Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bi-amping, marantz SR 6004 blir det bra? Erfarenhet av andra förstärkare oc

111 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Marantz SR6004 (Surroundförstärkare) 5 8,9 (40) Inga priser
Monitor Audio Silver RX8 (Golvhögtalare) 6 9,38 (51) Inga priser
Monitor Audio Silver RX Centre (Centerhögtalare) 4 9,36 (38) Inga priser
44 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000 (439 inlägg) 25 dagar sedan
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 5 mån sedan
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (393 inlägg) 3 år sedan
Är det ett bra pris? (12 inlägg) 6 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 6 år sedan
Marantz SR-6004 (880 inlägg) 8 år sedan
Växla mellan receiver och förstärkare (Main in) (0 inlägg) 8 år sedan
Koppla in dubbla subwoofers? (30 inlägg) 8 år sedan
Heos Link + förstärkare (0 inlägg) 8 år sedan
Märkliga fel! (4 inlägg) 8 år sedan
Canton Chrono 609 DC vs Monitor Audio RX8 (5 inlägg) 9 år sedan
Inställningsproblem - marantz SR 6004 (24 inlägg) 9 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 9 år sedan
Bästa golvhögtalarna till Harman Kardon AVR 365. (19 inlägg) 9 år sedan
Sub till M&K LCR 750 (13 inlägg) 9 år sedan
Monitor Audio rx 6 och rx 8 (978 inlägg) 9 år sedan
Monitor Audio Silver 8 med Pioneer SC-LX57 (4 inlägg) 9 år sedan
Klipsch Reference RF-82 II vs. Monitor Audio Silver RX8 (10 inlägg) 10 år sedan
Köp av ny förstärkare! (15 inlägg) 10 år sedan
Hjälp med val av förstärkare (3 inlägg) 10 år sedan
Monitor Audio SoundFrame vs "konventionella" högtalare (köpråd ~30k (4 inlägg) 10 år sedan
skumgummi åkte in i högtalaren (15 inlägg) 11 år sedan
Slutsteg till Monitor Audio RX8 (18 inlägg) 11 år sedan
Funderingar på att uppgradera systemet! (12 inlägg) 11 år sedan
Har beslutsångest deluxe canton,monitor några mer?? (10 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio RX paket, OK? (19 inlägg) 12 år sedan
Yamaha RX-667, vilka högtalare utan att behöva köpa ny stärkare? (29 inlägg) 12 år sedan
Bra importpris på Monitor Audio RX6 AV12 (210 inlägg) 12 år sedan
KEF vs Monitor Audio (10 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio Silver RX6 eller RX8? (6 inlägg) 13 år sedan
Acoustic Energy AE1 MkIII (7 inlägg) 13 år sedan
Nyköp av högtalare. till musik och hemmabio ( låta bra och se bra ut) (40 inlägg) 13 år sedan
Slutsteg till Marantz SR6004 (14 inlägg) 13 år sedan
Efter B&W 603 S3? (108 inlägg) 13 år sedan
B&W eller XTZ köpråd (97 inlägg) 14 år sedan
Ska köpa ny förstärkare (10 inlägg) 14 år sedan
Koppla wii till Marantz SR6004 och Onkyo TX-SR707 (3 inlägg) 14 år sedan
Mina prylar vill inte sammarbeta (8 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare med fokus på 2-kanal? (10 inlägg) 14 år sedan
Bättre ljudkvalité även fast kraft inte saknas (5 inlägg) 14 år sedan
Onkyo's 876 vs. Marantz 6004 (39 inlägg) 14 år sedan
Val utav förstärkare, Denon, Onkyo eller Marantz (188 inlägg) 14 år sedan
Surroundreceiver till Dali Concept 10? (2 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsintryck - Marantz sr6004, Pioneer lx72, Rotel rsx1550 (22 inlägg) 14 år sedan

#51

Postad 21 juni 2011 - 08:44

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
jag har bi-ampat marantz sr-12s1 (genom pre-out/main in rca) och jag märkte ingen skillnad gentemot att köra vanligt.

har även samma erfarenheter ifrån denon avr4310/pioneer lx60 där man gör detta med en knapptryckning.
dock så har jag testat att köra äkta tri-amp på ett par audiovector m3 avantgarde med 3st likadana slutsteg....det lät bättre däremot (mer lugn o bättre dynamik) placebo? tja ytterst lite isdf.

men tycker man att det låter bättre med intern bi-amp "on" så kör på det...det blir ju knappast sämre ialf.

#52

Postad 21 juni 2011 - 11:30

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Jag läste recensioner på 5- 6 olika Hemmabioreceivers i en tidning, tror det var Hemmabio, och de upplevde enorm skillnad på en Bi-Ampad Yamaha (1067 tror jag det var) och när den inte var Bi-Ampad. Yamahan vann testet, men med just den funktionen inkopplad.

Dom inbillade sig nog också givetvis. :-/

Med tanke på den tidigare nivån på tester i den tidningen så är det nog inte ett orimligt antagande att de har inbillat sig skillnaderna.

