Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Roon

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 december 2017 - 19:33

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0
Nån som testat programvaran från Roon Labs? Verkar ju vara ett ypperligt verktyg att styra upp musikbiblioteket, både från lokalt sparade högupplösta filer och streamade tjänster. Mest fördel rent ljudmässigt verkar ju vara att bygga på dedikerad Linuxbaserad enhet som enbart jobbar med att hålla koll på allt, men verkar ju funka fint att köra på win och Mac också. Möjligt att testa två veckor gratis, men skulle vilka höra om andras åsikt innan jag själv testar.
https://roonlabs.com

#2

Postad 26 december 2017 - 09:51

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Har kört Roon på en Windows dator i över ett år och det har funkat jätte bra. Datorn står placerad i min klädkammare i hallen. Har 5 olika motagarenheter som alla är kopplade trådat för att helt eliminera dropouts och annat som kan förekomma om man kör trådlöst. Under den tid jag har använt programmet så har jag aldrig haft några problem med uppspelningen.

Programmet i sig är riktigt snyggt uppbyggt och blir bara mer och mer användarvänligt för varje ny uppdatering som görs. Det tar iofs lite tid i början att lära sig hur det funkar.
Appen som finns till t.ex Ipad ser likadan ut som programmet gör på datorn där Roon Core är installerat och alla funktioner går att styra från appen.
DSP funktionerna är också hyfsade.

Vad man dock bör va medveten om innan är att Roon inte funkar med DLNA. Vilka som stödjer Roons egna RAAT står på deras hemsida under Roon ready devices.
När du först installerar det kommer Roon att göra en fullständig analys av alla musikfiler som finns i biblioteket för korrekt metadata vilket i mitt fall nästan tog två dygn att bli klar med.
Själv tycker jag det är ett riktigt trevligt program och kan rekommendera dig att testa det. Alla kanske inte tycker som jag och hade jag bara använt datorn att spela upp med så hade jag nöjt mig med t.ex J-river. Nu tröttnade jag dock på att ha datorn framför mig, plus att fläkten lät rätt mycket så detta blev en bra lösning att slippa de problemen.
Testa så får du se om det är något för dig.

Redigerat av Mr Floyd Pink, 26 december 2017 - 10:01.


#3

Postad 26 december 2017 - 10:13

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Här har du lite info om Roon. Detta är den gamla 1.2 versionen men den senaste 1.4 versionen ser nästan likadan ut. Funktionerna skiljer sig dock en hel del från den gamla. Vill du veta mer så har killen som gjort denna informationsvideon flera andra filmer på sin youtube kanal där han täcker allt som har med Roon att göra och varje uppdatering som gjorts från första versionen som släpptes.
https://youtu.be/yrRfhWcLoqA

#4

Postad 27 december 2017 - 18:20

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0
Grymt, tack för infon! Lite förvånade över att Roon inte diskuterats mer på MH, verkar ju riktigt bra!

#5

Postad 27 december 2017 - 21:46

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Grymt, tack för infon! Lite förvånade över att Roon inte diskuterats mer på MH, verkar ju riktigt bra!

Ja, det kan man undra varför det aldrig diskuteras här. Roon är helt ok. Utseendemässigt är det överlägset alla andra program jag kört med på min dator. Sen har Roon även Tidal klient inbakad vilket är rätt bra. T.ex söker man på en artist så samkörs sökningen med Tidals bibliotek och ditt eget så att du får upp både dina egna skivor och de som finns hos Tidal med den artisten. Det kan som sagt va lite bökigt att begripa sig på i början men så är det väl med de flesta program. Du får helt enkelt testa och se vad du tycker.

Redigerat av Mr Floyd Pink, 27 december 2017 - 21:48.


#6

Postad 28 december 2017 - 07:38

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0
Är det enbart Tidal som stöds, inte Spotify?

#7

Postad 28 december 2017 - 09:05

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Spotify stöds inte, men jag vet inte om Tidal är den enda streamingtjänsten som stöds.



