Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uppgraderingstankar från Pioneer 5090H

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 juli 2019 - 20:27

Unregistered935672ac
  • Unregistered935672ac
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Hej,

 

Går och funderar på om det ändå är dags att byta ut min fina Pioneer TV som funkar galant. Dock saknar jag smart-funktioner, vilket iofs löses för tillfället med Apple TV men är lite sugen på en lite mer slimmad 65 tums TV då jag väldigt snart kommer få längre från soffan till TV:n.

 

Jag vill dock inte bli besviken på min uppgradering. Jag antar att många skulle rekommendera mig en LG OLED tv på 65 tum. Denna skulle jag inte säga nej till, men tycker det är lite för saftigt prismässigt.

 

Hittade denna på Mediamarkts rea:

 

https://www.mediamar...cB&gclsrc=aw.ds

 

Är detta en TV som skulle upplevas som en stor besvikelse jämfört med min nuvarande TV? Om ja, har någon ett tips på en annan modell?

 

Tack!

 



#2

Postad 14 juli 2019 - 18:56

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Nej, du kommer bli besviken.

Det närmsta är väl om du väljer en OLED oavsett märke för svärtan, men PIOs rörelsehantering kommer den ändå inte att slå.

Lite trist att en över 10 år gammal plasma är bättre än alla nya fräsiga LCD som kommer.



#3

Postad 10 januari 2021 - 20:46

Vertice
  • Vertice
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Har börjat fundera på att gå vidare från Pioneer 5090H som fungerat klockrent. 

Är inte säker vad som händer, bilden tar ibland längre tid nuförtiden att komma igång vid matning från HDMI via min Onkyo 674. Allt börjar bli till åren, så nån konding kanske håller på att ge upp.

 

Men, kravet jag har är att bilden ska ha bra svärta. 

Tittat runt lite i butiker och känner mig mest bländad av ljuset, helt ointressant när det är mest deckare och serier som det tittas på och nån hockeymatch.

 

Alla som har haft Pioneer 5090H, vad har ni gått vidare med?

Fortfarande bra bild enligt mina kriterier.



#4

Postad 11 januari 2021 - 13:29

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Hej Vertice.
Om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte att du kommer bli helt nöjd vid en uppgradering om du inte väljer en oled.

Precis som dig så uppgradera jag nyligen från samma Pioneer som kan ses i gallerian. Jag har inskaffat både en Sony Bravia KD-65XH9505 samt en Sony Bravia KD-75XH9096 men jag är inte helt nöjd. Rätt så ofta ser jag/vi saker som vi blir irriterade på samt hakar upp oss på. Detta är mest i mörka/gråa scener och det finns många serier/filmer där det är sådant. Sabrina på Netflix i 4k retade man sig gallfeber på många gånger.

Tyvär så lyssnade jag på för många som höjde bilden till skyarna många gånger.
Så länge man kollar på material där det är ljust och färgstarkt är det klockrent.

Om du vill ha mer info så kan jag skriva samt ta bilder och visa. När man har ägt en kuro o använt en längre tid så blev man bortskämd.

#5

Postad 11 januari 2021 - 13:57

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Hej Vertice.
Om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte att du kommer bli helt nöjd vid en uppgradering om du inte väljer en oled.

Precis som dig så uppgradera jag nyligen från samma Pioneer som kan ses i gallerian. Jag har inskaffat både en Sony Bravia KD-65XH9505 samt en Sony Bravia KD-75XH9096 men jag är inte helt nöjd. Rätt så ofta ser jag/vi saker som vi blir irriterade på samt hakar upp oss på. Detta är mest i mörka/gråa scener och det finns många serier/filmer där det är sådant. Sabrina på Netflix i 4k retade man sig gallfeber på många gånger.

Tyvär så lyssnade jag på för många som höjde bilden till skyarna många gånger.
Så länge man kollar på material där det är ljust och färgstarkt är det klockrent.

Om du vill ha mer info så kan jag skriva samt ta bilder och visa. När man har ägt en kuro o använt en längre tid så blev man bortskämd.

 

"Sabrina på Netflix i 4k retade man sig gallfeber på många gånger."

 

Det hade varit intressant med tips på scener där det är problem.



#6

Postad 11 januari 2021 - 14:14

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Har börjat fundera på att gå vidare från Pioneer 5090H som fungerat klockrent. 

Är inte säker vad som händer, bilden tar ibland längre tid nuförtiden att komma igång vid matning från HDMI via min Onkyo 674. Allt börjar bli till åren, så nån konding kanske håller på att ge upp.

 

Men, kravet jag har är att bilden ska ha bra svärta. 

Tittat runt lite i butiker och känner mig mest bländad av ljuset, helt ointressant när det är mest deckare och serier som det tittas på och nån hockeymatch.

 

Alla som har haft Pioneer 5090H, vad har ni gått vidare med?

Fortfarande bra bild enligt mina kriterier.

 

OLED är det enda rätta när du ska byta från en Kuro. Jag har LG C9 65" och är supernöjd. Visst, rörelsehanteringen och färgerna är inte lika bra som pioneer men LG har en renare, skarpare och klarare bild samt total svärta, 4K, HDR och större skärm. Totalupplevelsen är bättre helt enkelt.

 

Om du inte ska spela massor och inte behöver den senaste tekniken för det så skulle jag dock rekommendera Sonys OLED. Bättre rörelsehantering och färger än LG men saknar HDMI 2.1



#7

Postad 14 januari 2021 - 10:00

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 1

Hej Vertice.
Om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte att du kommer bli helt nöjd vid en uppgradering om du inte väljer en oled.

Precis som dig så uppgradera jag nyligen från samma Pioneer som kan ses i gallerian. Jag har inskaffat både en Sony Bravia KD-65XH9505 samt en Sony Bravia KD-75XH9096 men jag är inte helt nöjd. Rätt så ofta ser jag/vi saker som vi blir irriterade på samt hakar upp oss på. Detta är mest i mörka/gråa scener och det finns många serier/filmer där det är sådant. Sabrina på Netflix i 4k retade man sig gallfeber på många gånger.

Tyvär så lyssnade jag på för många som höjde bilden till skyarna många gånger.
Så länge man kollar på material där det är ljust och färgstarkt är det klockrent.

Om du vill ha mer info så kan jag skriva samt ta bilder och visa. När man har ägt en kuro o använt en längre tid så blev man bortskämd.


Jag har visserligen bara en kuro 5080 (resettad och justerad till bra svärta i servicemenyn) och tycker att min nya Sony XH9505 är riktigt bra. Inte oled svärta men med lite ljus i rummet bra svärta och riktigt bra tryck i ljus och färger med HDR. Tyckte att det var väl mycket blooming först men efter lite skruvande i inställningarna ser det riktigt bra ut. OLED kommer dock att ge bättre svärta, så om du främst tittar på SDR material i helt mörkt rum är det nog att föredra.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.