Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PerlistenAudio

65 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 juni 2021 - 09:04

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Hittade ett test på audioholic som lovordade detta system. 

 

 

https://www.perlistenaudio.com/

https://www.audiohol...s/perlisten-s7t

Verkar vara helt sjuka och enda märket som klarar nya THX standarden Dominus 

Involverade är en som drivit M&K sound. 

 



#2

Postad 22 juni 2021 - 10:54

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Jag har tittat väldigt mycket på dessa. Verkar superlovande, dock får man inte glömma att sådana här högtalare dom är inte gratis heller :).

Men visst blir man lite hypead

#3

Postad 20 november 2021 - 15:46

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Jag bumpar denna tråd.
Någon som har fått höra dessa i verkligheten?

#4

Postad 05 december 2021 - 15:03

Wecco72
  • Wecco72
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Ja har lyssnat på golvaren, lät bra men vet inte hur inspelad dom var, men för 200k + så skulle jag köpt något annat.

#5

Postad 05 december 2021 - 15:13

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Ja har lyssnat på golvaren, lät bra men vet inte hur inspelad dom var, men för 200k + så skulle jag köpt något annat.


Det här får du utveckla:P.

Audioholics tyckte tex att det var prisvärda för sin prisklass.

Vad är det som inte var bra enligt dig?
Vad tyckte du var bra?

Och vad skulle du tagit istället för?

Jobbiga frågor, ber om ursäkt men du väckte min nyfikenhet:)

#6

Postad 05 december 2021 - 20:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Ja har lyssnat på golvaren, lät bra men vet inte hur inspelad dom var, men för 200k + så skulle jag köpt något annat.

 

Alltid kul det där med inspelning. De första timmarna kan ljudet ändras, framförallt i basen.

 

Men "inte inspelade" betyder oftast att man inte har vant sig vid ljudet. Det är med andra ord lyssnaren som spelas in, mer än högtalarna.



#7

Postad 06 december 2021 - 18:26

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Lite kul att se en Consumer produkt som försöker jaga ifatt Pro.

Men där faller det också Imo, med dom ytorna som måste täckas med THX Dominus finns det långt bättre lösningar.

För ett Mycket bättre pris - men inte lika snyggt - och Snyggt går oftast före ljudkvalité.......
 



#8

Postad 06 december 2021 - 19:40

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Johan B-lund du skulle ju vara kanon om du kunde börja reviewa lite hifi/hemmabio. Kunnig som få och bra kaliber i dina ord.

Jag är dock väldigt sugen på att prova dessa i mitt rum, totalt overkill

#9

Postad 06 december 2021 - 22:01

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Johan B-lund du skulle ju vara kanon om du kunde börja reviewa lite hifi/hemmabio. Kunnig som få och bra kaliber i dina ord.

Jag är dock väldigt sugen på att prova dessa i mitt rum, totalt overkill

Jag gjorde det för 10-15 år sedan på Hifforum.nu, hemma hos, besök hos tillverkare, reviews och annat kul.
Det tar sjukt mycket tid med att sy ihop saker, ta bilder, fixa text och bildredigering.

Jag ser bak på det som en otroligt rolig tid men det dödade också mitt intresse i slutändan.

Det var min egen drivkraft som höll det levande och det är inte hållbart i längden.

 

Jag fick iaf uppleva saker som var smått otroliga.
Och tack för dom fina orden :)
 

 

Overkill är alltid bra ;)
 



#10

Postad 07 december 2021 - 12:54

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Jag gjorde det för 10-15 år sedan på Hifforum.nu, hemma hos, besök hos tillverkare, reviews och annat kul.
Det tar sjukt mycket tid med att sy ihop saker, ta bilder, fixa text och bildredigering.

Jag ser bak på det som en otroligt rolig tid men det dödade också mitt intresse i slutändan.

Det var min egen drivkraft som höll det levande och det är inte hållbart i längden.

 

Jag fick iaf uppleva saker som var smått otroliga.
Och tack för dom fina orden :)
 

 

Overkill är alltid bra ;)
 

 

Jag är glad att höra att du jobbat med det, för du kan dina grejjer och att du har delat med dig av detta.

Dock förstår jag vad du menar med att man dödar glädjen och intresset när det blir ett jobb...det är en "trixig" väg att gå det där.

