Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

JVC 4K projektor modeller: DLA-N5, N7, NX9

941 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
JVC DLA-N5 (Projektorer) 3 7 (1) 70 000:-
JVC DLA-N7 (Projektorer) 1 8,75 (3) 89 990:-
JVC DLA-NX9 (Projektorer) 1 (0) 199 990:-
1 relaterade trÄdar

#101

Postad 18 oktober 2018 - 17:29

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 1

:rolleyes:

 

http://cine4home.de/...sony-vpl-vw270/

 

First impression of the N5 from Ekki Scmitt from cine4home

Here are a few visual impressions:
Black level and contrast very good (quite similar to X5 series, both black and in-picture contrast).
Could not make any serious mistakes of the FI, I liked it a lot.Of course, better than X series.
Sharpness very good, but no "magic".
HDR presentation was not final.With Peters "Arve like" optimization but good, as with X series
DCI color filter system has been changed to X-series, so unfortunately the N5 no longer reaches the DCI red, like his little X5 brother. The result is a well-saturated red, but with yellowing.
Green as good as a top X5 (they came quite far with green)
Panel PWM noise in dark grayscale as in the X series, I have specially checked with a freeze frame.
You can look in from the outside into the light engine (see photo)
Overall a worthy competitor to the Sony VW270.


Redigerat av mcmike, 18 oktober 2018 - 17:31.


#102

Postad 18 oktober 2018 - 18:05

50plus
  • 50plus
  • ForumrĂ€v

  • 744 inlĂ€gg
  • 0

Notera att det avser en av dessa fÄtal förproducerade demomaskinerna som skickas runt i vÀrlden.

Skall verkligen bli intressant att se de slutliga "fĂ€rdiga" serietillverkade maskinerna. Kalibrerade!  :rolleyes:

För Europas del ryktas om november-december.

 



#103

Postad 18 oktober 2018 - 21:19

RoMe
  • RoMe
  • AnvĂ€ndare

  • 156 inlĂ€gg
  • 0

Undrar hur dom tÀnkte dÀr nÀr dom stÀller in Sonyn pÄ ett sÄ felaktigt sÀtt? Men glÀdjande att höra era intryck gÀllande lika bildkaraktÀr. Tidigare har jag alltid tyckt Sony haft en bÀttre och mer naturlig bildkaraktÀr med ett visst lugn i bilden som jag inte sett pÄ nÄn JVC. Men jag tror dessa nya Àr mycket mer lika Sony i detta avseende.

 

Sen Àr frÄgan hur mycket JVCs nya inbyggda tonmappning spelar roll, frÄn det jag lÀst sÄ gör den ett vÀldigt bra jobb. Sonys standard HDR gamma kurva ser blek ut i jÀmförelse med de custom kurvor jag provat. Faktiskt riktigt stor skillnad och detta Àr ett omrÄde Sony behöver förbÀttra sig pÄ.

 

Ser fram emot att kolla in nya N modellerna pÄ sikt.

Mentos, apropĂ„ "dom stĂ€ller in Sonyn" sĂ„ Ă€r jag övertygad att det inte var nĂ„gon frĂ„n Hembiobutiken hade stĂ€llt in Sony’n sĂ„ uppĂ„t vĂ€ggarna, utan snarare nĂ„gon klĂ„fingrig kund (en som jag typ) som inte kunnat hĂ„lla fingrarna i styr. FjĂ€rrkontrollen lĂ„g ju dĂ€r i rummet och ropade pĂ„ ens uppmĂ€rksamhet  :rolleyes: 

 

 

Tror inte dem stÀllde in dÄ dem inte kunde kalibera n5 eller nx9 dÄ det var pre sample. SÄ hade varit Ànnu mer fel att kalibrera sony bara nÀr det inte gick med jvc. SÄ som jag förstod det var den instÀlld pÄ ref och hdr ref 1000 nits lÀget som ska vara det korrekta default lÀget frÄn Sony.

Sen blir det kul nÀr dem riktiga kommer sÄ man kan ha bÄda isf bredvid varandra .

 

Audiostar, nĂ€r jag kom in i demorummet med JVC N5, runt klocka tre i lördags, sĂ„ var Sony’n bl.a. instĂ€lld pĂ„ preset Cinema 2 och Contrast 50 och Sharpness 50. Sonyns bild sĂ„g minst sagt bedrövlig ut, inte ens i nĂ€rheten av grovinstĂ€lld.

 

 

Man behöver ju inte göra en fullstÀndig kalibrering med colorimeter o.s.v.

Enda man kan sÀga nu Àr vÀl i sÄ fall att Sony's default Àr sÀmre Àn JVC's default :)

 

Trasan, som jag uppfattar det, sĂ„ Ă€r de instĂ€llningar som jag stĂ€llde in pĂ„ Sonyn typisk default-instĂ€llning av den projektorserien. Att stĂ€lla in Sonys 4K-projjar med t.ex. preset Reference, en Contrast pĂ„ 80-90 och Sharpness 10 finns att lĂ€sa överallt pĂ„ nĂ€tet. Inget avancerat alls, utan snarare nĂ„gon form av standardlĂ€ge out-of-the-box. 

