Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hemmagjord pizza

275 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 06 maj 2020 - 12:16

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Problemet jag har är att hitta en bra lite större rund pizzaspade, typ > 32 cm i diameter.

 

EK



#52

Postad 06 maj 2020 - 12:34

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Problemet jag har är att hitta en bra lite större rund pizzaspade, typ > 32 cm i diameter.

 

EK

Verkar finnas en hel del.

 

https://www.google.c...chrome&ie=UTF-8



#53

Postad 09 maj 2020 - 09:19

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

idag blir det pizzabak. ska bli kul.

ett par frågor. Vilket är det bästa mjölet att använda? helt vanligt vetemjöl eller?  eller är det nåon som testat något annat med bra resultat?

 

angående pizzastenen, vad ska man ha för läge på ugnen när man värmer upp den. över&undervärme?

Samt vilket läge när man bakar pizzan ?



#54

Postad 09 maj 2020 - 09:49

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Jao Pizza är gott.  :lol:


Redigerat av TijY, 09 maj 2020 - 09:56.


#55

Postad 09 maj 2020 - 09:59

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

idag blir det pizzabak. ska bli kul.

ett par frågor. Vilket är det bästa mjölet att använda? helt vanligt vetemjöl eller?  eller är det nåon som testat något annat med bra resultat?

 

angående pizzastenen, vad ska man ha för läge på ugnen när man värmer upp den. över&undervärme?

Samt vilket läge när man bakar pizzan ?

Jag använder Ramlöskvarn Tipo 00. När man gör pizza och vill ha det bästa mjölet för ändamålet letar man efter med beteckningen Tipo 00. Det är finare siktat och som gör om jag minns rätt mer glutentrådar.



#56

Postad 09 maj 2020 - 10:04

jonitz
  • jonitz
  • Forumräv

  • 549 inlägg
  • 0

Ska du göra vanlig svenne-pizza så går det bra med vanligt vetemjöl. Ska du göra så kallad napolitansk pizza så är det Tipo 00 som gäller, men då ska du även upp i mycket högre temperaturer än vad en vanlig hushållsugn klarar av.

Själv har jag en gasdriven pizza-ugn som kommer upp i ca 500 grader, men jag föredrar att göra den typiska svenska pizzan. Blir mycket godare än den napolitanska enligt min uppfattning :-)


Här finns bra info om den typiska svenska pizzan: http://pizzahemma.bloggplatsen.se/



#57

Postad 09 maj 2020 - 10:04

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

angående pizzastenen, vad ska man ha för läge på ugnen när man värmer upp den. över&undervärme?
Samt vilket läge när man bakar pizzan ?

Pizzastenen så högt upp du kan, grillfunktionen på högsta möjliga värme

#58

Postad 09 maj 2020 - 10:05

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Max temp, in med stenen i kall ugn. Ju längre du låter den ligga desto bättre resultat.

Tunn sten verkar riskera bränna botten lättare, håll koll.

#59

Postad 09 maj 2020 - 10:24

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ska du göra vanlig svenne-pizza så går det bra med vanligt vetemjöl. Ska du göra så kallad napolitansk pizza så är det Tipo 00 som gäller, men då ska du även upp i mycket högre temperaturer än vad en vanlig hushållsugn klarar av.

Själv har jag en gasdriven pizza-ugn som kommer upp i ca 500 grader, men jag föredrar att göra den typiska svenska pizzan. Blir mycket godare än den napolitanska enligt min uppfattning :-)


Här finns bra info om den typiska svenska pizzan: http://pizzahemma.bloggplatsen.se/

 

 

har bara vanlig ugn så det får bli svenne-pizza. :)

Pizzastenen så högt upp du kan, grillfunktionen på högsta möjliga värme

 

jaså? du säger tvärtom mot ALLA youtubeklipp jag sett. där har samtliga stenen väldigt långt ner i ugnen. 

grillfunktionen kanske funkar jag, aldrig någon som nämnt något om det i klippen jag sett.