#53

Postad 21 juni 2011 - 11:55

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Nej verkligen inte....det är få förunnat att kunna göra den bedömningen.

#54

Postad 21 september 2011 - 20:00

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Fattar inte vad alla snackar om "intern" bi-amping osv..

Har man ett surround slutsteg så har man oftast 7 separata slutsteg på t.ex. var och en 100W.
Bi-ampar man då sina frontar får man ju 100W separat draget till diskant respektive bas på högtalarna.

Detta ska inte misstolkas som att man får 100+100=200W.

Bi-wiring använder samma princip (skicka bas och diskant separat) men använder samma slutsteg.

Att det låter bättre med externt slutsteg har ju samma förklaring som varför försteg/slutstegs kombon
låter bättre än integrerade.

Rent logiskt så borde bi-amp låta bättre om man pressar förstärkaren. Bi-wiring däremot kan i många
fall härledas till "subjektivt lyssnande".
Är högtalaren trögdriven och man har en förstärkare med svag strömstyrka så hjälper inte bi-amping.

Men har man kablar liggande så är bi-amping aldrig fel. Blir aldrig sämre än single-wire.

#55

Postad 10 maj 2012 - 09:53

naslin80
  • naslin80
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Vet att det är en gammal tråd...
Men att vissa märker sån skillnad. Kan det bero på att man egentligen fördubblar högtalarkablens area, iom att man drar en extra kabel?

#56

Postad 10 maj 2012 - 10:05

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Jah gillar basäng jämförselsen.

Låt oss säta att man har en bassäng med 7st utgångar. Fem av dessa går till varsin hink och de andra två går till en fördelare som pytsar vatten till de andra fem hinkarna. (alltså en förstärkare med fem högtalare)

Om man då biampar med den stärkaren så går de fem första slangarna till olika hinkar och de två sista går till framhögtalarnas hinkar.

Vilken kommer då att fyllas snabbast? Jo det blir de hinkar som har dubbelslangar, starkt på andra plats kommer första hinkarna som har en slang + flrdelaren och sist kommer hinkarna som bara fick en slang i sista exemplet.

Detta borde tyda på att om man biampar så kan man stärka kontrollen på framhögtalarna på BEKOSTNAD av konttroll av center och bakhögtalarna!


//Krozz

ps. Någon kan säkert göra en snygg bassäng bild på detta :D

#57

Postad 10 maj 2012 - 10:57

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Liknelsen med en bassäng är helt orelevant!

Möjligtvis skulle liknelsen kunna vara att att grått vatten kommer i en matningslangsslang(Nätdelen), 7 pumpar (slutsteg) suger vattnet ur slangen för att trycka ut det mot varsin ledning (Högtalarkabel) som sedan går upp i en filter anläggning(Delningsfilter). Filteranläggningens uppgift är att dela upp det gråa vattnet i två ledningar, en med vitt vatten och en med svart vatten.
Det vita vattnet går till diskanten, det svarta till basen.

Om fler än två pumpar suger max så kollapsar slangen de suger ifrån och vattnet rinner inte in i pumparna fort nog. att då använda ytterligare 2 pumpar på samma matningslang kommer inte hjälpa för matningslangen kollapsar.

Bäst är då att skaffa två stora pumpar med grova matningsledningar som med enkelhet kommer kunna leverera det flöde och tryck som kan nyttjas.
Alternativet är att skaffa en pump/färg/högtalarelement...dvs En pump för vitt, och då ta bort filtret som är en förträngning osv


Fortfarande en fullständigt operfekt liknelse men....

Redigerat av Triggerhappy, 10 maj 2012 - 12:16.


#58

Postad 10 maj 2012 - 12:47

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Intressant att många här tror att man får mer effekt med bi-amp, fast man i själva verket får lika många watt (i bästa fall).

#59

Postad 10 maj 2012 - 13:10

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0

Intressant att många här tror att man får mer effekt med bi-amp, fast man i själva verket får lika många watt (i bästa fall).

Man kan omöjligt få mer effekt ur nätdelen än vad den kan producera. Det jag är inne på är att fördelningen mellan högtalarna kan förändras (till ofta sämre nivåer då tex den ofta så viktiga centern får för lite effekt och börjar dista men det ska man inte prata om.) Men med ren tvåkanalslyssning så spelar biamp bara roll om slutstegen internt är underdimentionerade (vilket de inte är för att man ska kunna visa upp snygga siffror)

Så enda sättet att lyfta HELA ljudbilden via biamp är att köpa ett till slutsteg och biampa med det.
Vill man istället bara förbättra frontarna (och på så sätt få sämre tal ur centern och effekter ur bakhögtalare samt ingen förbättring vid stereo lyssning och sist men inte inst risk för att skada center och bakhögtalare vid höga actionfilmer) så är biampning ett mycket bra elternativ med sina risker så klart.

Personligen anser jag att man sak göra rätt från början och biampa med steg om man ska biampa.
Men bättre är att köpa ett tillräckligt bra steg så man slipper biampa !

