Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Liten TV

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 augusti 2020 - 21:24

Johan Eng
  • Johan Eng
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Min gamla platt-tv av märket LG klarar inte ComHems digitalisering. Det finns visserligen uttag för CA-modul (heter det så?) Men jag har aldrig varit nöjd med bildkvalitén eftersom den skalar upp på ett dåligt sätt.
Jag är nu på jakt efter en liten TV och behöver köpråd. Jag har varit i butik och tittat där men jag får inte plats med dessa jättesaker. Det får bli max 32 tum. 
Men jag vill ju samtidigt ha så bra som möjligt.
Jag såg bland annat en Samsung 32 tum som kallas The Frame. Den hade väl det säljaren menade att jag behövde. 
Kan någon förbarma sig över mitt lilla "problem"?

Jag kikar bara lite då och då på vanlig tv men kan tänka mig Netflix, Youtube och alla de andra som jag inte kommer ihåg namnet på. 



#2

Postad 17 augusti 2020 - 18:43

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Kan tyvärr inte hjälpa dig med tips på 32-tummare men hade lust att komma med några kommentarer och frågor.

 

För det första, köp inte The Frame om bra bild var viktigt. Har hört flera som klagar över bildkvalitén från dessa design-TV.

 

Kan jag fråga varför större än 32" blir för stort? Hur nära sitter du TV:n? Eller är det så att du fysiskt inte får plats med en större TV i rummet/möbeln?

Jag bara antar att så små TV är grovt nedprioriterat av de flesta tillverkarna idag. Något som också förmodligen drabbar kvalitén, att de helt enkelt inte är prisvärda. Dock så var det (förvånansvärt) många som efterfrågade just mindre OLED:s vilket faktiskt resulterade i att det släpptes en 48" OLED i år i samma höga kvalité som sina större syskon, så vad vet jag.

Är du helt låst till 32" eller skulle du kunna övertygas att skaffa större?

 

Ser att det finns nån 32" Q50 QLED som fått hyfsat betyg men tror bara du blir besviken på bildkvalitén i förhållande till vad den kostar (nästan 9 tusen). Som exempel; för 10 tusen kan du få en, något äldre men förmodligen mycket bättre, ny 55" OLED.

 

Om du mot förmodan skulle vara intresserad av en större TV ändå, så kan jag tänka mig att LG:s 48" OLED, med fantastisk bild, borde gå ner rejält i pris i november. Kanske den hamnar runt 10 tusen eller mindre då. Tänkte med tanke på att du funderade på att bränna runt 6 tusen på en The Frame.

LG:s 48CX är 107 cm bred och 66 cm hög (62 väggmonterad) men om det helt enkelt är för stort så är det ju inget alternativ.

 

Annars kanske nån annan vet en 32" som funkar.



#3

Postad 17 augusti 2020 - 20:02

Johan Eng
  • Johan Eng
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Tack för ett vettigt svar.
Det handlar om ren trångboddhet faktiskt Men jag tar alla råd jag kan få. The Frame var snygg att kika på i allafall.
Jag gillade speciellt det där med en separat box att peta in kablar i. hette den OneConnect eller nåt sånt?
Bra bild är ju faktiskt det allra viktigaste för en TV och jag får väl anpassa mig till rådande omständigheter. 
Vad är bäst om man inte ska ha 75 och 90 tummare?



#4

Postad 17 augusti 2020 - 21:41

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Jag har inte sett The Frame själv utan ekar bara det jag hört om den, att den inte är helt optimal bildmässigt. Men om du gillar den och om du kan testa den och se om den lever upp till dina förväntningar (helst hemma) så är det ju bara att slå till. Men som sagt, många andra ogillar den för kritiskt filmtittande.

 

Lite osäker men skulle tippa på att du får mest för pengarna vid runt 55". Philips har tydligen en OLED från 2017 som fortfarande säljs för 10 tusen men om du kan vänta till november så kommer priserna på de flesta nyare TV att sjunka rejält. Det finns såklart billigare TV också men inte OLED.

 

Om du inte råkar ha ett fönster med mycket ljusinsläpp rakt bakom TV:n så ger OLED absolut bästa bild. Som sagt har LG en 48" OLED om storlek (eller litenlek) var viktigt. Den är dyr nu, som nysläppt modell, men blir formodligen mycket billigare i november.

 

Berätta gärna din budget, sittavstånd, ljusförhållande och om du ser på 4K/HDR.



#5

Postad 18 augusti 2020 - 08:33

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Köp en datorskärm med inbyggda högtalare (om du inte tar ut ljudet på annat sätt), komplettera med digitalbox av passande slag,

eller chromecast/ATV, beorende på hur du konsumerar TV.

 

Men varför inte bara köpa en beg digitalbox till den befintliga TVn ?

 

Men det verkar som om CH generellt håller på att avvecka det analoga nätet -

https://www.minhembi...howtopic=340192



#6

Postad 18 augusti 2020 - 09:34

Johan Eng
  • Johan Eng
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

 

 

Berätta gärna din budget, sittavstånd, ljusförhållande och om du ser på 4K/HDR.