Men otroligt glad att höra denna historia.

 

Nu till topic.

 

Du skrev följande.

 

Lite kul att se en Consumer produkt som försöker jaga ifatt Pro.

Men där faller det också Imo, med dom ytorna som måste täckas med THX Dominus finns det långt bättre lösningar.

För ett Mycket bättre pris - men inte lika snyggt - och Snyggt går oftast före ljudkvalité.......
 

 

Jag försöker vända och vrida på detta inlägg och skulle vilja om det är möjligt att du kan utveckla.

Jag förstår nog en hel del vad du menar, dock blir jag lite delar när jag läser många andras omdömen/betyg på dessa högtalare.

De är otroligt hyllande och senaste var ifrån "Secreft of hometheater and high fidelty" som hade en otrolig lång artikel kring dessa.

 

https://hometheaterh...-system-review/

 

Jag ser dessa som "endgame" högtalare om man inte kör inbyggnadshögtalare.

Men detta är en väg jag inte vill gå, pga då måste en ny duk köpas in, det blir en kompromiss på bilden då akustiska dukar har en negativ påverkan på bilden....(som vanligt, rätta mig om jag har fel)

Sen är jag lite av en högtalartok som älskar att titta på eländena...ja det spelar in en stor roll för mig med. Såklart är ljudet prio 1...



#11

Postad 07 december 2021 - 16:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag är glad att höra att du jobbat med det, för du kan dina grejjer och att du har delat med dig av detta.

Dock förstår jag vad du menar med att man dödar glädjen och intresset när det blir ett jobb...det är en "trixig" väg att gå det där.

Men otroligt glad att höra denna historia.

 

Nu till topic.

 

Du skrev följande.

 

 

Jag försöker vända och vrida på detta inlägg och skulle vilja om det är möjligt att du kan utveckla.

Jag förstår nog en hel del vad du menar, dock blir jag lite delar när jag läser många andras omdömen/betyg på dessa högtalare.

De är otroligt hyllande och senaste var ifrån "Secreft of hometheater and high fidelty" som hade en otrolig lång artikel kring dessa.

 

https://hometheaterh...-system-review/

 

Jag ser dessa som "endgame" högtalare om man inte kör inbyggnadshögtalare.

Men detta är en väg jag inte vill gå, pga då måste en ny duk köpas in, det blir en kompromiss på bilden då akustiska dukar har en negativ påverkan på bilden....(som vanligt, rätta mig om jag har fel)

Sen är jag lite av en högtalartok som älskar att titta på eländena...ja det spelar in en stor roll för mig med. Såklart är ljudet prio 1...

 

Jag vill påpeka att jag på intet sätt klankar ner på Perlisten, jag förstår dock inte konceptet.

 

När det kommer till att spela starkt då finns det inget som slår Pro o jag hoppas folk har förstått att elementen som används är bland det bästa som finns.

PA betyder inte att det är skräp, däremot får man inte glömma att var modell är byggd för en viss användning.
Så stadium PA kommer inte låta speciellt bra där hemma.

 

 

Om tar Perlistens Tower så kommer den inte spela bättre än någon annan bra högtalare i ett vanligt vardagsrum.

Däremot klarar dom att spela starkare än en vanlig högtalare o så har dom lagt ner en massa pengar för att få THX certifikat.

 

Från deras hemsida:

SPL capability (100-20kHz) 117dB peak  (@1 meter förutsätter jag)
 
Som en jämförelse tar vi  studio monitorn JBL 708 p/i - stativare med 1st 8" i basen:
(80 Hz - 20 kHz) >114 dB SPL / 1m
Så en liten stativare naffsar Tower högtalaren i hälsenan.
 
 
Ska vi nu bygga bio i ett så pass stort rum då känns det dumt att spendera dom pengarna på Perlisten när vi kan gå All In med ett riktigt biosystem.
Det kommer att åka åttor runt Perlisten för en human prislapp o som bonus kommer dist nivån vara rekordlåg.
 
Jbl Synthesis gör precis likadant, dom tar element från Pro, bygger nya tjusiga lådor o lägger på 1000% på prislappen.


#12

Postad 07 december 2021 - 16:46

beyma
  • beyma
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 1

Hembiobutiken tycks ha dessa i sitt sortiment, om du bor rätt till geografiskt så kan det vara värt ett besök för att bilda sig en egen uppfattning om ljudet.