 

SÄ det enda jag skulle sÀga utifrÄn det jag sÄg dÄ, dvs om jag tvingas dra nÄgon form av slutsats frÄn i lördags med de dÄ gÀllande förutsÀttningarna (och dÄ tÀnker jag speciellt med avseende pÄ de, i mina mÄtt smÄ dukarna, och filmurvalet jag nÀmnde ovan) sÄ skulle jag vÀlja den billigaste projektorn av de tvÄ alla dagar i veckan. SÄ likvÀrdiga var de. Och dÄ oavsett hur mycket jag skulle vilja annat (eftersom jag vÀntat sÄ j-vla lÀnge pÄ en JVC med Àkta UHD). För övrigt var det en kund inne en stund i slutet av mitt besök i lilla visningsrummet som testade en Epson, vilket jag antar var TW7400, och dessa svÀrta var inte ens jÀmförbar med JVCn och Sonyns svÀrta.

Men jag hoppas jag kommer fram till nĂ„gon annan slutsats den dagen jag provar en N5/N7 i min kolsvarta biotunnel hĂ€r hemma, dĂ€r t.ex. duken Ă€r bredare Ă€n mitt avstĂ„nd till duken, becksvart mörker med en projektor igĂ„ng och med nĂ„gon film med mycket mer svĂ€rta i Ă€n de som fanns att tillgĂ„. Detta eftersom jag gĂ€rna vill hoppas pĂ„ att det Ă€r större skillnad mellan dessa projektorer nĂ€r man lĂ€ser deras specifikationer Ă€n vad som (inte) kunde ses i lördags...  :mellow: 



#104

Postad 19 oktober 2018 - 09:20

Tanax
  • Tanax
  • AnvĂ€ndare

  • 189 inlĂ€gg
  • 0

Mentos, apropĂ„ "dom stĂ€ller in Sonyn" sĂ„ Ă€r jag övertygad att det inte var nĂ„gon frĂ„n Hembiobutiken hade stĂ€llt in Sony’n sĂ„ uppĂ„t vĂ€ggarna, utan snarare nĂ„gon klĂ„fingrig kund (en som jag typ) som inte kunnat hĂ„lla fingrarna i styr. FjĂ€rrkontrollen lĂ„g ju dĂ€r i rummet och ropade pĂ„ ens uppmĂ€rksamhet  :rolleyes: 

 

 

 

Audiostar, nĂ€r jag kom in i demorummet med JVC N5, runt klocka tre i lördags, sĂ„ var Sony’n bl.a. instĂ€lld pĂ„ preset Cinema 2 och Contrast 50 och Sharpness 50. Sonyns bild sĂ„g minst sagt bedrövlig ut, inte ens i nĂ€rheten av grovinstĂ€lld.

 

 

 

Trasan, som jag uppfattar det, sĂ„ Ă€r de instĂ€llningar som jag stĂ€llde in pĂ„ Sonyn typisk default-instĂ€llning av den projektorserien. Att stĂ€lla in Sonys 4K-projjar med t.ex. preset Reference, en Contrast pĂ„ 80-90 och Sharpness 10 finns att lĂ€sa överallt pĂ„ nĂ€tet. Inget avancerat alls, utan snarare nĂ„gon form av standardlĂ€ge out-of-the-box. 

 

SÄ det enda jag skulle sÀga utifrÄn det jag sÄg dÄ, dvs om jag tvingas dra nÄgon form av slutsats frÄn i lördags med de dÄ gÀllande förutsÀttningarna (och dÄ tÀnker jag speciellt med avseende pÄ de, i mina mÄtt smÄ dukarna, och filmurvalet jag nÀmnde ovan) sÄ skulle jag vÀlja den billigaste projektorn av de tvÄ alla dagar i veckan. SÄ likvÀrdiga var de. Och dÄ oavsett hur mycket jag skulle vilja annat (eftersom jag vÀntat sÄ j-vla lÀnge pÄ en JVC med Àkta UHD). För övrigt var det en kund inne en stund i slutet av mitt besök i lilla visningsrummet som testade en Epson, vilket jag antar var TW7400, och dessa svÀrta var inte ens jÀmförbar med JVCn och Sonyns svÀrta.

Men jag hoppas jag kommer fram till nĂ„gon annan slutsats den dagen jag provar en N5/N7 i min kolsvarta biotunnel hĂ€r hemma, dĂ€r t.ex. duken Ă€r bredare Ă€n mitt avstĂ„nd till duken, becksvart mörker med en projektor igĂ„ng och med nĂ„gon film med mycket mer svĂ€rta i Ă€n de som fanns att tillgĂ„. Detta eftersom jag gĂ€rna vill hoppas pĂ„ att det Ă€r större skillnad mellan dessa projektorer nĂ€r man lĂ€ser deras specifikationer Ă€n vad som (inte) kunde ses i lördags...  :mellow: 

 

 

Kanske inte superkonstigt heller... Epson 7400 kostar 25k~ medan Sony ligger pĂ„ 55k och JVC ligger pĂ„ 70k, dvs 2-3 gĂ„nger priset(!!) :P Inte direkt en vettig jĂ€mförelse :) 

 

Intressant att Sonys 270 var sÄpass lik i kvalité som JVCn! Skiljer ÀndÄ en rÀtt stor del pengar mellan dom! Synd bara att Sonyn inte har linsminne, annars hade det blivit fullpott!



#105

Postad 19 oktober 2018 - 10:27

j.micke
  • j.micke
  • Wannabe

  • 19 inlĂ€gg
  • 0

AgĂ„ende instĂ€llningarna pĂ„ Sonyn pĂ„ HHB's hemmabiodagar, sĂ„ var deras motivering att Sonyn hade standardinstĂ€llningar pga att JVC'n inte gick att stĂ€lla in och att de ansĂ„g att en mest rĂ€ttvis jĂ€mförelse Ă€r att jĂ€mföra dem med samma förutsĂ€ttningar. 

