Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-VW290 VW590 VW790 VW890

312 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-VW790ES (Projektorer) 1 (0) 109 900:-
Sony VPL-VW590ES (Projektorer) 1 (0) 74 990:-
Sony VPL-VW290ES (Projektorer) 1 (0) 41 990:-
Sony VPL-VW890ES (Projektorer) 1 (0) 279 900:-

#101

Postad 20 oktober 2020 - 07:08

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Min VW790 hänger nu i taket. Fick göra om hyllan lite då det var en rejäl best som skulle upp. Låter mer än min gamla VW95, men drar man ner lasern på de lägsta värden så är det marginellt högre, och den lyser fortfarande starkare än den gamle. Kanske bygger till lite ljudisolering runt projjen.

 

Strulade lite med 4K eftersom min HDMI-switch (HD621) inte klarar det. Men en ny kabel direkt från spelaren till projjens andra ingång löste det. Då fick jag strul med multifjärren (Pronto) eftersom originalfjärren inte har diskreta knappar för de olika HDMI-ingångarna. Men fick prova mig fram och lyckades hitta rätt koder till slut. En fjärr, en knapp för att starta upp allting för några olika läge är så klart ett krav, samma när man stänger av.

 

Härligt! Hoppas att du blir nöjd i mååååååånga härliga år! :)



#102

Postad 20 oktober 2020 - 08:19

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Det som skiljer mellan 590 och 790 är ju ljuskällan, och hur modulationen i dimning av ljuskälla samverkar med fysik iris.
En stor skillnad mellan laser och UHP ligger i hur mycket ljus i färg man kan återge - här är en stor anledning till att kika på laser över UHP lampa.
Ljus i färg är möjligheten att återge färgdetaljer även i lågdager - detta skall INTE misstas för mer ”mättade” färger, utan helt enkelt vilken upplösning en given färgmättnad kan återge.
Det som gör bilden så mäktig på 790 är hur den klarar att återge ”speckles”, dvs små detaljer med sjukt högt ljusflöde, samtidigt som den inte påverkar svartnivån ”negativt” - man får en tredimensionellt förhållande mellan färger nära svart, detaljer med sjukt ljusfjång och bibehållen svärta , oavsett om ”speckles” vandrar in eller ut ur bilden... precis som det hanteras i de Grade Monitorer som jag jobbar med.
Jag trodde i min enfald att det inte skulle gå att uppnå den nivå på HDR i single head projektorer som jag nu ser att Sony gjort... vete f-n hur de fuskar till det - men har inte på de nu ca: 10tim som projjen rullat kunnat se något dåligt... t om reality creation funkar??!?!
Med vänlig hälsning,
/Pär

Har haft min Sony 790 nu i flera veckor och är supernöjd. Blir lite nyfiken på vilka inställningar du hade på projektorn när du upplevde att HDR fungerade så bra - tänker framför allt på kombon dynamic HDR contrastenhancer och HDR-contrast.
Med vänlig hälsning,
Pär L

#103

Postad 20 oktober 2020 - 16:09

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 1
Hej,

Jag har inte gått igenom alla inställningar i detalj, då jag kommer att vara med och testa projektorn tillsammans med Thomas Ytterberg, och jag vill inte gå händelserna i förväg.

Jag upplever dock inga problem med ”pulsande” i bilden, och har satt de flesta dynamic lägena på on. Har haft ett par kunder som kikat, och inte heller de kunde se några issues med pulsande.

Efter recension är släppt, och efter utvärdering så delar jag gärna lite mer inställningar - har rätt intensivt med kalibreringar och installationer just nu, så hinner inte riktigt med projektorn och vill inte rekommendera settings jag inte undersökt 🤗

Med vänlig hälsning,

/Pär

#104

Postad 20 oktober 2020 - 21:24

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Stort tack för infon Pär. Ser fram emot ytterligare tips och recension.
Med vänlig hälsning,
Pär L

#105

Postad 22 oktober 2020 - 08:45

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 1

Stort tack för infon Pär. Ser fram emot ytterligare tips och recension.
Med vänlig hälsning,
Pär L

 

"Problemet" med alla lösningar för att hantera HDR för projektorer är att det är mer eller mindre kompromisser hela tiden. Föredelen med DTM är att det blir en "bra" bild på en projeltor och dess limiterade ljusstyrka. Men är det som regissören hade förväntat sig sluteresultatet att se ut? Kanske inte - eller troligtvis inte. Men DTM ger en homogen bild, som inte beräkningar på några parametrar utan läser materialet som så. Kanske bäst för projar? Vem vet?

 

Sony har valt en annan approach - deras försök är att återskapa det som regissören har tänkt sig? Bilden blir betydligt mörkare än med en DTM-lösning, men kanske ändå närmare regissörens tanke? Vem vet. Nackdelarna med Sony approach är att de försöker skapa kontrast som inte finns i panelerna med sin Dynamic Control. Möjligen att man kan tycka fördelarana överväger nackdelarna, men svårt att se att det blinkar till vid gainskifte är det inte, det är klart synbart speciellt i HDR - men så klart kan man vara någon som inte störs av det eller kan tänka bort det. En annan nackdel med Sony approach jämför med DTM är att HDR Enhancer och HDR contrast inte är en set and forget, utan beronde på material, så den är absolut inte lika mycket plug and play som JVCs (eller externa videoprocssorers) DTM

 

Jag säger inte att det ena är bättre än det andra. Verkligen. Jag sitter toknöjd med JVC N5 just nu även fast jag vet om att VW790 skulle öka kvalitet i SDR dramatiskt, men i sidled möjligen snett uppåt i HDR.

 

För min del får det mogna. Kan jag leva med att VW790 ger mig HDR som förvisso upplevs i min setup som "bättre" än JVCs lösning för halva priset och märkbart bättre i SDR? Ska jag i så fall komplettera med en extern DTM-lösning som kommer klanske ge en något bättre upplevelse än med N5 men fortfarande en stor kompromiss? Eller vänta in vad Sony kanske utvecklar till X1 eller t o m änta in nästa generation JVCs med laser.

 

Många frågor har jag fortfarande öppna  - men det är ju en del av det som gör detta skitkul :)


Redigerat av lirsa, 22 oktober 2020 - 09:14.