#8

Postad 28 december 2017 - 09:14

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Det är nog bara Tidal som stöds. Åtminstone som klient. Själv har jag inte använt Spotify sen Wimp/Tidal startade så jag har lite dålig koll på hur Spotify funkar. Det är möjligt att det finns något sätt att köra Spotify igenom Roon förutsatt att Spotify stöder Roon som en output device och Roon sen skickar vidare ljudet ut till den komponent du vill få ljudet till. Tror dock inte det funkar.

Ett tips när du gör första installation om du vill hålla ditt privata bibliotek separerat från Tidals. Roon lägger automatiskt till förslag som passar de genrer som du gillar och om du sköta vad som läggs till själv så skippa att fylla i de rutorna och ta istället och bocka i rutan ”No Thanks”. Annars är risken att det kan bli lite grötigt med massa oönskade artister.
Rutan ser ut så här.
Bifogad fil  A96CA410-1C69-47D0-932F-912BA9698A07.png   295,67K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Mr Floyd Pink, 04 januari 2018 - 18:56.


#9

Postad 25 januari 2018 - 15:06

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Efter senaste uppdateringen som kom för ett par dagar sedan så finns Roon nu även på svenska. Dock är det inte fullt utvecklat än utan bara en beta version så vissa funktioner i inställningsmenyerna står fortfarande skrivna på engelska.

Redigerat av Mr Floyd Pink, 25 januari 2018 - 15:20.


#10

Postad 14 februari 2018 - 06:28

David2
  • David2
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med om att Roon är ett helt suveränt program. Har haft det i dryga året nu och gränssnittet är grymt med artistinformation mm!
Även att man kan koppla ihop alla Roon kompatibla produkter och köra dom tillsammans eller ensamma.
Oron framåt gäller nog för min del hur det går för TIDAL egentligen. Eftersom det är så hårt integrerat i Roon så skulle det påverka mycket om TIDAL försvinner som tjänst framåt som det går rykten om!
Idag är det definitivt värt sina pengar för min del men om det inte finns en lossless streamingtjänst integrerat så gör det mycket helt klart!

#11

Postad 14 februari 2018 - 08:32

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Jag har efter att ha kört Sooloos några år nu köpt en livstids licens för ROON. .o visst är det lite oroligt att Tidal skall försvinna, just integrationen med Tidal är ROONs stora fördel mot Sooloos.

 

Håller så sakta på att bygga upp hårdvaran för att passa med ett ROON baserat musiksystem, men man får vara lite "taktisk" o inte låsa in sig för hårt med ROON utan se till att hårdvaran även klarar tex Spotify mm



#12

Postad 09 april 2018 - 11:38

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0

Vad använder ni för hårdvara till att använda Roon? Jag vill helst undika att använda min dator till detta utan är ute efter en separat streamer med möjlighet att styras via iphone/ipad.


Redigerat av Unregisteredf1616e6c, 09 april 2018 - 11:39.


#13

Postad 09 april 2018 - 12:40

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Jag har en Acer Revo Cube som jag kör Roon på. Jag använder tvn som skärm om jag vill göra inställningar eller surfa och det funkar bra.
https://www.prisjakt...t.php?p=4567384

Det finns flera olika alternativ som du kan köra Roon på t.ex har Elac en variant som kör en light version av Roon.
https://www.elac.com...y-music-server/

Roon har sin egen Nucleus som finns i två varianter.
https://www.hifiexpe...KIaAvVMEALw_wcB

Jag vet inte om den sistnämnda kan skicka ljud via usb eller om den bara fungerar som en ren server.

Bästa sättet att hitta info om olika tillvägagångssätt är Roon's eget diskussionsforum.
Personligen kände jag att det skulle bli svårt att klara sig utan dator helt och när ändå laptopen skulle skrotas så föll valet på en mini-pc.

