Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samlingstråd för problem med svartvit bild efter

91 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 mars 2004 - 01:25

simpen
  • simpen
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag tänkte koppla in min xbox till projektorn (nec lt150) via en vhs-video. Men allt blev svartvitt.

- Jag har en sån där scart-adapter med svideo-hona på som jag har satt i videon. (http://www.netonnet....m.asp?iid=52239)
- Från den har jag kopplat en svideo-sladd till projektorn. Och sen i själva adaptern kopplade jag in xboxens röd-,vit-, och gulsladdar.

Men som sagt, allt blir svartvitt. Testat både On- och Offläge. Jag har ingen aning om vad det är för skillnad, jag bara testar på :)

Frågan är nu då: Hur ska jag bära mig åt för att få färgbild?
Jag vill inte använda mig av den gula pluggen rakt in i projektorn för då blir det rätt dålig bild om man jämför med s-video-bilden. Hjälp mig snälla! :) Jag kan verkligen ytterst lite om det här som det "kanske" märks!
projektorn har för övrigt ingångar för s-video, rgb (datorskärmssladd?), usb, och den gula i scart :)

#2

Postad 25 mars 2004 - 09:35

Unregistered6e82b1f6
  • Unregistered6e82b1f6
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Det finns några xbox kablar som skickar ut s-video.

Digital AV Cable (RGB) - Joytech

Monster Gamelink XGL 300 S-video AV Cable

S-Video Kabel - Universal - Hip Gear

S-Video Kabel Mad Catz Xbox

olika prisklasser och säkert olika kvaliteter, men jag vet inget om dom.
För det känns ju som att bildkvaliteten blir densamma mellan komposit och komposit -> s-video även om du skulle få det att fungera.
Själva kabeln borde väl inte förbättra signalen, eller?

Men med någon av ovanstående borde du ju kunna koppla den som du gjort innan, men utan adaptern.

#3

Postad 02 december 2004 - 21:01

frill
  • frill
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag köpte nyligen en dvd-spelare med RGB-kompatibel scart. När jag kopplar den till tvns rgb-kompatibla scart och ställer tvn i "RGB-läge" så får jag en svartvit bild. Har jag däremot tvn i "vanligt" läge så får jag färg, men färgerna är mycket blekare i jämförelse med om jag kopplar med kompositkabel.

Hur skiljer sig egentligen bilden mellan RGB och komposit? Jag undrar också om alla Scart-kablar är RGB-kompatibla.

#4

Postad 03 december 2004 - 09:37

Unregisteredd6eff882
  • Unregisteredd6eff882
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Jag köpte nyligen en dvd-spelare med RGB-kompatibel scart. När jag kopplar den till tvns rgb-kompatibla scart och ställer tvn i "RGB-läge" så får jag en svartvit bild. Har jag däremot tvn i "vanligt" läge så får jag färg, men färgerna är mycket blekare i jämförelse med om jag kopplar med kompositkabel.

Hur skiljer sig egentligen bilden mellan RGB och komposit? Jag undrar också om alla Scart-kablar är RGB-kompatibla.


Alla scart-kablar som är fullkopplade (fullscart, dvs har alla stiften anslutna) fungerar garanterat. Bla Supra har en RGB-scart där endast RGB-signalerna är anslutna. RGB utklassar kompositsignalen! Antingen har du inte slagit på RGB-utgången på din DVD-spelare (brukar göras i menyn när spelaren är i stoppläge) eller så har du en SCART där RGB-stiften inte är anslutna!

Bara att kolla här och mäta och se vilka ben som är anslutna!

Redigerat av Unregisteredd6eff882, 30 maj 2005 - 19:52.


#5

Postad 06 december 2004 - 23:24

Intenfreak
  • Intenfreak
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Jag köpte nyligen en dvd-spelare med RGB-kompatibel scart. När jag kopplar den till tvns rgb-kompatibla scart och ställer tvn i "RGB-läge" så får jag en svartvit bild. Har jag däremot tvn i "vanligt" läge så får jag färg, men färgerna är mycket blekare i jämförelse med om jag kopplar med kompositkabel.