#106

Postad 24 oktober 2020 - 08:27

Thunderbird
  • Thunderbird
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0
https://www.cepro.co...-is-value-king/

#107

Postad 04 november 2020 - 17:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Alltså - vad som menades är att en vit duk i mörker är så svart det någonsin kommer att bli. Oavsett CRT, LCD, LCOS eller vilken teknik som än används blir det aldrig svartare än då - helt fysiskt omöjligt. 

 

Men nu åter till VW590 och VW790 som för övrigt lämnar en del att önska när det gäller den absoluta bottensvärtan. Där är JVC strået vassare. Genom att använda sig av dynamisk kontroll så går det att få aningens svartare, men fortfarande en bit från JVC. 

Poängen är att inte svärtan är optimal. För 10 år sedan så sa folk också att svärtan på de bästa digitala var "kolsvart". Vågar du sätta emot att om 5 år så kommer senaste X ses som ha mycket bättre svärta än 2020 års model? 



#108

Postad 04 november 2020 - 19:56

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Alltså varför ska jag sätta emot det?

Jag utgår från de produkter som finns - och där presterar JVC världens bästa svärta i projektorvärlden. Tillräckligt svart för att jag inte ska sitta och störa mig.

Tror inte vi kommer så värst mycket längre i detta 😊

#109

Postad 05 november 2020 - 11:50

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Det dök minsann upp ett litet paket idag. Spännande 😊

Bifogad fil(er)



#110

Postad 05 november 2020 - 12:46

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Jaså, det blev så ändå!  :D Efter dina senaste inlägg så tänkte jag att du skulle behålla N5 ett tag till.

 

Jag har nog inte skrivit förut i den här tråden, men det är alltid intressant att läsa dina inlägg och synpunkter om projektorer.



#111

Postad 05 november 2020 - 19:17

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Det dök minsann upp ett litet paket idag. Spännande


Välkommen i klubben :)
Det ska bli spännande att få lite nya input från Perra1

#112

Postad 06 november 2020 - 08:07

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 1

Tack hörni!

 

Tog några timmar att finjustera AD20/40-paneler då VW790 är betydligt högre än N5 samt fästena till Cheif bygger lite mer på höjd, men blev bra!

 

Nu kör jag i reference mode och ställt brightness och contrast med DVE, väntar på min Spears & Munsil för HDR.

 

Men nu ska ni få höra: Nu när jag satt ner och tittade och inte bara supekritiskt gjorde sida-vid-sida-jämförelse med N5 så består ju min intryck som jag gett uttryck för ttidigare - men oj vilken skillnad i upplevd kontrast, dynamik och skärpa. Att detta var faktum tidigare för mig - men projektorn ju helt galen. I vilket givetet ögonblick som helst är det som en 130" stor OLED som sitter i källaren hu.

 

Nu till det mest överaskande: HDR. Sony VW790 mejslar ut en galet bra HDR. Kollade både UHD-filmer (HDR10) samt en del streamat och satt vekligen och tittade och kan ni frörstå: Jag körde med Dynamic Control på HIGH. Kan det vara så att det oerhört besvärande "blinka till" vid varje litet gainskifte kan skilja från enhet till enhet? Jag upplevde det inte alls lika påtagligt faktiskt. Klart jag ser det, men inte i samma utsträckning eller like besvärande. Galet kul! Vidare med ströljus i 2.35:1, med Dynamic Control på (middle eller high) så är svärtant nääääästan i JVC-klass. Inte riktigt i de allra allra mörkaste partierna, men väldigt nära (detta var ju inget nytt - det kom jag fram till vid min hemmatestning).

 

Jag ska inte ta till överord, och så klart ska jag inte underskatta den psykologiska aspeketen av att mitt inre jag VILL uppleva den så mycket bättre än t ex JVC N5 - annars vore jag ju dum ;). Men: VW790 växte rejält nu - speciellt i HDR. Som jag också har sagt tidigare så rankar jag Sonys HDR-hantering som lika bra som N5, vilket bara det var ett gott betyg. Men med tanke på hur Sony valt att implementera sin tonmappning så är fakstikt upplevelsen att Sony är bättre i detta fall på HDR OM man står ut med Dynamic Control. Den sagolika kontrast, det djup, de detaljer och dynamik som VW790 mejslar ut är på en helt ny nivå - och konstigt vore det ju annars då projen betingar de dubbla pengarna. Där en ren DTM generellt gör hela bilden ljusare hela tiden så jobbar Sony approach med contrast och dynamik men ändå tillräckligt med ljus för att inte vara dunkel.

 

Otroligt vilken jäkla projektor. Så glad. Och så glad att jag kan med lätthet släppa tanken på en extern videoprocessor som hader skutit iväg yterliggare 50k.

 

:)


Redigerat av lirsa, 06 november 2020 - 08:10.


#113

Postad 06 november 2020 - 08:45

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Låter jättebra och roligt att du är så nöjd! Blir rätt sugen på att byta ut min VW95ES, men jag nog inte lust att lägga ut de pengarna på det...


Redigerat av Erik_N, 06 november 2020 - 08:45.


#114

Postad 06 november 2020 - 08:58

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Låter jättebra och roligt att du är så nöjd! Blir rätt sugen på att byta ut min VW95ES, men jag nog inte lust att lägga ut de pengarna på det...

 

Tack Erik. Tänk också att du har VW590 som är lampbaserad. Med snarlik HDR-hantering och i övrigt lik i sin karaktär med VW790 - men till ungefär halva pengen. Är garanterat ett gigantisk kliv.

 

Bara som parantes: Jag hade 2015 år generation av Sony 4k-maskin förut en VW520. Den var också HRD ready (yeah right!). Men det var så sjukt skillnad til JVC N5 som är rejält galet mycket skarpare, ljusare, dynamisk och otroligt kontrastfull än VW520. Skillnaderna kanske inte är lika drramatiska mellan N5 och VW590/790 men otroligt påfallande.

 

Då kan ju du bara tänka dig att jämför med din VW95 som på sin tid var världsklass, men så klart rejält frånsprungen nu. Ta en titt :)



#115

Postad 06 november 2020 - 09:17

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Ja, jo, jag funderar väl på om jag kan tänka mig att lägga upp för en VW590, eller en N5... En prioritering mot andra behov och intressen. Får se om jag vill se skillnaden själv, jag tycker ju att jag fortfarande har väldigt bra bild hemma. :)

 

Jag har inte heller övrig hårdvara för att köra 4K och HDR. Senast jag handlade filmer så köpte jag dock fyra som var både UHD och vanlig BD, när de bara kostade 25 % mer.



