Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad avgör "brightness uniformity"? BenQ W1070+

Inga svar i detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 december 2020 - 17:09

Chris_Kadaver
  • Chris_Kadaver
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Uppdatering: Problemet är löst. Av någon anledning så ändrades "färgjustering" i AMDs drivrutiner efter att jag stängde ner 3D-mjukvaran TriDef. Det är min gissning i alla fall eftersom jag inte varit inne och pillat bland AMD drivrutinerna.
-------------------------------------------

Igår när jag hotpluggade recievern till grafikkortet samtidigt som projektorn var påslagen hände något med bilden. Inte på en gång utan när jag testade att köra ett benchmark i windows med 3D påslaget i projektorn och sen stängde av 3D. Då i samma sekund förändrades bilden. Färgerna blev övermättade, gråa nyanser blev rosa och ojämna över bilden. Tog jag ett fönster i windows och drog fram och tillbaka över skrivbordet så varierade den där rosatonade intensiteten i områden som ska vara gråa. Först trodde jag att jag projektorn höll på att ge upp, men insåg efter att ha kopplat in mitt playstation att det var HDMI-porten på grafikkortet som hade tagit skada. Plockade då fram en DVI->HDMI-adapter och pluggade in kabeln igen och då ordnade sig allt... Nästan?! Jag ser nu en ojämnhet i ljusstyrka över duken. Lite av en hotspot till höger om mitten och mörkare utåt främst vänster del av bilden.

Nu undrar jag vad det är i en projektor som avgör "brightness uniformity"? Är det lampan eller något annat? Dvs en projektor med ojämn ljusstyrka, blir den avhjälpt av ett lampbyte? Eller kan något annat ha tagit skada? Ojämnheten är förhållandevis subtil men tillräckligt för att jag ska störa mig. Lampan är bara körd typ 200-250 timmar på "smart eco".

Det KAN vara så att det varit såhär innan, men på något sätt blivit mer uppenbart när lampan börjat åldras, men tycker samtidigt att jag borde ha märkt det tidigare med tanke på hur OCDig jag är när det kommer till bildinställningar.

Obs! Tycker nog skillnaderna är mer uppenbara i verkligheten jämfört med bilden, men där ser ni tendenserna i alla fall.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Chris_Kadaver, 21 december 2020 - 18:12.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.