 

Det kan jag tycka Ă€r en okey motivering Ă€ndĂ„, men jag hĂ„ller verkligen med er ovan om att man sĂ„g att Sonyn var felinstĂ€lld och att det var mycket att hĂ€mta dĂ€r ifall man stĂ€ller om den rĂ€tt. Jag försökte diskutera det med HBB och JVC's representant, men de ville inte riktigt ta in det och motiverade istĂ€llet det enbart med att tonmappningen Ă€r sĂ„ mycket bĂ€ttre pĂ„ JVC'n. Inte sĂ„ konstigt att bli favoritiserad nĂ€r JVC's representant Ă€r i rummet sĂ„klart. 

 

Dock hÄller jag med dem om att den automatiska tonmappningen verkar lovande!



#106

Postad 19 oktober 2018 - 17:44

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlĂ€gg
  • 0

FörstÄr hur de tÀnkte men det blir ÀndÄ fel med tanke pÄ RoMe's beskrivning, Àndra ett par standard parametrar sÄ ser det inte galet ut.

Det Àr vÀl dÀr som en handlare behöver stÄ upp mot en leverantör i sÄ fall.

Hade vÀl i sÄ fall varit mer vettigt att JVC tillhandahÄllit en tidigare generation av JVC's sortiment, istÀllet för Sony'n och visat skillnaderna den vÀgen.

I min mening sÄ Àr det enklare att sÀlja pÄ kunderna argumentet att man inte vill jÀmföra med andra just nu dÄ det Àr en prototyp.

Eller inte ha en jÀmförelse alls.

 

Man borde i alla fall kunnat hitta en annan lösning Àn den man valde.



#107

Postad 19 oktober 2018 - 20:33

RoMe
  • RoMe
  • AnvĂ€ndare

  • 156 inlĂ€gg
  • 0

Kanske inte superkonstigt heller... Epson 7400 kostar 25k~ medan Sony ligger pÄ 55k och JVC ligger pÄ 70k, dvs 2-3 gÄnger priset(!!) :P Inte direkt en vettig jÀmförelse :)

 

Intressant att Sonys 270 var sÄpass lik i kvalité som JVCn! Skiljer ÀndÄ en rÀtt stor del pengar mellan dom! Synd bara att Sonyn inte har linsminne, annars hade det blivit fullpott!

 

Tanax: nej, inte alls konstigt med en sĂ„dan prisskillnad som det nu Ă€r mellan Epson, JVC och Sonyn. Jag försökte nog mest sĂ€ga att jĂ€mförelsen med Epson fungerade som en bra Sanity Check pĂ„ att min bedömning av maskinerna var hyggligt rĂ€ttvis...  :D

 

AgĂ„ende instĂ€llningarna pĂ„ Sonyn pĂ„ HHB's hemmabiodagar, sĂ„ var deras motivering att Sonyn hade standardinstĂ€llningar pga att JVC'n inte gick att stĂ€lla in och att de ansĂ„g att en mest rĂ€ttvis jĂ€mförelse Ă€r att jĂ€mföra dem med samma förutsĂ€ttningar. 

 

Det kan jag tycka Ă€r en okey motivering Ă€ndĂ„, men jag hĂ„ller verkligen med er ovan om att man sĂ„g att Sonyn var felinstĂ€lld och att det var mycket att hĂ€mta dĂ€r ifall man stĂ€ller om den rĂ€tt. Jag försökte diskutera det med HBB och JVC's representant, men de ville inte riktigt ta in det och motiverade istĂ€llet det enbart med att tonmappningen Ă€r sĂ„ mycket bĂ€ttre pĂ„ JVC'n. Inte sĂ„ konstigt att bli favoritiserad nĂ€r JVC's representant Ă€r i rummet sĂ„klart. 

 

Dock hÄller jag med dem om att den automatiska tonmappningen verkar lovande!

 

j.micke: Wow, du menar alltsĂ„ att instĂ€llningen pĂ„ Sonyn av avsiktlig frĂ„n HBB och JVC's sida??? Och du dessutom pĂ„talade det hela? Jisses, det lĂ„ter som ett stort kollektivt feltĂ€nk eller ren manipulation och lögn frĂ„n deras sida. Jag vĂ€ljer att tro pĂ„ det förstnĂ€mnda Ă€ven om det hela verkar vĂ€ldigt vĂ€ldigt konstigt.  en jag hĂ€vdar, med en druckens papegojas envishet, att de som jĂ€mfört JVCn och den felinstĂ€llda Sonyn inte har sett nĂ„gon jĂ€mförelse alls.

 

FörstÄr hur de tÀnkte men det blir ÀndÄ fel med tanke pÄ RoMe's beskrivning, Àndra ett par standard parametrar sÄ ser det inte galet ut.

Det Àr vÀl dÀr som en handlare behöver stÄ upp mot en leverantör i sÄ fall.

Hade vÀl i sÄ fall varit mer vettigt att JVC tillhandahÄllit en tidigare generation av JVC's sortiment, istÀllet för Sony'n och visat skillnaderna den vÀgen.

I min mening sÄ Àr det enklare att sÀlja pÄ kunderna argumentet att man inte vill jÀmföra med andra just nu dÄ det Àr en prototyp.

Eller inte ha en jÀmförelse alls.

 

Man borde i alla fall kunnat hitta en annan lösning Àn den man valde.

 

Trasan: Jag hĂ„ller verkligen med dig att man kunde hittat en annan lösning för nu hade man verkligen otur nĂ€r man tĂ€nkte. 