#116

Postad 06 november 2020 - 20:07

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Tack hörni!

Tog några timmar att finjustera AD20/40-paneler då VW790 är betydligt högre än N5 samt fästena till Cheif bygger lite mer på höjd, men blev bra!

Nu kör jag i reference mode och ställt brightness och contrast med DVE, väntar på min Spears & Munsil för HDR.

Men nu ska ni få höra: Nu när jag satt ner och tittade och inte bara supekritiskt gjorde sida-vid-sida-jämförelse med N5 så består ju min intryck som jag gett uttryck för ttidigare - men oj vilken skillnad i upplevd kontrast, dynamik och skärpa. Att detta var faktum tidigare för mig - men projektorn ju helt galen. I vilket givetet ögonblick som helst är det som en 130" stor OLED som sitter i källaren hu.

Nu till det mest överaskande: HDR. Sony VW790 mejslar ut en galet bra HDR. Kollade både UHD-filmer (HDR10) samt en del streamat och satt vekligen och tittade och kan ni frörstå: Jag körde med Dynamic Control på HIGH. Kan det vara så att det oerhört besvärande "blinka till" vid varje litet gainskifte kan skilja från enhet till enhet? Jag upplevde det inte alls lika påtagligt faktiskt. Klart jag ser det, men inte i samma utsträckning eller like besvärande. Galet kul! Vidare med ströljus i 2.35:1, med Dynamic Control på (middle eller high) så är svärtant nääääästan i JVC-klass. Inte riktigt i de allra allra mörkaste partierna, men väldigt nära (detta var ju inget nytt - det kom jag fram till vid min hemmatestning).

Jag ska inte ta till överord, och så klart ska jag inte underskatta den psykologiska aspeketen av att mitt inre jag VILL uppleva den så mycket bättre än t ex JVC N5 - annars vore jag ju dum ;). Men: VW790 växte rejält nu - speciellt i HDR. Som jag också har sagt tidigare så rankar jag Sonys HDR-hantering som lika bra som N5, vilket bara det var ett gott betyg. Men med tanke på hur Sony valt att implementera sin tonmappning så är fakstikt upplevelsen att Sony är bättre i detta fall på HDR OM man står ut med Dynamic Control. Den sagolika kontrast, det djup, de detaljer och dynamik som VW790 mejslar ut är på en helt ny nivå - och konstigt vore det ju annars då projen betingar de dubbla pengarna. Där en ren DTM generellt gör hela bilden ljusare hela tiden så jobbar Sony approach med contrast och dynamik men ändå tillräckligt med ljus för att inte vara dunkel.

Otroligt vilken jäkla projektor. Så glad. Och så glad att jag kan med lätthet släppa tanken på en extern videoprocessor som hader skutit iväg yterliggare 50k.

:)

Härligt att du är så nöjd, är ju trots allt en del slantar. Bättre HDR, då får nog jag säga Wow isåfall🤗 Får nog åka och kika på en framöver, eller ja inte ännu kanske😁Lycka till med projjen iallafall!

Redigerat av mcmike, 06 november 2020 - 20:09.


#117

Postad 07 november 2020 - 16:25

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 1

Utvärderat ganska så mycket mer nu och ställt in SDR och HDR så gott jag kunnat med DVE HD Basics och Spears and Munsil UHD.

 

Dumt nog röde jag inga inställningar när jag lånade hem VW790 - men oj vad den blommar ut ordentligt också i HDR, nu kan jag förstå Perra1s inlägg gällande VW790 - den presterar faktikt på en helt ny nivå även i HDR som i min setup överglänser JVCs tone mapping ganska så rejält.

 

Min setup är 130" 2.35:1 Clear Pix ljudtransparent duk. Jag upplevde störigt ströljus vid hemmalån, den stora skillnaden nu är att jag med Spears and Munsils Pluge fick ner brightness ända till 39 på HDR, 42 på SDR. Rörde inte kontrast på HDR (som rekommenderat) och fann 50 helt ok på SDR. Alla bildförbättringar avstängt givetvis under "kalibreringen". På med Reality Creations Digital Focus, det andra till 0, samt HDR Enhancer till Middle och Dynamic Control till full. Kollade sedan Spears and Munsils demomaterial i både 1000, 2000 och 4000 nits och allt ser galet bra ut. Punch och drag för highlights och specles men också svärta utan crush - vad jag såg.

 

Kollade hela Star Wars: Revenge of the Sith - den är galet mörk. Bilden är mörk men med galet mycket detaljer och en avgrunshjup svärta, dynamik och kontrast. Min uppplevelse är att den slår JVCs N-serie även i det mörka, det trodde jag aldrig skulle komma ur min mun (eller ens tangentbord ;)

 

Bilden är så galet skarp - Så full av dynamik och en kontrast som får en att ramla omkull. Denna projektor har bättre native-kontrast än JVCs N-serie i allt utom de sista 2% i det svartaste. Det var min stora oro - kommer jag sakna det? Svaret med dynamic control är: jag upplever ingen skillnad i svärta - bara att denna projektor har galet bättre kontrast och skärpa som gör att det är rejält bättre även i de svartaste av scener.

 

Jag böjer på nacken - detta är i alla parametrar det absolut bästa jag sett. Det är inga små skillnader heller nu när jag sitter och njuter och tittar - detta är fantastiskt bra. att få till brightness (rejält ner), med HDR enhancer och dynamisk kontrol: SOny ni har baske mig gjort det. Kan det se bättre ut än så här?


Redigerat av lirsa, 07 november 2020 - 16:27.


#118

Postad 07 november 2020 - 16:44

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Utvärderat ganska så mycket mer nu och ställt in SDR och HDR så gott jag kunnat med DVE HD Basics och Spears and Munsil UHD.

Dumt nog röde jag inga inställningar när jag lånade hem VW790 - men oj vad den blommar ut ordentligt också i HDR, nu kan jag förstå Perra1s inlägg gällande VW790 - den presterar faktikt på en helt ny nivå även i HDR som i min setup överglänser JVCs tone mapping ganska så rejält.

