Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-VW290 VW590 VW790 VW890

312 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-VW790ES (Projektorer) 1 (0) 109 900:-
Sony VPL-VW590ES (Projektorer) 1 (0) 74 990:-
Sony VPL-VW290ES (Projektorer) 1 (0) 41 990:-
Sony VPL-VW890ES (Projektorer) 1 (0) 279 900:-

#51

Postad 18 september 2020 - 20:14

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 2
Jaaop- VW-790 är den bästa hemmabioprojektor jag sett!!

Om man vet hur HDR ska se ut, jämfört med hur det ser ut på en mastering monitor, då förstår man att det inte går att få fram på en projektor... iaf har jag aldrig sett något som är nära - utom dual head 6G Laserprojektorer - tills nu... Även om jag varit med längs vägen så var jag inte riktigt beredd på hur den levererade - t om reality creation är användbart, även om jag sätter den till off 😊

#52

Postad 18 september 2020 - 20:33

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

Inte lite sugen man blir nu...



#53

Postad 19 september 2020 - 10:16

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Jaaop- VW-790 är den bästa hemmabioprojektor jag sett!

Det låter ju sjukt lovande. Inte alltid man ser fram emot nästa jobbevecka, men det där låter ju ohyggligt spännande när man vet att en maskin är på väg...😛

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#54

Postad 19 september 2020 - 15:41

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Jaaop- VW-790 är den bästa hemmabioprojektor jag sett!!
Om man vet hur HDR ska se ut, jämfört med hur det ser ut på en mastering monitor, då förstår man att det inte går att få fram på en projektor... iaf har jag aldrig sett något som är nära - utom dual head 6G Laserprojektorer - tills nu... Även om jag varit med längs vägen så var jag inte riktigt beredd på hur den levererade - t om reality creation är användbart, även om jag sätter den till off


Galet intressant Perra! Skulle vara intressant att höra hur Sony implementerat sin lösning. Kan ju knappast vara annan mjukvara än i 590 och den är inte vansinnigt mycket mer ljus heller. Så kan du inte utveckla lite vad du såg som blev det bästa du sett?

#55

Postad 19 september 2020 - 21:49

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Det ska även bli intressant att höra hur 590 står sig mot 790. Gamla projektorn är på väg att bytas ut och det känns dumt att inte gå upp på 4k. Det enda trista är att jag inte känner till någon i närheten som har kunskapen att kalibrera den ordentligt. Litar inte på Mediamarkt även om de ska ha personer som är ISF-certifierade.



#56

Postad 21 september 2020 - 11:48

hbb_sundbyberg
  • hbb_sundbyberg
  • Hembiobutiken

  • 52 inlägg
  • 0

Låter galet lovande med 790! Vi väntar på ett exemplar till butiken.

 

/Mvh Chris



#57

Postad 21 september 2020 - 12:03

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Det låter ju sjukt lovande. Inte alltid man ser fram emot nästa jobbevecka, men det där låter ju ohyggligt spännande när man vet att en maskin är på väg...

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Inte ofta jag blir avundsjuk på andras arbeten, men här är det nära :)



#58

Postad 21 september 2020 - 17:39

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 2

Galet intressant Perra! Skulle vara intressant att höra hur Sony implementerat sin lösning. Kan ju knappast vara annan mjukvara än i 590 och den är inte vansinnigt mycket mer ljus heller. Så kan du inte utveckla lite vad du såg som blev det bästa du sett?


Det som skiljer mellan 590 och 790 är ju ljuskällan, och hur modulationen i dimning av ljuskälla samverkar med fysik iris.

En stor skillnad mellan laser och UHP ligger i hur mycket ljus i färg man kan återge - här är en stor anledning till att kika på laser över UHP lampa.

Ljus i färg är möjligheten att återge färgdetaljer även i lågdager - detta skall INTE misstas för mer ”mättade” färger, utan helt enkelt vilken upplösning en given färgmättnad kan återge.

Det som gör bilden så mäktig på 790 är hur den klarar att återge ”speckles”, dvs små detaljer med sjukt högt ljusflöde, samtidigt som den inte påverkar svartnivån ”negativt” - man får en tredimensionellt förhållande mellan färger nära svart, detaljer med sjukt ljusfjång och bibehållen svärta , oavsett om ”speckles” vandrar in eller ut ur bilden... precis som det hanteras i de Grade Monitorer som jag jobbar med.

Jag trodde i min enfald att det inte skulle gå att uppnå den nivå på HDR i single head projektorer som jag nu ser att Sony gjort... vete f-n hur de fuskar till det - men har inte på de nu ca: 10tim som projjen rullat kunnat se något dåligt... t om reality creation funkar??!?! 😮

Med vänlig hälsning,

/Pär

#59

Postad 21 september 2020 - 19:57

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 1

Perra1 jag antar att du har kollat även på någon av JVC projektorerna N5, N7 eller NX9? Skulle du säga att de fina egenskaper 790 verkar sitta inne på inte finns på dessa projektorer, som då inte har laser, samt att i ditt tycke är dessa fördelar 790:n har är så pass slående att JVCs sätt att hantera HDR inte kan stå sig mot dessa egenskaper? Blev komplicerat uttryckt det där men ja laser verkar ha sina fördelar.

 

När jag kollade 760 så tyckte jag bilden var riktigt fin med SDR-material men jag kunde inte sätta fingret på exakt vad det var - bilden såg väldigt solid och 3D ut. Din beskrivning sätter fingret på det och jag antar att 790 är detta fast snäppet värre liksom. Från det man läser har Sony lite mer att göra på mjukvarufronten men det finns andra aspekter till bilden än tone mapping. Och det kanske inte ens har mer att göra utan det är olika åsikter i hur implementationen borde se ut?

 

Vad jag förstår så föredrar Sony att klippa kurvan vid en viss ljusstyrka istället för att skifta kurvan. Upplever du några nackdelar med detta? Med just projektorer känns det liksom inte så farligt tänker jag eftersom mängden ljus är så mycket mindre än en TV. Jag menar det kanske rent av är en fördel att bara följa kurvan så långt det går och sedan klippa? Är detta relaterat till det höga ljusflöde man får i färgerna eller är det en produkt av att det är laser som används?


Redigerat av philipbtz, 21 september 2020 - 19:58.


#60

Postad 21 september 2020 - 20:42

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Det som skiljer mellan 590 och 790 är ju ljuskällan, och hur modulationen i dimning av ljuskälla samverkar med fysik iris.

En stor skillnad mellan laser och UHP ligger i hur mycket ljus i färg man kan återge - här är en stor anledning till att kika på laser över UHP lampa.

Ljus i färg är möjligheten att återge färgdetaljer även i lågdager - detta skall INTE misstas för mer ”mättade” färger, utan helt enkelt vilken upplösning en given färgmättnad kan återge.