Jag har faktiskt inte satt upp någon budget eftersom jag inte kan ett dugg om marknaden och utbudet. 
Sittavståndet är väl anpassningsbart men tre fyra meter max. Bostaden är ganska ljus och svår att mörklägga.
4K är nog bra om det funkar med vanlig antenn också och HDR vet jag inte ens vad det är. Jag är fullständigt novis på detta.
Det mesta lär nog bli via ComHems vanliga utbud via vanlig antennkabel. Men det kommer att strömmas (heter det så?) lite Netflix och liknande. Dessutom blir det en del sport.

 



#7

Postad 19 augusti 2020 - 06:26

Johan Eng
  • Johan Eng
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Snabb fråga då jag börjat försöka lära mig i ämnet.
Jag såg en tv hos en bekant. Jag låter bli att nämna varumärket...Men det fanns en liten mörk skugga uppe i högra hörnet av bilden. Enligt uppgift var det en så kallad OLED-TV och märket/skuggan sas vara en inbränning på grund av kanalsymboler som alltid ligger på samma plats. Detta uttalat av ägaren, jag vet inget om apparatens historia.
Hur allvarligt är problem med inbränningar? Är så kallad QLED som Samsung säkrare ur den synvinkeln?



#8

Postad 19 augusti 2020 - 13:13

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Snabb fråga då jag börjat försöka lära mig i ämnet.
Jag såg en tv hos en bekant. Jag låter bli att nämna varumärket...Men det fanns en liten mörk skugga uppe i högra hörnet av bilden. Enligt uppgift var det en så kallad OLED-TV och märket/skuggan sas vara en inbränning på grund av kanalsymboler som alltid ligger på samma plats. Detta uttalat av ägaren, jag vet inget om apparatens historia.
Hur allvarligt är problem med inbränningar? Är så kallad QLED som Samsung säkrare ur den synvinkeln?

https://www.rtings.c...ed-burn-in-test

https://www.samsung....v/burn-in-free/



#9

Postad 19 augusti 2020 - 14:53

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Är så kallad QLED som Samsung säkrare ur den synvinkeln?

Notera att QLED bara är ett annat namn på LCD för att Samsung ska kunna förvilla kunder och tro att det är en liknande teknik som OLED.

"Ska jag ha en OLED eller QLED" är en populär fråga här så de har ju helt klart lyckats lura folk.



#10

Postad 19 augusti 2020 - 21:01

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

OLED ger enligt många en svårslagen bildupplevelsen idag. Tekniken hade stora problem i starten (första 3 åren) med inbränningar men detta har minskat för varje ny årsmodell efter.

Idag, 6 årsmodeller in, ska det mycket till för att man ska drabbas, det sker säkert fortfarande, men om man bara ser på någorlunda varierat material (inte samma nyhetskanal 4+ timmar per dag) så bör man kunna undgå inbränningar. Flera preventiva medler har implementerats för att minska inbränningar så som; skärmsläckare, auto-dimning vid längre statisk bild, logo-dimmande funktion, annorlunda struktur på subpixlarna, pixel-/panelrensfunktion.

 

Dessutom har iallafall LG väldigt bra service och har bytt ut paneler med inbränningar eller andra fel, hemma hos kunden, på garanti.



#11

Postad 26 november 2020 - 16:42

Pachole
  • Pachole
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

OLED ger enligt många en svårslagen bildupplevelsen idag. Tekniken hade stora problem i starten (första 3 åren) med inbränningar men detta har minskat för varje ny årsmodell efter.
Idag, 6 årsmodeller in, ska det mycket till för att man ska drabbas, det sker säkert fortfarande, men om man bara ser på någorlunda varierat material (inte samma nyhetskanal 4+ timmar per dag) så bör man kunna undgå inbränningar. Flera preventiva medler har implementerats för att minska inbränningar så som; skärmsläckare, auto-dimning vid längre statisk bild, logo-dimmande funktion, annorlunda struktur på subpixlarna, pixel-/panelrensfunktion.

Dessutom har iallafall LG väldigt bra service och har bytt ut paneler med inbränningar eller andra fel, hemma hos kunden, på garanti.

Hej, att LG har bra service kan jag tyvärr inte skriva under... var en riktigt early adopter 2016 och fick hem den första LG oled 65e6 som kom till Sverige, betalade hutlösa 68000kr för den och var asglad! Tyvärr ca 3 år in så kom inbränningarna. Lg tar inget ansvar. Försöker få dem att ge mig en lite upprättelse och voucher till ny tv då paneler inte finns längre att byta till. LGUK och LGUS löser det så.
Men trots det så är jag sugen på en CX77 då det finns ingen bättre tv än oled. Försöker se om några c9 och cx har några inbränningar men verket dessbättre som att de inte har det problemet längre. Bara mina reflektioner och erfarenheter.
Med vänlig hälsning, Stefan



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.