Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Måste varor ha bäst föredatum?

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 maj 2019 - 11:07

cazz
  • cazz
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Har ett antal burkar med läsk, ramslösa och andra smaker.

Såg att de gick ut typ 2016 men man undrar är det endå för gammalt då de är packade med kolsyra, knappt någon luft (Om de nu ens har luft) samt exempelvis ramslösa är ju vanligt vatten typ?

 

Samma sak med pasta och mjöl och det, allt har bäst föredatum så är det en regel att det måste finnas i livsmedel?



#2

Postad 04 maj 2019 - 11:15

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Det måste finnas ja.

Kan inte tänka mig att drickan smakar särskilt bra. Iallafall inte läsken.

#3

Postad 04 maj 2019 - 11:18

Klatten
  • Klatten
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Livsmedelsverket har bestämt att det ska finnas bäst före-datum, det finns vissa undantag exempelvis frukt och grönsaker. Det går alldeles utmärkt att äta efter datumet passerat, men tillverkaren kan bara garantera att t.ex. färg, form och konsistens är top notch fram till bäst före-datumet.

 

Bäst före-datum ska inte förväxlas med sista förbrukningsdatum som exempelvisas hittas på färsk fisk, den märkningen är betydligt viktigare att hålla koll på.



#4

Postad 04 maj 2019 - 11:20

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Bäst före-datumet säger bara att maten eller drycken inte garanterat smakar lika bra när det är passerat. I ditt fall är det möjligt att aluminiumburken har färgat smaken på Ramlösan, men öppna en burk och kolla/lukta om det verkar okej. Om det verkar okej så är det med all sannolikhet också okej.



#5

Postad 04 maj 2019 - 11:22

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Just vatten tycker jag själv blir lite dumt att dricka när det är så gammalt. Jag fattar att det är kolsyra i, men t.o.m vatten i butikshyllorna är mycket äldre än det du får i kranen så just ramlösan hade jag kastat utan att tänka. Även om det är mineraler osv i så är det diskuterbart om det kansje är nyttigare med färskt vatten oavsett.



#6

Postad 04 maj 2019 - 11:35

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Har man ändå betalat för det och det går att dricka är det ju dumt att kasta. Undantaget om man inte gillar kolsyra (liksom mig) men då hade man nog inte köpt Ramlösan till och börja med.



#7

Postad 04 maj 2019 - 12:15

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag förstår tanken och var och en får göra som dom vill. Förr i tiden åt jag upp "gamla" saker som godis, chips osv men dom senaste åren har jag vänt mig om helt och har numera attityden att om jag ska äta något som är osunt så skal det iaf. vara färskt, så jag kastar allt gammal sånt onyttigt om det börjar bli tort, segt, dåligt numera och försöker istället köpa mindre så att det inte blir dåligt, men det är svårt när man är i f.eks Strömstad osv..

 

Just vatten som sagt skulle jag aldrig få för mig att dricka gammalt men visst om man ska grilla med ett gäng eller ha en middag så kan man ju alltid ställa fram en hög av dom och dricka som bordsvatten. För att släcka törsten dricker jag bara kranvatten själv.



#8

Postad 04 maj 2019 - 12:35

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Läsk börjar smaka unk ganska snart efter utgångsdatum faktiskt, vissa sorter snabbare än andra..

 

Tror det är viktigare på fågel, kött och fisk... På vissa saker kan de nog fläskas på rejält. Pasta bra förvarat torde ju hålla vääääääldigt länge



#9

Postad 04 maj 2019 - 12:35

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Vatten ska väl kunna klara sig väldigt länge dock va? Man behöver bara förvara det rätt.

#10

Postad 04 maj 2019 - 12:48

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Vad innebär "väldigt länge"? Vatten innehåller ju normalt diverse bakterier och liknande (undantag destillerat vatten). Sådant tillväxer med tiden så får det tillräckligt lång tid på sig så passeras väl någon gräns.

 

Jag skulle inte dricka två år gammal Ramlösa, men jag dricker den inte färsk heller. Kranvatten är faktiskt bättre i många fall.