Min setup är 130" 2.35:1 Clear Pix ljudtransparent duk. Jag upplevde störigt ströljus vid hemmalån, den stora skillnaden nu är att jag med Spears and Munsils Pluge fick ner brightness ända till 39 på HDR, 42 på SDR. Rörde inte kontrast på HDR (som rekommenderat) och fann 50 helt ok på SDR. Alla bildförbättringar avstängt givetvis under "kalibreringen". På med Reality Creations Digital Focus, det andra till 0, samt HDR Enhancer till Middle och Dynamic Control till full. Kollade sedan Spears and Munsils demomaterial i både 1000, 2000 och 4000 nits och allt ser galet bra ut. Punch och drag för highlights och specles men också svärta utan crush - vad jag såg.

Kollade hela Star Wars: Revenge of the Sith - den är galet mörk. Bilden är mörk men med galet mycket detaljer och en avgrunshjup svärta, dynamik och kontrast. Min uppplevelse är att den slår JVCs N-serie även i det mörka, det trodde jag aldrig skulle komma ur min mun (eller ens tangentbord ;))

Bilden är så galet skarp - Så full av dynamik och en kontrast som får en att ramla omkull. Denna projektor har bättre native-kontrast än JVCs N-serie i allt utom de sista 2% i det svartaste. Det var min stora oro - kommer jag sakna det? Svaret med dynamic control är: jag upplever ingen skillnad i svärta - bara att denna projektor har galet bättre kontrast och skärpa som gör att det är rejält bättre även i de svartaste av scener.

Jag böjer på nacken - detta är i alla parametrar det absolut bästa jag sett. Det är inga små skillnader heller nu när jag sitter och njuter och tittar - detta är fantastiskt bra. att få till brightness (rejält ner), med HDR enhancer och dynamisk kontrol: SOny ni har baske mig gjort det. Kan det se bättre ut än så här?


https://youtu.be/ETynzZWCbNU


Har du sett vad en MadVr Envy tar fram detaljerna ur projjen?

#119

Postad 07 november 2020 - 17:02

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

https://youtu.be/ETynzZWCbNU


Har du sett vad en MadVr Envy tar fram detaljerna ur projjen?

 

Nix, har du? Och har du jämfört JVCs tone mapping med Sonys dito? Jag var väldigt mycket inne på en extern Videoprocessor men då Lumagen. Just nu känner jag inget alls behov :).



#120

Postad 07 november 2020 - 19:15

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Nix, har du? Och har du jämfört JVCs tone mapping med Sonys dito? Jag var väldigt mycket inne på en extern Videoprocessor men då Lumagen. Just nu känner jag inget alls behov :).

Nej, därav länken 😆

#121

Postad 07 november 2020 - 19:21

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Utvärderat ganska så mycket mer nu och ställt in SDR och HDR så gott jag kunnat med DVE HD Basics och Spears and Munsil UHD.
 
Dumt nog röde jag inga inställningar när jag lånade hem VW790 - men oj vad den blommar ut ordentligt också i HDR, nu kan jag förstå Perra1s inlägg gällande VW790 - den presterar faktikt på en helt ny nivå även i HDR som i min setup överglänser JVCs tone mapping ganska så rejält.
 
Min setup är 130" 2.35:1 Clear Pix ljudtransparent duk. Jag upplevde störigt ströljus vid hemmalån, den stora skillnaden nu är att jag med Spears and Munsils Pluge fick ner brightness ända till 39 på HDR, 42 på SDR. Rörde inte kontrast på HDR (som rekommenderat) och fann 50 helt ok på SDR. Alla bildförbättringar avstängt givetvis under "kalibreringen". På med Reality Creations Digital Focus, det andra till 0, samt HDR Enhancer till Middle och Dynamic Control till full. Kollade sedan Spears and Munsils demomaterial i både 1000, 2000 och 4000 nits och allt ser galet bra ut. Punch och drag för highlights och specles men också svärta utan crush - vad jag såg.
 
Kollade hela Star Wars: Revenge of the Sith - den är galet mörk. Bilden är mörk men med galet mycket detaljer och en avgrunshjup svärta, dynamik och kontrast. Min uppplevelse är att den slår JVCs N-serie även i det mörka, det trodde jag aldrig skulle komma ur min mun (eller ens tangentbord ;)
 
Bilden är så galet skarp - Så full av dynamik och en kontrast som får en att ramla omkull. Denna projektor har bättre native-kontrast än JVCs N-serie i allt utom de sista 2% i det svartaste. Det var min stora oro - kommer jag sakna det? Svaret med dynamic control är: jag upplever ingen skillnad i svärta - bara att denna projektor har galet bättre kontrast och skärpa som gör att det är rejält bättre även i de svartaste av scener.
 
Jag böjer på nacken - detta är i alla parametrar det absolut bästa jag sett. Det är inga små skillnader heller nu när jag sitter och njuter och tittar - detta är fantastiskt bra. att få till brightness (rejält ner), med HDR enhancer och dynamisk kontrol: SOny ni har baske mig gjort det. Kan det se bättre ut än så här?

Riktigt intressant att ta del av dina erfarenheter då jag själv har en 790. Har du verkligen brightness på 39 för HDR och 42 för SDR? Vad har du då för inställning på contrast rest HDR dynamisk contrast? Haft projektorn i en månad och håller ff på i försök att hitta optimala inställningarna.

#122

Postad 08 november 2020 - 10:15

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Jag ber om att få sätta på mig dumstrut de luxe  :ph34r: - JVC fipplade med Dynamic Range så jag satte VW790 i Dynamic Range Extended vilket gjorde mina brightness settings heeeeelt galna. Satte tillbaka till auto och kan då inte se blacker than black med pluge - men satte brightness som man skulle - kom då till 49 på SDR och 51 på HDR. Laser på 25 i SDR och 80 i HDR. HDR Enhancer i middle, Contrast enhancer också till middle (samma som HDR enhancer i HDR), samt Dynamic control i "middle". En avvägning mellan svärta och flicker vid gain change.

 

Nu blev det mer rätt. Kollade på Galaxy of the guardinas med kidsen igår och bilden var alldeles för mörk - även om detaljerna var där. Men tänkte nog att så här ska det inte se ut alls... Samtidigt extremt låg brightness setting gjorde ju att jag började undra hur jag kunde komma fram till det.

