Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha RX-A 3080 Problem med WiFi/trådat nät och USB

9 svar till detta ämne RX-A3080 Yamaha
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 oktober 2019 - 21:15

Unregisteredaf814ebf
  • Unregisteredaf814ebf
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Hej,

Länge sedan jag besökte dessa sidor - men jag har ett tråkigt problem med, såvitt det verkar, alla ljudkällor och nät-trafik i min RX-A 3080 som går via "nät-kortet".

 

Historien började BlackFriday 2018. Köpte bland annat förstärkaren, några SVS-lådor, en ny Bluray-spelare osv från Hembiobutiken i Västra Frölunda.

 

Efter installation fungerade WiFi och trådat nät som önskat. Provade inte USB eftersom jag kör mest nätad musik eller blueray-skivor för film. Valde att köra WiFi för nätet (ASUS RT-AC87U AP/router med perfekt styrka).

I maj (tror jag) annonserade receivern att det fanns ny programvara och jag kollade på nätet om någon rapporterat problem utan att finna någon - då.

Valde att "uppdatera via nätet" och failade totalt. Sökte på nätet igen och fann slutligen lösningen "lägg uppdateringen på en USB-sticka och uppdatera från USB".

Utförde uppdateringen enligt knapphändig beskrivning och lyckades "bricka" lådan totalt :-(

 

Kontaktade Hembiobutiken som hänvisade till service-verkstad i Högsbo - som tog in receivern och lade på nya programvaran. Tog endast ett par dagar.

 

Fick hem receivern och installerade den på nytt (factory reset'ad). Nu gick den ett par månader men nätet slutade funka efter ett tag.

Kontaktade serviceverkstaden direkt denna gång - som bytte "nätkortet" i receivern.

Hem och installera om (factory-reset'ad igen).

Nu gick den ok under någon månad och la sedan av igen. Ny kontakt med serviceverkstaden som menade att "nu har vi ju bytt nätkortet och den funkar ju här i verkstaden..." (de testar med Yamahas app och "kopplar upp den som music-cast-server när den är hos dom) - men "vänta ett tag - jag återkommer till dig".

 

Efter en stund ringer serviceverkstaden upp mig och säger att "vi byter ut hela din enhet till en ny i låda".

 

Sagt och gjort - Gamla receivern till serviceverkstaden, ny hem till mig.

 

Under alla dessa turer har jag ledsnat kapitalt på min accesspunkt och bytt till ett nytt Ubiquiti-system med 3 stycken UAP-AC Pro accesspunkter, 1 16-portars PoE-switch etc - en uppdatering på i runda slängar 20 tusen.

 

Nya förstärkaren går inte att accessa från Yamaha-appen. Den kan inte heller hitta USB-sticka som sätts i USB-porten - om man inte går via en separat-matad USB-hub...

 

 

Jag tycker det pekar på att strömförsörjningen till de digitala I/O-delarna är för klen. Den klarar inte att strömförsörja varken WiFi, trådat nät eller USB.

 

Synpunkter?

 

/Mike 


Redigerat av Unregisteredaf814ebf, 29 oktober 2019 - 21:16.


#2

Postad 02 november 2019 - 09:38

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0
Nu har jag inte Yamaha RX-A 3080 utan Yamaha CX-A5100 som bara har en antenn men har inte upplevt något som du har.

Har du provat mad trådat nät på den nya Yamaha RX-A 3080?

#3

Postad 02 november 2019 - 09:50

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
Jag har aldrig haft problem med Yamaha.
Men jag hade bekymmer med min Marantz 7011 som jag krånglade länge med.
Det var routern som spökade mitt fel och inte förstärkaren. Om detta hjälper för dig vet jag inte men så löste jag mitt problem. Ny router

#4

Postad 04 november 2019 - 18:18

MB7726
  • MB7726
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0

Några frågor.

Är förstärkaren ansluten till samma nät som din telefon?

Ser du förstärkaren i routern?

Har du satt statisk IP i routern till förstärkaren? 

 

Angående USB så finns det nog visa begränsningar. Har du testat olika minnen och filsystem som FAT32 vs NTFS.

Vet inte vilket förstärkaren önskar.

 

Lycka till!



#5

Postad 10 november 2019 - 22:05

Unregisteredaf814ebf
  • Unregisteredaf814ebf
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Nu har jag inte Yamaha RX-A 3080 utan Yamaha CX-A5100 som bara har en antenn men har inte upplevt något som du har.

Har du provat mad trådat nät på den nya Yamaha RX-A 3080?

 

Jag har provat både med trådat och trådlöst nät - både på den första receivern (som jag fick utbytt) och den nya.