#11

Postad 04 maj 2019 - 13:00

cazz
  • cazz
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

mm tror jag häller ut allt, jag dricker inte ramlösa men köpte billigt på willy som besökare kan få men gick inte åt så mycket.



#12

Postad 04 maj 2019 - 13:04

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
På en burk med grovsalt kunde jag läsa att saltet var flera miljoner år gammalt. Sen så fanns det ett bäst före-datum som sträckte sig ett år framåt...

#13

Postad 04 maj 2019 - 14:02

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

På en burk med grovsalt kunde jag läsa att saltet var flera miljoner år gammalt. Sen så fanns det ett bäst före-datum som sträckte sig ett år framåt...

Några miljoner + 1 år, sedan blir det ohälsosamt ;)

Ibland får kraven lite lustiga effekter.

 

Edit: När det gäller bröd brukar jag vara mer intresserad av bakdatum än bäst-före datum.


Redigerat av Mr_Tom, 04 maj 2019 - 14:06.


#14

Postad 04 maj 2019 - 14:18

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0
Är åxå mer intresserad av tillverknings/packdatum än bäst före. Konserver undantaget.

#15

Postad 04 maj 2019 - 15:28

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Ägg är också en jäkla fälla. Som jag förstått det är bäst före datumet otroligt kort enbart pga EU standard där många länder har äggen framme i rumstemp. Så fort man lägger in dom i kylen håller dom månader..

P3 hade en gäst om just detta ämne:
Morgonpasset i P3 – Gästen - Mikrobiologen - Så funkar bäst före-datum och när blir mat dålig?

https://sverigesradi...?programid=4765

Redigerat av Unregisteredb8e57d04, 04 maj 2019 - 15:30.


#16

Postad 04 maj 2019 - 15:51

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Jag förstår tanken och var och en får göra som dom vill. Förr i tiden åt jag upp "gamla" saker som godis, chips osv men dom senaste åren har jag vänt mig om helt och har numera attityden att om jag ska äta något som är osunt så skal det iaf. vara färskt, så jag kastar allt gammal sånt onyttigt om det börjar bli tort, segt, dåligt numera och försöker istället köpa mindre så att det inte blir dåligt, men det är svårt när man är i f.eks Strömstad osv..
 
Just vatten som sagt skulle jag aldrig få för mig att dricka gammalt men visst om man ska grilla med ett gäng eller ha en middag så kan man ju alltid ställa fram en hög av dom och dricka som bordsvatten. För att släcka törsten dricker jag bara kranvatten själv.


Vattnet skulle jag dricka om det så var 30 år för gammalt. Aluminiumet lär inte sätta någon smak i alla fall, eftersom vattnet inte har någon kontakt med det, då burken har en mycket tunn hinna plats på insidan.
Även om vattnet i burken inte är sterilt rent, lär det knappast vara så näringsrikt att det ska kunna ske någon större bakterietillväxt att tala om.
Det finns ju inga organiska strukturer i form av smakämnen i Ramlösan som riskerar att förändras eller förstöras över tid. Okej kolsyra är förvisso organiskt men den lär det inte hända så mycket med.
Så länge burken inte är skadad eller har förvarats på ett sätt så den blivit osynligt skadad ska det mycket till för att vattnet skulle bli dåligt.
Så vattnet skulle jag tro är det som klarar sig längst.
För övrigt tycker jag det är att ta ansvar att inte bara gå strikt på bästföredatum. Har man bara lite kunskap och sunt förnuft och luktar och smakar av istället för att slänga, så sparar vi både ekonomi och planeten lite grann, allt har betydelse.

#17

Postad 04 maj 2019 - 18:22

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Jag kör med dessa regler, om de stämmer eller ej låter jag vara osagt.. reglerna kommer från typ hemkunskapen 1994 och lärde mig ungefär detta:

Kött, fisk, skaldjur och kyckling kan man bli dålig av på riktigt, listeria, e-coli, korvbakterier osv. Håll datumet, allra helst när det gäller färser.

Mejerivaror förutom ost kan man bli dålig av med fart både framåt och bakåt, men inte livshotande skadad om man är normalfrisk. Smakar surt och lätt att undvika.

