Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Euroscreen ReAct 3

235 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 02 september 2015 - 09:54

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Thor är inte ful, det har jag inte skrivit. Den är större än Linea och inte lika slank i designen och blir därför lite klumpigare. I vissa rum är detta ett problem, i andra inte och sen beror det förstås på vad man förväntar sig.

 

TW9000 kan väl köra en sisådär 2,5m bildbredd med hyfsat ljusflöde. Har du riktigt mörkt så kan du säkert pressa upp den till närmare tre meter, men då är det inte mycket ljus kvar om du inte kör den i Living-room läget och då blir färgerna därefter.

 

Personligen skulle jag inte gå över 230cm med den kombon och hade då helst inte gått under 4,5m i avstånd till projektorn.(pga vinjettering)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Tack!



#52

Postad 07 december 2015 - 14:35

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Ska ev. bli med hus. Där kommer jag ha ett rum som är ca 5x3 m (kanske 10-30 cm bredare) som jag skulle vilja göra till en pyttebio i. Jag kommer inte få igenom att måla väggarna i mörka färger utan det kommer att bli ljusa väggar vilket gör att jag kommer få satsta på en React 3 antar jag. Detta tänkte jag krydda med en HW40. Jag kommer dock kunna mörklägga detta rummet totalt.

 

Finns det någon möjlighet att få till något bra här, helst hade jag ju velat köra i lågt lampläge för att minska ljudnivån. Är det ens möjligt och till vilken storlek på duk och avstånd ska jag då ha...? Som jag förstått det bör man ha minst 2*dukbred på en React 3, men räcker ljuset till med en HW40 i lågt lampläge i ett mörklagt rum?



#53

Postad 07 december 2015 - 15:12

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Ska ev. bli med hus. Där kommer jag ha ett rum som är ca 5x3 m (kanske 10-30 cm bredare) som jag skulle vilja göra till en pyttebio i. Jag kommer inte få igenom att måla väggarna i mörka färger utan det kommer att bli ljusa väggar vilket gör att jag kommer få satsta på en React 3 antar jag. Detta tänkte jag krydda med en HW40. Jag kommer dock kunna mörklägga detta rummet totalt.

 

Finns det någon möjlighet att få till något bra här, helst hade jag ju velat köra i lågt lampläge för att minska ljudnivån. Är det ens möjligt och till vilken storlek på duk och avstånd ska jag då ha...? Som jag förstått det bör man ha minst 2*dukbred på en React 3, men räcker ljuset till med en HW40 i lågt lampläge i ett mörklagt rum?

Jag själv har denna kombo, 104 tum och ca 3,6 m mellan lins och duk. Fungerar riktigt bra, härlig bild. Vitt vardagsrum med mörkläggning har jag. Ljudnivån för mig iaf är helt obefintlig så som i lågt och högt lampläge. Jag hör aldrig projektorn vilket är skönt när man kollar på tv vid låg volym.

Åk och kolla på detta för de finns en del nackdelar med högkontrastduk. Jag personligen ser inget shine mm hemma hos mig.



#54

Postad 07 december 2015 - 15:20

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Jag själv har denna kombo, 104 tum och ca 3,6 m mellan lins och duk. Fungerar riktigt bra, härlig bild. Vitt vardagsrum med mörkläggning har jag. Ljudnivån för mig iaf är helt obefintlig så som i lågt och högt lampläge. Jag hör aldrig projektorn vilket är skönt när man kollar på tv vid låg volym.

Åk och kolla på detta för de finns en del nackdelar med högkontrastduk. Jag personligen ser inget shine mm hemma hos mig.

 

Räcker ljusstyrkan till i lågt lampläge? Om den gör det för dig på 104" på 3,6 m så lär den väl räcka för 86-90" på 3,8-4 meter om det nu går att köra så liten bild på det avståndet...



#55

Postad 07 december 2015 - 15:35

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Räcker ljusstyrkan till i lågt lampläge? Om den gör det för dig på 104" på 3,6 m så lär den väl räcka för 86-90" på 3,8-4 meter om det nu går att köra så liten bild på det avståndet...

Ja de tycker jag definitivt den gör, men de e min personliga åsikt. Kanske proffsen kan svara på detta? Ja absolut ska den göra de ( kolla på nätet vilka avstånd finns någon projektor kalkylering på nätet), men du ska kanske ha större duk? Man vänjer sig riktigt fort med stor bild och man vill bara ha större... eller ja, sambon tycker man kunde haft större hahaha...



#56

Postad 07 december 2015 - 15:45

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Ja de tycker jag definitivt den gör, men de e min personliga åsikt. Kanske proffsen kan svara på detta? Ja absolut ska den göra de ( kolla på nätet vilka avstånd finns någon projektor kalkylering på nätet), men du ska kanske ha större duk? Man vänjer sig riktigt fort med stor bild och man vill bara ha större... eller ja, sambon tycker man kunde haft större hahaha...