#14

Postad 09 april 2018 - 17:45

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0
Tack för tips! Tanken är inte att skrota min MacBook Pro, bara slippa använda den :)
Jag vill ersätta min Sonos Connect med ett smidigt alternativ med större frihet, t.ex Roon, strömma högupplöst trådlöst från NAS osv. Detta vill jag kunna göra enbart med mobilen i smidigt gränssnitt, utan dator. Tar tacksamt emot fler tips.

Vad tror ni t.ex om Innous Zen Mini?

#15

Postad 09 april 2018 - 19:16

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Jo, så långt begrep jag. Själv ville jag dock inte ha en laptop igen och köra Roon Core på så det fick bli en mini-pc. Det jag valde mellan var att skaffa en Nas och lägga Roon på och sen låta min streamer fungera som endpoint för Roon, eller en ny dator och kom då fram till att i mitt fall var dator det bästa och mest flexibla alternativet.
Jag styr Roon med min Ipad eller Iphone som jag har det nu.

Om du redan har en Nas så kan du lägga Roon på den och skaffa dig t.ex en Bluesound Node eller någon annan streamer/dac som är Roon ready.
https://kb.roonlabs...._Devices_Matrix

Den där Innous såg ju intressant ut. Frågan är bara om den klarar minimi kraven för Roon.
Lägger en länk till systemkraven för Roon här under.
https://kb.roonlabs....m_requirements?

#16

Postad 10 april 2018 - 15:40

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

"enklast" är att bygga en NUC enligt Roon spec o sen lägga Roon Rock mjukvaran på den . . .o sen köpa en bra endpoint



#17

Postad 10 april 2018 - 17:47

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0
Tack!

Det här med alla benämningar... Core, endpoint, Roon Rock. Vad betyder det på svenska?

#18

Postad 10 april 2018 - 18:32

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
https://roonlabs.com/howroonworks.html

Core="hjärnan" - där Roon plockar information data från alla bibliotek och presenterar dem "sömlöst" i ett bibliotek som ser enhetligt och prydligt ut för dig.

Endpoint=uppspelningsenhet/sista steget i digitala kedjan.

ROCK=Roon Optimized Core Kit - Roon operativsystem som du kan installera på kompatibel hårdvara du själv plockat ihop.
https://kb.roonlabs....imized_Core_Kit

#19

Postad 10 april 2018 - 18:58

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0
Tack! Och Roon Light som vissa enheter påstås stödja?
Rock agerar alltså både Core och endpoint?

Redigerat av Unregisteredf1616e6c, 10 april 2018 - 19:07.


#20

Postad 25 april 2018 - 17:08

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0
Kan någon upplysa om för- och nackdelar mellan Roon Nucleus, en NUC-låda med installerad Roon systemprogramvara resp Apple mini med motsvarande installation (dvs Roon app(?) på iOS)?

#21

Postad 25 april 2018 - 17:28

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Nucleus är fläktlös o har en mjukvaruvariant av ROON ROCK mjukvaran som tar hänsyn till ett fläktlöst system. .annars är en NUC med ROCK exakt samma som Nucleus, bara +10000:- billigare

 

Att ha en dator med ROON på funkar ju också, det har jag. . men att BARA ha ROON på datorn o inte ens behöva ha skärm eller nått annat inkopplat är en fördel med en Nucleus eller NUC med ROCK på ( du behöver skärm o keyboard vid installationen inte efter det )



#22

Postad 26 oktober 2018 - 21:25

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Kör för tillfället med ROON som server på en Windows PC. Styr musiken med Ipad, Iphone samt min Macbook vilket är otroligt snyggt, driftsäkert och enkelt.

Ljudkvaliteten är dessutom riktigt bra måste jag säga. Stor lyft jämfört med enbart Spotify alt Tidal via PC:n.

Riktigt gott med MQA stöd nu också som låter förträffligt  :) .


Redigerat av nilhe7, 13 november 2018 - 17:25.


