Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony 3D Personal Viewer (HMZ-T1)

438 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony HMZ-T1 (3D-glasögon) 9 7,29 (6) Inga priser
2 relaterade trådar

#51

Postad 09 januari 2012 - 10:08

danelk
  • danelk
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Det som är totalt avgörande för mig är att jag kan köra excel i 3d...


Haha den var bra!

#52

Postad 10 januari 2012 - 12:31

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Konkurrent till Sonys HMZ-T1?

Postad bild

#53

Postad 10 januari 2012 - 12:47

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 895 inlägg
  • 0
Kul. Undrar hur det fungerar med de där kikarsiktena. Om det blir samma strul som att se genom vanliga kikare med glasögon?

#54

Postad 11 januari 2012 - 22:08

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Har testat den nu och visst är det häfigt men en spontan reflektion är att den känns som en "koncept-pryl" och "vi (Sony) kan göra det här" och inget jag skulle lägga ut ca 7500:- på. Har dock endast testat ca 5 min på film (2D) och spelat FPS ca 10-15 min (2D). Vi får se om jag publicerar min åsikter direkt i tråden eller om det blir en komplett artikel.

#55

Postad 12 januari 2012 - 09:54

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Du har för lite erfarenhet från den för att skriva en artikel.. Man måste kalibrera den miniöst för att du fått max ur den..
Så det blir bara en missvisande artikel ;)

Igår lekte jag lite mer med headtracking, fick mitt chip jag pratade om på förra sidan, ett litet första test

http://www.youtube.c...h?v=-IJkjwypLU8

btw, när ska Sony få ändan ur och leverera vill ha min HMD!

Redigerat av CyberVillain, 12 januari 2012 - 10:01.


#56

Postad 12 januari 2012 - 11:11

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Om jag har tur så har jag en om 2 veckor ;) men det är nog rätt liten chans för det.

Redigerat av Unregistereddc471864, 12 januari 2012 - 11:12.


#57

Postad 12 januari 2012 - 12:16

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Du har för lite erfarenhet från den för att skriva en artikel.. Man måste kalibrera den miniöst för att du fått max ur den..
Så det blir bara en missvisande artikel ;)

Igår lekte jag lite mer med headtracking, fick mitt chip jag pratade om på förra sidan, ett litet första test


Jo, tanken var ju inte att jag skulle skriva en artikel baserad på mina totalt 20 min.
Jag har den ju hemma så att jag ska nog kunna få till en artikel/eller ett inlägg här som ska kunna vara hyfsat seriös och objektiv ska du se.

En nyfiken fråga; vad menar du med kalibrera minutiöst?!

Finns ju inte supermånga inställningar att leka med:
  • Picture Mode : Standard; Cinema; Dinamic; Custom
  • Picture Settings : Clear Black; Picture; Brightness; Color tempreture; Sharpness
  • Picture control for dark adaptation : Yes
  • Pure Image Realizer : Frame noise reduction; Block noise reduction; Mosquito noise reduction
  • SBM for Video : Yes

Redigerat av BrittBastard, 12 januari 2012 - 12:31.


#58

Postad 12 januari 2012 - 13:31

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
För att du ska få skärpa över hela bilden, måste du montera bort pannstödet och fixa en strap över huvudet, sedan måste den spännas så att den passar just din skalle, avståndet från linserna till ögonen måste vara exakt för att skärpan ska vara bra.. Sedan måste du fixa bra kalibreringar av nvidia stereodrivarna för att få bra 3D-känsla.. Kör du på en PS3 går det inte att få bra känsla för där har du ingen större möjlighet att påverka...

btw, du har den hemma? Har den kommit nu? Jag har inte hört nått från Sony center om min order

#59

Postad 12 januari 2012 - 13:37

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

För att du ska få skärpa över hela bilden, måste du montera bort pannstödet och fixa en strap över huvudet, sedan måste den spännas så att den passar just din skalle, avståndet från linserna till ögonen måste vara exakt för att skärpan ska vara bra.. Sedan måste du fixa bra kalibreringar av nvidia stereodrivarna för att få bra 3D-känsla.. Kör du på en PS3 går det inte att få bra känsla för där har du ingen större möjlighet att påverka...

btw, du har den hemma? Har den kommit nu? Jag har inte hört nått från Sony center om min order


Kalibrering av Nvidia stereodrivarna?!? Du menar om jag kör från en dator? Kommer du då åt drivrutinerna eller vad syftar du på? Upplys mig!