 

Nåväl - allt ok nu :). Svärtan är med applicerad Dynamic Control är upplevt lika bra som JVC N5 - utan Dynamic control inte lika vass de sista procenten i svärtan, med en del spillljus när man kör scope. Jag tycker fördelarna överväger nackdelarna, dynamiken blir ju några snäpp vassare helt klart och svärtant tar sig ner till JVC-nivå - nackldelen är ju synbara korta "flickers", blinkningar vid gainskifte. Kan man tänka bort dessa så är det en no brainer att använda den - mer synbart i vissa filmer som t ex the Greatest Showman, BR2049 eller Oblivion men märks inte alls i t ex Guardians of the Galaxy eller i Star Wars Revenge of the Sith. Vidare: i SDR kan man med endast fördelar köra med Dynamic Control då jag i alla fall inte ser ett endaste flicker eller blinkning med reglaget på middle. Notera att också här så påverkar Contrast Enhancer svärtan. Ta en titt på exempelvis tågscenen i Casino Royal och toggla mellan lägena så ser ni. Det är JVC-nivå på svärtan då! Och inge artefakter i SDR vad jag har kunna se.

 

:) 



#123

Postad 08 november 2020 - 11:14

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Tackar, nu känns inställningarna mer ”normala”. Men jag vet att vissa personer t.ex. HarperVision gärna kör med Dynamic Range Extended. Själv använder jag Vertex2 mellan min Denon 8500H och projektorn för att tvinga fram en DV-signal till projektorn. Har Vertex2 inställd på 1000 nits och på det viset funkar en inställning oavsett om filmen är mastrad i 1000, 4000 nits eller DV.

#124

Postad 08 november 2020 - 12:11

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Coolt! DV är ändå ngn slags standard att förhålla sig till även om HDR10 då mappas om till DV?

Tvingar du vanlig HDR från UHD till DV också? Vilken spelare använder du - Sony? Får du bra resultat i så fall i alla lägen?

#125

Postad 08 november 2020 - 12:30

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Coolt! DV är ändå ngn slags standard att förhålla sig till även om HDR10 då mappas om till DV?
Tvingar du vanlig HDR från UHD till DV också? Vilken spelare använder du - Sony? Får du bra resultat i så fall i alla lägen?

Japp, HDR10 sänds som DV. Jag använder panasonic ub 9000 för film mastrad med DV och Sony 800M2 till övriga filmer. Jag gillar bilden, den för en ännu större färgrymd.

#126

Postad 08 november 2020 - 14:58

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Har kanske inte så mycket med VW790 att göra men ändå intressant. Så du forcerar alltid DV? Om du jämför med HDR10 - vad upplever du för skillnad?

Det är ju en klart billigare väg att gå med HDfury än MadVR eller lumagen - så själv tänkt tanken. Vart bor du så man kan få komma och tjuvkika? 😊

#127

Postad 08 november 2020 - 15:37

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Har kanske inte så mycket med VW790 att göra men ändå intressant. Så du forcerar alltid DV? Om du jämför med HDR10 - vad upplever du för skillnad?
Det är ju en klart billigare väg att gå med HDfury än MadVR eller lumagen - så själv tänkt tanken. Vart bor du så man kan få komma och tjuvkika?

Bor i Uppsala. Du är välkommen om du är frisk !
Ja, jag forcerar alltid till DV. Rikare färgupplevelse plus att DV också gör ngn form av tonemapping.

#128

Postad 09 november 2020 - 01:29

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Bor i Uppsala. Du är välkommen om du är frisk !
Ja, jag forcerar alltid till DV. Rikare färgupplevelse plus att DV också gör ngn form av tonemapping.

Lite nyfiken på om du använder någon custom gamma kurva för din Sony när du tvingar LLDV? Jag testade nämligen förra veckan att tvinga LLDV till min VW760 med hjälp av EDID10 i Vertex2 och såg en tydlig skillnad i svärta. Den blev sämre och bilden kändes mer urvattnad än utan LLVD output. Använder själv en Zidoo Z10 Pro som spelare och jag vet andra som använder den till sina JVC projar för samma ändamål utan någon försämring i svartnivåer så det känns som att det är nåt med Sonys HDR gamma som spökar. 

 

Jag upplevde dock bilden som mer mättad färgmässigt och det såg bra ut i övrigt men kommer troligtvis skaffa en Envy nästa år istället.
 


Redigerat av Mentos, 09 november 2020 - 01:31.


#129

Postad 09 november 2020 - 09:32

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Lite nyfiken på om du använder någon custom gamma kurva för din Sony när du tvingar LLDV? Jag testade nämligen förra veckan att tvinga LLDV till min VW760 med hjälp av EDID10 i Vertex2 och såg en tydlig skillnad i svärta. Den blev sämre och bilden kändes mer urvattnad än utan LLVD output. Använder själv en Zidoo Z10 Pro som spelare och jag vet andra som använder den till sina JVC projar för samma ändamål utan någon försämring i svartnivåer så det känns som att det är nåt med Sonys HDR gamma som spökar. 
 
Jag upplevde dock bilden som mer mättad färgmässigt och det såg bra ut i övrigt men kommer troligtvis skaffa en Envy nästa år istället.

Hej! Jag använder Automix och gör min egen DV-string med DCI P3, MAX luminance 960 nits och MIN luminance 0,005. Funkar riktigt bra och svärtan finns där som den ska.

#130

Postad 09 november 2020 - 10:35

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Grymt :) Har du jämfört med Sonys egna HDR enhancer på vanligt HDR-material och jämfört och sett?

 

Tänker också att t ex en "riktig" VP som MadVR eller Lumagen är på andra sidan 50k-gränsen - HDFury är kanske de som kommer göra DTM tillgängligt för den stora massan utan att behöva köpa en produkt som kostar som Sonys instegare på 4K-projektorsidan. 

 

Skulle faktiskt vara riktigt kul att utvärdera en Vertex. Inga vansinnnespengar heller förutom att man coskå måste ha en UHD-spelare som kan mappa om HDR10 till DV.

 

Det som får mig skeptisk är de många kedjorna. Låt vara för rent DV-material. Men i de fall man måste först konvertera HDR10 till DV, för att sedan micklas med i Vertex2 för att sran visas på projektorn. Men kul att testa och se det skulle det vara! Tycker ändå att Sony gjort ett sjukt gott arbete med HDR Enhancer och deras tonmappning, ser totalt bättre ut än JVCs dynamiska tonmappning i min setup.



#131

Postad 09 november 2020 - 14:27

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Grymt :) Har du jämfört med Sonys egna HDR enhancer på vanligt HDR-material och jämfört och sett?
 