 

Jag hade velat ha en större duk men iom att rummet är ganska smalt och öppningen kommer lite dumt så måste jag ha lite luft på sidorna om högtalarna.

 

Vi får se om något proffs tittar in i tråden och kan ge sina rekommendationer men det verkar ju lovande!



#57

Postad 07 december 2015 - 16:07

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Jag hade velat ha en större duk men iom att rummet är ganska smalt och öppningen kommer lite dumt så måste jag ha lite luft på sidorna om högtalarna.

 

Vi får se om något proffs tittar in i tråden och kan ge sina rekommendationer men det verkar ju lovande!

 

Okej, du får mäta vad du kan ha. rekommenderar att ta så stort du kan och få plats med högtalarna :)

 

Lycka till



#58

Postad 08 december 2015 - 12:49

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Finns det någon möjlighet att få till något bra här, helst hade jag ju velat köra i lågt lampläge för att minska ljudnivån. Är det ens möjligt och till vilken storlek på duk och avstånd ska jag då ha...? Som jag förstått det bör man ha minst 2*dukbred på en React 3, men räcker ljuset till med en HW40 i lågt lampläge i ett mörklagt rum?

Det fungerar bra även i lågt lampläge, även om du väljer en relativt stor duk. Hur stor bild du önskar beror på tycke och smak, hur rummet är utformat, hur du ska placera dina högtalare samt hur känslig du är för de bieffekter som uppstår med ReAct.

 

Bäst vore om du hade möjlighet att gå till en handlare som kan demonstrera de olika scenariorna så att du kan bilda dig en egen uppfattning.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#59

Postad 08 december 2015 - 15:33

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Det fungerar bra även i lågt lampläge, även om du väljer en relativt stor duk. Hur stor bild du önskar beror på tycke och smak, hur rummet är utformat, hur du ska placera dina högtalare samt hur känslig du är för de bieffekter som uppstår med ReAct.

 

Bäst vore om du hade möjlighet att gå till en handlare som kan demonstrera de olika scenariorna så att du kan bilda dig en egen uppfattning.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Det låter mycket bra det att förutsättningarna finns. Och naturligtvis har jag tänkt att åka och besöka en butik för att se hur det ligger till med bieffekterna alla pratar om. Vem vet, beroende på vad som händer med husköpet kanske jag en dag knallar in i en viss butik i Lund...



#60

Postad 29 maj 2016 - 10:52

Unregistered470cf299
  • Unregistered470cf299
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Hej, 

Ville bara dubbelkolla , Ska köpa ny duk i mitt ljusa rum, React 3 Linea 104 tum (bildbredd 2300mm ) avstånd till lins är cirka 4,60, takmonterad Epson 9200. Ser ut som det skall funka utan för mycket bekymmer eller tänker jag fel?

Tacksam för svar.

 

/



#61

Postad 29 maj 2016 - 11:11

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

 Ska köpa ny duk i mitt ljusa rum, React 3 Linea 104 tum (bildbredd 2300mm ) avstånd till lins är cirka 4,60, takmonterad Epson 9200. Ser ut som det skall funka utan för mycket bekymmer eller tänker jag fel?

 

 

Personligen tycker jag att du tänker helt rätt, men har du fått duken demad? Avståndet lins/duk som du har minimerar risk för ev hotspot, vilket är en bra förutsättning i alla fall :)


Redigerat av mcmike, 29 maj 2016 - 11:12.


#62

Postad 29 maj 2016 - 12:28

Unregistered470cf299
  • Unregistered470cf299
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Personligen tycker jag att du tänker helt rätt, men har du fått duken demad? Avståndet lins/duk som du har minimerar risk för ev hotspot, vilket är en bra förutsättning i alla fall :)

Tack för svar, jag har bara sätt den på HBB där dom hade den att jämföra med en standard duk och 2 likadana projektorer, jag var väldigt imponerad av bilden/ljus.Sedan blir man ju lite orolig när man läser här och så!!



#63

Postad 29 maj 2016 - 13:00

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

 jag har bara sätt den på HBB där dom hade den att jämföra med en standard duk och 2 likadana projektorer, jag var väldigt imponerad av bilden/ljus.

 

 

Då tycker jag att du ska lita på dina ögon :) Jag har lite shine vid vissa scener, men fördelarna överväger nackdelarna..

 

 

Sedan blir man ju lite orolig när man läser här och så!!

 

 

Just därför man ska bild sig en egen uppfattning, vilket du även gjort :)


Redigerat av mcmike, 29 maj 2016 - 13:02.