#60

Postad 10 maj 2012 - 13:46

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Hur stark nätdelen än är får man inte mer effekt vid bi-amp. Även om du har 2st separata steg får man inte mer effekt.

#61

Postad 10 maj 2012 - 15:35

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0

Hur stark nätdelen än är får man inte mer effekt vid bi-amp. Även om du har 2st separata steg får man inte mer effekt.


Jag säger inte det häller.

Jag säger att om nätdelen är begränsningen (tex 700watt)

700watt på 5 högtalare utan biampning osv blir effekten teoretiskt: 700/5 = 140watt/högtalare.

Om man istället tar och använder 5 högtalare men biampar så får varje steg:
700/7 = 100watt. Detta ger 100watt till center och bakhögtalare.
Det ger också 100watt till frontarna men detta på ett mindre antal element. Så basen i ena fronthögtalaren får 100watt och diskant/mellanregister får 100watt.
OBS! Detta ger INTE 200watt musikkraft utan enbart 100watt men ohmsvängningar påverkar inte det övriga registret till samma grad. Vilket borde ge en bättre kontroll. Men inte mer effekt!
Man får alltså en annan fördelning av kraften från de 700watten man har att tillgå, man minskar kraften till bakhögtalare och center med förhoppning om att frontarna ska få mer kontroll.

(lite som att dela en hel kaka på fem delar eller på sju och behålla två bitar till de som bakat. Vem får mest)

Om man istället har sju högtalare får alla sju högtalare 100watt var.

//Krozz

ps.
nu har jag inte tagit hänsyn till ströms egenskap till att alltid ta sig den väg med minst motstånd vilket kan påverka om man biampar då olika element har olika motsånd osv. Men det antar jag i detta fall att tillverkaren har tagit hänsyn till.

#62

Postad 10 maj 2012 - 16:47

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Man kan inte bara dela in en förstärkares kapacitet i kakbitar. Om nätdelen belastas till max kommer alla högtalare att påverkas oavsett hur många kanaler som används.

#63

Postad 10 maj 2012 - 17:14

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0

Man kan inte bara dela in en förstärkares kapacitet i kakbitar. Om nätdelen belastas till max kommer alla högtalare att påverkas oavsett hur många kanaler som används.


Och varför kan jag inte det?
Jag påstår inte att han kommer att höra en skillnad. Eller att det är bättre. Troligen en försämring då man minskar det dynamiska spelrummet som center och bakhögtalare måste hålla sig inom utan att distorsionen blir överväldigande.
Men visst det förutsätter ett antal antaganden som tex att den kan leverera antalet ampere konstant, att lasten konstant är 8Ohm att inget överhettningsskydd går in.

Ps.
Men jag vill gärna veta vaför man inte kan dela in den i tårtbitar i teorin. (visst i praktiken betvivlar jag att det funkar och gör skillnad som är tydligt märkbar hos billigare recivers iaf)

#64

Postad 10 maj 2012 - 21:45

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Nätdelen skickar inte ett visst antal watt till varje steg. Tar orken slut från nätdelen så kommer alla steg att dista.

#65

Postad 10 maj 2012 - 22:00

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0

Nätdelen skickar inte ett visst antal watt till varje steg. Tar orken slut från nätdelen så kommer alla steg att dista.



Sant.
Det var därför jag sa:

Men visst det förutsätter ett antal antaganden som tex att den kan leverera antalet ampere konstant, att lasten konstant är 8Ohm att inget överhettningsskydd går in.


Om man har samma last på alla högtalare hela tiden (inte bara nominelt utan exakt samma last. (fruktansvärt teoretiskt)
Så kommer de att förbruka lika många volt om samma signal går till dem.
Vilket innebär att de två frontarna vid biampning kommer tillsammans att ha tillgång till mer ampere / element.

Men det är helt riktigt att om man överstiger nätdelens totala kapasitet kommer alla kanaler att dista.
Men då alla slutsteg är kopplade till samma nätdel och samtliga steg har samma konstruktion (och iaf i teorin samma interna motstånd) så kommer alla steg att dela på kraften jämt mellan samtliga aktiverade steg (detta handlar om den fysiska lag som förklarar att en elektrisk laddning väljer den enklaste vägen, vet inte vad den heter)
Och på så sätt kommer man att minska wattantalet (eller amperé då alla andra faktorer i teorin var lika som volt och motstånd vilket medför att även antalet amperé sjunker) till center och bakhögtalare. Och resten delar frontarna på sins emellan då nätbrunnen fortfarande producerar 700watt och center och bakhögtalare tar sina 100watt/st. Doch får inte elementen i frontarna mer än 100watt st max (antaget att frontarna i det fallet är en tvåvägs element).

#66

Postad 10 maj 2012 - 22:23

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Om man antar att front, center och surround är 8ohm. om man då kör bi-amp så kommer diskant vara 16ohm och basen med.

#67

Postad 10 maj 2012 - 22:32

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0

Om man antar att front, center och surround är 8ohm. om man då kör bi-amp så kommer diskant vara 16ohm och basen med.