Ja, att den måste sitta rätt på huvudet är A och O, det är jag medveten om.

Den jag har tillhör Sony.

Redigerat av BrittBastard, 12 januari 2012 - 13:38.


#60

Postad 12 januari 2012 - 13:49

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0
Enklast att testa denna hjälm är helt klart med PS3. Nolla videoutgången så den känner av att det är en 3D-display och ställ in hur stor skärmen är (150" kan man prova med t.ex) och sen testa med lite olika 3D-spel såsom Uncharted 3, GT5, KZ3, Wipeout HD etc samt 3D-bluray-filmer.

#61

Postad 12 januari 2012 - 13:51

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Enklast att testa denna hjälm är helt klart med PS3. Nolla videoutgången så den känner av att det är en 3D-display och ställ in hur stor skärmen är (150" kan man prova med t.ex) och sen testa med lite olika 3D-spel såsom Uncharted 3, GT5, KZ3, Wipeout HD etc samt 3D-bluray-filmer.


Tack, det är precis det jag gjort.
Men jag fattar bara inte vad CyberVillain menar med kalibrera Nvidia stereodrivarna och om det är möjligt får man så pass mycket bättre upplevelse?!?

Vill ju självklart ge den bästa möjliga förutsättningar när jag testar den.

Redigerat av BrittBastard, 12 januari 2012 - 13:52.


#62

Postad 12 januari 2012 - 13:54

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Det är välldigt stor skillnad när du konfigurerar nvidia stereovision för en 3d skärm eller för en HMD, mtbs är ett bra forum för stereogaming..

http://www.mtbs3d.co...c.php?f=26&t=26

edit: Outside monitor 3d är ingen höjdare på en HMD btw...

Redigerat av CyberVillain, 12 januari 2012 - 13:57.


#63

Postad 12 januari 2012 - 13:55

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

Tack, det är precis det jag gjort.
Men jag fattar bara inte vad CyberVillain menar med kalibrera Nvidia stereodrivarna och om det är möjligt får man så pass mycket bättre upplevelse?!?

Ja han surrar nog om när han kopplar ihop med datorn, är väl inte direkt tänkt att denna HMD ska vara ett datortillbehör men verkar populärt då många verkar vilja köra den som så med headtracking. Lite smalt synfält för det IMO. Bättre som "BIO" vilket det är tänkt som.

Det som är väldigt viktigt är att man får till inställningar på själva enheten, dvs huvudbanden och pannklossen så att den sitter rätt, rätt avstånd till ögon och tilräckligt långt ner på näsan etc annars får man aldrig skärpan bra.

Krävs lite tid med den innan man hittat rätt delar och inställning för sitt huvud så den blir bekväm.

Vidare skulle jag rekommendera att sitta i ett mörkt rum för att slippa ströljus (om man inte monterar på ljusblockarna).

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 12 januari 2012 - 13:56.


#64

Postad 12 januari 2012 - 13:58

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Ja han surrar nog om när han kopplar ihop med datorn, är väl inte direkt tänkt att denna HMD ska vara ett datortillbehör men verkar populärt då många verkar vilja köra den som så med headtracking. Lite smalt synfält för det IMO. Bättre som "BIO" vilket det är tänkt som.

Det som är väldigt viktigt är att man får till inställningar på själva enheten, dvs huvudbanden och pannklossen så att den sitter rätt, rätt avstånd till ögon och tilräckligt långt ner på näsan etc annars får man aldrig skärpan bra.

Krävs lite tid med den innan man hittat rätt delar och inställning för sitt huvud så den blir bekväm.

Vidare skulle jag rekommendera att sitta i ett mörkt rum för att slippa ströljus (om man inte monterar på ljusblockarna).


Jopp, just det fick jag hålla på med en stund igår och när jag fick "optimal" bild och skärpa så satt den lite obekvämt istället... :mellow:

@Cyber: Ok, tack. Men det där handlar ju om att ställa in grafikkortet på datorn. En hel del folk kommer ju använda den till PS3:an för spel och/eller film eller annan bluray-spelare för film. Skulle jag tro.