#64

Postad 29 maj 2016 - 13:48

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Kan man maska av bildytan lite till på en React tab tension på något bra sätt, utan att duken förstörs?

Alltså göra bildytan lite mindre...

#65

Postad 29 maj 2016 - 23:05

Unregistered470cf299
  • Unregistered470cf299
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Då tycker jag att du ska lita på dina ögon :) Jag har lite shine vid vissa scener, men fördelarna överväger nackdelarna..

 

 

 

Just därför man ska bild sig en egen uppfattning, vilket du även gjort :)

Toppen tackar för info



#66

Postad 05 augusti 2016 - 17:11

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Min React 3 duk är förmodligen lite för stor för min nuvarande setup, finns det några uppenbara nackdelar med att helt enkelt köra lite mindre bild än vad duken är jämfört med att ha en mindre duk? Det är en rullduk mot en ljus bakgrund så att bilden inte blir kant i kant med de tunna svarta kanterna tycker jag själv gör varken till eller från när jag testat. Rimligtvis borde väl materialet vara detsamma över hela ytan så det borde inte vara nån större skillnad på olika storlekar av duk med samma bildstorlek kan man tycka :)



#67

Postad 20 augusti 2016 - 11:02

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Hur är det egentligen med optimal projektorplacering för en React 3 duk, ska projektorn sitta så nära huvudet som möjligt eller ska den sitta så "ljusstudsen" är riktad mot huvudet på tittaren (dvs projektorn högt eller lågt)? Tycker mig ha läst både och nämligen.



#68

Postad 20 augusti 2016 - 13:34

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Hur är det egentligen med optimal projektorplacering för en React 3 duk, ska projektorn sitta så nära huvudet som möjligt eller ska den sitta så "ljusstudsen" är riktad mot huvudet på tittaren (dvs projektorn högt eller lågt)? Tycker mig ha läst både och nämligen.

Det bror nog lite på personlig preferens, som jag förstått det hela så reflekterar ljusen tillbaks mest ljus i den riktning där utfallande ljus är i samma vinkel som infallande, dvs på samma sätt som en spegel.

 

Det är väl främst hotspotting som påverkas av placeringen, om huvudet i lika långt under dukmitten som projektorn är över så blir bilden ljusstarkast i mitten. Är både projektor och huvud i underdelen av duken så blir bilden ljusstarkast där. Men min känsla är att det blir totalt sätt bäst med projektorn lika mycket över som huvudet är under dukens mitt, så att hotspotting är lika mycket i alla riktningar på duken.



#69

Postad 11 september 2016 - 13:02

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Det bror nog lite på personlig preferens, som jag förstått det hela så reflekterar ljusen tillbaks mest ljus i den riktning där utfallande ljus är i samma vinkel som infallande, dvs på samma sätt som en spegel.

 

Det är väl främst hotspotting som påverkas av placeringen, om huvudet i lika långt under dukmitten som projektorn är över så blir bilden ljusstarkast i mitten. Är både projektor och huvud i underdelen av duken så blir bilden ljusstarkast där. Men min känsla är att det blir totalt sätt bäst med projektorn lika mycket över som huvudet är under dukens mitt, så att hotspotting är lika mycket i alla riktningar på duken.

 

Vore interssant om någon av forumets bildproffs kunde reda ut detta. Men alla verkar ha sommarlov just nu :D



#70

Postad 11 september 2016 - 14:55

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
Jn82 har svarat rätt så därför har jag inte korrigerat.

PS. Inte sommarlov, men söndag...

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#71

Postad 11 september 2016 - 15:40

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

OK, tack båda för klargörandet!



#72

Postad 26 september 2016 - 08:51

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Klarar en TW3200 med fräsch lampa av en 77" React-duk i lågt eller högt lampläge? Blir en TW6600 för ljusstark på en sådan pass liten duk?

 

Man ska väl ta Projectorcentrals kalkylator med en nypa salt men 3,4 m som är mitt avstånd lins till duk ger 44 fl för 6600 och en 3200 skulle ge 28 fl. Detta antar jag är i högt lampläge.

 

Eller ska jag försöka hitta en beg. Panasonic PT-AT6000?

 

Under de förutsättningarna vi bor just nu så tillåter inte regeringen att jag lägger ner så pass mycket slantar som jag vill =/ Hon tror jag tröttnar =)

 

Jag kommer att börja med en billig projektor och en vanligt manuell diplomatduk för att så snabbt som möjligt avancera upp på en React på 77" och sedan så småningom byta projektorn.


Redigerat av hugeman, 27 september 2016 - 08:06.


