Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED65C9PLA 65"

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 april 2020 - 07:58

Unregistered7ed3046b
  • Unregistered7ed3046b
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Hej Alla! Otroligt längesedan jag var inloggad här...2008 för att vara exakt! Hur som haver...jag är nu sugen på att byta ut min LG Oled 55 EC930V mot en nyare samt större modell och tänkte kolla lite med er om ni har några råd om detta då ingen av mina vände där intresserade av detta ämnet.

 

Det står emellan OLED65C9PLA av 2019 års modell samt deras kommande modell OLED65B9SLA. C9 som är deras " gamla " modell om man så uttrycker sig och har a9-processor. Vad jag har hört och läst så är a9 bättre än a7-processorn som sitter i den kommande modellen.

 

Min tanke är då att den nya modellen som kostar ca 3000:- mer bör var en uppgraderad tv som per automatik är bättre än föregående års modell men den har då en " sämre " processor.

 

Jag är inte så ruskigt insatt i specifikationerna som står och man kanske inte ser med blotta ögat den lilla skillnaden som processorerna gör så min fråga är om det är värt att lägga ca 3000:- mer för den nyare modellen eller om man skall nöja sig med den äldre modellen?

 

Man vill ju oftast alltid köpa det senaste men frågan är om det är värt dessa 3000:- då C9 känns som en ruskigt kompetent tv för dom pengarna alltså ca 22000:- samt att användare gett den bra betyg...någon här som har en?

 

Tänkte oxå passa på att byta ut min LG Soundbar till antingen LG SL9YG eller storebror LG SL10YG...någon som har någon av dessa?

 

Tyvärr så har man vant sig vid att använda en Soundbar för att den tar lite plats och kopplat bort sin riktiga anläggning då den tar för mycket plats ;)

 

Någon som har några goda råd och sm är lite mer insatt än mig i detta?

 

https://www.netonnet.../1009309.14538/

 

https://www.netonnet.../1012798.14538/



#2

Postad 22 april 2020 - 08:05

Jejjee
  • Jejjee
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Hej Alla! Otroligt längesedan jag var inloggad här...2008 för att vara exakt! Hur som haver...jag är nu sugen på att byta ut min LG Oled 55 EC930V mot en nyare samt större modell och tänkte kolla lite med er om ni har några råd om detta då ingen av mina vände där intresserade av detta ämnet.

 

Det står emellan OLED65C9PLA av 2019 års modell samt deras kommande modell OLED65B9SLA. C9 som är deras " gamla " modell om man så uttrycker sig och har a9-processor. Vad jag har hört och läst så är a9 bättre än a7-processorn som sitter i den kommande modellen.

 

Min tanke är då att den nya modellen som kostar ca 3000:- mer bör var en uppgraderad tv som per automatik är bättre än föregående års modell men den har då en " sämre " processor.

 

Jag är inte så ruskigt insatt i specifikationerna som står och man kanske inte ser med blotta ögat den lilla skillnaden som processorerna gör så min fråga är om det är värt att lägga ca 3000:- mer för den nyare modellen eller om man skall nöja sig med den äldre modellen?

 

Man vill ju oftast alltid köpa det senaste men frågan är om det är värt dessa 3000:- då C9 känns som en ruskigt kompetent tv för dom pengarna alltså ca 22000:- samt att användare gett den bra betyg...någon här som har en?

 

Tänkte oxå passa på att byta ut min LG Soundbar till antingen LG SL9YG eller storebror LG SL10YG...någon som har någon av dessa?

 

Tyvärr så har man vant sig vid att använda en Soundbar för att den tar lite plats och kopplat bort sin riktiga anläggning då den tar för mycket plats ;)

 

Någon som har några goda råd och sm är lite mer insatt än mig i detta?

 

https://www.netonnet.../1009309.14538/

 

https://www.netonnet.../1012798.14538/

 

Tror det blivit något missförstånd här.

B9 och C9 är båda 2019 modeller. Och B9 är en "billigare" modell av 2019 års LG OLED. Medan C9 är lite mer "premium". Vet inte varför det står NYHET på B9:an då det som sagt är samma serie som C9 bara den billigare modellen.

Nästa/detta års (2020) modeller heter BX och CX (X=10). Dessa verkar inte riktigt ha kommit in "in-store" i Sverige än. 

 

På Netonnet länkarna är C9 billigare än B9. Så slå till på en C9 då den är bättre än B9. Står "max 2 per kund" så är nog ett specialpris.

 

Har 2st C9 själv och det är en fantastisk TV.. en av 2019 års bästa TV. Och som jag förstår det i princip lika bra som kommande CX.

 

Har tyvärr ingen av dom LG soundbar du nämner. Jag har en Sony ST-5000 soundbar och den fungerar perfekt ihop med min C9.

Har även en "billig" LG soundbar till C9:an i sovrummet som ger OK ljud för säng-tittande.


Redigerat av Jejjee, 22 april 2020 - 08:07.


#3

Postad 22 april 2020 - 16:23

Unregistered7ed3046b
  • Unregistered7ed3046b
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Tror det blivit något missförstånd här.

B9 och C9 är båda 2019 modeller. Och B9 är en "billigare" modell av 2019 års LG OLED. Medan C9 är lite mer "premium". Vet inte varför det står NYHET på B9:an då det som sagt är samma serie som C9 bara den billigare modellen.

Nästa/detta års (2020) modeller heter BX och CX (X=10). Dessa verkar inte riktigt ha kommit in "in-store" i Sverige än. 