Redigerat av BrittBastard, 12 januari 2012 - 14:02.


#65

Postad 12 januari 2012 - 13:59

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Enklast att testa denna hjälm är helt klart med PS3. Nolla videoutgången så den känner av att det är en 3D-display och ställ in hur stor skärmen är (150" kan man prova med t.ex) och sen testa med lite olika 3D-spel såsom Uncharted 3, GT5, KZ3, Wipeout HD etc samt 3D-bluray-filmer.


Vad jag läst så för att få mer 3d-effekt så bör man ställa in som liten display. Prova det ;)

Ja han surrar nog om när han kopplar ihop med datorn, är väl inte direkt tänkt att denna HMD ska vara ett datortillbehör men verkar populärt då många verkar vilja köra den som så med headtracking. Lite smalt synfält för det IMO. Bättre som "BIO" vilket det är tänkt som.

Det som är väldigt viktigt är att man får till inställningar på själva enheten, dvs huvudbanden och pannklossen så att den sitter rätt, rätt avstånd till ögon och tilräckligt långt ner på näsan etc annars får man aldrig skärpan bra.

Krävs lite tid med den innan man hittat rätt delar och inställning för sitt huvud så den blir bekväm.

Vidare skulle jag rekommendera att sitta i ett mörkt rum för att slippa ströljus (om man inte monterar på ljusblockarna).


Bekvämlighet, ergonomi osv har aldrig varit sonys starka sida ;)

#66

Postad 12 januari 2012 - 14:00

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
keh? HMD's största syfte är för VR.. Och för VR krävs en kraftfull pc....
Att använda dessa för BIO är ju helt värdelöst för att inte prata om asocialt :D

edit: FOV för litet för gaming? 45 grader är nog mer än vad många får på sin monitor, men visst, FOVen är ju det sämsta med denna, dock finns det ingen konsumnet HMD med bättre FOV.. Men det verkar som sony skapat en trend så är grymt kul.. Min dröm är en 120 graders HMD (full FOV) :P
Då måste dock spelen vara specialskrivna

Redigerat av CyberVillain, 12 januari 2012 - 14:05.


#67

Postad 12 januari 2012 - 14:01

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Jag har köpt dem för film i första hand. Blir såklart spelande också. Jag är asocial så det passar utmärkt ;)

#68

Postad 12 januari 2012 - 14:05

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Jag har köpt dem för film i första hand. Blir såklart spelande också. Jag är asocial så det passar utmärkt ;)


Precis min poäng.
@Cyber: DITT syfte kanske är det men det betyder ju inte att det är andras, eller för den delen Sonys, syfte heller.
Blir ju ett ganska "smalt" test om jag enbart testar den för spel till datorn, vilket i sig är en relativt liten marknad.

#69

Postad 12 januari 2012 - 14:07

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Det jag mest är intresserad av är hur bra film är i 3D. Med alla problem med passiv och aktiv teknik på en TV så finns inte de problemen när du har en display per öga. Det borde rimligtvis ge kanske den bästa film-3dn man kan få idag. Under förutsättning att man lyckas få till focus och bekvämlighet dvs.

Sen hoppas jag man kan få lite 3d i SWTOR och kommande Diablo 3 också ;) Skyrim vill jag testa i 3D också

Redigerat av Unregistereddc471864, 12 januari 2012 - 14:09.


#70

Postad 12 januari 2012 - 14:08

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Jag är rätt säker på att de flesta som köper denna använder den för spel.. Allt jag säger är att det är synd att bara använda den för film eller för konsolgaming.. En korrekt konfigurerar nvidia PC kommer ge så mycket ballare upplevelse.. en kille på mitt VRforum som kört denna med Crysis 2 speckonfad.. tydligt stört snyggt..

#71

Postad 12 januari 2012 - 14:10

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Jag har AMD dock men det ska nog gå bra ändå.

#72

Postad 12 januari 2012 - 14:10

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
absolut så, du kan inte få bättre 3d än så.. dock så är film i 3d inget bra :D Alla ögon och hjärnor har olika inställningar, men i 3d-film är separationen av förståeliga själ hårdkodad.. Kan aldrig bli lika häftigt som i ett datorspel

Det jag mest är intresserad av är hur bra film är i 3D. Med alla problem med passiv och aktiv teknik på en TV så finns inte de problemen när du har en display per öga. Det borde rimligtvis ge kanske den bästa film-3dn man kan få idag. Under förutsättning att man lyckas få till focus och bekvämlighet dvs.