Max temp, in med stenen i kall ugn. Ju längre du låter den ligga desto bättre resultat.

Tunn sten verkar riskera bränna botten lättare, håll koll.

 

okej. tack. 300 grader alltså.  Tänkte låta stenen vara inne en timme ca. då borde min tunna sten värmts upp tillräckligt. 

Ska hålla holl så pizzan inte bräns. Det vore synd. Men ser jag att den håller på att brännas innan överdelen av pizzan är klar så kanske man ska flytta bort pizzan från stenen och lägga på galler istället. och sen flytta upp pizzan.



#60

Postad 09 maj 2020 - 10:59

uzzi
  • uzzi
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

En liten brasklapp när man anv. tunna pizzastenar. Om man använder mozarella se till att den är rumstempererad. Jag har knäckt 2 stenar pga av att den kalla osten "rymt" ut från pizzan ut på stenen och gjort så att den spruckit pga av tempskillnaden.

 

Har numera en 5cm variant av modell ryggskott.

 

Edit. Håller med om max på grillfuntionen och så högt upp i ugnen det går. I min vanliga svennebananugn är pizzan klar på typ 3 minuter. 


Redigerat av uzzi, 09 maj 2020 - 11:02.


#61

Postad 09 maj 2020 - 11:05

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
Körde efter blumenthal en gång och då vill jag minnas att rådet löd så, pizzastenen högst upp och väldigt snabb gräddningstid

#62

Postad 09 maj 2020 - 11:26

jonitz
  • jonitz
  • Forumräv

  • 549 inlägg
  • 0

Blev pizza till lunch för mig idag. Tomatsås, "pizza-mozarella" (mindre fukt i), paprika, thaikryddad kyckling och champinjon. Degen är av svensk typ och kalljäst 48 timmar (24 timmar går också bra, men hade en över från igår).

Lägg gärna upp era bilder så vi kan få inspiration av varandra.

Bifogad fil  IMG_4240.jpg   178,65K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_4241.jpg   155,11K   6 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_4243.jpg   185,08K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_4244.jpg   108,43K   1 Antal nerladdningar



#63

Postad 09 maj 2020 - 11:38

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Blev pizza till lunch för mig idag. Tomatsås, "pizza-mozarella" (mindre fukt i), paprika, thaikryddad kyckling och champinjon. Degen är av svensk typ och kalljäst 48 timmar (24 timmar går också bra, men hade en över från igår).

Lägg gärna upp era bilder så vi kan få inspiration av varandra.

attachicon.gifIMG_4240.jpg

attachicon.gifIMG_4241.jpg

attachicon.gifIMG_4243.jpg

attachicon.gifIMG_4244.jpg

Ser j*t fina ut😋



#64

Postad 09 maj 2020 - 11:53

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

oj vad fin och god den såg ut Jonitz.  snyggt :)

 

Ska snart sätta igång med degen jag också. men tänker inte jäsa mer än nån timme eller så.

men förhoppningsvis räcker degen till mer än en pizza så den kan jäsa i kylskåpet till i morgon så jag får pizza då också :)



#65

Postad 09 maj 2020 - 12:00

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0

Men att köra full fräs på grill då har man ju nästan ingen nytta av stenen? Om jag kör full guffe på grill i min ugn så blir det svart väldigt fort, tanken med en sten är ju att den största delen av värmen ska komma underifrån så man får den fina homogena pizzan som kändetecknar att den kommer från en pizzaugn och inte en tjock svål av ost som skiljer sig från botten som det blir med mest övervärme.

 

Testa gärna båda metoderna men jag hade satt mina kort på ren undervärme max-fräs och värma stenen länge innan, en timme känns som stort carbon footprint bara för en pizza men men.



#66

Postad 09 maj 2020 - 12:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Men att köra full fräs på grill då har man ju nästan ingen nytta av stenen? Om jag kör full guffe på grill i min ugn så blir det svart väldigt fort, tanken med en sten är ju att den största delen av värmen ska komma underifrån så man får den fina homogena pizzan som kändetecknar att den kommer från en pizzaugn och inte en tjock svål av ost som skiljer sig från botten som det blir med mest övervärme.