Det som gör bilden så mäktig på 790 är hur den klarar att återge ”speckles”, dvs små detaljer med sjukt högt ljusflöde, samtidigt som den inte påverkar svartnivån ”negativt” - man får en tredimensionellt förhållande mellan färger nära svart, detaljer med sjukt ljusfjång och bibehållen svärta , oavsett om ”speckles” vandrar in eller ut ur bilden... precis som det hanteras i de Grade Monitorer som jag jobbar med.

Jag trodde i min enfald att det inte skulle gå att uppnå den nivå på HDR i single head projektorer som jag nu ser att Sony gjort... vete f-n hur de fuskar till det - men har inte på de nu ca: 10tim som projjen rullat kunnat se något dåligt... t om reality creation funkar??!?!

Med vänlig hälsning,

/Pär

Stort ödmjukt tack för att du delar dina intryck! ****s vad glad man blir och bankontot som snabbt försöker sätta hänglås på sig!

 

Otroligt galet intressant- Sony gör ju fenomenala maskiner och denna verkar vara ngt i hästväg som också med bravur klarar HDR på ett mer än ok sätt - vilket är ett måste i min bok. Svårt exempelvis med Atmosspår då.

 

Tack igen!


Perra1 jag antar att du har kollat även på någon av JVC projektorerna N5, N7 eller NX9? Skulle du säga att de fina egenskaper 790 verkar sitta inne på inte finns på dessa projektorer, som då inte har laser, samt att i ditt tycke är dessa fördelar 790:n har är så pass slående att JVCs sätt att hantera HDR inte kan stå sig mot dessa egenskaper? Blev komplicerat uttryckt det där men ja laser verkar ha sina fördelar.

 

När jag kollade 760 så tyckte jag bilden var riktigt fin med SDR-material men jag kunde inte sätta fingret på exakt vad det var - bilden såg väldigt solid och 3D ut. Din beskrivning sätter fingret på det och jag antar att 790 är detta fast snäppet värre liksom. Från det man läser har Sony lite mer att göra på mjukvarufronten men det finns andra aspekter till bilden än tone mapping. Och det kanske inte ens har mer att göra utan det är olika åsikter i hur implementationen borde se ut?

 

Vad jag förstår så föredrar Sony att klippa kurvan vid en viss ljusstyrka istället för att skifta kurvan. Upplever du några nackdelar med detta? Med just projektorer känns det liksom inte så farligt tänker jag eftersom mängden ljus är så mycket mindre än en TV. Jag menar det kanske rent av är en fördel att bara följa kurvan så långt det går och sedan klippa? Är detta relaterat till det höga ljusflöde man får i färgerna eller är det en produkt av att det är laser som används?

 

Superbra frågor! Jag är också väldans intresserad av dessa - upplever ju t ex N5 som sitter i min bio som något alldeles otroligt bra på HDR. Märkbar bättre upplevelse än på SDR och lampan är alltid i Low.



#61

Postad 22 september 2020 - 09:59

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Det som skiljer mellan 590 och 790 är ju ljuskällan, och hur modulationen i dimning av ljuskälla samverkar med fysik iris.
En stor skillnad mellan laser och UHP ligger i hur mycket ljus i färg man kan återge - här är en stor anledning till att kika på laser över UHP lampa.
Ljus i färg är möjligheten att återge färgdetaljer även i lågdager - detta skall INTE misstas för mer ”mättade” färger, utan helt enkelt vilken upplösning en given färgmättnad kan återge.
Det som gör bilden så mäktig på 790 är hur den klarar att återge ”speckles”, dvs små detaljer med sjukt högt ljusflöde, samtidigt som den inte påverkar svartnivån ”negativt” - man får en tredimensionellt förhållande mellan färger nära svart, detaljer med sjukt ljusfjång och bibehållen svärta , oavsett om ”speckles” vandrar in eller ut ur bilden... precis som det hanteras i de Grade Monitorer som jag jobbar med.
Jag trodde i min enfald att det inte skulle gå att uppnå den nivå på HDR i single head projektorer som jag nu ser att Sony gjort... vete f-n hur de fuskar till det - men har inte på de nu ca: 10tim som projjen rullat kunnat se något dåligt... t om reality creation funkar??!?!
Med vänlig hälsning,
/Pär

Stort tack för att du delar med dig av dina iakttagelser. Är dessa från out-of-the-box eller efter kalibrering ?
/Pär

#62

Postad 23 september 2020 - 17:41

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Den här damp plötsligt ner idag, blir spännande dagar!

Bifogad fil(er)



#63

Postad 23 september 2020 - 17:57

Gonk
  • Gonk
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 1
Nice, jag får vänta flera dagar på min... Jobbigt.

#64

Postad 24 september 2020 - 07:06

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Den här damp plötsligt ner idag, blir spännande dagar!

 

Wow!! Återkom med intryck. Gärna HDR också :)



#65

Postad 24 september 2020 - 13:41

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 1

Nu har vi fått upp även vår VW790 i taket och jag har gjort en initial kalibrering (SDR) och kikat en stund och jämfört med VW590 och N5. Om vi börjar med ljusflödet så lämnar VW790 ungefär samma ljusflöde, när lasern är inställd på 20%, som VW590 och N5 lämnar i lågt lampläge (ca 41fL på vår vita Grandview med ca 2m bred bild) Puttar vi på lasern på max så får vi ut hela 64fL, att jämföra med 60fL på VW590 och 55fL på N5 i höga lamplägena. En sweetspot för VW790 tycks vara kring 80% där man får ut nästan max ljus men projektorn är ändå rimligt tyst, nästan lika tyst som de andra maskinerna i lågt lampläge faktiskt. (en liten brasklapp här är att vi har monterat vår VW790 ca 30cm närmare duken än de andra två och det påverkar förstås något)

 

Native svärtnivå blev lite av en besvikelse då den faktiskt är något pyttelite sämre än VW590 när de är inställda att lämna samma ljusflöde och alla "hittapåochgörabildenbättrefunktioner" är avstängda. Den upplevda kontrasten och totalbilden är dock några pinnhåll bättre på VW790 och den är också en del skarpare. Sen kan man ju slå på den automatiska justeringen för lasern men så fort den får jobba kan den känslige se detta i bilden, mer eller mindre. Därför lägger jag ingen vikt vid att försöka bedöma detta åt någon annan.

 

Färgerna är referensklass redan på VW590 men VW790 är om möjligt ännu bättre. Har aldrig mätt någon maskin som mäter så korrekt ur denna aspekt.

 

Sonys lugna bild består även med VW790, trots att den upplevs mer dynamisk och skarpare mot VW590. Men, jag vill minnas dess äldre storebror VW870 som ännu lugnare i bilden och inte lika "artificiellt" skarp. Men på övriga parametrar är det nog ganska jämnt. Har dock ingen VW870 på plats just nu, så ta dessa jämförelser med en nypa salt.