Sant att det borde vara så. :ph34r:
Om det inte är en väldigt konstig högtalare med väldigt konstiga delningsfilter på minst fyra olika element :ph34r:

Men om högtalarna bibehåller sina 8ohm borde resonemanget teoretiskt stämma.
(kan avslöja att jag för övrigt håller med dig nasjo om att det inte behövs bi-ampas från en hembio stärkare utan man får lika bra ljud iaf. Ska man få bättre ljud ur högtalarna ska man köpa riktiga slutsteg istället)

#68

Postad 11 maj 2012 - 09:21

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Så länge man inte trycker på någon knapp eller dylikt kommer motståndet halveras (kanske inte exakt, men bra mycket lägre blir det iaf) när blecken monteras dit.

#69

Postad 11 maj 2012 - 10:35

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Sant. Men som sagt så har jag för mig attt det finns högtalare som även då ger 8ohm. Men de har säkert mycket avancerade delningsfilter och en massa element.

Men antag att han har det så får han fortfarande en omfördelning av effekten.
Men även om ohmtalet sjunker så blir det fortfarande omfördelad eeffekt enligt tidigare exempel.

#70

Postad 11 maj 2012 - 11:26

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Så länge man inte trycker på någon knapp eller dylikt kommer motståndet halveras (kanske inte exakt, men bra mycket lägre blir det iaf) när blecken monteras dit.


Nej, det stämmer inte.

#71

Postad 11 maj 2012 - 14:36

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

Nej, det stämmer inte.


Nej inte exakt, man kan räkna ut paralellresistans. Men om diskantens ingång är på 16 ohm och basens ingång är på 16 så får du 8 ohm när du paralellkopplar med hjälp av blecket. Eller menar du något annat? Förklara gärna istället för att säga att det inte stämmer:)

Redigerat av nasjo, 11 maj 2012 - 14:36.


#72

Postad 11 maj 2012 - 21:50

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Nej inte exakt, man kan räkna ut paralellresistans. Men om diskantens ingång är på 16 ohm och basens ingång är på 16 så får du 8 ohm när du paralellkopplar med hjälp av blecket. Eller menar du något annat? Förklara gärna istället för att säga att det inte stämmer:)

Fast det är ju inte resistans, det är impedans? Impedansen varierar ju med frekvensen. I diskantens frekvensområde kommer den vara 8 ohm (inte spikrakt, men ni fattar), och i basens område kommer den vara 8 ohm. Men utanför sina områden kommer de båda att ha oändlig impedans (p.g.a. filtret). Alltså är de båda på 8 ohm var för sig, vilket fortfarande blir 8 ohm när man kopplar ihop dem eftersom de inte överlappar. Eller?

Det är ju lite det som är kruxet med bi-amp, det är inte så enkelt som att två slutsteg ger mer effekt för att de är två, eller att lasten blir lättare för att man bara behöver driva hälften av elementen. Det är lite mer invecklat.

#73

Postad 12 maj 2012 - 09:39

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Fast det är ju inte resistans, det är impedans? Impedansen varierar ju med frekvensen. I diskantens frekvensområde kommer den vara 8 ohm (inte spikrakt, men ni fattar), och i basens område kommer den vara 8 ohm. Men utanför sina områden kommer de båda att ha oändlig impedans (p.g.a. filtret). Alltså är de båda på 8 ohm var för sig, vilket fortfarande blir 8 ohm när man kopplar ihop dem eftersom de inte överlappar. Eller?

Det är ju lite det som är kruxet med bi-amp, det är inte så enkelt som att två slutsteg ger mer effekt för att de är två, eller att lasten blir lättare för att man bara behöver driva hälften av elementen. Det är lite mer invecklat.


Exakt så! Diskanten utgör bara en last i just diskanten, basen i basområdet så ingen inverkan på impedansen med bi-amp/wire. DC resistans är ointressant när det gäller högtalare.

#74

Postad 12 maj 2012 - 11:08

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Nej inte exakt, man kan räkna ut paralellresistans. Men om diskantens ingång är på 16 ohm och basens ingång är på 16 så får du 8 ohm när du paralellkopplar med hjälp av blecket. Eller menar du något annat? Förklara gärna istället för att säga att det inte stämmer:)


Sorry, trodde att du egentligen visste men bara fått tillfälligt hjärnsläpp. :)

Förklaringarna ovan stämmer bra.

#75

Postad 12 maj 2012 - 12:03

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Det är ju lite det som är kruxet med bi-amp, det är inte så enkelt som att två slutsteg ger mer effekt för att de är två, eller att lasten blir lättare för att man bara behöver driva hälften av elementen. Det är lite mer invecklat.

Det som är problemet är att man har en passiv delning EFTER slutstegen. Det betyder att slutstegen kommer klippa vid samma spänning som ETT slutsteg skulle gjort, det ger ingen hjälp med dubbla eftersom de jobbar med hela området.
En aktiv delning, som t ex jag har, är det tvärtom. Där jobbar bara slutsteget till basarna med de frekvenserna eftersom jag har en aktiv delning FÖRE slutstegen. Som jag är säker du vet om men andra kanske inte vet det :)

Redigerat av MKarlsson74, 12 maj 2012 - 12:04.