#13

Postad 07 december 2021 - 16:54

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Tack för förklaringen där b-lund. Intressant och jag förstår din poäng.

Gäller det även deras "direktivet"? Hur ljudet sprids om man tittar på dessa egenskaper?

Stämmer bra breyma, de har dem i lager och för uppställning. Kanske blir en resa över julen:)

#14

Postad 07 december 2021 - 20:25

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 1

Tack för förklaringen där b-lund. Intressant och jag förstår din poäng.

Gäller det även deras "direktivet"? Hur ljudet sprids om man tittar på dessa egenskaper?

Stämmer bra breyma, de har dem i lager och för uppställning. Kanske blir en resa över julen:)

Menar du Pro eller Perlisten?
På Pro sidan så kan man oftast välja olika spridning för en modell.
Man kan även göra det elektroniskt, ungefär som Dirac gör.

Tar men renodlade biohögtalare så sprider dom oftast lite bredare för att nå ut på sidorna.
Om det inte räcker då adderar man 1 eller 2 par till som mixas in med LCR.

Om man då ställer in renodlade biohögtalare hemma så får man ha det i åtanke.
 



#15

Postad 08 december 2021 - 09:43

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 1

Menar du Pro eller Perlisten?
På Pro sidan så kan man oftast välja olika spridning för en modell.
Man kan även göra det elektroniskt, ungefär som Dirac gör.

Tar men renodlade biohögtalare så sprider dom oftast lite bredare för att nå ut på sidorna.
Om det inte räcker då adderar man 1 eller 2 par till som mixas in med LCR.

Om man då ställer in renodlade biohögtalare hemma så får man ha det i åtanke.


Tack :).

Ska sluta fråga frågor nu ;P.
Blir nog en eller två provlyssningar senare på perlisten för att se vad de har att erbjuda.
Ser att de har en reference serie som är mera prisvänlig än deras signature, dock så saknas beryliumdiskanten på dem.

Men ska jag jämföra dem emot Arendal så tycker jag dessa ser bättre ut, men för ett mycket högre pris.
Jag har nämligen spanat på Arendal som en uppgradering för mina M6:or.

#16

Postad 08 december 2021 - 19:48

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Vann årets produkt nyligen:
https://hometheaterh...of-awards-2021/

verkar riktigt intressanta skulle jag säga, funderar på att byta min setup efter att ha läst alla tester men ska först få in en lyssning på dem. 



#17

Postad 09 december 2021 - 09:29

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Vann årets produkt nyligen:
https://hometheaterh...of-awards-2021/
verkar riktigt intressanta skulle jag säga, funderar på att byta min setup efter att ha läst alla tester men ska först få in en lyssning på dem.


Om du provlyssnar är jag mycket nyfiken på din åsikt. Du har ändå sjukt fina saker nu :) så en jämförelse emot dina swans skulle vara kul!

#18

Postad 09 december 2021 - 15:21

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Deras subbar är något jag kollar på till nästa säsong dvs nästa höst 👌🏼

Verkar riktigt grymma 💪🏼

Redigerat av Anton, 09 december 2021 - 15:35.


#19

Postad 09 december 2021 - 16:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Subben med dubbla 15 ser fet ut. Prislappen med. ;)

 

Fast DD18 Plus kostar ju 75000 nu med.



#20

Postad 09 december 2021 - 19:49

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det unika med deras subs är att distvärdena är Extremt låga, till och med så låga att dom är i världsklass.

Jag tror att det är ett medvetet val för dom spelar inte spec starkt eller djupt.

 

Heads up på att M&K har släppt nya subs där X15 bör ge Perlisten en match.
Där är ju ett släktskap mellan märkena ;)



#21

Postad 09 december 2021 - 21:15

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Tänkte faktiskt på det, hur mycket skiljer dem må tro?

De delar väldigt mycket med varandra

#22

Postad 09 december 2021 - 22:25

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

https://youtu.be/ADmoXcLztSI

 

 

nej verkar inte spela djupt eller högt.

Besvikelse….



#23

Postad 10 december 2021 - 10:38

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

https://youtu.be/ADmoXcLztSI

 

 

nej verkar inte spela djupt eller högt.

Besvikelse….

