Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

REL S/812.

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
REL Acoustics S/812 (Subwoofers) 1 8,33 (2) 31 990:-
1 relaterade trådar

#1

Postad 04 december 2019 - 06:07

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Hej alla.

Ska idag åka och lyssna på REL’s nya S/812, tänkte höra om någon här har lyssnat på den eller kanske till och med äger en, som kan dela sina intryck?

Det står mellan S/812 och två S3/sho. Det är ju oftast bäst att ha två, men blir det 812 så blir det en till senare. Aldrig haft REL tidigare, men läst väldigt många positiva saker om dem.

#2

Postad 05 december 2019 - 20:51

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Intryck?

#3

Postad 06 december 2019 - 05:18

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Hmmmm, ja, inte så bra första intryck tyvärr.

Jag tror dock att det beror på inställningar, Volym och delningfrekvens. Rummet känner jag till lite, och det är ett väldigt ”basigt” rum med, så det blir nog ett hemlån tror jag.

Den lät inte illa på något sätt, men helheten tror jag kan bli så mycket bättre när allt är rätt inställt. De subbasar jag har hemma låter mil bättre än den gjorde vid lyssningstillfället.

#4

Postad 06 december 2019 - 13:50

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Varför står valet mellan dessa?



#5

Postad 06 december 2019 - 14:40

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Jo, jag har nu fyra stycken Velodyne DD+ subbar, kör dem mest till film, och tyckte det skulle vara kul att prova en äldre variant av subb med nedåtriktat element. Sagt och gjort, jag vart väldigt imponerad över den basen, vilket egentligen inte var nå märkvärdig bas. Men den låter så galet bra till musik, på ett sätt som inte DD-subbarna gör.

Därför tycker jag det kan vara en rolig idé att prova en REL, mindre kon-yta och antagligen lättare att integrera med. Iaf enligt REL. 🤗

Lite snabbt skrivet svar.....

#6

Postad 06 december 2019 - 15:09

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Ett hemlån är nog ett måste gissar jag, ska själv ta och låna hem en Rel sub och testa. Är lite fundersam till hur väl det fungerar när man inte delar av frontarna. 



#7

Postad 06 december 2019 - 15:19

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

mindre kon-yta och antagligen lättare att integrera med. Iaf enligt REL.

Lite snabbt skrivet svar.....

Låter dyrt att syna vad marknadsföringsavdelningen hittar på , men inte mina pengar som väl är :)



#8

Postad 06 december 2019 - 15:34

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Har fått lite input nu, kan ha att göra med högnivåkopplingen som kan vart för hög vad gäller signal. Ska fasen inte släppa detta, vill gärna att 812 ska imponera.

#9

Postad 08 december 2019 - 12:12

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tycker du gör rätt i att ta hem och testa. Ta dig tid att justera nivåerna och hitta rätt avstånd till väggarna, ganska enkelt om man följer REL:s guide.
Var inte heller rädd för att dela lågt då det ofta blir det som låter bäst om du inte har justerbar delning på frontarna. Många gånger gör man misstaget att dela för högt och det låter inget vidare när front och bas överlappar.

 

Har inte hört 812:an men kör själv dubbla S3 och för mig som föredrar musik är det inget jag ångrar.
När REL kommer upp i denna storlek gör de inte bort sig till film heller även de finns de som mullrar ännu mer för samma pengar. Mer är inte alltid bättre.
De dubbla inkopplingarna som kan vara anslutna samtidigt (högnivå och LFE) gör att du kan trimma ljudet för musik och film separat, inget rattande krävs när du hoppar emellan film och musik, detta var också en avgörande faktor i mitt fall.
Slavbas som nämnts ovan är i mitt tycke en bra meddelväg mellan kontrollen och basnyanseringen i en sluten låda och pondusen i en portad.



#10

Postad 08 december 2019 - 12:43

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Ja, jag har hört två S3, varav den ena då var SHO. Det lät bra, och jag har kanske möjlighet att köpa två SHO till ett bra pris med. Men tänkte försöka få rätsida på hur 812 låter innan jag tar ett beslut, inte skynda alls.🤗

Resan är ju rolig med.

#11

Postad 15 december 2019 - 06:48

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Var in och fick en bra demo av REL S/510, jäklar vilken häftig subb. Den spelade verkligen jättebra. Säljaren ställde in den lite snabbt och resultatet var galet bra. Satt med ett leende hela tiden.

Nu är bara frågan, hur bra kan en 812 då låta?

#12

Postad 15 december 2019 - 19:08

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Finns en del kontrollfrågor att ställa sig innan ett sådant val.

Vad skall du kombinera din sublösning med? Valet av övriga högtalare har stor betydelse.
Tror du att du nu eller på sikt har behövet av den baskapacitet som två S812:or kan leverera så att detta är ett rimligt slutmål?

Hur stort rum kommer de att spela i?

Om du tror på konceptet med multipla subbar så kanske det är bättre att uppnå detta direkt än att vänta till senare?

 

I mitt rum och med mina övriga enheter så har jag inte möjlighet att låta mina två spela för fullt, kanske till 60% eller något i den stilen.
Ingen som varit här har klagat på basmängd eller baskvalitén "möjligen kan några känsliga personer ha tycka att det är för mycket bas" och då nyttjar jag som sagt bara drygt hälften av effekten i mitt rum som är medelstort, ca. 26kvm.


Redigerat av Blåtand, 15 december 2019 - 19:09.


#13

Postad 16 december 2019 - 09:15

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Der blir till tre JBL 4429, har inte skaffat övriga högtalare ännu. Lite svårt att bestämma mig där.

Spelar med större Velodyne DD+ nu, men de är för stora för mitt nuvarande rum, de vilar mest, tyvärr.

Har som insett att mitt rum mår bättre av subbasar med mindre konyta, lättare att ställa in.

Redigerat av Soulsound, 16 december 2019 - 09:25.


#14

Postad 16 december 2019 - 13:34

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Har som insett att mitt rum mår bättre av subbasar med mindre konyta, lättare att ställa in.

Du vill ha något som inte spelar för djupt antar jag? Annars låter det konstigt utan för mig fysisk förklaring.



#15

Postad 16 december 2019 - 14:02

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Precis, vill ha trycket i bröstet framför det lägsta. Trycksätta lägenheten har jag gjort många gånger nu, 😁

#16

Postad 16 december 2019 - 16:12

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Precis, vill ha trycket i bröstet framför det lägsta. Trycksätta lägenheten har jag gjort många gånger nu, 😁

Blir det inte bra om du stryper din nuvarande velodyne strax över din problemfrekvens?

#17

Postad 20 februari 2020 - 09:06

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

  • 1 095 inlägg
  • 0

Hur går det med ditt val av sub Soulsound? Jag har tagit hem en S/812 som ska tävla mot en Arendal 1723 Sub 2.

 

https://www.minhembi...30#entry4583432





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.