 

Om vi snabbt går över till HDR så tycker jag likadant som jag gjorde när jag värderade VW590 mot N5. VW790 beter sig på ett liknande sätt som VW590 men gör allt lite bättre. N5:s tonemapping har sina fördelar och VW790 sina styrkor och det är väldigt mycket en fråga om tycke och smak samt vilka konsekvenser man vill leva med.

 

Summa summarum så presterar VW790 ungefär så bra som jag förväntade mig efter att ha utvärderat VW590, vilket är ett mycket bra betyg med tanke på hur stort kliv den har tagit sedan föregångaren. Jag är dock inte lika exalterad som Perra1 :P

 

Samtliga maskiner finns i alla fall uppkalibrerade nu att jämföras mot varandra i samma rum här på The Rock.

Välkomna!

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 24 september 2020 - 13:44.


#66

Postad 24 september 2020 - 13:47

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Nu har vi fått upp även vår VW790 i taket och jag har gjort en initial kalibrering (SDR) och kikat en stund och jämfört med VW590 och N5. Om vi börjar med ljusflödet så lämnar VW790 ungefär samma ljusflöde, när lasern är inställd på 20%, som VW590 och N5 lämnar i lågt lampläge (ca 41fL på vår vita Grandview med ca 2m bred bild) Puttar vi på lasern på max så får vi ut hela 64fL, att jämföra med 60fL på VW590 och 55fL på N5 i höga lamplägena. En sweetspot för VW790 tycks vara kring 80% där man får ut nästan max ljus men projektorn är ändå rimligt tyst, nästan lika tyst som de andra maskinerna i lågt lampläge faktiskt. (en liten brasklapp här är att vi har monterat vår VW790 ca 30cm närmare duken än de andra två och det påverkar förstås något)

 

Native svärtnivå blev lite av en besvikelse då den faktiskt är något pyttelite sämre än VW590 när de är inställda att lämna samma ljusflöde och alla "hittapåochgörabildenbättrefunktioner" är avstängda. Den upplevda kontrasten och totalbilden är dock några pinnhåll bättre på VW790 och den är också en del skarpare. Sen kan man ju slå på den automatiska justeringen för lasern men så fort den får jobba kan den känslige se detta i bilden, mer eller mindre. Därför lägger jag ingen vikt vid att försöka bedöma detta åt någon annan.

 

Färgerna är referensklass redan på VW590 men VW790 är om möjligt ännu bättre. Har aldrig mätt någon maskin som mäter så korrekt ur denna aspekt.

 

Sonys lugna bild består även med VW790, trots att den upplevs mer dynamisk och skarpare mot VW590. Men, jag vill minnas dess äldre storebror VW870 som ännu lugnare i bilden och inte lika "artificiellt" skarp. Men på övriga parametrar är det nog ganska jämnt. Har dock ingen VW870 på plats just nu, så ta dessa jämförelser med en nypa salt.

 

Om vi snabbt går över till HDR så tycker jag likadant som jag gjorde när jag värderade VW590 mot N5. VW790 beter sig på ett liknande sätt som VW590 men gör allt lite bättre. N5:s tonemapping har sina fördelar och VW790 sina styrkor och det är väldigt mycket en fråga om tycke och smak samt vilka konsekvenser man vill leva med.

 

Summa summarum så presterar VW790 ungefär så bra som jag förväntade mig efter att ha utvärderat VW590, vilket är ett mycket bra betyg med tanke på hur stort kliv den har tagit sedan föregångaren. Jag är dock inte lika exalterad som Perra1 :P

 

Samtliga maskiner finns i alla fall uppkalibrerade nu att jämföras mot varandra i samma rum här på The Rock.

Välkomna!

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Tack Marcus - Helt ovärderligt för mig att läsa dina intryck!



#67

Postad 25 september 2020 - 08:07

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Testa igen med dynamic-funktionerna påslagna 😉

Med vänlig hälsning,

/Pär

#68

Postad 25 september 2020 - 08:10

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 1
Efter nästan 3 år med Sony vw760es och alla lovord jag fått för den fantastiska bilden i min bio har trotjänaren byts ut mot vw790es. Vilket lyft det blev, det hade jag svårt att tro. Vad har hänt jfr 760?
Det första som slår mig är ett imponerande ljustryck och en kontrast jag aldrig tidigare sett. Färgerna har aldrig tidigare varit så distinkta och fylliga och i kombination med en skärpa över hela duken blir det en makalös upplevelse. Jag har inga mätinstrument att verifiera detta, bara min egen upplevelse och över 20 år med projektorer. Projektorn fungerar också utmärkt med Vertex2 som tvingar fram en Dolby Vision signal.

Testa igen med dynamic-funktionerna påslagna
Med vänlig hälsning,
/Pär

Mina erfarenheter som jag nyss rapporterade är med dynamic-funktionerna påslagna (light och medium testade ).

#69

Postad 25 september 2020 - 09:18

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 1

Testa igen med dynamic-funktionerna påslagna

Med vänlig hälsning,

/Pär

Oj, ja dessa har vi helt missat... :ph34r:

 

Skämt åsido, varje funktion för att trolla med bilden ger ju både fördelar och konsekvenser. Tycker det är oerhört svårt att diskutera på ett forum då det blir fråga om väldigt mycket personliga preferenser. En del gillar att ha vispad grädde och chokladsås på sin grillade banan, andra gillar det inte alls. Just i detta specifika fall så ger ju den "dynamiska kontrasthöjaren" som styr laserns nivå en väldigt tilltalande HDR bild, men på köpet får man ju också en bild som pulserar upp och ned när materialet skiftar gain. Stör man sig inte på det så är funktionen fantastiskt, men gör man det så är den inte lika fantastisk.

 

Därför tycker jag att man bör titta själv och bilda sig en egen uppfattning och ta beslut utifrån sina egna preferenser.

 

PS. Själv gillar jag vaniljglass till den grillade bananen :rolleyes:

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 25 september 2020 - 09:20.


#70

Postad 25 september 2020 - 09:31

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 1

Efter nästan 3 år med Sony vw760es och alla lovord jag fått för den fantastiska bilden i min bio har trotjänaren byts ut mot vw790es. Vilket lyft det blev, det hade jag svårt att tro. Vad har hänt jfr 760?
Det första som slår mig är ett imponerande ljustryck och en kontrast jag aldrig tidigare sett. Färgerna har aldrig tidigare varit så distinkta och fylliga och i kombination med en skärpa över hela duken blir det en makalös upplevelse. 