Om det var menat som ironi, jag litar nada på en Umik under 20hz och närfälts mätningar inomhus.
Utomhusmätningar visar att D215s ligger lite efter XTZ 3x12 - förutom när det kommer till dist då är dom ljusår bättre.

 



#24

Postad 11 december 2021 - 19:13

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Här har hembiobutiken lagt upp lite information och pris :)

https://www.hembiobu...enterhogtalare/

https://www.hembiobu...sten-audio-r5m/

Frågan är om leveranstiden stämmer.
Men reference serien är säkerligen billigare än signature som det står "kontakta oss för pris", vilket i mina ögon betyder, "Nu ska du får se på priser grabben!"

En annan fråga, Anton vilka volymer tittar du på film på egentligen? :P

#25

Postad 11 december 2021 - 22:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
Man får inte glömma bort rummets förstärkning av djupbasen heller. Min erfarenhet är att portade subbar inte pallar det även om de är bra på pappret ner till 20Hz. Jag menar då ”köpesubbar” t ex SVS PB16 Ultra.

Eftersom en portad sub faller som en sten under portens avstämning, finns det inget att jobba med därunder, oavsett rummets förstärkning och EQ osv. Intron i Elysium är en bra test, för där är basen 10-20Hz. Kör den på hög volym.

Perlisten är helt klart intressanta. Disten är extremt låg och max output räcker i de flesta normala vardagsrum. Den är ju trots allt strax över DD18 Plus vid 20Hz, fast med lägre dist.

Priset är nackdelen, men DD är också för dyr. Kostade 50 för bara några år sedan.

#26

Postad 12 december 2021 - 07:32

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Nu ska man inte stirra sig blind på siffror o låta det bestämma ett köp.

Det hade dock varit Riktigt intressant att höra hur mycket extremt låg dist i basen påverkar :)

Men klarar det inte en viss output då går det bort, vi med JBL gillar att spela HÖGT ;)

@Agave

 Det beror helt på avstämningen, underavstämt så kan en portad sub spela otroligt långt ner i frekvens.

Men den blir inte direkt liten.....

Tittar man på Data-bass arkiv så ser man att alla subs med hög output under 20 hz är antingen portat eller horn.



#27

Postad 12 december 2021 - 14:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

@Agave

 Det beror helt på avstämningen, underavstämt så kan en portad sub spela otroligt långt ner i frekvens.

Men den blir inte direkt liten.....

Tittar man på Data-bass arkiv så ser man att alla subs med hög output under 20 hz är antingen portat eller horn.

 

Japp, men det är väl ingen av de som går att köpa färdig i butik.

 

DIY är trots allt en rätt liten marknad. Därför är subbar som Perlisten intressanta. Priset är högt, och man kan garanterat få mer output för betydligt mindre pengar, men den låga disten är inte enkelt att uppnå, och det finns ju så mycket annat inom hifi/hembio med helt galna prislappar.

 

Ett exempel: ;) 

https://www.referenc...0th-anniversary



#28

Postad 12 december 2021 - 16:24

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Flera månpriser:
https://www.referenc...rodukt/kef-muon



#29

Postad 12 december 2021 - 17:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Japp, men det är väl ingen av de som går att köpa färdig i butik.

 

DIY är trots allt en rätt liten marknad. Därför är subbar som Perlisten intressanta. Priset är högt, och man kan garanterat få mer output för betydligt mindre pengar, men den låga disten är inte enkelt att uppnå, och det finns ju så mycket annat inom hifi/hembio med helt galna prislappar.

 

Ett exempel: ;)

https://www.referenc...0th-anniversary

JTR, Rythmik och ett gäng andra säljs tyvärr inte i Europa än så länge :(
Men det är färdiga produkter.
 


Redigerat av johan b-lund, 12 december 2021 - 17:49.


#30

Postad 12 december 2021 - 17:48

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Japp, men det är väl ingen av de som går att köpa färdig i butik.

 

DIY är trots allt en rätt liten marknad. Därför är subbar som Perlisten intressanta. Priset är högt, och man kan garanterat få mer output för betydligt mindre pengar, men den låga disten är inte enkelt att uppnå, och det finns ju så mycket annat inom hifi/hembio med helt galna prislappar.

 

Ett exempel: ;)

https://www.referenc...0th-anniversary

Om att vara dyr för sakens skull så är JBL proffs på det.