Hur skiljer sig egentligen bilden mellan RGB och komposit? Jag undrar också om alla Scart-kablar är RGB-kompatibla.

Hej,
Det har hänt mig en gång oxå. Då visade det sig att jag måste välja om system i DVD till PAL. Prova det.

Redigerat av tb303, 30 maj 2005 - 19:53.


#6

Postad 07 december 2004 - 22:27

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en ganska gammal stereovideo och när jag skickar
s-videosignal till projektorn (LG JT92) så blir bilden SV

Bild på kontakten nedan:
http://w1.737.telia....188/kontakt.jpg (Clas Ohlson)

Men när jag kör en Kompositkabel emellan blir det färg...
Någon som vet hur man får färg med s-video?

Hade gött!

#7

Postad 07 december 2004 - 22:58

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Testat att köra en vanlig S-Video kabel direkt från S-Video utgången istället? Så som du kopplat där tappar du ju ändå hela fördelen med S-Video, så då kan du isf lika gärna köra komposit. :)

Edit: Om du nu inte luras med bilden..... Är det en separat S-Video kabel som sticker fram där? Isf kopplar du in den istället, och får sedan antingen på framsidan i nån lucka på videon ställa in att den ska skicka S-Video signal, eller göra det via fjärren i nån meny.

Som det är nu skickar videon garanterat enbart komposit, och då blir det svartvit över S-Video.

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 07 december 2004 - 23:01.


#8

Postad 08 december 2004 - 11:18

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0

Testat att köra en vanlig S-Video kabel direkt från S-Video utgången istället? Så som du kopplat där tappar du ju ändå hela fördelen med S-Video, så då kan du isf lika gärna köra komposit. :)

Edit: Om du nu inte luras med bilden..... Är det en separat S-Video kabel som sticker fram där? Isf kopplar du in den istället, och får sedan antingen på framsidan i nån lucka på videon ställa in att den ska skicka S-Video signal, eller göra det via fjärren i nån meny.

Som det är nu skickar videon garanterat enbart komposit, och då blir det svartvit över S-Video.

okej, tror det är kört med s-video iaf...
har tyvärr bara scart ut på videon
ush va sunkigt det blev på projektorn förresten, med komposit-TV!
känns som om det bara finns fem steg i kontrasten och smetig upplösning på det

#9

Postad 08 december 2004 - 11:40

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1 469 inlägg
  • 0
Det är ytterst få (om det finns någon över huvud taget?) vanliga VHS-spelare som skickar ut S-video-signal. S-video brukar bara finnas på S-VHS-spelare.

#10

Postad 08 december 2004 - 20:27

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Så kanske det är...har bara våran gamla bandspelare som referns, och den ska ha en omkopplare för att skicka ut S-Video....men så är det en special-modell också.

#11

Postad 09 december 2004 - 00:31

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0

Jag tänkte koppla in min xbox till projektorn (nec lt150) via en vhs-video. Men allt blev svartvitt.

- Jag har en sån där scart-adapter med svideo-hona på som jag har satt i videon. (http://www.netonnet....m.asp?iid=52239)
- Från den har jag kopplat en svideo-sladd till projektorn. Och sen i själva adaptern kopplade jag in xboxens röd-,vit-, och gulsladdar.

Men som sagt, allt blir svartvitt. Testat både On- och Offläge. Jag har ingen aning om vad det är för skillnad, jag bara testar på :rolleyes:

Frågan är nu då: Hur ska jag bära mig åt för att få färgbild?
Jag vill inte använda mig av den gula pluggen rakt in i projektorn för då blir det rätt dålig bild om man jämför med s-video-bilden. Hjälp mig snälla! :D Jag kan verkligen ytterst lite om det här som det "kanske" märks!
projektorn har för övrigt ingångar för s-video, rgb (datorskärmssladd?), usb, och den gula i scart :P

Orsaken att det blir svartvitt är att SCART-kontakten som du hämtar signalen ifrån inte ger S-video ut, enbart kompositvideo på en av de pinnarna.
Jag har samma problem med en Nokia satellitmottagare.

