Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dags att testa Harman Kardons slutsatser om placering

132 svar till detta ämne Harman Subwoofer REW Minidsp mutiple subs
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 april 2020 - 09:36

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 1
I dagarna ska jag testa att placera en subwoofer vid mitten av frontväggen och den andra vid mitten av bakväggen. Enligt Harmans slutsatser ska detta ge en jämn respons över ett något större lyssningsområde än enbart sweetspot. Om det även låter bra återstår att se. Jag har testat en hel del placeringar och det som än så länge vunnit är stackning framme i höger hörn, men det låter då bäst i sweetspot och inte så bra till höger och vänster i soffan.

Receivern har dubbla SW-utgångar och kan i teorin kalibrera subbarna oberoende av varandra. Jag har även tillgång till en Antimode 8033 samt REW.

Vill dock ändå gärna ha tips om hur jag i teorin skapar bäst förutsättningar innan finlir med kalibrering etc. Är det så enkelt att främre sub ställs på fas 0 och den bakre på 180? Avståndet till den främre subben har jag hyfsad koll på, men den bakre - någon som har tips där? Är det så enkel att avstånd från lyssningsplats plus någon millisekunds fördröjning i slutsteget ger det jag ska ställa in?

Andra saker värda att testa? Delning kommer ske vid 60 eller 80 Hz mot XTZ 99.26 frontar. Receivern är en Yamaha RX-A3060. Rummets mått 4.45 x 5.50 med akustiktak nedpendlat ca 10 cm från innertaket på 2.50m. Spelar från kortsidan.


Edit 19/5: längre fram i tråden nämns ett par relevanta klipp på Youtube som Home Theater Gurus står för. Nedan följer dels en länk till deras kanal, dels direktlänkar till avsnitt 8 och 7 som bör ses i den ordningen. Avsnitt 8 handlar om hur man nivåmatchar två eller fler subwoofrar. Avsnitt 7 är relativt omfattande och går noggrant igenom hur man kalibrerar subwoofrar med hjälp av mätverktyget REW (Room EQ Wizzard), Minidsp (ljudprocessor) och mikrofon. Vill man veta mer om detta rekommenderas en googling och att läsa inläggen i denna tråd för tips om inköpsställen.

HT Gurus kanal: https://m.youtube.co...FmIaH1jQ/videos

Episod 8: https://m.youtube.co...h?v=tDaZT5G0Mwg

Episod 7: https://m.youtube.co...h?v=_A6gPCczhuU

Harmans slutsatser om optimal placering av subwoofers för att uppnå jämn bas över ett större lyssningsområde: https://www.harman.c.../multsubs_0.pdf

Redigerat av Saturnus, 19 maj 2020 - 10:15.


#2

Postad 19 april 2020 - 11:32

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 1
Mina subbar är i stort sett placerade som du beskriver , går ej att sätta den främre i mitten på grund av storleken men den bakre kan jag lättare fösa runt på golvet.

Har också ställt subbarna på stenplattor , det blev faktiskt bättre , kan inte längre känna vibrationer i golvet men detta beror ju också på hur golvet är konstruerat.

Har en Denon 6200 tillsammans med slutsteg till alla kanaler 11/2 och kallibreringen i den XT32 , tycker jag klarar detta bra , och kan nog hålla med Harman att bas ljudet sprids mer i rummet , men detta är ju vad som upplevs i mitt rum så klart.

#3

Postad 19 april 2020 - 13:03

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 1
När jag hade 1 sub så var den länge plaserad i mitten fram. Detta gav mest kontrollerad och artikulerad bas för mig och är väldig fan av den plaseringen. Nu har jag inte plats men blir kul att se hur det blir för dig med Harmans en fram och en bak i mitten.

#4

Postad 19 april 2020 - 13:58

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 1
Jag har använt mitten fram och mitten bak på mina 2st subwoofers men jag tyckte att jag fick dåligt drag i basen. För mig i mitt rum så fungerar motsatt hörn principen bättre.

#5

Postad 19 april 2020 - 15:20

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 1
TS: delayen kan bli mycket mer än någon millisekund. Avståndet till lyssningsplatsen spelar ingen roll, inte i fråga om delay.
Det hänger på hur den samverkar med ditt rum och med första subben i ditt rum.

Kortfattat: ingen människa kan avgöra hur basresponsen är i ett rum över ett givet frekvensomfång,t.ex. 15-120hz. Vill man ha en sann bild över hur det ser ut så krävs kalibrerad mick och mätprogram. T.ex. REW samt Umik-1. (Populär kombo)

Jag är kass på att förklara, men något jag önskar alla med hemmabio kunde se, är "Home theater gurus" filmer på Youtube. Han snackar inte bara, utan förklarar och visar att det verkligen funkar.

