Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad gör Ino Audio så unika, som ingen annan kan?

864 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#751

Postad 25 februari 2013 - 11:34

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Är det inte Palle som har infra z-4 numera? Tänker på komoroks gamla system...


Korrektemundo!
Bifogad fil  IMG_3920.jpg   75,02K   12 Antal nerladdningar

Fast dom står såhär hos mig
Postad bild

Adzer har ju ritat upp Inos lineup (förutom InfraZ)
Bifogad fil  InoAudiolineup4.jpg   70,74K   6 Antal nerladdningar
Från vänster: profundusZ - profundusY - profundusX(Special) - infraY - infraX - profundusX (Classic) - profundusP

#752

Postad 25 februari 2013 - 18:40

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag tycker bakerman ska bjuda in oss för en lyssning :)


Det är bara att komma hit. :)
Ska greja lite med min frontvägg snart. Det tar nog ett par veckor, men sen så är det bara att komma när det passar. :)

#753

Postad 25 februari 2013 - 18:48

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

baker är väldigt generös med sitt system, och det är bara dom riktiga skogstrollen som inte är välkomna till honom. jag, som får anses vara ett låglevlat troll, är välkomnad flera vändor om faktiskt. när jag ska söderöver så är det ett måste. jag som anser att solos "lilla" system med z4 är helt jäkla over the top, vad ska man inte då tänka om bakers *asg*


Fast du får tänka på att Hasse har ett helt customrum. Byggt helt efter IÖ:s ritningar.
Jag är ganska säker på att det låter bättre hos honom, och är inte säker på att jag har bättre tryck i basen.
Hans rum är byggt för att prestera så bra som möjligt över hela registret.

När jag byggde mitt rum för fyra år sen var det bara för att ha ett rum att se på film i.
Jag hade inte ens köpt mitt första "riktiga" system då. Hade bara ett par Genexxa som jag köpt 15 år tidigare. ;)
Mitt rum är långt ifrån idealiskt att spela bas i. Väggarna är väldigt sladdriga. Det är därför jag behöver sån överkapacitet för att få lite tryck.
Fördelen är att jag inte har några resonanser alls i basen, så basen är ganska bra, men det är inte lika mycket tryck som man kan tro.
Men visst. Det går att spela "ganska" högt... ;)

#754

Postad 25 februari 2013 - 19:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Bättre bastryck kommer du ha. Om det låter lika bra... knappast, det är jag realistisk med. Men som du säger, solos bio är ritad för att optimera ljudupplevelsen, din bio är till för att pussla om de inre organen. Ok, det gör solos bra också, men du lär ha värre tryck än solo har. Då ska man också tillägga att jag var helt färdig efter solos biodemo. Sjukt bra. Bästa bion någonsin. IMax kan dra en filt över sig :)

Ojoj, sen så blir det väl ännu värre hos komorok, men där kan man väl inte spela lika vansinnigt högt eftersom rutorna flyger? :D

Ang det sista du skrev med att du inte har så mycket tryck som man skulle kunna tro... det är nog bara din hörsel och känsel som blivit för avtrubbad :)

Redigerat av Zartok, 25 februari 2013 - 19:09.


#755

Postad 25 februari 2013 - 19:56

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Fast skillnaden är att jag har hört Y-4 i ett IÖ-ritat rum. Du har aldrig hört någon bas i mitt rum. ;)
När IÖ var här så trodde han att det inte är helt omöjligt att mitt rum äter 20dB bas beroende på frekvens.
20dB är löjligt mycket...

#756

Postad 25 februari 2013 - 20:12

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
En hel del energi som måste omvandlas... hoppas inget tar skada.

#757

Postad 25 februari 2013 - 21:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Men som du säger, solos bio är ritad för att optimera ljudupplevelsen, din bio är till för att pussla om de inre organen.

Nja, solos är någonlunda optimerad med de förutsättningar som finns. Är tämligen säker på att Ingvar skulle vilja ha ett större rum mm innan det börjar närma sig optimalt.

Redigerat av MKarlsson74, 25 februari 2013 - 21:03.