Ost och mjukost finns viss risk för listeria.

Ägg säger ryktet att det absolut känns lukten om de är obra eller ej; aldrig stött på ett dåligt ägg.

Grönsaker blir dåligare att äta än de är farliga.

 

Jag äter OFTA saker som har gått över datum; ägg som ovan nämnt är ju en sådan sak som ledigt håller i en månad över BF-datum utan bekymmer om den förvaras i kyl. Torrvaror ser jag personligen som oändligt förvarbara, så länge som mjölbaggar osv inte kommer åt dem (har dock aldrig hänt mig).


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 04 maj 2019 - 18:23.


#18

Postad 04 maj 2019 - 18:43

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Vattnet skulle jag dricka om det så var 30 år för gammalt. Aluminiumet lär inte sätta någon smak i alla fall, eftersom vattnet inte har någon kontakt med det, då burken har en mycket tunn hinna plats på insidan.
Även om vattnet i burken inte är sterilt rent, lär det knappast vara så näringsrikt att det ska kunna ske någon större bakterietillväxt att tala om.
Det finns ju inga organiska strukturer i form av smakämnen i Ramlösan som riskerar att förändras eller förstöras över tid. Okej kolsyra är förvisso organiskt men den lär det inte hända så mycket med.
Så länge burken inte är skadad eller har förvarats på ett sätt så den blivit osynligt skadad ska det mycket till för att vattnet skulle bli dåligt.
Så vattnet skulle jag tro är det som klarar sig längst.
För övrigt tycker jag det är att ta ansvar att inte bara gå strikt på bästföredatum. Har man bara lite kunskap och sunt förnuft och luktar och smakar av istället för att slänga, så sparar vi både ekonomi och planeten lite grann, allt har betydelse.


Även om man inte blir dålig....varför dricka vatten som är mindre nyttigt än kranvatten? Just i detta fallet blir det ingen skillnad på miljön sålänge han pantar burkarna.

#19

Postad 04 maj 2019 - 21:04

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Även om man inte blir dålig....varför dricka vatten som är mindre nyttigt än kranvatten? Just i detta fallet blir det ingen skillnad på miljön sålänge han pantar burkarna.

Det finns inget som tyder på att det skulle vara mindre nyttigt än kranvatten,snarare tvärtom. När kranvatten är dåligt får man ofta veta det någon timme för sent.
Skulle Ramlösan varit dålig, så borde det vara känt vid det här laget.

#20

Postad 05 maj 2019 - 10:16

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det finns inget som tyder på att det skulle vara mindre nyttigt än kranvatten,snarare tvärtom. När kranvatten är dåligt får man ofta veta det någon timme för sent.
Skulle Ramlösan varit dålig, så borde det vara känt vid det här laget.

Det du säger där är ju helt enkelt felaktigt. Ramlösa är inte nyttigare än kranvatten, det är tvärtom faktiskt.

 

Det har gjorts flera undersökningar av där man jämfört "flaskvatten" med kranvatten och kranvattnet är inte sämre. Vissa flaskvatten har relativt höga saltnivåer som inte är bra, därmed inte sagt att det är hälsofarligt. Ramlösa har hög flouridnivå vilket gör att det skall finnas en varningstext på flaskan/burken. Det är inte hälsofarligt men kan ge fäckar på tänderna så små barn bör inte dricka Ramlösa för ofta.

 

Här har du en källa: https://www.testfakt...gare-kranvatten

samt: https://www.hd.se/20...ed-varningstext

 

Så kranvattnen kan bli dåligt och man får veta det för sent. Men hur ofta händer det? Jag gillar bubbelvatten så jag har köpt flaskvatten men slutade för ett gäng år sedan. Dyrt, jobbigt att bära hem och dessutom sämre, jag köpte en kolsyremaskin.


Redigerat av Mr_Tom, 05 maj 2019 - 10:30.


#21

Postad 05 maj 2019 - 17:07

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Det du säger där är ju helt enkelt felaktigt. Ramlösa är inte nyttigare än kranvatten, det är tvärtom faktiskt.