Särskilt episode 7. Jag kollade och det kostade dryga 4K med mick ☺️
Bästa investeringen jag gjort i bion tror jag.

Den är lång men oerhört sevärd. Även hans andra klipp öppnar nog många ögon och besvarar väldigt många frågor.
Lycka till!

Redigerat av Cruentuz, 19 april 2020 - 15:31.


#6

Postad 19 april 2020 - 17:55

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Tack alla som svarat! Lovar att återkomma med uppdatering när jag börjat möblera om. Hela helgen har gått till trädgårdsarbete, så har fortfarande det roligaste kvar, dvs hemmabion. Ska definitivt kolla efter Home theater gurus klipp. Tipset ovan om stenplattor är intressant. Brukar köra med dämpkuddar annars.

#7

Postad 19 april 2020 - 22:12

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

TS: delayen kan bli mycket mer än någon millisekund. Avståndet till lyssningsplatsen spelar ingen roll, inte i fråga om delay.
Det hänger på hur den samverkar med ditt rum och med första subben i ditt rum.
Kortfattat: ingen människa kan avgöra hur basresponsen är i ett rum över ett givet frekvensomfång,t.ex. 15-120hz. Vill man ha en sann bild över hur det ser ut så krävs kalibrerad mick och mätprogram. T.ex. REW samt Umik-1. (Populär kombo)
Jag är kass på att förklara, men något jag önskar alla med hemmabio kunde se, är "Home theater gurus" filmer på Youtube. Han snackar inte bara, utan förklarar och visar att det verkligen funkar.
Särskilt episode 7. Jag kollade och det kostade dryga 4K med mick ☺️
Bästa investeringen jag gjort i bion tror jag.
Den är lång men oerhört sevärd. Även hans andra klipp öppnar nog många ögon och besvarar väldigt många frågor.

Lycka till!


Även jag har sett det mesta av hans inlägg , särskilt ett där han pratar om hur viktigt det egentligen är att rikta alla högtalare mot sweetspot.

Men om man tänker efter så är ju detta rätt självklart , kallibreringssystemet får ju lättare att justera så att det blir så bra som möjligt om alla högtalare pekar mot micken.

Jag följde faktiskt hans råd och gjorde så med alla mina högtalare , surrarna sitter på ställbara vägfästen så för mig var det lätt att göra detta.

Jag har sett många trådar på youtube rörande hembio men tycker att han förklarar på ett mycket bra och förståeligt sätt.

#8

Postad 20 april 2020 - 12:18

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Har en Denon 6200 tillsammans med slutsteg till alla kanaler 11/2 och kallibreringen i den XT32 , tycker jag klarar detta bra , och kan nog hålla med Harman att bas ljudet sprids mer i rummet , men detta är ju vad som upplevs i mitt rum så klart.

Jag har en Marantz SR-7013 i vardagsrummet och är i stora drag nöjd med hur den kalibrerar subwoofern (har bara en). Yamaha är tyvärr inte lika imponerande när det gäller baskalibrering, och många kompletterar med en Antimode eller minidsp. Jag kommer definitivt testa vad Antimode kan göra, men då jag redan har rew och umik är steget till en minidsp inte särskilt långt. Då kan jag uppnå en bas i biorummet som låter bra inte bara i sweetspot utan även strax till höger och vänster om, kanske.

#9

Postad 20 april 2020 - 12:31

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Helt riktigt Dakota. Jag kör också så, men för bättre ljudbild för de som sitter bredvid sweetspot.
(Använder bara Audeyssey för distance(delay) och levelmatching, och stänger av resten.

Låt oss säga att du sitter i stolen till vänster om sweetspot. Utan toe in vid musik så hör du (i princip) bara vänster front.
Kör jag istället full toe in, så minskar det direktstrålande ljudet från vänster front en del, samtidigt som höger front hörs mer, för den riktas mot dig. Tycker det låter mycket mer balanserat så för alla som inte sitter i sweetspot. Och sweetspot förlorar ingenting av detta heller. Win-win.

#10

Postad 20 april 2020 - 18:11

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Statusrapport: jag är såld.

Subbarna placerade mitt fram och bak, men med sterebänk resp. låg hylla mellan subbar och resp. vägg. Oj oj oj, var börjar man. Maken till snabb och jämn bas har jag aldrig upplevt i detta rum. Ingenstans inom lyssningsområdet är basen onaturlig eller förstärkt, utan jämn och fin. Jag har bara ställt in subbarna med hörseln som redskap än så länge, men oj så bra det låter. Flyttar man till höger eller vänster i soffan låter det fortfarande kanon - helt otroligt.

Nästa steg är att flytta bänk och hylla så att subbarna hamnar vid resp. vägg. Sen ska det mätas och kalibreras!