#758

Postad 25 februari 2013 - 21:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Nja, solos är någonlunda optimerad med de förutsättningar som finns. Är tämligen säker på att Ingvar skulle vilja ha ett större rum mm innan det börjar närma sig optimalt.


ja, om man ska vara riktigt petig och prata småsaker runt det hela så sa öhman att rummet var något för litet för att få det optimerat till ett perfekt rum.

baker: det var som fan.
men om du jämför y4 du hört med ditt rum, gör inte dina monsterbasar mer i vilket fall som helst?
... jag är sugen på ett par z-moduler ;)

#759

Postad 25 februari 2013 - 21:43

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Jag vill nog hävda att det inte är petigt, eftersom det går att få till det ännu bättre. Jag vet eftersom mitt rum är också lite för litet.

#760

Postad 25 februari 2013 - 22:02

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

baker: det var som fan.
men om du jämför y4 du hört med ditt rum, gör inte dina monsterbasar mer i vilket fall som helst?
... jag är sugen på ett par z-moduler ;)


Vete fan.. Tror att det kan vara jämnt skägg ner till 16Hz faktiskt. Efter det drar jag givetvis ifrån.
Mitt rum äter enorma mängder bas..
Det blir nog en mer fysisk upplevelse med mina än med Y-4, men rent ljudtryck ner till 16Hz.. Ganska lika tror jag.

Du är sugen på baslådor du aldrig har hört ? Är det inte bättre att du dreglar efter något du har hört ?

#761

Postad 25 februari 2013 - 22:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag hade aldrig hört min svs och den var gottmos :) inos basar låter väl likadant fast olika mycket bara?

#762

Postad 25 februari 2013 - 22:33

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Z är ju så coola att man kan vilja ha ett par bara för utseendets skull. ;)

Redigerat av Nattlorden, 25 februari 2013 - 22:34.


#763

Postad 25 februari 2013 - 22:42

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag hade aldrig hört min svs och den var gottmos :) inos basar låter väl likadant fast olika mycket bara?


Kort svar nej. Det finns massvis fler parametrar än THD och ljudtryck. Inte att jag kan nånting om det egentligen men jag kan tänka mig att saker som group delay och spectral decay har stor påverkan på ljudet. Och detta skiljer sig ganska mycket mellan olika subwoofers. Ett proffs-delningsfilter som cr80s lär göra sitt också. Med cr80s får du ju bas i stereo dessutom.

#764

Postad 25 februari 2013 - 22:52

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Och kan samla ihop bas från frontar och subutgång på ett bra sätt om detta inte fixas bra av biostärkaren.

#765

Postad 25 februari 2013 - 22:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Är du helt säker på det? Inos filosofi är ju så neutralt som möjligt, och då tänker man ju att basarna också ska vara neutrala. Kapaciteten lär skilja en bunt :)

#766

Postad 26 februari 2013 - 11:23

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0
Inos filsosfi är väl inte alls att vara neutrala,
Utan de är snarare ultrasubjektiva. De är sound shape:ade att låta såsom IÖ vill att det ska låta.
De har en färgning som nästan alla andra högtalare, antingen gillar man det eller inte.

Vete fan.. Tror att det kan vara jämnt skägg ner till 16Hz faktiskt. Efter det drar jag givetvis ifrån.
Mitt rum äter enorma mängder bas..
Det blir nog en mer fysisk upplevelse med mina än med Y-4, men rent ljudtryck ner till 16Hz.. Ganska lika tror jag.

Du är sugen på baslådor du aldrig har hört ? Är det inte bättre att du dreglar efter något du har hört ?

snarare hyffsat jämt skägg mellan 16-(35-40)Hz, över o under så spelar ditt system "något" starkare ca 3ggr eller mer beroende på slaglängden på dina lms.

#767

Postad 26 februari 2013 - 18:32

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Inos filsosfi är väl inte alls att vara neutrala,
Utan de är snarare ultrasubjektiva. De är sound shape:ade att låta såsom IÖ vill att det ska låta.
De har en färgning som nästan alla andra högtalare, antingen gillar man det eller inte.

snarare hyffsat jämt skägg mellan 16-(35-40)Hz, över o under så spelar ditt system "något" starkare ca 3ggr eller mer beroende på slaglängden på dina lms.