#73

Postad 27 september 2016 - 10:20

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Klarar en TW3200 med fräsch lampa av en 77" React-duk i lågt eller högt lampläge? Blir en TW6600 för ljusstark på en sådan pass liten duk?

 

 

Det ska fungera fint med en TW3200, även i lågt lampläge på så pass liten duk. TW6600 blir i starkaste laget, om du inte ska titta med lampor tända förstås.

 

Eller ska jag försöka hitta en beg. Panasonic PT-AT6000?

 

Den är inte särskilt mycket ljusstarkare än TW3200 i praktiken(med någorlunda korrekt bild) så tycker du den ena funkar så lär den andra funka, om vi enbart pratar ljusflöde. Däremot har AT6000 lite bättre svärta och överlag en lite bättre bild. (Båda kan dock trycka ur sig ganska mycket ljus, men då är de inte särskilt korrekta längre och behöver man så mycket ljus ofta så är TW6600 ett bättre val)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#74

Postad 27 september 2016 - 11:52

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Det ska fungera fint med en TW3200, även i lågt lampläge på så pass liten duk. TW6600 blir i starkaste laget, om du inte ska titta med lampor tända förstås.

 

Den är inte särskilt mycket ljusstarkare än TW3200 i praktiken(med någorlunda korrekt bild) så tycker du den ena funkar så lär den andra funka, om vi enbart pratar ljusflöde. Däremot har AT6000 lite bättre svärta och överlag en lite bättre bild. (Båda kan dock trycka ur sig ganska mycket ljus, men då är de inte särskilt korrekta längre och behöver man så mycket ljus ofta så är TW6600 ett bättre val)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Nee inga lampor tända. Mörkt vardagsrum med ljusa tapeter är det som gäller.

 

Då får jag ge mig ut på marknaden då och leta. TW3200 verkar inte så svår att få tag i medans AT6000 verkar omöjlig att få tag i annat än ny.



#75

Postad 07 oktober 2016 - 12:37

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Det ska fungera fint med en TW3200, även i lågt lampläge på så pass liten duk. TW6600 blir i starkaste laget, om du inte ska titta med lampor tända förstås.

 

Nu har jag fått hem en TW3200 i gott skick med 1300-1400 timmar på lampan så då den kanske får bytas snart. Men tror du att ljuset även räcker till i Cinema-läget på en 77" REACT? Då ska det tydligen aktiveras något filter som reducerar ljusflödet och förbättrar svärtan om jag förstår dig rätt från en annan tråd!?

 

Rummet är som sagt var ett normalt vardagsrum med vitt tak och ljusgrå tapeter. Kommer endast se i ett helt nersläckt rum. Avståndet kommet att vara ca 3,40-3,50 mellan lins och duk. Testade att visa bilden på min grå vägg igår i bildläge normal och lågt lampläge och det var väl inte direkt någon succé ljusmässigt. Men en react-duk kanske fungerar bättre då den ändå är till för att visa en bild ;)



#76

Postad 07 oktober 2016 - 14:04

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Nu har jag fått hem en TW3200 i gott skick med 1300-1400 timmar på lampan så då den kanske får bytas snart. Men tror du att ljuset även räcker till i Cinema-läget på en 77" REACT? Då ska det tydligen aktiveras något filter som reducerar ljusflödet och förbättrar svärtan om jag förstår dig rätt från en annan tråd!?

 

 

Det stämmer. Lampan åldras ju även i tid inte bara timmar så det kan vara så att en ny lampa gör en stor skillnad. Men det är ju svårt för mig att avgöra som inte har sett den.

 

Rummet är som sagt var ett normalt vardagsrum med vitt tak och ljusgrå tapeter. Kommer endast se i ett helt nersläckt rum. Avståndet kommet att vara ca 3,40-3,50 mellan lins och duk. Testade att visa bilden på min grå vägg igår i bildläge normal och lågt lampläge och det var väl inte direkt någon succé ljusmässigt. Men en react-duk kanske fungerar bättre då den ändå är till för att visa en bild  ;)

 

Svårt att svara på då jag inte vet hur det ser ut på din vägg och vilken nyans av grå den är. Men någon ljuskanon är det ju inte fråga om oavsett...

ReAct riktar dock tillbaka ljus på ett annat sätt än din vägg så det lär bli bättre. Om det uppfyller dina krav vet jag däremot inte.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#77

Postad 13 oktober 2016 - 07:07

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Nu börjar allt trilla på plats men jag har en fundering gällande kasthöjden. Optimalt vore väl såklart om man kunde kasta bilden rakt framifrån i centrumpunkten på bilden men det blir ju rätt omöjligt så jag kommer få att använda lensshit vertikalt, med en minimal horisontal lensshift.

 

Men hur känslig är duken. Jag räknade ut att jag kommer ha 1,97 gånger dukbredden mellan lins och duk om det kan spela någon roll.