 

Testa gärna båda metoderna men jag hade satt mina kort på ren undervärme max-fräs och värma stenen länge innan, en timme känns som stort carbon footprint bara för en pizza men men.

 

 

olika bud, nu fick jag beslutsångst.  vill ju lyckas på första försöket :D

nu vet jag ju inte om jag ska ha stenen uppe eller nere. 

 

Menar du att värma stenen 1 timme är för länge?



#67

Postad 09 maj 2020 - 12:36

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

olika bud, nu fick jag beslutsångst. vill ju lyckas på första försöket :D
nu vet jag ju inte om jag ska ha stenen uppe eller nere.

Menar du att värma stenen 1 timme är för länge?

Jag kör mitt i ugnen med vanlig över/under och pizzan är klar på 4-5 minuter.
Blir klockrent resultat. Du kan ju alltid go safe för att senare labba med olika lägen/höjder?

Han menar på att det inte är miljötänkande att låta ugnen stå på.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 09 maj 2020 - 12:37.


#68

Postad 09 maj 2020 - 12:44

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag kör mitt i ugnen med vanlig över/under och pizzan är klar på 4-5 minuter.
Blir klockrent resultat. Du kan ju alltid go safe för att senare labba med olika lägen/höjder?

Han menar på att det inte är miljötänkande att låta ugnen stå på.

 

du har rätt i det. kan ju laborera vid ett annat tillfälle än första gången :)

 

aha miljötänket fattade jag inte att han menade.  inget jag kommer bry mig om nu i alla fall :)

 

Gjorde nyss en deg på 6dl vetemjöl. Ser ut att räcka till två degar.  knådade tills den blev elastisk. nu ligger den på bänken under en handduk och ska ligga där och jäsa i ca 60 min.

 

Dags att göra tomatsåsen nu och värma upp ugnen :)



#69

Postad 09 maj 2020 - 13:19

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0
Go safe med mitten första gången som nämnts låter ju smart.
Om den inte smälter ihop och osten "lossnar" i en stor bit så bör det till mera under och mindre övervärme.
Til nästa gång.

#70

Postad 09 maj 2020 - 14:02

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Första pizzan för mig Blev väldigt bra. Gjord på pizzasten i Webergrill. 

Bifogad fil(er)



#71

Postad 09 maj 2020 - 14:05

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0


Här kör Heston den ugnen på slutet. Vill minnas att det var detta jag följde.

Du nämnde att du ville göra napolitansk pizza va?
Men även frasig botten. Napolitansk är ju väldigt mjuk och saknar helt frasighet

Redigerat av erikjonathan, 09 maj 2020 - 14:07.


#72

Postad 09 maj 2020 - 14:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

så här blev mitt första försök. 

 

när degen jäst i en timme och jag tog bort handduken så var det en torkad hinna på degen. misstänker att det INTE ska vara så? 

 

visste inte om jag skulle knåda degen efter jäsning så jag började trycka ut en pizza med en gång typ.

 

hade över och undervärme och stenen i mitten av ugnen. Tomatsåsen och osten började bubbla ganska snart, långt innan degen börjat få färg.

 

smaken då, ganska smaklös måste jag säga. Ska ha mer ost och även parmesan på nästa gång. 

men annars god.

 

pizzabotten - väldigt torr och frasig. typ knäckebröd i botten. en slice stod rätt ut om man håll den i kanten.

 

Vet inte varför den blev så torr och frasig faktiskt. ville ju dessutom velat ha mer färg på pizzan och då skulle den ju bli ännu mer knäckebrödslik.

 

Några förslag på vad jag gjorde för fel ?

 

men överlag är jag ändå ganska nöjd. Den såg fin ut och jag tryckte i mig hela utan problem, en pizza är ju alltid en pizza liksom :)

Bifogad fil(er)



#73

Postad 09 maj 2020 - 15:14

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0
Ser ju fin ut! Skulle haft på lite olivolja på kanten bara.


