Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad finns det för HDR projektorer idag?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 april 2020 - 14:22

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Jag har en JVC 350 som jag fortfarande är väldigt nöjd med, förutom att den inte kan visa HDR. Nu när många filmer och spel har HDR så känner jag att den knappt används längre.

Jag tycker dom nya JVC ser intressanta ut men det är lite för mycker pengar idag då vi oavsett inte kommer se mer än 1-2 filmer i veckan.

Frågan är då vad finns det för alternativ om jag inte vill gå ned i allmänn kvalitet jämfört med min 350 men sammtidigt kunna se HDR helt ok? Jag kommer från CRT så svärta är viktigt, men idag sitter jag i ett ljust rum, men kan 100% blokkera ljus utifrån, men då inte tak och bakvägg längre.

Epson, Sony....nåt annat? Köper gärna begagnat.

#2

Postad 06 april 2020 - 07:28

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

I ocg´med att en projektor når som allra bäst 1/10 av den ljusstyrka som behövs för att visa HDR som det är tänkt så måste anpassning till projektorns dynamiska omfång göras. Det finns inget projektor idag som till 100% kan visa en 100% rättvis HDR-bild.

 

Däremot finns det ju tricks. T ex som du själv nämner de nya JVCs med dynamisk tonmappning. Jag har en JVC N5 och det fungerar över förväntan, riktigt riktigt bra! Jag hade tidigare en Sony VW-520 där jag använde Panasonics UB-820s statiska tonmappning som inte alls fungerade lika bra. Men det kan ju vara en "billig" väg att gå och starta med, att skaffa en spelare som kan statiskt tonmappa som Panasonic kan. Ett annat sätt är ju att skaffa en Videoprocessor, t ex Lumagen. Men de kostar ju lika mycket som projektorn själv.

 

Enligt min erfarenhet så är jag ganska övertygad att man når så långt det är möjligt med dynamisk tonmappning (notera att det fortfarande är en kompromiss) och det får du på köpet med en nyare JVC. Billigare och bättre kommer man i dagsläget inte undan just idag :).


Redigerat av lirsa, 06 april 2020 - 07:37.


#3

Postad 06 april 2020 - 10:23

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Jag vil kunna spela via en egen mediaspelare då jag slutat förvara diskar i vardagsrummet (många discar blir det) så jag kan inte förlita mig på en BD-spelare.

 

Men då finns det bara JVC idag som visar en ganska bra HDR bild och vare sig Epson eller Sony kan visa något som ens är brukbart, så tolkar jag det du säger.



#4

Postad 06 april 2020 - 12:51

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Jag vil kunna spela via en egen mediaspelare då jag slutat förvara diskar i vardagsrummet (många discar blir det) så jag kan inte förlita mig på en BD-spelare.

 

Men då finns det bara JVC idag som visar en ganska bra HDR bild och vare sig Epson eller Sony kan visa något som ens är brukbart, så tolkar jag det du säger.

Om du kör htpc klarar madvr riktigt bra och avancerad tonemapping den analyserar bildruta för bildruta dynamisk tonemapping..



#5

Postad 06 april 2020 - 12:57

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Kan vara ett alternativ, har dock ingen GPU i min PC. Men helst skulle jag vilja byta projjen mot en nyare, denna är ju trots allt snart 15år så trodde inte det skulle vara så svårt att få något bättre, men det är kanske bättre att vänta lite just nu då.



#6

Postad 06 april 2020 - 13:10

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Kan vara ett alternativ, har dock ingen GPU i min PC. Men helst skulle jag vilja byta projjen mot en nyare, denna är ju trots allt snart 15år så trodde inte det skulle vara så svårt att få något bättre, men det är kanske bättre att vänta lite just nu då.

Allt handlar ju av vad du anser är bättre är ju flera projektorer som presterar bra mycket bättre än din gamla bl.a ljusstarkare med bibehållen svärta kontrast , kan ta emot 4k signal m.m. 

 

Sen kommer nog aldrig hdr kunna nyttjas till fullo på en projektor tråkigt nog en brist i tekniken som sådan ..



#7

Postad 06 april 2020 - 13:14

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Men jag säger ju inte att det ska fungera til fullo, utan ber om konkreta tips på modeller som presterar bättre eller lika bra som min i SDR och användbart i HDR. Min är inte användbar i HDR.



#8

Postad 06 april 2020 - 13:44

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Epson 9400?

Köpte en själv, och tycker den sköter HDR ok, men dock "måste" man ha lampan på medium, väser lite mer då, och jag har en HC duk, som slukar lite mer ljus än en vit duk... hara bara testat HDR lite snabbt, vet inte riktigt hur jag ska göra med den biten med inst etc än... 

:ph34r:

 

https://www.trustedr...epson-eh-tw9400

 

 

https://www.avforums...or-review.17280


Redigerat av Garrett, 06 april 2020 - 13:49.


#9

Postad 06 april 2020 - 13:50

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Men jag säger ju inte att det ska fungera til fullo, utan ber om konkreta tips på modeller som presterar bättre eller lika bra som min i SDR och användbart i HDR. Min är inte användbar i HDR.

Du kan ju få även en projektor som har dålig hdr(tonemapping) att visa en bra bild om du parar den med en bra mediaspelare som löser detta i stället.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.