Man behöver en adapterbox som konverterar RGB ut till S-video.
De kostar kring tusenlappen.
Här en brittisk som gör precis det som jag skulle behöva, dvs passthrough till TV:n samt en SCART med S-video ut där man pluggar in en SCART->S-video-adapter :
http://www.js-techno...&products_id=34
De tar 75 pund + 10 pund frakt till Sverige (PayPal-betalning).

Är man en hempulare kan man bygga en själv om man lyckas få tag på den Sony-krets som behövs för RGB->S-video-dekodningen :
http://www.nexusuk.o...jects/rgb2svid/

Men jag är tveksam till om slutpriset + arbetstimmar är till fördel över att köpa en färdig. Jag skall nog slå till på den brittiska.

Redigerat av Unregistered99322caa, 30 maj 2005 - 19:50.


#12

Postad 23 december 2004 - 19:50

Fnk
  • Fnk
  • Beroende

  • 1 098 inlägg
  • 0
Tjena!
Jag hade tänkt att jag skulle koppla min xbox till projektorn via receivern, men jag får inte riktigt rätt på det.

Jag lyckas få bild om jag kopplar med komposit direkt från orginalkabeln till projektorn, men jag vill inte dra fler kablar i taket, så jag vill köra allt genom receivern.

Har också en RGB-kabel till xboxen så att jag kan få ut digitalt ljud. Den kopplade jag från xboxen till en sån här: Scartkonverterare

, men då blev bilden helt flimrig. Testade att ändra till NTSC på xboxen, och då fick jag stabil bild, men den var svartvit, och det är inte speciellt spännande.
Är det min konverterare som det är fel på?

Löser en sån här mitt problem kanske? RGB Scartkabel + AV-box XBOX

Snälla hjälp mig!

(Receiver: Marantz 7300, proj: MT200)

Komponent är tyvärr inget alternativ då jag inte vill dra fler sladdar i taket, och vill använda receivern som bildväxel. Verkar inte som att receivern kan konvertera komponent till svhs.

#13

Postad 26 december 2004 - 20:00

Unregisteredb3223887
  • Unregisteredb3223887
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Tjena!
Jag hade tänkt att jag skulle koppla min xbox till projektorn via receivern, men jag får inte riktigt rätt på det.

Jag lyckas få bild om jag kopplar med komposit direkt från orginalkabeln till projektorn, men jag vill inte dra fler kablar i taket, så jag vill köra allt genom receivern.

Har också en RGB-kabel till xboxen så att jag kan få ut digitalt ljud. Den kopplade jag från xboxen till en sån här: Scartkonverterare

, men då blev bilden helt flimrig. Testade att ändra till NTSC på xboxen, och då fick jag stabil bild, men den var svartvit, och det är inte speciellt spännande.
Är det min konverterare som det är fel på?

Löser en sån här mitt problem kanske? RGB Scartkabel + AV-box XBOX

Snälla hjälp mig!

(Receiver: Marantz 7300, proj: MT200)

Komponent är tyvärr inget alternativ då jag inte vill dra fler sladdar i taket, och vill använda receivern som bildväxel. Verkar inte som att receivern kan konvertera komponent till svhs.

Jag har också upplevt det problemet med vissa bärbara datorer. Jag tror att man ska ställa in det på PAL(ifall det går)
Sen kan det väl också vara så att Tv'n kan ej ta emot s-video singaler...
Fast jag kan ha helt fel, men det ska gå o lösa....