SCL-1 kostar bara 177K st.......

Att rummet kan hjälpa/stjälpa gäller alla subs oberoende konstruktion.

Hur som, dom tycks ha Riktigt bra konstruktioner även om jag inte förstår konceptet eller priserna.

 

 

 



#31

Postad 22 december 2021 - 16:31

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 1
Sådär, nu har jag lyssnat på Perliqten S7 tornen. Jag personligen föll för dessa, riktigt häftigt vad detaljerat de klarade att "beskriva" ljudbilden. RIKTIGT häftigt.
Jag har aldrig hört något liknande tidigare...det ramlar in ett par R5 monitorer och en center nästa vecka.

#32

Postad 22 december 2021 - 18:08

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0

Vad går r5 lös på? Och hade varit intressant att se priset för s5 också som skulle kunna vara ngt till lcr. 
 

aha, ser priset för r5. Typ Knappt en hundring för en front Då. 


Redigerat av DPC, 22 december 2021 - 18:11.


#33

Postad 22 december 2021 - 18:14

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Jao...inte gratis :).

https://www.hembiobu...sten-audio-r5m/

https://www.hembiobu...enterhogtalare/

Där är priserna och vad jag vet så är hbb den enda återförsäljaren.

Notera det är ej signature jag pratar om utan reference serien

Edit: Ser att du hittade priserna :)

Tror dessa blir perfekta då de kunde med precision "ljuda" ut saker vart de var :). Jag kan för bövelen inte förklara något när det kommer till ljud men du förstår kanske? :)

Redigerat av nimman, 22 december 2021 - 18:19.


#34

Postad 22 december 2021 - 18:58

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0

Låter som trevliga högtalare helt enkelt! Gillar själv detaljerat och dynamiskt ljud. Det verkar de leverera! Får se om det blir en tur till Sumpan för att lyssna på tornen . Var det Sumpan som skulle få in reference för lyssning?

 

På ett sätt är 100’ mkt pengar för en lcr, men å andra sidan, om man vill köpa färdiga högtalare som låter riktigt bra så finns det inte jättemånga alternativ i den prisklassen. Mk300 är ju ett alt, men jag gissar att perlisten kan vara mer intressant. Procella P610 är ungefär de pengarna också, men då är soundet mer ”bio”. Inget fel med det, bara var och än får sitt sound. 



#35

Postad 22 december 2021 - 19:07

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
1. Yes sumpan jag var till. Vet ej om de får in reference serien :). De finns inte än...jag har sjuk tur och får hem dessa snabbt (först av alla?, i Sverige? Europa? Vet inte, men jag är tidig ute)

2. Jag har tänkt i uppgraderingsbanor etc...men jag är trött på att uppgradera och uppgradera. Nu kör jag på buy once, cry once. Låter dessa i närheten av vad S7 tornen gjorde stannar dessa för gott! :).
De som ligger bakom Perlisten är några av grundarna till M&K så jag tror dessa gör sig riktigt bra till bio, de lät som de skulle göra det :)!
Herregud vad jag längtar tills nästa vecka! Jag tappade hakan i golvet och fick skrapmärken, men det är som du säger, de passar inte alla. Och det tror jag inte heller de gör, men förbaskat bra för mig.

Vill ni ha en jämförelse emot mina XTZ M6or så säg till, otroliga högtalare för priset :).

#36

Postad 22 december 2021 - 19:12

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0

Aha, misstänkte av det du skrev att du kanske slagit till. Grattis till det!

viktigast är att du blir nöjd! Tro Perlisten fixar det mesta. De ser ju ut att ha bra spridning också, och låta åt det neutrala hållet. Så mkt bra förutsättningar att bli nöjd. MK kan sin sak också! Lovar gott helt enkelt. Tror också på att ta i utav h-vete en gång och så är du förhoppningsvis nöjd länge. Har gjort så med bil, båt och högtalare senaste ggr och ångrar mig inte. Nu står jag i startgroparna att bygga nytt rum och hoppas jag ska ha råd att ta lite hjälp så det blir riktigt bra rum på en gång. 



#37

Postad 23 december 2021 - 13:16

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 1

Tog du r5m och r5c?

Grattis :)



#38

Postad 23 december 2021 - 14:15

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Tog du r5m och r5c?