Din beskrivning ligger i paritet med min upplevelse av VW790 också. Att jag låter en smula mindre entusiastisk är för att jag har primärt har jämfört den med nya VW590 och JVC DLA-N5  som båda presterar mycket bättre än vad Sony gjorde på tiden när VW760 var aktuell.

 

Kul att du är nöjd med din nya maskin, utvecklingen har sannerligen inte stått still sista åren. :wub:

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#71

Postad 25 september 2020 - 10:26

fredrikb125
  • fredrikb125
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0

Detta låter ju fantastiskt med VW790, jag sitter också på en VW760 idag som jag är mycket nöjd med, men att det ska vara en såpass stor förbättring låter ju mycket spännande.

Om man tänker sig att man har en "videoprocessor" , hur stor del av förbättringen i 790 vs 760 tror ni som sett 790 att man skulle uppleva (tänker att DTM mm sköts av en extern processor som t.ex. MadVR Envy eller Lumagen)?

 

Mvh

Fredrik



#72

Postad 25 september 2020 - 10:44

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Detta låter ju fantastiskt med VW790, jag sitter också på en VW760 idag som jag är mycket nöjd med, men att det ska vara en såpass stor förbättring låter ju mycket spännande.

Om man tänker sig att man har en "videoprocessor" , hur stor del av förbättringen i 790 vs 760 tror ni som sett 790 att man skulle uppleva (tänker att DTM mm sköts av en extern processor som t.ex. MadVR Envy eller Lumagen)?

 

Mvh

Fredrik

Stor skulle jag säga. De absolut största prestandaklivet ligger i klart mer ljus med bibehållen svärtabotten samt en rejäl nivåskillnad i skärpa, även vid bild som inte är i rörelse. Dessa skillnader borde slå igenom lika stort även med en separat videoprocessor. Men jag har inte provat detta ska tilläggas, så andra som möjligen har gjort det får gärna fylla i...

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#73

Postad 25 september 2020 - 18:32

fredrikb125
  • fredrikb125
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0

Stor skulle jag säga. De absolut största prestandaklivet ligger i klart mer ljus med bibehållen svärtabotten samt en rejäl nivåskillnad i skärpa, även vid bild som inte är i rörelse. Dessa skillnader borde slå igenom lika stort även med en separat videoprocessor. Men jag har inte provat detta ska tilläggas, så andra som möjligen har gjort det får gärna fylla i...

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Tack, låter ju som man verkligen lyckats med denna! :)



#74

Postad 30 september 2020 - 18:59

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 3

Då fick jag äntligen se både VW590 och VW790 och detta tillsammans med den jag själv just nu har JVC N5. Mycket trevlig genomgång och man kan så klart bara konstatera att N5 inte på något sätt är underlägsen eller gör bort sig i sammanhanget, även med tanke på att N5 funnits ute ett bra tag - vilket då blir än mer imponerande.

 

Om vi börjar med VW590 så är det ett gigantiskt hopp från den VW520 jag ägde mellan 2016-2020. Jag gjorde ju samma jämförelse tidigt i våras och hur då JVC N5 dansande åttor kring VW520 i parametrar som skärpa, ljus, svärta och kontrast. Låt vara att den gamla Sonys var aningen lugnare i bilden och hanterade rörelser på känt Sonymanér, men i övrigt väldans daterad. 

 

Nåväl, VW590 levererar en skarp bild, med en otrolig kontrast och med rejält mer ljust än förr, i klart samma liga som N5. Men en lugnare bild än N5 och otroligt skarp. Så egentligen alla N5s fördelar som varit JVCs konkurrensfördel tidigare är nu alltså Sony lika bra eller t o m bättre på utom i en sak, den allt djupaste djupsvärtan. Där gräver JVC djupare. Men å andra sidan är det inte sagt upplevt bättre då den totala kontrasten upplevde jag som bättre än N5 speciellt i ljusare partier. I alla paradgrenar JVC har stått sig starkare än Sony är de nu ikapp och förbi utom i den djupaste svärtan, men å andra sidan med skarpare bild, och upplevd bättre kontrast i alla ljusare scener. Jag skulle inte byta min N5 mot VW590, främst av HDR-skäl men kommer till det alldeles strax.

 

Vi körde sedan vidare med VW790. Oj. Den vinner i samtlig grenar i SDR mot både (givetvis) VW590 samt JVC N5. Otroligt skarp, utan att bli digitalt skarp som JVC i bland kan upplevas. I rak jämförelse ser nästan N5 oskarp ut, eller åtminstone en klart oroligare bild. Kontrasten är så galen så måste upplevas - det är ett 3d-djup i bilden som lämnar allt jag tidigare sett bakom - skam för det ju annars. Rörelsehantering, skarphet och upplevd kontrast är det bästa jag sett någonsin, men det där absolut sista i djupsvärtan vinner faktiskt N5. Dock: Den totala upplevda kontrasten är ändå bättre givet de andra parametrarna även om VW790 inte gräver exakt lika djupt. Så vore det endast för SDR så är denna en projektor jag skulle kunna köpa och aldrig mer behöva bekymra mig, Dock skulle jag köra med dynamisk kontrast avstängt tror jag då det är synbart vid skifte från mörk till ljus bild och vice versa.

 

Men då kommer vi till den till stor del subjektivt upplevda HDR-bilden. HDR Enhancer är inte alls likt Auto Tone Mapping som JVC har. Overall får du en tonmappad bild med t ex N5 som i de allra flesta fall tror jag upplevs som bättre en den som levereras med VW790. Men: Ger man det lite eftertanke och tid så uppstår det lite parametrar som t ex att kontrasten utklassar N5 och Sony har i de flesta fall förmåga att visa alla detaljer men en klart mörkare HDR-bild än den tonmappade från JVC. I de flesta fall när jag satt och kollade bild för bild så slutade det med att jag faktiskt föredrog en betydligt mörkare, men full av detaljer på VW790 än den klart ljusare från N5. Dock vid ett par tillfällen så upplevde jag den tonmappade som bättre från N5. VW790 är ju en klart bättre projektor så även i HDR är det i de flesta fall klart bättre kontrast och betydligt skarpare. Men i en vardagsrumssetup skulle ändå en tonamppad bild från N5 upplevas som betydligt mer tittbar än VW790s. Det går också att trixa lite genom Panasonics UHD-spelare, genom att använda deras statiska tonmappning som då ger en overall ljusare bild på VW790, men å andra sidan kanske man försakar några få procent konstrast och dynamik.