Ja. Men vad ska man med 160dB @ 60Hz till om man bara kan spela 120 @ 16-40Hz ? ;)
Man vill ju helst ha en hyfsat jämn kurva, eventuellt lite stigande mot botten.
Då kommer det ju ändå alltid att vara den "sämst presterande" frekvensen som kommer att begränsa resten. ;)

#768

Postad 26 februari 2013 - 18:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Inos filsosfi är väl inte alls att vara neutrala,
Utan de är snarare ultrasubjektiva. De är sound shape:ade att låta såsom IÖ vill att det ska låta.

Nja, Ingvars filosofi är att återge det som finns på skivorna och det har jag svårt att se det inte är en strävan att återge det neutralt.

#769

Postad 26 februari 2013 - 18:46

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Däremot är ju Ingvars uppfattning om hur en psykoakustiskt rak kurva skall se ut inte samma som att de skall mäta som ett streck. Så man kan nog säga att många har rätt i sina påståenden på en gång, ifrån sina utgångslägen.

#770

Postad 26 februari 2013 - 19:13

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Hörseln har ju inte rak frekvensgång 20Hz - 20 kHz. Känsligheten för olika frekvenser varierar ganska mycket vid olika volymer. Neutralt kan det bara bli vid den volym det mixades med med samma högtalare och förstärkare. Annars är det bara att ställa in det ljud man gillar.

Örats känslighet

#771

Postad 26 februari 2013 - 19:15

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Hur skiljer sig inos kurva från det raka strecket, på ett ungefär? Trodde det var det frekvensraka som var eftersträvansvärt då man lämnar inspelningen att göra sitt.

#772

Postad 26 februari 2013 - 19:42

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Hur skiljer sig inos kurva från det raka strecket, på ett ungefär? Trodde det var det frekvensraka som var eftersträvansvärt då man lämnar inspelningen att göra sitt.


Ja, i mono är det så. I stereo måste man kompensera få att få två ljud att på bästa sättet uppfattas som ett. Dessutom behöver det göras justeringar för att på bästa sätt hantera off-centerlyssning eller stående lyssning, i de fallen gäller att inte alla riktningar bör ha samma kurva... Så mäts det ens rätt kurva som oftast? Ino skall ju korsa nollriktningen framför lyssnaren, så det bör kanske snarast mätas några grader offaxis.

#773

Postad 26 februari 2013 - 20:46

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0

Ja, i mono är det så. I stereo måste man kompensera få att få två ljud att på bästa sättet uppfattas som ett. Dessutom behöver det göras justeringar för att på bästa sätt hantera off-centerlyssning eller stående lyssning, i de fallen gäller att inte alla riktningar bör ha samma kurva... Så mäts det ens rätt kurva som oftast? Ino skall ju korsa nollriktningen framför lyssnaren, så det bör kanske snarast mätas några grader offaxis.

Njae, snarare hur de beter sig off-axis :)
det är ju ändå energitonkurvan du hur vid lyssningsplats, mest.
där är några onaxis korrektioner såsom dipp vid 3khz bulle vid 1khz & 6-7khz osv

Mkarlsson: det stämmer inte riktigt, IÖ har sitt loge tänk. Carlsson hade sitt.
skillnaden är iö tycker att man ska få som ett fönster in i inspelningen.
SC försökte uppnå en känsla av att befinna sig på plats i rummet.
det är två av flera filosofiska ståndpunkter man kan välja och som ger olika för/nackdelar. Man kan omöjligt säga att det ena är absolut rätt. Båda spelar ju upp det som finns på skivan, men det presenteras lite olika. på sätt o viss kan man säga att carlsson är mer rätt än ino, då energitonkurvan på sant oa högtalare är spikrak meddan den på en ino kommer att falla mycket vid höga frekvenser. Det ena sättet gör att man kan spela väldigt starkt då det inte finns lika mycket diskantenergi kvar i rummet tex :)

#774

Postad 26 februari 2013 - 20:55

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Jag tolkar det där som medhåll, även om det inte riktigt ser ut som det. Gissar på en lätt feltolkning av vad jag skrev.

#775

Postad 26 februari 2013 - 21:23

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

Hörseln har ju inte rak frekvensgång 20Hz - 20 kHz. Känsligheten för olika frekvenser varierar ganska mycket vid olika volymer. Neutralt kan det bara bli vid den volym det mixades med med samma högtalare och förstärkare. Annars är det bara att ställa in det ljud man gillar.