Till saken hör att jag nyligen drog ut frontarna från väggen och fick mycket fint djup och bredd i ljudet, men basen saknades till stora delar. Flyttade då fram soffan en halvmeter och hamnade i ljudnirvana. Att nu även få fram en suverän bas är alltså som att vinna på lotto. Jag har haft så många olika subbar och placeringar i detta rummet genom åren att jag ibland resignerat, men nu äntligen är en milstolpe passerad. More to follow....!

#11

Postad 20 april 2020 - 19:22

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Statusrapport: jag är såld.
Subbarna placerade mitt fram och bak, men med sterebänk resp. låg hylla mellan subbar och resp. vägg. Oj oj oj, var börjar man. Maken till snabb och jämn bas har jag aldrig upplevt i detta rum. Ingenstans inom lyssningsområdet är basen onaturlig eller förstärkt, utan jämn och fin. Jag har bara ställt in subbarna med hörseln som redskap än så länge, men oj så bra det låter. Flyttar man till höger eller vänster i soffan låter det fortfarande kanon - helt otroligt.
Nästa steg är att flytta bänk och hylla så att subbarna hamnar vid resp. vägg. Sen ska det mätas och kalibreras!
Till saken hör att jag nyligen drog ut frontarna från väggen och fick mycket fint djup och bredd i ljudet, men basen saknades till stora delar. Flyttade då fram soffan en halvmeter och hamnade i ljudnirvana. Att nu även få fram en suverän bas är alltså som att vinna på lotto. Jag har haft så många olika subbar och placeringar i detta rummet genom åren att jag ibland resignerat, men nu äntligen är en milstolpe passerad. More to follow....!


Att du flyttade fram soffan en bit och fick bättre bas kan bero på att den innan stod i en död punkt/null tror jag det heter , detta tar också killen på youtube upp , finns dataprogram som räknar ut detta , skulle starkt rekomondera att du tittar på alla hans avsnitt där lär han ut hur en hembio ska byggas från grunden så att allt blir rätt från början.

#12

Postad 21 april 2020 - 06:01

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Inte alls omöjligt att jag suttit i en sorts null. Subbarna lät i och för sig bra i sweetspot efter att Antimode gjort sitt, men platserna bredvid var dåliga. Högtalarnas bas var riktigt svag. Men det är historia nu!

Är det värt att lägga en och en halv till två timmar på HT Guru ep. 7/8 om man inte har minidsp? Möjligen säljer jag antimoden och köper en minidsp eftersom Antimode bara kalibrerar en enda lyssningsplats.

#13

Postad 21 april 2020 - 09:06

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 0

Att kalibrera flera platser även med minidsp är inte så lätt. Är detta något han går igenom i 7/8?



#14

Postad 21 april 2020 - 16:41

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Han mäter alla stolar på slutet och visar graferna. (Väldigt lika.)
Den som skiljer sig mest från de övriga står vid en öppning ut mot foajen har jag för mig.

Ang. frågan om man även utan minidsp har glädje av ep. 7 och 8....8an iaf om gainmatching. Sen har han andra avsnitt om man kör utan minidsp.

#15

Postad 21 april 2020 - 17:51

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Han mäter alla stolar på slutet och visar graferna. (Väldigt lika.)
Den som skiljer sig mest från de övriga står vid en öppning ut mot foajen har jag för mig.
Ang. frågan om man även utan minidsp har glädje av ep. 7 och 8....8an iaf om gainmatching. Sen har han andra avsnitt om man kör utan minidsp.

Det låter sevärt. Det ska tydligen bli grått väder här i sydväst till helgen, vilket betyder tid till mätning med REW. På denna sida finns en graf längst ned där MSO använts. Minst sagt imponerande kurvor: https://www.minidsp....g-multiple-subs

#16

Postad 21 april 2020 - 19:45

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Här är hans videos så ni inte behöver skriva rätt på tuben :)

https://www.youtube....gORcMS9FmIaH1jQ

(Såg att ep.9 börjar han gå igenom tips om man inte har miniDSP.)

Bara att kika på det som intresserar just dig. Personligen är jag avundsjuk på att han håller på att bygga nytt hus, med tillhörande bio, och är just i färd med att bygga nya subbar.

#17

Postad 21 april 2020 - 20:45

anttoon
  • anttoon
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 1
Jag provade att ha dom på sidan. Det blev en snuskigt rak kurva men ack så tråkigt det lät och basen kändes inget heller. Den översta grafen är då jag har subbarna i fronten utan audyssey
Och den raka är då jag har dom bredvid soffan. Snubbarna i hörnen var inte inkopplad.
Jag ställer in så jag får en rak kurva i minidsp till snubbarna i hörnen sen ställer jag in dayton snubbarna med Nx3000d så dom blir rak och sedan kör jag audyssey. Då kan jag ställa in krivan efter audyssey som jag vill ha den. Jag gillar vad audyssey gör med dom andra högtalarna. Det är synd man inte kan välja vad audyssey ska göra.