Det har gjorts flera undersökningar av där man jämfört "flaskvatten" med kranvatten och kranvattnet är inte sämre. Vissa flaskvatten har relativt höga saltnivåer som inte är bra, därmed inte sagt att det är hälsofarligt. Ramlösa har hög flouridnivå vilket gör att det skall finnas en varningstext på flaskan/burken. Det är inte hälsofarligt men kan ge fäckar på tänderna så små barn bör inte dricka Ramlösa för ofta.

Här har du en källa: https://www.testfakt...gare-kranvatten
samt: https://www.hd.se/20...ed-varningstext

Så kranvattnen kan bli dåligt och man får veta det för sent. Men hur ofta händer det? Jag gillar bubbelvatten så jag har köpt flaskvatten men slutade för ett gäng år sedan. Dyrt, jobbigt att bära hem och dessutom sämre, jag köpte en kolsyremaskin.

Okej.
Jag uttryckte mig kanske slarvigt. Jag tycker precis som du, när vi utgår från normalfallet. Men allt är inte alltid normalt.
I normalfallet så är svenskt kranvatten sannolikt att föredra för de flesta ur hälsoperspektiv.

Redigerat av hampestampe, 05 maj 2019 - 17:08.


#22

Postad 06 maj 2019 - 17:43

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Allt är inte alltid normalt, det håller jag med om. Men samtidigt så tror jag att just kranvatten tillhör våra mest kontrollerade livsmedel.

Men om vi undantar situationer där vattnet förorenats genom olyckor (läckand rör etc) eller liknande, har du något exempel när flaskvatten skulle vara bättre än kranvatten?


Redigerat av Mr_Tom, 06 maj 2019 - 17:44.


#23

Postad 06 maj 2019 - 19:12

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Allt är inte alltid normalt, det håller jag med om. Men samtidigt så tror jag att just kranvatten tillhör våra mest kontrollerade livsmedel.
Men om vi undantar situationer där vattnet förorenats genom olyckor (läckand rör etc) eller liknande, har du något exempel när flaskvatten skulle vara bättre än kranvatten?

Absolut har jag ett mycket gott exempel.
Själv kommer jag från ursprungligen från Ronneby kommun. Jag gjorde min värnplikt som skyddsman, det vill säga militär brandman på F17 i Kallininge, jag och andra brandmän under ett par decenium tillbaks har bokstavligen tankat Kallininges grundvatten
Med PFAS, något som upptäckts alldeles för sent och fått negativa konsekvenser för alla som var anslutna till det kommunala dricksvattnet i Kallinge.
Jag tror absolut att "rätt" flask/burkvatten med helst utan överdrivna mängder salt och mineraler hade varit att föredra framför PFAS-förgiftat vatten. Detta var något som pågick under många år och upptäcktes alldeles för sent.
https://www.nyteknik...er-pfas-6937468

#24

Postad 06 maj 2019 - 19:41

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Skicka den gamla Ramlösan til Hampe och hans familj. Dagens goda gärning.

#25

Postad 06 maj 2019 - 19:59

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Skicka den gamla Ramlösan til Hampe och hans familj. Dagens goda gärning.


Om du kan cykla hit med den skulle jag acceptera det.

#26

Postad 06 maj 2019 - 20:18

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Absolut har jag ett mycket gott exempel.
Själv kommer jag från ursprungligen från Ronneby kommun. Jag gjorde min värnplikt som skyddsman, det vill säga militär brandman på F17 i Kallininge, jag och andra brandmän under ett par decenium tillbaks har bokstavligen tankat Kallininges grundvatten
Med PFAS, något som upptäckts alldeles för sent och fått negativa konsekvenser för alla som var anslutna till det kommunala dricksvattnet i Kallinge.
Jag tror absolut att "rätt" flask/burkvatten med helst utan överdrivna mängder salt och mineraler hade varit att föredra framför PFAS-förgiftat vatten. Detta var något som pågick under många år och upptäcktes alldeles för sent.
https://www.nyteknik...er-pfas-6937468

Jag misstänkte nästan att det kunde vara något sådant bakom din synpunkt.

 

Jag förstår ditt resonemang och utan att förringa något skulle jag beteckna det som ett extremt fall. Bolaget blev ju dessutom fällda i domstol så det det är ju inte något normalt fall.