#14

Postad 27 december 2004 - 15:08

Fnk
  • Fnk
  • Beroende

  • 1 098 inlägg
  • 0
Jag har kopplat direkt till projektorn, och den ska kunna ta emot s-video då det går alldeles utmärkt från dvd-spelaren.

#15

Postad 27 januari 2005 - 11:48

van Basten
  • van Basten
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Har provat med scart mellan dvd och tv. Dock blir bilden svartvit och av sämre kvalitet. Nu använder jag en vanlig gul, röd, vit (3 st) kabel mellan tv och dvd och då blir bilden i färg och bra. Min fråga är dock om bilden inte blir bättre med scart än den "gula" kabeln? Varför blir bilden av sämre kvalitet och svartvit? Fel på scartkabel? Har provat och bytt den, forfarande svartvitt.

#16

Postad 27 januari 2005 - 12:15

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1 469 inlägg
  • 0
Kolla i DVD:ns inställningar så att du inte skickar ut s-video. Om du skickar s-video till en ingång på TV:n som inte har stöd för det så blir bilden svart/vit. För att du ska få bästa kvalitet ska du ställa in DVD:n så att den skickar RGB. Se även till att du kopplar SCAT-kabeln till en ingång på TV:n som har stöd för RGB.

Sedan så skapar vi inte flera trådar med samma fråga på detta forum.

#17

Postad 27 januari 2005 - 13:44

van Basten
  • van Basten
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen! Såg inte att det fanns gamla trådar med samma fråga, dvs jag sökte aldrig. Fick panik över att det inte fungerade. Hur som helst tack.

#18

Postad 29 maj 2005 - 18:47

toshiba_s9
  • toshiba_s9
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Har just kopplat ihop min projektor med DVD'n. S-VHS kabel -> S-VHS kabel (10m(10m) från projektorn in i omkopplare med scart in i DVD'n. Omkopplaren har även komposit-ut och audio (vit & röd). Detta ger svartvit bild. Vad behöver jag fixa? Vet att jag har läst om detta förut och jag har kikat runt i trådarna här men lyckas inte finna mina svar tyvärr. Hjälp? Tack

Redigerat av toshiba_s9, 29 maj 2005 - 18:49.


#19

Postad 29 maj 2005 - 19:03

toshiba_s9
  • toshiba_s9
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Funderar på om en komponentvideokabel löser hela problemet?

#20

Postad 29 maj 2005 - 19:16

toshiba_s9
  • toshiba_s9
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Funderar på om en komponentvideokabel löser hela problemet?

<{POST_SNAPBACK}>


Kom på att jag måste ha nån sorts av omkopplare/adapter. För min DVD har bara följande utgångar: Komposit, Audio, Digital Coax samt Scart.

O projektorn har en RGB utgång d-sub 15pin, en s-vhs utgång, en komposit utgång, samt två till som inte hör till ämnet.

Vete tusan hur jag ska koppla just nu, det är väldigt rörigt just nu i min skalle.

Finns det ingen som vet?

Redigerat av toshiba_s9, 29 maj 2005 - 19:21.


#21

Postad 29 maj 2005 - 20:02

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
fungerar ej med scart omkopplare det är bättre att köra component .
men det finns scart till component

Redigerat av Unregistered1022, 29 maj 2005 - 20:05.


#22

Postad 30 maj 2005 - 02:38

toshiba_s9
  • toshiba_s9
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

fungerar ej med scart omkopplare det är bättre att köra component .
men det finns scart till component

<{POST_SNAPBACK}>


Okej, men om det finns så är ändå bara ena delen löst. in i dvd'n. in i projektorn då? där finns bara en ingång för component...

#23

Postad 30 maj 2005 - 19:37

toshiba_s9
  • toshiba_s9
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
köper ny dvd istället som har alla portar... min nuvarande är kanske inte så modern trots allt... finns ju relativt billiga..

#24

Postad 30 maj 2005 - 19:42

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Tänkte här samla alla frågor och tips och liknande som rör vad som är felet då det blir svartvit bild efter att man kopplat ihop tex video/x-box osv osv med projje.