 

På Netonnet länkarna är C9 billigare än B9. Så slå till på en C9 då den är bättre än B9. Står "max 2 per kund" så är nog ett specialpris.

 

Har 2st C9 själv och det är en fantastisk TV.. en av 2019 års bästa TV. Och som jag förstår det i princip lika bra som kommande CX.

 

Har tyvärr ingen av dom LG soundbar du nämner. Jag har en Sony ST-5000 soundbar och den fungerar perfekt ihop med min C9.

Har även en "billig" LG soundbar till C9:an i sovrummet som ger OK ljud för säng-tittande.

 

Aha! Tack för svaret...det var ute underligt att det står ny modell och kommande men det make sense. Kändes som om C9 vore det rätta köpet till detta priset. Får väl då bli en sådan verkar det som. Ha det bäst :)



#4

Postad 23 april 2020 - 19:46

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0
På vilket sätt ska man INTE titta på en OLED tv för att slippa burn-in fenomen???
Jag tänker spela spel på PS4 Pro och titta på sport, eventuellt filmer.
Är det stor risk då att råka ut för burn-in på C9 OLED?
Enligt en föräljare på Netonnet är det risk för burn-in bara om man glömmer stänga av tv under natten eller om tv är på 20 timmar per dag som i deras butiker.
Tänkte köpa C9 till min son i hans sovrum.
Hoppas att någon kan förklara för mig hur det ligger till med OLED problem.

#5

Postad 27 april 2020 - 13:39

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

På vilket sätt ska man INTE titta på en OLED tv för att slippa burn-in fenomen???
Jag tänker spela spel på PS4 Pro och titta på sport, eventuellt filmer.
Är det stor risk då att råka ut för burn-in på C9 OLED?
Enligt en föräljare på Netonnet är det risk för burn-in bara om man glömmer stänga av tv under natten eller om tv är på 20 timmar per dag som i deras butiker.
Tänkte köpa C9 till min son i hans sovrum.
Hoppas att någon kan förklara för mig hur det ligger till med OLED problem.

Att man glömmer stänga av tvn på natten är inget problem. Då går skärmsläckaren igång. 

 

Angående inbränningar kan du kolla in Rtings test där de haft igång tv-apparaterna ett år i streck: https://www.rtings.c...ed-burn-in-test



#6

Postad 12 maj 2020 - 12:12

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Aha! Tack för svaret...det var underligt att det står ny modell och kommande men det make sense. Kändes som om C9 vore det rätta köpet till detta priset. Får väl då bli en sådan verkar det som. Ha det bäst :)

 

Kanske är lite sent ute nu men det är korrekt att den 65" B9S du länkat till är en nyare modell. Det verkar vara en uppdaterad version av 2019-års B9, förmodligen med vissa 2020-års komponenter och kanske vissa mjukvaruuppdateringar (dock inte den nya processorn).

Det är en ny produkt som vi inte riktigt vet så mycket om än, som eventuellt är nästan helt lik vanliga B9, men jag tror man kan se det som en B9+ eller BX- (om BX-modellen ens kommer).

 

Det är fortfarande B-modellen, dvs budgetmodellen i serien, som du jämför mot 2019-års C-modell. Som sagt är C-modellen lite mer påkostad, med lite bättre bildprocessor, lite högre ljusstyrka för HDR och aningen bättre fabrikskalibrerad.

Många av uppdateringarna som LG:s 2020 OLED:s kommer ha kommer också släppas till 2019-års modellerna så om du har möjlighet att betala lite mer så är C9 från 2019, på pappret, ett lite bättre köp men det är små marginaler (med förbehåll att vi inte vet allt om B9S än).

 

Något som B9S kanske har (vet inte än) som C9 inte kommer kunna få är 120hz BFI (ett hjälpmedel för bättre rörelsehantering för film/spel, det ger dock något mörkare bild) och eventuellt bättre stöd för att skicka lossless ljud ut från inbyggda appar via eARC.

 

Vet inte om det gjorde någon klokare men eftersom vi inte riktigt vet allt om den nyare modellen eller exakt vad de nya uppdateringarna som ska komma till 2019-års modeller kommer att innebära så är det svårt att veta 100% vilken som är bäst.

B9S har ju absolut ett bra pris, för att vara helt ny, men som sagt är också C9 ett riktigt bra köp, så det är frågan om budget och användningsområde tror jag. 



#7

Postad 12 maj 2020 - 23:45

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Fick detta svar av LGs chattsupport..

 

Hejsan, varför har det kommit ut en ny 65B9SLA? Och vad skiljer det mot en 65B9PLA?
 [David] Det är precis samma TV, har endast med tillverkning och distribution att göra!


Redigerat av Gallo69, 12 maj 2020 - 23:45.


#8

Postad 13 maj 2020 - 06:25

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Låter som en gråimport från netonnet. Sen gör de olika benämningar o säljer till olika kedjor osv för att komma undan prisgarantin. Men samma apparat.

#9

Postad 03 juni 2020 - 06:42

piranha_mcse
  • piranha_mcse
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Tror inte det handlar om någon gråimport utan som p1er skriver en något uppdaterad B9. Den finns listad på LGs Svenska hemsida och PLA-modellen är borttagen där. Om nu denna jämförelse är korrekt så är det en del som skiljer. Bland annat i listan över features:

 

https://www.displays...ison/169d10b733


Redigerat av piranha_mcse, 03 juni 2020 - 06:49.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.