 

Jag skulle inte välja flaskvatten för att kranvatten kan vara förorenat med någon farlig kemikalie. Det kan ju lika gärna vara flaskvattnet som innehåller något farligt.

 

Edit: Kan tillägga det att jag tycker det är bra att kommunen får stå till svars för det inträffade. Men, visste dom att kemikalien var farlig?


Redigerat av Mr_Tom, 06 maj 2019 - 20:29.


#27

Postad 07 maj 2019 - 08:27

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Vad sägs om att återgå till ämnet, som väl är bäst före-datum på livsmedel?

 

Frågan är intressant, i synnerhet när matsvinn allt oftare tas upp som en bov i miljödebatten.

 

Problemet är med dagens bäst före-märkning är dels att den har motstridiga intressen (hållbarhet vs producenters vinstintressen) och dels att så många av dagens konsumenter saknar förmåga till självständigt tänkande eller användning av sunt förnuft. I dagens samhälle verkar det (för många) alltid vara ”någon annan” som tar ansvar. Allt detta leder till att enorma mängder mat slängs i onödan.

 

Jag vet inte vad lösningen är men myndigheterna tillsammans med livsmedelsbranschen borde diskutera fram en bättre formulering och definition av datum på livsmedel.

 

Själv gör jag som farmor och mormor alltid gjorde, dvs luktar och/eller smakar. Bäst före-datum är en indikation och med tiden lär man sig hur många dagar/veckor/månader/år olika livsmedel kan passera datumet utan att vara dåliga.



#28

Postad 07 maj 2019 - 08:56

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det finns bäst före-datum på t.ex. läkemedel och preventivmedel också. Svårt att lukta och smaka sig fram då...

 

Edit: Det står nog sista förbrukningsdatum på dessa varor.


Redigerat av Buddypresley, 07 maj 2019 - 09:21.


#29

Postad 07 maj 2019 - 09:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 

 

 

 

Själv gör jag som farmor och mormor alltid gjorde, dvs luktar och/eller smakar. Bäst före-datum är en indikation och med tiden lär man sig hur många dagar/veckor/månader/år olika livsmedel kan passera datumet utan att vara dåliga.

Ja, det funkar på varor som mjölk, ost, bröd, kött osv. Värre med produkter som t.ex. tacosås. Öppnad burk står sig nån vecka tror jag det står. Svårt att känna nån dålig smak när själva produkten oftast är stark och smakrik. Kan den starka smaken dölja dåligheter tro?



#30

Postad 07 maj 2019 - 10:47

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Det fans nån portal som radade upp olika typer livsmedel och vilka symptom de har, f.eks "sylt - om möggel - kasta - annars ok" och "kan möggelost mögla?" - "om ludent mögel på ytan - kasta, annars ok".
 

Tacosås och annat tomatisert som tomatpurre tror jag går bra om det inte är möggel på, men var går gränsen ja det är inte så lätt, nästan alla livsmedel som är prosesserat har massa socker i sig idag och just detta innuti en burk som vart öppen på bordet i 2-3 timmar och sen lagrat i 3 veckor är jag inte helt 100 på.

 

Stort sätt går det bra att se/lukta/smaka men det finns en del mat där detta inte fungerar f.eks färsk tonfisk. På den andra sidan av skalan - om man har en bit oxfile och den är kladdig och luktar surt så kan man faktiskt bara skölja den så brukar det gå bra.

 

Det jag personligen är lite osäker på är saker som mjukost typ räkost i tub som varit öppen sedan 3 veckor, här vet man ju inte om det kan vara bakterier innuti tuben även om den lilla bit man klämmer ut ser fin ut och smakar ok så kansje det ligger en del "gott" därinne. Jag brukar kasta dessa och har slutat att köpa dom då det blir för mycket svinn.

 

Där jag bor kör alla butiker med 50% på dagens datum och detta är ett riktig bra tilltag då butikerna har många gånger högre svinn än vad vi har i hemmen.