Bifogad fil(er)


Redigerat av anttoon, 21 april 2020 - 21:36.


#18

Postad 21 april 2020 - 22:29

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Basen vid 30hz behöver vara typ 8-10db högre än vid 80hz för att upplevas som lika hög.
Kör en house curve i REWs EQ eller aktivera Dynamic EQ, då det är vad denna gör bland annat.

Redigerat av Cruentuz, 22 april 2020 - 00:00.


#19

Postad 22 april 2020 - 16:06

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Jag lyssnar mest på konserter på Blu-ray och eftersträvar ingen överdriven bas. Det som är viktigt för mig är att basen inte dippar i vissa frekvenser eller låter skit om man inte sitter i sweetspot. Detta har jag redan uppnått, tror jag, utan någon som helst EQ. Mätning ska dock göras till helgen.

#20

Postad 22 april 2020 - 18:01

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Ladda ner Harmans room modes calcultor samt kolla in vad du har för SBIR frekvens du behöver behandla för att få bas utan nollor. Finns en snubbe på YT (Home theater gurus) som går igenom allt väldigt bra. Har själv ingen dedikerad bio men har kollat nästan allt endå 😂

#21

Postad 23 april 2020 - 06:45

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Tittade på HT Guru ep 9 igår efter tips av Cruentuz m fl och fick ett bra intryck. Begriplig och noggrann genomgång av basics kompletterat med förtydligande texter där det behövs. Tar med mig huvudbudskapet: glöm bort att ställa in subbarna med enbart öronen som hjälp! Så nu är jag redo att angripa ep 7. Kunde inte låta bli att lyssna på en konsert på BD sent på kvällen och upplevde en sjukt skön bas, med bröstkick och nyansering. Anar dock att jag har en topp i någon frekvens som måste tämjas.

SBIR: hittade till http://tripp.com.au/sbir.htm
och tryckte in mina värden lite på känn, dvs utan mätning. Vet dock inte exakt vad jag ska leta efter. Mycket info där. Harman room mode calculator ska testas.

Redigerat av Saturnus, 23 april 2020 - 06:46.


#22

Postad 23 april 2020 - 07:52

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

SBIR: hittade till http://tripp.com.au/sbir.htm
och tryckte in mina värden lite på känn, dvs utan mätning. Vet dock inte exakt vad jag ska leta efter. Mycket info där. Harman room mode calculator ska testas.

 

kolla på HT gurus ep. 27 om SBIR så förstår du. 



#23

Postad 25 april 2020 - 19:05

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Tittar med nöje igenom ett par avsnitt i helgen. Kan det inte bli dåligt väder så man får en ursäkt att inte fixa i ordning trädgård och terass? Vill verkligen börja labba i biogrottan nu. Är sugen på att köpa en minidsp hd, men fixar den allt som t ex en Antimode eller Audyssey MultEQ XT32 gör? Eller är det en ren EQ? Borde kanske läsa på en aning.

#24

Postad 25 april 2020 - 22:31

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 1

Tittar med nöje igenom ett par avsnitt i helgen. Kan det inte bli dåligt väder så man får en ursäkt att inte fixa i ordning trädgård och terass? Vill verkligen börja labba i biogrottan nu. Är sugen på att köpa en minidsp hd, men fixar den allt som t ex en Antimode eller Audyssey MultEQ XT32 gör? Eller är det en ren EQ? Borde kanske läsa på en aning.

De 2, Audeyssey och antimode, spelar inte ens i samma liga. Vad gör de med subbarna förresten? Har du mätt upp resultatet och jämfört graferna? Låter 25hz lika bra som 75hz? Lite som subcrawl, bas kan låta bra i en låt, men gäller det alla frekvenser?

När man vill veta vad som egentligen görs och påverka själv är det dags för en kalibrerad mick och miniDSP eller motsvarande. Så kändes det för mig iaf. Kände mig lite lurad när jag insåg vad jag missat alla år.

Sound Uniteds egna ...presskille?, sa nyligen att man borde använda mobilappen istället, för mobilprocessorerna är mycket mer kapabla än de i en reciever. ( https://www.youtube....h?v=ot0TKlkQBM8 ) Edit: timestamp 1:28:40 och framåt. Han tipsar även om att inte använda Audeyssey över 300Hz. Det kan man ju dra en del slutsatser av...

Tror Audeyssey kan mäta ner till 15hz nu iaf. Men till vilken nytta har jag ingen aning om.