 

Otroligt svårt och beror väldans mycket på sina egna preferenser då HDR är rätt så rejält godtyckligt och subjektivt snarare än "rätt". Det är möjligt att en tonmappade bild från N5 är mer fel än en HDR enhanced från Sony, men det betyder ju inte att upplevelsen är den samma. Är HDR en parameter för en potentiell löpare, så MÅSTE man titta själv. Kan faktiskt tänka mig att N5 skulle kamma hem många potentiella köpare om det endast skulle handla om HDR. Jag tycker overall att jag upplevde en mer dynamisk, skarp och kontrastrik HDR-bild från VW790 än från JVC N5, men klart klart klart mycket mörkare. Det passar mig som har kan styra till kolsvart, men som sagt lång ifrån alla. Låt också vara nu att jag testade rejält svår film, the Revenant och Blade Runner 2049. I the Revenant så förlorades faktiskt några detaljer i vissa scener pga för mörk bild med VW790 - men totalupplevelsen ändå bättre då de ljusa partierna utklassade N5 samt att man kunde leva med dessa få förlorade detaljer i några ytters få scener.

 

Summa summarum: SDR-bilden från VW790 är solklart det bästa jag sett och får erkänt skarpa N5 att se t att förlorat skärpa och 3D-djup. VW590 liknande upplevelse på SDR, dock inte lika markant som med VW790 samt mindre ljus.output än VW790 gör att om HDR är en viktig parameter som skulle jag kanske kunna försaka det andra. Upplevd HDR från VW790 är makalöst bra - med detaljer, skärpa, dynamik och kontrast - men en dignifikant mörkare dito än på JVC N5 så där finns inga givna svar - rätt eller fel - vad passar mig kanske inte passar dig osv.

 

Jag kommer låna hem VW790 för en rejäl utvärdering - det är ju trots allt de dubbla pengarna på N5 vi pratar om!



#75

Postad 01 oktober 2020 - 09:32

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Kul läsning. Om du gör en utvärdering hemma så kolla upp några filmer som har HDR mastring på över 1000 nits iaf. Det lär mer och mer gå åt det hållet. Blade Runner 2049 borde faktiskt inte vara så svår då den maxar ut runt 200 nits endast. HDTV Test på youtube testar olika filmer så där kan du hitta lite bra tips.

https://youtu.be/C2vsxdaRA7w
https://youtu.be/M6eglltuPjE

#76

Postad 01 oktober 2020 - 10:11

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Intressant! Du menar MaxCll => 1000 då? Ser att BR 2049 är inte ens på 200 nits som du säger. Dock när jag jämförde N5 med DTM och Sony med HDR Enhance så var det galen skillnad. DTM kanske blaskar ur och för fel, men på Sony VW790 skulle du inte kunna urskilja detaljer alls om du sitter i allt annat än i ett ljuskontrllerat rum. Nu har ju jag det så för mig blir det galen dynamik.

 

Har du ngt exempel på UHD med MaxCll => 1000?. Har the greatest showman, så den blir en given titt!



#77

Postad 01 oktober 2020 - 16:50

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Mad max är upp till 10.000 nits

#78

Postad 03 oktober 2020 - 21:29

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 1

Har haft VW790 hemma några timmar nu och satt den på testbänken mot min nuvarande JVC N5. Notera att N5 är kalibrerad i mitt rum, VW790 är det inte. VW790 är riktigt korrekt OOB, men vill ändå påpeka det. 

 

Laser på 20 på SDR ger ungefär samma ljus som N5 på låga lampläget, laser på 80 på HDR ger ungefär upplevt samma ljus som N5 på låga lampläget med med JVCs dynamiska tonmappning.

 

SDR

Här är förstås VW790 ganska så mycket vassare än N5, upplevt skarpare, och oerhört mycket mer kontrast och dynamik. Projektorn är rappare med linsminne och uppstart går ju supersnabbt i jämförelse med N5. Jag testade med Casino Royal, Mad Max, Sagan om ringen och streamat. Enda parameter N5 är bättre på är svärta och där är det faktiskt inget snack. Även om total kontrast och dynamik i bilden är totalt bättre i en mörk scen, t ex tågscenen i Casino Royal så gräver N% ganska så mycket djupare i svärtan. Någon som också är störande är att VW790 ger tydligt ströljus vid 2.35:1, vilket kan vara lite störande - här är N5 becksvart. En dubbelt så dyr projektor vinner ganska så solklart denna gren och konstigt vore det annars - men med de reservationer jag nämnt. Men givetvis är den avgrundsdjupa 3D-känsla, den dynamiska bilden med oändlig konstrast och en skarphet som t o m sätter JVC på plats, med behållen rörelsemjukhet, jag då förstår ni.

 

HDR

Goda nyheter, i alla fall i mitt totalt ljuskontrollerade rum med svart tak och mörka väggar. VW790 klarar HDR minst lika bra som JVCs N-serie. Annorlunda ja, Dynamiska tonmappningen från JVC och HDR enhancer från Sony fungerar ganska så olika, det är nog en smaksak vad man gillar mest samt att förutsättningarna också spelar in. Jag var tvungen att stänga av dynamic control då den var alldeles för pulserande och tydligt när en ljus scen blev mörk och vice versa. Dock körde jag med HDR enhancer på high. Då hamnar vi någonstans ungefär vad N5 levererar i form av ljus. 

 

Jag testade the Revenant. Blade Runner 2049,Obvlion, IT del 2. the Greatest Showman och 1917. Generellt klarar sig Vw790 minst lika bra som N5 på HDR och det är basse mig inget dåligt betyg. I ljusare scener t o m bättre tack vare bättre kontrast och dynamik, ett annat djup i bilden helt enkelt. Dock hårfint på mörkare scener, detaljerna finns kvar i VW790 men är betydligt mer synbara på N5. Dessutom med laser på 80 så spiller det en hel del ljus vid 2.35:1, otroligt störande i vissa scener och det finns det inget av med N5. 

 

Här finns det ingen klar vinnare. VW790 ger totalt sätt en bättre HDR-upplevelse hos mig, men skulle inte göra det om jag flyttade på projektorn till vardagsrummet då detaljer skulle gå förlorat. Sony kanske inte har en ren Tonmappningslösning, men jag gillar verkligen det jag ser. Mer detaljer där det ska finnas detaljer med behållen svärta och ett helt annat djup. Inte en i den mörkaste av mörka HDR-filmer Blade Runner 2049 fördrog jag N5, så detta var mycket välkomna nyheter måste jag säga!

 

Sjukt kul detta :). Och detta är en galet fin projektor! Otroligt synd bara med detta spillljus vid mörka scener - det är t o m synbart vid 20% laser där det är becksvart med N5.

 

Detta var de första timmarna med side-by-side-test och mer ska det bli :)



#79

Postad 03 oktober 2020 - 22:58

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Tack Lirsa.
Synd på ströljuset, med 2:37-duk tycker jag det är störande när man ser en ljus ruta i taket, vilket jag kan göra även med min X30.
Men hur upplever du ljudnivån mellan dem, och när du såg dem i butik, skiljde det något i ljud mellan 790 och 590?