#23

Postad 28 oktober 2018 - 17:28

Kotten-74
  • Kotten-74
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

har precis signat upp på en testperiod,

kör på en äldre MacBook Pro med ssd och musiken på en usb disk för stunden & givetvis Tidal,

då kopplat till en Hegel H190 med usb,

gränssnittet ser riktigt bra ut än så länge



#24

Postad 20 maj 2019 - 10:02

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

Är det några som kör Roon?

Jag blev lite nyfiken på detta men tycker dock att avgiften är lite hög - men helt klart överkomlig.

Jag har en dator som jag kan köra Core på och sedan får jag komplettera med en endpoint, det finns ju massa prisvärda alternativ byggda på enkortsdatorer och påbyggnadskort (DAC/digitala outputs).

Själv funderar jag då på en ren digital transport då min DAC i min Marantz AV8802A borde duga rätt långt.

Finns det någon här som har erfarenheter av RaspberryPi med tex Hifiberry eller Allo DigiOne?



#25

Postad 20 maj 2019 - 18:24

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Är det några som kör Roon?

Jag blev lite nyfiken på detta men tycker dock att avgiften är lite hög - men helt klart överkomlig.

Jag har en dator som jag kan köra Core på och sedan får jag komplettera med en endpoint, det finns ju massa prisvärda alternativ byggda på enkortsdatorer och påbyggnadskort (DAC/digitala outputs).

Själv funderar jag då på en ren digital transport då min DAC i min Marantz AV8802A borde duga rätt långt.

Finns det någon här som har erfarenheter av RaspberryPi med tex Hifiberry eller Allo DigiOne?

 

Jag kör Roon Bridge på ett Allo Katana + Isolator 1.2 + Sound Quality kortet (med DietPi) - detta är då DAC och streamer i ett och samma paket. Jag är väldigt nöjd med det. Min Roon core har jag uppsatt på en relativt kraftig speldator. Trotts min dator som är högt över kraven upplever jag det något segt att söka i Roon ibland dock. Har precis börjat köra Roon så inte orkat felsöka detta än men kan ju vara nätverket eller vad som helst. Har fått för mig att allt tungt körs i core servern. Den biten löser sig nog. Själva tjänsten är grymt bra när man har massa musik på sin NAS samt Tidal. Man får allt på samma ställe. 

 

Tror det skulle fungera ypperligt med en DigiOne(player). Den mäter riktigt bra https://www.audiosci...pi-s-pdif.5418/

 

Dock tror jag du hade vunnit på att skaffa en extern DAC om din AV8802A mäter ungefär så som AV8805A https://www.audiosci...processor.6926/


Redigerat av philipbtz, 20 maj 2019 - 18:27.


#26

Postad 20 maj 2019 - 20:33

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Ouch, det var ju ingen bra reklam för Marantz...

Får klura på om jag ska köra en pi + dac istället då. Eller så provar jag med digione först, Jag kommer förmodligen köpa en pi+dac till ett annat rum så då kan jag köra ett test dom emellan.

Har du provat volumio? Ser ut att vara ett budgetalternativ...

Redigerat av Matsen, 20 maj 2019 - 21:31.


#27

Postad 21 maj 2019 - 10:24

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Jag har använt Roon i lite mer än ett år och kan fortfarande inte bestämma mig för om jag ska fortsätta eller inte. Som ni redan påpekat är det rätt dyrt och det jag försöker fortfarande komma underfull med är om det är prisvärt eller inte.

 

- Gränssnittet är snyggt.

- Ljudet är bra, även om jag är osäker på om programvaran som sådan egentligen påverkar ljudet (vilket Roon hävdar att den gör). Kul med information om filformat och signalvägar.

- Biografier om artister och recensioner av skivor är bra och kul, även om samma information lika gärna kan googlas fram.

- Integrering av musiken jag har på hårddisk och med Tidal är bra. Egna ljudfiler och Tidal blir som ett och samma bibliotek (audiotek?).