#76

Postad 12 maj 2012 - 13:16

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Som jag är säker du vet om men andra kanske inte vet det :)

Yes, men den varianten är såpass ovanlig i hemmasystem att jag brukar utesluta den för att inte komplicera saker för mycket. :)

#77

Postad 12 maj 2012 - 20:27

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Hmm. Det känns inte som vi kommer så långt i denna tråden.

Men om jag skulle sammanfatta den skulle jag göra det såhär (om biampning från enbart förstärkare):


-Vi har några som säga att det spelar ingen roll om man biampar eller inte från samma strömkälla och inget kommer att påverkas.

-Vi har de som tror att det påverkar ljudet till stor del.

-Sedan har vi den sista gruppen som är lite skeptiska (som jag) som kan tycka att det borde kanske finnas stöd för att du förändrar förutsättningarna för stärkaren (men vad vet jag, jag har ju inte läst så mycket fysik så jag kan ju ha fel också :ph34r: ).
Men jag tycker iaf att du ska testa och låter det bättre "Good for you" låter det inte bättre eller tom sämre, så har du spenderat några kronor på högtalarkabel, byt då tillbaka och sälj kabeln eller köp ett nytt slutsteg :P

#78

Postad 13 maj 2012 - 11:48

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Nu har jag tröttnat på att bara läsa om andras åsikter för och emot sk passiv bi-amp, så jag sitter och testar lite själv.

För att undvika placeboeffekter gör jag en direkt jämförelse.
jag har mixat ett par testfiler, där ljudet alternerar mellan främre och bakre ljudkanaler. En högtalare är kopplad som front, en som bak, och dom båda står bredvid varann.
Recivern är justerad så att både front och rear har samma nivåer.
Först testade jag att koppla båda kanalerna vanligt. För att säkerställa mig om att ljudet lät likadant i både främre och bakre kanal. Vilket det gjorde

Sedan bi-ampade jag högtalaren på front-kanalen. Så nu har jag en testmiljö där jag växlar mellan bi-amp och icke bi-amp, utan avbrott.
Tyvärr har jag inte 4st likadana högtalare, så kan enbart jämföra i mono.

Så, vad tycker jag om ljudet då?
Låter det högre? Nej, inte ett dugg. Precis som förväntat.
Jag får inte fler watt ut, altså kan man konstatera att bi-amp i en reciever är onödigt.

Eller? Är det bara watt och volym som räknas?

Låter det likadant ut båda högtalarna? Nej. Det gör det faktiskt inte, fast dom spelar på samma volym. konstigt va?
Det är hörbart bättre dynamik i ljudet. Diskanten blir mycket tydligare, när den får ett eget steg.

Visst, jag kan säkert inte spela lika högt som tidigare, innan strömförsörjningen säger ifrån, men jag har hittills aldrig spelat i närheten av maxvolym, så det gör mig inte det minsta.


Skit i liknelsen med att tömma en bassäng. Se det istället som en dusch, där du har ett tjockt rör för varmvatten, och ett tjockt rör för kallvatten, och en kran som styr flödet i dom båda.
Byt ut dom mot två smalare rör, med varsin kran. Du kommer inte kunna få mer vattenflöde, men det blir fan så mycket mysigare att duscha.

#79

Postad 13 maj 2012 - 12:08

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0

Låter det högre? Nej, inte ett dugg. Precis som förväntat.
Jag får inte fler watt ut, altså kan man konstatera att bi-amp i en reciever är onödigt.

Eller? Är det bara watt och volym som räknas?

Låter det likadant ut båda högtalarna? Nej. Det gör det faktiskt inte, fast dom spelar på samma volym. konstigt va?
Det är hörbart bättre dynamik i ljudet. Diskanten blir mycket tydligare, när den får ett eget steg.


Det är ungefär detta jag har försökt att förklara. Du får inte mer watt, så du kan inte spela högre.
Men dynamiken ändras (exakt anledning kan de visa och lärda säkert berätta för mig som tydligen inte fattar) men jag tror att det handlar om tillgång till mer ampere / element vid biampning.
Men det är precis som du säger, ljudbilden blir bättre i jämförselse med att inte göra det. (säkert på förlust av bakhögtalare och center men som du sa har du inte varit nära att spela dessa till max hittills, om min hypotes är korrekt)

Därför brukar jag rekommendera att man ska testa, vissa hör skillnad andra inte. Det kostar ju inget (eller väldigt lite om man inte köper kablar för 10kkr) att testa.

//Krozz

ps. För att få ordentlig skillnad så bör man endå ha ett separat slutsteg.
Men nu vet vi ju båda att snart kommer du få veta att det var placebo. (och ärligt talat, så kan det vara men om det låter bättre enligt dig så "good for you")

#80

Postad 13 maj 2012 - 12:42

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Ljudet kan aldrig gå emot fysikens lagar.