#31

Postad 07 maj 2019 - 12:03

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0

Har ett gäng samarin hemma som har gått ut i datum för flera år sen, förstår inte ens varför de har BF datum men de slinker ner utan problem....



#32

Postad 07 maj 2019 - 19:50

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det fans nån portal som radade upp olika typer livsmedel och vilka symptom de har, f.eks "sylt - om möggel - kasta - annars ok" och "kan möggelost mögla?" - "om ludent mögel på ytan - kasta, annars ok".

 

På samma tema kan man ju fråga, kan filmjölk surna?

Jag har ätit filmjölk som med marginal passerat "bäst före". Jag märkte ingen skillnad och blev inte sjuk.

 

En del handlar nog om marginaler som branschen sätter för att vara säkra och inte få klagomål. Alla kylskåp håller inte rätt temp osv.

Sedan är det nog i vissa avseende lättare att hantera detta i större familjer än i ensamhushåll. Man har ju bättre omsåttning på maten. En limpa kan ju försvinna snabbt osv. Det är åtminstone vad jag tror.

 

En annan sak är kanske lite om vilka risker man vill ta, matförgiftning är inte kul. Men just filmjölk och liknande bekymmrar jag mig inte över. Smakar det ok så funkar det.


Redigerat av Mr_Tom, 07 maj 2019 - 19:54.


#33

Postad 07 maj 2019 - 20:08

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Det är samma här, jag bara häller upp mjölken och om den kommer ut rinnande så är det ok. Men du slår huvvet på spiken med kylen, för det handlar om hur många gånger man öppnat kylen från det att man sätter in varan til det den är slut. dessutom har det lite att göra med hur länge saker är ute från kylen......1 timma är en bra regel för kött, men här handlar det igentligen bara om temperaturen, har livsmedlet som är kylvara - varit 28 grader i en timma så mår den inte så bra, det är ett fönster där man har tillväxt av bakterier som man helt enkelt skal minimera.

 

En olämpa med familj är att dörren åker upp ganska ofta plus att småbarn ibland kan glömma stänga osv, men ja eftersom det äts upp fort så brukar det gå bra, det är mer saker längst bak som är i limbo.


Redigerat av Demon Slayer, 07 maj 2019 - 20:12.


#34

Postad 07 maj 2019 - 21:45

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Skulle vatten i burk som gick ut 2016 vara dåligt!? Vafan!!? Är ni ärliga eller!!? :lol: :lol: :lol:

 

Dom som anser att han ska hälla ut det är förmodligen dom som måste ha minst tre dagar kvar på mjölk för att kunna dricka den.

Är det samma dag som bäst före går ut luktar eller smakar dom inte. Häller ut direkt.

 

Trams...

 

Är det ingen i den här tråden som har gjort lumpen? :wacko:



#35

Postad 07 maj 2019 - 22:20

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 1
Det är ju en poäng med varför man ska äta/dricka något....bara för att man inte blir sjuk är inte bra nog för mig.

Militären har mycket bra sätt att preservera mat och fruktsoppa från 1970 har inte stått i kylen i 50 år utan den är torkad f.eks.

#36

Postad 08 maj 2019 - 06:34

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 2

Jag skulle inte dricka en tre år gammal Ramlösa bara för att göra slut på den. Skillnad vore det om jag var vilse i Sahara utan vatten och råkade hitta en gammal back med Ramlösa.



#37

Postad 08 maj 2019 - 11:54

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Jag blir uppriktigt sagt riktigt sugen på att äta upp någon av mina två äldsta konserver, jag precis lyckades hitta i skafferiet
Antingen en Thai tom yum soppa på 400 ml som är bäst före 2015-04-03 alternativt en burk som saknar etikett men har ett bäst före 2013-08-23. Jag tror dock frugan har koll på vad som är i den. Just nu är jag mätt... Men kanske ikväll.
Är det någon som har något äldre att utmana mig med?
(jag har som sagt, gjort lumpen, så jag är en riktig hårding)

Bifogad fil(er)


Redigerat av hampestampe, 08 maj 2019 - 11:57.