Sen hoppas jag man kan få lite 3d i SWTOR och kommande Diablo 3 också ;)


ATI har tydligen sämre stereodrivar men du kan köpa tredje partsdrivar som fungerar bra

Redigerat av CyberVillain, 12 januari 2012 - 14:12.


#73

Postad 12 januari 2012 - 14:12

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Smaken är som baken. Jag tycker 3D på bio är grymt häftigt och det här borde vara ännu bättre ;)

#74

Postad 12 januari 2012 - 14:15

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Avatar var okej.. resten har varit sådär faktiskt...

Jag ska även använda min för FPV flygning med min Quadrocopter.. blir nog stört coolt.. måste bara modda den så den går att köra på 5volt (Internt drivs den på 5v)

#75

Postad 12 januari 2012 - 14:16

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
HMZ-T1 + Windows Kinect + Headtracking kan nog bli rätt schysst också ;)

#76

Postad 12 januari 2012 - 14:19

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Vi har diskuterat kinect head tracking på MTBS, det är för kass precision i kinecten för att det ska bli bra.. Version två kanske :D

http://www.mtbs3d.co...p?f=120&t=14155

Redigerat av CyberVillain, 12 januari 2012 - 14:20.


#77

Postad 12 januari 2012 - 14:22

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

Vad jag läst så för att få mer 3d-effekt så bör man ställa in som liten display. Prova det ;)

Helst, tycker jag, ska 3D-effekten vara såpass så man inte tänker på att det är 3D.

För mycket 3D och man tittar ju nästan i kors. Men sen skiljer det sig väldigt mycket på material och material, främst filmat material. Gillar inte 3D-material med för mycket negativ 3D. (ut ur skärmen effekter)

Men det är ju bara att prova sig fram vad som funkar bäst.

#78

Postad 12 januari 2012 - 14:24

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Håller helt med.. Popout gillar jag inte... Och på en HMD blir det tydligen stört skumt med popout

#79

Postad 12 januari 2012 - 14:25

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Jepp lite det jag menade. Håller med dig där det är rätt jobbigt med filmer som envisas med att "peta en i ansiktet" hela tiden. Men det går säkert att ställa in effekten på det till viss del eller?

Redigerat av Unregistereddc471864, 12 januari 2012 - 14:26.


#80

Postad 12 januari 2012 - 14:27

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 895 inlägg
  • 0
3Dn i animerad film är ju absolut perfektion? Hänger inte riktigt med i resonemanget här men visst film är inte lika immersivt som spel som är mer interaktiv och där du själv påverkar besluten. Men det har ju inte med 3Dn i sig att göra. En bra skärm är en bra skärm den kommer inte förstöra konsolgrafik för att den är lågupplöst den är bara mindre bra.


Jag gillar 3D i spel och film (när jag känner det tillför alltså inte tetris som finns i 3D version på PSN :P Drar mig mer in i det jag åskådar och ger en mer realistisk bild. Lite voyeristiskt ;)

Gällande 3D vision så vad jag tror Cybervillain är ute efter är att drivrutinerna på PC låser inte fast dig lika mycket. Precis som på high end apparaterna där du kan kalibrera varje inställning till förbannelse (men ironiskt nog inte 3Dn). På min Samsung plasma finns det två inställningar. Perspektiv som verkar vara konvergens och djupeffekt (stereoseparation). PS3n har parallax mapping och BDT310n han jag tyvärr aldrig testa.

Men med nVidia 3D vision kan jag kalibrera djupeffekten från ingen alls i stort sett till avgrundsdjup. Du kan välja själv vilken djupeffekt du vill ha i stället för att vara låst vid någon annans vision enligt apple princip. 3D vision kräver nvidia grafkkort. Atis 3D är inte lika välutvecklad.

Gällande konsol de har inte riktigt kraft nog för 3D. För låg upplösning om än mer lik den upplösning som HMD hjälmarna här har. Jag är inte helt övertygad att det är bättre att ha två lågupplösta skärmar istället för en högupplöst. Problemet med crosstalk är minimalt och kan inte ses med blotta ögat på min plasma i alla fall.