Örats känslighet


Fast örat har ju samma känslighet vid live-musik också ;)

#776

Postad 27 februari 2013 - 00:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Fast örat har ju samma känslighet vid live-musik också ;)

Precis, så det blit onaturligt att "kompensera" för örat olika känslighet.

#777

Postad 27 februari 2013 - 00:50

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Precis, så det blit onaturligt att "kompensera" för örat olika känslighet.

Nja, örats känslighet för olika frekvenser varierar med volymen, så det kan man behöva kompensera för. Det är så t ex Audyssey Dynamic EQ fungerar.

#778

Postad 27 februari 2013 - 08:21

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Nja, örats känslighet för olika frekvenser varierar med volymen, så det kan man behöva kompensera för. Det är så t ex Audyssey Dynamic EQ fungerar.


Dynamiska eqn höjer bas och diskant ja, men det är till en viss referensnivå och vid 0db görs ingen korrektion. Filmer har en standard referensnivå, men i vanlig musik finns ingen sådan standard.

#779

Postad 27 februari 2013 - 09:12

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0

Jag tolkar det där som medhåll, även om det inte riktigt ser ut som det. Gissar på en lätt feltolkning av vad jag skrev.

Därav njae :)
särskilt på din sista mening :)

#780

Postad 27 februari 2013 - 09:18

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Nja, örats känslighet för olika frekvenser varierar med volymen, så det kan man behöva kompensera för.


Du har en assistent som trycker en trasa i halsen på operasångare år dig om de får för sig att ta i lite? :o

Vad jag menar är ju att klangförändringen beroende på volymökning/minskning (i musiken, inte på volymkontrollen) är en naturlig del av hur ljud låter, att ge sig på att ändra detta kan bli klart fel. Däremot om man tänker lyssna på annan volym än ansett, så kan en initial förändring säkert vara på sin plats, men när den väl är gjord så skall det få naturligt variera runt denna.

#781

Postad 27 februari 2013 - 09:22

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Därav njae :)
särskilt på din sista mening :)


Okej, då skall du få ett överdrivet exempel på vad jag menade. Om någon bygger en högtalare som skall spela med elementen vända 90 grader från lyssnaren, är det då fortfarande relevant för en tidning att mäta den på elementens nollriktning? Är inte relevant mätning en märning i riktningen som är avsedd att vara mot lyssnaren? Även om det i detta extrema fallet är 90 grader off-axis?

#782

Postad 27 februari 2013 - 09:35

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0

Okej, då skall du få ett överdrivet exempel på vad jag menade. Om någon bygger en högtalare som skall spela med elementen vända 90 grader från lyssnaren, är det då fortfarande relevant för en tidning att mäta den på elementens nollriktning? Är inte relevant mätning en märning i riktningen som är avsedd att vara mot lyssnaren? Även om det i detta extrema fallet är 90 grader off-axis?

självklart, men ska man mäta denna högtalare 23" offaxis?
men mäter vi energitonkurva eller tonkurva, lite svårt att läsa ut vad du menar?
och korsningen har att göra med att få en bredare sweetspot o funkar med alla högtalare.

#783

Postad 27 februari 2013 - 10:15

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

självklart, men ska man mäta denna högtalare 23" offaxis?


Nej, det skrev jag verkligen inte. Hur stor kan vinkelskillnaden vara mellan uppställningstriangeln och den extra invinkligen för att få axlarna att korsa lagom framför?

Här en test med 5 grader extra invinkel, här borde utsidan börja bli synlig.
Postad bild

Så en 5-6-7 grader offaxis menade jag kunde kanske vara mer relevant än on-axis.

#784

Postad 27 februari 2013 - 10:34

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0

Nej, det skrev jag verkligen inte. Hur stor kan vinkelskillnaden vara mellan uppställningstriangeln och den extra invinkligen för att få axlarna att korsa lagom framför?

Här en test med 5 grader extra invinkel, här borde utsidan börja bli synlig.
Postad bild

Så en 5-6-7 grader offaxis menade jag kunde kanske vara mer relevant än on-axis.