 

Har inte koll på allt man kan göra med miniDSP men bl.a.:

*USB DAC

*Subb EQ/integrering

*Uppdatera till Dirac Live.Paid upgrade. ( https://www.minidsp....x4hd-to-ddrc-24 )

*Aktivt delningsfilter till ett par 2-vägshögtalare. Kan man ändra delningsfiltret när man vill eller bygga ett fysiskt när man vet vad som låter bäst.

 

De är väl de stora grejerna va jag kommer på nu.


Redigerat av Cruentuz, 25 april 2020 - 23:39.


#25

Postad 26 april 2020 - 11:45

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Känner mig övertygad. Ska kolla klart på episod 7 och ev några till. Verkat det inte oöverstigligt svårt blir det inköp av minidsp. Antimode är nog en bra kompromiss om man har subbarna symmetriskt och lika långt från MLP, vilket inte längre är fallet hos mig. Med minidsp ges möjlighet att ställa in individuella avstånd innan man applicerar EQ. I princip samma sak som på den dyrare Dual Core 2.0 fast till ett angenämare pris. Bara en sån sak!

Jag kör så som du säger i vardagsrummet där en Marantz sköter subkalibreringen. Låter alltså Audyssey arbeta upp till ca 300 Hz och lämnar resten obearbetat. Delning vid 80 Hz trots kapabla golvare. Kör även med Dynamic EQ som faktiskt funkar.

Men tillbaka till biorummet: tror inte det hinns med några mätningar idag. Naturen kallar....

#26

Postad 26 april 2020 - 12:47

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 1
Ja jag måste ärligt erkänna att det nog hade varit obegripligt för mig om jag bara skulle följt instruktionerna på miniDSPs sidor. Jag tittade och pausade och kopierade minutiöst alla steg i episode 7 första gången.
Hade då ändå sett den ett par ggr i väntan på leverans. :)

Jag delar mina baskapabla Studio 590 vid 120hz nu. Inget att skämmas för. Storleken spelar ingen roll. (Yeah right...)
Blev jämnast kurva då i mitt rum.

#27

Postad 26 april 2020 - 19:26

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Härligt! Jag har spenderat säkerligen tre timmar idag med att titta/pausa/anteckna alla moment i episode 7 och lägger strax en beställning på en minidsp. Ska bli kul att kunna knyta ihop säcken. Har ju redan rew, kablar och ett nytt stativ till mikrofonen. Så snygga kurvor Gurun lyckats få till i sitt rum, på flera platser dessutom. Klart imponerande. Räknar inte med att kunna uppnå så perfekt kurva med mina två subbar. Som tur är kostar de inte multum. Kanske en lämplig ljudklapp den 24/12.

Integreringen med frontarna gås väl inte igenom i detalj i avsnitt 7, men det ska nog lösa sig!

#28

Postad 26 april 2020 - 19:32

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 1

När jag testade Antimode så fick den til en nästan lika bra kurva som jag får själv med MiniDSP. INte lika bra, men ganska nära. Det beror ju såklart på sub/rum/plasering osv, men av min erfarenhet så kommer man långt med en antimode och det är ett sjujäkla kliv upp (går inte jämföra) mot YPAO i Yamahaen. Däremot blir det som det blir och man får helt enkelt gilla läget när den är klar. Med MiniDSP kan man trolla med tid, invertering, granulär justering osv. Kan man redan REW så är det dessutom skitenkelt att skapa en EQ som man bara impoerterar i MiniDSP så imho är det stora klivat att fatta REW.


Redigerat av Demon Slayer, 26 april 2020 - 19:33.


#29

Postad 27 april 2020 - 09:44

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Minidsp’n är på backorder, så jag hinner säkerligen testa Antimoden innan den anländer. Efter att ha läst på lite mer såg jag att den faktiskt stöder wider area calibration. Ja, REW är fantastiskt. Jag är nybörjare men gillar det jag upplevt hittills.

#30

Postad 27 april 2020 - 10:29

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 0

Ta en mätning före och en efter. Inte kör kalibreringen på natten.



#31

Postad 28 april 2020 - 06:20

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Jag delar mina baskapabla Studio 590 vid 120hz nu. Inget att skämmas för. Storleken spelar ingen roll. (Yeah right...)
Blev jämnast kurva då i mitt rum.

Kör du med house curve?

#32

Postad 28 april 2020 - 07:56

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 1

Kör du med house curve?


Japp. En liten en med ca 5db höjning. Husfriden du vet ;)

#33

Postad 28 april 2020 - 10:15

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Haha! HTG drog upp 8 eller t o m 10 dB, 80 till 30 Hz. Tror dock jag följer ditt exempel, i vart fall inledningsvis.