Grattis :)


Ja, det gjorde jag :).
Min budget var för Arendal och det slutade som vanligt att jag gick över den och tog Perlisten :)

#39

Postad 23 december 2021 - 14:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ja, det gjorde jag :).
Min budget var för Arendal och det slutade som vanligt att jag gick över den och tog Perlisten :)

Kanske en dum fråga, är 5M så mycket bättre än 5C eftersom du tog dom till L/R?
 



#40

Postad 23 december 2021 - 14:49

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Kanske en dum fråga, är 5M så mycket bättre än 5C eftersom du tog dom till L/R?


Dom är "nästan" identiska...:)

R5C är helt sluten och DPC "arrayen" är vriden 90 grader. Så att den passar som en center, liggande dvs. I mitt fall passar det bättre.

Att R5M som L/R inte är slutna gör inget för jag kommer köra dem slutna ändå och de kan stå vertikalt och inte liggande som R5C som ska ligga, horisontellt.

Ljudmässigt tror jag att de levererar nästan lika.

Vill ha en så lika ljudbild som möjligt över LCR utan att bygga in dem bakom duken för jag kan inte göra det nu, men jag har även möjlighet att göra det i framtiden också :).

Nu svamlar jag en hel del men svarade jag på frågan? :)

#41

Postad 23 december 2021 - 21:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Dom är "nästan" identiska... :)

R5C är helt sluten och DPC "arrayen" är vriden 90 grader. Så att den passar som en center, liggande dvs. I mitt fall passar det bättre.

Att R5M som L/R inte är slutna gör inget för jag kommer köra dem slutna ändå och de kan stå vertikalt och inte liggande som R5C som ska ligga, horisontellt.

Ljudmässigt tror jag att de levererar nästan lika.

Vill ha en så lika ljudbild som möjligt över LCR utan att bygga in dem bakom duken för jag kan inte göra det nu, men jag har även möjlighet att göra det i framtiden också :).

Nu svamlar jag en hel del men svarade jag på frågan? :)

 

Absolut :)



#42

Postad 13 januari 2022 - 14:51

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 1

Ok 

 

Nu har jag haft de här högtalarna i ca 3 veckor, väldigt kort tid fortfarande men nu känner jag att jag kan skriva av mig.

 

Först och främst det jag antog att jag skulle störa mig mest på var att valet i färg bara fast i svart pianolack till mig, men jag har inte stört mig direkt på detta (än :)

 

Jag har kollat på serier och filmer varje dag, såhär mycket har jag aldrig tittat i bion och redan här kan ni anta att det är ett bra betyg.

De har väldigt bra ljudtryck och jag delar dem vid 73hz och tex när man tittar på Dune så har den filmen mycket som går från 20hz till säkert 10khz och högre, och det låter otroligt bra och neutralt, rösterna är otroliga man får ur dessa högtalare.

Jag har sett filmen 3 gånger nu från att den fick på bio och jag kan säga att 4k skivan har mycket bättre ljud än streamat.

 

Hur som helst ljudbilden man får av dessa är otroligt stort och häftigt. Om det är filmat i en djungelmiljö tex (Jungle Cruise) så hör man många många detaljer, och ljudet gör det den ska, man åker in i djungeln. 

Snabba ljud panoreringar som en bil åker från höger till vänster och längre bort och närmare så skapar dessa högtalare en otroligt trevlig upplevelse. 

 

Sedan har vi musik och röster, de bara låter bra helt enkelt.

 

Jag saknar många korrekt adjektiv i detta inlägg, men de spelar väldigt linjärt, mätt med xtz room analyzer och dirac. Såklart spelar mitt rum in en väldigt stor del och jag har vissar dippar jag inte kommer undan om jag inte börjar akustikbehandla mera. 

Grejjen är att mina XTZ M6 spelade linjärt och bra med, av det jag kan mäta så spelar de väldigt lika.

Men ljudbilden (hur mäter man det här och förklarar?), de spelar otroligt stort, stora episka slag, tex en scen ifrån Dune när Harkonnen tar tillbaka planeten och kanonerna börjar skjuta upp emot alla rymdskepp, heeeerregud vad jag njöt. 

Nu streamade jag Dune med mina gamla M6:or men känslan var INTE i närheten i denna scen.