#80

Postad 04 oktober 2020 - 06:10

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Det är ju galet svår att avgöra. Mellan VW590 och VW790 kan jag inte riktigt uttala mig - men när jag testade här hemma så var det ingen märkbar skillnad -även med låg volym och dialog på lampläge låg på N5 och 20% på lasern. I och att Sony i frekvens har ett annat ljud så kunde jag köra upp till 90% utan att egentligen höra eller störas av den - även om det känns som att vid 80 så väsnas den mer. Jag är känslig så jag satte lasern på 80 då jag inte upplevde mer ljus vid 90 på HDR alls.

#81

Postad 04 oktober 2020 - 07:02

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Hur är handskakningstiderna på Sonyn jämfört med JVC?

Jag har JVC nu och det är en av saker jag stör mig på att det tar för lång tid att sätta bilden, tidigare modeller av Sony var i allafall mycket snabbare än JVC.



#82

Postad 04 oktober 2020 - 08:04

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Hur är handskakningstiderna på Sonyn jämfört med JVC?
Jag har JVC nu och det är en av saker jag stör mig på att det tar för lång tid att sätta bilden, tidigare modeller av Sony var i allafall mycket snabbare än JVC.

På givet sonymanér är Sonyn långt mycket snabbare. Inte oväntat - och även om jag faktiskt fick byta HDMI till en optisk med JVC så är det eg inget som stör att det tar en minut ist för tio sekunder. Men är det en viktig parameter så svar ja: Sonyn är mycket rappare.

#83

Postad 05 oktober 2020 - 08:09

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 1

Körde vidare med lite tester under söndagen med, ikväll tänkte jag - den sista kvällen med VW790 - kolla en hel fiilm. Nu är det dags att njuta en stund och inte bara jämföra med JVC N5.

 

  •  JVC N5 gör med tanke på ungefär halva priset mot VW790 ett otroligt bra jobb, den är makalös måste jag ändå säga. Skillnaderna mellan de två minskar def om man har en bigrotta och kan 100% reglera ljuset - det är förstås skillnader speciellt i SDR - där är det i allt annat än mörka scener klassskillnad
  • I de allra mörkaste scenerna i SDR är upplevd konstrast och dynamik lika stor mellan de två, Ta de första två kapitlen i Casino Royal innan Madagascar där är bilden i början grynig och supermörk, för att sedan vara i Uganda. Där håller N5 jämna steg - tror det beror på 100% behållen konstrast med N5 i ett totalt kontrollerat rum. Så klart: Stoppar man och jämför fram och tillbaka är VW790 totalt sätt mer dynamisk och upplevt skarpare, men så är ju inte vardagslivet ;). Kollade några minuter på N5 för att sedan kolla samma slinga på VW790 och just där var det inte wow, vilken dramatisk skillnad.
  • Kommer man till madagascar-scenen så utklassar VW790 N5. Skärpa, dynamik och kontrast är sagolik - kort och gott klassskillnad. Detta upplever jag i all SDR i allt annat än semi-mörka och helt mörka scener. Där är gapet inte gigantiskt - om man inte pausar och jämför sida-vid-sida - men på ljust material har inte N5 skuggan av en chans - här är den absolut största skillnaden mellan de två!
  • HDR är jämt skägg. VW790 är inte bättre på att hantera detta, men inte upplevt sämre heller. Bara annorlunda. Men HDR enhancer tillsammans med ljuststyrka gör att inget blir för dovt eller otittbart. Den extra skärpan, dynamiken och kontrasten finns ju där och i vissa scener är VW790 makalös här med. Är HDR en viktig parameter skulle jag verkligen råda att också ta en titt på JVS N5. Men som ovan, t ex i the Greatest Showman. efter introt där pojken står i ett skyltfönster och sedan en kulle med grönt gräs: där är det också som ovan klasskillnad mellan de två. Vilken otrolig dynamik och skärpa!
  • Dynamisk kontroll ger ju bättre svärta, i tågscenen i Casino Royal upplevde jag snarlik svärta på VW790 och N5 och totalt överlägen bild med andra ord då kontrasten, skärman och dynamiken spelar i en annan liga. Dynamisk kontroll ger också en annan punch i i de ljus scenerna. Så efter otroligt mycket testande kom jag fram till följande: I SDR med laser på 20 och Dynamic kontroll (automatisk styrande av Iris och Laser) så fungerande Dynamic Control alldeles utmärkt på middle, bra där! Inget synbart pulserande vid gainskifte som t ex den galet dynamiska och mörka tågscenen i Casino Royal som skiftar till en ljus inuti tåget. Dock nu till det trista: I HDR behöver man ju trycka upp ljuset rätt rejält jag körde på 80 och även 90 på lasern och även på det middle blev det i mitt tycke ganska så otittbart då det är väldigt synbart. Ljuset pulserar rejält och synbart vid skifte av gain. Så för min del inte en användbar feature i HDR. Så återigen, förlita er inte på olika tyckanden och omdömen -. bara du kan avgöra om det fungererar för dig eller inte. Otroligt synd kan jag tycka då dynamic control förbättrar bottensvärta nästan till JVC-nivå och tar t ex bort en del ströljus vid 2.35:1. Men tyvärr inget jag står ut med när lasern är så pass högt ställd som på HDR
  • Totalt sätt är VW790 det bästa som någonsin skådats i mitt rum, inget snack! Men som vanligt är det kompromisser i del aspekter och det måste man förstås förstå och ta hänsyn till. Den makalösa skärpan (utan digital focus på), den makalösa dynamiken och kontrasten, rörelsehanteringen är i en alldeles egen klass. Mellan-svärtan är definitivt på JVC-nivå, den absoluta bottensvärtan är aningen bättre på JVC dock kan man nästa ordna dött lopp där med dynamic control (som fungerar bra i mitt fall enligt ovan i SDR med låg laser).
  •  Med laser får man ju en helt annan output i ljus och mycket i reserv. I Mitt fall ett makalöst pop med 30 på laser i 2.35:1 med SDR.  
  • Från knapptrycket "on" på fjärren till bild tar det 15 sekunder. Mer än en minut på N5.
  • Är detta då värt det dubbla priset? Det är något jag seriöst ska fundera på - ena sekunden "självklart" för att i nästa "njaaaa". Jag är inte typen som kommer köpa och aldrig mer se mig om. Däremot höjer jag standard varje gång - och det blir dyyyyrt. 


#84

Postad 05 oktober 2020 - 11:05

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 1
Tack för en utförlig och intressant rapport. Kul att läsa då jag själv har en Sony 790 i min biogrotta. Instämmer i dina intryck av Sony men har inte själv upplevt något pulserande ljus tack och lov. Stort tack.