 

Och nu Ă€r jag kanske inte sĂ„ pĂ„lĂ€st i de (fantasifulla) specarnas vĂ€rld, men jĂ€mförbara projjar frĂ„n JVC och Sony Ă€r vĂ€l Sony 270 och 570 resp JVC N5 och N7 nu nĂ€r Sony Ă€ntligen har fattat galoppen med HDMI med 18Gbps. 

 

1) om man vill ha en toppenprojektor utan linsminne och auto-iris och inte ser skillnad pĂ„ Sony 270 och JVC N5 sĂ„ kan man gott spara 15kkr och köpa Sony 270 för 55kkr 

2) om man vill ha en toppenprojektor med linsminne och auto-iris sĂ„ lĂ€gger man pĂ„ 15kkr och köper JVC N5 för 70kkr

3) om man vill ha en toppenprojektor med linsminne och auto-iris och de finaste komponenterna sĂ„ fĂ„r man vĂ€lja mellan Sony 570 och JVC N7, bĂ„da för 90kkr

B)



#108

Postad 20 oktober 2018 - 08:44

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlĂ€gg
  • 0

"Official Update... received from JVC this morning:

The DLA-NX5 and DLA-RS1000 will not arrive until the third week in November. We will receive initial quantities of DLA-NX7/DLA-RS2000 and DLA-NX9/DLA-RS3000 as anticipated at the end of October. However, due to the extremely high volume of existing orders, the quantities arriving will not be sufficient to satisfy all. We will do our very best to allocate this product equitably to accommodate our dealers".



#109

Postad 20 oktober 2018 - 15:30

j.micke
  • j.micke
  • Wannabe

  • 19 inlĂ€gg
  • 0

j.micke: Wow, du menar alltsĂ„ att instĂ€llningen pĂ„ Sonyn av avsiktlig frĂ„n HBB och JVC's sida??? Och du dessutom pĂ„talade det hela? Jisses, det lĂ„ter som ett stort kollektivt feltĂ€nk eller ren manipulation och lögn frĂ„n deras sida. 

 

Ja precis. 

Men jag förstĂ„r dem Ă€ndĂ„. BĂ„de HBB och JVC har intresse i detta. För att HBB skulle kunna locka dit JVC för att visa upp sin prototyp, sĂ„ tror jag det hade varit svĂ„rt att locka dit dem för att bli jĂ€mförd med en 15kkr billigare ISF-kalibrerad projektor frĂ„n en konkurent. Inte helt rĂ€ttvist det heller. Ska bli kul att se en kalibrerad jĂ€mförelse av de bĂ„da sen. 

 

 

De aktiverade/avaktiverade tonmappningen av HDR pÄ JVC'n, och det ser helt klart lovande ut. GÀller bara att all media skickar ut metadata framöver bara (för dÄlig insatt i det).



#110

Postad 20 oktober 2018 - 15:35

j.micke
  • j.micke
  • Wannabe

  • 19 inlĂ€gg
  • 0

Den hade e-shift-lÀget 8K pÄslaget hela tiden och eftersom projjen i praktiken var en mogen prototyp sÄ gick det inte att slÄ av e-shift för att jÀmföra bildlÀgena. Positivt var att jag inte sÄg e-shiften överhuvudtaget. Om den högre upplösningen gjorde nÄgon nytta vet jag inte. Upplösningen smulades nog isÄfall sönder av den akustiskt transparenta dukens mönster som effektivt förstörde alla nÀrgÄngna studier av pixlar. JVC-killen hade visst sett projjen pÄ en 5,5m bred duk och dÄ uppskattat den högre upplösningen.

 

Jo dÄ, e-shiften kunde de aktivera/avaktivera. Man sÄg en viss skillnad, men i mitt tycke marginell skillnad. Speciellt dÄ man Àven visade skillnaden med att ha tonmappningen av och pÄ, dÀr var det betydligt större skillnad.

 

Som du sĂ€ger, sĂ„ kan jag tĂ€nka mig att e-shiften kan vara bra pĂ„ större dukar. 



#111

Postad 20 oktober 2018 - 17:24

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlĂ€gg
  • 0

Jo dÄ, e-shiften kunde de aktivera/avaktivera. Man sÄg en viss skillnad, men i mitt tycke marginell skillnad. Speciellt dÄ man Àven visade skillnaden med att ha tonmappningen av och pÄ, dÀr var det betydligt större skillnad.

 

Som du sĂ€ger, sĂ„ kan jag tĂ€nka mig att e-shiften kan vara bra pĂ„ större dukar. 

 

 

Visades ju pÄ en Ljudtransparent-duk dessutom. Men ja fördel pÄ stora dukar.


Redigerat av Jokkmokksjocke, 20 oktober 2018 - 17:31.


#112

Postad 20 oktober 2018 - 17:50

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlĂ€gg
  • 0

Ja precis. 

Men jag förstĂ„r dem Ă€ndĂ„. BĂ„de HBB och JVC har intresse i detta. För att HBB skulle kunna locka dit JVC för att visa upp sin prototyp, sĂ„ tror jag det hade varit svĂ„rt att locka dit dem för att bli jĂ€mförd med en 15kkr billigare ISF-kalibrerad projektor frĂ„n en konkurent. Inte helt rĂ€ttvist det heller. Ska bli kul att se en kalibrerad jĂ€mförelse av de bĂ„da sen. 

 

 

De aktiverade/avaktiverade tonmappningen av HDR pÄ JVC'n, och det ser helt klart lovande ut. GÀller bara att all media skickar ut metadata framöver bara (för dÄlig insatt i det).