Tänker också att t ex en "riktig" VP som MadVR eller Lumagen är på andra sidan 50k-gränsen - HDFury är kanske de som kommer göra DTM tillgängligt för den stora massan utan att behöva köpa en produkt som kostar som Sonys instegare på 4K-projektorsidan. 
 
Skulle faktiskt vara riktigt kul att utvärdera en Vertex. Inga vansinnnespengar heller förutom att man coskå måste ha en UHD-spelare som kan mappa om HDR10 till DV.
 
Det som får mig skeptisk är de många kedjorna. Låt vara för rent DV-material. Men i de fall man måste först konvertera HDR10 till DV, för att sedan micklas med i Vertex2 för att sran visas på projektorn. Men kul att testa och se det skulle det vara! Tycker ändå att Sony gjort ett sjukt gott arbete med HDR Enhancer och deras tonmappning, ser totalt bättre ut än JVCs dynamiska tonmappning i min setup.


https://m.gsmarena.c...n-amp-46151.php

Kolla in den här artikeln, mycket bra förklaringar kring HDR och DV. Nu förstår jag bättre Sonyprojektorns approach med HDR. Tanken med HDR är inte att generellt göra bilden ljusare utan skapa större dynamik med bl.a. bättre ljustryck i specles o likn.
Upplevelsen med att forcera DV blir likadan men med i mitt tycke bättre DCI P3-återgivning.

#132

Postad 09 november 2020 - 14:56

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 1

Snyggt Pär, tack för detta! 



#133

Postad 09 november 2020 - 21:32

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Det här med HDR och vilka trade offs man ska göra - Jesus inte så enkelt.

Kollade ett par HDR från iTunes och generellt upplevdes mörka scener väldigt dunkelt och mörkt - besvärande. Drog upp brightness till 55 och lät contrast vara. Då blev det bättre. Men oj vad de olika reglagen påverkar varandra beroende på nits också.

Kolla nedan:
Första är 10000 bits, contrast 50 brightness 55Bifogad fil  E7A9D084-BD9A-4169-8EA9-C156B6136462.jpeg   96,77K   2 Antal nerladdningar

Fick dra ber contrast till 45 och brightness till 50 innan alla detaljer var på plats
Bifogad fil  6C264E87-6646-4D2D-9B18-E80BC5F17EC8.jpeg   119,63K   3 Antal nerladdningar

Till 4000 nits, då kunde jag öka brightness till 55 men fortfarande contrast 45 annars förlorades detaljer direkt
Bifogad fil  FF4EF47A-402C-4885-9230-F2ACE19A50DF.jpeg   116,47K   1 Antal nerladdningar

Vidare till 2000 nits. Upp med contrast till 50 men ner med brightness till 52 för att behålla alla detaljer
Bifogad fil  C5519431-AD71-40A0-BF1C-1A5FA2D1EA36.jpeg   119,4K   3 Antal nerladdningar

Och till sist 1000 nits och där kan jag dra på lite brightness - så som jag upplever blir bäst trade off mellan UHDs och iTunes. Brightness 57 och contrast 50.

Bifogad fil  C7E03022-2DF2-4BD9-BF37-FC4759EC25F6.jpeg   121,26K   5 Antal nerladdningar

Sonys HDR Enhancer kan man slå fast - som många hävdat på t ex avsforum- är inte en dynamisk tonmappning utan jobbar enbart med EOTF.

Resultatet kan blir jättebra - som jag också rapporterat om. Men det är definitivt inget set and forget detta. Måste eventuellt tuna inställningar innan man ser en HDR-film.

Får utvärdera lite till - man kan verkligen få en bild som får en att ramla omkull - men klart störigt att behöva mecka så för att få till det. Vetetusan om inte en DTM är att föredra. Den som lever får se 😀

Redigerat av lirsa, 09 november 2020 - 21:35.


#134

Postad 09 november 2020 - 21:56

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Kul och se dina bilder, hästbilden har jag också trixat med, i DV genom vertex ser den riktigt bra ut. Har en annan scen från Aquaman med rosettfönstret i 4K DV som en del har svårt att få till detaljerna i. Bifogar bild jag tagit med min Samsung mobil. Bilden är i DV genom min Vertex2. Bilden är lite mindre blå i verkligheten.

Bifogad fil(er)


Redigerat av plundvik, 09 november 2020 - 21:57.


#135

Postad 09 november 2020 - 22:29

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Den scenen är ju erkänt svår!  Imponerande. 
 

Får läsa på lite om DV-hacket. Kanske vägen att gå innan human DTM finns att tillgå. Det jag inte fattar är hur man tar del av den metadata som finns dynamiskt i DV och inte i ren HDR10 där den finns statisk. Du ställer på Max 1000 nits i Vertex sedan lurar man projektorn att ta emot den dynamiskt tonmappade DV från spelare? Hur fungerar det t ex med Apple TV? Ska läsa den tråden på avsforum med.. kul att se hur bra det kan bli!



#136

Postad 10 november 2020 - 13:32

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
En annan kritisk scen hittar vi i Meg. Så här blir den i DV genom Vertex2.

Bifogad fil(er)


Redigerat av plundvik, 10 november 2020 - 13:38.


#137

Postad 10 november 2020 - 13:48

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Och hästarna i DV. Jag använder samma inställningar för DV som för 1000 nits.
Av någon anledning blir bilden upp o ner :(

Bifogad fil(er)



#138

Postad 10 november 2020 - 14:59

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Tusen tack Pär!

 

Läst både tråden på avsforum och avforum och har ungefär fattat galoppen - om man har mycket DV-material, t ex UHDs eller streams från Netflix och Itunes-köpta filmer så får man ju DV till projektorn anpassat efter displayens NITs. De bilder du visar här, är det DV forcerat  från HDR10? I så fall börjar det bli riktigt intressant som en lösning just nu. Det jag inte riktigt begriper ännu är player led DV conversion. För mig låter det som att den konverteringen är ganskla lika en statisk tonmappning som t ex Panasonics UHD-spelaree har. Det kan ju fungera men är lpngt ifrån optimnalt då hela mappningen baseas på maxljus för hela filmen som faktiskt kan vara i en enda bildruta i en endaste pixel. 

 

Men klart intressant att kunna använda på de UHDs som har en DV-stream och så klart på Apple TV (Netflix och iTune) där allt är DV.