Smaken på pizza ligger mycket i såsen. När jag köper färdig peppes-pizzasås så smakar det ingenting, så jag brukar salta och peppra lite över såsen på pizzan och då får hela pizzan mera smak. Detta blir ju samma som att göra egen sås med mera smak.

När jag gör egen sås så har jag alltid mycket olivolja, så att såsen blir lite orange. Men jag har olivolja från kreta som nästan inte har någon beskhet. Nu med 2 barn och lite tid så använder jag färdig sås med extra salt och peppar men ringlar även över en del olivolja på pizzan innan stekning, men som sagt dom oljor man köper i butiken funkar inte, inte ens dom dyra då dom är beska/sura.

En annan sak man kan göra är att ha på lila urkärnade kalamata oliver och/eller klutta ut blå castello för att få lite extra sälta om man generellt sett är nöjd med smaken. Om allt är tokfel så rekommenderas annan ost med mer smak.

Redigerat av Demon Slayer, 09 maj 2020 - 15:19.


#74

Postad 09 maj 2020 - 15:18

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Täck degen med plastfolie,på degen alltså, inte bunken. Sen som flera i tråden skrivit,kalljäs över natten. Sen hälften av jästen jämföart med brödbak. Dvs 25 gram istället för 50. Smaklösheten har nog mer med toppingen att göra. Glöm inte lite salt i degen. Bättre lycka i morrn om du sätter en deg nu och in i kylen. Blir perfekt tills du kommer hem från jobbet i morqrn. Lycka till!


Redigerat av Askungen, 09 maj 2020 - 15:20.


#75

Postad 09 maj 2020 - 15:20

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0
Jobba på en söndag....damn.

#76

Postad 09 maj 2020 - 15:23

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Jobba på en söndag....damn.

Han kanske är inom vården eller handeln.



#77

Postad 09 maj 2020 - 15:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Täck degen med plastfolie,på degen alltså, inte bunken. Sen som flera i tråden skrivit,kalljäs över natten. Sen hälften av jästen jämföart med brödbak. Dvs 25 gram istället för 50. Smaklösheten har nog mer med toppingen att göra. Glöm inte lite salt i degen. Bättre lycka i morrn om du sätter en deg nu och in i kylen. Blir perfekt tills du kommer hem från jobbet i morqrn. Lycka till!

det blev ju halva degen kvar så den ligger i kylskåpet nu. har ingen plastfolie hemma så jag tog en plastpåse över bunken. har tryckt ner plasten på degen så gott det gick.

25g jäst använde jag. 6dl mjöl, lite salt och olivolja. 2,5dl vatten.

ska lägga på salami i morgon så jag får upp sältan lite samt lite mer ost. :)



#78

Postad 09 maj 2020 - 15:26

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0

smaken då, ganska smaklös måste jag säga. Ska ha mer ost och även parmesan på nästa gång.
men annars god.

Vänta lite, har du enbart buffelmozzarella på? Det går inte. Mozzarella finns som "vanlig" riven ost och som stora klumpar "buffelmozzarella". Denna buffelmozarella smakar ingenting och kan användas som komplement til vanlig riven ost och då brukar man skiva den men man behöver en till ost för smak. Riven mozarella finns också i affären.

En jäkligt god margarita har bas av riven "vanlig" mozzarella, några skivor buffelmozarella, lite riven chevre och några klickar gorgonzola = himmelskt.

Redigerat av Demon Slayer, 09 maj 2020 - 15:27.


#79

Postad 09 maj 2020 - 15:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jobba på en söndag....damn.

 

 

Han kanske är inom vården eller handeln.

 

 

jobbar faktiskt i morgon. övertid. Annars  jobbar jag aldrig helg :)


Vänta lite, har du enbart buffelmozzarella på? Det går inte. Mozzarella finns som "vanlig" riven ost och som stora klumpar "buffelmozzarella". Denna buffelmozarella smakar ingenting och kan användas som komplement til vanlig riven ost och då brukar man skiva den men man behöver en till ost för smak. Riven mozarella finns också i affären.