 

 

Konspirations teorier ? Skulle HBB locka JVC med att jÀmföra en dÄligt instÀlld och billigare Sony som egentligen Àr bÀttre Àn den JVC de visar fast mycket billigare.....jojo.. :lol:

 

KÀnns ganska sjÀlvklart i dessa prissegment att 15k Àr skillnad för att fÄ en del extra saker, typ Glasoptik, linsminne, dyrare panelen osv.....dessutom prissÀtter dem utefter deras volymer, kostnader etc.

 

JÀmför dem kalibrerade Àr bÀsta sÀttet sÄ klart...kan dock bli problem med just HDR. Av de jag kan döma sÄg HDR "kompensations-kurvan" fantastisk mot sonys...oavsett vilka lÀgen. SÄ klart det gÄr att stÀlla in etc. Men problemet Àr ju att just alla filmer Àr olika. Skall bli spÀnnande att testa JVC Auto mappning lite mer sÄ kanske man kan börja köra HDR....för det Àr just nu obrukbart.



#113

Postad 21 oktober 2018 - 10:27

j.micke
  • j.micke
  • Wannabe

  • 19 inlĂ€gg
  • 0

Konspirations teorier ? Skulle HBB locka JVC med att jÀmföra en dÄligt instÀlld och billigare Sony som egentligen Àr bÀttre Àn den JVC de visar fast mycket billigare.....jojo.. :lol:

 

 

Vet inte om jag förstĂ„r vad du menar, N5-prototyp gĂ„r inte att kalibrera, och HBB ville dĂ€rför jĂ€mföra mot en SONY som inte var kalibrerad. Detta Ă€r inte min konspirationsteori utan nĂ„got HBB var tydliga med nĂ€r jag var pĂ„ plats. Sedan kan jag, likt som er, tycka att det Ă€r lite missvisande jĂ€mförelse, men sĂ„ Ă€r det ibland. 



#114

Postad 21 oktober 2018 - 21:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

Liten meny genomgĂ„ng av N5 :) NĂ€r det gĂ€ller ton mappningen sĂ„ finns den ju Ă€ven i Panasonic spelarna, vilket man förmodligen Ă€ven vill ha iallafall oavsett projektor val.  AlltsĂ„ en UHD spelare, sĂ„ för mig personligen Ă€r det Ă€nnu inte ett av köpargumenten  :rolleyes:

 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=257&v=SxFo9N3kqjE


Redigerat av mcmike, 21 oktober 2018 - 21:11.


#115

Postad 23 oktober 2018 - 06:34

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlĂ€gg
  • 0

Intressant att se leveransdatumen förÀndras. I nulÀget stÄr N5 "2018-11-02" Äter igen, med N7 och NX-9 runt mÄnaden senare. Hoppas det hÄller, sÄ man snart fÄ se lite tester pÄ N5 retail.

 

Datum frÄn HBB hemsida..



#116

Postad 23 oktober 2018 - 11:27

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

  • 1 038 inlĂ€gg
  • 0
Ni som har sett bÄde N5 och NX9, tror ni att HDR blir anvÀndbart Àven pÄ N5 nu med auto tone mappingen? Har bara sett NX9 och det var första gÄngen jag kÀnde att HDR gjorde bilden bÀttre pÄ en projektor. Undrar mest hur stor skillnaden blir ner till N5 dÄ den har sÀmre kontrast och lumens.

#117

Postad 24 oktober 2018 - 16:10

ozzian89
  • ozzian89
  • LĂ€rjunge

  • 403 inlĂ€gg
  • 0

Nu blir man ju sugen pÄ en ny jvc, N5 Àr vÀl rimligast.

men vad fÄr man för en knappt inkörd jvc dla x7, max 500 timmar?

 

mÄste man byta duk med?


Redigerat av ozzian89, 24 oktober 2018 - 16:10.


#118

Postad 25 oktober 2018 - 06:19

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlĂ€gg
  • 0

Bruksanvisning för N5/N7/NX-9:

 

https://eu.jvc.com/p...ors/DLA-RS3000/


Redigerat av Drem, 25 oktober 2018 - 06:20.


#119

Postad 25 oktober 2018 - 15:53

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlĂ€gg
  • 0

Ni som har sett bÄde N5 och NX9, tror ni att HDR blir anvÀndbart Àven pÄ N5 nu med auto tone mappingen? Har bara sett NX9 och det var första gÄngen jag kÀnde att HDR gjorde bilden bÀttre pÄ en projektor. Undrar mest hur stor skillnaden blir ner till N5 dÄ den har sÀmre kontrast och lumens.

 

 

Av det jag sett hittills sĂ„ tycker jag att JVCÂŽs "kurv-korrigering" Ă€r det bĂ€sta jag sett hittills! Men faktum kvarstĂ„r att de behövs en mindre duk för att fĂ„ upp ljustrycket sĂ„ att man skall fĂ„ en nĂ€stan HDR-effekt. Det Ă€r nu tittbart jĂ€mfört med alla fake trix folk höll pĂ„ med tidigare.....Göra om HDR för att likna SDR. Skön logik folk har  :lol:

 

P.S

Åfft: Hur fĂ„r man upp varningspoĂ€ngen, har ju bara 0  :lol:  :P


Redigerat av Jokkmokksjocke, 25 oktober 2018 - 15:57.


#120

Postad 25 oktober 2018 - 16:43

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

.Göra om HDR för att likna SDR.