 

Ska man sikta på att få linsen i mitten av den översta 1/3 av bilden (grön), räcker det med att duktoppen vilar på linsens ovankant (blå) eller kan linsens nederkant vila på dukens överdel (röd)?

 

Naturligtvis är ju optimalt rent möbleringsmässigt att ha projektorn så högt upp som möjligt men det får ju inte bli med för mycket hotspott.

 

Ni som har vana av eller äger en reactduk. Hur högt upp på duken har ni/kan man ha linsen?

 

Bifogar en liten fil för att det ska bli lättare att förstå.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  Lins.jpg   22,07K   2 Antal nerladdningar


#78

Postad 13 oktober 2016 - 07:14

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Jag har min i ovankant, Jag har ca 370 cm från lins till duk på en 104. Jag personligen ser ingen hotspot, men shine kan jag se ibland i vissa filmer. Man har kanske blivit ännu mer kräsen på bildkvaliten sen man köpte projektor och duk.



#79

Postad 13 oktober 2016 - 07:50

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Jag har min i ovankant, Jag har ca 370 cm från lins till duk på en 104. Jag personligen ser ingen hotspot, men shine kan jag se ibland i vissa filmer. Man har kanske blivit ännu mer kräsen på bildkvaliten sen man köpte projektor och duk.

 

Om jag tolkar dig rätt så har du din lins vid den blå ringen? Shine kommer jag naturligtvis att se men när jag var och tittade så störde jag mig inte jättemycket på det. Faktum var att den billiga vita duken ena butiken hade att jämföra med faktiskt gav mer shine än reacten.


Redigerat av hugeman, 13 oktober 2016 - 07:51.


#80

Postad 13 oktober 2016 - 13:52

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Om jag tolkar dig rätt så har du din lins vid den blå ringen? Shine kommer jag naturligtvis att se men när jag var och tittade så störde jag mig inte jättemycket på det. Faktum var att den billiga vita duken ena butiken hade att jämföra med faktiskt gav mer shine än reacten.

Nää mer mot röda ringen, sorry var kanske otydlig. haha. Jag tycker de funkar kanon. grymt nöjd. Har en hw40 till reacten.



#81

Postad 13 oktober 2016 - 14:40

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Optimal höjd är beroende av hur högt "titt-höjden" är. Om du placerar ditt huvud i omvänd ordning i dukens nederdel så har du optimal höjd. Alltså om ditt huvud är placerat precis under bildens underkant så är optimal placering av projektorn din röda ring.

 

Sen är detta ett ickeproblem i praktiken eftersom ReActen sprider ljuset tillräckligt mycket för att du antagligen inte kommer att se någon skillnad.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 13 oktober 2016 - 14:40.


#82

Postad 13 oktober 2016 - 14:55

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Optimal höjd är beroende av hur högt "titt-höjden" är. Om du placerar ditt huvud i omvänd ordning i dukens nederdel så har du optimal höjd. Alltså om ditt huvud är placerat precis under bildens underkant så är optimal placering av projektorn din röda ring.

 

Sen är detta ett ickeproblem i praktiken eftersom ReActen sprider ljuset tillräckligt mycket för att du antagligen inte kommer att se någon skillnad.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Det låter ju bra, då får vi hoppas det funkar. Jag kommer iof ha mitt huvud mitt i duken så jag testade att köra enligt regeln 1/3 nedanför och 2/3 ovanför ögonhöjd men tyckte bara det blev jobbigt vid 2:35 filmer då jag fick sitta med huvudet konstant bakåtlutat så jag får placera duken lågt med underkant på 65 cm. Nu tror jag att jag börjar bli redo för beställning av duk =)



#83

Postad 13 oktober 2016 - 15:38

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Det låter ju bra, då får vi hoppas det funkar. Jag kommer iof ha mitt huvud mitt i duken så jag testade att köra enligt regeln 1/3 nedanför och 2/3 ovanför ögonhöjd men tyckte bara det blev jobbigt vid 2:35 filmer då jag fick sitta med huvudet konstant bakåtlutat så jag får placera duken lågt med underkant på 65 cm. 

Då ska du försöka placera projektorn så lågt som möjligt. Fördelen blir då också att du slipper använda så mycket lensshift vilket ger en bättre skärpa i bilden.

 

Nu tror jag att jag börjar bli redo för beställning av duk =)

 

Då sitter jag och väntar på plinget i inkorgen... :P

 

Lycka till!

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#84

Postad 13 oktober 2016 - 16:56

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Då ska du försöka placera projektorn så lågt som möjligt. Fördelen blir då också att du slipper använda så mycket lensshift vilket ger en bättre skärpa i bilden.