Kan nämna att jag börjat möblera om i biorummet så att subbarna ska kunna stå mitt på fram- och bakvägg. Det är i sig ett projekt. Har inte räknat ut hur jag ska göra med centerhögtalaren än. Får ev skaffa stativ till den.

Men, igår kväll fick subbarna äntligen komma helt in till sina respektive väggar och jag körde med endast delning vid 80 Hz och avstånd/delay injusterat högst godtyckligt. Har säkerligen en del pucklar och dalar att jobba med när minidsp anländer. Ändå blev jag sittandes fullkomligt begeistrad över hur bra det lät.

Ta låten ”Man in the long black coat” med Bob Dylan på Spotify, hans röst har fått sån pondus och driv och riktigt hoppar ut i rummet på ett sätt jag aldrig hört förr. Massvis med detaljer framträder. Sultans of Swing... gåshud! Det är inte bara beroende på att basarna hittat hem, utan även på att jag dragit fram frontarna från väggen en hyfsad bit. Och då spelar jag med relativt enkla högtalare, på en hemmabioreceiver med Rotelsteg till frontarna. Kan inte låta bli att tänka tankar om uppgradering...

#34

Postad 28 april 2020 - 11:00

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 1

8-10db+ mot 20-30hz funkar fint hos meg i film men blir lite mycket i musik. Men jag har då skapat den kurvan med stigning från 100hz. Det brukar ofta hamna mellan +6-8 ändå och så sänker jag subben om jag behöver när jag ska seriöslyssna på musik. Det är säkert stor skillnad baserat på var i ljudet man sitter också.



#35

Postad 28 april 2020 - 14:41

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 1
@Saturnus:
Förslag på lite riv i rösten som kanske är njutbara nu...smaken är ju som baken.

"Acoustic" samt "i'm not a saint" - Billy Raffoul

"You wan't it darker" - Leonard Cohens farväl

"Brothers in arms" - Club for five

#36

Postad 29 april 2020 - 06:21

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
De ska jag testa, tackar!

Körde några bastoner från 20 till 100 Hz i steg om 5 Hz igår. Positivt är att 30 till 80 Hz låter starkt och fint. Har helt klart en omvänd house curve nu där 80 Hz låter betydligt starkare än t ex 40-50 Hz. Subbarna tacklar av rejält under 30. Ska ta fram REW snart och se hur det ser ut. Jag delar vid 80 Hz och redan vid 90 märker man en svagare bas, så lite trixande vid x-overpunkten kommer att behövas. Blir integreringen bra kan man ev låta subbarna (två slutna BK XXLS400) jobba upp till 90 eller t o m 100 Hz.

Beröm till Högtalarshoppen som levererade minidsp och fjärrkontroll dagen efter beställning! De stod som restade så det var en glad överraskning.

#37

Postad 29 april 2020 - 07:52

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0


Beröm till Högtalarshoppen som levererade minidsp och fjärrkontroll dagen efter beställning! De stod som restade så det var en glad överraskning.

 

 

köpte också min minidsp 2x4hd via dom för några veckor sedan. Hade lite frågor angående leveranstid etc och dom svarade snabbt. leveransen på dom varorna dom hade på lager gick också snabbt. Nu väntar jag bara på Umik micken som dom tror ska komma in nästa vecka.



#38

Postad 02 maj 2020 - 05:00

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Återkommer med mer status när ommöbleringen av biorummet är klar. Det blev ett större projekt än jag anat, men blir å andra sidan väldigt bra!

#39

Postad 04 maj 2020 - 06:53

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Sent igår fick jag äntligen tid att koppla in minidsp och köra några svep. Tyvärr brände jag över en timme på att felsöka allt eftersom det inte kom ut något ljud ur subbarna. Detta kan i hög grad skyllas på att det verkar saknas en manual till minidsp. Jag har i vart fall inte hittat den. Enbart installation av plugin och drivrutiner tog lång tid i brist på instruktioner. Nåja, det visade sig till slut att på en flik i minidsp's programvara stod det USB där det skulle stå Analog. Interfacet är relativt ointuitivt så det är på intet sätt självklart vilka saker man kan ändra och vilka som enbart är för information. Jag antog länge att ”USB” stod där som information eftersom minidsp’n var ansluten via just USB till laptopen.

Jag hann dock köra några svep som visade att resultatet kommer att bli bra när allt är klart. Subbarna placerade enligt Harmans rekommendationer, dvs vid mitten av front- respektive bakvägg kompletterar varandra väl. En del toppar vid 25-30 och 70-80 Hz måste tämjas, men inga dippar totalt sett. Däremot är det rörigt i kurvan över 90 Hz, så delningen får ske vid 80. Innan mätningarna i REW hade jag ställt in bakre sub på 180 grader, men mätningen visade att detta var helt fel, så tillbaka till noll med vredet. På med några millisekunders delay tills kurvan inte längre förbättrades.