 

 

Den behöver man ju inte göra om, den funktionen finns ju i alla UHD spelare,.! Finns i Oppo med, men det vet du ju ;)


Redigerat av mcmike, 25 oktober 2018 - 16:45.


#121

Postad 25 oktober 2018 - 22:34

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • MĂ€stare

  • 3 568 inlĂ€gg
  • 0
https://www.youtube....e_continue=2805

#122

Postad 26 oktober 2018 - 08:19

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlĂ€gg
  • 0

Den behöver man ju inte göra om, den funktionen finns ju i alla UHD spelare,.! Finns i Oppo med, men det vet du ju ;)

 

 

Precis men likt förbannad skall folk pilla pÄ projen.



#123

Postad 28 oktober 2018 - 12:37

Tanax
  • Tanax
  • AnvĂ€ndare

  • 189 inlĂ€gg
  • 0

Ni som köpt N5an, brukar ni pruta i butik Àven fast det Àr en helt ny produkt? Eller betalar ni fullpris? Nyfiken :)



#124

Postad 03 november 2018 - 12:49

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlĂ€gg
  • 0

Ni som har sett bÄde N5 och NX9, tror ni att HDR blir anvÀndbart Àven pÄ N5 nu med auto tone mappingen? Har bara sett NX9 och det var första gÄngen jag kÀnde att HDR gjorde bilden bÀttre pÄ en projektor. Undrar mest hur stor skillnaden blir ner till N5 dÄ den har sÀmre kontrast och lumens.

 

Det hĂ€r undrar jag ocksĂ„ över. Är N5 den man ska ha om man vill kunna se HDR utan att reta sig pĂ„ bilden? Jag kĂ€nner att jag vĂ€ntar med att byta projje tils jag kan strunta i om en film Ă€r HDR eller inte och bara spela alla filmer med ok resultat.



#125

Postad 03 november 2018 - 21:28

ozzian89
  • ozzian89
  • LĂ€rjunge

  • 403 inlĂ€gg
  • 0

Det hĂ€r undrar jag ocksĂ„ över. Är N5 den man ska ha om man vill kunna se HDR utan att reta sig pĂ„ bilden? Jag kĂ€nner att jag vĂ€ntar med att byta projje tils jag kan strunta i om en film Ă€r HDR eller inte och bara spela alla filmer med ok resultat.

 

men ska det inte funka redan pÄ x5900-x7900?



#126

Postad 04 november 2018 - 12:05

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlĂ€gg
  • 0

Enligt kompisar som har x5900 sÄ Àr det inte direkt klockrent. DÀrför jag inte köpt en.



#127

Postad 04 november 2018 - 12:48

ozzian89
  • ozzian89
  • LĂ€rjunge

  • 403 inlĂ€gg
  • 0

Enligt kompisar som har x5900 sÄ Àr det inte direkt klockrent. DÀrför jag inte köpt en.

 

intressant.

Ă€r x7900 lika?



#128

Postad 04 november 2018 - 14:50

jln
  • jln
  • LĂ€rjunge

  • 452 inlĂ€gg
  • 0

intressant.

Ă€r x7900 lika?

Jag har en X5900 och för mig fungerar det bra med HDR dels för att jag har en mindre duk (82") vilket ger mer ljus samt jag har laddat in egna kurvor och detta skulle jag sÀga Àr ett mÄste. Det som skiljer mellan 59 och 79 Àr en större fÀrgrymd pga av ett ljusfilter och lite bÀttre svÀrta, men har du ingen grotta sÄ kan du inte tillgodo göra dig den större svÀrtan.



#129

Postad 04 november 2018 - 15:28

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlĂ€gg
  • 0

men ska det inte funka redan pÄ x5900-x7900?


Endast nya serien har hdr auto ton map vilket gör en stor skillnad istÀllet för att du ska ladda upp egna kurvor till varenda film.

#130

Postad 04 november 2018 - 15:51

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

intressant.

Ă€r x7900 lika?

 

Den kommer prestera det sÀmre lite bÀttre, tack vare den högre kontrasten bl,a. Du skulle köpte en Panasonic UHD spelare, den har inbyggd ton mappning som kan anvÀndas med fysisk material :)

 

 

 istĂ€llet för att du ska ladda upp egna kurvor till varenda film.

 

Varför skulle man behöva ladda upp egna kurvor till varje film? 


Redigerat av mcmike, 04 november 2018 - 15:52.


#131

Postad 04 november 2018 - 15:56

ozzian89
  • ozzian89
  • LĂ€rjunge

  • 403 inlĂ€gg
  • 0

mc mike

jag valde sonys x800 just pgav atmos och uhd, var det fel?

 

 

  • FĂ„ oövertrĂ€ffad klarhet med 4K UHD Blu-ray2

     

     

     

     



#132

Postad 04 november 2018 - 18:10

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlĂ€gg
  • 0
Du kan spela upp Atmos pÄ varenda blu-ray spelare av vÀrde. Det har inget med UHD att göra.

Redigerat av budwhite, 04 november 2018 - 18:10.


#133

Postad 04 november 2018 - 19:29

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlĂ€gg
  • 0

Den kommer prestera det sÀmre lite bÀttre, tack vare den högre kontrasten bl,a. Du skulle köpte en Panasonic UHD spelare, den har inbyggd ton mappning som kan anvÀndas med fysisk material :)



Varför skulle man behöva ladda upp egna kurvor till varje film?


DÄ dem flesta har olika vÀrden som max ccl etc.