#25

Postad 25 juli 2005 - 15:37

LifesGood
  • LifesGood
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hejsann..
har vatt å handlat kablar från Dator till Tv, med S-video och audiokablar i ena änden och Scart i andra..problemet är att ingen av de tre TV-apparater i huset stödjer S-vhs, finns det nånting jag kan göra så jag kan kolla på film från datorn på Tv:en utan S-vhs??

Jag har ljud och bild men den är svartvit, ingen höjdare B) ..

väldigt tacksam för hjälp..

#26

Postad 01 augusti 2005 - 22:00

Berane
  • Berane
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Som nybörjare inom området har även jag problem med att få färg från min video/DVD (Philips 721VR) kopplat till datorn - men bara när jag använder video-delen.

Följande utrustning används:
- Fujitsu-Siemens Scaleo T P4 3.0 GHz, 512 MB, XP Home SP2
- Samsung SyncMaster 172T
- ATI Radeon X600 Pro-4 256 MB, driver ati2dvag (6.14.10.6553)
- TV Tuner Card: ProVideo PV 952P4TF - Philips 7134 - med bl.a. en "Mini DIN 9-pin connector for input of S-Video", driver: v1.41
- Pinnacle Studio 9.1 SE

Mellan min video/DVD och TV-kortet använder jag en SCART => S-video + 2 RCA med in/out-omkopplare från Clas Ohlson -
- http://www.clasohlso...7-06_091537.jpg - samt den kabelövergång mellan S-video & Mini DIN-kontakten som följde med TV-kortet. Ljudet går direkt in på ljudkortet.

OK, jag får ljud & bild - svartvit, ingen färg. Jag har kollat samtliga inställningar; PAL (fö ingen skillnad mellan PAL, NTSC & SECAM - svart/vit bild på samtliga), S-video (alternativet "Composite" ger ingen bild alls) mm men hittar inget "underligt".

Jag har också testat att koppla min video/DVD till grafikkortet som har en "mini-Mini 9-pin kontakt (speciell övergång medföljer: dubblerade S-video & RCA - in/ut) men där får jag ingen bild alls (dock ljud). How came?

Dock: på min video/DVD finns, förutom SCART-utgångar och komponent-utgång (Pr, Pb & Y) även en speciell S-video-utgång ("DVD Exclusive Out"). Den har jag testat med en S-videokabel till TV-kortet (från Biltema - http://www.biltema.s...p?iItemId=81472 - ) och kollat med en DVD. No problems - färg också!

Slutsatsen jag drar att TV-kortet är OK - men att videosignalen från SCART-utgången inte går fram som den ska... Efter att ha joggat runt på ett antal forum - bl.a. det här - har jag noterat att detta med avsaknaden av färg inte alls är ovanligt... Har bl.a. hört om den speciella S-videokabel som rekommenderas för att få färg - http://www.svideo.co...artoutpro1.html - men helst vill jag prova andra vägar innan jag beställer en sån... Dock, vill man åtminstone behålla den kvalitet som S-video kan ge. Kan det vara så att den SCART-kontakt jag använder inte är helt OK eller...

Tack på förhand!

#27

Postad 12 augusti 2005 - 17:16

Dannoo7
  • Dannoo7
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Tjenare!

Har nu fått samma fel så ###### många gånger så jag måste kolla om någon vet hur man löser det.

Jag kör en scart till svhs kabel från boxern till en tv-tuner för pc-skärmar, men bilden blir svartvit. Men kör man från dvd-spelaren t.ex. blir det färg.

Hur löser man detta problem så man får färg från boxern?
Jag har en känsla av att det har något med vilken utgång i scarten som används.

//Dan

#28

Postad 12 augusti 2005 - 17:30

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Jag har varit med om ett liknade problem på ett playstation där jag fick svart vit bild på ena scart ingången (2an) medans jag hade färg på scart 1 ingången på TVn . Kommer ej ihåg varför & vad det va som skiljde scart 1 & 2 på TVn .
Den igången du använder kanske inte stöder svhs??