Ah, opps :blush: tänkte inte på det :)
, fast då bör knappast vara någon större skillnad mot on-axis :)
Har man konstruerat högtalare bra så ska det vara väldigt lite skillnad mot direktljudet med bara 5-6grader åt sidan och det är då man verkligen kan ta del av fördelarna med ovan visade uppställning.(Bredare sweetspot, "holografisk" uppmålning av ljudbilden, dvs 3d ljudbild)
Det bör bara vara den översta oktaven som fallit 1dB mot onaxis mätning, max.
Tror inte den mätningen ger något av större värde som inte framgår på direktljudsmätning dock, för liten skillnad i vinkel.

Redigerat av gsson, 27 februari 2013 - 10:34.


#785

Postad 27 februari 2013 - 10:45

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Tror inte den mätningen ger något av större värde som inte framgår på direktljudsmätning dock, för liten skillnad i vinkel.


Mycket möjligt. Jag försöker dock låta bli att tro för mycket om vad Ingvar gör... det har hänt för ofta att jag trott fel. :blush:

#786

Postad 27 februari 2013 - 11:02

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0

Mycket möjligt. Jag försöker dock låta bli att tro för mycket om vad Ingvar gör... det har hänt för ofta att jag trott fel. :blush:

:), dags att ta fram mätmicken o undersöka själv mao :D
Fast det vore väldigt konstigt om hans domediskant i waveguide skulle bete sig särskilt annorlunda map spridning än alla andra diskanter.;)

#787

Postad 27 februari 2013 - 11:38

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Fast tankarna gällde inget större än 'marginellt' i vilket fall som.

#788

Postad 27 februari 2013 - 13:09

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Däremot om man tänker lyssna på annan volym än ansett, så kan en initial förändring säkert vara på sin plats, men när den väl är gjord så skall det få naturligt variera runt denna.

Det är precis det jag menar. Ofta lyssnar man inte på samma volym som är referens vid inspelningen och då kan det vara lämpligt att kompensera för ändringar i örats känslighet som orsakas av volymskillnaden.

#789

Postad 27 februari 2013 - 13:29

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Det är precis det jag menar. Ofta lyssnar man inte på samma volym som är referens vid inspelningen och då kan det vara lämpligt att kompensera för ändringar i örats känslighet som orsakas av volymskillnaden.


Lite mer info både i inspelningen och i resulterande nivå i lyssningsposition så hade det kunnat skötas automatiskt av volymkontrollen.

#790

Postad 27 februari 2013 - 14:52

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Det är precis det jag menar. Ofta lyssnar man inte på samma volym som är referens vid inspelningen och då kan det vara lämpligt att kompensera för ändringar i örats känslighet som orsakas av volymskillnaden.

Det är ju stort sett omöjligt att veta och få det "rätt". Jag har svårt att se hur man kan få till det naturligt

#791

Postad 27 februari 2013 - 18:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Men jag tror det tänks lite fel här. Det är riktigt att örats känslighet varierar med frekvens. Men denna olinjäritet behåller ju sina "proportioner" när man skruvar upp. Fibblar man då med diverse equalizing borde det som jag ser det bli fel.

#792

Postad 27 februari 2013 - 18:52

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Men jag tror det tänks lite fel här. Det är riktigt att örats känslighet varierar med frekvens. Men denna olinjäritet behåller ju sina "proportioner" när man skruvar upp. Fibblar man då med diverse equalizing borde det som jag ser det bli fel.


Proportionerna ändras när man skruvar upp volymen. Kurvan blir plattare vid högre volym, särskilt i basen där det skiljer mest.

#793

Postad 27 februari 2013 - 19:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Proportionerna ändras när man skruvar upp volymen. Kurvan blir plattare vid högre volym, särskilt i basen där det skiljer mest.

Vill, eller kan, inte säga att du har fel. Men eventuella sådana avvikelser följer definitivt inte örats "känslighetskurva". Då skulle man uppleva en tydlig förändring av ljudkaraktären när man skruvar upp och det gör i alla fal inte jag.