Då sitter jag och väntar på plinget i inkorgen... :P

Lycka till!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Butik kan jag dessvärre inte välja i det här fallet då duken till stora delar kommer att vara betalning för en massa gentjänster. Så tid för beställning o vart blir inte upp till mig att bestäma utan det får han som ska betala bestämma. Dock har jag sagt att jag ska ha duken innan nyår ;). Men jag lovar att du kommer få ett pling sedan när det är dags för projektoruppgradering :)

Redigerat av hugeman, 13 oktober 2016 - 17:51.


#85

Postad 13 oktober 2016 - 17:59

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Butik kan jag dessvärre inte välja i det här fallet då duken till stora delar kommer att vara betalning för en massa gentjänster. Så tid för beställning o vart blir inte upp till mig att bestäma utan det får han som ska betala bestämma. Dock har jag sagt att jag ska ha duken innan nyår ;). Men jag lovar att du kommer få ett pling sedan när det är dags för projektoruppgradering :)

Ha, ha, nä jag bara skojade med dig, så det är lugnt :)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#86

Postad 13 oktober 2016 - 20:47

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Ha, ha, nä jag bara skojade med dig, så det är lugnt :)

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Jag förstår det men du förtjänar all cred å lite sälj med tanke på hur du delar med dig av din enorma kunskap och erfarenhet i ämnet projektorer och dukar!

#87

Postad 15 oktober 2016 - 18:19

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Ta bort


Redigerat av hugeman, 17 oktober 2016 - 08:06.


#88

Postad 17 oktober 2016 - 23:26

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Något jag upplever som lite tråkigt med denna duk är att idrott inte blir så bra, då främst sådan med jämnfärgad bakgrund. Tex fotboll gör hotspottingen rätt uppenbar på ett sätt som jag inte ser när det kollas på film. Dessutom tappar man lite pop i bilden även om kontrasten verkar öka.

#89

Postad 21 oktober 2016 - 07:05

Unregisteredeff18557
  • Unregisteredeff18557
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Står inför mitt första projektorköp till min nya lägenhet; 

Premisser; 

- Vita väggar och tak

- Projektor till duk 0 - 5.75 meter takmonterad

 

Är väldigt sugen på en React och eventuellt även en liten större storlek (110-120") med rullkasseten Thor.

Projektorn som är aktuell är antingen Sony HW45 eller motsvarande Epson. Har noterat att Epson kan leverera mycket mer ljus. Behövs det eller klarar jag mig med Sonyn trots dukstorleken och mina eländiga vita väggar?



#90

Postad 21 oktober 2016 - 15:21

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Står inför mitt första projektorköp till min nya lägenhet; 

Premisser; 

- Vita väggar och tak

- Projektor till duk 0 - 5.75 meter takmonterad

 

Är väldigt sugen på en React och eventuellt även en liten större storlek (110-120") med rullkasseten Thor.

Projektorn som är aktuell är antingen Sony HW45 eller motsvarande Epson. Har noterat att Epson kan leverera mycket mer ljus. Behövs det eller klarar jag mig med Sonyn trots dukstorleken och mina eländiga vita väggar?

Det kommer att fungera bra med en HW45. Fördelen Epson ger är att du inte behöver göra lika mörkt i rummet när ni ska titta. Lösningen blir helt enkelt att projektorn med möjlighet till mer ljus blir mer flexibel så att ni inte behöver anpassa er lika mycket/ofta utan mer kan använda det som en stor TV.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#91

Postad 08 november 2016 - 15:25

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Finns det några rekommendationer som man ska försöka eftersträva gällande färgtemperatur och gamma på en React-duk? Har för mig att jag läst det någonstans då duken i sig påverkar färgtemp. etc. Förvisso lite svårt att få till utan kalibrering, men man kanske få en fingervisning.



#92

Postad 09 november 2016 - 14:40

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

Lite offtopic, men gissar att det är en bra tråd att fråga i ändå. Har jag fattat rätt om jag fattat det som att man kan välja vilken sida man drar elen på en Linea? Är detta även sant för Diplomat?

 

Jag tänkte fästa duken från taket, skulle ni säga att Linea är att föredra ändå? Känns ju som man förlorar lite av "slim"-grejen iom att den ändå kommer komma ut en bit i rummet.



#93

Postad 10 november 2016 - 12:03

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Finns det några rekommendationer som man ska försöka eftersträva gällande färgtemperatur och gamma på en React-duk? Har för mig att jag läst det någonstans då duken i sig påverkar färgtemp. etc. Förvisso lite svårt att få till utan kalibrering, men man kanske få en fingervisning.