#29

Postad 12 augusti 2005 - 17:35

Dannoo7
  • Dannoo7
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
nja när det gäller ps så beror det nog på att du ena scarten klarade av amerikansk standard (ntsc) och den andra bara klarade av PAL.

Men jag vet itne riktigt om det är något med det som spökar också, men både dvdn och boxern ska ge ut pal.

tv-tunern har svhs ingång så den borde klara det.

#30

Postad 01 september 2005 - 15:37

Jonmannen
  • Jonmannen
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Går det? Nu blir det bara svartvitt på tvn när jag kopplar dit datorn. För tvn stödjer inte svideo vad jag vet. Finns det nån kabel som är svideo i ena ändan och vanlig rca i den andra? Eller en adapter?

#31

Postad 01 september 2005 - 15:48

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1 469 inlägg
  • 0
Det brukar finnas en inställning i datorn där du väljer s-video eller komposit.

#32

Postad 01 september 2005 - 15:58

Jonmannen
  • Jonmannen
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
hm nån sådan har jag inte sett, jag har ett ati grafikkort, jag kan välja mellan ntsc och en rad olika PAL alternativ men jag har aldrig sett att jag kan välja komposit

#33

Postad 04 september 2005 - 15:57

Ozoon
  • Ozoon
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Antagligen är det bara drivrutiner till grafikkortet som knasar. Ladda ner de nyaste och kolla om det funkar bättre.

#34

Postad 16 december 2005 - 08:19

reality81
  • reality81
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Jag har samma problem. en stereovideo och scart till svideo adapter in i projektorn och svartvit, försökte sätta scaretn i det andra scartuttaget men den gick inte i?

#35

Postad 20 december 2005 - 11:51

reality81
  • reality81
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Jag blir tokig på detta,
går det att få färg med scart -> svideo på något sätt om man har en stereo video?

funkar det om ja sätter en adapter ytterligare svideo -> komposit? suger jag vet men då får jag bild åtminstonde

#36

Postad 23 december 2005 - 22:53

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Om jag inte är helt ute o cyklar har jag för mig att få ut en s-video signal ifrån en gammal videospelare måste den vara av typen S-VHS.
Och har då en s-video utgång.

Annars får du nog köra med komposit verkar de som.

#37

Postad 30 december 2005 - 15:52

reality81
  • reality81
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
ville bara säga att jag läste mina problem genom att ta scart -->svideo från Videon sen på svideo kontakten sätta en Svideo --> komposit sen in i komposituttaget i projektorn.

alternativt köper man en bra dvd spelare som kan skicka ut bättre kvalite.

#38

Postad 01 februari 2006 - 11:56

Unregistered2ea0524c
  • Unregistered2ea0524c
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
jag har en DV-444 som jag ska koppla in i min teve. När jag kör med s-vhs så funkar det fint. men om jag kör med en scartkontakt med s-vhs utgång så blir det svartvitt. Och om jag kör denna scartkontakt med s-vhskabeln i min digitalbox så funkar det inte alls?

Hur kan det komma sig?

#39

Postad 18 februari 2006 - 04:54

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
Hej
Min DVD-spelare är kopplad med S-video (standard S-videokontakter i både ändarna) till min receiver, receivern är kopplad med S-video (standard S-videokontakt i ena änden, Scart-S-videokontakt i andra änden) till tvn.

Nu till problemet; det blir svart/vit bild varje gång jag sätter på DVDn, tvn visar inte "S" (indikator för att det är S-videosignaler den tar emot), så antagligen blir det svart/vit pga att tvn tror att det är en kompositsignal, efter ett tag visar tvn dock "S" och färgen kommer. Det är ungefär som tvn tar tid på sig att fatta att det är S-video. Detta är ett problem då det ibland kan ta 5-6 minuter innan tvn "fattar".