#81

Postad 13 maj 2012 - 13:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Det är ungefär detta jag har försökt att förklara. Du får inte mer watt, så du kan inte spela högre.
Men dynamiken ändras (exakt anledning kan de visa och lärda säkert berätta för mig som tydligen inte fattar) men jag tror att det handlar om tillgång till mer ampere / element vid biampning.


Med ändras, menar du att dynamiken förbättras eller försämras med passiv bi-amping?

För att dynamiken ska öka, krävs mer effekt, vilket man inte får. Det enda som skulle kunna ge högre nivå i topparna vore om slutstegsdelen/trissorna var underdimensionerade i förhållande till trafon. Fast det är inte speciellt sannolikt eftersom trafon ofta är den dyraste delen i förstärkaren, och trissorna kostar kaffepengar i jämförelse.

Om det ändå skulle vara så i just den konstruktionen, så skulle det fortfarande krävas att man spelade till klippning (utan att biampa) för att hörbara problem/skillnader skulle uppstå.

Redigerat av Ageve, 13 maj 2012 - 13:29.


#82

Postad 13 maj 2012 - 14:30

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
En fråga bara hur, hur förändras ohm talet när man bi-ampar? Eller hur förändras arbetsförhållandena för slutsteget är nog en bättre fråga?

#83

Postad 13 maj 2012 - 17:43

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0

Med ändras, menar du att dynamiken förbättras eller försämras med passiv bi-amping?


Jag menar i detta fall just "ändras"
Alltså inte nödvändigtvis till det bättre eller sämre då jag inte testat detta tillräckligt på dyra anläggningar utan bara på billiga som i sig haft fel och brister varför det är svårt för mig att säga om det blir bättre eller sämre. Utan jag kan bara säga att jag upplevde det då som förändrat.
Därför säger jag att man ska TESTA vad man själv tycker låter bäst. Om det sen är med eller utan bi-ampning skiter jag i så länge det uppfyller:
- Användarens ljudideal.

(För det är väll endå användarens idéal som vi utgår ifrån och om han/hon tycker det låter bättre så låt den personen ha det så oavsett om det är placebo eller inte)

#84

Postad 13 maj 2012 - 18:01

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

En fråga bara hur, hur förändras ohm talet när man bi-ampar? Eller hur förändras arbetsförhållandena för slutsteget är nog en bättre fråga?

Som jag skrev ovan: Det ena steget får oändlig impedans i diskantområdet och det andra oändlig impedans i basområdet. I övrigt är det som vanligt.

#85

Postad 13 maj 2012 - 19:29

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Därför säger jag att man ska TESTA vad man själv tycker låter bäst.

Om jag säger du bör testa:
-Grekisk fårost på högtalarna
-En japansk sushikniv genom basen.
-Hänga tvätten mot öster.
-Lägga en stresskula under soffan
etc

Så måste du testa allt för att kunna uttala dig om det är något vettigt som ger en förbättring (dvs mindre färgning) eller ej?

#86

Postad 13 maj 2012 - 19:40

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0

Om jag säger du bör testa:
-Grekisk fårost på högtalarna
-En japansk sushikniv genom basen.
-Hänga tvätten mot öster.
-Lägga en stresskula under soffan
etc

Så måste du testa allt för att kunna uttala dig om det är något vettigt som ger en förbättring (dvs mindre färgning) eller ej?


OIch bara för att jag säger att du ska testa behöver du ju inte det.
Det är helt upp till dig att testa om du vill, vill du inte så slipper du.



Intressant detta.

Några (MKarlsson74 med flera) säger att det inte är skillnad.
Några (?) säger att det absolut är skillnad.
Vissa (jag tex) säger testa du har inget att förlora (förutom lite tid)


Men då vi bevisligen inte verkar komma någonvart i detta bevisligen.
Mitt tips är till trådskaparen "testa"
MKarlsson74 tips är att inte testa.


Men jag tror att vi "alla" kan enas om att akustik gör mer än den eventuella biampningen.
Det är nog alla gånger mer värt att lägga ner tiden på att fixa akustiken hemma än att fundera om biampning från hembiorecivern ger bättre ljud.


PS.
Förtydligande: MKarlsson74 inget illa mot dig, tog bara dig som ett exempel. Vet att du har en enorm kunskap precis som så många andra här på forumet.

Redigerat av Unregistered25ca2af0, 13 maj 2012 - 19:42.


#87

Postad 14 maj 2012 - 12:04

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Kom med en riktig fysisk förklaring varför bi-ampning skulle ge bättre återgivning, t ex bättre dynamik. Inga subjektiva åsikter nu utan rena fakta.

#88

Postad 14 maj 2012 - 12:31

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 1
Eftersom välljud är en subjektiv åsikt så kan man enkelt säga att tycker man det blir bättre på något sätt så har det blivit just bättre och då behöver man inte testa eller fundera utan kan vara nöjd med att man är nöjd.

