Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Riskfyllt att köpa begagnad Epson projector?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 oktober 2019 - 08:54

Challe777
  • Challe777
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Hej, funderar på att köpa en begagnad epson 9300, tycker ni det är en bra ide, hur är hållbarheten på Epsons projektorer i allmänhet.

Har en Optoma hdd33 som har funkat i 8 år, ibland har det kommit upp en fläktvarning som har gjort att den stängt ner sig, men har inte haft det problemet på flera månader.

Om man köper en begagnad epson och den pajar är det värt att laga eller är det bara att skrota den, beror ju förstås på vad det är för fel också...

Sedan undrar jag om någon vet varför Epson i vissa länder har 5 års garanti på nya projektorer men här verkar vi bara ha 3 år.

/Challe



#2

Postad 23 oktober 2019 - 15:06

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Jag har ingen koll på Epson-projektorer men när man köper begagnat är det nödvändigt att kontrollera den på plats. När jag i våras köpte en 10 år gammal Mitsubishi HC7000 hade jag med mig olika filmer på ett USB-minne. Det var dels Berättelsen om Pi, som har en inledning som fylld med färger. Sedan var det en svartvit gammal film för att se om LCD-panelerna var "missfärgade" eller vad man kan kalla det, pga skada.

Ta och titta noggrant och se om det finns några problem rent optiskt. Dessutom kan det vara bra att se om det finns damm som syns på bilden.

Jag märkte det inte då men efter jag tagit hem Mitsubishin, att det är ett litet hårstrå som fladdrar mitt i bild men bara när det inte är någon input aktiverad. Så fort jag slår på t.ex. Blu ray-spelaren så försvinner det lilla hårstrået. Detta skulle nog ändå fått mig till att tveka att köpa projektorn om jag märkt det på plats. Det kan ju bli värre med tiden.

Som amatör är det väl främst lampbyte och eventuell dammrengöring som man vågar sig på själv.

Du får inte glömma att fråga vilken lampa projektorn är inne på. Om det är den första eller om den är inne på andra eller tredje.

Epson TW9300 släpptes visst 2016 så då är den så pass ny att den kan omfattas av garanti. Du bör ändå kontrollera den noggrant och fråga om det varit några problem, som t.ex. det fläktproblemet du haft med din Optoma.



#3

Postad 19 november 2019 - 09:46

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0

Kan inflika att min Epson TW6600 är knappt 5 år gammal och har gått någonstans kring 7-10k "timmar", mest i eco-läge. Polarisationsfiltren (misstänker jag) började ge sig för några tusen timmar sedan med allt mer rosa längs toppen av bilden och blått längs med botten. Har även ett gulstick i mitten med en blåaktig halo runt.

 

Så som Danneq säger bör du tittat på den i verkligheten, eller absolut minst få bilder från där den visar en helt vit och helt svart (dvs mörkgrå) bild. För att vara säker på att det är en modern bild kan säljaren fota den med typ dagens tidning / laptop med dagens aftonbladet samtidigt i bild.

 

Detta är bara en aspekt, men något som är viktigt att titta efter i en begagnad LCD-projektor.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.