteborg har ganska bra steg till dem, JBL där med om jag minns rätt.

#31

Postad 06 februari 2019 - 20:04

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Beställning lagd på ett par svarta Forte. Det alternativ som funnits med in mot mållinjen har varit just 4429 eftersom det är det prismässigt vettigaste alternativet från JBL. Men då jag fick förhandlat mig till ett bra pris på Forte så vägde vågskålen över, var trotts allt en prisskillnaden på ca 25ksek och det utan stativ inräknat. Så bort åt 30ksek emellan dessa blev det totalt.

Skall bli riktigt kul att få testa något helt annat än vad man är van vid. Tanken har aldrig varit att ersätta mina stativare som jag fortsatt gillar starkt. Men jag har börjat förlika mig med tanken att den högtalare som tillfredsställer alla mina krav kommer jag aldrig att kunna köpa. Om den finns så är den förmodligen för dyr. 

Har på gott och ont hört JBL K2 9900 så det är lätt att drömma sig vidare. Ett framtida alternativ som inte landar så väldans långt ifrån K2 är S4700 alternativt S3900. Förmodligen är skillnaderna mellan dessa och K2 godtagbara med tanke på prisskillnaden ;)
 



#32

Postad 06 februari 2019 - 21:28

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Grattis! Jag är övertygad om att du kommer att bli nöjd.

#33

Postad 08 februari 2019 - 23:14

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Grattis! Jag är övertygad om att du kommer att bli nöjd.

Nu är de uppställda på måfå och har fått sin första genomkörare.

Blir en hel del musik och labbande i helgen. Får skriva mer senare, men första intrycket är mycket gott. En jäkla dynamik och riktigt roliga att lyssna på.



#34

Postad 08 februari 2019 - 23:58

Unregistered135187d8
  • Unregistered135187d8
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Bilder vill vi se :D :D



#35

Postad 09 februari 2019 - 05:38

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Kul! De är säkert som alla andra högtalare och mår bra av några hundra timmars inspelning.

#36

Postad 09 februari 2019 - 16:56

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Ja, detta var sannerligen spännande. Bilder vill vi se. :)

#37

Postad 09 februari 2019 - 18:05

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Blåtand,


Bilder, bilder och mera bilder. Samt reflektion över läget...

#38

Postad 09 februari 2019 - 19:44

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Blåtand,


Bilder, bilder och mera bilder. Samt reflektion över läget...

Har på begäran slängt upp lite bilder sist i mitt album för den som är intresserad.

Får börja med att rekommendera den som skall hämta ett par själva att välja en större bil än min BMW sedan.
De kom in till sist men det var med skohorn och mycket tankemöda. Fick ta det lugnt hem så jag inte skulle bli mosad av dem :)

 

De är inte injusterade på plats ännu men allt tyder på att de kan stå ungefär som nu tills jag fått till ny lyssningsplats.
De är starkt beroende av kort avstånd till bakväggen. Avståndet skall inte överstiga 5-25cm enligt Klipsch rekommendation, detta är ju en angenäm egenskap hos en relativt stor högtalare. Ser ju inte så ut men i praktiken upptar det mindre utrymme i rummet än de flesta stativare och andra golvare jag ägt. I samband med injusteringen av placering kommer jag att försöka få till test på liten uppvinkling (tiltning) för att se vad det gör för skillnad. Kanske också att jag testar att höja dem. Men man vill ju i så fall gärna ha gjort praktiskt prov innan man försöker göra en estetisk klack för högtalarna att stå på.

 

De första intrycken är hur som helst mycket positiva men det är tidigt än så jag kan säkert komma på saker efter hand.
Just nu skulle jag i princip vara beredd att skriva under på alla de lovord de fått i reviews på nätet.

Stort luftigt ljud och med en sju tusan till dynamik, visst i den absoluta toppen är mina Raidho lite mer raffinerade men i övriga register så har det inte mycket att sätta emot. Röster får en helt annan kropp och nyansering, Instrument som trummor, akustisk gitarr, piano och diverse blåsinstrument lika så. Något som jag möjligen inte tror att klipsch kommer att lyckas lika bra med som Raidho ens efter injustering är att så totalt försvinna i rummet. Men det vore också konstigt eftersom detta är en av Raidhos paradgrenar och det är inte många högtalare i världen som lyckas bättre med detta enligt mig.
Med live inspelningar och konsertvideo är Forte 3 i sitt esse och det blir en riktigt häftig upplevelse även utan stöd från subbar. I varje låt känns det som man får uppleva något nytt eller i vilket fall något annorlunda. Man upptäcker främst en massa saker som inte framhävts på samma sätt tidigare, särskilt i mellanregistret så det nya mellanregisterhornet och delningen mot basen funkar kanon. Basen är ju ett kapitel för sig och ännu har jag inte spelat dem i närheten av vad de klarar av. Trummor kan låta kusligt äkta och ibland smäller det till bra men jag har knappt set att baselementen rör sig. Hoppas jag spelar tillräckligt för att få dem inkörda :unsure:

Skall man nämna något på minuskontot så gillar de inte brusiga inspelningar de ger sig tyvärr tillkänna redan vid medel stark lyssningsnivå, förmodligen pga. av den höga känsligheten. Jag har som tur é inte så många sådana att det utgör ett stort problem.
På uppsidan när det gäller kvalité på inspelat material är att så länge det är hyfsat brusfritt så kan dessa få fart på en hel del gamla inspelningar som är lite tunnare, att lyssna på Janis J, Jimi Hendrix, tidiga Stones mm är helt klart mer engagerande än vad i alla fall jag är van vid. Börjar få en massa knäppa ideér i huvudet som grammofon, rörförstärkare etc. Får hoppas det går över ;) 

När det fått spelat några dagar så skall placeringen finjusteras och därefter skall subbasarna integreras innan hemmabioförsteget skall kalibrera in hela kalaset för filmljudet. Lutar dock mot att jag hoppar över min Dynaudio center och kör 4.2 inledningsvis, den kommer inte att kunna hålla jämna steg med klipsch, tror det är bortkastad tid att ens försöka få till detta. Hade varit skoj att testa att ha mina Raidho som surround bak men tror inte jag har plats för det just nu i alla fall.
En intressant tanke inför framtiden möjligen.

 

Kommer nog att låna hem och testa lite olika varianter och fabrikat av förstärkare framöver, det verkar kunna göra stor skillnad vad man driver dessa med. Det är vad recensenter säger och min känsla efter dessa två dagar med dem är att det kan ligga något i dessa påståenden. Funkar bra som det är, men om där finns ytterligare potential så vill man ju veta det.

 

Nä nu skall jag strax leta upp en film som jag kan avnjuta i stereo.



 


Redigerat av Blåtand, 10 februari 2019 - 10:37.


#39

Postad 10 februari 2019 - 16:05

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
Riktigt trevlig käsning det där, hur upplever du basen? Har den de där klippet som också kan kännas fysiskt om man drar på? Blir den boomy eller är den mer lätt och luftig med punch?

#40

Postad 10 februari 2019 - 16:18

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Riktigt trevlig käsning det där, hur upplever du basen? Har den de där klippet som också kan kännas fysiskt om man drar på? Blir den boomy eller är den mer lätt och luftig med punch?

Lätt och punchig skulle jag säga, klappar till rejält om man vågar vrida upp volymen. Men de går bara ner till 38Hz så subbarna har inte blivit över.

Äldsta grabben satt och lyssnade nu på morgonen och var helnöjd tills han skulle köra några hiphop låtar som är fulla av lågbas. Där ansåg han att det fattades för mycket i absoluta botten och jag håller med. Då är vi sedan tidigare vana vid våra dubbla REL S3. Finns ju de som är vana vid både mer och mindre.
Kommer bli ett riktigt fett sound när basarna kommer med i matchen.


 


Redigerat av Blåtand, 10 februari 2019 - 16:32.


#41

Postad 10 februari 2019 - 16:21

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
Okej, hur länge har dem spelat, tänkte att dem kanske inte riktigt släppt till fullo ännu heller?
Men dem ska ju heller inte vara några som mäktar med för mycket tyngd i botten heller iof så

#42

Postad 10 februari 2019 - 16:40

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Okej, hur länge har dem spelat, tänkte att dem kanske inte riktigt släppt till fullo ännu heller?
Men dem ska ju heller inte vara några som mäktar med för mycket tyngd i botten heller iof så

Kanske fått ihop 20h max nu under helgen, så det kan hända en hel del fortfarande. Handlaren trodde man skulle kunna få så mycket som en halv oktav extra i botten när det fått jobba ett tag. Sedan har jag som sagt inte optimerat avstånd till bakvägg ännu och just nu står det ca 20cm ut från väggen.
Men man skall nog vara klar över att dessa köper man inte främst för lågbasen som i princip alltid måste hanteras av en sub. Men allt annat får helt andra dimensioner om man jämför med traditionella högtalare med typ dubbla 5" eller 6,5" basar och en soft dome.


Redigerat av Blåtand, 10 februari 2019 - 16:41.


#43

Postad 10 februari 2019 - 17:00

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
Ja då har du nog iaf 30-50h kvar innan dem börjat släppa som dem ska, spännande... då kan de bara bli ännu bättre ;)
Har läst i tester att det är noga med placering mot bakvägg som du säger, så basarna inte tar ut varandra, 30-35cm hade dem fått en fin match med.
Blir intressant att följa vad du tycker om kanske en månad, när första intrycken lagt sig...men lite avis är man ändå faktiskt :)

#44

Postad 11 februari 2019 - 08:11

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Kanske fått ihop 20h max nu under helgen, så det kan hända en hel del fortfarande. Handlaren trodde man skulle kunna få så mycket som en halv oktav extra i botten när det fått jobba ett tag. Sedan har jag som sagt inte optimerat avstånd till bakvägg ännu och just nu står det ca 20cm ut från väggen.
Men man skall nog vara klar över att dessa köper man inte främst för lågbasen som i princip alltid måste hanteras av en sub. Men allt annat får helt andra dimensioner om man jämför med traditionella högtalare med typ dubbla 5" eller 6,5" basar och en soft dome.