Beror detta på A: tvn, B: s-videosladdarna, C: mig själv?

Läste något om att man ibland var tvungen att göra något lödning på s-video till scartkablar, men om man köper IXOS S-video borde dem väl vara färdiga för användning när man får dem, och inte behöva lödas?

#40

Postad 06 juni 2006 - 19:14

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0
Tacksam för hjälp snarast!

Har lånat en dlp-projje av brorsan över fotbolls-VM, till detta tänkte jag i värsta fall använda videon som tuner med en s-videokabel från scarten på videon till projjen.

Mitt problem nu är att tv-bilden blir svartvit, får ingen färg alls, dock fungerar det med dvdn till projjen via s-video.

Någon som har några tips?

#41

Postad 06 juni 2006 - 19:30

Unregistered59b6c723
  • Unregistered59b6c723
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Få videoapparater har s-video ut från scart. Du får bara ut en signal med ljusstyrkan och således blir bilden svartvit.
Gör så har
1 Koppla en rca-rca kabel från composite/video på videon till composite/video på projektorn och då får du färg.

Problemet är att det är den sämsta signalen du kan skicka till projektorn.

#42

Postad 06 juni 2006 - 19:45

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0
Det kan jag ju prova iof, men det funkade ju med s-video till min gamla Panna PT-AE300, varför???

#43

Postad 06 juni 2006 - 21:53

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Det kan jag ju prova iof, men det funkade ju med s-video till min gamla Panna PT-AE300, varför???

<{POST_SNAPBACK}>



Din projje 'förstår' signalen svideo. Det gör troligen inte teven.

#44

Postad 06 juni 2006 - 21:56

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0
tvn? Jag försöker ju få s-video signalen till en toshiba dlp-projje!! :D

Jag bläddrade igenom videons brux, där står det "21-stifts scart uttag", betyder inte detta att jag borde kunna köra som jag tänkt?

#45

Postad 07 juni 2006 - 08:00

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Har du SUPER VHS?

Detta är ett gammalt klassiskt "problem"...

#46

Postad 07 juni 2006 - 08:49

THX007
  • THX007
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Kan det va så att du kopplade med scart - scart från videon till Panasonic projen då den projen har scart och du då trodde att det skickades s-video signal genom scarten men att det i själva verket bara var komposit?
Ett alternativ om du inte har en S-VHS video men har en förstärkare som kan uppkonvertera då kan du koppla komposit mellan videon och förstärkaren och sedan s-video från förstärkaren till projen tror dock inte du tjänar så mycket i bild jämfört med Ohlsons alternativ.

#47

Postad 07 juni 2006 - 09:29

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0
Är helt säker på att jag körde s-video från videon, använder nämligen exakt samma kablage :D

Ska se om jag kan få till det men vad som är fel vet jag inte, blir nog att hitta en digitalbox billigt som man inte behöver abb för att köra svt1 o 2 samt tv4, några tips?

#48

Postad 07 juni 2006 - 11:12

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Som sagt, såvida du inte har en gammal S-VHS så är det tekniskt OMÖJLIGT att du kört svideo direkt från videon till din Panna Ae300 (eller nån annan projje för den delen), via scart-s-video kabel.. :D

#49

Postad 07 juni 2006 - 11:50

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0
Jag tror dig men hur fasiken gjorde jag då?????? Vet att kabeln som gick till projjen var en s-video, kan jag ha matat den genom min dvd på något sätt då? Låter omöjligt tycker jag!

#50

Postad 07 juni 2006 - 18:44

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Som sagt, såvida du inte har en gammal S-VHS så är det tekniskt OMÖJLIGT att du kört svideo direkt från videon till din Panna Ae300 (eller nån annan projje för den delen), via scart-s-video kabel.. :angry:

<{POST_SNAPBACK}>



Njae, det är det väl inte...Varför skulle det vara det?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.