- Roon presenterar "Utvalda artister" och "Utvalda kompositörer", ger förslag på musik som de tror att jag skulle kunna gilla. Detta fungerar mindre bra. Fast jag tycker å andra sidan att inte heller Spotifys och Tidals förslag på musik som jag borde gilla träffar rätt särskilt ofta.

- Jag störs av att jag måste ha en dator, med Roons programvara installerad, stå påslagen. Jag köpte en begagnad Intel Nuc och lade in Roons egna operativsystem (Roon core) och server software. Det fungerar fint. Sedan jag kopplade både den och förstärkaren med kabel till routern har jag inte heller haft dropouts eller upplevt att det går trögt (fast det tar ibland tid att söka en artist).

- Appen till Android fungerar bra och har flera bra funktioner för att spela upp, skapa spelkö och annat. En nackdel är att gör du en spellista med Tidal-material blir det en Roon-lista, du kommer inte åt den från din Tidal-app när du t.ex. är ute och reser. (I t.ex. Bluesonds BluOS kan du skapa spellista som ligger i Tidal.) En fördel är att du kan skapa spellistor som består både av dina egna ljudfiler och material från Tidal. 

 

Ett avsevärt billigare till Roon är BubbleUPnP. Minns inte vad jag betalade för "License", men det är en liten engångskostnad. Tidal går att köra med BubbleUPnP och appen till Android fungerar riktigt bra. Gränssnittet är inte fullt lika snyggt som hos Roon. Du får inga bibliografier och recensioner och musikförslag (vilket kanske är lika bra). Bubble spelar inte upp MQA (fast jag hör ändå ingen skillnad). När jag jämför samma låtar får jag för mig att BubbleUPnP ger sämre ljud än Roon, men det är antagligen inbillning (fast det stör mig och är en av de saker som gör att jag fortfarande har kvar Roon). En stor fördel med BubbleUPnP, förutom att det är billigt, är att du kan köra det utan att ha en dator igång, men du kan också ha en BubbleUPnP server om du vill. En annan variant är att ha dina egna ljudfiler på en molntjänst och spela dem därifrån.

 

Volumio verkar spännande. Har klurat ut att en dator måste stå påslagen för Volumio också, t.ex. en Raspberry PI. Det jag inte fattar är om Raspberryn måste kopplas till förstärkaren/en dac med en usb-kabel eller om det går ha Raspberryn i ett annat rum än stereon och köra musik trådlöst över hemmanätverket (upnp). Någon som vet det?

 

Tillägg: Glömde nämna att jag har en förstärkare som är uppkopplad på nätet, är "Roon ready" och kan spela musik via UPnP (t.ex. BubbleUPnp).


Redigerat av Mange36, 21 maj 2019 - 10:29.


#28

Postad 21 maj 2019 - 13:07

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

@ Mange36, tror du har MQA stödet i Bubble nu: https://forum.psaudi...-bridge-ii/4441

Det är just gränssnittet som Roon ger som gjorde att jag blev intresserad. Jag använder inte Tidal utan i princip bara mina lokala musikfiler (FLAC). Men jag kanske kan leva med ett enklare gränssnitt om jag spar sisådär 4000:-. Ska nog prova Volumio först.

 

Som jag har förstått Volumio så installerar du det på tex en Pi, som du sedan kopplar till stereon, antingen som en digital transport eller som en DAC. Den plockar upp dina mediafiler från din NAS eller vart du nu har dom. Sedan styr du din Volumio från vilken enhet som helst i ditt nätverk som har en browser...

Det verkar ju faktiskt lagom smidigt!

Jag har en mediadator som är på jämt, med alla musik och alla filmer delade till resten av huset. Denna är kopplad till ljudanläggningen via HDMI så jag har åtkomst av musiken/filmerna via Kodi.

Men jag saknar funktionaliteten att spela upp musik remote (styra via telefon), jag kan visserligen använda appen Kore på telefonen för att köra Kodi remote men tycker inte det fungerar så bra som jag vill.



#29

Postad 21 maj 2019 - 14:04

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Logitech Media Server is still alive and kicking. Gratis!