#134

Postad 04 november 2018 - 19:58

ozzian89
  • ozzian89
  • LĂ€rjunge

  • 403 inlĂ€gg
  • 0

Du kan spela upp Atmos pÄ varenda blu-ray spelare av vÀrde. Det har inget med UHD att göra.

 

pepp, men jag valde gav atmos och UHD!

 

Àr sonys kass pÄ uhd eller vad menar du?



#135

Postad 04 november 2018 - 20:11

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

pepp, men jag valde gav atmos och UHD!

 

Àr sonys kass pÄ uhd eller vad menar du?

 

Som jag skrev tidigare i kombination med den Jvc du funderar över, sĂ„ har du valt fel spelare ja ;)  Om du dĂ€remot riktar in dig pĂ„ trĂ„dprodukterna sĂ€ger jag förmodligen annat.!

 

 

DÄ dem flesta har olika vÀrden som max ccl e

 

Gör du likadant med SDR material? 



#136

Postad 04 november 2018 - 20:21

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlĂ€gg
  • 0

FrÄn det lilla jag lÀst hittills verkar ju auto-tonemap i JVC:n t.ex. inte justera maxomgÄnget den skall justera inom. SÄ om filmen Àr i 10 000 nits sÄ gör den bara bilden sÄ pass mörk att man kan se "alla" detaljer mellan 0->10000. Medan Panasonic-spelarna gör sÄ att om filmen Àr 10k sÄ kanske den justerar ner det till 500 sÄ att det gÄr att göra en realistisk kurva. Ni som lÀst mer kan sÀkert fylla i detaljerna..

 

Tror inte de som suttit och gjort egna kurvor har kastat tiden i sjön direkt..alltsÄ inget Àr auto med HDR Àn sÄ lÀnge ;)



#137

Postad 04 november 2018 - 20:28

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlĂ€gg
  • 0

Tröttnar man pĂ„ fipplandet sĂ„ kan man vĂ€lja att sitta nöjd med att bilden Ă€ndĂ„ Ă€r helt ok. Eller sĂ„ kan man strippa HDR med HDFury Linker eller Oppo och behĂ„lla BT2020. Finns mĂ„nga vĂ€gar att gĂ„ beroende pĂ„ hur stor duk och mörkt rum man har. Sitter man med 130" duk utan svarta vĂ€ggar osv. sĂ„ kan man ju fundera pĂ„ att bara strippa det. Sitter man med 90" i ett kolsvart rum kan det finnas större vinning i att leka med det. 



#138

Postad 04 november 2018 - 21:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

Det var lĂ€ngesedan jag fipplade med UHD material, man hann ju inte se nĂ„gon film :rolleyes:  Finns bara ett lĂ€ge hĂ€r hemma med mina förutsĂ€ttningar ( SDR / BT2020 ) som jag tror och hoppas nĂ„gon av trĂ„dprodukterna rĂ„der bot pĂ„ Ă€ven om det inte Ă€r det primĂ€ra!?  Snabbare handskakning Ă€r en bra början iallafall, ser fram emot en demo framöver :)


Redigerat av mcmike, 04 november 2018 - 21:18.


#139

Postad 04 november 2018 - 21:31

ozzian89
  • ozzian89
  • LĂ€rjunge

  • 403 inlĂ€gg
  • 0

Som jag skrev tidigare i kombination med den Jvc du funderar över, sĂ„ har du valt fel spelare ja ;)  Om du dĂ€remot riktar in dig pĂ„ trĂ„dprodukterna sĂ€ger jag förmodligen annat.!

 

 

 

Gör du likadant med SDR material? 

 

mcmike

vad krÄnglig du Àr:):)

 

jag Àr givetvis tacksam!

 

jo valet stĂ„r mellan behĂ„lla x7 eller x5900,7900,n5,  n7 har jag sjĂ€lv sagt för dyr.

 

men dÄ Àr ju frÄgan

Àr en x5900 med panasonic bÀttre Àn en x7900 med sony x800

 

sonyen kan jag ju skicka tillbaks.



#140

Postad 04 november 2018 - 23:51

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlĂ€gg
  • 0

Som jag skrev tidigare i kombination med den Jvc du funderar över, sÄ har du valt fel spelare ja ;) Om du dÀremot riktar in dig pÄ trÄdprodukterna sÀger jag förmodligen annat.!



Gör du likadant med SDR material?


Haha nÀ jag har alla hdr i sdr/BT2020 med 10 bit dÄ jag inte tycker det funkar bra med dem kurvor man kan ladda upp pÄ min x5000 .

Felet med hdr Àr att det varierar frÄn film till film. Tar du en Blu-ray ska man gÄ efter rec709 som Àr en standard .

#141

Postad 05 november 2018 - 19:11

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlĂ€gg
  • 0

Inget fel pÄ HDR, dÀr emot "fel" pÄ i princip alla projektorer. Nu Àr ni dÀr igen och försöker göra guld av vatten :-P



#142

Postad 05 november 2018 - 20:20

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

Inget fel pÄ HDR, dÀr emot "fel" pÄ i princip alla projektorer. Nu Àr ni dÀr igen och försöker göra guld av vatten :-P

 

Det Àr vÀl just det diskussionen handlar om! Sedan mÄste det vÀl Ànda var upp till betraktarens ögon att avgöra om det blev ett lyft eller inte? Att ni "kanoner" inte Àr med pÄ det Àr en annan sak, sÄ "guld av vatten" fÄr stÄ för dig :)

 

SÄg förövrigt att leverans tiderna flyttats fram 4 veckor gÀllande N5? Iallafall enligt HBB`s hemsida!