ReAct drar åt det blåa hållet så generellt är det läge att välja ett utgångläge med mer rött i, tex 5500K istället för 6500K. Men det skiljer ju från modell till modell av projektorer så bäst är att kalibrera eller be någon som är kunnig titta för att välja vad som är mest korrekt.

 

Gamman väljer du utefter den totala prestandan, inte efter enbart duken. Man tar hänsyn till hur mörkt rummet är och hur bra projektorn presterar tillsammans med duken och ställer gamman utefter dessa förutsättningar. Har du ett ljust rum som du tittar i med en ReAct så får man välja ett lägre värde, tex 2,0-2,2 mot att i ett lite mörkare rum kanske kunna dra gamman mot 2,2-2,4.

 

Man strävar generellt inte mot att få bilden så ljus så möjligt med så mycket detaljer som möjligt utan man strävar nästan mot det motsatta. Desto högre gamma(mörkare bild) ditt system/rum tillsammans kan klara desto större djup skapar du i bilden. Men ett stort djup kräver då bra produkter och ett riktigt mörkt rum.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#94

Postad 12 november 2016 - 16:55

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

ReAct drar åt det blåa hållet så generellt är det läge att välja ett utgångläge med mer rött i, tex 5500K istället för 6500K. Men det skiljer ju från modell till modell av projektorer så bäst är att kalibrera eller be någon som är kunnig titta för att välja vad som är mest korrekt.

 

Gamman väljer du utefter den totala prestandan, inte efter enbart duken. Man tar hänsyn till hur mörkt rummet är och hur bra projektorn presterar tillsammans med duken och ställer gamman utefter dessa förutsättningar. Har du ett ljust rum som du tittar i med en ReAct så får man välja ett lägre värde, tex 2,0-2,2 mot att i ett lite mörkare rum kanske kunna dra gamman mot 2,2-2,4.

 

Man strävar generellt inte mot att få bilden så ljus så möjligt med så mycket detaljer som möjligt utan man strävar nästan mot det motsatta. Desto högre gamma(mörkare bild) ditt system/rum tillsammans kan klara desto större djup skapar du i bilden. Men ett stort djup kräver då bra produkter och ett riktigt mörkt rum.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

 

Jag får prova mig fram helt enkelt, men insett att en ny projektor är ett krav om man ska ta detta till nya höjder =) Svärtan i TW3200 är helt enkelt inte tillräckligt bra. Dock blir jag lite rädd att HW45 ska ge lite för mycket ljus på 77". Mina TW3200 med nästan 1500 timmar på lampan i lågt lampläge ger spontant mer än tillräckligt med ljus. Och en HW45 i lågt lampläge ger om jag förstått det rätt mer ljus...



#95

Postad 25 november 2016 - 11:07

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Börjar bli riktigt sugen på Projektor, bor i lägenhet med normal stort vardagsrum

avståndet från Projektor lins till duk blir ca 3m mätt från vägg till vägg är det 3.60cm

 

Väggarna är jord/brun färgade taket är vitt, har 3 fönster som täcker hela kortsidan, har persienner men kommer nog köpa

mörkläggnings gardiner senare.

 

Så jag undrar vad kommer att fungera bäst, vill ha så bra bild som möjligt.

Projektorerna jag är sugen på är, Epson EH-TW9300 & Sony VPL-HW65ES

Duken en ReAct 3 90-104" finns säkert bättre dukar men ReAct duger nog för mig som första duk.

 

kommer detta fungera på 3m från lins till duk?



#96

Postad 25 november 2016 - 12:07

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Börjar bli riktigt sugen på Projektor, bor i lägenhet med normal stort vardagsrum

avståndet från Projektor lins till duk blir ca 3m mätt från vägg till vägg är det 3.60cm

 

Väggarna är jord/brun färgade taket är vitt, har 3 fönster som täcker hela kortsidan, har persienner men kommer nog köpa

mörkläggnings gardiner senare.

 

Så jag undrar vad kommer att fungera bäst, vill ha så bra bild som möjligt.

Projektorerna jag är sugen på är, Epson EH-TW9300 & Sony VPL-HW65ES

Duken en ReAct 3 90-104" finns säkert bättre dukar men ReAct duger nog för mig som första duk.

 

kommer detta fungera på 3m från lins till duk?

Det låter likt min gamla setup, hade en hw55 kombinerat med react 104" duk, satt ungefär 2.60 från duken, projektorn 1 m längre bak. Var väldigt nöjd.



#97

Postad 25 november 2016 - 12:28

ellerström
  • ellerström
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 1

Det råkar vara så att jn82:s gamla setup är min nuvarande setup (köpte hans) och jag är också väldigt nöjd. Mitt avstånd mellan lins och duk är ca 330 cm (så något närmre än jn82) och sitter på ungefär samma avstånd (dvs 330cm).