All heder Blåtand, du är mer man än oss andra. Du har offrat WAF för din ljuddröm. ;)



#45

Postad 11 februari 2019 - 08:31

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

All heder Blåtand, du är mer man än oss andra. Du har offrat WAF för din ljuddröm. ;)


Skratt, bra surr där. Jag tror det är som så att våra partners över tid vaggas in i välljud och dess fantastiska värld till den grad att de faktiskt får en negativ upplevelse vid jämförelse till sämre akustiska lösningar. På så sätt en direkt potentiell Win-win situation gällande uppgradering och välljud.

Redigerat av PML73, 11 februari 2019 - 08:41.


#46

Postad 11 februari 2019 - 08:46

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Skratt, bra surr där. Jag tror det är som så att våra partners över tid vaggas in i välljud och dess fantastiska värld till den grad att de faktiskt får en negativ upplevelse vid jämförelse till sämre akustiska lösningar. På så sätt en direkt potentiell Win-win situation gällande uppgradering och välljud.

Vafalls, har Hedlund äntligen fått flytta in? :)



#47

Postad 11 februari 2019 - 09:00

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Vafalls, har Hedlund äntligen fått flytta in? :)


Nej inte än... Men jag började med 2st RC-L, numer har vi 5st. Det ska in 4st ytterligare för Atmos. Skratt. Hon går fortfarande i tron på försäljning. Men jag har andra planer.

Redigerat av PML73, 11 februari 2019 - 09:03.


#48

Postad 11 februari 2019 - 20:51

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Skratt, bra surr där. Jag tror det är som så att våra partners över tid vaggas in i välljud och dess fantastiska värld till den grad att de faktiskt får en negativ upplevelse vid jämförelse till sämre akustiska lösningar. På så sätt en direkt potentiell Win-win situation gällande uppgradering och välljud.

Är inne på samma linje även om man aldrig skulle få dem att säga det rakt ut :D

Tror dessutom att jag lyckats fostra två kommande ljudentusiaster för det är ofta upptaget i sweetspot. Vill till att komma först hem och sedan hålla platsen.

Nej inte än... Men jag började med 2st RC-L, numer har vi 5st. Det ska in 4st ytterligare för Atmos. Skratt. Hon går fortfarande i tron på försäljning. Men jag har andra planer.

Skall du sådana i taket får du förankra dem väl, en RC-L i fritt fall kan mosa skallen :blink:


Redigerat av Blåtand, 11 februari 2019 - 20:53.


#49

Postad 12 februari 2019 - 05:30

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Är inne på samma linje även om man aldrig skulle få dem att säga det rakt ut :D

Tror dessutom att jag lyckats fostra två kommande ljudentusiaster för det är ofta upptaget i sweetspot. Vill till att komma först hem och sedan hålla platsen.

Skall du sådana i taket får du förankra dem väl, en RC-L i fritt fall kan mosa skallen :blink:

 

:lol:  Jepp. har inte riktigt ordnat med hur jag ska fästa/säkra dem. Ja de ligger väl inne på runt 36-38kg. Funderar på fästplatta på vardera topp/botten med justeringsplatta och kedja så att högtalarna kan skruvas in i rätt riktning mot lyssningsplatsen. B) Den glädjen den dagen. Har redan skaffat två stereoslutsteg för att ta pre out från stärkaren. Nu gäller det att omsätta lite skrot häromkring på blocket typ så att en skuggbudget tillåter sådan investering utan att omfattas av "Regeringens" sparbeslut inför årets semestrar och annat.  :blush: Det är ju så jag lyckades med gitarrerna.  :wub:  :lol:

 

Ja, on topic. Hur är läget där hemma med ljudet efter några dagars vänjande.  :)


Redigerat av PML73, 12 februari 2019 - 05:33.


#50

Postad 12 februari 2019 - 17:17

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@PML73: Ja hur skall man sammanfatta hela grejen. Risken är att det upplevs som totala överdrifter, men de överträffar alla min förväntningar hittills.

Inbränningstiden lär väl snart vara klar om det inte krävs väldigt mycket tid. De är riktigt roligt att lyssna igenom både nytt och gammalt material så timmarna rullar iväg. Blir kanske lite för lite gjort av allt annat just nu för att det skall vara hållbart i längden. Sitter t.o.m på jobbet och längtar hem. Får hoppas att man kan få ett lite mer normalt förhållande till dessa små älsklingar vad det lider :D

 

Har gjort små försöka att fixa rätt avstånd till bakväggen och tycker det börjar falla på plats.
Har minskat lite på tå in och tycker det gjorde en hel del till det bättre vad gäller stereoscen och lite mjukare sound.  Ställde in mina S3:or lite på en höft och de lirade gott ihop direkt. Lite finjusteringar där till helgen och det kommer sitta som en smäck. Redan nu är det en helt fantastisk frekvenstäckning hela vägen ner så långt S3:orna når i frekvens och filmmusik som t.ex. Ramin Djawadi är sjukt mäktigt.

 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.