Ska bli kul att labba vidare med det här. EQ och house curve står på menyn i veckan. Hoppas man gillar det man hör.

Minidsp’n blev väldigt varm vid användning, men nu i morse kändes den bra. Normalt?

Edit: nu hittade jag manualen 😅

Redigerat av Saturnus, 04 maj 2020 - 06:59.


#40

Postad 04 maj 2020 - 09:20

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Själv tycker jag att minidsp programmet var enkelt och lätt att förstå. Kanske för att jag har en historia med diverse olika inspelningsprogram så som Cubase etc... Detta program påminner mycket om ett plugin till dom programmen.

 

Jag har min elektronik kopplad till ett master/slav grenuttag så minidspn och mina monoblock slutsteg stängs av när jag sätter t.ex TVn i standby. Väldigt smidigt om man nu inte vill ha igång minidsp 24/7.



#41

Postad 04 maj 2020 - 11:22

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 1
Bra tips beat_strandh. Ett sådant har jag också. Visste inte om minidsp krävde spänning för att inte tappa minnet, men nu har du löst den saken åt mig.

#42

Postad 04 maj 2020 - 13:59

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 1

Hmmm jag har min inkopplad och även ansluten till HTPCn via USb hela tiden och den är inte ens ljummen. Känns bara som rumstemperarad aluminium.

 

Själv hade jag störst problem i början när jag försökte köra med de j*a ASIO-drivisarna enl manualen. Kom inte ett ljud. Så fort jag tog bort det möket så funkade det. Precis som gurun fick göra förövrigt.

 

@Saturnus: kör en mätning sen när allt är inkopplat och klart och delning satt till 80 om det är det du kör på då.

Gjorde en 10-120, körde den samtidigt som jag mätte. det blev då dippar runt crossovern som INTE var där medan jag körde REWs svep med enbart subbarna. Slutade som sagt med en delning på 120 för att slippa konstigheterna.

Hade jag 80 XO  var det en dipp vid 70. vid 90 XO var dippen mindre och vid 80 osv... antar att frontarnas bas släckte ut subbarnas eller tvärtom...

kan vara värt ett test för att se hur ditt rum uppför sig...eller inte kan uppföra sig :)



#43

Postad 04 maj 2020 - 19:59

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Själv har jag placerat mina basar efter sidoväggarna ca 2 meter från frontväggen. Elementen är sedan riktade bakåt. Biorummet är sexkantigt vilket innebär att vid scen är rummet ca 20 cm smalare och längst bak är salongen 60 cm smalare så basarna av typen transmission line står då i vecket på sidoväggen. 

Det låter inte så mycket om basen men vid kraftig bas känns det i hela kroppen och vid ännu högre tyck i basen försvinner ljudet och man kan drabbas av yrsel och illamående.

Har inte lagt ner så mycket jobb på akustiken så sidoväggarna består av träreglar där jag skruvat fast OBS skivor och innan jag skruvade fast de sista skivorna fyllde jag tomrummet med glasull. På OBS skivorna skruvade jag fast två lager mjuk Tretex "mjuk spånskiva". Slutligen klädde jag sidoväggarna med mörkblå scenmolton förutom den ca 1 meter breda frontsidoväggen som är klädd med svart scenmolton. Reglarna till sidoväggarna är fastskruvade i taket och golvet så trycker man på sidoväggarna kan man känna att sidoväggarna sviktar lite.  

Är helnöjd med ljudet i min biograf.



#44

Postad 05 maj 2020 - 06:30

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
@Cruentuz Jag hade minidsp’n liggande ovanpå den varma receivern och det blev för mycket. Nu har den fått en egen plats och är sval och fin. ASIO-drivisarna funkar för mig, men har förstått att de orsakar problem för många. Igår satte jag mig och lyssnade på några låtar utan att ha ställt in avstånd, EQ och house curve. Vet inte heller hur x-over till frontarna ser ut just nu. Blir en del experimenterande som i ditt fall.

I viss mån var magin borta.

Kanske kommer jag sakna den ojämna basen och enorma puckeln vid 30 Hz!? Dock inte rättvisande att testa helheten utan att ha gjort hela processen klar. Hoppas få lite tid över ikväll så jag kan komma i mål.

#45

Postad 05 maj 2020 - 08:11

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 0

Det blir en tillvänjningsperiod med mera korrekt bas utan tvekan.



#46

Postad 05 maj 2020 - 18:31

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
The Magic Is Back!