Fö. funkar inte alls den "magiska" invinklingen med mina högtalare. Blir total pannkaka av hela ljudbilden. Skall vara en lätt invinkling på några centimeter bara. Men mina högtalare är också lite annorlunda mot många andra. Har liksom ingen given "sweetspot". Man kan sitta lite hur som ( eller stå) och det låter i stort likadant. Men sweet låter det sannerligen. :)

#794

Postad 27 februari 2013 - 19:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
när man skruvar upp volymen blir inte örat lika känsligt för dynamiken i ljudet, kan jag tänka mig. detta eftersom vi har en inbyggd förstärkning som förstärker lite eller ingenting när man hör på hög musik eller höga ljud. dock så höjer man väl hela ljudbilden, så det bör ju inte påverka nämnvärt.

då anser jag att det är mer intressant att människans öra är anpassat till att höra tal tydligare genom att dessa frekvenser förstärks =)

#795

Postad 27 februari 2013 - 19:39

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Men jag tror det tänks lite fel här. Det är riktigt att örats känslighet varierar med frekvens. Men denna olinjäritet behåller ju sina "proportioner" när man skruvar upp.

Nej, känslighetsförhållandena mellan olika frekvenser varierar med volymen. Se t ex:

http://en.wikipedia....udness_contours
http://en.wikipedia....r–Munson_curves
http://www.audyssey....logy/dynamic-eq

#796

Postad 27 februari 2013 - 20:34

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Nej, känslighetsförhållandena mellan olika frekvenser varierar med volymen. Se t ex:

http://en.wikipedia....udness_contours
http://en.wikipedia....r–Munson_curves
http://www.audyssey....logy/dynamic-eq

Det är väl av den här anledningen som man tidigare hade en "loudness knapp" på förstärkaren som höjde nivån på dom låga frekvenserna vid låg volym.

#797

Postad 27 februari 2013 - 21:14

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Jupp, och det är det som Audyssey tillhandahåller via Dynamic EQ. Men musik har inga referensnivåer som film har, utan där är det fritt fram för alla att ha sin egen referensnivå.

#798

Postad 27 februari 2013 - 21:14

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Vill, eller kan, inte säga att du har fel. Men eventuella sådana avvikelser följer definitivt inte örats "känslighetskurva". Då skulle man uppleva en tydlig förändring av ljudkaraktären när man skruvar upp och det gör i alla fal inte jag.

Fö. funkar inte alls den "magiska" invinklingen med mina högtalare. Blir total pannkaka av hela ljudbilden. Skall vara en lätt invinkling på några centimeter bara. Men mina högtalare är också lite annorlunda mot många andra. Har liksom ingen given "sweetspot". Man kan sitta lite hur som ( eller stå) och det låter i stort likadant. Men sweet låter det sannerligen. :)


Jag tycker det är tydlig skillnad vid lågt kontra högt ljud. Mycket lättare att följa musiken och basgångar vid högre volym. Basen kommer fram lättare.
Angående sweetspot finns det alltid en sweetspot (optimalt perspektiv) där du har lika långt till varje högtalare (triangelmässigt) annars har direktljudet drunknat i rummets reflexer fullständigt. Akustikreglering ala Ino kanske skulle hjälpa. Invinklingen är bra för att koppla bort reflexerna från direktljudet vilket ger mer direktljud från högtalarna.

#799

Postad 27 februari 2013 - 21:42

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Fann denna mätning som stämmer med tidigare info jag läst in på.
Att högtalarens och rummets påverkan på frekvensnivåer då inte behöver vara spikraka för att uppfattas som "raka".
Apropå hur örat och hjärnan upplever och tolkar de facto dB och frekvens.

:)

Bifogad fil(er)



#800

Postad 28 februari 2013 - 17:12

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Att frekvenser kan uppfattas raka är ingen exakt upplevelse utan just en upplevelse. Vi är vana att höra så. Problemet är känt att det ändras med volymen och är ingenting som örat eller hjärnan kan kompensera exakt för. Hör vi basen lägre (lägre känslighet ger lägre nivå) så är den lägre i våra intryck och upplevelser.

Här är en sida för inspelningstekniker och andra intesserade:

http://www.moultonla...ss_contours/P1/

På sidan 4 står det citat:

"This is where the audiophiles have to take a serious hit. Unless they/you/we know (a) the original source level and/or ( B) the mix level, there’s no way to play back what the producer intended. And that data isn’t included in the liner notes."

Så Audyssey Dynamic EQ har en funktion att fylla. Men är man nöjd med ljudet ändå så spelar det ju ingen roll. Det mesta är ju en vanesak.

Redigerat av Ljudligt, 28 februari 2013 - 17:13.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.