En jäkligt god margarita har bas av riven "vanlig" mozzarella, några skivor buffelmozarella, lite riven chevre och några klickar gorgonzola = himmelskt.

 

ja jag använde bara buffelmozzarella. kanske är därför då som pizzan blev smaklös. 

då ska jag åka iväg och köpa lite annan ost också till i morgon. 

Tack för tips :)



#80

Postad 09 maj 2020 - 15:29

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

jobbar faktiskt i morgon. övertid. Annars  jobbar jag aldrig helg :)


 

ja jag använde bara buffelmozzarella. kanske är därför då som pizzan blev smaklös. 

då ska jag åka iväg och köpa lite annan ost också till i morgon. 

Tack för tips :)

Ica rivna pizzaost är perfekt,blir långa trådar som bränner hakan ha ha



#81

Postad 09 maj 2020 - 15:32

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0
Så som du har gjort är ju ganska exakt som man ser de göra på italienska landsbygden, men dom använder en annan ost som dom klickar ut. Det ser likadant ut men den har mer smak och flyter ut ännu mer. Den har jag aldrig sett i vanlig affär så hitta riven mozzarella nu till imorgon.

#82

Postad 09 maj 2020 - 15:33

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Buffel-mozza är väl för vattnig. Jag brukar som sagt köpa en bra Gouda och riva, har en god egensälta. Sedan lite extra mozza.

Imorgon blir det hemmagjord pizza, blir troligen banan/curry/skinka.

#83

Postad 09 maj 2020 - 15:41

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

En kryddig salami typ chorizosalami eller nåt,bacon och lök är inte fel topping😋



#84

Postad 09 maj 2020 - 17:38

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

har nu köpt riven mozzarella och parmesan som jag ska riva och ha på. :)



#85

Postad 09 maj 2020 - 18:31

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

har nu köpt riven mozzarella och parmesan som jag ska riva och ha på. :)

Förmodar du använt parmesan i nån mat/kex eller dylikt förr. Ju mer lagrad desto saltare och kraftigare umami. Smälter inte heller dessutom. Köpte en 24 mån på italiensk marknad här i byhåla förra året. Smakade som en blöt lökmök luktar,så man fick vara sparsam. Inte på pizza dock utan med kex.



#86

Postad 09 maj 2020 - 18:42

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Förmodar du använt parmesan i nån mat/kex eller dylikt förr. Ju mer lagrad desto saltare och kraftigare umami. Smälter inte heller dessutom. Köpte en 24 mån på italiensk marknad här i byhåla förra året. Smakade som en blöt lökmök luktar,så man fick vara sparsam. Inte på pizza dock utan med kex.

absolut. använder väldigt ofta parmesan.

brukar experimentera mycket med italiensk mat och då är det mer eller mindre alltid parmesan :)



#87

Postad 09 maj 2020 - 18:42

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0
Kom ihåg att man har på parmesan efter att pizzan vart i ugnen. Tunnt hyvlad brukar funka bra.

#88

Postad 10 maj 2020 - 00:49

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Inte läst allt, men detta kanske hjälper er i strävan efter god pizza  :)

 

https://youtu.be/XBDT2fDiSrk?t=14



#89

Postad 10 maj 2020 - 06:46

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Paolo och Matgeek kanske kan hjälpa till..

https://youtu.be/SqfNCHu1ekg

#90

Postad 10 maj 2020 - 07:20

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

Inte läst allt, men detta kanske hjälper er i strävan efter god pizza :)

https://youtu.be/XBDT2fDiSrk?t=14

Jösses!
Pizza i pyrolysläge :D

Redigerat av Unregistereda299ec85, 10 maj 2020 - 07:21.


#91

Postad 10 maj 2020 - 09:13

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 1

Inte läst allt, men detta kanske hjälper er i strävan efter god pizza :)

https://youtu.be/XBDT2fDiSrk?t=14

Bra video tycker jag.
Det är precis så en pizza skall se ut.
Sammanfattning bakning i ugn:
275-300C Bak/Pizzastål
450-500C Bak/Pizzasten

Redigerat av jln, 10 maj 2020 - 09:14.