#85

Postad 06 oktober 2020 - 00:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Intressant läsning. Kan hoppas att generationen efter 790 fixar svärtan och HDR än bättre, för 2/3 av dagens pris, så kan man titta för byta ut N5. 



#86

Postad 06 oktober 2020 - 09:14

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Intressant läsning. Kan hoppas att generationen efter 790 fixar svärtan och HDR än bättre, för 2/3 av dagens pris, så kan man titta för byta ut N5. 

 

Skulle inte säga att man saknar svärta alls eller att HDR är underlägesen N5. Men klart är att man har en väldans kompentent projektor med N5 och också med tanke på att VW790 kostar dubbla dolares ;).

 

Nåväl, under mina sista tester så spenderade jag mycket tid med Dynamic Control - samspel mellan iris och laser som antingen kan sättas på off, limited eller high. Denna funktion ger oerhört mycket - speciellt i HDR - men förbättrar också bottensvärta i SDR. Men som sagt i HDR skiner det verkligen med den funktionen - som tyvärr inte är jätteanvändbar tycker jag i HDR. Jag upplever Dynamic control som mycket mer aggresiv i HDR än i SDR. I limitied kan jag faktiskt köra SDR utan för mycket pulserande och synbara artefakter i bilden. Bara ta återigen Casino Royal och den mörka tågscenen i Montenegro som byter till en väldigt ljus scen inne i tåget där får jag väldigt mycket bättre svärta - nästan nere på JVC-klass - än med Dynamic Controll på off. Och ingen synbar pulserande eller blinkning i bilden. Så jag skulle def köra Laser på 30 och Dynamic Controll på Limited i SDR.

 

I HDR är Dynamic Cotrol också på limited otroligt mycket mer aggresiv. I en totalt sätt mörk film som the Revenant fungerar det bra. Och ok i t ex Avengers - infinate war. Men i en film som the Greatest Showman blir det i princip otittbart. i Scenen när han får sparken från kontorsjobbet blixtrar det i bilden ett antal ggr väldigt synbart då det ändrar lite gain. Samma när han upptäcker skäggige damen. Det blir tyvärr inte sebart enligt mig då så jag försökte verkligen bortse från det men det lyckades tyvärr inte. 

 

HDR är svårt, men utan Dynamic Control men med HDR enhancer levererar VW790 minst lika bra som N5, men som projektor är VW790 skarpare, och otroligt mer dynamiskt så det får man ju på köpet också i HDR. Hade jag kunnat köra med Dynamic Control hade jag kunnat säga att VW790 är bättre på HDR än N5. Ganska rejält också, då det svider att jag inte kan köra med den featuren på.

 

Men: Ska man landa en projektor i denna klass och seröst intresserad av att HDR ska bli vansinnigt bra så är den extern videoprocessor vögen att gå för att minska kompomisserna. En Lumagen Radiance Pro eller en MADvr. Så utnyttjag hman projektorn till max och får cokså en världsklass HDR-bild. 



#87

Postad 08 oktober 2020 - 00:33

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jag tycker inte svärtan på N5 är superimponerande heller. 
Sen så vill jag ha en projektor där jag kan se på film, inte hålla på och växla olika inställningar beroende på film. 
Lär inte bli någon ny projektor på ett tag så får hoppas de hinner fixa det när jag blir nyfiken på nytt. 



#88

Postad 12 oktober 2020 - 22:02

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0

På givet sonymanér är Sonyn långt mycket snabbare. Inte oväntat - och även om jag faktiskt fick byta HDMI till en optisk med JVC så är det eg inget som stör att det tar en minut ist för tio sekunder. Men är det en viktig parameter så svar ja: Sonyn är mycket rappare.


För mig som bara har haft Sony-projektorer, förstår jag dig rätt nu:
Om jag byter bildkälla från t.ex. TV-box till UHD-spelare eller HTPC till Nintendo Wii; tar det då EN HEL MINUT innan den nya bildkällan visas?

Tack för övrigt för alldeles den utmärkta recensionen!

Mvh/rome

#89

Postad 12 oktober 2020 - 22:10

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Jag tycker inte svärtan på N5 är superimponerande heller.
Sen så vill jag ha en projektor där jag kan se på film, inte hålla på och växla olika inställningar beroende på film.
Lär inte bli någon ny projektor på ett tag så får hoppas de hinner fixa det när jag blir nyfiken på nytt.


Om inte n5 imponerar vad tycker du är imponerande...

#90

Postad 13 oktober 2020 - 07:45

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

För mig som bara har haft Sony-projektorer, förstår jag dig rätt nu:
Om jag byter bildkälla från t.ex. TV-box till UHD-spelare eller HTPC till Nintendo Wii; tar det då EN HEL MINUT innan den nya bildkällan visas?

Tack för övrigt för alldeles den utmärkta recensionen!

Mvh/rome

 

Tack! :)

 

Nej absolut inte. Jag var otydlig: Min N5 tar ungefär en minut från start-up till det blir bild. Sony VW790 tog 15 sekunder. Att byta källa mätte jag inte på men Sonyn är ju snabbar än JVC där med och på min N5 tar det ngn eller ett par sekunder

 

 

Jag tycker inte svärtan på N5 är superimponerande heller. 
Sen så vill jag ha en projektor där jag kan se på film, inte hålla på och växla olika inställningar beroende på film. 
Lär inte bli någon ny projektor på ett tag så får hoppas de hinner fixa det när jag blir nyfiken på nytt. 

 

Där håller jag inte med dig direkt. I projketorvärlden hittar du faktiskt inte bättre bottensvärta än på JVCs modeller - iaf N-serien som jag har testat och som sitter i mitt tak. Då jag jämförde N5 som kostar halva priset mot en VW790 så är det rätt stor skillnad i bottensvärta till N5s fördel. Så fort det kommer ngt ljust in i bilden är det en annan fråga, men just den absoluta bottensvärtan har Sony inte en chans mot JVC. Huruvida det betyder ngt totalt är det svårt att säga då det inte oftast är så mörka scener, men i mitt fall blir t ex ströljus utanför duken vid 2.35:1 klart synbar och störande med Sonyn jämfört med kolsvart N5. Jag tycker verkligen JVC imponerar där! Om Sony inte kan eller valt den trade off för en overall bättre förmåga i allt annat än kolsvart kan  man undra, men de är en bit i från helt klart. 



#91

Postad 13 oktober 2020 - 11:11

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag tycker inte svärtan på N5 är superimponerande heller. 
Sen så vill jag ha en projektor där jag kan se på film, inte hålla på och växla olika inställningar beroende på film. 
Lär inte bli någon ny projektor på ett tag så får hoppas de hinner fixa det när jag blir nyfiken på nytt. 

 

Du sitter antagligen i ett rum med vitt tak och/eller ljusa väggar. 