 

http://downloads.sli...dex.php?ver=7.9

 

https://picoreplayer.org/

 

Styr med iPeng eller pluginet Material skin. Hur snyggt och smidigt som helst.

 

Glömde Windows-appen\spelaren Squeezelite-x. https://www.microsof...vot:overviewtab


Redigerat av Unregisteredc082866f, 21 maj 2019 - 14:19.


#30

Postad 21 maj 2019 - 14:20

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

Logitech Media Server is still alive and kicking. Gratis!

 

http://downloads.sli...dex.php?ver=7.9

 

https://picoreplayer.org/

 

Styr med iPeng eller pluginet Material skin. Hur snyggt och smidigt som helst.

 

Glömde Windows-appen\spelaren Squeezelite-x. https://www.microsof...vot:overviewtab

 

Tack för tipsen!



#31

Postad 21 maj 2019 - 15:05

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Matsen, tack för klargörandet om Volumio och för länken om MQA på BubbleUPnP. Som jag fattar diskussionen på länken handlar den om MQA via BubbleUnP är passtrhough till Bridge II (som jag inte vet vad det är). Men förhoppningsvis kommer stödet med tiden även om du använder Bubble för att spela Tidal via min förstärkares UPnP-möjlighet.

 

Matsen, om du redan har en mediadator står på dygnet runt, kan du inte lägga in BubbleUPnP server på den?

https://www.bubbleso...bleupnpserver2/

 

Annars är, som ottovonkopp skriver om, Logitech Media Server inte dum heller om du endast ska spela dina lokala musikfiler. Jag hade Logitech ett tag. iPeng är riktigt bra.



#32

Postad 21 maj 2019 - 16:37

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0
Finns plug-in till både Spotify (Spotty) och Tidal i Logitech Media Server.

#33

Postad 21 maj 2019 - 20:41

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Möjligheterna verkar vara oändliga...
Ska prova runt lite och se vad jag gillar bäst.

Å så måste jag ju prova en annan DAC än den inbyggda.

#34

Postad 21 maj 2019 - 21:06

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Ouch, det var ju ingen bra reklam för Marantz...

Får klura på om jag ska köra en pi + dac istället då. Eller så provar jag med digione först, Jag kommer förmodligen köpa en pi+dac till ett annat rum så då kan jag köra ett test dom emellan.

Har du provat volumio? Ser ut att vara ett budgetalternativ...

 

I verkligheten kanske det är mer en akademisk skillnad än något annat men när när tekniken går framåt så snabbt och det numera finns relativt billiga alternativ som mäter ruskigt bra så är det värt att testa. Jag har ingen aning om hur min Arcam mäter men kombinationen ny DAC samt Roon så upplever jag skillnad till det bättre. Ganska stor(i sammanhanget) skillnad ibland när jag jämför med Spotify t.ex. 

Jag har tidigare testat Volumio. Det var ett par år sedan från en Raspberry Pi2 med HDMI ut från den. Men jag upplevde ljudet så dåligt att jag inte testat det sedan dess. Detta var nog inte volumios fel utan Pi:en. Har sedan läst på flera håll att ljud ut direkt från en Pi är inget att ha utan man får köra på de lösningar som använder I2S-bussen till ett DAC-kort - då blir det rätt. Tror Volumio är en helt bra lösning men med Roon vet man att ljudet blir rätt utan att ens försöka samt att man får all musik i samma gränssnitt. Om jag blir trött på Roon kanske jag testar Volumio igen. Det jag upplevde som något störande var att Volumio iaf då var en hemsida som man gick in på i sitt LAN och skötte allt därifrån. Roon har en app med väldigt många features.

Testa båda. Roon är gratis första 14 dagarna. 



#35

Postad 23 maj 2019 - 09:07

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Yes, jag kommer prova runt. Sitter och fnular på vilket pi-lösning jag ska gå på bara. Lutar åt Allo Boss DAC:en...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.