#81

Postad 12 januari 2012 - 14:27

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Vi har diskuterat kinect head tracking på MTBS, det är för kass precision i kinecten för att det ska bli bra.. Version två kanske :D

http://www.mtbs3d.co...p?f=120&t=14155


Missförstånd där tror jag. Jag menade inte att man ska använda kinect för headtracking. Finns andra prylar för det.

#82

Postad 12 januari 2012 - 14:36

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 895 inlägg
  • 0

Jepp lite det jag menade. Håller med dig där det är rätt jobbigt med filmer som envisas med att "peta en i ansiktet" hela tiden. Men det går säkert att ställa in effekten på det till viss del eller?


Det går att justera. Mycket enkelt på PC i alla fall. 3D vision brukar prioritera djup snarare än poppa ut men tro mig den kan göra det senare också lol. Bluray3D så blir det ju vad filmmakarna anser i betydligt större grad.

Angående helikopter ja flygsimulatorer är grymma i 3D. Simulatorer är där 3D glänser som mest. Gäller att du hittar flygsimulationer som renderar cockpitarna fullt i 3D. Då är du verkligen inne för myspys. Kinect är en dålig ide liksom alla webcamlösningar för långsam och dålig precision. Måste komma webcamlösningar med IR mottagare ala TrackIR eller Wiis lösning för att det ska börja likna något.

#83

Postad 12 januari 2012 - 14:40

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Fast han menar om det går i film (Jag kan missförstå honom dock). Tyvärr kan du inte kalibrera film så seperation och konvergens är hårdkodad i filmen, lite går att fippla med om du har PC som bildvisare, men långt från lika mycket som för spel

Jag missade ditt + mellan kinect och headtracking Radiozo :D

Redigerat av CyberVillain, 12 januari 2012 - 14:42.


#84

Postad 12 januari 2012 - 14:45

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Mina polare tycker jag är helt galen som lägger pengar på ngt sånt här. Jag tycker de är helt galna som köper bilar för 100000-150000 och som kostar 3000-4000 i månaden bara i bensin, skatt och försäkringar. Tur inte alla har samma intressen :)

#85

Postad 12 januari 2012 - 15:58

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Sådär, nu har jag suttit ett par timmar i den personilga 3d-tittaren och jag har rätt blandade åsikter. Bildkvaliteten är överlag bra, men jag saknade den sista punchen i bilden. Har 1 miljon saker att göra här i vegas men svara på frågor så gått det går om det är något ni undrar över.

#86

Postad 12 januari 2012 - 16:06

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 895 inlägg
  • 0
punchen såsom i kontrast? urvattnade bilder? Definiera punch :)

Hur är bildkvaliten jämfört med en bättre plasma tv totalt sett?

#87

Postad 12 januari 2012 - 16:32

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Vad jag har hört ska contrasten vara lika bra eller bättre som de bästa projektorerna... Ska bli kul att vad den presterar jämfört med min DLP-projektor

#88

Postad 12 januari 2012 - 18:38

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 895 inlägg
  • 0
Alltså sämre än plasma i regel?

#89

Postad 12 januari 2012 - 20:34

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0

Alltså sämre än plasma i regel?


Nej bättre...

plasma är ju skit i jämförälse med en JVC Idla i svart rum

#90

Postad 12 januari 2012 - 22:52

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 895 inlägg
  • 0
Ok så det finns hemmaprojektorer som slår bio alltså :)

#91

Postad 13 januari 2012 - 09:01

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Bio har ju ingen speciellt bra bild :D Problemet är att projektorer kräver bra mörkläggning samt svartmålade väggar och det har ju inte alla (Jag inkluderad).. Tror svärtan och kontrasten kommer vara stört imponerande på HMDn

#92

Postad 13 januari 2012 - 12:40

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 895 inlägg
  • 0
Projektorerna de använder är ju dock tokdyra. Så det vore ju konstigt om de inte kunde leverera tycker man speciellt med filmen de har tillgång till.

Vore kul få skåda någon riktigt bra projektor setup någon gång.

#93

Postad 13 januari 2012 - 12:52

andersos
  • andersos
  • Mästare

  • 3 199 inlägg
  • 0
Men jämfört med bästa tv'na - undrar över upplösningen med Blu-ray. Kanske man tappar litet i finare detaljer i bilden med HMZ-T1?