#38

Postad 08 maj 2019 - 13:19

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Det äldsta jag ätit som jag inte hade ätit om jag vetat va nog Ekström vaniljsås, efter alla hade glufsat i sig efterrätten så såg jag att den var över ett år gammal. Ingen mådde dåligt eller blev sjuk iaf så det var ju tur :) den smaka även precis som vanligt.


Redigerat av stabbe, 08 maj 2019 - 13:19.


#39

Postad 08 maj 2019 - 13:57

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag blir uppriktigt sagt riktigt sugen på att äta upp någon av mina två äldsta konserver, jag precis lyckades hitta i skafferiet
Antingen en Thai tom yum soppa på 400 ml som är bäst före 2015-04-03 alternativt en burk som saknar etikett men har ett bäst före 2013-08-23. Jag tror dock frugan har koll på vad som är i den. Just nu är jag mätt... Men kanske ikväll.
Är det någon som har något äldre att utmana mig med?
(jag har som sagt, gjort lumpen, så jag är en riktig hårding)

 

Den utan etikett ser ut som tonfisk. Jag har en makrill i tomatsås som nog är liknande årgång men min är ganska rundad (jäst innuti) så även på konserver beror det på hur dom förvarats. Dina ser ju kanonfina ut.



#40

Postad 08 maj 2019 - 16:56

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Tack! De kanske börjar stiga i pris, nu när de är lite antika. (har två).
Chansar på att det är någon fisk då.
Öppnar den nu när jag kommer hem och lägger på knäckebrödet. (om det luktar och smakar okej då)

Redigerat av hampestampe, 08 maj 2019 - 16:57.


#41

Postad 08 maj 2019 - 17:07

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Om man har en burk surströmming som gått över tiden. Skall man öppna och lukta...

Den utan etikett ser ut som tonfisk. Jag har en makrill i tomatsås som nog är liknande årgång men min är ganska rundad (jäst innuti) så även på konserver beror det på hur dom förvarats. Dina ser ju kanonfina ut.

Varför sparar du en rundad burk?

#42

Postad 08 maj 2019 - 17:11

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0

Om man har en burk surströmming som gått över tiden. Skall man öppna och lukta...

 

enligt sambon är det ju dom bästa :blink:

dom brukar fråga i affären efter dom gamla burkarna. fifan.

 

 

för övrigt kom jag att börja tänka på en händelse för nåt år sen, där min far bjöd på latmansmat, dvs köttbullar och pulvermos. pulvermoset var dock orange, vilket vi tyckte var lite konstigt, men det var kanske felpackat och det hade hamnat rotmospulver i förpackningen istället. när vi sen smakar på skiten så smakar det riktigt mycket sågspån, så jag tar en liten kik på utgångsdatumet. 2003 gick det ut. dvs året han flyttade in i huset. den j*vla förpackningen med potatismos hade stått i skafferiet och bara samlat damm i typ 15 år. fick lyckligtvis inga men efter detta :D



#43

Postad 08 maj 2019 - 17:17

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Varför sparar du en rundad burk?

 

Det är igentligen en ploj. Jag fick den i födelsedags-gåva på skoj på jobbet, så den har stått lite gömt i hyllan bak på jobbet men när jag hittade den igenn efter stund så var den redan så gammal så tänkte jag at vi kan ju se hur rund den blir då.



#44

Postad 08 maj 2019 - 17:33

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Det var makrill i tomatsås, prima vara.

Bifogad fil(er)



#45

Postad 08 maj 2019 - 17:36

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Riktigt gott faktiskt.

Bifogad fil(er)



#46

Postad 08 maj 2019 - 18:12

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Ser lite sjuklig ut 🤔

#47

Postad 08 maj 2019 - 18:34

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Skulle kammat och sminkat mig innan.

#48

Postad 08 maj 2019 - 19:05

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Ser lite sjuklig ut

Är du klar med din AT?
Vad skulle du sätta för diagnos?
Jag lämnade "min" avdelning strax efter 18 idag.

#49

Postad 08 maj 2019 - 19:10

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Är det bevisat nu att det går bra att äta mat med gammalt datum?

#50

Postad 08 maj 2019 - 19:21

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Är det bevisat nu att det går bra att äta mat med gammalt datum?


Helt klart bevisat att det går...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.