 

Fick inte riktigt till det med just streamat material i går. Ljusa scener är magiska, men i mörka så fösvinner slir det alldeles för dunkelt i vissa lägen. Equalizer samt IT del 2, som är väldigt mycket mörkt blev inte optimalt som det blev med min JVC som tonammappade, kanske en sådan här DV-lösning vore en bra start

 

Så dina bilder ovan är DV-forcerat från HDR10 i Sony 800M2?



#139

Postad 10 november 2020 - 16:29

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Bilderna är redan i DV men vertex2 ser till att forcera DV till projektorn från spelaren, i detta fall panasonic 9000. Utan Vertex2 skulle DV omvandlas till HDR10.

#140

Postad 10 november 2020 - 16:39

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Yes, fattar. Vad jag menade är om det var HDR10-materail med player led conversion (din Sony 800M2) till DV som sedan då forceras till proj med hjälp av Vertex2. 

 

Är källmaterialet på bilderna DV eller HDR10?

 

Du nämnde nämligen igår att du också konverterar HDR10 till DV med hjälp av Sony 800M2, så var bara nyfiken om det blir så bra som på dina bilder :)



#141

Postad 10 november 2020 - 16:52

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Bilderna ovan är i DV, inte HDR10. Men grejen är att bilderna/filmen behåller DV om jag kör igenom V2. Panasonic klarar att driva DV om filmen har det formatet. Om jag vill forcera DV från blu-ray eller HDR10 material så använder jag Sony 800M2-spelaren som klarar detta.

#142

Postad 10 november 2020 - 16:56

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Great! Tack - jo allt det har jag fått någorlunda koll på nu :).

 

Det skulle vara superintressant att se forcerat DV-material och hur det ser ut på VW790. Undrar t ex om in våra Panasonics gör det lika bra med sin statusk tonmappning - men detta är ju enbart en killgissning.

 

Skulle mycket väl vara värt om det blir bra med enbart DV t ex fårn AppleTV och köra vidare med VW790 HDR Enhancer på vanligt HDR10-material. 



#143

Postad 10 november 2020 - 17:11

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Det som kan vara bra att ta med sig för alla poteniella köpare är att Sony inte har en Dynamisk Tonmappning likt den som t ex JVC NX-serie har.

 

Sonyn hanterar - och i många fall t o m bättre - HDR10 som är mastrat för 1000 nits. Skulle t o m gå med på 2000 nits utan några större problem, där får man till en otrolig bild som jag aldrig ens har varit i närheten av.

 

"Problemen" börjar ju med material som är mastrat i högre NITS eller är t ex Dolby Vision - som då exemplevis med iTuines-filmer eller Netflix kör sin statiska HDR10. Det materialet är betdyligt svårare att få till. Jag har i alla fall inte lyckats 100 även om det är sebart så är bilden mörk och detaljer saknas i bildinformationen (jämför samma klipp med min Sony-TV som klarar Dolby Vision).

 

Jag kan inte fatta varför inte speciellt projektormarknaden har suktat ihjäl sig efter Dolby Vision. Alla problem skulle vara bortblåsta och ingen tonmappning skulle behövas då källan vet vilken display man använder och dess kapacitet och anpassar matrerialet efter det. Antingen DV eller HDR10+ som fungerar på ett liknande sätt - varför har man inte löst det?

 

Man lär sig väldigt mycket på vägen och att köra HDR på en projektor är ju en kompromiss hur man än beter sig. Jag lutar åt att dynamisk tonmappning är den absolut bästa lösningen som finns att tillgå just idag. Då slipper man lura projektorn att man kan visst köra Dolby Vision, eller förlita sig på olika tillverkares idé om hur HDR ska vara och se ut. Sony är ju på rätt väg - grymt med HDR10 från UHD-skivor, men sämre med originalmaterial i DV som körs som HDR10. Samt att det inte är en gång du ställer in, utan i värsta fall får du mickla i varje film.

 

Med en sådan världklassdisplay som VW790 undrar jag om den "enda" vägen för en så bra bild som möjligt med HDR och för smidighetens skull är att köra en extern Videoprocessor. 

 

Jag kan tycka det är otroligt synd att det bara är JVC coh LG som valt den vägen hitills. För Sonys lösning är fantastisk - men långt ifrån på allt material och mycket en inställningsfråga.


Redigerat av lirsa, 10 november 2020 - 17:15.


#144

Postad 10 november 2020 - 18:11

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Mer intressant läsning :)
http://www.hi-av.net...article.php?778

#145

Postad 10 november 2020 - 18:37

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Och lite mer http://chhanthony.bl...lby-vision.html

#146

Postad 10 november 2020 - 20:31

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

Jag kan inte fatta varför inte speciellt projektormarknaden har suktat ihjäl sig efter Dolby Vision. Alla problem skulle vara bortblåsta och ingen tonmappning skulle behövas då källan vet vilken display man använder och dess kapacitet och anpassar matrerialet efter det. Antingen DV eller HDR10+ som fungerar på ett liknande sätt - varför har man inte löst det?

källan kan aldrig få reda på det när du kör projektor. För många olika variabler som spelar roll. T.ex. dukgain, rummets beskaffenhet, storlek på bild, kastavstånd. Finns säkert fler.



#147

Postad 10 november 2020 - 22:45

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Är det inte samma sak som att källani så fall aldrig kan veta om du kör oled eller led tv?

Skickar inte dv ut instruktioner till bildvisaren hur bilden är tänkt att se ut och då får bildvisaren processa den informationen för att ge en så bra bild som möjligt utifrån bildvisarens förutsättningar? Det låter i mina öron som en kanonlösning för en projektor.

Sätta in dukstorlek och gain så år det väl bara att köra?

#148

Postad 11 november 2020 - 08:06

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 1
DolbyVision är mastrat utifrån en ”golden reference”, där alla parametrar är kända - dessa i sin tur matchas mot de displayer som skall visa DV. I dagens system finns ingen möjlighet att skriva in data för detta hos projektorer, då det inte finns någon projektorlösning som är lik en annan - och dessutom inte har varken tillräckligt ljusflöde eller kontrast.

Den projecktor jag sett som hanterar HDR bäst är fortfarande VW790 - men även VW760 är hyfsat ok i fråga om ljusflöde och kontrast.