Bi-amp är ju en billig uppgradering om man inte köper dyra kablar.

#89

Postad 14 maj 2012 - 12:43

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Eftersom välljud är en subjektiv åsikt så kan man enkelt säga att tycker man det blir bättre på något sätt så har det blivit just bättre och då behöver man inte testa eller fundera utan kan vara nöjd med att man är nöjd.

Bi-amp är ju en billig uppgradering om man inte köper dyra kablar.


Den enda "uppgradering" jag ser med biamp eller biwire är väl redundans :-)
Om ngn kabel går sönder eller en förstärkare så har man fortfarande ljud :-)

#90

Postad 14 maj 2012 - 13:24

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Eftersom välljud är en subjektiv åsikt så kan man enkelt säga att tycker man det blir bättre på något sätt så har det blivit just bättre och då behöver man inte testa eller fundera utan kan vara nöjd med att man är nöjd.

Bi-amp är ju en billig uppgradering om man inte köper dyra kablar.

Nej, välljud är inte helt subjektivt. Med dessa resomemang så bör alla även testa de förslag jag gav och en miljard andra förslag. Om man inte överhuvudtaget tar in den fysiska och vetenskapliga verklighaten så kan man inte avfärda NÅGOT!
Säger det jag brukar säga, när jag och många andra lyssna på bra musik och ser på bra filmer så testar "placebojägarna" sin nästa tweak i ett ständigt dåligt system.

Kom med en riktig fysisk förklaring varför bi-ampning skulle ge bättre återgivning, t ex bättre dynamik. Inga subjektiva åsikter nu utan rena fakta.


Så min fråga kvarstår.

#91

Postad 14 maj 2012 - 14:03

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Så min fråga kvarstår.


Med korrekt justerad AKTIV delning:
Mindre effektförluster än i passiva filter
Mindre fasvridningar än genom passiva filter
Mindre mättnadsförluster och hysteria än i filtrenas spolar.

Bara för att nämna några?

#92

Postad 14 maj 2012 - 14:06

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Kom med en riktig fysisk förklaring varför bi-ampning skulle ge bättre återgivning, t ex bättre dynamik. Inga subjektiva åsikter nu utan rena fakta.


Enklast tänkbara scenario med enbart passiva filter:

Den givna högtalaren har en hej vilt varierande impedans, med kraftiga dippar i både bas och mellan/diskant.

Dipparna är i det här hypotetiska fallet så kraftiga att slutsteget inte "orkar med" lasten, och låter anskrämligt även då det inte drivs till klippning.

Med bi-amp blir lasten "något mindre komplex/svår" för respektive slutsteg och disten som uppkommer pga just detta minskar marginellt totalt sett. Det låter dock fortfarande inte anständigt...


Exemplet är något långsökt eftersom det förutsätter att man från början köpt fel grejor som inte funkar bra ihop, och påvisar samtidigt inte alls att bi-amping ger "bättre" ljud utan bara i ett extremfall skulle kunna bidra till att det blir "mindre dåligt".

Det rätta botemedlet är givetvis att byta högtalare och/eller stärkare istället, men världen är iofs full av nötter... :)

Redigerat av Unregistered277056c3, 14 maj 2012 - 14:08.


#93

Postad 14 maj 2012 - 14:35

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Nej, välljud är inte helt subjektivt. Med dessa resomemang så bör alla även testa de förslag jag gav och en miljard andra förslag. Om man inte överhuvudtaget tar in den fysiska och vetenskapliga verklighaten så kan man inte avfärda NÅGOT!
Säger det jag brukar säga, när jag och många andra lyssna på bra musik och ser på bra filmer så testar "placebojägarna" sin nästa tweak i ett ständigt dåligt system.



Så min fråga kvarstår.


Fast trots allt så är det ju så, om någon tycker Cervin Vegahögtalare med ett krellsteg är det mest välljudande och prisvärda så är det ju det för den personen.

Jag har testat Bi-Amp flera gånger på olika högtalare både med olika stärkare och nu med med 8 kanalssteg och tycker mig inte uppnå någonting.

#94

Postad 14 maj 2012 - 14:42

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Fast trots allt så är det ju så, om någon tycker Cervin Vegahögtalare med ett krellsteg är det mest välljudande och prisvärda så är det ju det för den personen.

Jag har testat Bi-Amp flera gånger på olika högtalare både med olika stärkare och nu med med 8 kanalssteg och tycker mig inte uppnå någonting.


Karlsson menar nog snarare att ungefär vad som helst kan uppfattas som "bra", och att det är rimligt att ha en "vetenskaplig utgångspunkt" innan man låter tyckandet ta över. Annars har man ingen referens alls och hoppar lätt i galen tunna... :)

#95

Postad 14 maj 2012 - 14:49

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Karlsson menar nog snarare att ungefär vad som helst kan uppfattas som "bra", och att det är rimligt att ha en "vetenskaplig utgångspunkt" innan man låter tyckandet ta över. Annars har man ingen referens alls och hoppar lätt i galen tunna... :)


Absolut, men är man nöjd finns det fortfarande ingen orsak att ifrågasätta sitt tyckande om det rör sig om en billig uppgradering som 6 meter högtalarkabel.