#94

Postad 13 januari 2012 - 13:05

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Men jämfört med bästa tv'na - undrar över upplösningen med Blu-ray. Kanske man tappar litet i finare detaljer i bilden med HMZ-T1?


Det tycker jag ja. Svärtan är riktigt bra men däremot saknar jag den där riktigt krispiga kontrasten. Den är dock väldigt bra men inte perfekt. Recension kommer...


@oqvist och Cyber: Finns inget som generellt säger att projektorer är bättre på kontrast än plasmor, eller tvärtom heller för den delen. Man måste jämföra modell vs modell.

#95

Postad 13 januari 2012 - 13:38

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 895 inlägg
  • 0
Pratade som sagt generellt. Det finns ju givetvis skräp överallt. Men om vi tar VT30/D7/8005 vs creme de la creme i rum med fönster och mörkläggningsgardiner. Inte bara kontrast, svartnivå utan hela köret och inte tar hänsyn till storleken på bilden och den wow effekt större bild verkar ha på många :)

#96

Postad 13 januari 2012 - 13:58

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Jag har en 720p projektor men är så nöjd med optiken, svärtan och kontrasten på den så jag har inte uppgraderat till 1080p. Alla 1080p projjar under 40 000 som jag sätt är sämre än den.. så upplösning är inte allt.. långt i från allt..

Borde inte bilden bli bättre på en HMZ, även jämfört med en 1080p. Du har två bildskärmar som iof är 720p men du har två skärmar så varje öga har full information hela tiden.. samt faktumet att det är Oled

#97

Postad 13 januari 2012 - 14:28

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Du har helt rätt angående att upplösningen inte är allt, långt ifrån.
Finns ju en bra liknelse man kan dra, kolla på alla mobiltelefoners digitalkameror.
Trots en sensorupplösning på, låt oss säga 12Mp, så har många av dom inte en chans i bildkvalité mot en "riktig" kamera med endast 6Mp på grund av diverse faktorer.

Det är så otroligt många faktorer som spelar in på "en perfekt bild".
Dessutom har nog alla olika preferenser för vad en perfekt bild är.
Bra hårdvara som har en mjukvara som är optimerad utefter hårdvaran. Låter kanske enkelt men det är det garanterat inte.

Jag ska inte uttala mig mer än om HMZ-T1 då jag fortfarande inte har testat tillräckligt.

Redigerat av BrittBastard, 13 januari 2012 - 14:33.


#98

Postad 13 januari 2012 - 15:51

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Har läst att man kan se ett rutnät vid hög kontrast tex när det är mycket vitt dvs 720p är inte riktigt tillräckligt. Nästa version blir säkert 1080p.

Redigerat av Unregistereddc471864, 13 januari 2012 - 15:51.


#99

Postad 13 januari 2012 - 15:57

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
För oss PCgrabbar är ju 1080 nice, om och bara om Sony i nästa version stödjer nvidia vision. HDMI 1.4 standarden de använder idag stödjer bara 720p@60 eller 1080@24

24 fps är för lite för gaming

Redigerat av CyberVillain, 13 januari 2012 - 15:58.


#100

Postad 15 januari 2012 - 04:08

danelk
  • danelk
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Smart-goggles verkar intressanta också, dels för att de verkar verkligen lagt ner tid på att göra dessa bekväma, som killarna i videon säger.

Undrar verkligen hur långe sony "test-personer" fick testa HMZ innan ett uttalande gjordes.

Modden som jag anpassat min HMZ är en strap över huvudet och en extra keps (19:- från XXL).

Jag kan inte helt enkelt inte sluta undra vad sony tänkte med bekvämligheten på HMZ'n som originala är ju dessa riktigt jobbiga att använda. Men och andra så va inte HMZ tänkt att släppas för allmänheten heller. Minns att jag löste om något uttalande från Sony i slutet av förra året att det skulle tillverkas några tusen enheter men som man märker nu så är efterfrågan överförväntan.

Tråkigt bara att många kommer bli besvikna (utan mods) på bekvämligheten om nu sony på så sätt inte vill tvinga oss att ta pauser reguljärt.

Näpp, nu ska jag spela lite Motorstorm :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.