Oj, vilket ljud, vilken bas, vilken enorm ljudbild. Har rummet blivit två meter bredare på varje sida? Hur kan enskilda effekter i frontarna låta som om de finns bakom lyssningspositionen?

Okej, så här: jag började om från början. Noggrann gain matchning av subbarna och sedan ett gäng mätningar. Nu visade det sig att 180 graders fasvändning på bakre subben trots allt var klart bäst. Att göra samma sak i Minidsp gav en sämre kurva. Tur jag testade båda. Lite trixande med delay löste det sista. EQ med house curve i REW på det och så uppladdning i Minidsp. Ny mätning i REW och kurvan satt som en smäck. Hade inte tålamod att köra kalibrering i receivern utan drog igång ett gäng låtar, och herregud vilket ljud! Allt som lät riktigt bra för några dagar sedan är nu ännu bättre.

Men jag behöver tips på hur jag ska testa frontar och subbar tillsammans så att inte kurvan ser helt galen ut i nivå samt runt crossover. Kan man köra svep i rew som tar frontar och subbar samtidigt?

En annan sak är att mina båda subbar tappar trycket fullständigt under 25 Hz, så ev. får det bli en uppgradering på sikt. Ja, om jag inte lyckas integrera en tredje sub jag har, en BK Monolith DF+ som trycker på bra ner till 15 Hz rätt placerad. Vi får se

Bifogad fil  Dual xxls400 EQ 2020-05-05.jpg   43,5K   0 Antal nerladdningar

#47

Postad 05 maj 2020 - 19:51

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 1
Kör svep på ena fronten 15-20000 så får du hela registret som det spelas. Starta med lite lägre volym så du har kontroll och öka mellan svepen tills du är uppe i 80db i snitt, spara den när du kommer upp i ca 80db i snittnivå runt 200 och över.

Se till att du inte har nightmode eller någon annan effekt inställt i recievern.

För basen kan man öka volymen på subben något för att sedan kutta til en fin kurva i eq, för att få liite mer bas längre ned, men håll koll på dist, om den ökar så blir det totalt dåligare trots finare kurvor i spl.

#48

Postad 05 maj 2020 - 20:06

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Just det, självklart! Tur man kan få hjälp här på forumet när hjärnan lagt ner för dagen, ha ha!

#49

Postad 05 maj 2020 - 20:23

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 1
Se också hur det ser ut i basen med båda sammtidigt, den ska öka 3db. Detta ser du på svepet av en front.

#50

Postad 05 maj 2020 - 20:40

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 1

Nu sitter jag på pcn så blir lättare att skriva.

 

Hur har du mätt dom 2 subbarna som du visar kurvorna på? Använder du HDMI med ASIO och vilken kanal sveper du på här?

 

Jag skulle nog inte göra så mycket med den brunorangea då jag har svårt att tro att du kan få upp den något användbart längre ned och det du har är ju textbook där den jobbar. Den röda däremot skulle jag testa att öka volymen på lite i taget och se om den kan komma upp något vid 20, sen skulle jag lägga på EQ med REW och lägga in i minidsp på utgången och så se om disten gått upp, om den gjort det (mycket) så skulle jag skita i den tankegången då hela ljudbilden brukar bli dåligare.

Överkurs på denna: Jag ser att den jobbar ganska långt ned, men med volym som är såpass låg att det inte är brukbart, det man då kan testa i kombination med ökning av volym är att lägga på ett brant filter vid f.eks 17hz och här får du testa många gånger med 1hz i taget så att den rullar av rätt under 20, sen kan du se om disten blir mindre. 1hz extra kan göra stor skillnad på dist (om du har det) och tanken med detta är att låta den slippa jobba där nede för att använda krämen där det kanske kan göra nytta, men detta blir som sagt överkurs och tar en del tid och kan hända det inte ger något alls.

 

Steg 2 är ju att spela båda sammtidigt och så flytta den brunorangea i tiden för att se om den kan komma upp mer, men detta har du säkert gjort på båda 2 en i taget? Har du tunat båda i tiden tils dom spelar bäst dom kan så kan du testa uppa volymen som jag skrev innan på den röda, eller så bara skapar du en eq som gör båda kurvorna lika fina som den brunorangea och lägger på input i minidsp - det står att man inte ska det, men det fungerar lika bra och du kan använda 1 filter för båda subborna. Det gör du genom att svepa en front med båda subborna igång så du får 1 kurva och så skapar du en eq på den i rew från 100-20 och lägger på input i minidsp.

 

Detta förutsätter att du har 1 kabel från reciever til minidsp och sen 2st en til varje subb, eller har du kopplat 2 inn och 2 ut?


Redigerat av Demon Slayer, 05 maj 2020 - 20:48.





Även taggad med Harman, Subwoofer, REW, Minidsp, mutiple subs

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.