Fast även det är ju individuellt.
Jag vill gärna ifrågasätta mina upplevelser eftersom ju mer erfarenhet jag får desto mer uppskattar jag dom förbättringar det tillåter mig göra.

#96

Postad 14 maj 2012 - 15:54

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 1

Absolut, men är man nöjd finns det fortfarande ingen orsak att ifrågasätta sitt tyckande om det rör sig om en billig uppgradering som 6 meter högtalarkabel.

Det har du rätt i, och en sådan "uppgradering" är knappt ens lönt att ta bort igen om man nu inte fick någon religiös upplevelse. :)

Kostar det kulor så är det ju en annan femma, och då är det givetvis bäst att lägga pengarna där man får "högst verkningsgrad" på investeringen.

#97

Postad 14 maj 2012 - 16:37

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 1

Med korrekt justerad AKTIV delning:
Mindre effektförluster än i passiva filter
Mindre fasvridningar än genom passiva filter
Mindre mättnadsförluster och hysteria än i filtrenas spolar.

Bara för att nämna några?

Nu var det ju inte det vi pratade om (om än kanske underförstått), utan vanliga hemmastärkare och passiv delning, eftersom det är det som 99% har. ;)


Absolut, men är man nöjd finns det fortfarande ingen orsak att ifrågasätta sitt tyckande om det rör sig om en billig uppgradering som 6 meter högtalarkabel.

Nej, det är möjligt att det inte finns någon orsak att ifrågasätta någons tyckande. Men när det tyckandet blir ett allvarligt menat råd till någon okunnig/nybörjare så hamnar vi ju i ett annat läge. Om man ska ge råd och svara på kunskapsfrågor så borde man ju ha något på fötterna. Det är såklart helt ok att folk bi-ampar eller vad som helst hemma, man får såklart göra vad man vill med sina egna grejer och pengar. Men att på direkt fråga säga att man bör göra det från någon som vill veta vad bi-amping är? Det är en helt annan grej.

#98

Postad 14 maj 2012 - 19:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Enklast tänkbara scenario med enbart passiva filter:

Den givna högtalaren har en hej vilt varierande impedans, med kraftiga dippar i både bas och mellan/diskant.

Dipparna är i det här hypotetiska fallet så kraftiga att slutsteget inte "orkar med" lasten, och låter anskrämligt även då det inte drivs till klippning.

Med bi-amp blir lasten "något mindre komplex/svår" för respektive slutsteg och disten som uppkommer pga just detta minskar marginellt totalt sett. Det låter dock fortfarande inte anständigt...


Exemplet är något långsökt eftersom det förutsätter att man från början köpt fel grejor som inte funkar bra ihop, och påvisar samtidigt inte alls att bi-amping ger "bättre" ljud utan bara i ett extremfall skulle kunna bidra till att det blir "mindre dåligt".

Det rätta botemedlet är givetvis att byta högtalare och/eller stärkare istället, men världen är iofs full av nötter... :)

Problemet är att det ger inte speciellt mycket förbättring i ens i extremfallen. Tror jag sett uträkningar på kanske 1dB mer.

#99

Postad 14 maj 2012 - 19:59

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Problemet är att det ger inte speciellt mycket förbättring i ens i extremfallen. Tror jag sett uträkningar på kanske 1dB mer.


Nu är du inne på ljudnivån och snurrar igen. Jag tror inte jag läst om någon som påstått sig fått högre ljud av passiv biamp.

#100

Postad 14 maj 2012 - 20:00

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Med korrekt justerad AKTIV delning:
Mindre effektförluster än i passiva filter
Mindre fasvridningar än genom passiva filter
Mindre mättnadsförluster och hysteria än i filtrenas spolar.

Bara för att nämna några?

Passiv delning var det ju vilket bi-ampning är. Annars brukar man kalla det aktiv drivning om man har aktivt filter innan.

Fast trots allt så är det ju så, om någon tycker Cervin Vegahögtalare med ett krellsteg är det mest välljudande och prisvärda så är det ju det för den personen.

Jag har testat Bi-Amp flera gånger på olika högtalare både med olika stärkare och nu med med 8 kanalssteg och tycker mig inte uppnå någonting.

Nja, att någon gillar en CV högtalare med Krell har ju inte kanske så mycket med detta att göra. Ingen hävdar väl att en högtalare inte påverkar ljudet så mycket att det är klart hörbart?
Detta med bi-ampning är dock annat, eftersom det både är något vi kan räkna på rent fysiskt och samtidigt kan kostar en massa pengar i onödan om man köper ett extra slutsteg. Därför tycker jag det är bra att man ifrågasätter det.

Nu är du inne på ljudnivån och snurrar igen. Jag tror inte jag läst om någon som påstått sig fått högre ljud av passiv biamp.

Det ger ingen ljudmässig förbättring. Evidens min kära herre.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.