Redigerat av mcmike, 05 november 2018 - 20:25.


#143

Postad 05 november 2018 - 21:24

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr vÀl just det diskussionen handlar om! Sedan mÄste det vÀl Ànda var upp till betraktarens ögon att avgöra om det blev ett lyft eller inte? Att ni "kanoner" inte Àr med pÄ det Àr en annan sak, sÄ "guld av vatten" fÄr stÄ för dig :)

 

SÄg förövrigt att leverans tiderna flyttats fram 4 veckor gÀllande N5? Iallafall enligt HBB`s hemsida!

 

Nja bild Àr inte sÄ subjektivt. Finns ju vÀrden pÄ vad det skall vara oavsett vad betraktaren tycker att det bör vara. Men de Àr ju upp till var och en att gilla eller inte gilla. :-)

 

Ja trist med förseningar



#144

Postad 05 november 2018 - 21:41

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

Finns ju vÀrden pÄ vad det skall vara oavsett vad betraktaren tycker att det bör vara. Men de Àr ju upp till var och en att gilla eller inte gilla. :-)

 

 

Finns ju inget som sĂ€ger att jag gillar de vĂ€rdena, förmodligen inte alls med just HDR  :P


Redigerat av mcmike, 05 november 2018 - 21:43.


#145

Postad 06 november 2018 - 08:09

jln
  • jln
  • LĂ€rjunge

  • 452 inlĂ€gg
  • 0

Nja bild Àr inte sÄ subjektivt. Finns ju vÀrden pÄ vad det skall vara oavsett vad betraktaren tycker att det bör vara. Men de Àr ju upp till var och en att gilla eller inte gilla. :-)

 

Ja trist med förseningar

Jag tolkar detta som att det Àr det som Àr problemet HDR eftersom varje studio gör som de sjÀlva vill och det finns inget standard för det.

En sak som jag undrar över varför Ă€r alltid RGB Balansen pĂ„ BT2020/HDR Ă€r krökt/dipp medans Rec709/SDR alltid Ă€r rak. Är det Ă€r brist i alla bildvisare?


Redigerat av jln, 06 november 2018 - 08:12.


#146

Postad 06 november 2018 - 08:55

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlĂ€gg
  • 0

Nja bild Àr inte sÄ subjektivt. Finns ju vÀrden pÄ vad det skall vara oavsett vad betraktaren tycker att det bör vara. Men de Àr ju upp till var och en att gilla eller inte gilla. :-)

 

Ja trist med förseningar

 

Vad jag nÀr nyfiken pÄ Àr hur du föreslÄr att man stÀller in sin projektor nÀr man gÄtt och köpt sig en UHD-skiva och skall titta pÄ den? De försök jag har sett i butiker Àr 8-bit Rec.709 SDR med banding osv. Oppo finns inte mer och de flesta kommer inte kommer gÄ ur vÀgen och köpa en Linker/Vertex/Radiance Pro sÄ dÄ Àr det HDR-signal dom fÄr in. Vad gör dom?



#147

Postad 07 november 2018 - 18:06

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

Det kĂ€nns lite spontat som helt okey projektor hyllor  :P

Bifogad fil(er)


Redigerat av mcmike, 07 november 2018 - 18:07.


#148

Postad 07 november 2018 - 22:44

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlĂ€gg
  • 0

Vad jag nÀr nyfiken pÄ Àr hur du föreslÄr att man stÀller in sin projektor nÀr man gÄtt och köpt sig en UHD-skiva och skall titta pÄ den? De försök jag har sett i butiker Àr 8-bit Rec.709 SDR med banding osv. Oppo finns inte mer och de flesta kommer inte kommer gÄ ur vÀgen och köpa en Linker/Vertex/Radiance Pro sÄ dÄ Àr det HDR-signal dom fÄr in. Vad gör dom?

 

Vet inte vad andra UHD-spelare kan. Men sÄ allt lÀr vÀl bli bÀttre, och av de jag sett hittils sÄ Àr nog nya JVC bÀst



#149

Postad 09 november 2018 - 08:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlĂ€gg
  • 0

Nja bild Àr inte sÄ subjektivt. Finns ju vÀrden pÄ vad det skall vara oavsett vad betraktaren tycker att det bör vara.

Njae, finns inga "vÀrden" för hur man mappar ner 1000 nits till de under 100 nits som folks projjar ger. SÄ den biten Àr at the end of the day rÀtt subjektiv.

Redigerat av pacman, 09 november 2018 - 08:19.


#150

Postad 09 november 2018 - 20:14

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlĂ€gg
  • 0

Njae, finns inga "vÀrden" för hur man mappar ner 1000 nits till de under 100 nits som folks projjar ger. SÄ den biten Àr at the end of the day rÀtt subjektiv.

 

 

De har jag aldrig pÄstÄtt. SjÀlvklart fÄr man tycka vad man vill, men det jag menar Àr att bild utgÄr frÄn vÀrden och de vÀrdena Àr inte subjektiva utan en standard oavsett vad man tycker.Vilket du sÄ klart kÀnner till :-).

Sen finns det massa annat bland annat hur bra/dÄligt den kompenserar/gör om EOTF-kurvan för att kompensera de usla ljuset. Det Àr mycket riktigt subjektivt. Dock tycker jag att det för det mesta Àr skrÀp dÄ de Àr sÄ dÄligt ljus att ingen tidigare gjorde ett bra jobb.


Redigerat av Jokkmokksjocke, 09 november 2018 - 20:15.




0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.