#92

Postad 14 oktober 2020 - 21:26

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Hyfsad bild från TV:n med Sony 790!

#93

Postad 14 oktober 2020 - 21:46

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Hyfsad bild från TV:n med Sony 790!

Bifogad fil(er)



#94

Postad 15 oktober 2020 - 01:43

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Där håller jag inte med dig direkt. I projketorvärlden hittar du faktiskt inte bättre bottensvärta än på JVCs modeller - iaf N-serien som jag har testat och som sitter i mitt tak. Då jag jämförde N5 som kostar halva priset mot en VW790 så är det rätt stor skillnad i bottensvärta till N5s fördel. Så fort det kommer ngt ljust in i bilden är det en annan fråga, men just den absoluta bottensvärtan har Sony inte en chans mot JVC. Huruvida det betyder ngt totalt är det svårt att säga då det inte oftast är så mörka scener, men i mitt fall blir t ex ströljus utanför duken vid 2.35:1 klart synbar och störande med Sonyn jämfört med kolsvart N5. Jag tycker verkligen JVC imponerar där! Om Sony inte kan eller valt den trade off för en overall bättre förmåga i allt annat än kolsvart kan  man undra, men de är en bit i från helt klart. 

Att digitala projektorer har varit värdelösa på svärta är inget nytt. N5 och ingen annan digital projektor som jag sett har en svärta som är kolsvart om de ska vara kolsvart. Menar ni att ni inte ser ingen skillnad i svärta mellan t ex en bra OLED och en projektor? CRT projektorer med lite gamma trix fixade också kolsvart. 


Du sitter antagligen i ett rum med vitt tak och/eller ljusa väggar. 

Det spelar ingen roll. Endast ljus kan reflekteras. Om bilden ska vara kolsvart så ska du inte se något alls. 



#95

Postad 15 oktober 2020 - 07:03

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Nu tycker jag diskussionen bir otroligt märklig, jag har inte jämför med en OLED, varför skulle jag jämföra äpplen med päron?

 

I projektorvärlden är JVC världsklass på svärta. Gå på vilken biograf du vill eller jämför men annan projektor. Naturligtvis inget att hämta mot en OLED, men så vitt jag vet så finns det ingen 130" stor OLED ännu som dessutom släpper ljudet i panelen. 

 

Tror vi ska dra tillbaka diskussionen till vad den ska handla om nämligen Sonys nya projektorer och förstås dess svärta eller brist på svärta också :)



#96

Postad 15 oktober 2020 - 08:37

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Att digitala projektorer har varit värdelösa på svärta är inget nytt. N5 och ingen annan digital projektor som jag sett har en svärta som är kolsvart om de ska vara kolsvart. Menar ni att ni inte ser ingen skillnad i svärta mellan t ex en bra OLED och en projektor? CRT projektorer med lite gamma trix fixade också kolsvart. 


Det spelar ingen roll. Endast ljus kan reflekteras. Om bilden ska vara kolsvart så ska du inte se något alls. 

 

Hehe jo jag förstår vad du menar men har du så svart rum att du inte kan se handen framför dig när det är släckt? För kan du se en vit duk när projektorn är avstängd så är det begränsningen i hur svart bilden blir. 

OLED är bättre delvis för att den har bra filter och sådant som gör att bilden inte påverkas av rummet på samma sätt som en duk..ja plus då att pixlarna stänger av sig helt. Ganska svårt att slå 0 ljus. 



#97

Postad 16 oktober 2020 - 00:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Nu tycker jag diskussionen bir otroligt märklig, jag har inte jämför med en OLED, varför skulle jag jämföra äpplen med päron?

 

I projektorvärlden är JVC världsklass på svärta. Gå på vilken biograf du vill eller jämför men annan projektor. Naturligtvis inget att hämta mot en OLED, men så vitt jag vet så finns det ingen 130" stor OLED ännu som dessutom släpper ljudet i panelen. 

Jag kommer från CRT och har alltid varit kritisk till digitals dåliga svärta. 



#98

Postad 16 oktober 2020 - 00:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Hehe jo jag förstår vad du menar men har du så svart rum att du inte kan se handen framför dig när det är släckt? För kan du se en vit duk när projektorn är avstängd så är det begränsningen i hur svart bilden blir. 

Jag har inte sett en enda digital projektor som visar totalt mörker. 
Gör detta testen. Ta en film med totalt kodat mörker och kör den på duken så du även har kvar en del av duken som inte projektorn belyser. Menar du, på allvar, att du inte ser någon skillnad mellan projektorbilden och den delen på duken som inte är belyst?



#99

Postad 16 oktober 2020 - 07:04

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 1

Jag har inte sett en enda digital projektor som visar totalt mörker. 
Gör detta testen. Ta en film med totalt kodat mörker och kör den på duken så du även har kvar en del av duken som inte projektorn belyser. Menar du, på allvar, att du inte ser någon skillnad mellan projektorbilden och den delen på duken som inte är belyst?

 

Alltså - vad som menades är att en vit duk i mörker är så svart det någonsin kommer att bli. Oavsett CRT, LCD, LCOS eller vilken teknik som än används blir det aldrig svartare än då - helt fysiskt omöjligt. 

 

Men nu åter till VW590 och VW790 som för övrigt lämnar en del att önska när det gäller den absoluta bottensvärtan. Där är JVC strået vassare. Genom att använda sig av dynamisk kontroll så går det att få aningens svartare, men fortfarande en bit från JVC. 

 

Sedan ska man ställa sig frågan hur många procent av totalt tittande handlar om bottensvärta? Från "Mid-svärta" och uppåt är Sony "bätre" än JVC, där sysn skillnad i kontrast och dynamik i bilden - så det som skiljer är de absolut sista procenten. Och hur mycket betyder de där sista porcenten av botttensvärta i form a total upplevelse. Det är ffrågan man bör ställa sig och utvärdera. 



#100

Postad 19 oktober 2020 - 19:26

Gonk
  • Gonk
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0

Min VW790 hänger nu i taket. Fick göra om hyllan lite då det var en rejäl best som skulle upp. Låter mer än min gamla VW95, men drar man ner lasern på de lägsta värden så är det marginellt högre, och den lyser fortfarande starkare än den gamle. Kanske bygger till lite ljudisolering runt projjen.

 

Strulade lite med 4K eftersom min HDMI-switch (HD621) inte klarar det. Men en ny kabel direkt från spelaren till projjens andra ingång löste det. Då fick jag strul med multifjärren (Pronto) eftersom originalfjärren inte har diskreta knappar för de olika HDMI-ingångarna. Men fick prova mig fram och lyckades hitta rätt koder till slut. En fjärr, en knapp för att starta upp allting för några olika läge är så klart ett krav, samma när man stänger av.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.