Och jag tycker mina XTZ M6 spelade bra, men dessa gör det väldigt mycket bättre.

 

Jag kan inte vänta tills jag får råd att byta resten till Perlisten!

 

Tror inte mina intryck kommer förändras ifrån detta inlägg, men det kostar att köpa dessa så det är väl negativt...



#43

Postad 13 januari 2022 - 15:21

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 1

Grattis! Så kul att du blev nöjd. Kanske en lågoddsare förvisso :)



#44

Postad 15 januari 2022 - 09:47

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 1
Så du jämför med streamad film för dina gamla, jämfört med 4K-skiva för dina nya?

Ja, det är ju också ett sätt att motivera något du redan har köpt…

#45

Postad 15 januari 2022 - 09:50

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Så du jämför med streamad film för dina gamla, jämfört med 4K-skiva för dina nya?

Ja, det är ju också ett sätt att motivera något du redan har köpt…

Den kommentaren var nedlåtande, men tänk efter lite nu.

Jag jämför det ja, men tänk lite längre...jag har ett par subwoofers också.

Den streamade versionen saknade verkligen tryck under 100hz jämfört emot 4k skivan.
Spelade högtalarna in? Ja
Spelade subwoofers in? Ja

Edit det var mer en kommentar emot att streamade filmer låter sämre

Redigerat av nimman, 15 januari 2022 - 10:00.


#46

Postad 15 januari 2022 - 11:00

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Ja, den var nedlåtande, för att det är en ganska meningslös jämförelse du gör, till synes endast för att försvara ditt nyinköp.

Det är ju fullt möjligt att dina nya högtalare ändå är bättre, men du kan inte avgöra det så här.

#47

Postad 15 januari 2022 - 11:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
Du bör jämföra med samma källa. Streamat från t ex Netflix har mycket lägre ljudkvalitet överlag jämfört med Bluray (och 4K BD). De transcodar allt och man vet inte hur de processar signalen. Dynamiken är ofta sämre med.

Den streamingtjänst med bäst ljud (av de filmer jag har sett iaf) är Apple/Itunes (Apple TV+ och hyr/köpfilm). Men 4K BD är fortfarande bättre, eftersom det har lossless ljud, och en dataström som man vet är den samma som materingstudion har släppt.

Dina nya högtalare är säkert klart bättre, men jämförelsen haltar som sagt.

Något annat som sätter käppar i hjulet för högtalarjämförelser är digital rumskorrigering. Det man jämför då, är inte bara hur högtalarna låter i rummet, utan mer hur t ex Audyssey vill att de ska låta i rummet.

Deras target är inte rak frekvensgång i standardläget, och det räknas ju dessutom fram som ett genomsnitt över ett antal mätpunkter. Akustik fungerar inte så, men visst kan det ofta hjälpa en del ändå. Vid jämförelse av högtalare bör det vara av dock.

Redigerat av Ageve, 15 januari 2022 - 20:34.


#48

Postad 15 januari 2022 - 12:56

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Absolut att min jämförelse inte är i närheten av 100% korrekt.
Och det köper jag, jag skrev mina intryck inte en professionell artikel.

Självklart hade jag velat jämföra dem sida vid sida, men jag var tvungen att sälja dem innan jag fick mina nya. (Riskabelt, sjukt mycket, låg vaken på nätterna för detta men jag gjorde det)

Att försvara mitt inköp SC-zap?
Nej, jag är otroligt nöjd, om du tolkar det att vara nöjd emot defensivt försvarande av inköp så kan du göra det om du vill.
Ledsen att jag gjort dig besviken eller du kanske rent av skrattar åt min okunskap, isåfall varsågod, det bjuder jag på :).

Ageve
Håller med dig, saknar det mesta när det kommer till att göra en korrekt jämförelse och du missuppfattade mig lite också.

Håller med dirac/audyssey eller liknande rumskorrigering kan man inte jämföra med.
Snarare eventuellt se en indikation. (Om ens det)
Men jag har även mätt upp med xtz room analyser och där mäter de väldigt lika på samma dB.
Men perlisten har bättre/samma spl på många platser. Något jag märkte när jag flyttade runt mikrofonen, inga exakta siffror på detta då jag utgår ifrån minnet.

Men ja det är en mycket haltande jämförelse, kommer dock inte bli mycket bättre ifrån mig heller :) beklagar.