 

Hotspot/vignettering (alltså när hörnen är lite mörkare än mitten av bilden, dvs att det ser ut som att det är en ljusare cirkel/ellips i bilden) finns och syns pga för kort kastavstånd. Men detta är inget jag tänker på vid filmvisning utan bara vid stillbilder och speciellt uniforma sådana. Hur mycket man stär sig på detta är väldigt individuellt, så jag skulle rekommendera att kika i butik om möjligt (kika i butik är såklart alltid att rekommendera).

 

Ang HW65 vs TW 9300 så ska ju den sistnämnda ge en hel del mer ljus, om man vill, vilket hjälper till i ett ljust vardagsrum (dvs vita väggar). Jag har tyvärr inte sett den, så jag vet inte hur den står sig i övrigt mot HW65. Även här är det att föredra att själv kika i butik om möjligt. Rekommenderar The Rock i Lund å det varmaste om du bor i närheten.


Redigerat av ellerström, 25 november 2016 - 12:29.


#98

Postad 25 november 2016 - 13:05

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Det låter likt min gamla setup, hade en hw55 kombinerat med react 104" duk, satt ungefär 2.60 från duken, projektorn 1 m längre bak. Var väldigt nöjd.

Ok låter som om det kanske kommer att fungera då, vad kör du idag?

 

Det råkar vara så att jn82:s gamla setup är min nuvarande setup (köpte hans) och jag är också väldigt nöjd. Mitt avstånd mellan lins och duk är ca 330 cm (så något närmre än jn82) och sitter på ungefär samma avstånd (dvs 330cm).

 

Hotspot/vignettering (alltså när hörnen är lite mörkare än mitten av bilden, dvs att det ser ut som att det är en ljusare cirkel/ellips i bilden) finns och syns pga för kort kastavstånd. Men detta är inget jag tänker på vid filmvisning utan bara vid stillbilder och speciellt uniforma sådana. Hur mycket man stär sig på detta är väldigt individuellt, så jag skulle rekommendera att kika i butik om möjligt (kika i butik är såklart alltid att rekommendera).

 

Ang HW65 vs TW 9300 så ska ju den sistnämnda ge en hel del mer ljus, om man vill, vilket hjälper till i ett ljust vardagsrum (dvs vita väggar). Jag har tyvärr inte sett den, så jag vet inte hur den står sig i övrigt mot HW65. Även här är det att föredra att själv kika i butik om möjligt. Rekommenderar The Rock i Lund å det varmaste om du bor i närheten.

Tror inte jag kommer att störa mig på att hörnen är lite mörkare än mitten av bilden, dvs att det ser ut som att det är en ljusare cirkel/ellips i bilden

men undrar hur pass mycket det skiljer på bilden mellan TW 9300 & HW65, bor i Sundsvall så en tur till The Rock i Lund blir för långt att åka.

Får kolla om det Finns på Hifiklubben i stan, brukar ej handla där, endast av en annan lokal butik, men dom har mest Hifi tyvärr.

 

Sedan att TW9300 klarar 4K, men det gör inte HW65, men jag vet ej om det blir någon skilland på dom två när man spelar på

Playstation 4 PRO som skall inhandlas det med.



#99

Postad 03 december 2016 - 21:27

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Tycker ReAct 3 fungerar utmärkt för film i mitt svenska (dvs vita) vardagsrum. Har 120" vilket eg är lite för stort men vadå, man lever bara en gång :D Sport däremot är inte riktigt 100, speciellt sådan som spelas på en jämnfärgad plan typ fotboll eller ishockey, där blir det mer tydligt med högkontrastdukarnas nackdelar och där tyckte jag nog vita duken fungerade bäst.

 

 

Kör med en Epson TW9000 (med ny lampa), har funderat på att uppgradera men som jag förstått det så finns det inte ens idag något som levererar så där värst mycket mer ljusstyrka än TW 9000, rätt?



#100

Postad 04 december 2016 - 12:31

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
Nä, det tycker jag nog inte stämmer riktigt. Tw9300 leverarar ganska exakt dubbelt så mycket ljus som en ny HW65 i lågt lampläge och iris öppen på båda. Sist jag hade en beg. TW8100, som är snarlik med TW9000, i butiken så var motsvarande Sony lite starkare.

Så jag skulle med ganska stor säkerhet kunna säga att en TW9300 lämnar mer än dubbelt så mycket kalibrerat ljus som din TW8100 och det ger förstås en ordentlig skillnad på en stor ReActduk som din.

Prova sätt din Tw8100 i läge dynamic i högt lampläge. Det ger en indikation av hur ljuset motsvarar på en korrekt inställd Tw9300 i lågt lampläge.

Som bonus är den klart tystare samtidigt.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.