JVCs projektorer skapar den bästa ”Hittepå” HDR som jag sett, men den typ av tonmapping de använder tycker jag närmast kan liknas med en conversion av HDR till SDR (signal stretch) och även om man ”kan se detaljer” och bilden blir ”kontrastrik” så är det lite som att slå på ”Dynamic läget” på en display för mig - jag får inte ihop trovärdigheten i bilden, och upplevelsen lämnar någon sorts tomrum hos mig - iaf utifrån det jag sett hittills.

Med vänlig hälsning,

/Pär

#149

Postad 11 november 2020 - 09:33

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

DolbyVision är mastrat utifrån en ”golden reference”, där alla parametrar är kända - dessa i sin tur matchas mot de displayer som skall visa DV. I dagens system finns ingen möjlighet att skriva in data för detta hos projektorer, då det inte finns någon projektorlösning som är lik en annan - och dessutom inte har varken tillräckligt ljusflöde eller kontrast.

Den projecktor jag sett som hanterar HDR bäst är fortfarande VW790 - men även VW760 är hyfsat ok i fråga om ljusflöde och kontrast.

JVCs projektorer skapar den bästa ”Hittepå” HDR som jag sett, men den typ av tonmapping de använder tycker jag närmast kan liknas med en conversion av HDR till SDR (signal stretch) och även om man ”kan se detaljer” och bilden blir ”kontrastrik” så är det lite som att slå på ”Dynamic läget” på en display för mig - jag får inte ihop trovärdigheten i bilden, och upplevelsen lämnar någon sorts tomrum hos mig - iaf utifrån det jag sett hittills.

Med vänlig hälsning,

/Pär

 

Tack Perra!

 

JVCs DTM upplever jag på ett likartat sätt som dig, därav att jag till slut tog beslutet att lämna JVC och gå tillbaka till Sony. Däremot fungerar JVCs lösning bättre än Sonys på HDR i alla lägen utom just i absolut ljuskontrollerade miljöer. Kan till viss del hålla med dig med allmänt upppushade nivåer - som jag också redovisat för - och för mig ger VW790 en bättre totalupplevelse än med N5 på HDR (inget snack i SDR). 

 

Utvärderade länge och mycket igår kväll och allt som är mastrat med 1000 nits hanteras föredömligt av VW790 - håller med. Det är en superfin balansgång med HDR enhancer - som i high kan fräta ut detaljer men pushet i ljsuflödet kan behövas i andra fall. Brightness upp till 55 innan den börjar påverka svartnivåer. En höjd HDR Contrast fräter ut i vitt, men sänker man kontrast till excemeplevis 46-47 så får man utfrätta detaljer tillbaka, men en beydligt mörkare bild. Och så på toppen så Dynamic control :) Jag anser den vara en no-brainer i SDR en definitivt smakfråga i HDR då den absolut höjer upplevd kontrast men du ser också väldigt tydligt de snabba "flickers" som sker vid vissa gainskiften - inte alla - men klart märkbart om man är medveten om de. Jag har den på middle, så jag tycker den ger mer än den stör i HDR.

 

Jag leker med tanken på att prova HDFurys Veretex2 för att tvinga DV till Sony VW790. Dels av anledningen av Pärs goda erferanheter - men också med tanke på streams, där det mesta HDR är mastrat som DV .- och jag antar att jag i alla fall kommer stream mer och mer.

 

Det är ingen officiell lösning och jag kan tänka mig att det kommer förenas i någon slags standard inom några år - och då behöver man inte gräva ner sig för att man lagt över 50k på en Lumagen som i mitt fall endast är av intresse för dess DTM.  

 

Kolla nedan video, tycker den sammanfattar styrkor och svagheter med Sonys HDR-hantering. Som de säger i videon så är Sonys HDR alldeels tillräckligt  och grymt i 80-85%.

 

https://www.youtube....eature=youtu.be


Redigerat av lirsa, 11 november 2020 - 09:37.


#150

Postad 11 november 2020 - 12:02

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Tack Perra!
 
JVCs DTM upplever jag på ett likartat sätt som dig, därav att jag till slut tog beslutet att lämna JVC och gå tillbaka till Sony. Däremot fungerar JVCs lösning bättre än Sonys på HDR i alla lägen utom just i absolut ljuskontrollerade miljöer. Kan till viss del hålla med dig med allmänt upppushade nivåer - som jag också redovisat för - och för mig ger VW790 en bättre totalupplevelse än med N5 på HDR (inget snack i SDR). 
 
Utvärderade länge och mycket igår kväll och allt som är mastrat med 1000 nits hanteras föredömligt av VW790 - håller med. Det är en superfin balansgång med HDR enhancer - som i high kan fräta ut detaljer men pushet i ljsuflödet kan behövas i andra fall. Brightness upp till 55 innan den börjar påverka svartnivåer. En höjd HDR Contrast fräter ut i vitt, men sänker man kontrast till excemeplevis 46-47 så får man utfrätta detaljer tillbaka, men en beydligt mörkare bild. Och så på toppen så Dynamic control :) Jag anser den vara en no-brainer i SDR en definitivt smakfråga i HDR då den absolut höjer upplevd kontrast men du ser också väldigt tydligt de snabba "flickers" som sker vid vissa gainskiften - inte alla - men klart märkbart om man är medveten om de. Jag har den på middle, så jag tycker den ger mer än den stör i HDR.
 
Jag leker med tanken på att prova HDFurys Veretex2 för att tvinga DV till Sony VW790. Dels av anledningen av Pärs goda erferanheter - men också med tanke på streams, där det mesta HDR är mastrat som DV .- och jag antar att jag i alla fall kommer stream mer och mer.
 
Det är ingen officiell lösning och jag kan tänka mig att det kommer förenas i någon slags standard inom några år - och då behöver man inte gräva ner sig för att man lagt över 50k på en Lumagen som i mitt fall endast är av intresse för dess DTM.  
 
Kolla nedan video, tycker den sammanfattar styrkor och svagheter med Sonys HDR-hantering. Som de säger i videon så är Sonys HDR alldeels tillräckligt  och grymt i 80-85%.
 
https://www.youtube....eature=youtu.be

Du frågade efter ett exempel forcerad DV från en film i HDR 10. Exemplet är från Jurassic World.
Första bilden i HDR 10 och andra i DV, med exakt samma inställningar i projektorn.

Bifogad fil(er)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.