#49

Postad 15 januari 2022 - 15:05

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Du skrev ju att du lyssnat på musik också, men det är inte helt klart om detta var från skiva eller vad källan var.

 

Hursomhelst så är dessa Atmos spårena på streamtjänsterna ganska skrattretande dåliga, och skilladen mot en skiva är större än vad man kanske tror.

Lossless på Bluray (och 4K BD) har potential til upp til 23ggr mer ljudinformation. Jag rippar ganska mycket film til min mediaserver och minimum brukar vara 5ggr mer information. Detta är klart märkbart.

 

Jag har också en del konserter på DVD, och har nu börjat samla flera nya med DTS-HD Master Audio (DTS-HD MA) och skillnaden är påtaglig. Det är faktiskt så att jag drar mig långt för att ens sätta på en konsert från DVD-tiden idag pga att ljudet är så "katastrofalt dåligt". Hur dåligt är det då? Jo det är 1500Kbits i bästa fall (DTS lossy), och detta är dubbelt av vad du får i Netflix Atmos som dessutom har mycket mer information i flera kanaler än vad en konsert har (vilket betyder dåligare kvalitet per kanal), och ändå låter det dåligt. Skillnaden mot DTS-HD MA är potential till 16 gånger mer information.

 

Så lite siffror då:

 

Streaming mot Bluray film:

Netflix Atmos - upp till 768 Kbits

Bluray skiva - upp til 18 000 Kbits

Bluray ligger sällan under 4 000 Kbits
 

= (hur mycket mer information är det på "skiva" mot streaming)

Worst case - 5,2x

Best case - 23,4x

 

DVD mot Bluray DTS HD MA musik:

DVD DD - upp till 448 Kbits (640 Kbits på film)

DVD DTS - 1536 Kbits

Bluray skiva - upp till 24 500 Kbits (DTS HD MA)

Bluray Ligger sällan under 4 000 Kbits
 

= (hur mycket mer information är det på Bluray mot DVD på konserter)

Worst case - 2,6x för DTS och 8,9x för DD

Best case - 16x DTS och 54x DD

 

Så film har idag från 5x till ett snitt på kanske lite under 10x mer information i ljudet. På konsert är jag inte lika säker på hur detta kommer se ut då jag mest har gamla konserter som är släppta i DTS HD men det är iallafall upp til 2-4x mer info i dessa och skillnaden är att jag inte ens har lust att lyssna på de gamla. I många fall så har jag sparat PCM 2.0 spåret och det fungerar fortfarande fint.

 

Denna stora skillnad i potential blir till mer information, mera detaljer och mera naturtroget.

 

Lite info om LPCM på DVD, formatet har potential upp til 24-bit/96kHz men är stort sett 16-bit/48 kHz man hittar (tror bara jag har en enda som är 24 och det är James Taylor), detta ger igentligen inte mycket mer Kbps än DTS men då det är i 2 kanaler så kan man höra en skillnad till det bättre. Dessutom är många DVD konserter i DD 192Kbits och det är sällan det används vad jag menar är formatets max på 448Kbits så det är inte konstigt att en gammal konsert på DVD låter "skit" gentemot en ny med DTS HD MA även om bara en bråkdel av potentialet används.



#50

Postad 15 januari 2022 - 17:16

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Fantastiskt inlägg med information Demon Slayer, tack :). Återkommer längre ned i mitt inlägg med det.

Min "största" källa är Spotify, där jag har ett par låtar som jag lyssnar på.
Sara K
Maria Mena
Och en hel del klassisk musik.

Jag började med detta, nu för en musikälskare antar jag att jag syndat en hel del redan nu :). Ber om ursäkt där.
Jag är en småbarnsförälder med tvillingar på 6 år och en till på 5, bekvämast och snabbt är bäst.

Men när jag gick igenom mina vanliga låtar på Spotify som jag brukar njuta av så slängde jag faktiskt in en konsert ifrån Journeys (DVD), och det var här jag satt och log, det var första gången på över 10 år jag gjorde något liknande.
Aldrig känt att jag haft tid eller ork för detta på väldigt länge.

Men efter ditt inlägg och min upplevelse med journeys, är jag väldigt sugen att beställa hem lite mer musik på skiva, riktigt sugen :).



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.