#92

Postad 10 maj 2020 - 09:29

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Jag hade grillen på 300˚C och det blev bra. Det var alltså 300˚C ovanför pizzan, sen vad själva stenen hade för temp vet jag inte. Går ju att klämma dit en tempgivare på stenen, kanske gör det för skojs skull.



#93

Postad 10 maj 2020 - 09:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Knådar ni degen en stund när den jäst färdigt eller trycker ni ut en pizza direkt?

#94

Postad 10 maj 2020 - 09:55

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Bra video tycker jag.
Det är precis så en pizza skall se ut.
Sammanfattning bakning i ugn:
275-300C Bak/Pizzastål
450-500C Bak/Pizzasten

Viken hushållsugn kommer upp 500˚ C ? Min gör det endast vid pyrolytrengöring och då är den låst i 3 timmar.



#95

Postad 10 maj 2020 - 10:09

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Viken hushållsugn kommer upp 500˚ C ? Min gör det endast vid pyrolytrengöring och då är den låst i 3 timmar.

Du tittade inte på videon? Han sågar av låset på sin pyrolysugn och slår igång rengöringen.

#96

Postad 10 maj 2020 - 15:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

nytt försök idag. mer ost. och även lite olivolja i botten innan tomatsåsen. lite mer oregano också.

 

körde pizzastenen så högt upp jag kunde i ugnen. väldigt nära "taket" och sen grillen.

 

Tyvärr fick jag problem med att pizzan inte lossnade från pizzaspaden när jag skulle få in den i ugnen. 

Den gick sönder och blev missformad, samt att det blev ett par hål i botten vilket gjorde att pizzan fastnade i stenen när den var klar.

 

tror en pizzaspade i trä och som är rund är lättare än den fyrkantiga som jag har. massa hål i också som jag inte tror är någon fördel.

 

men smaken och botten blev kanon. Bra mycket bättre än gårdagen. 

Var dock rädd för att degen skulle bli torr och knaprig igen så jag tog ut den några sekunder för tidigt tror jag.   eller egentligen inte men ville haft lite mer färg på kanten.  men själv botten blev kanonbra.

 

 

Bifogad fil(er)



#97

Postad 10 maj 2020 - 17:05

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Edit: såg smarrig ut, Andreas.

Blev fiasko idag. Frugan ÖSTE på slabbig mozza samt överfyllde med annat. Vilket gjorde att det rann ut över halva stenen.

Lyckades ”rädda” min, men alldeles för tidigt. Den fick en hyfsad yta under men var fö tjock så blev aldrig krispig och inte helt färdiggräddad.

Nå ja, vad är en bal på slottet...


Redigerat av Unregistereda299ec85, 10 maj 2020 - 17:07.


#98

Postad 10 maj 2020 - 17:38

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0

När man har familj så blir det snabbt plåtpizza med aldeles för mycket ost. Försöker ändå göra så mycket rätt jag kan, dvs ordentlig olivolja, köra långt ned i ugnen, bra ost.

 

Bifogad fil  p1_1.jpg   182,75K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Demon Slayer, 10 maj 2020 - 17:40.


#99

Postad 10 maj 2020 - 18:07

uzzi
  • uzzi
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Andreas, knepet är att använda majsmjöl när du "skuffar" upp pizzan på spaden :)



#100

Postad 10 maj 2020 - 18:10

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0

Blev pizza till lunch för mig idag. Tomatsås, "pizza-mozarella" (mindre fukt i), paprika, thaikryddad kyckling och champinjon. Degen är av svensk typ och kalljäst 48 timmar (24 timmar går också bra, men hade en över från igår).

Lägg gärna upp era bilder så vi kan få inspiration av varandra.

 

attachicon.gifIMG_4241.jpg

Ooni är jäkligt kul, kör du den med gas på verandan?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.