 

Som tillägg till mitt inledande inlägg kan nämnas att jag kör en 10 meter fiber-HDMI med ARC. Jag köpte först en Supra HDMI AOC, som gick sönder efter någon månad. Bytte då upp mig till en Fibbr Ultra Pro HDMI 2.0 som verkar överleva. Jag använder den ARC-kompatibla HDMI-porten på receivern och kabeln har egen 220V-adapter.



#6

Postad 10 november 2019 - 22:13

Unregisteredaf814ebf
  • Unregisteredaf814ebf
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Jag har aldrig haft problem med Yamaha.
Men jag hade bekymmer med min Marantz 7011 som jag krånglade länge med.
Det var routern som spökade mitt fel och inte förstärkaren. Om detta hjälper för dig vet jag inte men så löste jag mitt problem. Ny router

 

Som jag skrev i inlägget har jag bytt ut min gamla router till ett helt nytt nätsystem - router, accesspunkter, switchar - allt är bytt och allt, utom min RX-A3080 funkar felfritt. Mina gamla receivrar, en Yamaha RX-V3800, en DSP-A1, en Denon, 3 squeezeboxar, 2 Sonos ONE, ett gäng raspberrys och en mängd andra nätanslutna enheter fungerar felfritt.

Endast min nya (och den som jag bytte) RX-A3080 vägrar fungera.

I min Unifi-controller ser jag att receivern får en DHCP-lease (om jag väljer DHCP) och om jag sätter statisk IP ser jag receivern i controllern - men den försvinner efter en stund.


Redigerat av Unregisteredaf814ebf, 10 november 2019 - 22:29.


#7

Postad 10 november 2019 - 22:26

Unregisteredaf814ebf
  • Unregisteredaf814ebf
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Några frågor.

Är förstärkaren ansluten till samma nät som din telefon?

Ser du förstärkaren i routern?

Har du satt statisk IP i routern till förstärkaren? 

 

Angående USB så finns det nog visa begränsningar. Har du testat olika minnen och filsystem som FAT32 vs NTFS.

Vet inte vilket förstärkaren önskar.

 

Lycka till!

 

Nätet är samma i hela huset och våra andra byggnader, garaget och friggeboden. Som jag skrev i svaret till Nimman ovan är nu nätet helt nytt och i toppklass. Allt fungerar - utom Yamaha RX-A 3080 - jag har ju provat med 2 unika receivers av samma modell och ingen av dom fungerar här.

 

Beträffande USB har jag köpt en USB-multimeter (https://www.kjell.co...ltimeter-p88300) för att se vad som sker när jag pluggar in olika USB-minnen. Jag har provat med flera olika märken - endast FAT32 och observerar följande märkliga beteende:
Receiver -> USB-kabel -> USB-multimeter -> USB-minne visar 5.13 Volt och aldrig över 20 mA. MEN - strömmen försvinner med jämna mellanrum vilket sammanfaller med att nätet (trådat och trådlöst beroende på vilket jag har valt just då) försvinner.

Det vill säga - i enlighet med vad service-verkstaden sagt, är USB- WiFi- och trådat nät kopplat via samma fysiska digitala interface, som strömmatas internt i receivern. Den gemensamma faktorn är alltså I/O-interface-kortet eller spänningsmatningen till denna.



#8

Postad 11 november 2019 - 08:40

MB7726
  • MB7726
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0

Väldigt märkligt om ingen Yamaha fungerar i ditt nätverk. 

Så då återstår resten av frågorna.

 

 

Ser du förstärkaren i routern?

Har du satt statisk IP i routern till förstärkaren? 



#9

Postad 11 november 2019 - 10:08

freggz
  • freggz
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Hej, 

 

Jag hade samma problem med min 3020 och App att inget ville funka, av någon slump var jag inne i menyn för nätverk och klick något med MAC-adress för jag leta efter IP-adresserna, det var över ett 1 år sedan så jag minns inte exakt vad ( av/på/ inte visa m.m. ?? ), med då helt plötsligt börja allt funka felfritt efter det. Kanske ett långskott ... 



#10

Postad 02 februari 2020 - 15:41

Unregisteredaf814ebf
  • Unregisteredaf814ebf
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Väldigt märkligt om ingen Yamaha fungerar i ditt nätverk. 

Så då återstår resten av frågorna.

 

 

Ser du förstärkaren i routern?

Har du satt statisk IP i routern till förstärkaren? 

Redan besvarat i tidigare inlägg, 2 inlägg ovan...






Även taggad med RX-A3080, Yamaha

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.